FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Cruise control bleef hangen.
qajariaqvrijdag 3 november 2017 @ 19:10
Een vriendin van me heeft recentelijk een VW Golf gekocht, een Variant TSI automaat uit 2010.

Deze week op de snelweg met 130 op de CC reageerde de auto een keer niet op de rem. Best wel spannend als je wilt inhouden om een vrachtwagen in te halen en de rijstrook naast je nog vol is. Eerst moest de CC uit gezet worden voordat er geremd kon worden.

De verkoper gaf niet thuis met de melding dat het niet mogelijk was en dat ie er zelf wel in wou rijden om te zien of het verhaal waar is. Maar ja, het kwam een keer voor maar andere keren niet. Is dit iets wat vaker voorkomt?
Deshainvrijdag 3 november 2017 @ 19:12
Ja, Marco Bakker heeft er ook eens last van gehad.

Verder nooit van gehoord eigenlijk. Zeker niet dat de remmen niet reageren, lijkt me ook vrij onwaarschijnlijk trouwens..
jatochneetochvrijdag 3 november 2017 @ 19:12
Dat de cruiscontrol niet uit ging geloof ik wel, maar dat je niet kan remmen lijkt me lariekoek.

Remmen werkt gewoon mechanisch.
Fervrijdag 3 november 2017 @ 19:12
Ja, dat is gewoon een knopje bij het pedaal. Kan stuk of vies zijn.

Dat de remmen niet lijken te werken is dat de CC probeert te compenseren en gas bij geeft.
Revolution-NLvrijdag 3 november 2017 @ 19:14
Je hebt ALTIJD meer remvermogen dan motorvermogen. Stoppen kan dus altijd, ook als je gas blijft hangen.

Verder verbaas ik mij nergens meer over bij auto's van de VAG groep.
Fervrijdag 3 november 2017 @ 19:18
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 19:14 schreef Revolution-NL het volgende:
Je hebt ALTIJD meer remvermogen dan motorvermogen. Stoppen kan dus altijd, ook als je gas blijft hangen.

Verder verbaas ik mij nergens meer over bij auto's van de VAG groep.
Ik heb precies zo’n auto gehad. Met volgeladen aanhangwagen bleef hij op iedere autobahnhelling gewoon 100 rijden op de CC. DSG schakelt een paar terug en gaan.

Ik kan mij voorstellen, dat mensen dat zo ervaren. Pas als je vol op de rem stampt zal hij stoppen.
Hyaenidaevrijdag 3 november 2017 @ 19:25
\
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 19:14 schreef Revolution-NL het volgende:
Je hebt ALTIJD meer remvermogen dan motorvermogen. Stoppen kan dus altijd, ook als je gas blijft hangen.

Verder verbaas ik mij nergens meer over bij auto's van de VAG groep.
Niet ALTIJD, bv als de remvloeistof pleite is.
Fervrijdag 3 november 2017 @ 19:26
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 19:25 schreef Hyaenidae het volgende:
\

[..]

Niet ALTIJD, bv als de remvloeistof pleite is.
Oh ja, of Bölk remblokken geplaatst zijn.
qajariaqvrijdag 3 november 2017 @ 19:29
OK zover, ik zal wat reacties door spelen. Hartelijk dank alvast.
DieselTankvrijdag 3 november 2017 @ 19:55
Gek, geen software probleem? Aangezien ik wel aanneem dat de remlichten e.d. wel werken? Want via die schakelaar zal de CC ook wel uitgezet worden lijkt mij?
#ANONIEMvrijdag 3 november 2017 @ 20:02
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 november 2017 19:55 schreef DieselTank het volgende:
Gek, geen software probleem? Aangezien ik wel aanneem dat de remlichten e.d. wel werken? Want via die schakelaar zal de CC ook wel uitgezet worden lijkt mij?
Ik kan mijn Cc niet eens aanzetten als ik niet geremd heb... rij ik bv bij een tankstation langs de snelweg weg, gaat de CC niet aan totdat de computer een remactie heeft gedetecteerd

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-11-2017 20:02:16 ]
Mano_vrijdag 3 november 2017 @ 20:25
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2017 20:02 schreef CarltonBanks het volgende:

[..]

Ik kan mijn Cc niet eens aanzetten als ik niet geremd heb... rij ik bv bij een tankstation langs de snelweg weg, gaat de CC niet aan totdat de computer een remactie heeft gedetecteerd
Huh? Da's irritant..
eXplorer1vrijdag 3 november 2017 @ 20:41
Bij een VAG uit 2010 moet je uitlezen.

Wanneer je op CC rijdt is de schakelaar van het rempedaal de enige factor, is die stuk dan weet de CC van niks, MAAR, dan werken je remlichten dus ook niet.

CC kan overigens niet hangen, je hebt geen mechanische gasklephuis, dan zou hij ook moeten hangen zonder CC.

Werken je remlichten prima dan heb je een intermittent probleem, issue met de ecu (kans is 0.0037%) of bestuurder loopt te oenen.


quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2017 20:02 schreef CarltonBanks het volgende:

[..]

Ik kan mijn Cc niet eens aanzetten als ik niet geremd heb... rij ik bv bij een tankstation langs de snelweg weg, gaat de CC niet aan totdat de computer een remactie heeft gedetecteerd
Oudere of simpelere ecu's kunnen de remschakelaar niet checken voordat er een remactie is geweest.
#ANONIEMvrijdag 3 november 2017 @ 21:11
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 november 2017 20:25 schreef Mano_ het volgende:

[..]

Huh? Da's irritant..
Is juist een veiligheidssysteem. Het systeem wil weten dat de remschakelaar werkt zodat hij afslaat zodra je de rem aanraakt.

Bij mijn vorige golf ging het lampje van de gloeispiraal (diesel) knipperen toen de remschakelaar stuk was.
Fervrijdag 3 november 2017 @ 21:31
misschien heeft een mk6 wel twee aparte schakelaars op het rempedaal.
Sjemmertvrijdag 3 november 2017 @ 21:39
Ik geloof er niks van zal wel aan haar gelegen hebben.
Gutzvrijdag 3 november 2017 @ 21:41
Paniek in de auto en koppeling met rem verwisselen... rijbewijs mag ze inleveren bij de lokale diender.
flipsenvrijdag 3 november 2017 @ 21:45
quote:
17s.gif Op vrijdag 3 november 2017 21:41 schreef Gutz het volgende:
Paniek in de auto en koppeling met rem verwisselen... rijbewijs mag ze inleveren bij de lokale diender.
Dan moet je wel écht blond én vrouw zijn...

De koppeling vinden in een automaat :D
Gutzvrijdag 3 november 2017 @ 21:47
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 21:45 schreef flipsen het volgende:

[..]

Dan moet je wel écht blond én vrouw zijn...

De koppeling vinden in een automaat :D
Oeps, niet goed gelezen.
Spanky78vrijdag 3 november 2017 @ 21:56
quote:
17s.gif Op vrijdag 3 november 2017 21:41 schreef Gutz het volgende:
Paniek in de auto en koppeling met rem verwisselen... rijbewijs mag ze inleveren bij de lokale diender.
Bij mij gaat de cc er ook af met koppelen...
Nobuvrijdag 3 november 2017 @ 21:58
Voortaan niet meer op het gaspedaal duwen als je wil vertragen.
Gutzvrijdag 3 november 2017 @ 22:02
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2017 21:56 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Bij mij gaat de cc er ook af met koppelen...
Bij mij ook, maar ik zie nu een panische vrouw voor me waarbij de auto niet doet wat ze verwacht en dan in lichte paniek aan het cc pookje gaat zitten waarbij ze weer op "on" drukt, of op plus of wat dan ook ipv reset wat dan even duurt. ;)

Maar aangezien we het over een automaat hebben is het dat niet. :P
Mano_vrijdag 3 november 2017 @ 22:06
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 21:11 schreef CarltonBanks het volgende:

[..]

Is juist een veiligheidssysteem. Het systeem wil weten dat de remschakelaar werkt zodat hij afslaat zodra je de rem aanraakt.

Bij mijn vorige golf ging het lampje van de gloeispiraal (diesel) knipperen toen de remschakelaar stuk was.
Klinkt logisch..
Krollievrijdag 3 november 2017 @ 23:39
Al die "aanslagen" tegenwoordig. Allemaal niet werkende cruisecontrol.
wawowiewavrijdag 3 november 2017 @ 23:41
Dit is echt totaal abject door, poging tot doodslag denk ik zelf, serieus er konden hele erge dingen gebeuren. Hier moet je een goede advocaat opzetten.
Ivo1985zaterdag 4 november 2017 @ 07:46
Voortaan het rechter pedaal links laten liggen als je wilt remmen. En het linker pedaal gebruiken om vaar te minderen.

Waarschijnlijk wilde mevrouw op die meest irritante manier de CC afschakelen, namelijk met een tikje op het rempedaal. Maar gaf ze een tikje op het gaspedaal. Vervolgens de typische 'vrouw in paniek door eigen fouten' reactie met ontiegelijk hard op de rem trappen.

Het is hoogst onwaarschijnlijk dat zowel de cruise control als het remsysteem tegelijkertijd een niet te reproduceren eenmalige fout vertoonden.

Leer je vrouw waar de knopjes van de CC voor zijn. Als je wilt uitrollen, moet je niet de rem aantikken maar het pauze knopje van de Cc. Remmen is onnodige slijtage aan de auto én verstoord het verkeersbeeld. Dat laatste zorgt voor onnodig fileleed.
qajariaqzaterdag 4 november 2017 @ 07:55
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2017 07:46 schreef Ivo1985 het volgende:

Het is hoogst onwaarschijnlijk dat zowel de cruise control als het remsysteem tegelijkertijd een niet te reproduceren eenmalige fout vertoonden.

Leer je vrouw waar de knopjes van de CC voor zijn. Als je wilt uitrollen, moet je niet de rem aantikken maar het pauze knopje van de Cc. Remmen is onnodige slijtage aan de auto én verstoord het verkeersbeeld. Dat laatste zorgt voor onnodig fileleed.
Deze ga ik ook even doorgeven. Ik ken haar als absoluut niet echt panikerend, wel eens driftig. laat ik bekennen dat ik me bij haar veiliger voel dan bij mezelf in de auto.

Haar reactie was dat de rem ook niet ingetrapt kan worden als de auto niet gestart is. Kan het rembekrachtiging zijn?
Zolderkamerzaterdag 4 november 2017 @ 08:02
quote:
99s.gif Op zaterdag 4 november 2017 07:55 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Deze ga ik ook even doorgeven. Ik ken haar als absoluut niet echt panikerend, wel eens driftig. laat ik bekennen dat ik me bij haar veiliger voel dan bij mezelf in de auto.

Haar reactie was dat de rem ook niet ingetrapt kan worden als de auto niet gestart is. Kan het rembekrachtiging zijn?
Ook zonder bekrachtiging kan de rem ingetrapt worden en werkt ie gewoon (iets harder trappen.. meer is het niet)

Gewoon puur paniekmomentje geweest..
Kennis had vroeger een eend waar het gas bleef hangen.. ipv gewoon rustig te doen wat je moet doen schrok ie zich de pleuris toen ie de koppeling in trapte want toen maakte het ding nog meer toeren... Inmiddels stond ie tegen een anwb paal op de rotonde..

Je kan ook gewoon de sleutel omdraaien ipv in paniek te raken en dus niet meer helder te denken..

Verder is het een recente aanschaf dus mevrouw moet waarschijnlijk even goed uitleg krijgen over hoe 1 en ander werkt..
Krolliezaterdag 4 november 2017 @ 12:36
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 november 2017 08:02 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ook zonder bekrachtiging kan de rem ingetrapt worden en werkt ie gewoon (iets harder trappen.. meer is het niet)

Gewoon puur paniekmomentje geweest..
Kennis had vroeger een eend waar het gas bleef hangen.. ipv gewoon rustig te doen wat je moet doen schrok ie zich de pleuris toen ie de koppeling in trapte want toen maakte het ding nog meer toeren... Inmiddels stond ie tegen een anwb paal op de rotonde..

Je kan ook gewoon de sleutel omdraaien ipv in paniek te raken en dus niet meer helder te denken..

Verder is het een recente aanschaf dus mevrouw moet waarschijnlijk even goed uitleg krijgen over hoe 1 en ander werkt..
Heb jij ooit eens met echte paniek te maken gehad? Waarschijnlijk niet. Je kan heel goed weten wat je moet doen. Maar een mens in paniek denkt niet meer (goed) na. Die denkt niet meer aan wat het weet. Die is in paniek.
Zolderkamerzaterdag 4 november 2017 @ 13:36
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 november 2017 12:36 schreef Krollie het volgende:

[..]

Heb jij ooit eens met echte paniek te maken gehad? Waarschijnlijk niet. Je kan heel goed weten wat je moet doen. Maar een mens in paniek denkt niet meer (goed) na. Die denkt niet meer aan wat het weet. Die is in paniek.
Wat is dit nou weer? :')
Je bent een bestuurder van een auto.. als je in paniek raakt als je auto net even anders reageert dan moet je je rijbewijs inleveren..

Als je niet weet dat een auto gaat rijden als je gas geeft dan is het handig als iemand je dat verteld.. dan raak je namelijk ook niet in paniek...

Tuurlijk weet ik wel wat paniek is.. Maar dat gaat niet om dit soort onzinnige dingetjes.. |:(
Deshainzaterdag 4 november 2017 @ 13:39
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 november 2017 08:02 schreef Zolderkamer het volgende:
Je kan ook gewoon de sleutel omdraaien ipv in paniek te raken en dus niet meer helder te denken..
Je contact uitzetten is ook een paniekactie, en anders wordt het wel een panieksituatie bij 120 km/u met het stuurslot er op.
Zolderkamerzaterdag 4 november 2017 @ 13:44
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 november 2017 13:39 schreef Deshain het volgende:

[..]

Je contact uitzetten is ook een paniekactie, en anders wordt het wel een panieksituatie bij 120 km/u met het stuurslot er op.
Ja je kan ook gewoon de sleutel omdraaien en niet op de stuurslotstand zetten...
Waarschijnlijk is er trouwens geen sleutel meer te bekennen bij de auto uit de OP trouwens
OEMzaterdag 4 november 2017 @ 13:59
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 19:10 schreef qajariaq het volgende:
TSI automaat uit 2010.
Die vriendin houdt wel van een gokje? Je moet maar durven.
qajariaqzaterdag 4 november 2017 @ 18:04
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2017 13:59 schreef OEM het volgende:

[..]

Die vriendin houdt wel van een gokje? Je moet maar durven.
Nou, om eerlijk te zijn is ze met de keuze van auto's en vooral de frequentie van inruilen naar mijn idee iets te hotseklots. Dit incident kan zomaar betekenen dat ze over een maand alweer een andere auto heeft. Maar goed, ze heeft een knap salaris en weinig vaste lasten.

Ze rijdt dus 30 kkm per jaar, heeft 35 jaar een rijbewijs en dit is haar derde auto met CC.

Maar eh weer ff ontopic, wat is er mis met deze Golf TSI automaat?
OEMzaterdag 4 november 2017 @ 18:06
quote:
99s.gif Op zaterdag 4 november 2017 18:04 schreef qajariaq het volgende:
Maar eh weer ff ontopic, wat is er mis met deze Golf TSI automaat?
TSI's (van voor 2013) hebben een hele slechte reputatie.
DSG automaten hebben zo'n beetje een nog slechtere reputatie.

Twee tikkende tijdbommen dus.
qajariaqzaterdag 4 november 2017 @ 18:10
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2017 18:06 schreef OEM het volgende:

[..]

TSI's (van voor 2013) hebben een hele slechte reputatie.
DSG automaten hebben zo'n beetje een nog slechtere reputatie.

Twee tikkende tijdbommen dus.
Dat wordt niet fijn om uit te leggen morgen....
Werk jij in de branche of iets algemener hoe kom je aan die wetenschap?
Ferzaterdag 4 november 2017 @ 18:11
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2017 18:06 schreef OEM het volgende:

[..]

TSI's (van voor 2013) hebben een hele slechte reputatie.
DSG automaten hebben zo'n beetje een nog slechtere reputatie.

Twee tikkende tijdbommen dus.
In de 3 jaar dat ik hem had alleen een keer kapotte bougies.

Voor de rest Indianenverhalen, het gros haalt zonder problemen de 200000km en die hoor je niet.
OEMzaterdag 4 november 2017 @ 18:15
quote:
99s.gif Op zaterdag 4 november 2017 18:10 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Dat wordt niet fijn om uit te leggen morgen....
Werk jij in de branche of iets algemener hoe kom je aan die wetenschap?
De TSI-ellende en DSG-ellende is redelijk algemeen bekend, daar hoef je niet voor in de autobranche te zitten. Als je zo af en toe het autonieuws volgt, dan krijg je dat wel mee.
Leandrazaterdag 4 november 2017 @ 18:18
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2017 21:56 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Bij mij gaat de cc er ook af met koppelen...
Dit dus, klein tikje op de koppeling.
Ook een stuk minder irritant voor mensen achter je, want als je alleen maar de CC even wilt onderbreken heb je helemaal geen brandende remlichten nodig.
Pietverdrietzaterdag 4 november 2017 @ 18:24
quote:
17s.gif Op vrijdag 3 november 2017 21:41 schreef Gutz het volgende:
Paniek in de auto en koppeling met rem verwisselen... rijbewijs mag ze inleveren bij de lokale diender.
Een automaat met koppelingspedaal? Jij mag zelf je rijbewijs gaan inleveren
Krolliezondag 5 november 2017 @ 01:58
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 november 2017 13:36 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Wat is dit nou weer? :')
Je bent een bestuurder van een auto.. als je in paniek raakt als je auto net even anders reageert dan moet je je rijbewijs inleveren..

Als je niet weet dat een auto gaat rijden als je gas geeft dan is het handig als iemand je dat verteld.. dan raak je namelijk ook niet in paniek...

Tuurlijk weet ik wel wat paniek is.. Maar dat gaat niet om dit soort onzinnige dingetjes.. |:(

Paniek is menselijk. Ook in een auto kun je door iets in paniek raken. Dan hoef je echt niet gelijk je rijbewijs in te leveren. Daarom vroeg ik of je weleens met echte paniek te maken heb gehad. Omdat je het niet lijkt te begrijpen. Gezien je zin:

quote:
Je kan ook gewoon de sleutel omdraaien ipv in paniek te raken en dus niet meer helder te denken.
Zolderkamerzondag 5 november 2017 @ 02:01
quote:
1s.gif Op zondag 5 november 2017 01:58 schreef Krollie het volgende:

[..]

Paniek is menselijk. Ook in een auto kun je door iets in paniek raken. Dan hoef je echt niet gelijk je rijbewijs in te leveren. Daarom vroeg ik of je weleens met echte paniek te maken heb gehad. Omdat je het niet lijkt te begrijpen. Gezien je zin:

[..]

Als je weet wat je moet doen raak je niet in paniek...
En van auto's raak ik allerminst in paniek... dus je vraag in combi met die zin raakt kant noch wal
Ferzondag 5 november 2017 @ 10:21
Hoe het precies zat weet ik niet meer, maar ik heb weleens iets dergelijks gehad, volgens mij ook een CC die niet gelijk afschakelde. Het is goed gekomen, maar op het eerste moment schrok ik wel.
Ivo1985zondag 5 november 2017 @ 10:46
quote:
99s.gif Op zaterdag 4 november 2017 07:55 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Deze ga ik ook even doorgeven. Ik ken haar als absoluut niet echt panikerend, wel eens driftig. laat ik bekennen dat ik me bij haar veiliger voel dan bij mezelf in de auto.

Haar reactie was dat de rem ook niet ingetrapt kan worden als de auto niet gestart is. Kan het rembekrachtiging zijn?
Als de auto niet gestart is kun je prima remmen. Alleen de rembekrachtiger werkt niet mee dus je gaat dan weer beseffen hoeveel kracht er echt nodig is om 1250 kilo staal te stoppen.

Misschien kan ze beter wat langer met een auto gaan doen en leren hoe alles werkt. Hoeft ze hem ook niet steeds in te ruilen als er volgens haar iets niet goed is aan dat ding, terwijl het feitelijk verkeerd/onkundig gebruik is.
Revolution-NLzondag 5 november 2017 @ 10:47
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 november 2017 18:11 schreef Fer het volgende:

[..]

In de 3 jaar dat ik hem had alleen een keer kapotte bougies.

Voor de rest Indianenverhalen, het gros haalt zonder problemen de 200000km en die hoor je niet.
Altijd leuk dat anekdotisch bewijs. TSI motoren van voor 2013 zijn gewoon van zeer middelmatige kwaliteit. De kans op incidentele onderhoudskosten van 2 a 3k doordat er een motor of DSG revisie uitgevoerd moet worden is gewoon levensgroot.

Sla de occasion reviews van Autoblog en ANWB er maar op na.
Krolliemaandag 6 november 2017 @ 11:09
quote:
14s.gif Op zondag 5 november 2017 02:01 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Als je weet wat je moet doen raak je niet in paniek...
En van auto's raak ik allerminst in paniek... dus je vraag in combi met die zin raakt kant noch wal
Oké. Je begrijpt dus niet wat echte paniek is. Geeft niet. Maar je kan dus zonder paniek heel goed weten wat je moet doen. Dan komt de paniek je ineens overvallen en bam: je weet niet meer wat je moet doen. Dát is juist paniek. Snappie ut nu?
Zolderkamermaandag 6 november 2017 @ 11:11
quote:
7s.gif Op maandag 6 november 2017 11:09 schreef Krollie het volgende:

[..]

Oké. Je begrijpt dus niet wat echte paniek is. Geeft niet. Maar je kan dus zonder paniek heel goed weten wat je moet doen. Dan komt de paniek je ineens overvallen en bam: je weet niet meer wat je moet doen. Dát is juist paniek. Snappie ut nu?
Peeuw..!
lst128maandag 6 november 2017 @ 14:32
Heeft ze niet bij het richting aangeven de CC knop perongeluk ingeduwd? Gebeurt mij ook wel eens.

1437597d1447143050t-vw-polo-diy-cruise-control-img_1475.jpg5
Bas_Verstappenmaandag 6 november 2017 @ 14:39
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 21:39 schreef Sjemmert het volgende:
Ik geloof er niks van zal wel aan haar gelegen hebben.
Ja dit dus. Als je op de rem trapt gaat je auto echt wel langzamer.
eXplorer1maandag 6 november 2017 @ 15:01
Kom maar langs met die auto, met vcds trap ik cc eruit :')
Mano_maandag 6 november 2017 @ 15:11
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 14:32 schreef lst128 het volgende:
Heeft ze niet bij het richting aangeven de CC knop perongeluk ingeduwd? Gebeurt mij ook wel eens.

[ afbeelding ]
Ja vast, richting aangeven met een VW :’)
Palomardinsdag 7 november 2017 @ 15:47
Gewoon aanleren dat je de CC er tijdelijk afhaalt door (in het geval van VAG) dat knopje op de richtingaanwijsstengel even naar rechts te tikken (cancel). Vervolgens druk je weer op resume om de snelheid weer op te pakken.

CC eraf halen met het rempedaal is een soort laatste redmiddel in geval van nood. Bovendien lichten je remlichten dan onnodig op, waardoor achterliggers schrikken en uiteindelijk files ontstaan.

Aan de andere kant moet de CC er wel afgaan bij remmen. Als dat vaker niet gebeurt zou ik even langs de garage gaan. Als het nooit meer gebeurt zit het probleem ws. tussen stoel en stuur....
Captain_Jack_Sparrowdinsdag 7 november 2017 @ 17:28
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2017 20:41 schreef eXplorer1 het volgende:

Oudere of simpelere ecu's kunnen de remschakelaar niet checken voordat er een remactie is geweest.
Moet dan wel heul oud zijn. Mijn bejaarde 850 uit 1994 kan het al wel.
Captain_Jack_Sparrowdinsdag 7 november 2017 @ 17:30
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 15:47 schreef Palomar het volgende:

CC eraf halen met het rempedaal is een soort laatste redmiddel in geval van nood. Bovendien lichten je remlichten dan onnodig op, waardoor achterliggers schrikken en uiteindelijk files ontstaan.
Ze lichten een tiende milliseconde op. Daar gaat niemand een noodstop voor maken. En daarnaast, ik haal mijn cc er af omdat ik door het verkeer langzamer moet gaan rijden, dus het kort oplichten van de remlichten kun je dan ook als een soort waarschuwing zien.
Mano_dinsdag 7 november 2017 @ 18:08
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 17:30 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ze lichten een tiende milliseconde op. Daar gaat niemand een noodstop voor maken. En daarnaast, ik haal mijn cc er af omdat ik door het verkeer langzamer moet gaan rijden, dus het kort oplichten van de remlichten kun je dan ook als een soort waarschuwing zien.
In principe heb je gelijk, maar met die telefoonjunkies van vandaag zou dat zomaar eens tot een lelijk ongeluk kunnen leiden. Als zo'n beperkte net in die ene tel dat hij naar de weg kijkt jouw remlichten ziet en daardoor in een schrikreactie (want: zit niet op te letten dus schrikt al snel) vol in de ankers gaat heeft de auto achter hem een uitdaging. Ofwel omdat het net zo'n klapmongool is die niet met het verkeer bezig is, ofwel omdat die aan het kleven is. Want 2 seconden afstand is absoluut niet nodig..

Er zijn andere manieren om de cc er af te gooien. Kort je rem aantikken brengt risico's met zich mee en dat is nergens voor nodig.
Captain_Jack_Sparrowdinsdag 7 november 2017 @ 18:30
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 november 2017 18:08 schreef Mano_ het volgende:

In principe heb je gelijk, maar met die telefoonjunkies van vandaag zou dat zomaar eens tot een lelijk ongeluk kunnen leiden. Als zo'n beperkte net in die ene tel dat hij naar de weg kijkt jouw remlichten ziet en daardoor in een schrikreactie (want: zit niet op te letten dus schrikt al snel) vol in de ankers gaat heeft de auto achter hem een uitdaging. Ofwel omdat het net zo'n klapmongool is die niet met het verkeer bezig is, ofwel omdat die aan het kleven is. Want 2 seconden afstand is absoluut niet nodig..

Er zijn andere manieren om de cc er af te gooien. Kort je rem aantikken brengt risico's met zich mee en dat is nergens voor nodig.
Dus jij vindt dat ik mijn gedrag moet aanpassen omdat andere niet zitten op te letten of kleven? (wat ik overigens bijzonder weinig mee maak). Nou, ik dacht het niet.
Nobudinsdag 7 november 2017 @ 18:44
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 17:30 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ze lichten een tiende milliseconde op. Daar gaat niemand een noodstop voor maken. En daarnaast, ik haal mijn cc er af omdat ik door het verkeer langzamer moet gaan rijden, dus het kort oplichten van de remlichten kun je dan ook als een soort waarschuwing zien.
Bedankt voor al die spookfile's he.
qajariaqdinsdag 7 november 2017 @ 18:54
In dit geval moest er echt wel geremd worden omdat er een vrachtwagen invoegde terwijl ze 130 reed en de linkerbaan al vol zat. Voorlopig gebruikt ze de CC niet totdat ze bij de garage is geweest.
Captain_Jack_Sparrowdinsdag 7 november 2017 @ 19:07
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 november 2017 18:44 schreef Nobu het volgende:

Bedankt voor al die spookfile's he.
You're very welcome. :)

Zeer twijfelachtig dat er file ontstaat, omdat ik 1/10de milliseconde mijn rempedaal aan tik. Daarnaast rij ik nooit in de spits en ook niet op de cruise bij druk verkeer. Dus je kunt meer overdramatiseren, maar niet veel meer.
Sjemmertdinsdag 7 november 2017 @ 19:34
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 19:07 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

You're very welcome. :)

Zeer twijfelachtig dat er file ontstaat, omdat ik 1/10de milliseconde mijn rempedaal aan tik. Daarnaast rij ik nooit in de spits en ook niet op de cruise bij druk verkeer. Dus je kunt meer overdramatiseren, maar niet veel meer.
Degene achter jou remt een halve seconden die daarachter een seconde. 10 auto's later staat het bijna stil. Maar dit geldt alleen als het druk is en dan is het ook vrij dom om de CC te gebruiken idd.
Captain_Jack_Sparrowdinsdag 7 november 2017 @ 20:24
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2017 19:34 schreef Sjemmert het volgende:

Degene achter jou remt een halve seconden die daarachter een seconde. 10 auto's later staat het bijna stil. Maar dit geldt alleen als het druk is en dan is het ook vrij dom om de CC te gebruiken idd.
Ik rem niet, ik tik het pedaal aan. Niemand kan in de korte tijd dat mijn remlichten flitsen, zijn rempedaal intrappen.
Mano_dinsdag 7 november 2017 @ 20:57
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 18:30 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dus jij vindt dat ik mijn gedrag moet aanpassen omdat andere niet zitten op te letten of kleven? (wat ik overigens bijzonder weinig mee maak). Nou, ik dacht het niet.
Welkom in het verkeer...
Captain_Jack_Sparrowdinsdag 7 november 2017 @ 21:03
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2017 20:57 schreef Mano_ het volgende:

Welkom in het verkeer...
Ik pas vele malen per dag mijn gedrag aan aan het overige verkeer. Maar als iemand vindt dat hij wel kan app-en of sms-en, dan pas ik mijn gedrag aan ten behoeve van mijn veiligheid. Niet die van hem/haar. Iedereen heeft zijn eigen verantwoordelijkheid. In het verkeer is opletten een hele grote.
Kalebatzdinsdag 7 november 2017 @ 22:28
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 21:03 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ik pas vele malen per dag mijn gedrag aan aan het overige verkeer. Maar als iemand vindt dat hij wel kan app-en of sms-en, dan pas ik mijn gedrag aan ten behoeve van mijn veiligheid. Niet die van hem/haar. Iedereen heeft zijn eigen verantwoordelijkheid. In het verkeer is opletten een hele grote.
Verstandige praat voor iemand de CC uitschakelt met zijn rempedaal
Sjemmertwoensdag 8 november 2017 @ 13:08
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 20:24 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ik rem niet, ik tik het pedaal aan. Niemand kan in de korte tijd dat mijn remlichten flitsen, zijn rempedaal intrappen.
Oke dan niet joh.
Captain_Jack_Sparrowwoensdag 8 november 2017 @ 18:55
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 22:28 schreef Kalebatz het volgende:

[..]

Verstandige praat voor iemand de CC uitschakelt met zijn rempedaal
Werkt uitstekend, kan ik je vertellen. :)
-Richard-woensdag 8 november 2017 @ 20:34
Ik doe ook wel eens de cruise uitschakelen met de rem, maar vindt de overgang zo rauw. Als ik em normaal uitdoe via het pookje dan gaat het geleidelijk. Doe ik het via de rem dan gaat het heel abrupt.. :?
eXplorer1donderdag 9 november 2017 @ 14:24
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 17:28 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Moet dan wel heul oud zijn. Mijn bejaarde 850 uit 1994 kan het al wel.
Bosch motronic 4.3 heeft die features helemaal niet, 4.3 heeft niet eens native cruise control support, gebeurd met aparte hardware.

net even pinout voor de zekerheid gecheckt, zeker weten dat 4.3 geen support heeft voor cruise control en/of remsignaal.
eXplorer1donderdag 9 november 2017 @ 14:31
wat een gelul trouwens over het rempedaal gebruiken om CC uit te schakelen.

Wat een hoop mensen trouwens vergeten, moderne auto's (met ECU gestuurde remlichten) hebben een kleine vertraging (en/of load sensing) in het aanschakelen van remlichten juist voor dit soort fratsen, toevallig gecheckt en als ik mijn rempedaal aantik om CC uit te schakelen doen mijn remlichten (LED) geen fuck.
Kalebatzvrijdag 10 november 2017 @ 04:05
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2017 14:31 schreef eXplorer1 het volgende:
wat een gelul trouwens over het rempedaal gebruiken om CC uit te schakelen.

Wat een hoop mensen trouwens vergeten, moderne auto's (met ECU gestuurde remlichten) hebben een kleine vertraging (en/of load sensing) in het aanschakelen van remlichten juist voor dit soort fratsen, toevallig gecheckt en als ik mijn rempedaal aantik om CC uit te schakelen doen mijn remlichten (LED) geen fuck.
Goed verhaal lekker kort maar niet iedereen rijdt in een moderne auto