abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 3 november 2017 @ 08:22:35 #1
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_174839083
Goedemorgen!

Binnen deze maand ga ik mijn huis te koop zetten, hiervoor heb ik een makelaar ingeschakeld. Na een aantal gesprekken met deze persoon hebben we het over zijn verschillende 'verkoop-pakketten' gehad, waarbij hij twee opties had.De goedkoopste variant heeft als enige verschil dat ik zelf de huisbezichtigingen zal doen. Dit heeft de makelaar ook zelfs aangeraden, gezien het huis in goede staat is en perfect is voor starters.

De prijsonderhandelingen etc. gaan natuurlijk wel via de makelaar. Over een paar weken ga ik dus 'voor makelaar spelen' en potentiele kopers door mijn huis begeleiden. Natuurlijk heb ik al het een en ander goed voorbereid, echter ben ik zeer benieuwd naar jullie tips, tricks en eigen ervaringen!
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
pi_174839307
Niet poepen voordat de mensen komen want de makelaar kan je niet de schuld geven van de stank.

Verzin over elke kamer 2 ‘plus- en minpunten’ als ze ernaar vragen.
Toen mijn broer voor een huis ging kijken zei de vrouw alleen maar positieve dingen blabla.

Veel succeso
pi_174839328
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 08:22 schreef Kaizen_ het volgende:
De prijsonderhandelingen etc. gaan natuurlijk wel via de makelaar. Over een paar weken ga ik dus 'voor makelaar spelen' en potentiele kopers door mijn huis begeleiden. Natuurlijk heb ik al het een en ander goed voorbereid, echter ben ik zeer benieuwd naar jullie tips, tricks en eigen ervaringen!
Let op de non-verbale uitingen van je bezoekers; dan weet je of ze het huis "wel zien zitten". Kan je bij de rest van de onderhandelingen van pas komen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 3 november 2017 @ 09:09:29 #4
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_174839608
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 08:46 schreef 2682000 het volgende:
Verzin over elke kamer 2 ‘plus- en minpunten’ als ze ernaar vragen.
Toen mijn broer voor een huis ging kijken zei de vrouw alleen maar positieve dingen blabla.
Goed punt inderdaad. Geen huis is perfect en je moet het ook realistisch verkopen. Ik heb al een lijstje van alle kamers met wat belangrijke punten, ik zal ervoor zorgen dat ik niet nep overkom en alles de hemel in prijs. Als het huis zo perfect is, waarom verkoop ik het dan? ;)

quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 08:48 schreef blomke het volgende:
Let op de non-verbale uitingen van je bezoekers; dan weet je of ze het huis "wel zien zitten". Kan je bij de rest van de onderhandelingen van pas komen.
Een makelaar is hier natuurlijk nóg beter in, maar dit ga ik zeker in de gaten houden. Hopelijk zijn de potentiele kopers wel eerlijk in hun 'oordeel' over het huis. Zelf ben ik dat wel altijd tegenover de verkoopmakelaar. Aan het eind van 't gesprek vertel ik meestal al direct of ik het huis zie zitten of niet. Duidelijkheid is fijn voor beide partijen.

Zou jammer zijn als alle potentiële kopers zeer positief zijn tijdens de bezichtigingen en uiteindelijk geen bod doen. Hetzelfde geldt omgedraaid: Vreemd als ze neutraal en/of negatief zijn tijdens de bezichtiging en toch een bod doen. Ik hou niet van die mixed signals. Doe mij maar duidelijkheid.
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
  vrijdag 3 november 2017 @ 09:12:05 #5
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_174839646
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 08:46 schreef 2682000 het volgende:
Niet poepen voordat de mensen komen want de makelaar kan je niet de schuld geven van de stank.
M'n eigen makelaar heeft dit weleens meegemaakt. Lag nog een mooie bruine in de W.C. tijdens een bezichtiging. :D
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
pi_174839664
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 09:09 schreef Kaizen_ het volgende:

[..]

Goed punt inderdaad. Geen huis is perfect en je moet het ook realistisch verkopen. Ik heb al een lijstje van alle kamers met wat belangrijke punten, ik zal ervoor zorgen dat ik niet nep overkom en alles de hemel in prijs. Als het huis zo perfect is, waarom verkoop ik het dan? ;)

[..]

Een makelaar is hier natuurlijk nóg beter in, maar dit ga ik zeker in de gaten houden. Hopelijk zijn de potentiele kopers wel eerlijk in hun 'oordeel' over het huis. Zelf ben ik dat wel altijd tegenover de verkoopmakelaar. Aan het eind van 't gesprek vertel ik meestal al direct of ik het huis zie zitten of niet. Duidelijkheid is fijn voor beide partijen.

Zou jammer zijn als alle potentiële kopers zeer positief zijn tijdens de bezichtigingen en uiteindelijk geen bod doen. Hetzelfde geldt omgedraaid: Vreemd als ze neutraal en/of negatief zijn tijdens de bezichtiging en toch een bod doen. Ik hou niet van die mixed signals. Doe mij maar duidelijkheid.
Dan kun je het beter de makelaar laten doen als je niet van mixed signals houdt. Tegen de makelaar zijn de meeste mensen toch eerlijker.
pi_174839672
Waarom heb je een makelaar ingeschakeld als je het zelf gaat doen? Had je net zo goed Makelaarsland kunnen nemen, stukken goedkoper dan een traditionele makelaar.

Ik heb bewust voor een traditionele makelaar gekozen toen ik mijn huis verkocht, had geen zin in al het gezeik met rondleidingen e.d.
pi_174839678
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 09:09 schreef Kaizen_ het volgende:
Zou jammer zijn als alle potentiële kopers zeer positief zijn tijdens de bezichtigingen en uiteindelijk geen bod doen. Hetzelfde geldt omgedraaid: Vreemd als ze neutraal en/of negatief zijn tijdens de bezichtiging en toch een bod doen. Ik hou niet van die mixed signals. Doe mij maar duidelijkheid.
Toch is dat een (ver)kooptactiek: verbaal en non-verbaal ambivalente signalen uitzenden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 3 november 2017 @ 09:17:49 #9
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_174839720
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2017 09:13 schreef 8777 het volgende:
Dan kun je het beter de makelaar laten doen als je niet van mixed signals houdt. Tegen de makelaar zijn de meeste mensen toch eerlijker.
Dat zal ik zéker mee gaan maken. Zelf zou ik ook mijn beleefdheidsmasker opzetten als de bewoner de bezichtigingen houdt. In plaats van bitchen over het interieur enzo. _O- Echter scheelt het mij ¤700, wat ik wel de moeite waard vind.

Stel dat dit hele gebeuren niet bevalt, dan kan ik alsnog de makelaar inschakelen om alle toekomstige bezichtigingen te houden. Maar in alle eerlijkheid kijk ik ernaar uit om het zelf te doen! Weer een totaal nieuwe ervaring.
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
  vrijdag 3 november 2017 @ 09:20:45 #10
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_174839747
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 09:14 schreef Coritchando het volgende:
Waarom heb je een makelaar ingeschakeld als je het zelf gaat doen? Had je net zo goed Makelaarsland kunnen nemen, stukken goedkoper dan een traditionele makelaar.

Ik heb bewust voor een traditionele makelaar gekozen toen ik mijn huis verkocht, had geen zin in al het gezeik met rondleidingen e.d.
In alle eerlijkheid, Makelaarsland kende ik niet. Maar ik heb even op de site gekeken en - gelukkig - schelen de prijzen niet enorm veel.

Achteraf gezien was dit ook een mooie optie geweest! :)
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
pi_174839761
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 09:17 schreef Kaizen_ het volgende:

[..]

Dat zal ik zéker mee gaan maken. Zelf zou ik ook mijn beleefdheidsmasker opzetten als de bewoner de bezichtigingen houdt. In plaats van bitchen over het interieur enzo. _O- Echter scheelt het mij ¤700, wat ik wel de moeite waard vind.

Stel dat dit hele gebeuren niet bevalt, dan kan ik alsnog de makelaar inschakelen om alle toekomstige bezichtigingen te houden. Maar in alle eerlijkheid kijk ik ernaar uit om het zelf te doen! Weer een totaal nieuwe ervaring.
Ik was vooral geïrriteerd door potentiële kopers die al het werk wat ik erin gestoken had afkraakten. Dat irriteerde me toch meer dan ik had verwacht.
  vrijdag 3 november 2017 @ 09:26:43 #12
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_174839822
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2017 09:22 schreef 8777 het volgende:
Ik was vooral geïrriteerd door potentiële kopers die al het werk wat ik erin gestoken had afkraakten. Dat irriteerde me toch meer dan ik had verwacht.
Oef, dat klinkt nu al herkenbaar. Een aantal dingen in het huis heb ik ook volledig 'gecustomized', wat het huis zijn unieke karakter geeft. Zou ik ook jammer vinden als ze dat gaan afkraken. Echter is het laatste wat je wilt een discussie erover.

Zelf heb ik al een aantal discussies gehad met een verkoopmakelaar. Al ging het over wat kleine dingetjes, dat is echt not done. Gelijk heel de bezichtiging verpest.

Voorbeeld: Op de pamflet zag de keuken er best netjes uit met gewoon witte paneeltjes. Toen ik de keuken met eigen ogen aanschouwde zag ik dat deze paneeltjes een soort vervaagd blauw waren. Niet mooi in ieder geval. Toen ik dit zei tegen de verkoopmakelaar kreeg ik echt gelijk een defensieve reactie in de trant van: "Ja, nee, die kleur staat wèl zo in de pamflet! Hij is echt precies hetzelfde.". Twee seconden later pakte ik dat papiertje erbij om te vergelijken en natuurlijk zag je overduidelijk verschil. De verkoopmakelaar maakte er een punt van en gaf niets toe. Toen was ik er eigenlijk al klaar mee, ook al gaat het nergens over.

'Hoe verpest je een bezichtiging' voor dummies.

[ Bericht 1% gewijzigd door Kaizen_ op 03-11-2017 09:35:30 ]
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
pi_174840033
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 09:26 schreef Kaizen_ het volgende:

[..]

Oef, dat klinkt nu al herkenbaar. Een aantal dingen in het huis heb ik ook volledig 'gecustomized', wat het huis zijn unieke karakter geeft. Zou ik ook jammer vinden als ze dat gaan afkraken. Echter is het laatste wat je wilt een discussie erover.

Zelf heb ik al een aantal discussies gehad met een verkoopmakelaar. Al ging het over wat kleine dingetjes, dat is echt not done. Gelijk heel de bezichtiging verpest.

Voorbeeld: Op de pamflet zag de keuken er best netjes uit met gewoon witte paneeltjes. Toen ik de keuken met eigen ogen aanschouwde zag ik dat deze paneeltjes een soort vervaagd blauw waren. Niet mooi in ieder geval. Toen ik dit zei tegen de verkoopmakelaar kreeg ik echt gelijk een defensieve reactie in de trant van: "Ja, nee, die kleur staat wèl zo in de pamflet! Hij is echt precies hetzelfde.". Twee seconden later pakte ik dat papiertje erbij om te vergelijken en natuurlijk zag je overduidelijk verschil. De verkoopmakelaar maakte er een punt van en gaf niets toe. Toen was ik er eigenlijk al klaar mee, ook al gaat het nergens over.

'Hoe verpest je een bezichtiging' voor dummies.
Rationeel gezien zou je je daar overheen moeten zetten: wat zijn nou de kosten om die keukendeurtjes naar je zin te maken? Je koopt een huis, niet een aardige (verkoop)makelaar: die zie je nooit meer.

[ Bericht 0% gewijzigd door Eleiko op 03-11-2017 09:52:55 ]
Op donderdag 6 maart 2014 15:35 schreef dreamerbulk het volgende:
ik zuig nog liever een paardenpenis leeg dan dat ik so-called "superfoods" moet gaan kopen/eten
  vrijdag 3 november 2017 @ 09:49:47 #14
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_174840159
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 09:41 schreef Eleiko het volgende:
Rationeel gezien zou je je daar overheen moeten zetten: wat zijn nou de kosten om die keukendeurtjes naar je zin te maken? Je koopt een huis, niet een aardige (verkoopmakelaar): die zie je nooit meer.
Klopt, maar dat is m'n punt niet. Dergelijke discussies tijdens een bezichtiging zijn not-done. Je wint er niets mee. Het enige wat je bereikt is een potentiële verkoper die het huis minder interessant zal vinden. In mijn voorbeeld hierboven had de makelaar beter kunnen reageren met: "Ha inderdaad, ik zie wat je bedoeld! Goed gespot. Voor minder dan ¤100 heb je die paneeltjes vervangen, gelukkig".

Als de rest van het huis perfect was, had ik natuurlijk wel een bod gedaan, maar daar ging mijn voorbeeld niet over.
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
pi_174841872
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 09:49 schreef Kaizen_ het volgende:
Klopt, maar dat is m'n punt niet. Dergelijke discussies tijdens een bezichtiging zijn not-done. Je wint er niets mee. Het enige wat je bereikt is een potentiële verkoper die het huis minder interessant zal vinden. In mijn voorbeeld hierboven had de makelaar beter kunnen reageren met: "Ha inderdaad, ik zie wat je bedoeld! Goed gespot. Voor minder dan ¤100 heb je die paneeltjes vervangen, gelukkig".

Als de rest van het huis perfect was, had ik natuurlijk wel een bod gedaan, maar daar ging mijn voorbeeld niet over.
Iets met de "gunfactor", daar krijg je ook mee te maken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 3 november 2017 @ 15:35:45 #16
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_174846162
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 11:43 schreef blomke het volgende:

[..]

Iets met de "gunfactor", daar krijg je ook mee te maken.
Die ken ik inderdaad.. Bij de aankoop van mijn nieuwe huis hadden ik en iemand anders precies hetzelfde bod gedaan. Met veel geluk (en advies van zijn makelaar) heeft hij mij het huis 'gegund'. :)
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
  dinsdag 7 november 2017 @ 09:19:44 #17
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_174916645
Het huis staat sinds afgelopen weekend op Funda en we hebben nog geen bezichtigingsaanvraag binnen! :o Mijn verwachting was dat deze beginperiode juist storm zou lopen.

Ik voel me nu een puber die net zijn crush heeft geapped en hoopvol op een reactie wacht.
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
  dinsdag 7 november 2017 @ 09:28:54 #18
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174916777
Verplaats je in die mensen. Niet die fantastische werkkamer aanprijzen als ze kinderen willen, maar "fantastisch ruime kamer, is nu mijn werkkamer maar je zou er ook een schitterende babykamer van kunnen maken."
Of "die handige inloopdouche" waar zij liever een douchekabine willen hebben.
Net als allerlei stijldingetjes, vooral die inde mode waren toen jij er ging wonen. Jij vind het geweldig, zij misschien not so much omdat het allang uit de mode is. Of nog teveel in de mode. Of sowieso hun smaak niet is.
Focus meer op praktische zaken. "Genoeg stopcontacten", "veel kastruimte".

Bak een appeltaart vlak voor ze komen.
pi_174917134
Ik heb zelf ook op deze wijze mijn huis verkocht en het beviel mij erg goed.
een voordeel is, dat je er zelf na 2 weken nog eens achteraan kan bellen.

Ik deed eerst een rondleiding met de mensen en ging daarna even buiten staan (was een 2 kamer starterswoning) en liet ze dan zelf even rondkijken...
Want met een eigenaar gedraag je je toch anders dan met een makelaar...
pi_174917550
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 09:19 schreef Kaizen_ het volgende:
Het huis staat sinds afgelopen weekend op Funda en we hebben nog geen bezichtigingsaanvraag binnen! :o Mijn verwachting was dat deze beginperiode juist storm zou lopen.

Ik voel me nu een puber die net zijn crush heeft geapped en hoopvol op een reactie wacht.
Welke regio? Want in een hoop gebieden is het al verkocht als een week op Funda heeft gestaan :')
  dinsdag 7 november 2017 @ 10:42:15 #21
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_174917872
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 november 2017 10:21 schreef Cyanide- het volgende:
Welke regio? Want in een hoop gebieden is het al verkocht als een week op Funda heeft gestaan
Klopt. Het huis wat ik zelf al heb gekocht was letterlijk binnen 'n weekend verkocht. Vandaar dat ik ook had verwacht dat het allemaal wat sneller ging.

Echter ligt dat enorm aan de prijsklasse. De vrijstaande, wat grotere huizen verkopen in mijn regio (Zuid-Brabant) als zoete broodjes. Het merendeel is binnen een week verkocht. Echter verkoop ik zelf een instapklare starterswoning. Iets andere markt die dus waarschijnlijk minder hard loopt.
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
  dinsdag 7 november 2017 @ 10:45:45 #22
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_174917922
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 09:52 schreef Bart445 het volgende:

Ik deed eerst een rondleiding met de mensen en ging daarna even buiten staan
Inderdaad, goed punt. Na de korte inleiding en het vertellen van de belangrijkste informatie laat ik ze ook even zelf rondkijken. Het is al lastig genoeg eerlijk te zijn tegen een verkoopmakelaar, laat staan de huiseigenaar.
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
pi_174930548
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2017 09:28 schreef Lunatiek het volgende:
Verplaats je in die mensen. Niet die fantastische werkkamer aanprijzen als ze kinderen willen, maar "fantastisch ruime kamer, is nu mijn werkkamer maar je zou er ook een schitterende babykamer van kunnen maken."
Of "die handige inloopdouche" waar zij liever een douchekabine willen hebben.
Net als allerlei stijldingetjes, vooral die inde mode waren toen jij er ging wonen. Jij vind het geweldig, zij misschien not so much omdat het allang uit de mode is. Of nog teveel in de mode. Of sowieso hun smaak niet is.
Focus meer op praktische zaken. "Genoeg stopcontacten", "veel kastruimte".

Bak een appeltaart vlak voor ze komen.
Ben ik niet helemaal met je eens. Als je een mooie inloopdouche hebt, zeker aanprijzen. Niet hun smaak dan slaan ze maar over. Voor hen 10 anderen. Het is geen stuk stront waar je vanaf moet, het is je huis en je wilt er goed geld voor vangen. De markt is er ook naar want er is krapte op de markt. Hebben we het over een inloopdouche uit 1980 dan is het natuurlijk een ander verhaal.

Tip die ik je wil meegeven. Zorg dat je in de eerste paar weken zoveel mogelijk bezichtigingen genereert. Liefst opvolgend, zodat men elkaar bij de deur ontmoet. Dit doe je door je huis goedkoop in de markt te zetten, tegen een vanaf prijs. Geef altijd aan dat er bovenmatige interesse is. Hang een verhaaltje op dat je na plaatsing op Funda de ene na de andere bezichtiging binnen kwam (wel geloofwaardig houden). Heb je een serieuze bieder dan werk je naar de prijs toe die je in je hoofd had. Tegen elkaar opbieden kan ook zonder een 2e bieder (wederom, houdt het geloofwaardig). Mensen raken letterlijk verkocht aan een huis en daar doe jij je voordeel mee. Het feit dat je huis nog maar een paar weken op Funda staat helpt dan mee aan het ‘owh jee dadelijk gaat hij aan m’n neus voorbij’ effect.

Zo heb ik m’n huis zonder makelaar in 1 week verkocht. Zeker bij een starterswoning gaat bovenstaande op, want die zijn nog onervaren op de huizenmarkt.

[nu ga ik wachten op de eerste moraalridders...]

[ Bericht 2% gewijzigd door Knuppel1983 op 07-11-2017 21:09:01 ]
pi_174953240
als koper heb ik er ervaring mee.

de eerste man was wat verlegen wist niks te zeggen en prees lelijke details aan. dit huis was verhuurd en de huurders wilde er niet uit, getuigde het ranzige huis.

De 2de was een uiterst mooie meid (zat helaas niet bij het huis). zij gaf iets teveel info. vertelde dat ze er al 2 jaar niet meer woonde, ze had haar nieuwe vriend mee, haar ex was ook al weg maar hij hield vast aan de hoofdprijs (zij dus niet). imo heeft dit de prijs flink gedrukt. (38.000 onder de aanvankelijke vraagprijs).
pi_174954360
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2017 21:02 schreef Knuppel1983 het volgende:
Hang een verhaaltje op dat je na plaatsing op Funda de ene na de andere bezichtiging binnen kwam (wel geloofwaardig houden). ......
......

Zo heb ik m’n huis zonder makelaar in 1 week verkocht.
Zonder makelaar, maar wel op Funda? Ben benieuwd hoe je dat hebt gedaan. Wel goeie zet trouwens.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 9 november 2017 @ 14:05:55 #26
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_174959669
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2017 01:55 schreef Nico987 het volgende:

de eerste man was wat verlegen wist niks te zeggen en prees lelijke details aan.
Heel vreemd. Zeker als je verlegen bent en niet goed kan verkopen is het onverstandig zelf de bezichtigingen uit te voeren. Zelf heb ik ook een aantal makelaars gehad die niet verder kwamen dan 'Dit is de woonkamer' en het het befaamde: "Dit is de achtertuin". Zeer teleurstellend..
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
pi_174968121
Zorg dat het overal schoon is, fris ruikt en opgeruimd is.

Van tevoren alles goed luchten, beddengoed verschonen en bedden opmaken, zorgen voor een fris geurtje in toilet en badkamer. Verse bos bloemen in de woonkamer. Maar liever geen al te sterke lucht van schoonmaakmiddelen of van die synthetische luchtverfrissers voor in het stopcontact. Neutraal-fris zegmaar.

Zorg er verder voor dat tijdens de rondleiding alleen de persoon die de rondleiding doet thuis is. Eventuele partner en kinderen kunnen lekker op pad. Meedere personen zorgt voor afleiding bij de kopers.
pi_174973963
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2017 14:05 schreef Kaizen_ het volgende:

[..]

Heel vreemd. Zeker als je verlegen bent en niet goed kan verkopen is het onverstandig zelf de bezichtigingen uit te voeren. Zelf heb ik ook een aantal makelaars gehad die niet verder kwamen dan 'Dit is de woonkamer' en het het befaamde: "Dit is de achtertuin". Zeer teleurstellend..
idd volgens mij was het ook het huis van zijn vriendin.
pi_174974703
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2017 08:34 schreef blomke het volgende:

[..]

Zonder makelaar, maar wel op Funda? Ben benieuwd hoe je dat hebt gedaan. Wel goeie zet trouwens.
Mea culpa. Funda..., dat was inderdaad de enige reden dat ik destijds via Huysshop heb verkocht. Je komt er anders gewoon niet op, en niemand kijkt op Jaap.nl. Ik heb eerst een maand op Jaap gestaan, en daaruit kwam 1 bezichtiging. Met Funda had ik er meteen tig in 1 week.

Maar uiteindelijk zelf de tekst en foto's aangeleverd, zelf de bezichtigingen gedaan, zelf de onderhandelingen gedaan, en zelf het verkoopcontract opgesteld. Dus tja :P

Daarbij schieten me nog wat tips te binnen:
- Je hebt vast wel een spiegelreflex camera. Koop een kwaliteit groothoeklens. Dit geeft je de gelegenheid om op je gemak foto's te maken. Of bijv. met mooi weer nieuwe foto's te maken. Als je de camera na je verkoop op Marktplaats zet, heb je net zoveel betaald als aan de online makelaar. (die niet uitgebreid een bepaald shot 10x over gaat doen, want uurloon).
- Kosten voor doorhalen van je hypotheek zijn voor jouw rekening. Maar de koper heeft vrije notariskeuze. Vaak hebben makelaars dealtjes met notariskantoren, dus dat kan best een duur grapje worden. Laat daarom deze bepaling opnemen in je contract (check de huidige tarieven):
"Kosten ten behoeve van doorhalen van hypotheek, welke normaliter voor rekening verkoper zijn, worden op een maximum van 200 euro gesteld. Meerkosten zijn voor rekening koper."

[ Bericht 0% gewijzigd door Knuppel1983 op 10-11-2017 08:56:31 ]
pi_174974778
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 08:50 schreef Knuppel1983 het volgende:
Mea culpa. Funda..., dat was inderdaad de enige reden dat ik destijds via Huysshop heb verkocht. Je komt er anders gewoon niet op, en niemand kijkt op Jaap.nl. Ik heb eerst een maand op Jaap gestaan, en daaruit kwam 1 bezichtiging. Met Funda had ik er meteen tig in 1 week.

Maar uiteindelijk zelf de tekst en foto's aangeleverd, zelf de bezichtigingen gedaan, zelf de onderhandelingen gedaan, en zelf het verkoopcontract opgesteld. Dus tja :P

Daarbij schieten me nog wat tips te binnen:
- Je hebt vast wel een spiegelreflex camera. Koop een kwaliteit groothoeklens. Dit geeft je de gelegenheid om op je gemak foto's te maken. Bijv. met mooi weer nieuwe foto's te maken. Als je de camera na je verkoop op Marktplaats zet, heb je net zoveel betaald als aan de online makelaar. (die niet uitgebreid een bepaald shot 10x over gaat doen, want uurloon).
- Kosten voor doorhalen van je hypotheek zijn voor jouw rekening. Maar de koper heeft vrije notariskeuze. Vaak hebben makelaars dealtjes met notariskantoren, dus dat kan best een duur grapje worden. Laat daarom deze bepaling opnemen in je contract (check de huidige tarieven):
"Kosten ten behoeve van doorhalen van hypotheek, welke normaliter voor rekening verkoper zijn, worden op een maximum van 200 euro gesteld. Meerkosten zijn voor rekening koper."
Bedankt voor de tips.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_174974801
En laat je vrouw de bezichtigingen verzorgen, vrouwen worden doorgaans als betrouwbaarder ervaren. ;)
pi_174983895
Bij Kamera express en fotokonijn kun je de apparatuur huren. maar groothoek in een huis doet geen goed voor je foto. overigens heb je echt geen dslr nodig voor funda foto's.
pi_174989706
De makelaar heeft weinig meerwaarde.
Het huis moet zichzelf verkopen.

Het belangrijkste wat een makelaar kan zeggen is "dat weet ik niet".
Het nadeel van zelf verkopen is, dat de vragen door jou wel beantwoord kunnen worden.
- Wat zijn de stookkosten
- Hoe zijn de buren
- Welke gebreken zijn er
- etc.

Dus zorg dat alles is opgeruimd en laat de mensen vooral zelf rondkijken.
  maandag 13 november 2017 @ 14:38:11 #34
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_175043960
Bedankt voor de tips allemaal! Afgelopen zaterdag heb ik een aantal bezichtigingen gehouden, het merendeel verliep èrg goed. Uit deze bezichtigingen is al een reëel bod gekomen. Verder verwacht ik aan het eind van de dag een tweede bod.

Vanavond beginnen de onderhandelingen. ^O^
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 13 november 2017 @ 14:47:41 #35
74056 crew  ToT
pi_175044151
Zorg voor wat hapjes en wat drankjes, lekker geurtje in huis (trapt men nog steeds in de standaard vers gebakken appeltaart?)

Prijs je buren de hemel in, ook al is je persoonlijke mening over hen anders.
Als het een beetje een modern huis is, vertel wat over de goede geluids- en warmte-isolatie en hoe weinig je per maand aan energie kwijt bent.
Zorg natuurlijk dat alles er verzorgd en opgeruimd uitziet.
Vertel wat over de mooie dingen die in de nabijheid te vinden zijn en eventuele winkels die in de buurt zijn.
Vertel wat over de veiligheid in de buurt, over of mensen een beetje sociaal zijn maar ook of ze je wel hun privacy gunnen enz. :)


Edit; ow, is al niet eens meer nodig! :P Top! ^O^
pi_175045936
quote:
2s.gif Op maandag 13 november 2017 14:47 schreef ToT het volgende:
Zorg voor wat hapjes en wat drankjes, lekker geurtje in huis (trapt men nog steeds in de standaard vers gebakken appeltaart?)

Prijs je buren de hemel in, ook al is je persoonlijke mening over hen anders.
Als het een beetje een modern huis is, vertel wat over de goede geluids- en warmte-isolatie en hoe weinig je per maand aan energie kwijt bent.
Zorg natuurlijk dat alles er verzorgd en opgeruimd uitziet.
Vertel wat over de mooie dingen die in de nabijheid te vinden zijn en eventuele winkels die in de buurt zijn.
Vertel wat over de veiligheid in de buurt, over of mensen een beetje sociaal zijn maar ook of ze je wel hun privacy gunnen enz. :)

Edit; ow, is al niet eens meer nodig! :P Top! ^O^
Je verhaal moet nooit zo goed zijn dat je spijt krijgt dat je gaat verkopen. Mensen prikken over het algemeen door die überhappy verhaaltjes heen en ervaren ze als negatief.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 13 november 2017 @ 16:15:30 #37
74056 crew  ToT
pi_175046000
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 16:11 schreef Deshain het volgende:

[..]

Je verhaal moet nooit zo goed zijn dat je spijt krijgt dat je gaat verkopen. Mensen prikken over het algemeen door die überhappy verhaaltjes heen en ervaren ze als negatief.
Nee okee het moet wel realistisch overkomen, maar het zijn wel punten waar je aan moet denken, volgens mij. :)

Zelf werd ik ook eens erg achterdochtig toen een schilder in mijn huis naar zijn werk zat te wijzen en het helemaal de hemel in prees.
Bleek dat hij in een kamer een heel stuk had overgeslagen. :X
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')