FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Moderne Autoverlichting
Diqiu-Longdonderdag 2 november 2017 @ 11:03
Ik rij, met grote trots een Peugeot 205 waarmee ik goed met het verkeer mee kom. Maar nu de donkere dagen weer aangebroken zijn, erger ik mij tot aan het feit dat ik telkens verblind word!

Er zijn momenten, dat ik zodanig verblind word dat ik die paar seconden ook niks zie. Dat komt dan voornamelijk door die moderne patserbakken, van die SUV's of moderne Volvo's. Maar soms zelfs een kleine Peugeot 108 die mij vol in de spiegels schijnt!

Ik heb al van alles geprobeerd: linkerbuitenspiegel buiten werking stellen, omdat ik daar het meeste in verblind word. Maar dan zie ik ga niks in die spiegel, dus dat is ook niet echt handig. Ook staat de binnenspiegel gewoon op nachtstand, maar zodra zo'n auto over de drempel rijdt word ik alsnog verblind.

Het gekke is echter: het zijn bijna allemaal moderne auto's die mij constant verblinden, dan meen ik ze voeren groot licht. Maar dat is gewoon Xenon of LED: leuk voor de bestuurder, want die ziet meer. Alleen minder leuk voor de medeweggebruiker, aangezien die k*t hartstikke fel zijn en het is nog witlicht ook!

Ik snap eigenlijk ook niet, dat dit zomaar mag: de ANWB schrijft bijvoorbeeld, dat ik in Engeland mijn koplampen hoor af te plakken. Omdat je de tegenliggers niet mag verblinden. Maar ondertussen word ik standaard verblind, en er is eigenlijk niks dat ik er tegen kan doen.

Want het komt gewoon door die moderne verlichting, dat is zogenaamd veiliger. Alleen dat de medeweggebruikers worden verblind is niet relatief, zolang die dikkoppen maar veilig in hun patserbak zitten. Dat ik daardoor verblind word, dat interesseert de auto-industrie niet.
H4ppydonderdag 2 november 2017 @ 11:10
quote:
8s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:03 schreef Diqiu-Long het volgende:
moderne patserbakken
quote:
8s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:03 schreef Diqiu-Long het volgende:
dikkoppen maar veilig in hun patserbak zitten
:')

Ik herken me totaal niet in dit probleem, maar dat zal vast wel omdat ik in een "patserbak" rijd.
PJRdonderdag 2 november 2017 @ 11:11
Als jij daadwerkelijk regelmatig een paar seconden verblind wordt tijdens rijden kun je beter stoppen en je rijbewijs inleveren. Je bent een gevaar op de weg, mafkees.

Ja, die verlichting is kut, maar als jij daardoor een paar seconden niets meer ziet, hoop ik dat je zelf ook wel snapt dat het niet verantwoord is om achter het stuur te kruipen.

Maar ik had ook niet anders verwacht. Op internet gedraag je je precies zo als Braddie, dus in het verkeer vast ook.
Diqiu-Longdonderdag 2 november 2017 @ 11:12
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:10 schreef H4ppy het volgende:

[..]


[..]

:')

Ik herken me totaal niet in dit probleem, maar dat zal vast wel omdat ik in een "patserbak" rijd.
Nee dan word je inderdaad niet verblind: jij verblind hoogstens mij in de spiegels, met die felle Xenon of LED verlichting.
Pleasureman_Guntherdonderdag 2 november 2017 @ 11:13
Heb je last van nachtblindheid (serieuze vraag)?
nogeenoudebekendedonderdag 2 november 2017 @ 11:14
Nachtbril al eens geprobeerd?
nogeenoudebekendedonderdag 2 november 2017 @ 11:14
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:10 schreef H4ppy het volgende:

[..]

[..]

:')

Ik herken me totaal niet in dit probleem, maar dat zal vast wel omdat ik in een "patserbak" rijd.
Het is waarschijnlijker dat je gewoon fatsoenlijke ogen hebt.
Diqiu-Longdonderdag 2 november 2017 @ 11:14
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:11 schreef PJR het volgende:
Als jij daadwerkelijk regelmatig een paar seconden verblind wordt tijdens rijden kun je beter stoppen en je rijbewijs inleveren. Je bent een gevaar op de weg, mafkees.

Ja, die verlichting is kut, maar als jij daardoor een paar seconden niets meer ziet, hoop ik dat je zelf ook wel snapt dat het niet verantwoord is om achter het stuur te kruipen.

Maar ik had ook niet anders verwacht. Op internet gedraag je je precies zo als Braddie, dus in het verkeer vast ook.
Loser! Ik ben een betere chauffeur dan menig persoon, al drie keer met de auto in Engeland geweest. Terwijl de meeste van jullie, dan in de broek poepen.

Dat ik verblind word, ligt niet aan mij maar aan die k*t moderne verlichting op nieuwe auto's. Want het komt nauwelijks voor, dat ik door een oudere auto verblind word. Zijn altijd nieuwere.
Dezaindonderdag 2 november 2017 @ 11:15
Ik heb ook Xenon lampen en zo heel zelden komt het voor dat er serieus een automobilist die me tegemoet komt knippert met z'n grote lichten om me er even op te attenderen dat ik - volgens hem/haar - met grootlicht rijd. Onzin natuurlijk. Het is misschien wat feller maar je kijkt toch niet constant in de lampen van iemand die tegemoet komt of die achter je rijdt?
Diqiu-Longdonderdag 2 november 2017 @ 11:16
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:13 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:
Heb je last van nachtblindheid (serieuze vraag)?
Nee ik zie prima in het donker: maar word structureel via mijn linkerbuitenspiegel geblindeerd, en laatste heb ik daarom gewoon buiten werking gezet. Dan blijf ik wel op de rechterrijstrook en ga ik niet inhalen.
Dezaindonderdag 2 november 2017 @ 11:17
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:14 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

Loser! Ik ben een betere chauffeur dan menig persoon, al drie keer met de auto in Engeland geweest. Terwijl de meeste van jullie, dan in de broek poepen.

Dat ik verblind word, ligt niet aan mij maar aan die k*t moderne verlichting op nieuwe auto's. Want het komt nauwelijks voor, dat ik door een oudere auto verblind word. Zijn altijd nieuwere.
Dit slaat echt kant nog wal. Ik kan me herinneren dat jij nog helemaal niet zo lang je rijbewijs hebt dus mezelf een 'betere chauffeur dan menig persoon' noemen zal ik nog even laten.,
nogeenoudebekendedonderdag 2 november 2017 @ 11:19
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:16 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

Nee ik zie prima in het donker: maar word structureel via mijn linkerbuitenspiegel geblindeerd, en laatste heb ik daarom gewoon buiten werking gezet. Dan blijf ik wel op de rechterrijstrook en ga ik niet inhalen.
Klinkt alsof je je spiegel verkeerd afstelt. En probeer een nachtbril.
Diqiu-Longdonderdag 2 november 2017 @ 11:20
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:17 schreef Dezain het volgende:

[..]

Dit slaat echt kant nog wal. Ik kan me herinneren dat jij nog helemaal niet zo lang je rijbewijs hebt dus mezelf een 'betere chauffeur dan menig persoon' noemen zal ik nog even laten.,
Ja dus? Ik zou volgens jou mijn rijbewijs moeten inleveren, omdat andere mij met hun auto mij verblinden. Dat ligt dan toch niet aan mij, maar aan de afstelling van hun koplampen.

En ja, ik heb meer rijervaring dan menig 18 jarige die alleen in papa of mama zijn auto kan rijden ;(

Ga maar eens in Engeland rijden, daar doe je pas echt rijervaring door op!
BoneThugssdonderdag 2 november 2017 @ 11:20
Leer autorijden man :')
Diqiu-Longdonderdag 2 november 2017 @ 11:21
quote:
14s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:19 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Klinkt alsof je je spiegel verkeerd afstelt. En probeer een nachtbril.
Ja dat zou je zeggen: maar als ik hem lager afstel, dan zie ik te weinig in die buitenspiegels. En als ik ze helemaal omlaag zet, dan zie ik er niks meer in en weerkaatst het licht naar onder.
Dezaindonderdag 2 november 2017 @ 11:24
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:20 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

Ja dus? Ik zou volgens jou mijn rijbewijs moeten inleveren, omdat andere mij met hun auto mij verblinden. Dat ligt dan toch niet aan mij, maar aan de afstelling van hun koplampen.

En ja, ik heb meer rijervaring dan menig 18 jarige die alleen in papa of mama zijn auto kan rijden ;(

Ga maar eens in Engeland rijden, daar doe je pas echt rijervaring door op!
Ik was niet diegene die vertelde dat je beter het rijbewijs weer in kon leveren. Je bent in ieder geval wel snel op je teentjes getrapt. :)
Met die afstelling is overigens heus niks mis, ze zijn gewoon wat feller.

Maar jij durft dus te beweren dat je met een paar keer Engeland en zo +- een jaar je rijbewijs hebt je ervaren bent? Nou nou..
mstxdonderdag 2 november 2017 @ 11:26
Je hebt helemaal gelijk TS, de hele wereld is gek behalve jij.
PJRdonderdag 2 november 2017 @ 11:27
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:14 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

Loser! Ik ben een betere chauffeur dan menig persoon, al drie keer met de auto in Engeland geweest. Terwijl de meeste van jullie, dan in de broek poepen.

Dat ik verblind word, ligt niet aan mij maar aan die k*t moderne verlichting op nieuwe auto's. Want het komt nauwelijks voor, dat ik door een oudere auto verblind word. Zijn altijd nieuwere.
Precies dezelfde zelfoverschatting als Braddie. Omdat je een paar keer in Engeland hebt gereden moet je wel een goede chauffeur zijn. :')

Als jij een paar seconden verblind wordt door de koplampen van anderen, dan is er iets goed mis. Met jou, niet direct met die lampen. En als je dan nog gewoon de weg op gaat, dan ben je inderdaad een gevaar.
BoneThugssdonderdag 2 november 2017 @ 11:28
quote:
7s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:26 schreef mstx het volgende:
Je hebt helemaal gelijk TS, de hele wereld is gek behalve jij.
TS zit in z'n campingstoel in z'n auto.
Diqiu-Longdonderdag 2 november 2017 @ 11:30
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:24 schreef Dezain het volgende:

[..]
Maar jij durft dus te beweren dat je met een paar keer Engeland en zo +- een jaar je rijbewijs hebt je ervaren bent? Nou nou..
Jazeker :D Want ik heb dit jaar al zo'n 20000km gereden en ook veel in drukke steden, zoals Düsseldorf. Dus ja, dat betekent dat ik voor een beginnende bestuurder best al veel ervaring heb.

En het rijden in Engeland opzicht is alleen al een ervaring, die je niet opdoet door enkel in Nederland te blijven rijden. Ik kan zelfs, direct de mph omzetten naar km/u :D

Dus ik laat mij niet, dat ik mijn rijbewijs zou moeten inleveren. Want ik hou mij gewoon aan alle verkeersregels, en rij gewoon goed.
Diqiu-Longdonderdag 2 november 2017 @ 11:32
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:27 schreef PJR het volgende:

[..]

Precies dezelfde zelfoverschatting als Braddie. Omdat je een paar keer in Engeland hebt gereden moet je wel een goede chauffeur zijn. :')

Als jij een paar seconden verblind wordt door de koplampen van anderen, dan is er iets goed mis. Met jou, niet direct met die lampen. En als je dan nog gewoon de weg op gaat, dan ben je inderdaad een gevaar.
Verklaar dan eens, waarom ik niet door een jaren 90 auto geblindeerd word. Maar wel door die k*t SUV's en dikke BMW's en Volvo's etc! Nee dat ligt echt niet aan mij, maar aan de felle witteverlichting van die auto's.

En dan zijn er ook nog veel mensen, die simpelweg de koplampen verkeerd afgesteld hebben.
devlinmrdonderdag 2 november 2017 @ 11:34
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:30 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

Jazeker :D Want ik heb dit jaar al zo'n 20000km gereden en ook veel in drukke steden, zoals Düsseldorf. Dus ja, dat betekent dat ik voor een beginnende bestuurder best al veel ervaring heb.

En het rijden in Engeland opzicht is alleen al een ervaring, die je niet opdoet door enkel in Nederland te blijven rijden. Ik kan zelfs, direct de mph omzetten naar km/u :D

Dus ik laat mij niet, dat ik mijn rijbewijs zou moeten inleveren. Want ik hou mij gewoon aan alle verkeersregels, en rij gewoon goed.
Maar je hebt de anti-verblindingsstand op je binnenspiegel nog steeds niet ontdekt :')
Diqiu-Longdonderdag 2 november 2017 @ 11:37
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:34 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Maar je hebt de anti-verblindingsstand op je binnenspiegel nog steeds niet ontdekt :')
Jawel: die staat altijd in donker op nachtstand, maar dat lost het probleem nog niet op. Want de linkerbuitenspiegel heeft niet zo'n nachtstand, dus dan word ik via die spiegel wel verblind.
butz0rsdonderdag 2 november 2017 @ 11:38
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:30 schreef Diqiu-Long het volgende:
Jazeker Want ik heb dit jaar al zo'n 20000km gereden en ook veel in drukke steden, zoals Düsseldorf. Dus ja, dat betekent dat ik voor een beginnende bestuurder best al veel ervaring heb.
Ervaring komt met de jaren, niet met het aantal kilometers.
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:30 schreef Diqiu-Long het volgende:
En het rijden in Engeland opzicht is alleen al een ervaring, die je niet opdoet door enkel in Nederland te blijven rijden
Hier links rijden is ook een hele ervaring hoor :D
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:30 schreef Diqiu-Long het volgende:
Dus ik laat mij niet, dat ik mijn rijbewijs zou moeten inleveren. Want ik hou mij gewoon aan alle verkeersregels, en rij gewoon goed.
Je bent in het donker een gevaar op de weg. Laat je ogen testen en lever je rijbewijs aub in.
devlinmrdonderdag 2 november 2017 @ 11:39
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:37 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

Jawel: die staat altijd in donker op nachtstand, maar dat lost het probleem nog niet op. Want de linkerbuitenspiegel heeft niet zo'n nachtstand, dus dan word ik via die spiegel wel verblind.
Vraag jezelf dan eens af waarom verder niemand er last van heeft.
Pajanusdonderdag 2 november 2017 @ 11:39
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:14 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

Loser! Ik ben een betere chauffeur dan menig persoon, al drie keer met de auto in Engeland geweest. Terwijl de meeste van jullie, dan in de broek poepen.

Dat ik verblind word, ligt niet aan mij maar aan die k*t moderne verlichting op nieuwe auto's. Want het komt nauwelijks voor, dat ik door een oudere auto verblind word. Zijn altijd nieuwere.
ben op de brommer nog wezen rondtoeren in engeland, zo spannend is het niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door derLudolf op 02-11-2017 19:35:34 ( laten we aardig blijven) ]
Dezaindonderdag 2 november 2017 @ 11:40
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:30 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

Jazeker :D Want ik heb dit jaar al zo'n 20000km gereden en ook veel in drukke steden, zoals Düsseldorf. Dus ja, dat betekent dat ik voor een beginnende bestuurder best al veel ervaring heb.

En het rijden in Engeland opzicht is alleen al een ervaring, die je niet opdoet door enkel in Nederland te blijven rijden. Ik kan zelfs, direct de mph omzetten naar km/u :D

Dus ik laat mij niet, dat ik mijn rijbewijs zou moeten inleveren. Want ik hou mij gewoon aan alle verkeersregels, en rij gewoon goed.
Nou, fijn dat je daar 'goed' kan rijden maar daar heb je hier in Nederland werkelijk geen zak aan. Zelfde met mph naar km/u, leuk maar je hebt er niets aan. Ik kan mechanica schema's oplossen en ben goed met athrokinematica, heb ik echter in het verkeer niks aan..

Hoe je het ook went of keert, je bent niet ervaren. Ik heb nu bijna 5 jaar mijn rijbewijs en zie mezelf nog steeds zeker niet als een ervaren bestuurder. Ik kan rijden ja en doe het graag en veel, maar mis zeker nog ervaring. Jij dus al helemaal. Overschatting zoals hierboven genoemd al inderdaad.

quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:32 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

Verklaar dan eens, waarom ik niet door een jaren 90 auto geblindeerd word. Maar wel door die k*t SUV's en dikke BMW's en Volvo's etc! Nee dat ligt echt niet aan mij, maar aan de felle witteverlichting van die auto's.

En dan zijn er ook nog veel mensen, die simpelweg de koplampen verkeerd afgesteld hebben.
Koplampen worden jaarlijks met de APK gecontroleerd en zolang er in auto's niet extreem veel belading achterin ligt of een caravan/aanhanger erachter zit staan ze heus niet verkeerd afgesteld. Hooguit te laag. Ik weet niet hoe laag jouw Franse gebakje is maar vast niet zo laag.
Ik rij in een Ibiza en heb ook Xenon. Beetje verkeerde interpretatie dus.
PJRdonderdag 2 november 2017 @ 11:40
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:32 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

Verklaar dan eens, waarom ik niet door een jaren 90 auto geblindeerd word. Maar wel door die k*t SUV's en dikke BMW's en Volvo's etc! Nee dat ligt echt niet aan mij, maar aan de felle witteverlichting van die auto's.
Dat ligt aan jou. Aan je ogen, je mentale gesteldheid en de afstelling van jouw spiegels.

Ja, die nieuwe lampen zijn vervelend. Nee, het is niet normaal om secondenlang verblind te raken door die lampen.

En dan haal je het in je hoofd om nog in de auto te stappen? Als ik tegen jou zeg:
"Ik heb een ziekte en daardoor zie ik soms een paar seconden niets, maar ik heb in Engeland gereden, dus ik ben een goede chauffeur. Ik stap dus lekker toch in de auto."
Gaan er dan niet een paar alarmbellen rinkelen?
Dezaindonderdag 2 november 2017 @ 11:41
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:38 schreef butz0rs het volgende:

[..]

Hier links rijden is ook een hele ervaring hoor :D

:)
Diqiu-Longdonderdag 2 november 2017 @ 11:41
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:39 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Vraag jezelf dan eens af waarom verder niemand er last van heeft.
Wie zegt dat niemand er last van heeft? Volgens mij hebben juist veel mensen er last van, maar hebben ze het allang geaccepteerd.

Of zitten ze zelf in een auto, met Xenon verlichting en zitten ze hoger. Waardoor zij niet snel verblind worden, maar wel veelvuldig kleine auto's zoals de mijne vol in de spiegels schijnen.
devlinmrdonderdag 2 november 2017 @ 11:45
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:41 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

Wie zegt dat niemand er last van heeft? Volgens mij hebben juist veel mensen er last van, maar hebben ze het allang geaccepteerd.

Of zitten ze zelf in een auto, met Xenon verlichting en zitten ze hoger. Waardoor zij niet snel verblind worden, maar wel veelvuldig kleine auto's zoals de mijne vol in de spiegels schijnen.
Tip...niet in de lampen kijken. Maakt namelijk geen fuck uit of het halogeen, xenon of led is. Zijn allemaal hetzelfde afgesteld. Verschil is dat onervaren chauffeurs om de een of andere reden in de lampen gaan zitten staren
Diqiu-Longdonderdag 2 november 2017 @ 11:47
*knip*

Dat is precies de reden, waarom dit forum een langzame pijnlijke dood sterft. Want hier kun je geen serieus topic openen, en er word wel op de man gespeeld.

modedit.
daar hoort ook bij dat je er dan niet op in moet gaan als je iets een troll vind.
"Don't feed the troll" (daarbij in het midden latend of hij een troll is)

[ Bericht 74% gewijzigd door derLudolf op 02-11-2017 19:38:16 ]
Diqiu-Longdonderdag 2 november 2017 @ 11:49
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:46 schreef PJR het volgende:

[..]

Waarom ben ik nou weer een trol?

Als de situatie zoals je die in de OP schetst waar is, ben je echt niet goed snik. Als je in de auto regelmatig seconden lang verblind bent en je kiest ervoor om toch te rijden, dan is dat echt krankzinnig. Mocht je iemand aanrijden dan zou dat berecht moeten worden als (poging tot) moord, gezien je heel bewust dit risico neemt.
Wat denk je dat er gebeurd als je verblind word door de lichten van een andere? Juist, je ziet enkele seconden niks? Maar nee dat ligt dan aan mij!

Flikker toch op, dat is gewoon wat er gebeurt wanneer je door licht verblind word.
BoneThugssdonderdag 2 november 2017 @ 11:49
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:47 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

Als jullie niet normaal kunnen reageren, dan doe ik dat ook niet. Het een beetje op mijn mentale gesteldheid spelen! Flikker toch een eind op! Wie denken jullie wel niet te zijn?!

Dat is precies de reden, waarom dit forum een langzame pijnlijke dood sterft. Want hier kun je geen serieus topic openen, en er word wel op de man gespeeld.
Man man man.

Normale mensen hebben hier nooit last van en ik rijd meer dan 10.000 km per maand.
Dezaindonderdag 2 november 2017 @ 11:49
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:47 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

Als jullie niet normaal kunnen reageren, dan doe ik dat ook niet. Het een beetje op mijn mentale gesteldheid spelen! Flikker toch een eind op! Wie denken jullie wel niet te zijn?!

Dat is precies de reden, waarom dit forum een langzame pijnlijke dood sterft. Want hier kun je geen serieus topic openen, en er word wel op de man gespeeld.
Nou nou, jij begon al op de vorige pagina met 'loser' en mij heb je geen een keer iets (onterecht) minachtend horen zeggen.
Jij opent hier toch een topic met de hoop op reacties, niet? Ga dan achteraf niet zo moeilijk doen als de antwoorden je niet bevallen. Dit had je kunnen zien aankomen natuurlijk.
CoolGuydonderdag 2 november 2017 @ 11:49
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:12 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

Nee dan word je inderdaad niet verblind: jij verblind hoogstens mij in de spiegels, met die felle Xenon of LED verlichting.
Ja, dat doet mijn auto ook, maar dat is jouw probleem, en niet van mij :7
Dezaindonderdag 2 november 2017 @ 11:50
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:49 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

Wat denk je dat er gebeurd als je verblind word door de lichten van een andere? Juist, je ziet enkele seconden niks? Maar nee dat ligt dan aan mij!

Flikker toch op, dat is gewoon wat er gebeurt wanneer je door licht verblind word.
Ik kom zo vaak bestuurder hier in de buurt tegen op de B wegen die ook met grootlicht rijden en dit simpelweg vergeten af te zetten. Zelfs hier raak ik niet seconden door verblind.. Niet in de lampen kijken is je neem ik aan geleerd tijdens het rijlessen?
CoolGuydonderdag 2 november 2017 @ 11:51
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:30 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

Jazeker :D Want ik heb dit jaar al zo'n 20000km gereden en ook veel in drukke steden, zoals Düsseldorf. Dus ja, dat betekent dat ik voor een beginnende bestuurder best al veel ervaring heb.

En het rijden in Engeland opzicht is alleen al een ervaring, die je niet opdoet door enkel in Nederland te blijven rijden. Ik kan zelfs, direct de mph omzetten naar km/u :D

Dus ik laat mij niet, dat ik mijn rijbewijs zou moeten inleveren. Want ik hou mij gewoon aan alle verkeersregels, en rij gewoon goed.
Wow, al wel 20.000km dit jaar :D :D :D dat is helemaal niks. En dan ook eens in Düsseldorf. Ga eens rijden in San Francisco, of New York, of Los Angeles, of welke andere megastad dan ook, en dan kom je dan terug.

Düsseldorf :D :D 8)7 Daar kom ik wekelijks, dat stelt dus echt niks voor.
Diqiu-Longdonderdag 2 november 2017 @ 11:53
Naja, misschien kun je niet tellen: want je hebt alleen al 2 seconden nodig om te reageren, daarom moet je ja ook gepaste afstand houden. Dus als je geblindeerd word, dan zijn dat ook alweer een paar seconden.

Tot die auto voorbij is, dan is het weer in orde. Maar die drempels vond ik extreem hinderlijk: achterliggende SUV gaat de drempel over, en hup hij schijnt direct in mijn binnenspiegel ondanks dat die op nachtstand staat.... En dan heb je tig drempels in die straat!
Dezaindonderdag 2 november 2017 @ 11:54
Flikker wat blinderlingsfolie over die achterruit dan als je er zo'n last van hebt.
Diqiu-Longdonderdag 2 november 2017 @ 11:58
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:54 schreef Dezain het volgende:
Flikker wat blinderlingsfolie over die achterruit dan als je er zo'n last van hebt.
En dat mag? Maar dan word alsnog in die linkerbuitenspiegel geschenen, en daar heb ik geen oplossing. Buiten hem helemaal naar onder te zetten, maar dan is het nut van de spiegel weg.

Wat ik trouwens gewoon doe als ik het spugzat ben: dan blijf ik lekker rechts, en spiegel ik via de nachtstand wel op achterliggers.
Dezaindonderdag 2 november 2017 @ 12:02
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:58 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

En dat mag? Maar dan word alsnog in die linkerbuitenspiegel geschenen, en daar heb ik geen oplossing. Buiten hem helemaal naar onder te zetten, maar dan is het nut van de spiegel weg.

Wat ik trouwens gewoon doe als ik het spugzat ben: dan blijf ik lekker rechts, en spiegel ik via de nachtstand wel op achterliggers.
Zolang je 2 buitenspiegels hebt; ja. Heb je in ieder geval van de binnenspiegel geen last meer. Met zo'n auto hoor je trouwens ook gewoon rechts te rijden.. :+
PJRdonderdag 2 november 2017 @ 12:07
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:49 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

Wat denk je dat er gebeurd als je verblind word door de lichten van een andere? Juist, je ziet enkele seconden niks? Maar nee dat ligt dan aan mij!

Flikker toch op, dat is gewoon wat er gebeurt wanneer je door licht verblind word.
Mij gebeurt dat niet hoor. Als ik regelmatig enkele seconden verblind zou raken achter het stuur, zou ik voorlopig stoppen met rijden. Dan zou ik mijn spiegels goed afstellen, als dat niet helpt mijn ogen laten onderzoeken.
fathankdonderdag 2 november 2017 @ 12:07
Probeer eens een nachtbril. Ik rij niet meer zonder. Zoveel chiller. Zeker omdat ik nogal hoog zit en daardoor op de snelweg veel last heb van de verlichting aan de andere kant van de vangrail. Als je in een lage auto zit heb je daar veel minder last van.
Diqiu-Longdonderdag 2 november 2017 @ 12:10
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 12:07 schreef PJR het volgende:

[..]

Mij gebeurt dat niet hoor. Als ik regelmatig enkele seconden verblind zou raken achter het stuur, zou ik voorlopig stoppen met rijden. Dan zou ik mijn spiegels goed afstellen, als dat niet helpt mijn ogen laten onderzoeken.
Ik zie toch nog wel alles hoor, maar ik vind het gewoon ontiegelijk ergelijk en de oorzaak zie ik in de technologische vooruitgang! Geel licht, is namelijk een stuk minder verblindend dan dat wittelicht.
LoveAtFirstDrivedonderdag 2 november 2017 @ 12:32
Nou nou, Engeland is even wennen maar niet heel lastig hoor. Nog daargelaten dat de verkeersdeelnemers daar een stuk beleefder zijn dan in NL. Na 1x de rotonde te hebben gereden lukt het allemaal wel.

Maar je schuift je probleem af op anderen. Als jij zoveel last van zoveel auto’s hebt, kun je toch niet denken dat het aan de afstelling ligt? De verlichting is gewoon feller (en beter) geworden. Ga voor de lol eens het lichtbeeld van je 205 vergelijken met een nieuwe auto. Kijken of je het dan nog een achteruitgang vindt. Alle auto’s met af fabriek xenon hebben automatische hoogteregeling op het dimlicht. Dus met lading achterin gaan ze omlaag. Met de afstelling is dus 9 van de 10x niks mis. Dat als iemand over een drempel rijdt en in je spiegel schijnt, tja, dat is vrij logisch toch? Dat gebeurt ook met jouw jaren ‘90 kaarsjes, maar dan in mindere mate.

Je rijdt in een vrij lage auto, veel nieuwe auto’s zijn hoog. Logisch dat er wat in je spiegels schijnt. Merk ik ook met m’n BMW, maar in m’n werkbus merk ik het een stuk minder. Zoals al gezegd is: je moet er gewoon niet in gaan staren. Je deelt de weg met andere mensen, of je het nou wilt of niet. Die nieuwe dikke BMW heeft weer last van jou als je met 100km/h aan het inhalen bent. Beetje geven en nemen 😎


quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 12:02 schreef Dezain het volgende:

[..]
Met zo'n auto hoor je trouwens ook gewoon rechts te rijden.. :+
Haha 😂
LoveAtFirstDrivedonderdag 2 november 2017 @ 12:44
Oh ja over dat mensen wat fel op je reageren. Je beledigt zelf al mensen in je TS. Wie de bal kaatst..
RealBizkit666donderdag 2 november 2017 @ 12:49
Ik zou de stoel eens uit de 'sjonnie'-stand halen. Dan schijnen de koplampen ook niet direct naar je ogen in.
eXplorer1donderdag 2 november 2017 @ 12:50
het kan idd lastig zijn en dat is dankzij de volgende dingen:
* de hoge output van Led/Xenon gecombineerd met vaak vuile glazen zorgt voor scatter, dat ervaar je dan vaak als "verblindend"
* diezelfde nieuwe auto's hebben vaak automatisch dimmende spiegels, jij dus niet.
* nog steeds rijdt men rond met aftermarket kut xenon setjes en kansloos gemonteerde halogeenpitjes (vaak H4).

die paar tellen dat ik er last van heb (over drempels etc) zal mij een worst wezen, kan mij er verder niet aan irriteren.

Wat ik overigens wel merk is, die auto's hebben automatische stellende lampen (zoals aangegeven eerder in het topic), heb echter al mensen gehad die mij vroegen de basis instelling iets omhoog te trekken omdat het volgens hun te laag staat.
LoveAtFirstDrivedonderdag 2 november 2017 @ 12:57
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 12:50 schreef eXplorer1 het volgende:


Wat ik overigens wel merk is, die auto's hebben automatische stellende lampen (zoals aangegeven eerder in het topic), heb echter al mensen gehad die mij vroegen de basis instelling iets omhoog te trekken omdat het volgens hun te laag staat.
Geeft dat geen last met de APK? Ik vond de af fabriek xenon in m’n A4 uit 2003 heerlijk. Maar kwam van nog oudere bakken en heb daarna weer een oude bak gekocht 😄
eXplorer1donderdag 2 november 2017 @ 13:01
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 12:57 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Geeft dat geen last met de APK? Ik vond de af fabriek xenon in m’n A4 uit 2003 heerlijk. Maar kwam van nog oudere bakken en heb daarna weer een oude bak gekocht 😄
Vaak stellen ze het bij zonder het te vermelden bij de klant bij de APK, maarja, bij leasebakken gaat dat niet op omdat die eerst een APK vrijstelling hebben, dus rijden ze rond en verlichten ze de maan ipv het wegdek.

die basis afstelling is overigens net zo makkelijk aan te passen als bij oudere auto's, alleen de stelmotor wordt bestuurd door de ECM ipv je huis tuin en keuken schakelaar in het dasboard.
Anthony9219donderdag 2 november 2017 @ 13:21
De meeste nieuwe auto's met xenon/led verlichting zijn goed afgesteld gelukkig. Ik kan niet zeggen dat ik er nooit last van heb, maar word zeker niet constant verblind. Bij oude auto's zie je ook zo vaak 1 van de lampen omhoog staan, dan heb je daar ook last van.

De enigen die ze echt van de weg moeten halen zijn de mensen die xenon zetten in een auto die daar niet voor bedoeld is. Naast dat dat er kut uit ziet, verblind je daar dus wel constant mensen mee.
junkiexpdonderdag 2 november 2017 @ 14:42
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 13:21 schreef Anthony9219 het volgende:
De meeste nieuwe auto's met xenon/led verlichting zijn goed afgesteld gelukkig. Ik kan niet zeggen dat ik er nooit last van heb, maar word zeker niet constant verblind. Bij oude auto's zie je ook zo vaak 1 van de lampen omhoog staan, dan heb je daar ook last van.

De enigen die ze echt van de weg moeten halen zijn de mensen die xenon zetten in een auto lampenunit die daar niet voor bedoeld is. Naast dat dat er kut uit ziet, verblind je daar dus wel constant mensen mee.
Dit dus.

Ik heb er overigens nooit last van maar ik zit zelf ook hoog.
In mijn 7 serie had ik zelfdimmende buitenspiegels, dat werkte perfect.
TS kan je geen blinderingsfolie op je linkerspiegel plakken?
In een lichte tint dan, bij een zelfdimmende spiegel wordt namelijk ook je speigel dan iets geblindeerd zodat de schittering eruit gaat, je krijgt dan een beetje groen/bruine donkere tint in je spiegel.
halfwaydonderdag 2 november 2017 @ 14:56
Ik heb nu 23 jaar mijn rijbewijs en rij 30.000km per jaar, het verhaal van TS kan ik onderschrijven echter is het niet zo heel veel ik denk 1x per week.
mstxdonderdag 2 november 2017 @ 14:58
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 14:56 schreef halfway het volgende:
Ik heb nu 23 jaar mijn rijbewijs en rij 30.000km per jaar, het verhaal van TS kan ik onderschrijven echter is het niet zo heel veel ik denk 1x per week.
Maar rijd je ook wel eens in Engeland?
halfwaydonderdag 2 november 2017 @ 14:59
Tevens heb ik veel meer last van idioten in vrachtwagens met een wit kenteken die hun rijbewijs bij een pak waspoeder hebben gewonnen.
_Idonderdag 2 november 2017 @ 15:02
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:54 schreef Dezain het volgende:
Flikker wat blinderlingsfolie over die achterruit dan als je er zo'n last van hebt.
Dit!
Palomardonderdag 2 november 2017 @ 15:02
Mijn auto heeft ook led-koplampen en die zijn ook behoorlijk fel, maar heb eigenlijk nog nooit gehad dat er naar me geseind werd omdat ik mensen verblind. Zou ook vreemd zijn, want anders kregen zulke lampen echt geen goedkeuring. Heb het idee dat TS zich een beetje aanstelt. Of die 205 is zo laag dat je er meer last van hebt dan met de gemiddelde auto.

Waar ik verder wel rekening mee houdt zijn mijn remlichten (ook full led). In d efile of voor het stoplicht probeer ik niet aldoor de rem ingetrapt te houden, omdat dat voor degene 2 meter achter me wel best fel is.
DieselTankdonderdag 2 november 2017 @ 15:17
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:11 schreef PJR het volgende:
Als jij daadwerkelijk regelmatig een paar seconden verblind wordt tijdens rijden kun je beter stoppen en je rijbewijs inleveren. Je bent een gevaar op de weg, mafkees.

Ja, die verlichting is kut, maar als jij daardoor een paar seconden niets meer ziet, hoop ik dat je zelf ook wel snapt dat het niet verantwoord is om achter het stuur te kruipen.

Maar ik had ook niet anders verwacht. Op internet gedraag je je precies zo als Braddie, dus in het verkeer vast ook.
Ik ben het met je eens, toevallig heeft braddie ook last van dat hij snel in het donker verblind word door felle lichten. Dat heeft iets met je ogen te maken ofzo.
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:14 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

Loser! Ik ben een betere chauffeur dan menig persoon, al drie keer met de auto in Engeland geweest. Terwijl de meeste van jullie, dan in de broek poepen.

Dat ik verblind word, ligt niet aan mij maar aan die k*t moderne verlichting op nieuwe auto's. Want het komt nauwelijks voor, dat ik door een oudere auto verblind word. Zijn altijd nieuwere.
Ik ben ook nog maar een erg jonge bestuurder en heb zelf ook een paar maanden lang aardig wat kilometers op de verkeerde weghelft gezeten. Maar dan op wegen die geen 100 meter recht zijn en heel veel heuvels heeft. En tot mijn gekke verbazing de snelheidslimiet 100 is terwijl je op een vergelijkbare weg in Nederland 60 zou mogen. (Tasmanië, Australië voor de kenners) en dat maakt mij echt geen speciaal betere bestuurder hoor, vond het eerlijk gezegd veel fijner om op de linker weghelft te rijden.

En ja nieuwe auto's hebben vaak fellere koplampen en zijn scherper afgesteld. En daar heb je dus behoorlijk wat last van.
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:16 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

Nee ik zie prima in het donker: maar word structureel via mijn linkerbuitenspiegel geblindeerd, en laatste heb ik daarom gewoon buiten werking gezet. Dan blijf ik wel op de rechterrijstrook en ga ik niet inhalen.
Probeer de vraag te begrijpen. Je kan wel in het donker zien maar kan je ook goed tegen tegenlicht? En moeten je ogen heel lang wennen aan donker - licht - donker?
DieselTankdonderdag 2 november 2017 @ 15:22
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 15:02 schreef Palomar het volgende:
Mijn auto heeft ook led-koplampen en die zijn ook behoorlijk fel, maar heb eigenlijk nog nooit gehad dat er naar me geseind werd omdat ik mensen verblind. Zou ook vreemd zijn, want anders kregen zulke lampen echt geen goedkeuring. Heb het idee dat TS zich een beetje aanstelt. Of die 205 is zo laag dat je er meer last van hebt dan met de gemiddelde auto.

Waar ik verder wel rekening mee houdt zijn mijn remlichten (ook full led). In d efile of voor het stoplicht probeer ik niet aldoor de rem ingetrapt te houden, omdat dat voor degene 2 meter achter me wel best fel is.
Sommige ogen kunnen minder goed tegen fel licht in donkere situaties. Is per persoon verschillend. Ik heb zelf ook een lage auto en heb nooit problemen met fel licht, omdat ik er niet door verblind wordt.
Alhoewel ik wel soms een seintje krijg van de tegenliggers als ik veel kg's in mijn kofferbak heb liggen omdat mijn relatief kleine auto snel achterover hangt en de koplampen iets te hoog staan. (Bij normale lading achterin is het geen probleem en staat hij goed.)
Ferdonderdag 2 november 2017 @ 20:32
Je moet er niet in kijken, maar voor de rest getint glas, zwarte achterruit en zelfdimmende spiegel scheelt ook wel. Weet je echt verblindt? Tegenliggers die hun H7 lampje er ondersteboven ingedrukt hebben.
Glijdt_lichtdonderdag 2 november 2017 @ 20:47
1. Kijk niet IN de lampen
2. Stel je buitenspiegel zo af in de avond dat je niet verblind wordt. Dan moet je maar een beetje naar onderen bewegen ofzo..

En ervaring ivm Engeland.. zucht.. Daar hebben ze prima wegen, best aardig verlicht, ze zijn verhard... Niks mis mee..
30k/jaar, en ben inmiddels zo'n oude lul die zn rijbewijs 12 jaar heeft.

Van voren heb ik geen last van auto's..
Maar wat ik klote vind, maar dat is iets bij mijn automatisch dimmende spiegel: led-verlichting kan blauw flikkeren erin alsof het een ambulance betreft. Ik heb het verder bij nog geen enkele auto gezien, dus het lijkt een flaw in de spiegel van mijn auto..


Wat echt verblind zijn dit:
1. Mensen met aftermarket xenon in hun reflector koplamp
2. Mensen met het lampje er op de kop in
Geraltdonderdag 2 november 2017 @ 21:06
quote:
8s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:03 schreef Diqiu-Long het volgende:
Want het komt gewoon door die moderne verlichting, dat is zogenaamd veiliger.
Daar geloof ik niets van. Zeker in slecht weer is dar Xenon geen ene kut waard. Geef mij maar gele koplampen. Zoals de fransen dat nog lang hadden, maar inmiddels ook al jaren niet meer.

Rijdt een stuk prettiger in regen en/of sneeuw en ik veel rustiger voor de ogen en veel minder vermoeiend.

O+ gele koplampen O+
junkiexpdonderdag 2 november 2017 @ 21:09
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 20:32 schreef Fer het volgende:
Je moet er niet in kijken, maar voor de rest getint glas, zwarte achterruit en zelfdimmende spiegel scheelt ook wel. Weet je echt verblindt? Tegenliggers die hun H7 lampje er ondersteboven ingedrukt hebben.
Dat kan toch niet?
Of echt indrukken zodat het lipje ombuigt?
Dan ben je echt wel een randdebiel.
Mojo.jojodonderdag 2 november 2017 @ 21:13
Terechte klacht. 100%
Ferdonderdag 2 november 2017 @ 21:48
quote:
2s.gif Op donderdag 2 november 2017 21:09 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Dat kan toch niet?
Of echt indrukken zodat het lipje ombuigt?
Dan ben je echt wel een randdebiel.
Ze er genoeg.
junkiexpdonderdag 2 november 2017 @ 21:49
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 21:48 schreef Fer het volgende:

[..]

Ze er genoeg.
Bijzonder.
Glijdt_lichtdonderdag 2 november 2017 @ 21:50
quote:
7s.gif Op donderdag 2 november 2017 21:06 schreef Geralt het volgende:

[..]

Daar geloof ik niets van. Zeker in slecht weer is dar Xenon geen ene kut waard. Geef mij maar gele koplampen. Zoals de fransen dat nog lang hadden, maar inmiddels ook al jaren niet meer.

Rijdt een stuk prettiger in regen en/of sneeuw en ik veel rustiger voor de ogen en veel minder vermoeiend.

O+ gele koplampen O+
Ik heb gele koplampen gehad ooit in mijn Peugeotje uit de 90's
Prima met mist of sneeuw, in de regen waardeloos.
Ferdonderdag 2 november 2017 @ 21:50
quote:
2s.gif Op donderdag 2 november 2017 21:49 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Bijzonder.
Dat een koplamp dan recht in je smoel schijnt.
Glijdt_lichtdonderdag 2 november 2017 @ 21:52
quote:
2s.gif Op donderdag 2 november 2017 21:09 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Dat kan toch niet?
Of echt indrukken zodat het lipje ombuigt?
Dan ben je echt wel een randdebiel.
In een 206 kan het zonder enige moeite.. Er gaat ook niks stuk ofzo.. :')
Dan schijn je direct alle helikopters uit de lucht.
Ferdonderdag 2 november 2017 @ 21:54
Het lipje steunt dan op de rand, omdat er geen uitsparing zit. Lampje zit dan ook schuin. Zit best wel speling in die veer die hem klemmen moet,
CoolGuydonderdag 2 november 2017 @ 21:54
quote:
19s.gif Op donderdag 2 november 2017 21:52 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Dan schijn je direct alle helikopters uit de lucht.
Heerlijk, dit soort opmerkingen. Ik heb er net hard om kunnen lachen :D :D
Straatcommando.donderdag 2 november 2017 @ 21:58
Vergeet niet dat je in je 205 laag zit. Je zit dus al snel in de straal van zo'n pc hooft traktor. Omdat die lampen vaak erg fel zijn heb je er dus last van. Je kunt er weinig aan doen helaas.
IkBenDeBaasdonderdag 2 november 2017 @ 22:53
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:49 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, dat doet mijn auto ook, maar dat is jouw probleem, en niet van mij :7
Stoer ben je :')
junkiexpdonderdag 2 november 2017 @ 23:18
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 21:54 schreef Fer het volgende:
Het lipje steunt dan op de rand, omdat er geen uitsparing zit. Lampje zit dan ook schuin. Zit best wel speling in die veer die hem klemmen moet,
Ja dat snap ik, maar ik bedoel dat je dat toch even checkt?
Als ik een lampje vervangen maak ik even een foto met mijn telefoon om te kijken of het goed zit.

Zo had de vorige eigenaar van mijn huidige bus het voor elkaar gekregen om de draden van de fitting tussen de veer te klemmen :')
Sheffielddonderdag 2 november 2017 @ 23:23
DL topique. Moet goed zijn.

Verder niet gelezen
#ANONIEMdonderdag 2 november 2017 @ 23:37
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:30 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

Jazeker :D Want ik heb dit jaar al zo'n 20000km gereden en ook veel in drukke steden, zoals Düsseldorf. Dus ja, dat betekent dat ik voor een beginnende bestuurder best al veel ervaring heb.

En het rijden in Engeland opzicht is alleen al een ervaring, die je niet opdoet door enkel in Nederland te blijven rijden. Ik kan zelfs, direct de mph omzetten naar km/u :D

Dus ik laat mij niet, dat ik mijn rijbewijs zou moeten inleveren. Want ik hou mij gewoon aan alle verkeersregels, en rij gewoon goed.
Hardcore boy hoor met z'n 20k km. En je kan gewoon vermenigvuldigen met 1.6 _O_

We hebben hier te maken met een kruising tussen Max Verstappen en Albert Einstein _O_
Ferdonderdag 2 november 2017 @ 23:46
quote:
2s.gif Op donderdag 2 november 2017 23:18 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Ja dat snap ik, maar ik bedoel dat je dat toch even checkt?
Als ik een lampje vervangen maak ik even een foto met mijn telefoon om te kijken of het goed zit.

Zo had de vorige eigenaar van mijn huidige bus het voor elkaar gekregen om de draden van de fitting tussen de veer te klemmen :')
Collega kreeg een Golf 4 eens zo van de dealer terug en hij zich afvragen waarom iedereen loopt te seinen. Ik had toen een Astra G, na vervangen achterlicht bleven alle remlichten branden. Valt ook niemand op terwijl ze die auto de werkplaats uit rijden.
Sounddragondonderdag 2 november 2017 @ 23:49
quote:
7s.gif Op donderdag 2 november 2017 23:23 schreef Sheffield het volgende:
DL topique. Moet goed zijn.

Verder niet gelezen
DropLul?
#ANONIEMzondag 5 november 2017 @ 08:51
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:58 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

En dat mag? Maar dan word alsnog in die linkerbuitenspiegel geschenen, en daar heb ik geen oplossing. Buiten hem helemaal naar onder te zetten, maar dan is het nut van de spiegel weg.

Wat ik trouwens gewoon doe als ik het spugzat ben: dan blijf ik lekker rechts, en spiegel ik via de nachtstand wel op achterliggers.
Rij jij dan over een snelweg met drempels?

Je roept dat het voorkomt bij drempels, en vervolgens dat je rechts blijft rijden omdat je je buitenspiegel wegklapt. Juist ja _O-

En het ligt toch echt aan jou. Ik rij in een hele lage auto (F-Type), en heb er werkelijk geen last van hoor.
jitzzzzezondag 5 november 2017 @ 10:20
Bij de meeste auto's staat het dimlicht juist te laag afgesteld.
LordLynxzondag 5 november 2017 @ 10:57
Ik zou er eens over denken om een bril te gaan dragen, je hebt van die brillen met gele glazen maar ik draag in het verkeer in het donker gewoon een normale bril op sterkte (0.75 ofzo) en dan heb ik al veel minder last van het probleem waar jij mee kampt.
Marco001zondag 5 november 2017 @ 16:39
Vannacht op en neer geweest maar schiphol, ruim 500km gereden in totaal en geen enkele keer last gehad van de verlichting van andere auto's. Wellicht ligt het dan toch echt aan jou...
PJRzondag 5 november 2017 @ 16:52
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 23:37 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Hardcore boy hoor met z'n 20k km. En je kan gewoon vermenigvuldigen met 1.6 _O_

We hebben hier te maken met een kruising tussen Max Verstappen en Albert Einstein _O_
Gewoon een exacte kopie van Braddie. Het mooiste is nog dat hij Braadslee ook nog eens 'advies' geeft. Net zoals Braddie advies geeft aan Ad Looij m.b.t. jezelf voor lul zetten op internet. _O-
DieselTankmaandag 6 november 2017 @ 00:51
quote:
1s.gif Op zondag 5 november 2017 16:52 schreef PJR het volgende:

[..]

Gewoon een exacte kopie van Braddie. Het mooiste is nog dat hij Braadslee ook nog eens 'advies' geeft. Net zoals Braddie advies geeft aan Ad Looij m.b.t. jezelf voor lul zetten op internet. _O-
Het zal ook nooit stoppen, zie bradgemusictube. Zelfs zonder kijkers en zonder vlogs of streams slaat het helemaal nergens op wat hij uitkraamt.
Ontopic over gevaar op de weg:
Hij heeft ook nu zogenaamd een koeriersbaan :') DL en Braad op de Nederlandse wegennet :'(
Pizza_Boommaandag 6 november 2017 @ 01:09
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:30 schreef Diqiu-Long het volgende:
Jazeker :D Want ik heb dit jaar al zo'n 20000km gereden en ook veel in drukke steden, zoals Düsseldorf. Dus ja, dat betekent dat ik voor een beginnende bestuurder best al veel ervaring heb.
Toen ik ergens in Augustus de 40.000e kilometer van dit jaar weg tikte, ben ik gestopt met tellen. :6
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:40 schreef Dezain het volgende:
Koplampen worden jaarlijks met de APK gecontroleerd en zolang er in auto's niet extreem veel belading achterin ligt of een caravan/aanhanger erachter zit staan ze heus niet verkeerd afgesteld. Hooguit te laag. Ik weet niet hoe laag jouw Franse gebakje is maar vast niet zo laag.
Nee, meestal te hoog, want er gaat vaak niemand in zitten als ze worden gecontroleerd. En achtervering zakt harder dan voorvering, zeker bij een 108 o.i.d., want voorop draagt ook al de motor en is wat stijver.

quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 12:50 schreef eXplorer1 het volgende:
Wat ik overigens wel merk is, die auto's hebben automatische stellende lampen (zoals aangegeven eerder in het topic), heb echter al mensen gehad die mij vroegen de basis instelling iets omhoog te trekken omdat het volgens hun te laag staat.
Constant stellende verlichting is fucking irritant als de weg wat last heeft van onregelmatigheden. Zie je met een lage auto alleen maar getril van een lamp in je spiegel.
quote:
2s.gif Op donderdag 2 november 2017 23:18 schreef junkiexp het volgende:
Ja dat snap ik, maar ik bedoel dat je dat toch even checkt?
Joh, je mag allang blij zijn als mensen überhaupt hun lampje wisselen...
Pajanusmaandag 6 november 2017 @ 03:22
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:39 schreef Pajanus het volgende:

[..]

ben op de brommer nog wezen rondtoeren in engeland, zo spannend is het niet.
T is toch zo ludolf?
eXplorer1maandag 6 november 2017 @ 10:14
Dit weekend een idiote setup geinstalleerd.

EvoX-R projectoren geinstalleerd met 4500K 75w pitten en ballasten, niet leuk meer :')

in de avond zag ik alleen dat licht op de grond maar voor de rest zag ik niks meer en de eigenaar vond het helemaal geweldig |:(
fathankdinsdag 7 november 2017 @ 08:57
Fijn dat je de openbare ruimte weer een stukje veiliger hebt gemaakt met zoveel licht.
Diqiu-Longmaandag 4 december 2017 @ 10:22
Ik ben er trouwens achter, dat mijn auto nog letterlijk gloeilampen heeft. Het zijn namelijk duplo lampen, en die hebben echt een hele kleine lichtopbrengst.

Dus verlichting van mijn auto is letterlijk ouderwets, en dat is dag en nacht verschil met moderne verlichting. Vooral met LED en Xenon.
CoolGuymaandag 4 december 2017 @ 10:37
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 10:22 schreef Diqiu-Long het volgende:
Ik ben er trouwens achter, dat mijn auto nog letterlijk gloeilampen heeft. Het zijn namelijk duplo lampen, en die hebben echt een hele kleine lichtopbrengst.

Dus verlichting van mijn auto is letterlijk ouderwets, en dat is dag en nacht verschil met moderne verlichting. Vooral met LED en Xenon.
Dus jij bent nauwelijks te zien?
OxygeneFRLmaandag 4 december 2017 @ 10:56
Heeft TS zijn rijbewijs al ingeleverd nav medisch keuring wegens aids aan je ogen?

Sjonge jonge wat een sjonnie. Je bent een gevaar op de weg.
Diqiu-Longmaandag 4 december 2017 @ 11:15
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 10:56 schreef OxygeneFRL het volgende:
Heeft TS zijn rijbewijs al ingeleverd nav medisch keuring wegens aids aan je ogen?

Sjonge jonge wat een sjonnie. Je bent een gevaar op de weg.
Ik rij beter dan menigeen: maar het interesseert mij toch niet, wat toetsenbord ridders als jij te zeggen hebben.
CoolGuymaandag 4 december 2017 @ 11:16
quote:
1s.gif Op maandag 4 december 2017 11:15 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

Ik rij beter dan menigeen: maar het interesseert mij toch niet, wat toetsenbord ridders als jij te zeggen hebben.
Maar wat je wel interesseert is de verlichting van andere auto's, en dan zelf een auto hebben waar je 2 nachtlampjes als verlichting hebt. :')
Diqiu-Longmaandag 4 december 2017 @ 11:20
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 11:16 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Maar wat je wel interesseert is de verlichting van andere auto's, en dan zelf een auto hebben waar je 2 nachtlampjes als verlichting hebt. :')
Ik word net zo goed gezien met Duplo lampen, als dat iemand gezien word met LED lampen. Maar ik blijf mij ergeren, aan het felle en witte licht van moderne auto's.

Maar die ongelukken in het donker, gebeuren vast zonder redenen. Waarschijnlijk, word nooit een automobilist door het felle ligt van zijn tegenligger of achterligger geblindeerd.

En rijden ze allemaal als idioten, niet realiserend dat je in het donker gewoon minder ziet. Al helemaal als het ook nog regent.
CoolGuymaandag 4 december 2017 @ 11:22
quote:
1s.gif Op maandag 4 december 2017 11:20 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

Ik word net zo goed gezien met Duplo lampen, als dat iemand gezien word met LED lampen. Maar ik blijf mij ergeren, aan het felle en witte licht van moderne auto's.

Maar die ongelukken in het donker, gebeuren vast zonder redenen. Waarschijnlijk, word nooit een automobilist door het felle ligt van zijn tegenligger of achterligger geblindeerd.

En rijden ze allemaal als idioten, niet realiserend dat je in het donker gewoon minder ziet. Al helemaal als het ook nog regent.
Je bent echt een simpele ziel, je komt net kijken en hebt een grote waffel dat je beter kunt rijden dan menigeen. Je hebt een kutauto en je komt net kijken, en daar komt dan ook nog eens bij dat het niemand een fuck interesseert wat jij vindt van de verlichting van iemand anders, want de rest kan daar mee omgaan, maar jij niet.
Diqiu-Longmaandag 4 december 2017 @ 11:25
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 11:22 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Je bent echt een simpele ziel, je komt net kijken en hebt een grote waffel dat je beter kunt rijden dan menigeen. Je hebt een kutauto en je komt net kijken, en daar komt dan ook nog eens bij dat het niemand een fuck interesseert wat jij vindt van de verlichting van iemand anders, want de rest kan daar mee omgaan, maar jij niet.
Nogmaals: het kan mij niks interesseren, wat een stel internet ridders op een stervende online forum zeggen.

Jullie zijn gewoon allemaal idioten, die godwonders menen iets te zijn achter hun toetsenbordje.

En ja, ik ben van mening dat ik een goede chauffeur ben: dus dat stukje zelfvertrouwen, laat ik mij niet afpakken :D
DrDarwinmaandag 4 december 2017 @ 11:25
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:20 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

Ja dus? Ik zou volgens jou mijn rijbewijs moeten inleveren, omdat andere mij met hun auto mij verblinden. Dat ligt dan toch niet aan mij, maar aan de afstelling van hun koplampen.

En ja, ik heb meer rijervaring dan menig 18 jarige die alleen in papa of mama zijn auto kan rijden ;(

Ga maar eens in Engeland rijden, daar doe je pas echt rijervaring door op!
Ge eens in Parijs rijden, of in Rome, of rij eens een rondje om het Como meer heen. Kijken of je dan nog zo trots bent op je 'rijervaring'.
Diqiu-Longmaandag 4 december 2017 @ 11:27
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 11:25 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Ge eens in Parijs rijden, of in Rome, of rij eens een rondje om het Como meer heen. Kijken of je dan nog zo trots bent op je 'rijervaring'.
In die steden, hebben ze lak aan de opgestelde verkeersregels. Dus dat lijkt mij wel, een leuke bestemming voor de gemiddelde automobilist op de Nederlandse wegen.

Hier in Nederland, lappen ja ook steeds meer automobilisten de regels aan hun laars.
CoolGuymaandag 4 december 2017 @ 11:28
quote:
1s.gif Op maandag 4 december 2017 11:25 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

Jullie zijn gewoon allemaal idioten, die godwonders menen iets te zijn achter hun toetsenbordje.

:D dat is nogal van toepassing op jezelf he :D
OxygeneFRLmaandag 4 december 2017 @ 12:16
Heb je al in je dagboek geschreven TS?
t-starmaandag 4 december 2017 @ 19:31
quote:
1s.gif Op maandag 4 december 2017 11:27 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

In die steden, hebben ze lak aan de opgestelde verkeersregels. Dus dat lijkt mij wel, een leuke bestemming voor de gemiddelde automobilist op de Nederlandse wegen.

Hier in Nederland, lappen ja ook steeds meer automobilisten de regels aan hun laars.
Hou eens op met al die komma's. Je kraamt al een hoop onzin uit, maar het is ook nog amper leesbaar.
saparmurat_niyazovdinsdag 5 december 2017 @ 10:36
quote:
1s.gif Op maandag 4 december 2017 11:25 schreef Diqiu-Long het volgende:

En ja, ik ben van mening dat ik een goede chauffeur ben
Jij was toch degene die moeite had met het volgen van wat lijntjes?

CoolGuydinsdag 5 december 2017 @ 10:40
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 december 2017 10:36 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Jij was toch degene die moeite had met het volgen van wat lijntjes?

Wtf is dit? Is dit TS? :D
saparmurat_niyazovdinsdag 5 december 2017 @ 10:48
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 10:40 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Wtf is dit? Is dit TS? :D
Jep, D-L is soms ook "vlogger".
CoolGuydinsdag 5 december 2017 @ 10:48
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2017 10:48 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Jep, D-L is soms ook "vlogger".
En dan roepen dat ie beter kan rijden dan de meesten, maar fatsoenlijk een bocht nemen is al te lastig :D :D :') 8)7
OxygeneFRLdinsdag 5 december 2017 @ 11:14
Dat zeg ik dus, rijbewijs inleveren.
butz0rsdinsdag 5 december 2017 @ 11:22
TS werd verblind door de felle lichten van die Lamborghini :9~

Edit: Haha zelfs BvD heeft commentaar onder het filmpje geplaatst _O-
RealBizkit666dinsdag 5 december 2017 @ 11:36
Hmm. Dat filmpje is gemaakt in Zuid-Limburg. Dan mag die wat mij betreft inderdaad meteen zijn rijbewijs inleveren, hoef ik ten minste niet bang te zijn dat ik hem tegenkom.

En dan kan hij ook nooit meer last hebben van de moderne verlichting op mijn auto.
eXplorer1dinsdag 5 december 2017 @ 11:51
en dan ook nog janken "bla bla bla, schuld van wegbeheerder bla bla"

een goede bestuurder kan ook (soms) fouten van anderen corrigeren (waar mogelijk uiteraard).
#ANONIEMzaterdag 9 december 2017 @ 15:41
nouja ben het wel eens met de TS dat het soms voelt of iemand de zon in je gezicht gooit savonds. Toen ik nog in mijn lagere auto reed had ik er vooral last van.

Daarna toch wel even vlekken in mijn ogen, maar is snel weer weg. had ook altijd het gevoel dat ze met groot licht reden of verkeerd afgesteld stonden.
Kentekenplaatzaterdag 9 december 2017 @ 21:10
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 10:22 schreef Diqiu-Long het volgende:
Ik ben er trouwens achter, dat mijn auto nog letterlijk gloeilampen heeft. Het zijn namelijk duplo lampen, en die hebben echt een hele kleine lichtopbrengst.

Dus verlichting van mijn auto is letterlijk ouderwets, en dat is dag en nacht verschil met moderne verlichting. Vooral met LED en Xenon.
Wat voor antieke 205 is dat wel niet? ik heb een 205 gehad uit 1990 en die had gewoon halogeenlampen.

En als jij slechte verlichting hebt heb je automatisch ook meer last van tegenlicht. Dit omdat jouw lampjes de wegbelijning maar een beetje aaien.
Kentekenplaatzaterdag 9 december 2017 @ 21:11
Oh, mensen die menen dat ze een goede chauffeur zijn zijn het gevaarlijkst.

En 20000 km in een jaar is echt niks.
Zwolsboyzondag 17 december 2017 @ 00:12
Heeft dit niet met de ramen te maken?
Oude autos (voor 1995) hebben volgens mij geen getint glas, maar gewoon normaal glas dus dan komt er meer licht binnen.

En daarnaast het aantal toenemende bejaarden die groot licht standaard voeren neemt ook helaas toe.
#ANONIEMzondag 17 december 2017 @ 01:16
Iedereen zit TS wel af te zeiken en te roepen: "boehoe, ik heb nergens last van en je moet niet zo zeuren".

De huidige verlichting is als voorligger én tegenligger gewoon zwaar klote. Continue aanpassende verlichting, stuitert alle kanten op (drempels, bochten, oneffenheden in de weg), tegenwoordig ook links en rechts, en nee, dat is niet omdat het los zit..

En als je dan in een lagere auto zit ben je gewoon vatbaarder voor "ik schijn je lekker vol in je bakkes verlichting".

Dus xenon is vervelend en/of groot licht al helemaal, de meeste mensen hebben het gewoon niet eens door, als ze zelf maar goed zien, de rest boeit niet.. :X }:| :N
Kalebatzzondag 17 december 2017 @ 04:58
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2017 01:16 schreef weethetevennietmeer het volgende:
Iedereen zit TS wel af te zeiken en te roepen: "boehoe, ik heb nergens last van en je moet niet zo zeuren".

De huidige verlichting is als voorligger én tegenligger gewoon zwaar klote. Continue aanpassende verlichting, stuitert alle kanten op (drempels, bochten, oneffenheden in de weg), tegenwoordig ook links en rechts, en nee, dat is niet omdat het los zit..

En als je dan in een lagere auto zit ben je gewoon vatbaarder voor "ik schijn je lekker vol in je bakkes verlichting".

Dus xenon is vervelend en/of groot licht al helemaal, de meeste mensen hebben het gewoon niet eens door, als ze zelf maar goed zien, de rest boeit niet.. :X }:| :N
Lief dagboek

Maar OT, ik heb nergens last van.
Lunatiekzondag 17 december 2017 @ 05:13
Ik had er wel veel last van (sowieso van alle lichten 's nachts), niet per se verblindend maar wel steeds knijpen met mijn ogen om nog iets te zien. Zo'n gele nachtbril gekocht en nergens last meer van ^O^
vannellezondag 17 december 2017 @ 05:31
Het is gewoon zoals het is.
Je went er aan (voorkeur) en past je aan of je gaat alleen overdag rijden.
Dit gaat niet meer veranderen en ook al snap ik wel wat TS bedoelt, het is niet zo dramatisch als hij het voorstelt.
Je bent echt geen 2 seconden zicht kwijt.
Tenzij je je fixeert op het licht in je spiegel maar wat er vóór je gebeurt is eigenlijk belangrijker toch?
Kan me niet voorstellen dat je verblind wordt door een reflectie in je ooghoeken, TS is een dramaqueen met een heel klein beetje gelijk.
Je bent toch geen konijntje dat midden op de weg blijft zitten, kijkend naar de koplampen van de aanstormende auto?
Er zit een kern van waarheid in zijn verhaal maar helaas is het meeste sterk overdreven waardoor het verhaal geen wortel kan schieten.
Ik vind het aanstellerij iig.
#ANONIEMzondag 17 december 2017 @ 07:55
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 04:58 schreef Kalebatz het volgende:

[..]

Lief dagboek

Maar OT, ik heb nergens last van.
Wat nou dagboek, met die opmerking kun je heel fok wel sluiten, aangezien iedereen het gebruikt als "dagboek" :{w.

Ik zeg nergens dat ik verblind word of zicht kwijt ben, het is af en toe gewoon schijt irritant.
VEM2012zondag 17 december 2017 @ 08:39
quote:
8s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:03 schreef Diqiu-Long het volgende:
Ik rij, met grote trots een Peugeot 205 waarmee ik goed met het verkeer mee kom. Maar nu de donkere dagen weer aangebroken zijn, erger ik mij tot aan het feit dat ik telkens verblind word!

Er zijn momenten, dat ik zodanig verblind word dat ik die paar seconden ook niks zie. Dat komt dan voornamelijk door die moderne patserbakken, van die SUV's of moderne Volvo's. Maar soms zelfs een kleine Peugeot 108 die mij vol in de spiegels schijnt!

Ik heb al van alles geprobeerd: linkerbuitenspiegel buiten werking stellen, omdat ik daar het meeste in verblind word. Maar dan zie ik ga niks in die spiegel, dus dat is ook niet echt handig. Ook staat de binnenspiegel gewoon op nachtstand, maar zodra zo'n auto over de drempel rijdt word ik alsnog verblind.

Het gekke is echter: het zijn bijna allemaal moderne auto's die mij constant verblinden, dan meen ik ze voeren groot licht. Maar dat is gewoon Xenon of LED: leuk voor de bestuurder, want die ziet meer. Alleen minder leuk voor de medeweggebruiker, aangezien die k*t hartstikke fel zijn en het is nog witlicht ook!

Ik snap eigenlijk ook niet, dat dit zomaar mag: de ANWB schrijft bijvoorbeeld, dat ik in Engeland mijn koplampen hoor af te plakken. Omdat je de tegenliggers niet mag verblinden. Maar ondertussen word ik standaard verblind, en er is eigenlijk niks dat ik er tegen kan doen.

Want het komt gewoon door die moderne verlichting, dat is zogenaamd veiliger. Alleen dat de medeweggebruikers worden verblind is niet relatief, zolang die dikkoppen maar veilig in hun patserbak zitten. Dat ik daardoor verblind word, dat interesseert de auto-industrie niet.
Ik heb zelden last van de verlichting van een ander. Ja, als die groot licht voert of verkeerd afgesteld is, maar verder niet.

Dus dat jij steeds verblind wordt ligt niet aan anderen, maar aan jou. Waarschijnlijk zit het tussen je oren, maar het kan ook aan je ogen liggen. Hoe dan ook: jouw probleem en daar moet je anderen niet op aankijken.
Sometimeszondag 17 december 2017 @ 08:48
Er zijn best veel mensen die last hebben verlichting. Ik zou voor mezelf schatten dat 3 op de 10 auto's mij in het donker verblinden. Dat kan door verkeerde afstelling of door moderne systemen die stomweg een enorme bak licht de wereld in gooien.

Dat is geen kwestie van aanpassen / aanstellerij; je hebt er last van of niet. Dat veel wegen tegenwoordig minder goed verlicht zijn maakt het probleem alleen maar groter.
VEM2012zondag 17 december 2017 @ 09:46
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2017 08:48 schreef Sometimes het volgende:
Er zijn best veel mensen die last hebben verlichting. Ik zou voor mezelf schatten dat 3 op de 10 auto's mij in het donker verblinden. Dat kan door verkeerde afstelling of door moderne systemen die stomweg een enorme bak licht de wereld in gooien.

Dat is geen kwestie van aanpassen / aanstellerij; je hebt er last van of niet. Dat veel wegen tegenwoordig minder goed verlicht zijn maakt het probleem alleen maar groter.
Er is flink wat onderzoek gedaan voordat de typegoedkeuring van de verlichting is afgegeven. Tegenliggers niet verblinden is daarbij een hele belangrijke eis.
Ferzondag 17 december 2017 @ 10:03
Zoals ik vaker verkondig, ik rijd in een regio, waar in spitstijd 30-40% met Xenon of LED rijdt. Stoor me niet, misschien er aan gewend, maar ik rijd een gewone lage auto.
Sometimeszondag 17 december 2017 @ 10:14
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 09:46 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Er is flink wat onderzoek gedaan voordat de typegoedkeuring van de verlichting is afgegeven. Tegenliggers niet verblinden is daarbij een hele belangrijke eis.
Dat zal best, maar dat wordt wel weer afgezet tegen die gemiddelden.
En als ik zie wat er soms voorbij komt, dan twijfel ik aan de kwaliteit van die onderzoeken.

Kijk eens naar zoiets simpels als de instelling van koplamphoogte, waar elke auto de laatste jaren van voorzien moet zijn (zodat je bij belading de tegenliggers niet verblind omdat je lampen verder omhoog schijnen). Wie gebruikt dat nou echt?

Meestal is al het licht op z'n best "erg vervelend". Negeren lukt niet, maar proberen het af te schermen werkt meestal wel.

Echt gevaarlijk - voor mij dan - wordt het wanneer je in de stromende regen in vreemd gebied rijdt zonder straat- of wegverlichting met een drammer met bouwlampen achter je die net even iets meer naar links op de weg rijdt om er zeker van te zijn dat 'ie in je linkerbuitenspiegel schijnt.
En het dan raar vinden dat de snelheid steeds verder omlaag gaat...
Mojo.jojozondag 17 december 2017 @ 10:20
TS heeft wel een punt. Maar als iedereen het vanuit zijn eigen ervaring blijft bekijken dan zal het ook niet gezien worden.

Mijn ogen worden met de jaren ook wat minder, en heb dan ook steeds meer moeite met die felle lichten in het donker. Het verblindt me. Niet alleen van tegenliggers maar ook van auto's die achter me rijden zodat ik regelmatig mijn binnenspiegel moet aanpassen.

Lijkt me niet dat dat de bedoeling is van iets wat de veiligheid zou moeten verhogen. Namelijk lampen die ervoor zorgen dat je ziet en gezien wordt.
#ANONIEMzondag 17 december 2017 @ 10:23
Snap je punt. Heb ik ook wel eens last van in de bezorgauto van mijn werk (zijn Ford Ka's). Maar dan moet je gewoon even proberen vanaf een andere hoek de spiegel in te kijken i.p.v. recht de koplampen in te staren vanaf de spiegel, dan wordt je ook wel een moment verblind ja :P.
kikoooooozondag 17 december 2017 @ 10:29
TS is zo’n vervelend sterrenkind. Net als Bradley
VEM2012zondag 17 december 2017 @ 11:25
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2017 10:14 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Dat zal best, maar dat wordt wel weer afgezet tegen die gemiddelden.
En als ik zie wat er soms voorbij komt, dan twijfel ik aan de kwaliteit van die onderzoeken.

Kijk eens naar zoiets simpels als de instelling van koplamphoogte, waar elke auto de laatste jaren van voorzien moet zijn (zodat je bij belading de tegenliggers niet verblind omdat je lampen verder omhoog schijnen). Wie gebruikt dat nou echt?

Meestal is al het licht op z'n best "erg vervelend". Negeren lukt niet, maar proberen het af te schermen werkt meestal wel.

Echt gevaarlijk - voor mij dan - wordt het wanneer je in de stromende regen in vreemd gebied rijdt zonder straat- of wegverlichting met een drammer met bouwlampen achter je die net even iets meer naar links op de weg rijdt om er zeker van te zijn dat 'ie in je linkerbuitenspiegel schijnt.
En het dan raar vinden dat de snelheid steeds verder omlaag gaat...
Je weet dat ‘die bouwlampen’ verplicht een automatische hoogteverstelling hebben? Dus het antwoord op wie gebruikt dat nou echt is dan ook: iedereen.
VEM2012zondag 17 december 2017 @ 11:26
quote:
3s.gif Op zondag 17 december 2017 10:20 schreef Mojo.jojo het volgende:
TS heeft wel een punt. Maar als iedereen het vanuit zijn eigen ervaring blijft bekijken dan zal het ook niet gezien worden.

Mijn ogen worden met de jaren ook wat minder, en heb dan ook steeds meer moeite met die felle lichten in het donker. Het verblindt me. Niet alleen van tegenliggers maar ook van auto's die achter me rijden zodat ik regelmatig mijn binnenspiegel moet aanpassen.

Lijkt me niet dat dat de bedoeling is van iets wat de veiligheid zou moeten verhogen. Namelijk lampen die ervoor zorgen dat je ziet en gezien wordt.
Doe dan iets met je ogen. Een bril bijvoorbeeld.

Jouw slechte ogen zijn echt jouw probleem.
#ANONIEMzondag 17 december 2017 @ 12:12
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 11:25 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Je weet dat ‘die bouwlampen’ verplicht een automatische hoogteverstelling hebben? Dus het antwoord op wie gebruikt dat nou echt is dan ook: iedereen.
Dat is nu juist het probleem, niet iedereen heeft die automatische hoogteverstelling, voornamelijk oude auto's niet, die kwakken gewoon Xenon erin, compleet met verkeerd lichtbeeld en alles.

En nee, de APK filtert het er niet uit, want mensen wisselen die shit een dag ervoor en een dag erna gewoon om.
RealBizkit666zondag 17 december 2017 @ 14:45
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 11:25 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Je weet dat ‘die bouwlampen’ verplicht een automatische hoogteverstelling hebben? Dus het antwoord op wie gebruikt dat nou echt is dan ook: iedereen.
Dat is niet helemaal waar. Het is een verplichting dat ze op de een of andere manier de tegenligger niet kunnen verblinden. Bij mij wordt dat volledig geregeld door de luchtvering, die zorgt ervoor dat de auto inclusief koplampen altijd netjes hetzelfde blijft. :)
Mojo.jojozondag 17 december 2017 @ 14:53
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 11:26 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Doe dan iets met je ogen. Een bril bijvoorbeeld.

Jouw slechte ogen zijn echt jouw probleem.
Volgens mij zijn er wel meer mensen met slechte ogen :D vooral die lui met van die achterlijk felle verlichting :')
butz0rszondag 17 december 2017 @ 14:53
Normaal heb ik er nooit last van, maar bij één type auto sein ik altijd even met groot licht. Hoe die bmw i3 ( :r ) ooit een goedkeuring heeft kunnen krijgen met die blauwe lampen :?
VEM2012zondag 17 december 2017 @ 14:54
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 12:12 schreef weethetevennietmeer het volgende:

[..]

Dat is nu juist het probleem, niet iedereen heeft die automatische hoogteverstelling, voornamelijk oude auto's niet, die kwakken gewoon Xenon erin, compleet met verkeerd lichtbeeld en alles.

En nee, de APK filtert het er niet uit, want mensen wisselen die shit een dag ervoor en een dag erna gewoon om.
Dat gaat maar om een erg klein deel van het wagenpark.
VEM2012zondag 17 december 2017 @ 14:55
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2017 14:45 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Dat is niet helemaal waar. Het is een verplichting dat ze op de een of andere manier de tegenligger niet kunnen verblinden. Bij mij wordt dat volledig geregeld door de luchtvering, die zorgt ervoor dat de auto inclusief koplampen altijd netjes hetzelfde blijft. :)
Dat is toch ook een hoogteverstelling?
VEM2012zondag 17 december 2017 @ 14:56
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 14:53 schreef Mojo.jojo het volgende:

[..]

Volgens mij zijn er wel meer mensen met slechte ogen :D vooral die lui met van die achterlijk felle verlichting :')
Je bedoelt nu mensen die wel geld hebben voor een auto die niet uit het jaar kruik is?
RealBizkit666zondag 17 december 2017 @ 15:14
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 14:55 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Dat is toch ook een hoogteverstelling?
Ja. Maar niet specifiek voor de koplampen. ;)
VEM2012zondag 17 december 2017 @ 16:17
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 15:14 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Ja. Maar niet specifiek voor de koplampen. ;)
Ik heb ook nergens gezegd dat die specifiek was, dus waarom je mij met alle geweld poogt te verbeteren ontgaat mij.

Het punt is gewoon dat nu juist die nieuwerwetse xenon niet verblindt vanwege te hoog afgesteld staan (op de enkele uitzondering na).
RealBizkit666zondag 17 december 2017 @ 16:24
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 16:17 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Ik heb ook nergens gezegd dat die specifiek was, dus waarom je mij met alle geweld poogt te verbeteren ontgaat mij.

Het punt is gewoon dat nu juist die nieuwerwetse xenon niet verblindt vanwege te hoog afgesteld staan (op de enkele uitzondering na).
Lange tenen?

Je schrijft letterlijk "die bouwlampen moeten automatische hoogteverstelling hebben". Sorry dat ik dit probeer iets te nuanceren. Ik zal het niet meer doen.
VEM2012zondag 17 december 2017 @ 17:11
quote:
13s.gif Op zondag 17 december 2017 16:24 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Lange tenen?

Je schrijft letterlijk "die bouwlampen moeten automatische hoogteverstelling hebben". Sorry dat ik dit probeer iets te nuanceren. Ik zal het niet meer doen.
Wat is de nuance dan? Dat die niet specifiek hoeft te zijn? En dat is dan een nuance? Leg die maar eens uit!
Sometimeszondag 17 december 2017 @ 17:34
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 11:25 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Je weet dat ‘die bouwlampen’ verplicht een automatische hoogteverstelling hebben? Dus het antwoord op wie gebruikt dat nou echt is dan ook: iedereen.
Ik weet dat af fabriek Xenon automatische hoogteverstelling heeft. Maar de meeste auto's die rondrijden hebben geen af fabriek Xenon en dan zit er (sinds mei 2009 verplicht) een wieltje waar je aan moet draaien voor de juiste stand bij belading.

En dat doet bijna niemand.
Mojo.jojozondag 17 december 2017 @ 18:07
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 14:56 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Je bedoelt nu mensen die wel geld hebben voor een auto die niet uit het jaar kruik is?
Nog nooit van leasen gehoord? :')
VEM2012zondag 17 december 2017 @ 18:23
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2017 17:34 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Ik weet dat af fabriek Xenon automatische hoogteverstelling heeft. Maar de meeste auto's die rondrijden hebben geen af fabriek Xenon en dan zit er (sinds mei 2009 verplicht) een wieltje waar je aan moet draaien voor de juiste stand bij belading.

En dat doet bijna niemand.
Nou denk ik dat in Nederland best al eens het aandeel xenon groter kan zijn dan halogeen (zeker als je het in km’s berekent). Hoe dan ook: mijn commentaar was een reactie op iemand die de hoogteverstelling in relatie tot xenon gebruikte.

Het onderwerp is hier ook niet verblind worden door mensen met ouderwetse verlichting.
VEM2012zondag 17 december 2017 @ 18:23
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 18:07 schreef Mojo.jojo het volgende:

[..]

Nog nooit van leasen gehoord? :')
Nee, nog nooit. Enlighten me!

En vertel dan ook even waar je met deze domme opmerking naartoe wil.
Mojo.jojozondag 17 december 2017 @ 18:32
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 18:23 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Nee, nog nooit. Enlighten me!

En vertel dan ook even waar je met deze domme opmerking naartoe wil.
^
|

Deze kant op voor domme opmerkingen ^O^
Sometimeszondag 17 december 2017 @ 18:40
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 18:23 schreef VEM2012 het volgende:

Hoe dan ook: mijn commentaar was een reactie op iemand die de hoogteverstelling in relatie tot xenon gebruikte.

Jouw commentaar stond onder een quote van een post van mij...
VEM2012zondag 17 december 2017 @ 18:46
quote:
10s.gif Op zondag 17 december 2017 18:40 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Jouw commentaar stond onder een quote van een post van mij...
Klopt. Waarbij jij reageerde op mijn opmerking dat die ‘moderne’ verlichting waar hier over geklaagd wordt gewoon netjes goedgekeurd is.
Ridocarzondag 17 december 2017 @ 19:14
Ik ga mee met TS. Het is vaak irritant als een setje xenon je tegemoet komt op een lege onverlichte snelweg. Helemaal op vrijdagavond, als een Sjonnie z'n verkeerd afgestelde lichten niet op hoogte corrigeert als z'n vrienden en +120 kg mokkel van de week allemaal in datzelfde gebakje naar de dikso gaan.

En ik kan mij niet voorstellen dat iedereen hier *nergens* last van heeft als nieuw licht in de spiegels of door de voorruit schijnen. Da's gewoon gelul. Ook ik heb er last van, en dan zit ik ook nog twee meter dertig boven het asfalt. En nee, ik ben niet nachtblind.
RealBizkit666zondag 17 december 2017 @ 19:17
Nee. Nergens last van. Mijn moderne auto heeft een goede zitpositie en alle spiegels dimmen bij fel licht.
Ferzondag 17 december 2017 @ 19:20
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2017 19:14 schreef Ridocar het volgende:
Ik ga mee met TS. Het is vaak irritant als een setje xenon je tegemoet komt op een lege onverlichte snelweg. Helemaal op vrijdagavond, als een Sjonnie z'n verkeerd afgestelde lichten niet op hoogte corrigeert als z'n vrienden en +120 kg mokkel van de week allemaal in datzelfde gebakje naar de dikso gaan.

En ik kan mij niet voorstellen dat iedereen hier *nergens* last van heeft als nieuw licht in de spiegels of door de voorruit schijnen. Da's gewoon gelul. Ook ik heb er last van, en dan zit ik ook nog twee meter dertig boven het asfalt. En nee, ik ben niet nachtblind.
Een auto uit vorig decennium met een Aliexpress kitje erin valt niet onder moderne verlichting.
Apekoekzondag 17 december 2017 @ 19:28
TS heeft ergens wel een punt, veel xenon en led werkt verblindend. Dit heb je eigenlijk vrijwel nooit met halogeen.
VEM2012zondag 17 december 2017 @ 20:29
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2017 19:28 schreef Apekoek het volgende:
TS heeft ergens wel een punt, veel xenon en led werkt verblindend. Dit heb je eigenlijk vrijwel nooit met halogeen.
Als het verkeerd afgesteld staat is het licht van xenon en led inderdaad verblindender dan halogeen. Vandaar ook de verplichting tot automatische hoogteregeling (die helaas niet geldt voor after market, maar gelukkig valt het mee met het aantal sjonnies die daar kun bijstandsuitkering aan stukslaan).
pechvogel-010maandag 18 december 2017 @ 23:51
probleem met die bouwlampen herken ik volledig. ik had deze topic kunnen schrijven..-)). Bij een tegenligger doe je nies aan behalve zelf je groot licht voeren om die persoon te irriteren.
Als je van achteren verblinderd wordt, Dan is dit makkelijk op te lossen; je binnenspiegel op nachtstand zetten, en je laten inhalen als het kan. Op de snelweg doe ik het altijd zo.

Die bouwlampen zouden zo vanaf de fabriek afgesteld moeten zijn dat ze niet in je smoel schijnen. Bij de oude autos is het in ieder geval zo, je kan afstellen tot je een ons weegt, maar je gaat het niet voor elkaar krijgen om je dimlicht recht in het gezicht van je tegenligger te laten schijnen.
OxygeneFRLdinsdag 19 december 2017 @ 09:33
Wat ik af en toe heb zijn die grote bakken (Volvo's, Porsche Cayenne's etc) die hoger op de weg liggen en dus ook hoger op de weg schijnen.