abonnement Unibet Coolblue
pi_174820222
Hoi,

Door alle technologische mogelijkheden tegenwoordig ben ik wat in dubio over hoe ik dat wat ik wil het beste kan invullen nu de apparaten wel aan vervanging toe zijn.

De situatie en aanwezige apparaten op dit moment:

-Macbook (uit 2010) van mijn vriendin;
-Zelfbouw game PC (logge stroomvreter met 4TB opslag aan media, 2 jaar oud maar deels met 4 jaar oude hardware erin);
-Samsung laptop (uit 2011) die aan de tv hangt voor het afspelen van media (films op HDD, Netflix, Plex).

Eigenlijk ben ik op zoek naar vervanging van bovenstaand, zodat ik eigenlijk bovenstaand op een wat handigere, kleinere en mooiere manier kan neerzetten.

Ik dacht zelf aan het volgende. Aangezien ik niet meer zo veel game kan dat bakbeest eigenlijk wel de deur uit. Deze wordt dan vervangen door een mini PC (bijv. Zotac Magnus EN1060) die zowel met de TV als mijn monitor verbonden kan worden en die ook niet zo veel plek inneemt. De HDD's stop ik dan in een NAS of externe HDD. Basically wil ik de drie apparaten vervangen door één, met behoud van gebruiksvriendelijkheid.

In mijn oren klinkt bovenstaand alsnog niet ideaal, dus ben benieuwd of jullie betere/efficientere ideeën hebben (dacht ook nog aan het gebruik van een Chromecast o.i.d.).

Eisen:
-Geen zelfbouw pc meer en moet zuinig zijn
-PC wordt gebruikt voor afspelen van media, fotobewerking middels Photoshop en casual gaming (FarCry 3/4, Anno 1404, NFS).
-Zou handig zijn als ik bijv. tegelijkertijd Netflix/Plex op de TV zou kunnen afspelen en gamen op de monitor.
-Moet netjes aan te sluiten zijn en niet te veel in het zicht staan (momenteel staat de laptop naast TV met allemaal kabels en staat de PC dus prominent als meubelstuk in de kamer, ook niet mooi meer)

Budget? Maximaal 1400 euro. Ben hier uitgegaan van ¤900 voor de mini PC, ¤200 voor de NAS en ¤250 voor twee 4TB schijven (voor RAID), ¤50 marge.

Dank voor het meedenken, alle tips zijn welkom!
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  Moderator donderdag 2 november 2017 @ 10:27:04 #2
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_174820272
Hm, je wil dus een Zotac PCtje waar je tegelijkertijd op wil fotobewerken/gamen op een monitor én tegelijkertijd netflix af wil laten spelen op een TV? Volgens mij is dat niet ideaal.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_174820398
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 10:27 schreef CoolGuy het volgende:
Hm, je wil dus een Zotac PCtje waar je tegelijkertijd op wil fotobewerken/gamen op een monitor én tegelijkertijd netflix af wil laten spelen op een TV? Volgens mij is dat niet ideaal.
Zo klinkt het intenser dan het zal zijn. Het zal beste een keer voorkomen dat ik even wil gamen en dat mijn vriendin even wil Netflixen. Het is niet zo dat dit continu gebeurt natuurlijk.

En qua specs lijkt mij deze Zotac EN1060 best geschikt voor wat ik wil.

Maar goed, daarom ben ik ook op zoek naar andere ideeën.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_174820421
- Zuinige, moderne, hardware in een zelfbouwjasje. Hier draai je Plex op. Dit kan klein en stil zijn tegenwoordig.
- NAS voor de opslag
- Chromecast of iets wat anders wat compatible is met Plex (nvidia shield? NUC? Een zuinig itx kastje met de meest simpele hardware?) in/onder de tv.
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
  Moderator donderdag 2 november 2017 @ 11:03:49 #5
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_174820879
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 10:38 schreef house_is_a_feeling het volgende:
- Zuinige, moderne, hardware in een zelfbouwjasje. Hier draai je Plex op. Dit kan klein en stil zijn tegenwoordig.
- NAS voor de opslag
- Chromecast of iets wat anders wat compatible is met Plex (nvidia shield? NUC? Een zuinig itx kastje met de meest simpele hardware?) in/onder de tv.
Ik heb zelf 2 nVidia Shields icm met wat NASsen thuis staan, en dat werkt perfect inderdaad. Dan hoeft TS alleen nog een Zotac PCtje, en dan hoeft dat PCtje ook niet ook nog een TV aan te sturen, want dan moet het ding alweer 2 video-outs hebben (maar ik ben niet thuis in die Zotac dingen dus wellicht heeft het ding dat TS op het oog heeft dat wel).

Maar die nVidia Shield is echt een heel tof apparaat TS. Ik zou daar eens naar kijken. Kost wel ongeveer 200 euro, maar dan heb je ook wel wat.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_174821171
quote:
Eigenlijk ben ik op zoek naar vervanging van bovenstaand, zodat ik eigenlijk bovenstaand op een wat handigere, kleinere en mooiere manier kan neerzetten.
Kun je dan niet gewoon beter een mid-range gaminglaptop kopen waar je je games op speelt en daarnaast eventueel een tablet? Eventueel een steam-box als je per se op je tv wilt gamen.
blablablabla
pi_174821188
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 10:38 schreef house_is_a_feeling het volgende:
- Zuinige, moderne, hardware in een zelfbouwjasje. Hier draai je Plex op. Dit kan klein en stil zijn tegenwoordig.
- NAS voor de opslag
- Chromecast of iets wat anders wat compatible is met Plex (nvidia shield? NUC? Een zuinig itx kastje met de meest simpele hardware?) in/onder de tv.
Ga liever niet weer zelf aan de slag met bouwen. Vond het altijd leuk om te doen maar heb er nu de tijd niet meer voor (samenstellen, kopen, bouwen, installeren, etc.). Dus voorkeur heeft wel een kant-en-klaar pc'tje.
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:03 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik heb zelf 2 nVidia Shields icm met wat NASsen thuis staan, en dat werkt perfect inderdaad. Dan hoeft TS alleen nog een Zotac PCtje, en dan hoeft dat PCtje ook niet ook nog een TV aan te sturen, want dan moet het ding alweer 2 video-outs hebben (maar ik ben niet thuis in die Zotac dingen dus wellicht heeft het ding dat TS op het oog heeft dat wel).

Maar die nVidia Shield is echt een heel tof apparaat TS. Ik zou daar eens naar kijken. Kost wel ongeveer 200 euro, maar dan heb je ook wel wat.
Klinkt alsof ik het moet overwegen inderdaad. Maar ik ben helemaal niet bekend met de nVidia Shield. In hoeverre verschilt deze met bijv. een Chromecast (Ultra)? Wat doet het als het ware?
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_174821204
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:17 schreef Elan het volgende:

[..]

Kun je dan niet gewoon beter een mid-range gaminglaptop kopen waar je je games op speelt en daarnaast eventueel een tablet? Eventueel een steam-box als je per se op je tv wilt gamen.
Android tablet en iPad liggen momenteel al ongebruikt in de kast. :P
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_174821228
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:18 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Android tablet en iPad liggen momenteel al ongebruikt in de kast. :P
Maar wil je vriendin de laptop niet behouden dan?
blablablabla
pi_174821311
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:19 schreef Elan het volgende:

[..]

Maar wil je vriendin de laptop niet behouden dan?
Wel behouden voor de nostalgie en omdat je er toch niks meer voor krijgt op het moment, maar qua gebruiksgemak gaat ze ook van de pc gebruik maken (als in, snelheid en opslag. OS gebruiksvriendelijkheid even buiten beschouwing gelaten ;) )
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  Moderator donderdag 2 november 2017 @ 11:26:31 #11
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_174821389
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:17 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Ga liever niet weer zelf aan de slag met bouwen. Vond het altijd leuk om te doen maar heb er nu de tijd niet meer voor (samenstellen, kopen, bouwen, installeren, etc.). Dus voorkeur heeft wel een kant-en-klaar pc'tje.

[..]

Klinkt alsof ik het moet overwegen inderdaad. Maar ik ben helemaal niet bekend met de nVidia Shield. In hoeverre verschilt deze met bijv. een Chromecast (Ultra)? Wat doet het als het ware?
Een nVidia Shield is een apparaat wat op Android draait, maar wat h265 en elke andere denkbare codec vloeiend kan weergeven. Daarnaast kun je er Plex of Kodi op draaien, Netflix heb ik er ook op draaien, etc etc. Het is echt een prima apparaat. Wellicht kun je op internet wat reviews van het apparaatje opzoeken. Ik gebruik hem als mediaspeler/netflix speler, en ik denk dat er momenteel geen betere mediaspeler op de markt is voor dat geld (en ik heb er heel wat gehad).

Je kunt hem ook als spelcomputer gebruiken voor android games. Zit ook een controller voor bij. Ik doe dat zelf dan niet, want PS4, maar het kán wel als je dat wil.

https://nl.hardware.info/(...)-game-console-in-een
Breitling - Instruments for Professionals
pi_174821476
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:26 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Een nVidia Shield is een apparaat wat op Android draait, maar wat h265 en elke andere denkbare codec vloeiend kan weergeven. Daarnaast kun je er Plex of Kodi op draaien, Netflix heb ik er ook op draaien, etc etc. Het is echt een prima apparaat. Wellicht kun je op internet wat reviews van het apparaatje opzoeken. Ik gebruik hem als mediaspeler/netflix speler, en ik denk dat er momenteel geen betere mediaspeler op de markt is voor dat geld (en ik heb er heel wat gehad).

Je kunt hem ook als spelcomputer gebruiken voor android games. Zit ook een controller voor bij. Ik doe dat zelf dan niet, want PS4, maar het kán wel als je dat wil.

https://nl.hardware.info/(...)-game-console-in-een
Klinkt goed! Netflix/Plex/Nas erop en klaar. Ik ga er eens naar kijken maar is natuurlijk wel weer 200 euro meer dan het budget.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  Moderator donderdag 2 november 2017 @ 11:34:10 #13
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_174821524
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:31 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Klinkt goed! Netflix/Plex/Nas erop en klaar. Ik ga er eens naar kijken maar is natuurlijk wel weer 200 euro meer dan het budget.
Ja, het is 200 euro, maar, het is de ultieme mediaspeler. Het is niet zonder reden dat ik er 2 (binnenkort 3) heb. ;)

Dan heb je nog steeds een budget van 1400 euro, blijven dus ongeveer 1200 euro over, - 500 euro voor een NAS + HDD's, blijft er 700 euro over voor een Zotac PCtje.
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 2 november 2017 @ 11:59:48 #14
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_174822010
Die Nvidia Shield ziet er best tof uit. Het is dat ik net alles over hebt gezet op Chromecast anders had ik het ook wel willen hebben :@. En Kodi doet het er ook op. Handig wel. Dan kan je alles draaien wat je zou willen en vanaf je NAS afspelen.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_174822231
quote:
14s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:59 schreef jogy het volgende:
Die Nvidia Shield ziet er best tof uit. Het is dat ik net alles over hebt gezet op Chromecast anders had ik het ook wel willen hebben :@. En Kodi doet het er ook op. Handig wel. Dan kan je alles draaien wat je zou willen en vanaf je NAS afspelen.
Ziet er inderdaad heel gelikt uit.

Kodie ziet er ook goed uit, maar ben Plex nu al gewend haha.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  donderdag 2 november 2017 @ 12:13:44 #16
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_174822276
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 12:11 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Ziet er inderdaad heel gelikt uit.

Kodie ziet er ook goed uit, maar ben Plex nu al gewend haha.
Kodi en plex zijn dan ook beide kinderen van XBMC dus in principe een andere tak van hetzelfde beestje.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_174822861
quote:
14s.gif Op donderdag 2 november 2017 12:13 schreef jogy het volgende:

[..]

Kodi en plex zijn dan ook beide kinderen van XBMC dus in principe een andere tak van hetzelfde beestje.
Kodi == XBMC ;)
https://en.wikipedia.org/wiki/Kodi_(software)
quote:
Kodi (formerly XBMC)
  Moderator donderdag 2 november 2017 @ 13:14:31 #18
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_174823220
quote:
14s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:59 schreef jogy het volgende:
Die Nvidia Shield ziet er best tof uit. Het is dat ik net alles over hebt gezet op Chromecast anders had ik het ook wel willen hebben :@. En Kodi doet het er ook op. Handig wel. Dan kan je alles draaien wat je zou willen en vanaf je NAS afspelen.
Ja, en niet alleen dat, er komt een nieuw leuk speeltje op de markt wat samenwerkt met die Shield, de nVidia Spot :9

Dat wil ik wel hebben, en dat gaat er dus ook komen, 3 stuks denk ik.
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 2 november 2017 @ 13:30:23 #19
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_174823468
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 12:48 schreef mschol het volgende:

[..]

Kodi == XBMC ;)
https://en.wikipedia.org/wiki/Kodi_(software)

[..]

https://en.wikipedia.org/wiki/Plex_(software)#Birth

quote:
Plex began as a freeware hobby project in December 2007 when the developer Elan Feingold was looking for a media centre application for his Apple Mac, better than Front Row. Feingold came out of the desire to get XBMC (now known as Kodi) code running on a more powerful machine that could handle higher resolution media than the devices on which XBMC was usually running. According to Feingold, the perfect platform seemed to be the Mac, especially with the form factor of the Mac Mini.

At that time, XBMC spin-offs were abundant and were created by developers to solve a specific problem. In this situation, the reason was because XBMC was not available for Mac OS X yet. Fervent user of managed programming languages like Java and C#, and after some debate with a coworker with regard to managed languages vs unmanaged ones like C++, Feingold decided to port a massive C++ project as a challenge.[4] He downloaded the XBMC code, a project written in C++, and attempted to build it on the Mac for the first time in December 2007. This started the port to the Mac OS X platform.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  donderdag 2 november 2017 @ 13:32:39 #20
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_174823505
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 13:14 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, en niet alleen dat, er komt een nieuw leuk speeltje op de markt wat samenwerkt met die Shield, de nVidia Spot :9

Dat wil ik wel hebben, en dat gaat er dus ook komen, 3 stuks denk ik.
De spot, dat is wel een leuk prijsje. Maar Android die altijd en overal meeluistert.. Ik weet het niet hoor :@.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  Moderator donderdag 2 november 2017 @ 13:37:36 #21
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_174823613
quote:
17s.gif Op donderdag 2 november 2017 13:32 schreef jogy het volgende:

[..]

De spot, dat is wel een leuk prijsje. Maar Android die altijd en overal meeluistert.. Ik weet het niet hoor :@.
Oh, daar lig ik niet wakker van :P Ik heb daarnaast ook nog een Athom Homey thuis draaien, dus home automation doe ik toch wel, alleen dat ik in t hele huis Google kan aanspreken zonder daarvoor een telefoon of wat dan ook in mn handen te moeten hebben vind ik wel handig.
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 2 november 2017 @ 13:40:48 #22
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_174823658
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 13:37 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Oh, daar lig ik niet wakker van :P Ik heb daarnaast ook nog een Athom Homey thuis draaien, dus home automation doe ik toch wel, alleen dat ik in t hele huis Google kan aanspreken zonder daarvoor een telefoon of wat dan ook in mn handen te moeten hebben vind ik wel handig.
Je hebt groot gelijk hoor. Home automation zo instellen dat de muziek je volgt, lichten uit en aan gaan of dimmen, de televisie bediend wordt en waar je ook bent de serie voorzet vanwaar het gebleven is en weet ik het allemaal. Ik ben fan. En zulke zaken worden alleen maar intuitiever.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  Moderator donderdag 2 november 2017 @ 13:54:27 #23
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_174823883
quote:
14s.gif Op donderdag 2 november 2017 13:40 schreef jogy het volgende:

[..]

Je hebt groot gelijk hoor. Home automation zo instellen dat de muziek je volgt, lichten uit en aan gaan of dimmen, de televisie bediend wordt en waar je ook bent de serie voorzet vanwaar het gebleven is en weet ik het allemaal. Ik ben fan. En zulke zaken worden alleen maar intuitiever.
Ja ik heb al Philips Hue, ik heb dus ook al die Homey, wat Fibaro stekkers, ik moet nog wat sensoren bestellen voor inderdaad het licht in bepaalde ruimtes automatisch te kunnen laten gaan, etc etc.

Leuk projectje :D
Breitling - Instruments for Professionals
pi_174917204
Nog even een kick hier, want in plaats van zo'n mini-pc (Zotac) denk ik er nu over om een laptop neer te zetten (vanwege mobiliteit). Maar sinds ik al jaaaaren met mijn huidige budget laptop doe, ben ik er een beetje uit wat er op de markt is. Mocht iemand hier verstand hebben van laptops, kan hij/zij dan een goed merk + lijn aanraden?

Eisen hiervoor: licht (ultrabook), 14" maximaal, min. 1080p, SSD van min 256GB en RAM van min 4GB. Uiteraard al ingevoerd in de Pricewatch, maar is er alsnog een hoop keuze:

HP Envy, Lenovo Ideapads/Thinkpads Yoga, etc. En vooral, welke CPU+GPU combinatie heb ik nodig (als ik casual een spelletje wil spelen + wat foto's wil bewerken met Photoshop).
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  dinsdag 7 november 2017 @ 10:53:17 #25
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_174918017
Wat ikzelf zocht in een media-PC'tje is HDMI 2.0 met HDCP, plus VP9 acceleratie. Je wilt namelijk in de toekomst 4K content op YouTube en via Netflix kunnen kijken. Ik kwam uit op de meest recente Intel NUCs.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')