abonnement Unibet Coolblue
pi_174802441
Ik ga in mijn klusproject ook een compleet nieuwe vloer storten op de beneden etage.
Hier komt volledig vloerverwarming in te liggen welke gaat werken op een warmtepomp.

Nu twijfel ik over de volgende opbouw van de vloer
folie
12cm eps
11cm beton
2cm eps
vloerverwarming
betongietvloer 8cm

of folie
12 cm eps
11cm beton
vloerverwarming
betongietvloer 8cm

In het eerste geval zou mijn vloer sneller opwarmen, omdat ik een extra isolatie laag heb. probleem is wel dat mijn warme massa minder is (hij koelt dus ook sneller af).
In het tweede geval heb ik veel meer warme massa, maar duurt het opwarmen dus ook een stuk langer, hij blijft dan echter wel langer op temperatuur.

Mijn gevoel zegt de laatste optie omdat ik met mijn warmtepomp op lage temperatuur gewoon heel langzaam ga verwarmen en met de warmtepomp toch niet snel op kan stoken.

Voor het snel opstoken (indien gewenst) heb ik een grote haard. welke optie zouden jullie kiezen?
  woensdag 1 november 2017 @ 14:47:48 #2
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_174803607
Je moet nooit 2 lagen isolatie aanbrengen. Dit in verband met condensatieproblemen. Dus gewoon 1x isoleren.

-edit- ik zou overigens boven het beton, onder de vloerverwarming isoleren. Dan hoef je niet heel je betonconstructie op te warmen.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_174804856
quote:
4s.gif Op woensdag 1 november 2017 14:47 schreef goed_volk het volgende:
Je moet nooit 2 lagen isolatie aanbrengen. Dit in verband met condensatieproblemen.
Met beton zal dat niet zo'n vaart lopen. Maar 2 lagen isolatie waarvan 1 van maar 2cm zou ik ook niet zo zien zitten. Dus optie 2
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_174804933
quote:
4s.gif Op woensdag 1 november 2017 14:47 schreef goed_volk het volgende:
Ik zou overigens boven het beton, onder de vloerverwarming isoleren. Dan hoef je niet heel je betonconstructie op te warmen.
Slim!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_174806882
Ah, TVP! Ik ben zelf voor komend voorjaar eenzelfde soort project van plan aan te pakken, en ik zit eigenlijk met hetzelfde dilemma.

Intuïtief zou ik zeggen dat 1 keer isoleren met een veel grotere thermische massa gunstig is voor het comfort. Echter, na flink googlen, lijkt toch dat een extra laag isolatie onder de vloerverwarming gebruikelijk is... ik was zelf langzaam naar optie 1 aan het neigen...
pi_174810862
quote:
2s.gif Op woensdag 1 november 2017 17:33 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Ah, TVP! Ik ben zelf voor komend voorjaar eenzelfde soort project van plan aan te pakken, en ik zit eigenlijk met hetzelfde dilemma.

Intuïtief zou ik zeggen dat 1 keer isoleren met een veel grotere thermische massa gunstig is voor het comfort. Echter, na flink googlen, lijkt toch dat een extra laag isolatie onder de vloerverwarming gebruikelijk is... ik was zelf langzaam naar optie 1 aan het neigen...
De verwarmingsboeren zeggen optie 1, de warmtepompboeren zeggen optie 2.
Iemand die er echt iets nuttigs over kan zeggen?

Ik neig zelf naar optie 2, want een grotere thermische massa is veel meer comfort (vergelijk een grote speksteenkachel met een kleine convectiekachel)
maarja wat is nu echt het best?
pi_174811003
Wat voor stooklijn ga je hanteren, dat is vrij essentieel in de keuze voor je opbouw.
pi_174811396
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 20:33 schreef Legwieh het volgende:

[..]

De verwarmingsboeren zeggen optie 1, de warmtepompboeren zeggen optie 2.
Iemand die er echt iets nuttigs over kan zeggen?

Ik neig zelf naar optie 2, want een grotere thermische massa is veel meer comfort (vergelijk een grote speksteenkachel met een kleine convectiekachel)
maarja wat is nu echt het best?
Hangt er helemaal vanaf hoe je vloer is opgebouwd en resulterende energietransport. Je zit namelijk niet te wachten op een vloer die gedurende de winter wordt verwarmd en pas in de zomer de bedrijfstemperatuur behaalt of zelfs nooit. Het keyword hier is thermal diffusivity. Maar dat is de theorie, praktijk .. geen idee. :+

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-11-2017 20:50:35 ]
pi_174812699
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 20:37 schreef Deshain het volgende:
Wat voor stooklijn ga je hanteren, dat is vrij essentieel in de keuze voor je opbouw.
Oké, interessant leg uit.
pi_174816208
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 20:33 schreef Legwieh het volgende:

[..]

De verwarmingsboeren zeggen optie 1, de warmtepompboeren zeggen optie 2.
Iemand die er echt iets nuttigs over kan zeggen?

Ik neig zelf naar optie 2, want een grotere thermische massa is veel meer comfort (vergelijk een grote speksteenkachel met een kleine convectiekachel)
maarja wat is nu echt het best?
Normaal gesproken heb je "maar" 5 cm zandcement dekvloer. Minus 2cm van de vloerverwarming heb je dus 3cm aan massa.
Dat is wel ietsje anders dan jouw 8cm. Dat is al 2x zo veel. Als een vvw met krimpnetten en 3cm dekvloer al ongeveer 1'C per uur moet opwarmen, hoeveel tijd zal 8cm kosten. En hoeveel 11+8cm?

Je zal daar eerder aan irriteren denk ik, dan dat je het als comfortabel ziet. Tegen de tijd dat jouw vloer opgewarmd is, is de sneeuwstorm al voorbij.
pi_174818124
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 23:28 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Normaal gesproken heb je "maar" 5 cm zandcement dekvloer. Minus 2cm van de vloerverwarming heb je dus 3cm aan massa.
Dat is wel ietsje anders dan jouw 8cm. Dat is al 2x zo veel. Als een vvw met krimpnetten en 3cm dekvloer al ongeveer 1'C per uur moet opwarmen, hoeveel tijd zal 8cm kosten. En hoeveel 11+8cm?

Je zal daar eerder aan irriteren denk ik, dan dat je het als comfortabel ziet. Tegen de tijd dat jouw vloer opgewarmd is, is de sneeuwstorm al voorbij.
Ik wilde er eigenlijk vanuit gaan dat mij vloer altijd 18 graden was. In de winter werkt dit dan verwarmend in de zomer koelend. Wil ik t warmer dan 18 graden stook ik de haard op.
Wil ik t kouder dan 18 graden (trek ik een biertje open ofzo)
pi_174818240
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 07:17 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Ik wilde er eigenlijk vanuit gaan dat mij vloer altijd 18 graden was. In de winter werkt dit dan verwarmend in de zomer koelend. Wil ik t warmer dan 18 graden stook ik de haard op.
Wil ik t kouder dan 18 graden (trek ik een biertje open ofzo)
Als je het vloeroppervlak weet en je rekent met bijv. 10 kW verwarmend vermogen, kan je uitrekenen hoe lang het duurt om de vloer 5 graden op te warmen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_174818577
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 07:41 schreef blomke het volgende:

[..]

Als je het vloeroppervlak weet en je rekent met bijv. 10 kW verwarmend vermogen, kan je uitrekenen hoe lang het duurt om de vloer 5 graden op te warmen.
Warmtepomp levert 16kw, vloeroppervlak is 200m2 (kan iemand daar iets mee?)
pi_174818659
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 08:22 schreef Legwieh het volgende:
(kan iemand daar iets mee?)
Ja, ik. Eén graad opwarming kost 1,5 uur.

[ Bericht 3% gewijzigd door blomke op 02-11-2017 08:33:51 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_174818730
Ik denk dat je beter voor optie 1 kan gaan. Ik heb hier zandcement over lewisplaat (speciaal renovatie concept, het is echt zandcement!). De dikte is zo'n 8 cm. Daarover een ditra mat, en daarover tegels.

Het duurt hier zo'n 45 min om een graadje omhoog te stoken. Dat is wel met gas. Als dat veel langer zou zijn zou het vervelend worden denk ik.

Ik zou de isolatiewaarde van je vloer nog iets hoger proberen te krijgen. Als ik het zo inschat is het een RC van 3,5? Als je je vloer continu op temperatuur wil houden zou ik veel isoleren. Zeker omdat je met deze opbouw ook niet na kunt isoleren.

Waar ik ook wel benieuwd naar ben is de hechting tussen de lagen in optie 2. Er is geen sprake van een zwevende dekvloer.
pi_174819135
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 08:28 schreef blomke het volgende:

[..]

Ja, ik. Eén graad opwarming kost 1,5 uur.
uitgaande van optie 1 of optie 2?
pi_174820275
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 09:06 schreef Legwieh het volgende:

[..]

uitgaande van optie 1 of optie 2?
Goeie vraag. Uitgaande van 19 cm beton, dus optie 2. Optie 1 gaat 2,5x zo snel; uitgaande van volledige isolatie, wat niet exact het geval is. Maar bij benadering...
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_174820522
ik mis optie 3:

folie
11cm beton
12cm eps
vloerverwarming
betongietvloer 8cm
pi_174820593
Ik zou nooit zo'n enorme massa willen verwarmen en koelen, dat duurt een eeuwigheid en kost zo veel energie.

De optie van Captor is m.i. heel goed. Goede basis, goede isolatie, daarop een dekvloer met daarin VVW. Dat lijkt mij efficient. Dan heb je toch die 8cm massa en die is goed geïsoleerd van de koude massa.
Laat die handjes wapperen!
pi_174820626
optie 3 wordt trouwens in Duitsland heel veel toegepast... heb t zelf ook zo.... Je moet bij het storten van het beton in het werk wel goed laten gladsmeren/trillen zodat je makkelijk je EPS platen kunt leggen
pi_174826181
De betongietvloer (dekvloer) van 80mm lijkt me iets te. Ik denk dat 60mm voldoende is.
Die 20mm extra zou ik liever gebruiken voor de constructieve vloer (betonvloer)

De onderste isolatie gebruik je om de vloer te isoleren. De kou uit de vloer houden, en de warmte juist in de vloer zonder te erg snel te verdwijnen.

De 2e laag isolatie zou je gebruiken om contactgeluid te verminderen, een zogenaamde zwevende dekvloer. Geen idee of dat in jou geval handig is.

Als je 60mm dekvloer toepast heeft de vloerverwarming ongeveer 4cm (rondom één kanaal = 78cm²) aan vloer te verwarmen voor je er iets van merkt.
Bij 80mm dekvloer wordt dat 6cm vloer rondom een kanaal, is zo'n 153cm²
Zo werkt het natuurlijk niet helemaal, maar duidelijk is dat de dekvloer van 80mm veel meer op moet warmen voor je dit aan het oppervlak gaat merken

Als je de isolatie onder de dekvloer niet nodig heb vanwege contactgeluid, zou ik voor de volgende optie gaan:

12cm eps
13cm beton
6cm dekvloer (incl. vloerverwarming)
pi_174826994
Ik zit zelf met een zelfde soort verbouwing volgend jaar. Na veel wikken en wegen zal het waarschijnlijk een totaal andere opbouw worden dan traditioneel.

Van onder naar boven
- Zandbed
- 40cm schuimbeton (isolerend beton)
- 5-6cm cementdekvloer
- Vloerverwarming infrezen in de dekvloer
- Egaliseren
- PVC

Het voordeel is dat de schuimbeton zonder extra personeel wordt gestort en vloeit dus geen extra afwerking benodigd, een isolatiewaarde van 3,5 heeft en goedkoper is dan traditionele opbouw (EPS+ normaal beton). Voor wat betreft het infrezen zou je dan een snellere vloerverwarming verkrijgen dan instorten omdat de buizen korter onder de PVC liggen.

Misschien iets om in de overweging mee te nemen?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')