abonnement Unibet Coolblue
pi_174801208
Goedendag!

Ik ben mijn opties voor een aanbouw aan het bekijken. Ik wil een aanbouw met een stenen buitenmuur en een isolatiewaarde van ca RC 6.0 voor de binnenwand.

Als ik uit ga van houtskelet is het vervangen van de zachte isolatie voor PIR alu al een dikke winst. Maar het gebruik van hout, en de daarvoor benodigde folies, lijken mij niet optimaal qua isolatiewaarde, mogelijke werking en rotting.

Ik kwam daarom op het volgende idee en ben erg benieuwd wat jullie hiervan vinden:

Plan:
- Plaatjes cellenbeton (bijv 10x10cm) als afstandhouders met blokkenlijm waterpas tegen de buitenmuur lijmen, om een spouw van bijv. 3cm te creëren.
- PIR platen met gips afwerking op maat zagen en met de gips kant op de vloer leggen.
- Naden tussen de PIR afplakken met aluminium tape
- montagekit op de afstandhouders
- wand omhoog trekken en tegen de afstandhouders plakken.
- wand rondom dichtpurren, afgazen en stuccen.

Het nadeel is natuurlijk dat ik geen zware dingen aan de wanden kan hangen, maar daar zou ik mee kunnen leven.

De winst is dat al het hout eruit is. Wat denken jullie ervan?
pi_174801334
1. Dat je folielaag aan de verkeerde kant wordt afgeplakt.
2. Waarom?
3. Wel watervaste latex gebruiken voor als je cellenbeton afstandhouders gaan doorslaan.
4. Hoe ga je die wand ooit rechtop krijgen zonder enige versteviging?
5. Wat is de warmtegeleidingscoeficient van de houtsoort die je wil gebruiken en hoeveel % van je totale oppervlakte beslaat dit van de wand?
pi_174801424
1. Dat je folie aan de verkeerde kant wordt afgeplakt.

Ik gebruik geen folie, maar maak de isolatielaag lucht en waterdicht met alu tape op de naden (aan de kant van de buitenmuur)

2. Waarom?

om met een zo dun mogelijke wand de hoogste isolatie te behalen

3. Wel watervaste latex gebruiken voor als je cellenbeton afstandhouders gaan doorslaan.

Bedoel je dit ipv montagekit? aan welke kant deze latex?

4. Hoe ga je die wand ooit rechtop krijgen zonder enige versteviging?

ik heb het over PIR Platen van 120mm dik (met 12,5mm gips eraan vast aan 1 kant) deze zijn stevig genoeg om op te trekken. de afstandhouders moeten wel allemaal waterpas zijn.

5. Wat is de warmtegeleidingscoeficient van de houtsoort die je wil gebruiken en hoeveel % van je totale oppervlakte beslaat dit van de wand?

Ik gebruik helemaal geen hout dus. :)
pi_174801511
Hoe ga je je gips vastzetten op je PIR als je geen hout gebruikt? Hoe ga je de PIR aan elkaar bevestigen als je geen hout gebruikt? Waarom zou een binnenwand in een nieuwe stenen aanbouw zo vochtig worden? Waarom wil je op een binnenwand folie gebruiken als er al alu op je PIR zit? En waarom gebruik je niet gewoon metal studs?
Spoilers!
  woensdag 1 november 2017 @ 12:46:29 #5
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_174801526
PIR zelf is niet volledig vochtwerend. Dus je moet platen hebben met alufolie eroverheen getrokken of alsnog achteraf dampwerende folie over het geheel heentrekken.
Daarnaast blijft alutape niet plakken op PIR waar geen folie op zit :) .
  woensdag 1 november 2017 @ 12:48:44 #6
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_174801569
Daarnaast vind ik persoonlijk experimenteren met isolatie in je eigen huis een garantie op ellende.
Het is niet voor niets dat zelfs de professionals in mening verschillen hoe je het beste isoleert.
En als je eenmaal het verkeerd gedaan hebt, is het niet eenvoudig ongedaan te maken en heb je kans op gevolgschade waar je de rest van de levensduur van het huis last van hebt.
pi_174801616
Spouw heb je helemaal niet nodig.

Zorg ervoor dat de buitenmuur niet kan doorslaan en er een vochtscherm inzit.
pi_174801648
De afmetingen van houten staanders .d. (ik neem aan dt het daar om gaat) zijn qua warmtegeleidend oppervlak maar een fractie van ej totale oppervlak; nog afgezien van de geringe warmtegeleiding van hout. Je winst zal dus gering zijn, de kans op ellende door verkeerde constructie en bevesting, des te groter. Gewoon om de 60 cm een rachel, dampopenfolie over de muur, isolatie ertussen, damdichte folie over de isolatie en afwerken met plaatmateriaal (gips 12 mm of multiplex).
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_174801812
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 12:45 schreef Lucky_Strike het volgende:
Hoe ga je je gips vastzetten op je PIR als je geen hout gebruikt? Hoe ga je de PIR aan elkaar bevestigen als je geen hout gebruikt? Waarom zou een binnenwand in een nieuwe stenen aanbouw zo vochtig worden? Waarom wil je op een binnenwand folie gebruiken als er al alu op je PIR zit? En waarom gebruik je niet gewoon metal studs?
gips zit al vast aan de PIR (https://www.isolatiemater(...)s-afgeschuinde-kant/) Pir aan elkaar bevestigen, dacht ik in eerste instantie met 75mm alutape aan de koude kant. Maar dat gaat niet werken omdat deze platen geen alu aan de koude zijde hebben, en zoals bleiblei al zegt tape plakt niet op PIR zelf. ik moet dus minstens deze platen hebben gips-pir-alu. of de platen tegenelkaar lijmen en idd folie erover trekken.

Ik wil helemaal geen foilie gebruiken.

Metalstud vind ik niet handig vanwege de isolatiewaarde en koudebruggen.

Maar in principe kan mijn plannetje wel dus?
pi_174801852
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 13:00 schreef Bornebam het volgende:
Maar in principe kan mijn plannetje wel dus?
Je wilt dus op de vloer de wand helemaal op maat maken en als 1 geheel tegen die afstandhouders plakken.....denk alleen al het optillen van de PIR wand, een hilarisch moment wordt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_174801866
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 12:48 schreef bleiblei het volgende:
Daarnaast vind ik persoonlijk experimenteren met isolatie in je eigen huis een garantie op ellende.
vind ik ook wel een goed punt.
pi_174801894
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 13:03 schreef blomke het volgende:

[..]

Je wilt dus op de vloer de wand helemaal op maat maken en als 1 geheel tegen die afstandhouders plakken.....denk alleen al het optillen van de PIR wand, een hilarisch moment wordt.
Het zijn wandjes van 200cm bij 250cm hoog. Is te doen denk ik mits die platen aan elkaar zitten.
pi_174801911
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 13:06 schreef Bornebam het volgende:
wandjes van 200cm bij 250cm hoog.
Ik heb wel eens een gipsplaat getild van 120cm breed en 2 meter lang. Was ik gauw klaar mee. Neem nou gewoon metalstuds, frot het isolatiemateriaal ertussen (steenwol) en schroef er platen aan vast.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_174802363
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 13:07 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik heb wel eens een gipsplaat getild van 120cm breed en 2 meter lang. Was ik gauw klaar mee. Neem nou gewoon metalstuds, frot het isolatiemateriaal ertussen (steenwol) en schroef er platen aan vast.
Ja dit. Alleen dan met PIR ipv steenwol.

En als je het toch wilt doen zoals je nu van plan bent, zou ik graag een filmpje zien van het omhoogzetten van die wand O-)
Spoilers!
pi_174802666
Okee, ik ben overuigd: de gips/PIR wand optrekken gaat niet werken.

Dan is dit het idee:

- afstandhouders (of niet als er geen spouw nodig is?)
- wand van 20mm ALUPir (beide zijden aluminium laag) op maat maken op de vloer
- naden afplakken met aluminium tape
- montagekit op afstandhouders en wand er tegenaan plakken
- hier aan lijmen: PIR met OSB laag eraanvast geplakt (https://www.isolatiemater(...)mm-t-g-rd454-144-m2/)
-hier vervolgens gips tegenaan schroeven en stuccen

Resultaat: volledige wanddikte benut voor isolatie! (en stevig genoeg voor evt. keuken kastjes)
  woensdag 1 november 2017 @ 13:59:52 #16
389107 elhasa
mijn naam is haas
pi_174802841
wat is überhaupt de reden dat je een aanbouw wilt maken met een rc van 6? Reken voor de grap eens uit wat je winst is ten opzichte van bijv rc 4,5. Dan ga je al die moeite niet meer nemen. Zeker niet als de rest van de woning een veel lagere rc heeft.

Kijk eens eerder eens naar het energiezuinig verwarmen van je nieuwe ruimte en het luchtdicht afdichten van alle aansluitingen met de juiste tapes, folies, purren, kitten etc. Daarnaast is een constructief goede constructie van net zulks groot belang. Denk ook vooral aan je koudebruggen! Om eerlijk te zijn lees ik een boel gepruts tussen de regels door.
pi_174803535
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 13:59 schreef elhasa het volgende:
wat is überhaupt de reden dat je een aanbouw wilt maken met een rc van 6? Reken voor de grap eens uit wat je winst is ten opzichte van bijv rc 4,5. Dan ga je al die moeite niet meer nemen. Zeker niet als de rest van de woning een veel lagere rc heeft.

Kijk eens eerder eens naar het energiezuinig verwarmen van je nieuwe ruimte en het luchtdicht afdichten van alle aansluitingen met de juiste tapes, folies, purren, kitten etc. Daarnaast is een constructief goede constructie van net zulks groot belang. Denk ook vooral aan je koudebruggen! Om eerlijk te zijn lees ik een boel gepruts tussen de regels door.
Klopt, rc 6 is wat overdreven, maar wat betreft PIR niet ontzettend veel duurder tov 4,5. En dan denk ik: waarom niet? De rest van de woning wordt/is ook opgetrokken qua rc. Op het dak ligt ook al 12cm alupir. Ik geloof ook niet dat een stukje met een rc van rc= 2 het nut van rc =6 volledig teniet doet. hangt vooral van luchtstroming en temperatuurverschil af. De delen met rc=6 verminderen hoe dan ook tocht. Ik geloof wel dat als een rc waarde laag genoeg is de overige isolatie inderdaad niets uithaald,
pi_174804324
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 13:50 schreef Bornebam het volgende:

Dan is dit het idee:

- afstandhouders (of niet als er geen spouw nodig is?)
- wand van 20mm ALUPir (beide zijden aluminium laag) op maat maken op de vloer
- naden afplakken met aluminium tape
- montagekit op afstandhouders en wand er tegenaan plakken
- hier aan lijmen: PIR met OSB laag eraanvast geplakt (https://www.isolatiemater(...)mm-t-g-rd454-144-m2/)
-hier vervolgens gips tegenaan schroeven en stuccen
Nog steeds hilarisch. Wat is nou je probleem om ee stelling van hout of metalstuds te maken?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_174805071
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 12:41 schreef Bornebam het volgende:
1. Dat je folie aan de verkeerde kant wordt afgeplakt.

Ik gebruik geen folie, maar maak de isolatielaag lucht en waterdicht met alu tape op de naden (aan de kant van de buitenmuur)
Dat is dus aan de verkeerde kant van de isolatie.
quote:
2. Waarom?

om met een zo dun mogelijke wand de hoogste isolatie te behalen
En wat zal van die isolatiewaarde overblijven als je:
- dampdichte laag niet goed dichtgeplakt wordt
- dampdichte laag aan de verkeerde zijde van de isolatie zit
quote:
3. Wel watervaste latex gebruiken voor als je cellenbeton afstandhouders gaan doorslaan.

Bedoel je dit ipv montagekit? aan welke kant deze latex?
Ik bedoel dat het lijmen van cellenbetonblokken aan je buitenspouwblad om je "binnenwand" aan vast te kitten een hilarisch slecht plan is.
quote:
4. Hoe ga je die wand ooit rechtop krijgen zonder enige versteviging?

ik heb het over PIR Platen van 120mm dik (met 12,5mm gips eraan vast aan 1 kant) deze zijn stevig genoeg om op te trekken. de afstandhouders moeten wel allemaal waterpas zijn.
Ga je hele stukken isolatie om de afstandhouders weglaten dan? Probeer eens een blokje diagonaal in een gat te proppen waar hij haaks precies inpast.
quote:
5. Wat is de warmtegeleidingscoeficient van de houtsoort die je wil gebruiken en hoeveel % van je totale oppervlakte beslaat dit van de wand?

Ik gebruik helemaal geen hout dus. :)
Reken het voor de grap eens uit, dan zie je dat je nu een recept voor een ramp aan het bedenken bent terwijl je met hout makkelijk wegkomt qua isolatiewaardes.

Voor als het nog niet helemaal duidelijk is: NIET DOEN!

quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 14:43 schreef Bornebam het volgende:
Klopt, rc 6 is wat overdreven, maar wat betreft PIR niet ontzettend veel duurder tov 4,5. En dan denk ik: waarom niet? De rest van de woning wordt/is ook opgetrokken qua rc. Op het dak ligt ook al 12cm alupir. Ik geloof ook niet dat een stukje met een rc van rc= 2 het nut van rc =6 volledig teniet doet.
Daarom is rc ook een gemiddelde van het gehele oppervlakte
quote:
hangt vooral van luchtstroming en temperatuurverschil af. De delen met rc=6 verminderen hoe dan ook tocht.
Tocht? Bedoel je koudeval?
quote:
Ik geloof wel dat als een rc waarde laag genoeg is de overige isolatie inderdaad niets uithaald,
Dat is niet correct (getuige het feit dat we bijvoorbeeld glas toepassen zonder problemen in Nederland).
pi_174814632
quote:
Ik bedoel dat het lijmen van cellenbetonblokken aan je buitenspouwblad om je "binnenwand" aan vast te kitten een hilarisch slecht plan is.
Kun je dat toelichten? (voor de plaatjes cellenbeton dan)

[ Bericht 6% gewijzigd door Bornebam op 01-11-2017 22:37:05 ]
pi_174814826
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 22:28 schreef Bornebam het volgende:
Kun je dat toelichten?
Het flikkert eraf.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')