abonnement Unibet Coolblue
pi_174766734
HI,

Even wat advies vragen. anderhalf jaar geleden heb ik een Aygo gekocht en inmiddels ben ik ruim 1500 euro aan reparaties verder.

Vorig jaar ook nog een grote beurt laten doen waarin het een en ander is vervangen. Garage zei, je moet weer een jaartje vooruit kunnen (minimaal).

Helaas, maar uiteraard hoor ik sinds vorige week een ratelend geluid onder de motorkap, vooral als ik gas geef. Ook ruik ik uitlaatgassen in de auto zelf.

Ik dus langs de garage, en na een korte inspectie zeggen ze: je spruitstuk is lekkend. Dat veroorzaakt het geluid en stank.

Nu zit dat ding vrij goed verstopt in de auto blijkbaar, en moeten ze van alles eruit halen om erbij te kunnen. Kostenindicatie van dit grapje: 725 euro.

De auto zelf is maar iets van 2500 waard. En ik heb nu al 1500 euro aan reparaties en onderhoud erin gestopt in 1.5 jaar tijd.

In februari 2018 moet ik weer naar de APK en hierop gaat hij zeker afgekeurd worden zeiden ze.

Maarja, hij is ook niet echt verkoopbaar zo.

Kortom, moet hem wel laten maken. Maar wat is wijsheid? Zelf de onderdelen goedkoop inkopen en door iemand zwart laten doen? Of weer 700 euro wegbrengen naar de garage?

Ik ben er behoorlijk klaar mee. Wil eigenlijk de auto kwijt en een degelijke auto kopen. Een verlies neem ik dan maar op de koop toe.

Iemand verstand van deze reparatie en wat ik het beste kan doen?

[ Bericht 1% gewijzigd door JohnsonSpecter op 30-10-2017 21:34:09 ]
pi_174767018
Maak je veel kilometers?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_174767088
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2017 21:30 schreef halfway het volgende:
Maak je veel kilometers?
Ja ik gebruik de auto voor woon-werk verkeer. In totaal zo een 30.000 km per jaar.
pi_174767149
- opzouteh -

[ Bericht 96% gewijzigd door Sounddragon op 30-10-2017 22:19:04 ]
pi_174767249
Meerdere offertes aanvragen. Deze prijs kreeg je zeker bij de Toyota dealer?
  FOK!fotograaf maandag 30 oktober 2017 @ 21:40:16 #6
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_174767358
Spruitstuk is een kloteding ja. Heel veel hoeft er niet uit, het is alleen een riskante operatie. Draadeinden uit je blok willen nog wel eens afknappen. Je downpipe moet los en je kan er bij een Aygo kut bij.

quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2017 21:21 schreef JohnsonSpecter het volgende:
Ik ben er behoorlijk klaar mee. Wil eigenlijk de auto kwijt en een degelijke auto kopen. Een verlies neem ik dan maar op de koop toe.
En dan weer de ellende van een ander kopen? Want 10k voor een nieuwere zal je niet hebben liggen. Even reëel gezien hè: Je hebt in middels behoorlijk wat vervangen. Waarschijnlijk vooral slijtageonderdelen. Dat is pech hebben en waarschijnlijk precies waarom de vorige eigenaar hem weg heeft gedaan: Er kwamen kosten aan. Statistisch gezien is de kans dat je nog eens 1500 euro krijgt niet zo heel groot. En trouwens, 1500 euro onderhoud op 45000 km (30k per jaar, anderhalf jaar in dat ding gereden)? Valt an sich wel mee toch? Dat is nog geen 4 cent per gereden km. Met 1:20 zul je aan brandstof al op het dubbele zitten. Stelregel die ik altijd aan houdt is dat ik voor iedere euro verstookte brandstof ook een euro aan onderhoud zal moeten reserveren. Een auto kost nou eenmaal geld. In principe moet je iedere 15 tot 30k je olie laten doen, je bougies, je oliefilter, je luchtfilter e.d. worden ook meegenomen in een grote beurt.

En ja, een uitlaatspruitstuk dat eraan gaat is pech hebben.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_174767362
quote:
1s.gif Op maandag 30 oktober 2017 21:37 schreef Harveo het volgende:
Meerdere offertes aanvragen. Deze prijs kreeg je zeker bij de Toyota dealer?
Nee die was bij Kwik Fit. Maar was sowieso niet van plan om het bij hun te doen. Ik ga inderdaad meerdere offertes aanvragen, maar zal bij een officiele garage denk ik niet goedkoop zijn, omdat het veel tijd kost.

Mijn voorkeur gaat uit naar iemand die het zwart wil doen, gewoon cash en zonder btw. Win/ win voor beide partijen lijkt

Of zal ik de auto inruilen als ik een nieuwe koop? Misschien dat ik er nog wel een redelijk bedrag voor kan krijgen?
pi_174767406
Kan goedkoper, is een kwaaltje wat wel vaker (niet extreem vaak) voorkomt bij de Aygo/107/C1. Verder zijn ze eigenlijk vrij van problemen en heb je denk ik gewoon pech gehad. Je moet het zo zien: Je weet wat je hebt, bij een andere auto kan ook van alles gebeuren.
[b]Op vrijdag 15 mei 2009 20:31 schreef Hyman het volgende:[/b]
Beter schamen om iets dat je wel hebt gedaan dan jezelf troosten omdat je niks geprobeerd hebt
  FOK!fotograaf maandag 30 oktober 2017 @ 21:43:10 #9
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_174767471
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2017 21:41 schreef Sjoegerd het volgende:
heb je denk ik gewoon pech gehad. Je moet het zo zien: Je weet wat je hebt, bij een andere auto kan ook van alles gebeuren.
45k rijden voor 1500 euro? Bij een tweede hands auto. Ik ben wel benieuwd wat er allemaal vervangen is. Ik gok zomaar dat hier wel eens een distributieriem, remschijven/blokken, bandjes en/of accu tussen zou kunnen zitten.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_174767569
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2017 21:43 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

45k rijden voor 1500 euro? Bij een tweede hands auto. Ik ben wel benieuwd wat er allemaal vervangen is. Ik gok zomaar dat hier wel eens een distributieriem, remschijven/blokken, bandjes en/of accu tussen zou kunnen zitten.
Pech gehad sloeg meer op de katalysator :P, Ik mocht willen dat het bij mij bij 1500 euro is gebleven :'(
[b]Op vrijdag 15 mei 2009 20:31 schreef Hyman het volgende:[/b]
Beter schamen om iets dat je wel hebt gedaan dan jezelf troosten omdat je niks geprobeerd hebt
pi_174767661
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2017 21:32 schreef JohnsonSpecter het volgende:

[..]

Ja ik gebruik de auto voor woon-werk verkeer. In totaal zo een 30.000 km per jaar.
Sorry hoor maar dan vraag je er ook om, daar is dat hele ding niet voor gemaakt, ¤1750 beuren en weg met dat ding.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  FOK!fotograaf maandag 30 oktober 2017 @ 21:51:53 #12
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_174767743
quote:
1s.gif Op maandag 30 oktober 2017 21:46 schreef Sjoegerd het volgende:

[..]

Pech gehad sloeg meer op de katalysator :P, Ik mocht willen dat het bij mij bij 1500 euro is gebleven :'(
Het was een spruitstuk... En inderdaad, dat is gewoon pech hebben.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  maandag 30 oktober 2017 @ 21:53:23 #13
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_174767793
quote:
1s.gif Op maandag 30 oktober 2017 21:49 schreef halfway het volgende:

[..]

Sorry hoor maar dan vraag je er ook om, daar is dat hele ding niet voor gemaakt, ¤1750 beuren en weg met dat ding.
Een auto is niet gemaakt om te gebruiken? _O-
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_174767923
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2017 21:40 schreef Pizza_Boom het volgende:
Spruitstuk is een kloteding ja. Heel veel hoeft er niet uit, het is alleen een riskante operatie. Draadeinden uit je blok willen nog wel eens afknappen. Je downpipe moet los en je kan er bij een Aygo kut bij.

[..]

En dan weer de ellende van een ander kopen? Want 10k voor een nieuwere zal je niet hebben liggen. Even reëel gezien hè: Je hebt in middels behoorlijk wat vervangen. Waarschijnlijk vooral slijtageonderdelen. Dat is pech hebben en waarschijnlijk precies waarom de vorige eigenaar hem weg heeft gedaan: Er kwamen kosten aan. Statistisch gezien is de kans dat je nog eens 1500 euro krijgt niet zo heel groot. En trouwens, 1500 euro onderhoud op 45000 km (30k per jaar, anderhalf jaar in dat ding gereden)? Valt an sich wel mee toch? Dat is nog geen 4 cent per gereden km. Met 1:20 zul je aan brandstof al op het dubbele zitten. Stelregel die ik altijd aan houdt is dat ik voor iedere euro verstookte brandstof ook een euro aan onderhoud zal moeten reserveren. Een auto kost nou eenmaal geld. In principe moet je iedere 15 tot 30k je olie laten doen, je bougies, je oliefilter, je luchtfilter e.d. worden ook meegenomen in een grote beurt.

En ja, een uitlaatspruitstuk dat eraan gaat is pech hebben.
Goede tips.

Ik kijk even mijn facturen na.

- November 2016: Koppeling laten vervangen (520 euro).
- Februari 2017: APK afgekeurd. Vervangen:

4 nieuwe banden omdat de oude banden versleten waren.
vervangen wiellager linker achterzijde.
- vervangen stukjes remleiding n.a.v "put corrosie"

Kosten 430 euro

- April 2017: grote beurt:

-Grote beurt (olie, fitlers etc).
- Accu vervangen
- bourgies vervangen
- remleiding afgesteld en vervangen.
- ruitenwissers vervangen

Kosten: 680 euro.

En nu zijn we dus een half jaar verder en moet ik weer een hele dure reparatie doen. En wie weet wat er over 6 maanden dan weer kapot gaat.
pi_174767959
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2017 21:43 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

45k rijden voor 1500 euro? Bij een tweede hands auto. Ik ben wel benieuwd wat er allemaal vervangen is. Ik gok zomaar dat hier wel eens een distributieriem, remschijven/blokken, bandjes en/of accu tussen zou kunnen zitten.
Ja je hebt wel een punt. Heb iets minder gereden trouwens. Gekocht in juli 2016 op 131.000 km. Hij staat nu op 165.000 km. Ik heb dus 34.000 km gereden in 1 jaar en 4 maanden.
  maandag 30 oktober 2017 @ 22:15:14 #16
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_174768656
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2017 21:34 schreef dopfles1 het volgende:
30.000 km in een aygo.. :')
en nu?
pi_174768708
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2017 21:51 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Het was een spruitstuk... En inderdaad, dat is gewoon pech hebben.
Katalysator en spruitstuk is één geheel bij die types.
[b]Op vrijdag 15 mei 2009 20:31 schreef Hyman het volgende:[/b]
Beter schamen om iets dat je wel hebt gedaan dan jezelf troosten omdat je niks geprobeerd hebt
pi_174768776
quote:
1s.gif Op maandag 30 oktober 2017 22:17 schreef Sjoegerd het volgende:

[..]

Katalysator en spruitstuk is één geheel bij die types.
Jij hebt er wel verstand van volgens mij.

Ik heb op internet een 2e hands set gevonden bij een autosloopbedrijf voor een lage prijs. Als die onderdelen goed zijn, is het dan een idee om die te laten monteren door iemand die het al is eerder gedaan heeft?

Dan zouden de kosten een heel stuk lager liggen dan de 725 die Kwik Fit vraagt.
  maandag 30 oktober 2017 @ 22:21:23 #19
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_174768840
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2017 21:56 schreef JohnsonSpecter het volgende:

[..]

Goede tips.

Ik kijk even mijn facturen na.

- November 2016: Koppeling laten vervangen (520 euro).
- Februari 2017: APK afgekeurd. Vervangen:

4 nieuwe banden omdat de oude banden versleten waren.
vervangen wiellager linker achterzijde.
- vervangen stukjes remleiding n.a.v "put corrosie"

Kosten 430 euro

- April 2017: grote beurt:

-Grote beurt (olie, fitlers etc).
- Accu vervangen
- bourgies vervangen
- remleiding afgesteld en vervangen.
- ruitenwissers vervangen

Kosten: 680 euro.

En nu zijn we dus een half jaar verder en moet ik weer een hele dure reparatie doen. En wie weet wat er over 6 maanden dan weer kapot gaat.
je haalt op diverse punten 'onderhoud' en 'reparatie' een beetje door elkaar.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  FOK!fotograaf dinsdag 31 oktober 2017 @ 00:45:05 #20
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_174772271
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2017 21:56 schreef JohnsonSpecter het volgende:

Ik kijk even mijn facturen na.

- November 2016: Koppeling laten vervangen (520 euro).
Pech hebben. Zoals ik al zei, shit van een ander. Ben je daarover niet gaan zeiken bij de verkoper?
quote:
- Februari 2017: APK afgekeurd. Vervangen:

4 nieuwe banden omdat de oude banden versleten waren.
vervangen wiellager linker achterzijde.
- vervangen stukjes remleiding n.a.v "put corrosie"

Kosten 430 euro
Banden is regulier onderhoud en die zijn vaak wel duur, daar gaat hier rustig 200 euro in zitten. Wiellager eigenlijk ook, is niet heel duur, maar wel wat werk, net een keer een tikkie hebben, maar kan ook onder reparatie. Remleiding kan je onder beide scharen, alhoewel die voor een Aygo onder regulier onderhoud mag. Goedkoop autotje, goedkoper materiaal.
quote:
- April 2017: grote beurt:

-Grote beurt (olie, fitlers etc).
- Accu vervangen
- bourgies vervangen
- remleiding afgesteld en vervangen.
- ruitenwissers vervangen

Kosten: 680 euro.
Zie niets echt vreemds... Vind het alleen redelijk duur. 3 Bougietjes zijn een paar tientjes, goed, reken 20 euro per stuk, en dat hoort imho gewoon binnen de grote beurt te vallen, een accu zal ca. 100 euro doen inclusief plaatsen, ruitenwissers een eurotje of 70, je hebt er immers maar 2. Dan hebben ze wel een hoop gedaan, distributieriem wellicht (wat was de kilometerstand?).

Wat hoef je de komende tijd dus niet te verwachten:
- Koppeling die ermee kapt
- Remleidingen die aan stront zijn
- Accu
- Nieuwe banden, daar moet je toch wel minstens een jaar mee kunnen doen. Wellicht nog langer als je veel snelwegkilometers maakt en rustig rijdt
- Eerste deel uitlaattraject

Wat heb ik hier nog niet in gevonden dat nog wel aan de prijs kan zijn:
- Distributieriem (eurotje of 300-400?)
- Remblokken en eventueel schijven (150 tot 200?), remvoeringen achter (kan veel werk zijn).

Wat zijn regulier (jaarlijks in jouw geval van 30k pj) terugkomende kosten?
- Ruitenwissers. Eigenlijk ieder jaar vervangen
- Bougies
- Olies (remolie, motorolie)
- Oliefilter
- Luchtfilter
- Evt. brandstoffilter

De rest: Banden, remmen e.d. is afhankelijk van je rijstijl, veel snelwegkilometers of veel stadskilometers en wat voor merk je kiest.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_174773352
Niks bijzonders. Bij 20.000 - 25.000 kilometer per jaar reken ik altijd op gemiddeld zo'n 100 euro onderhoudskosten per maand. De ervaring is dat het bedrag in de praktijk daar ook echt wel bij in de buurt komt, en dan zorg ik zelf nog voor de simpele dingen als een accu plaatsen, ruitenwissers vervangen en voor banden even shoppen op het net.

Kortom: welkom in de wereld van auto's, waarin serieus gebruik ook serieus geld kost.
pi_174783702
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2017 21:53 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Een auto is niet gemaakt om te gebruiken? _O-
Kanovinnie in de bocht....
pi_174784134
Ga niet naar de kwikfit in ieder geval als je ergens opgelicht wil worden moet je daar zijn.

Zoek een goede algemene garage die zijn ook nog een stuk goedkoper.
pi_174790728
Niks schokkends toch? Een Aygo is een simpel hok met goedkope onderdelen, die na een jaar of 8 uit elkaar begint te vallen. Misschien kun je er beter een leasen voor 250¤ in de maand.
.
pi_174791889
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2017 21:53 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Een auto is niet gemaakt om te gebruiken? _O-
Dat zeg ik niet, dit soort gevalletjes zijn voor de schoonmoeder om eventjes naar de Lidl te tuffen, ik heb liever een behoorlijke diesel met een fatsoenlijke zit.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  woensdag 1 november 2017 @ 07:40:10 #26
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_174796573
Er even van uitgaande dat je dat spruitstuk door wat rond te bellen voor rond de ¤600 kunt laten doen, hè.

Dan heb je, inclusief het lijstje wat je opgeeft, net iets meer dan ¤2200 uitgegeven aan onderhoud en reparaties over 34.000 km. Da's ongeveer 6,5 cent per kilometer.
Dat is echt niet gek hoor, voor een tweedehands auto.

Bovendien moet je een deel van de kosten ook nog eigenlijk bij aanschaf meerekenen. Ik zie dat je in februari 4 nieuwe banden hebt gehad; toen had je de auto dus zo'n 13.000 km.
Aangezien banden (afhankelijk van merk, type, rijstijl enz) toch zo'n 40.000 tot 60.000 km mee moeten kunnen gaan, had je bij aanschaf al kunnen zien dat ze het geen jaar meer zouden houden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus, gewoon dat spruitstuk laten fixen en karren. Autorijden kost nou eenmaal knaken.
Voor dit geld heb je niks beters, de kans dat je andermans ellende koopt is gewoon groot.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')