abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_174727881
Onze kater is nu 14 en al op leeftijd, min of meer. Volgens de arts is het een vitaal dier dat strak in zijn vacht zit en ondanks minimale gebreken toch als fit en gezond over komt.

Sinds een week of vier is hij spontaan blind. Op een dag sukkelde hij wat door het huis en stootte overal tegen aan. De dierenarts zei dat hij 100% stekeblind is geworden (spontaan?) en er is niks aan te doen.

Super kut!

Hoe kan dit en wat moet je er mee? Het is super zielig om te zien en het maakt me boos maar ik kan er niet veel mee. Beetje in de gaten houden en niks aan doen. Verder is hij gezond....

Super lullig.

Beest is super lief.. Kwam altijd tegen je aan kruipen en spoonen als je ging slapen, ja echt... Wilde niks anders dan aandacht en gaf dat zelf ook. Heel sociaal dier dat veel bij je kwam liggen en kopjes geven en alles.

Nu is hij spontaan blind en denken we aan inslapen, maar dat is ook niet alles... Hij is verder gezond..

Ik heb hier nooit rekenning mee gehouden, behalve dat huisdieren ooit ook een keer dood gaan.

Het is heel confronterend om mee te maken als je aan dat beest gehecht bent. Het is vooral heel zielig omdat het zo spontaan is.

Ik heb hier geen ervaring mee... Wat is deze?
pi_174728161
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 03:12 schreef Faazz het volgende:
Het is heel confronterend om mee te maken als je aan dat beest gehecht bent. Het is vooral heel zielig omdat het zo spontaan is.

Ik heb hier geen ervaring mee...
Dat is zeker zielig en confronterend en kan je gevoel van radeloosheid en machteloosheid zeker indenken. Zo'n diertje wordt toch een gezinslid en een deel van je leven.. Zelf heb ik geen directe persoonlijke ervaring met een blinde huisdier enkel van horen zeggen van mensen die er ervaring mee hebben. En mijn zus had een poes die 25 is geworden en was ook blind geworden de laatste jaartjes. En de poes bleek er toch redelijk mee uit te komen. Ze hebben dan nog hun gehoor en reukzin en natuurlijk de snorharen waarmee ze nog veel van hun omgeving kunnen oppikken. En daarmee kon deze poes de omgeving nog goed navigeren en haar vaste plekjes vinden. Zoals voerbak, kattenbak en slaapplekje. En natuurlijk net als bij ons, werd er iets verplaatst dan lopen ze er natuurlijk tegenop.

Verder kun je er weinig mee, de arts zal waarschijnlijk ook alleen maar met een lampje naar pupilreactie en andere reacties kunnen kijken en aangeven er gebeurd niets meer. En daarmee tot de conclusie komen dat de kat blind is. Wat zich werkelijk in het hoofdje afspeelt is niet te meten. Heel misschien zien ze nog schimmen.. Het enige wat je kunt doen is hem de kans geven om ermee te leren omgaan.

Succes..
pi_174728685
En dan spontaan denken aan inslapen _O_ blinde dieren zoals katten en honden kunnen blind nog genoeg doen...
AMG heten en dan een Volvo rijden...
pi_174728750
Misschien was het al langer bezig en merkte je het pas toen hij volledig blind was?

Sowieso zal de kat niet denken 'hee vroeger kon ik wel zien en nu niet, dat is kut!'
Inslapen is imho dan ook heel onnodig. Denk (hoop!) dat een dierenarts dat ook vindt...

Als je de inrichting van het huis zoveel mogelijk hetzelfde laat en dus niet gaat schuiven met zaken/nieuwe dingen neerzet dan redt hij zich waarschijnlijk prima :Y
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_174729016
Ik zou het nog even aankijken. Zolang je kat zich goed voelt zou en nog gewoon rond blijft sukkelen zou ik m lekker laten. Dieren passen zich vaak redelijk makkelijk aan aan dit soort dingen. En als hij de omgeving kent komt dat wel goed.

Als hij bang in een hoekje blijft zitten is dat natuurlijk wat anders.

Ook bestaan er hulpmiddelen voor dieren die blind zijn.
Ik kan ze zo snel even niet vinden maar je hebt tuigjes die je om kunt doen met een soort voelsprieten er aan zodat ze een obstakel al voelen voor ze er tegenaan botsen.

In de link een slecht voorbeeld van een nogal lompe uitvoering hiervan.
https://muffinshalo.com/photos
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_174729268
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 08:12 schreef -AMG- het volgende:
En dan spontaan denken aan inslapen _O_
Inderdaad, echte dierenvrienden hoor :')
Poesje heeft een gebrek dus maak hem maar af :N
pindazakje
pi_174729647
Niet zo onaardig tegen TS. Ik ben het er mee eens dat inslapen echt nog geen optie is, maar er worden vele dieren voor minder voor euthanasie aangeboden.
TS klinkt gewoon bezorgd; Is het nog wel een 'katwaardig' leven? kan de kat nog wel gelukkig zijn?

En ja, dat kan de kat. :) Het kost alleen wel even tijd voor de kat om te wennen aan het blind zijn en het leren om zijn andere zintuigen volledig te gebruiken. Je zult hem moeten helpen door zoals tombolafan al zei niet te veel te schuiven met spullen en meubels in huis.

Heeft de arts iets gezegd over de oorzaak van het blind zijn? Staar, of glaucoom of..?
pi_174729866
Ikzelf vind het er schattig uitzien, maar smaken verschillen. Je hebt van die halo’s (ja, dat ze net lijken alsof het een engeltje is) die halo zorgt ervoor dat de kat/hond nergens tegen aanknalt, want de halo komt overal eerst mee in aanraking.

Dit is er dan een zonder engelen vleugeltjes :P
pi_174749722
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 03:12 schreef Faazz het volgende:
Onze kater is nu 14 en al op leeftijd, min of meer. Volgens de arts is het een vitaal dier dat strak in zijn vacht zit en ondanks minimale gebreken toch als fit en gezond over komt.

Sinds een week of vier is hij spontaan blind. Op een dag sukkelde hij wat door het huis en stootte overal tegen aan. De dierenarts zei dat hij 100% stekeblind is geworden (spontaan?) en er is niks aan te doen.

Super kut!

Hoe kan dit en wat moet je er mee? Het is super zielig om te zien en het maakt me boos maar ik kan er niet veel mee. Beetje in de gaten houden en niks aan doen. Verder is hij gezond....

Super lullig.

Beest is super lief.. Kwam altijd tegen je aan kruipen en spoonen als je ging slapen, ja echt... Wilde niks anders dan aandacht en gaf dat zelf ook. Heel sociaal dier dat veel bij je kwam liggen en kopjes geven en alles.

Nu is hij spontaan blind en denken we aan inslapen, maar dat is ook niet alles... Hij is verder gezond..

Ik heb hier nooit rekenning mee gehouden, behalve dat huisdieren ooit ook een keer dood gaan.

Het is heel confronterend om mee te maken als je aan dat beest gehecht bent. Het is vooral heel zielig omdat het zo spontaan is.

Ik heb hier geen ervaring mee... Wat is deze?
Heb je iets aan deze ervaringen https://www.ouders.nl/for(...)neens-volledig-blind.
pi_174749797
Lijkt me vreselijk als de kat bang is en ergens voor moet vluchten.
Daarom raad ik aan de kat niet alleen buiten te laten.
Is hij niet bang voor de stofzuiger? Mijn poes wel en vlucht snel weg.
Kijk ook uit dat hij niet van hoogtes af kan vallen.
Misschien heb je we wat aan :)
  maandag 30 oktober 2017 @ 05:08:41 #11
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_174750118
Een kat van mijn ouders gebeurde dit, nadat ik het huis al uit was (ik heb deze kat dus ook nog dagelijks meegemaakt toen ik nog thuis woonde). Dierenarts kon het ook niet verklaren. Alsof ineens bij een sprong van te hoog beide netvliezen hadden losgelaten, oid. Hij was toen ook al zeker 12+ en verder goed gezond. Enorm sneu, natuurlijk.

Beetje open deur misschien, maar in huis zal hij zijn vaste routes hebben en daarom kun je maar beter die ruimtes opgeruimd houden en hetzelfde houden. Verder: het zicht is bij een kat niet eens het voornaamste zintuig, volgens mij. Met tast en geur doen ze ook enorm veel, dus dat scheelt. Vergeet vooral het belang van de snorharen niet! Ik zou vanwege die snorharen niet zo gauw aan andere middelen denken zoals op de foto van dat hondje hierboven: aan zijn snorharen benutten is de kat gewend en zo'n ander ding met 'voelsprieten' zou nog in de weg kunnen zitten van het gebruik van die snorharen.

De kat van mijn ouders mocht nog wel de tuin in. Er was nog een deel naar een aangrenzende tuin zonder schutting, daar heeft mijn vader toen alsnog een stuk schutting gemaakt. Maar die gekke kat sprong met zijn gekke kop nog gewoon op de schutting. :') Hij kon vanuit de (aangrenzende) tuin(en) niet de straat op en sowieso was er weinig verkeer.

Wat ik me herinner, is hoe hij langzaam door het huis sjokte en boem was ho: dan wist hij dat hij de bocht om moest. Je moet er rekening mee leren houden dat hij je wel verneemt, maar het gaat trager, want hij moet je vernemen op gehoor en gevoel (verplaatsing van lucht). Dus omzichtiger met hem omgaan is wel prettig, want hij schrikt anders snel en schrikken vindt een kat niet leuk. Ik zei dan eerst wat tegen hem, en keek of hij me hoorde, voordat ik hem aaide. Want ineens een hand op hem was ook weer schrikken. Hij zat graag bij je op de arm (een echte knuffelkat O+ ) maar toen hij blind was, klauwde hij zich extra aan je vast met zijn nagels. Heel begrijpelijk, natuurlijk, omdat hij geen idee had hoe hoog hij boven de grond was. Ik hield hem dan stevig vast en zette hem weer helemaal met zijn pootjes op de grond, terwijl je bij een normaal ziende kat vrij automatisch alleen je grip verslapt waarna de kat zelf wel springt.

Zelf heb ik meer ervaring met oudjes die dan nog wel konden zien, maar waar je je ook aan aanpast. Bij katten op hoge leeftijd en/of katten met een beperking moet je je inleven in hun (on)mogelijkheden en bekijken hoe je daar rekening mee kunt houden. Zoals ik al zei: de omgeving rustig houden, er rekening mee houden dat alles trager gaat.

Heeft de kat nog kwaliteit van leven? Bij katten vind ik van belang: eten ze nog graag, zijn ze nog normaal zindelijk en kunnen ze nog lekker ontspannen uren verpozen met lekker slapen? Dan hebben ze een goeie oude dag.

(Nog een opmerking over katten die, zoals een user hierboven zei, om minder dan blindheid voor euthanasie worden aangeboden: ik mag hopen dat dierenartsen weigeren aan die euthanasieverzoeken mee te werken. :( Als je zelf echt niet meer voor je blinde kat zou kunnen zorgen, zijn er wel alternatieven te bedenken zodat - mits die genoemde kwaliteit van leven er nog is - je kat zijn leven blind nog een tijd kan voortzetten.)
The love you take is equal to the love you make.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')