abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 15:24:48 #1
468509 _--_
In varietate concordia
pi_174713606
quote:
Honderdduizenden mensen in de Catalaanse hoofdstad Barcelona gingen er begin deze maand de straat voor op: 'Independència'. Het gevoel van onafhankelijkheid zit diep bij de Catalanen. Vandaag bereikte de relatie met de Spaanse overheid in Madrid een nieuw dieptepunt.

"Zonder Madrid zijn we beter af, is al jaren de gedachte in Catalonië", zegt correspondent Rop Zoutberg. Het regiobestuur van Catalonië gaat er op 1 oktober zelfs een referendum over houden: ja of nee tegen afscheiding van Spanje. De Spaanse regering wil zo'n referendum koste wat kost voorkomen. Het Constitutioneel Hof heeft de volksraadpleging inmiddels verboden en onwettig verklaard.

Volgens de Spaanse grondwet moet Spanje namelijk bijeen blijven. De regering in Madrid kondigde eerder al aan de financiën van het regiobestuur scherp in de gaten te houden. Geen cent mag er gaan naar de organisatie van het referendum.

Om die reden is vandaag de Spaanse politie verschillende kantoren van het Catalaanse regiobestuur binnengevallen. Ze zoeken naar documenten waaruit blijkt dat er tóch geld gaat naar het referendum. Twaalf mensen zijn aangehouden, onder wie de tweede man van het Catalaanse ministerie van Economische Zaken.
Video afspelen
00:57
Regiobestuurders Catalonië opgepakt

"Het is de zoveelste actie van Madrid om de Catalaanse onafhankelijkheid te dwarsbomen", zegt Zoutberg. "Eerder werd een website over het referendum al geblokkeerd en is propagandamateriaal in beslag genomen."

De strijd tussen het Catalaanse regiobestuur en de regering in Madrid is de laatste tijd heviger geworden. De Catalanen willen zelfbestuur, maar dat is niet nieuw. "De roep om onafhankelijkheid begon al driehonderd jaar geleden, toen Spanje Catalonië veroverde. De gevoelens bij de Catalanen komen en gaan. Vooral als het economisch slechter gaat, is de roep groter."
Helft is voorstander

Volgens peilingen is de helft van de Catalanen vóór afscheiding van Spanje. De rijkste deelstaat van Spanje heeft al een vergaande mate van autonomie: er is een politiemacht, eigen onderwijs en zorg. "Catalaanse bestuurders riepen altijd al om meer autonomie, maar nu willen ze echte onafhankelijkheid", zegt Zoutberg.

700 Catalaanse burgemeesters laten het referendum op 1 oktober doorgaan in hun steden. "Dat is 80 procent van het geheel, maar dus niet iedereen is voorstander", zegt Zoutberg.
Op 11 september demonstreerden honderdduizenden in Barcelona voor onafhankelijkheid AFP

Volgens peilingen wil driekwart van de Catalanen dat het referendum doorgaat. Dat zal niet snel minder worden. Volgens Zoutberg is het daarom de vraag of de politieacties van de Spaanse regering wel verstandig zijn. Vooral de separatisten zijn geholpen met het harde ingrijpen door de Spaanse politie, want dat zet kwaad bloed onder de Catalanen.

Ook het Catalaanse regiobestuur is op ramkoers. Ze hebben gezegd dat ze willen onderhandelen met de Spaanse regering. "Madrid wil daar niet aan, ze willen eerst het mes van de keel", zegt Zoutberg. "Niemand denkt nog na over de vraag wat er moet gebeuren op 2 oktober. Wat moet er gebeuren als Catalonië echt stemt voor onafhankelijkheid? Dat is nog onduidelijk."

Hij ziet dat er in Spanje nu een discussie is losgebarsten over de vraag hoe er moet worden omgegaan met de Catalaanse onafhankelijkheidswens. "Het merendeel van de Spanjaarden zegt vooralsnog: leer de Catalanen maar eens een lesje."
https://nos.nl/artikel/21(...)keel-van-madrid.html





Wat later na veel gedoe..... puidgemont spreekt het Catalaanse parlement toe op 10oct17 om 19u15:


It giet oan .... Catalonië gaat besprekingen voeren die moeten leiden tot onafhankelijkheid.
SarahKellyTV twitterde op dinsdag 10-10-2017 om 19:47:27 #Breaking Catalan president asks for mandate for independence#CatalanReferendum https://t.co/W0Xl3KxGiK reageer retweet

Foto van de anti-zelfbeschikkingsrecht types in hun natuurlijke habitat.
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
pi_174713663
Zijn de Spaanse fascisten het land al binnen gevallen?
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_174713686
Else4Weekblad twitterde op zaterdag 28-10-2017 om 14:53:53 Puigdemont reageert op machtsovername: ‘Madrid doet aanval op Catalaanse volkswil’ https://t.co/j7EuWxYu6V https://t.co/HUT3KI7r5J reageer retweet
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 15:36:45 #4
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_174713753
Dit moet toch ergens fout gaan zo zou je denken? Als niemand weg gaat dan zal er niets anders opzitten voor de Spaanse politie om daadwerkelijk mensen uit de overheidsgebouwen te slepen. Maar wat dan ? Dat gaat niet vreedzaam verlopen lijkt mij. Op welk punt geeft 1 van de 2 partijen zich gewonnen.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 15:38:33 #5
468509 _--_
In varietate concordia
pi_174713781
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 15:32 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Else4Weekblad twitterde op zaterdag 28-10-2017 om 14:53:53 Puigdemont reageert op machtsovername: ‘Madrid doet aanval op Catalaanse volkswil’ https://t.co/j7EuWxYu6V https://t.co/HUT3KI7r5J reageer retweet
Als hij bij de onafhankelijkheidsverklaring een nationalistisch preek had gehouden met volle stem zou het misschien wat leuker zijn geweest. Dit is echt zo mieterig.
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 15:39:30 #6
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_174713792
pi_174713831
Ik kom net binnenvallen in deze reeks, maar ik heb ineens een vraagje.

Wat zou er in Nederland gebeuren als een van onze provinciën de onafhankelijkheid verklaart?

Nu weet ik zo 123 even niet hoe democratisch Spanje is, maar in een democratisch land zou je toch verwachten dat de meerderheid bepaalt en dan dus de meerderheid van de mensen die wonen in het stuk wat onafhankelijk wil worden en niet van heel het land zegmaar.

Hoe zou zoiets hier in democratisch Nederland afgehandeld worden?
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_174713913
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 15:42 schreef Geralt het volgende:
Ik kom net binnenvallen in deze reeks, maar ik heb ineens een vraagje.

Wat zou er in Nederland gebeuren als een van onze provinciën de onafhankelijkheid verklaart?

Nu weet ik zo 123 even niet hoe democratisch Spanje is, maar in een democratisch land zou je toch verwachten dat de meerderheid bepaalt en dan dus de meerderheid van de mensen die wonen in het stuk wat onafhankelijk wil worden en niet van heel het land zegmaar.

Hoe zou zoiets hier in democratisch Nederland afgehandeld worden?
Als het om Limburg gaat zal men dat alleen maar toejuichen.
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 15:52:18 #9
468509 _--_
In varietate concordia
pi_174713953
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 15:49 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

Als het om Limburg gaat zal men dat alleen maar toejuichen.
Niet waar.
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
pi_174713986
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 15:42 schreef Geralt het volgende:
Ik kom net binnenvallen in deze reeks, maar ik heb ineens een vraagje.

Wat zou er in Nederland gebeuren als een van onze provinciën de onafhankelijkheid verklaart?

Nu weet ik zo 123 even niet hoe democratisch Spanje is, maar in een democratisch land zou je toch verwachten dat de meerderheid bepaalt en dan dus de meerderheid van de mensen die wonen in het stuk wat onafhankelijk wil worden en niet van heel het land zegmaar.

Hoe zou zoiets hier in democratisch Nederland afgehandeld worden?
Waarom stoppen bij een provincie? Als een klein kutdorp onafhankelijk wil worden moet dat kunnen toch? Of een straat. Of een huishouden.

Nu een serieus antwoord maar de Spaanse Grondwet is de opperwet die regeert over het grondgebied van wat wij nu Spanje noemen. En daar heeft iedereen op dat grondgebied zich aan te houden of de sterke arm der wet te voelen.
pi_174714002
quote:
9s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 15:54 schreef Confetti het volgende:

[..]

Waarom stoppen bij een provincie? Als een klein kutdorp onafhankelijk wil worden moet dat kunnen toch? Of een straat. Of een huishouden.

Nu een serieus antwoord maar de Spaanse Grondwet is de opperwet die regeert over het grondgebied van wat wij nu Spanje noemen. En daar heeft iedereen op dat grondgebied zich aan te houden of de sterke arm der wet te voelen.
En hoe is dat dan in Nederland geregeld? Is daar überhaupt is voor geregeld in onze wet?
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 15:55:57 #12
111528 Viajero
Who dares wins
pi_174714005
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 15:42 schreef Geralt het volgende:
Ik kom net binnenvallen in deze reeks, maar ik heb ineens een vraagje.

Wat zou er in Nederland gebeuren als een van onze provinciën de onafhankelijkheid verklaart?

Nu weet ik zo 123 even niet hoe democratisch Spanje is, maar in een democratisch land zou je toch verwachten dat de meerderheid bepaalt en dan dus de meerderheid van de mensen die wonen in het stuk wat onafhankelijk wil worden en niet van heel het land zegmaar.

Hoe zou zoiets hier in democratisch Nederland afgehandeld worden?
In het Koninkrijk der Nederlanden lossen we dat meestal met referenda op. De zes Caraibische eilanden die deel zijn van ons Koninkrijk hebben verschillende referenda gehad, met verschillende opties. Voor zover ik weet is daar altijd de meerderheid van de stemmers gerespecteerd, en hebben alleen mensen op de eilanden zelf gestemd, en niet ook mensen in Europees Nederland.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 15:56:22 #13
111528 Viajero
Who dares wins
pi_174714011
quote:
9s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 15:54 schreef Confetti het volgende:

[..]

Waarom stoppen bij een provincie? Als een klein kutdorp onafhankelijk wil worden moet dat kunnen toch? Of een straat. Of een huishouden.

Nu een serieus antwoord maar de Spaanse Grondwet is de opperwet die regeert over het grondgebied van wat wij nu Spanje noemen. En daar heeft iedereen op dat grondgebied zich aan te houden of de sterke arm der wet te voelen.
Befehl ist Befehl.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_174714151
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 15:55 schreef Viajero het volgende:

[..]

In het Koninkrijk der Nederlanden lossen we dat meestal met referenda op. De zes Caraibische eilanden die deel zijn van ons Koninkrijk hebben verschillende referenda gehad, met verschillende opties. Voor zover ik weet is daar altijd de meerderheid van de stemmers gerespecteerd, en hebben alleen mensen op de eilanden zelf gestemd, en niet ook mensen in Europees Nederland.
Appels met peren vergelijken. Die eilandjes leveren ons geen reet op en ook tactisch is het in deze tijd nou niet echt belangrijk (Rond Taiwan/Japan zou anders zijn).
Hey
pi_174714163
Ik ben een rasechte Hollander en zou niet willen dat een Zeeland, Limburg of Drenthe onafhankelijk zou worden, ja daar zou ik een eurie extra voor betalen
Hey
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 16:11:00 #16
111528 Viajero
Who dares wins
pi_174714197
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 16:08 schreef Dakterras het volgende:

[..]

Appels met peren vergelijken. Die eilandjes leveren ons geen reet op en ook tactisch is het in deze tijd nou niet echt belangrijk (Rond Taiwan/Japan zou anders zijn).
Je vergeet hier een belangrijke les: ze hebben allemaal elke keer gestemd om bij het Koninkrijk te blijven. Wat in Catalunya ongetwijfeld ook gebeurd zou zijn als de Spaanse refgering zich volwassen had gedragen en een referendum had uitgeschreven ipv de politie er op af te sturen.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 16:11:53 #17
111528 Viajero
Who dares wins
pi_174714211
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 16:09 schreef Dakterras het volgende:
Ik ben een rasechte Hollander en zou niet willen dat een Zeeland, Limburg of Drenthe onafhankelijk zou worden, ja daar zou ik een eurie extra voor betalen
Prima, fascisten heb je overal, ook in Holland.

Wat geeft jou de arrogantie voor anderen te bepalen bij welk land ze horen?
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_174714215
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 16:11 schreef Viajero het volgende:

[..]

Je vergeet hier een belangrijke les: ze hebben allemaal elke keer gestemd om bij het Koninkrijk te blijven. Wat in Catalunya ongetwijfeld ook gebeurd zou zijn als de Spaanse refgering zich volwassen had gedragen en een referendum had uitgeschreven ipv de politie er op af te sturen.
Denk niet dat menig persoon op het vaste land dat ook maar iets interesseert itt. Catalonie. Daarnaast zijn zij etnisch enorm aan elkaar verwant.
Hey
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 16:12:57 #19
111528 Viajero
Who dares wins
pi_174714231
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 16:12 schreef Dakterras het volgende:

[..]

Denk niet dat menig persoon op het vaste land dat ook maar iets interesseert itt. Catalonie. Daarnaast zijn zij etnisch enorm aan elkaar verwant.
Ik begrijp niet wat je hier probeert te zeggen.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_174714237
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 16:11 schreef Viajero het volgende:

[..]

Prima, fascisten heb je overal, ook in Holland.

Wat geeft jou de arrogantie voor anderen te bepalen bij welk land ze horen?
Ik heb een afwijkende mening en wordt direct 'arrogant' genoemd. Komt nogal fascistisch over.
Hey
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 16:14:48 #21
111528 Viajero
Who dares wins
pi_174714262
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 16:13 schreef Dakterras het volgende:

[..]

Ik heb een afwijkende mening en wordt direct 'arrogant' genoemd. Komt nogal fascistisch over.
Jij wilt voor anderen bepalen bij welk land ze horen, zonder hun mening daarin mee te nemen. Daar heb ik geen ander woord voor.

Is prima hoor, maar het zou jou (en de Spaanse fascisten) sieren daar in elk geval open voor uit te komen.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_174714274
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 16:14 schreef Viajero het volgende:

[..]

Jij wilt voor anderen bepalen bij welk land ze horen, zonder hun mening daarin mee te nemen. Daar heb ik geen ander woord voor.

Is prima hoor, maar het zou jou (en de Spaanse fascisten) sieren daar in elk geval open voor uit te komen.
Pot verwijt de ketel bij jou.
Hey
pi_174714312
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 15:42 schreef Geralt het volgende:
Ik kom net binnenvallen in deze reeks, maar ik heb ineens een vraagje.

Wat zou er in Nederland gebeuren als een van onze provinciën de onafhankelijkheid verklaart?

Nu weet ik zo 123 even niet hoe democratisch Spanje is, maar in een democratisch land zou je toch verwachten dat de meerderheid bepaalt en dan dus de meerderheid van de mensen die wonen in het stuk wat onafhankelijk wil worden en niet van heel het land zegmaar.

Hoe zou zoiets hier in democratisch Nederland afgehandeld worden?
In Spanje is het nu op een boel punten geëscaleerd.

Ik denk dat we in Nederland een commissie zouden samenstellen en dat er dan vooral gepraat en onderhandeld zou worden, met als uitkomst meer autonomie of geld voor de afvallige provincie.
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 16:18:44 #24
111528 Viajero
Who dares wins
pi_174714333
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 16:15 schreef Dakterras het volgende:

[..]

Pot verwijt de ketel bij jou.
???

Ik wil juist wel aan mensen vragen waar ze bij willen horen.

Maar goed, het heeft zo te zien niet veel zin op jou te reageren.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_174714340
Gebeurt er nog iets in Catalonie of hoe zit dat, wie is nou de baas, wat gaan ze doen?
pi_174714350
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 16:18 schreef Viajero het volgende:

[..]

???

Ik wil juist wel aan mensen vragen waar ze bij willen horen.

Maar goed, het heeft zo te zien niet veel zin op jou te reageren.
Ik word arrogant genoemd en vergeleken met een fascist, tja... Nu ik: Je lijkt Hitler/Erdogan/Putin/Mao/Kim dynasty wel.
Hey
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 16:21:26 #28
111528 Viajero
Who dares wins
pi_174714366
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 16:20 schreef Dakterras het volgende:

[..]

Ik word arrogant genoemd en vergeleken met een fascist, tja... Nu ik: Je lijkt Hitler/Erdogan/Putin/Mao/Kim dynasty wel.
Voor anderen bepalen bij welk land ze horen zonder ze om hun mening te vragen is inderdaad arrogant :)
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_174714409
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 16:21 schreef Viajero het volgende:

[..]

Voor anderen bepalen bij welk land ze horen zonder ze om hun mening te vragen is inderdaad arrogant :)
Jouw wil is wet. Dus je lijkt op 1 van de door mij genoemde personen. Lief hoor..
Hey
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 16:29:32 #30
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174714485
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 13:54 schreef bianconeri het volgende:
Inhoudelijk is het gewoon.
En het gedrag van Spanje lijkt in alles haast van dat van Noord-Korea.
Gedrag van een dictatuur, met dat verschil dat Spanje ook zichtbaar geweld gebruikt tegen eigen burgers.
Vast nooit in een repressief land geweest. Ik snap best wat je doet, niet wat je probeert te bespreken. Spanje willen vergelijken met Noord-Korea is ver weg van enige realiteit.
In die omgeving mag je niet eens denken aan iets anders dan de staat, laat staan dat je vrij uit mag aantrappen tegen een regering.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 16:35:09 #31
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174714585
Het lijkt mij handig dat we het woord facisme uit het topic laten of eventueel vervangen door autoritair.
Degene die het woord fascist gebruiken in relatie tot modern Spanje weten kennelijk niet wat het inhoudt want het is ronduit beledigend of zijn op zoek naar confrontatie want het bekt wel lekker; en degenen die het goed lezen worden alleen maar boos.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 16:51:40 #32
111528 Viajero
Who dares wins
pi_174714888
quote:
3s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 16:35 schreef Vallon het volgende:
Het lijkt mij handig dat we het woord facisme uit het topic laten of eventueel vervangen door autoritair.
Degene die het woord fascist gebruiken in relatie tot modern Spanje weten kennelijk niet wat het inhoudt want het is ronduit beledigend of zijn op zoek naar confrontatie want het bekt wel lekker; en degenen die het goed lezen worden alleen maar boos.
Of het is gewoon de harde waarheid. Door wie is de PP ook al weer opgericht?
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 17:10:59 #33
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174715252
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 15:42 schreef Geralt het volgende:
Ik kom net binnenvallen in deze reeks, maar ik heb ineens een vraagje.

Wat zou er in Nederland gebeuren als een van onze provinciën de onafhankelijkheid verklaart?

Nu weet ik zo 123 even niet hoe democratisch Spanje is, maar in een democratisch land zou je toch verwachten dat de meerderheid bepaalt en dan dus de meerderheid van de mensen die wonen in het stuk wat onafhankelijk wil worden en niet van heel het land zegmaar.

Hoe zou zoiets hier in democratisch Nederland afgehandeld worden?
De grondwet garandeert een staatsrechtelijke eenheid van de Nederlandse provincies.
Externe gebiedsdelen, denk aan de Antillen vallen onder het koninklijk statuut en kunnen zo gewenst en mits de overdracht voor burgers in voldoende vrijheid is geregeld, (eenmalig) afscheiden.

In de wet is vastgelegd dat Nederland een gedecentraliseerde eenheidsstaat is. Bij wet (dwz via 2e/1e Kamer) kunnen provincies en gemeenten; worden ingesteld of opgeheven. Bij wet is geregeld dat de huishouding - noem het uitvoerende autonomie - wordt overgelaten aan de provincie en gemeenten.

Nergens is er een mogelijkheid voor een gemeente of provincie om zelf tot afscheiding cq. onttrekking aan de staat over te gaan.
Wil je dat dus regelen..... moet je hiervoor de wet veranderen, zie eerdere alinea.
Met die wetsverandering kan een provincie dus worden opgeheven......en in theorie uitreden naar het koninkrijk waarna statuten het daar overnemen.
Dat dit kan/gaat gebeuren voro provincies is hoegenaamd nul. Op geen moment zal je een meerderheid krijgen in zowel de Tweede als Eerste Kamer die een dergelijke wet zal voorstellen, laat staan goedkeuren.

Ontopic voor Spanje is dat bij mijn weten feitelijk ook zo ongeveer geregeld met dien verstande dat regio's veel meer autonomie hebben. Ik vermoed dat de provincies/gemeenten in die regio's ongeveer hetzelfde werken als onze werkwijze. Sèc technisch heeft Spanje met regio's, een bestuurslaag dan wij in Nederland daarentegen hebben wij weer onze waterschappen...... die zij lekker niet hebben ;)

Het lager -en hogerhuis vormen samen het parlement van Spanje (Cortes Generales) die de ert kunnen veranderen door deze te amenderen en door de regering in werking te (ver)krijgen.
In de wet is verankerd dat dit veranderen niet kan, laat staan eenzijdig door de regering (zeg maar Rajoy). Bij wet is de regering in Spanje verplicht om omstandigheden in Catalonië te regelen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_174715360
quote:
2s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 17:10 schreef Vallon het volgende:

[..]

De grondwet garandeert een staatsrechtelijke eenheid van de Nederlandse provincies.
Externe gebiedsdelen, denk aan de Antillen vallen onder het koninklijk statuut en kunnen zo gewenst en mits de overdracht voor burgers in voldoende vrijheid is geregeld, (eenmalig) afscheiden.

In de wet is vastgelegd dat Nederland een gedecentraliseerde eenheidsstaat is. Bij wet (dwz via 2e/1e Kamer) kunnen provincies en gemeenten; worden ingesteld of opgeheven. Bij wet is geregeld dat de huishouding - noem het uitvoerende autonomie - wordt overgelaten aan de provincie en gemeenten.

Nergens is er een mogelijkheid voor een gemeente of provincie om zelf tot afscheiding cq. onttrekking aan de staat over te gaan.
Wil je dat dus regelen..... moet je hiervoor de wet veranderen, zie eerdere alinea.
Met die wetsverandering kan een provincie dus worden opgeheven......en in theorie uitreden naar het koninkrijk waarna statuten het daar overnemen.
Dat dit kan/gaat gebeuren voro provincies is hoegenaamd nul. Op geen moment zal je een meerderheid krijgen in zowel de Tweede als Eerste Kamer die een dergelijke wet zal voorstellen, laat staan goedkeuren.

Ontopic voor Spanje is dat bij mijn weten feitelijk ook zo ongeveer geregeld met dien verstande dat regio's veel meer autonomie hebben. Ik vermoed dat de provincies/gemeenten in die regio's ongeveer hetzelfde werken als onze werkwijze. Sèc technisch heeft Spanje met regio's, een bestuurslaag dan wij in Nederland daarentegen hebben wij weer onze waterschappen...... die zij lekker niet hebben ;)

Het lager -en hogerhuis vormen samen het parlement van Spanje (Cortes Generales) die de ert kunnen veranderen door deze te amenderen en door de regering in werking te (ver)krijgen.
In de wet is verankerd dat dit veranderen niet kan, laat staan eenzijdig door de regering (zeg maar Rajoy). Bij wet is de regering in Spanje verplicht om omstandigheden in Catalonië te regelen.
Maar voor de naar onafhankelijkheid strevende Catalanen, die nu hun zin hebben, is de Spaanse wet niet meer van toepassing in dit geval.
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 17:28:19 #35
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174715593
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 16:51 schreef Viajero het volgende:

[..]

Of het is gewoon de harde waarheid. Door wie is de PP ook al weer opgericht?
Zucht..... het is geen waarheid noch hard. Hou nu toch 's op met roeren in de versleten pot die er niet eens is.

De PP heeft zich vanuit de AP in 1989 opnieuw uitgevonden, volledig aangepast en onderworpen aan alle democratische rechtsbeginselen. Dat ze conservatief zijn en niet openstaan voor verandering, ja en dat is waarvoor je als Spanjaard op/voor kunt kiezen en lobbyen. Leg het maar uit aan de kritische kiezer.

De PP partij willen vergelijken met duistere verleden(s) die elke weldenkend mens verafschuwt, doet geen enkel recht aan de situatie. Wanneer je dat glibberige pad op wil gaan door te willen wijzen op het verleden, zijn er wel meer waanbeelden die geen enkel hout snijden.

Kijk naar de huidige situatie en vooral mogelijkheden hoe verder voor imho vooral de inwoners van de regio en daarmee het land.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_174715630
Die Puidgemont moet eens wat hardere taal uitslaan. Gewoon zeggen dat buurland Spanje geen reet te zeggen heeft in Catalunya.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 17:47:32 #37
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174716022
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 17:17 schreef DeParo het volgende:

[..]

Maar voor de naar onafhankelijkheid strevende Catalanen, die nu hun zin hebben, is de Spaanse wet niet meer van toepassing in dit geval.
De wet zal prevaleren. Je kan je wel menen je te onttrekken maar desondanks blijft de wet geldig en dat bedoel ik niet autoritair.

Wanneer ik verklaar mij niet langer aan de wet te (willen) houden, zal ik bij overtreden van de wet die daarmee (mogelijk) schade/risico toebrengt aan de omgeving, door de omgeving worden terechtgewezen.
Dat ik een vrij mens ben en zelfsbeschikkingsrechten heb, heeft daar niets mee te maken.
Ook een vrij mens heeft niet het recht anderen haar het recht daartoe te ontnemen.

Je komt dus altijd uit op een vorm van een compromis die, naar ik hoop, wordt overeengekomen ongeacht je afkomst, sexe, gezindheid etc.etc. en daarmee voor iedereen gelijk zal zijn.

Daarbij onafhankelijkheid is een schijnillusie. Je bent net zo onafhankelijk als de omgeving je wil toestaan, zelfs wanneer je multimiljardair bent of leeft in een vrijstaat.

In geval van Catalonië worden dat tegenover Spanje gezet. Voor de eenvoud, wordt FF vergeten dat Spanje samen met Catalonië en 16 andere regio's de eenheid vormt en is.
Wanneer Catalonië dus onafhankelijkheid wil zijn, wil/eist zij recht hebben van 16 andere regio's of zo je wilt, van 40 miljoen andere Spanjaarden. Hoeveel regio's zijn er die dat Catalonië dat recht, eenzijdig willen (weg)geven ?

Ik ken Spanje (denk ik) goed genoeg om te weten dat die inwoners niet terug willen naar oude tijden van strijdende graafschappen en koninkrijkjes, laat staan dictaturen... ook niet in Catalonië zelf.
Wanneer Catalonië los van Spanje wil, wacht zij gewoon op de verdere federalisering in/van Europa.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_174716111
quote:
18s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 17:47 schreef Vallon het volgende:

[..]

De wet zal prevaleren. Je kan je wel menen je te onttrekken maar desondanks blijft de wet geldig en dat bedoel ik niet autoritair.

Wanneer ik verklaar mij niet langer aan de wet te (willen) houden, zal ik bij overtreden van de wet die daarmee (mogelijk) schade/risico toebrengt aan de omgeving, door de omgeving worden terechtgewezen.
Dat ik een vrij mens ben en zelfsbeschikkingsrechten heb, heeft daar niets mee te maken.
Ook een vrij mens heeft niet het recht anderen haar het recht daartoe te ontnemen.

Je komt dus altijd uit op een vorm van een compromis die, naar ik hoop, wordt overeengekomen ongeacht je afkomst, sexe, gezindheid etc.etc. en daarmee voor iedereen gelijk zal zijn.

Daarbij onafhankelijkheid is een schijnillusie. Je bent net zo onafhankelijk als de omgeving je wil toestaan, zelfs wanneer je multimiljardair bent of leeft in een vrijstaat.

In geval van Catalonië worden dat tegenover Spanje gezet. Voor de eenvoud, wordt FF vergeten dat Spanje samen met Catalonië en 16 andere regio's de eenheid vormt en is.
Wanneer Catalonië dus onafhankelijkheid wil zijn, wil/eist zij recht hebben van 16 andere regio's of zo je wilt, van 40 miljoen andere Spanjaarden. Hoeveel regio's zijn er die dat Catalonië dat recht, eenzijdig willen (weg)geven ?

Ik ken Spanje (denk ik) goed genoeg om te weten dat die inwoners niet terug willen naar oude tijden van strijdende graafschappen en koninkrijkjes, laat staan dictaturen... ook niet in Catalonië zelf.
Wanneer Catalonië los van Spanje wil, wacht zij gewoon op de verdere federalisering in/van Europa.
Je lijkt niet helemaal te willen begrijpen dat de Catalanen de Spaanse wet van zich hebben afgeworpen, of Spanje dat nu accepteert of niet, maar dat is voor Catalanen wel de werkelijkheid en voor hen is het dan volstrekt irrelevant wat Spanje wilt of vindt.
pi_174716150
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 17:29 schreef Nielsch het volgende:
Die Puidgemont moet eens wat hardere taal uitslaan. Gewoon zeggen dat buurland Spanje geen reet te zeggen heeft in Catalunya.
Nou, dat zal indruk maken. :')
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
When Tiësto was Tiësto
pi_174716165
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 17:52 schreef DeParo het volgende:

[..]

Je lijkt niet helemaal te willen begrijpen dat de Catalanen de Spaanse wet van zich hebben afgeworpen, of Spanje dat nu accepteert of niet, maar dat is voor Catalanen wel de werkelijkheid en voor hen is het dan volstrekt irrelevant wat Spanje wilt of vindt.
:') Vallon respect voor je geduld.
my ambition is handicapped by my laziness
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 18:02:35 #41
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174716284
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 17:52 schreef DeParo het volgende:

[..]

Je lijkt niet helemaal te willen begrijpen dat de Catalanen de Spaanse wet van zich hebben afgeworpen, of Spanje dat nu accepteert of niet, maar dat is voor Catalanen wel de werkelijkheid en voor hen is het dan volstrekt irrelevant wat Spanje wilt of vindt.
Dat begrijp ik heel goed en ik zeg ook dat zij daarmee niet het pleit heeft.
Je kan het wel willen maar het afdwingen is een compleet ander verhaal.

Ik kan/ga mij voorstellen dat wanneer burgers geraakt worden door dit gebeuren, zoals nu al gebeurd, zij zal gaan roepen tot herstel van wat was. Technisch gezien is Catalonië nu een vrijstaat zonder enig bestaansrecht anders dan haar onafhankelijkheid.

Ik weet van een kennis dat hij transporten naar Catalonië stil heeft gelegd en alleen nog doorrijdt wanneer het geld is gestort wat een probleem blijkt. Hij wil geen enkel risico nemen.

We gaan de ontwikkelingen afwachten waarbij het 100% zeker is dat de omringen omringende gebieden, maar ook in Catalonië zelf , zich zal roeren......
Het is nooit een goed plan, iets te willen zonder het te (kunnen in)regelen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_174716359
quote:
12s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 18:02 schreef Vallon het volgende:

[..]

Dat begrijp ik heel goed en ik zeg ook dat zij daarmee niet het pleit heeft.
Je kan het wel willen maar het afdwingen is een compleet ander verhaal.

Ik kan/ga mij voorstellen dat wanneer burgers geraakt worden door dit gebeuren, zoals nu al gebeurd, zij zal gaan roepen tot herstel van wat was. Technisch gezien is Catalonië nu een vrijstaat zonder enig bestaansrecht anders dan haar onafhankelijkheid.

Ik weet van een kennis dat hij transporten naar Catalonië stil heeft gelegd en alleen nog doorrijdt wanneer het geld is gestort wat een probleem blijkt. Hij wil geen enkel risico nemen.

We gaan de ontwikkelingen afwachten waarbij het 100% zeker is dat de omringen omringende gebieden, maar ook in Catalonië zelf , zich zal roeren......
Het is nooit een goed plan, iets te willen zonder het te (kunnen in)regelen.
Er gebeurd in ieder geval iets. Onvrede is aan verschillende kanten hoorbaar in Europa en er is geen gehoor aan gegeven. Europa zou als een dak moeten fungeren voor verschillende nieuwe bewegingen. Plaats van ze een hand te reiken is er geen plek voor onderhandeling en begrip. Of dit de juiste manier is weet ik ook niet maar het kan niet anders.
my ambition is handicapped by my laziness
pi_174716499
quote:
12s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 18:02 schreef Vallon het volgende:

[..]

Dat begrijp ik heel goed en ik zeg ook dat zij daarmee niet het pleit heeft.
Je kan het wel willen maar het afdwingen is een compleet ander verhaal.

Ik kan/ga mij voorstellen dat wanneer burgers geraakt worden door dit gebeuren, zoals nu al gebeurd, zij zal gaan roepen tot herstel van wat was. Technisch gezien is Catalonië nu een vrijstaat zonder enig bestaansrecht anders dan haar onafhankelijkheid.

Ik weet van een kennis dat hij transporten naar Catalonië stil heeft gelegd en alleen nog doorrijdt wanneer het geld is gestort wat een probleem blijkt. Hij wil geen enkel risico nemen.

We gaan de ontwikkelingen afwachten waarbij het 100% zeker is dat de omringen omringende gebieden, maar ook in Catalonië zelf , zich zal roeren......
Het is nooit een goed plan, iets te willen zonder het te (kunnen in)regelen.
Er is dus sprake van twee soorten wetten. De Spaanse en de Catataanse die overigens nog gevormd moet worden. Ik las ergens dat het 'Catalaanse feestje' met het uitroepen van Artikel 155 was verpest, wat dus nergens op slaat, ten eerste omdat van Spanje niet heel veel anders werd verwacht en tweede omdat op dat moment voor een onafhankelijk Catalonie, en wie daarin wilt deelnemen, artikel 155 feitelijk niet meer bestaat.

Ik denk juist dat burgers een stuk idealistischer ingesteld zijn dan je denkt. Er zit geen enkele Catalaan tussen die niet begrijpt dat erkenning een lastig verhaal gaat worden. De economische en sociale consequenties die het met zich mee kan brengen. Maar echte idealen kennen geen prijs en ik denk dat we hier met echte idealen te maken hebben. Dan kan ik me prima voorstellen dat mensen het in een nieuwe staat met uitdagingen moeten doen dan terugwillen naar de overheersing van Madrid.

Wij als buitenstaander moeten telkens maar weer geloven dat het een optelsom is van als mensen hun televisie maar kunnen kopen, en naar een voetbalwedstrijd kunnen gaan, dan maakt het niet zoveel uit wie er aan de macht is, maar met idealen werkt het soms niet zo, met sentimenten komen er toch wat andere gevoelens om de hoek kijken en dat zie je hier in Catalonie.
pi_174716537
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 18:14 schreef DeParo het volgende:

[..]

Er is dus sprake van twee soorten wetten. De Spaanse en de Catataanse die overigens nog gevormd moet worden. Ik las ergens dat het 'Catalaanse feestje' met het uitroepen van Artikel 155 was verpest, wat dus nergens op slaat, ten eerste omdat van Spanje niet heel veel anders werd verwacht en tweede omdat op dat moment voor een onafhankelijk Catalonie, en wie daarin wilt deelnemen, artikel 155 feitelijk niet meer bestaat.

Ik denk juist dat burgers een stuk idealistischer ingesteld zijn dan je denkt. Er zit geen enkele Catalaan tussen die niet begrijpt dat erkenning een lastig verhaal gaat worden. De economische en sociale consequenties die het met zich mee kan brengen. Maar echte idealen kennen geen prijs en ik denk dat we hier met echte idealen te maken hebben. Dan kan ik me prima voorstellen dat mensen het in een nieuwe staat met uitdagingen moeten doen dan terugwillen naar de overheersing van Madrid.

Wij als buitenstaander moeten telkens maar weer geloven dat het een optelsom is van als mensen hun televisie maar kunnen kopen, en naar een voetbalwedstrijd kunnen gaan, dan maakt het niet zoveel uit wie er aan de macht is, maar met idealen werkt het soms niet zo, met sentimenten komen er toch wat andere gevoelens om de hoek kijken en dat zie je hier in Catalonie.
Yes. Kijk wat er toen in Griekenland gebeurde. De bevolking ging liever ook kapot dan op de knieën voor Europa. En terecht.
my ambition is handicapped by my laziness
pi_174716589
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 18:16 schreef SlugGuts het volgende:

[..]

Yes. Kijk wat er toen in Griekenland gebeurde. De bevolking ging liever ook kapot dan op de knieën voor Europa. En terecht.
De politici bogen echter alsnog en nu heb je wellicht tien jaar of meer aan verloren Griekse generaties.
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 20:16:24 #46
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174719130
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 18:14 schreef DeParo het volgende:
[..]
Er is dus sprake van twee soorten wetten. De Spaanse en de Catataanse die overigens nog gevormd moet worden. Ik las ergens dat het 'Catalaanse feestje' met het uitroepen van Artikel 155 was verpest, wat dus nergens op slaat, ten eerste omdat van Spanje niet heel veel anders werd verwacht en tweede omdat op dat moment voor een onafhankelijk Catalonie, en wie daarin wilt deelnemen, artikel 155 feitelijk niet meer bestaat.
Misschien heb je gelijk, waarschijnlijk niet. Alleen de wet die je kunt handhaven en door de omgeving wordt geaccepteerd, is geldig.

quote:
Ik denk juist dat burgers een stuk idealistischer ingesteld zijn dan je denkt. Er zit geen enkele Catalaan tussen die niet begrijpt dat erkenning een lastig verhaal gaat worden. De economische en sociale consequenties die het met zich mee kan brengen. Maar echte idealen kennen geen prijs en ik denk dat we hier met echte idealen te maken hebben.
Natuurlijk zijn er gevoelens, die ontken ik niet. Wel kunnen we vaststellen dat iets of iemand aan de haal is gegaan met idealen..... en zich volgende week gaan afvragen wat die precies zijn.

Hierbij opgemerkt dat er veel (een meerderheid ?) inwoners zijn die absoluut NIET willen wat nu wel gebeurd. Hoe moet daar mee worden omgegaan in het "onahankelijke" Catalonie.... zien we straks een vluchtelingenstroom zoals sommigen zich idealistisch wensen?
Via familie hoor ik dat sommige ambtenaren niet in het gedoe willen worden getrokken en niet goed weten wie/wat ze wel/niet moeten volgen.

Zelf denk ik, wanneer Madrid slim is, ze de boel wat laten uitzitten. Madrid moet balanceren op het volstrekte recht aan haar zijde en het misplaatste gevoel dat de Catalanen daarbij nu hebben.
Niet te veel pressie doen dus natuurlijk, extern de boel wat naat Catalonie (af)sluiten en ondertussen de Catalanen het zelf laten uitzoeken...... die zelf/geen feitelijk macht hebben/bezitten om buitenlandse regelingen te treffen. In Europa zal niemnd ze erkennen, mogelijk zal een Rus de stok oppakken.

Het is niet ondenkbaar dat al snel een roep ontstaat vanuit Catalonië om de orde weer te gaan handhaven. Hoe moet dat intern dan worden aangepakt.... zonder mensen te dwingen.

Hoe denk jij dat de komende tijd de ontwikkelingen zullen gaan zijn ? Ook gegeven de situatie dat men buiten Catalonië - handel, economie etc.etc. iig niet zo zeker meer (kunnen) zijn van lokale stabiliteit.
NB: probeer holle retoriek wat te laten waar die hoort, op het schouwtoneel.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 20:27:07 #47
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174719457
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 18:16 schreef SlugGuts het volgende:

[..]

Yes. Kijk wat er toen in Griekenland gebeurde. De bevolking ging liever ook kapot dan op de knieën voor Europa. En terecht.
Ik heb meer de indruk dat Griekenland gezwicht is voor de financiële druk die door de ECB/IMF was uitgeoefend. Het is nu weer redelijk rustig, of we horen niets meer.
Griekenland is nog steeds Griekenland die zich gedraagt naar wat de EU van hun (en ons) mag verwachten. Gelukkig maar want geen Griek wil terug naar de periode van de Generaals net als dat geen weldenkende Catalaan terug zal willen naar de vroegere instabiliteit.

De komende weken zal dat duidelijk worden wanneer men na het weekeinde zich ter plaatse gaat realiseren dat ze door Puidgemont geflikt zijn.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 20:35:31 #48
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174719780
quote:
Bron: MADRID (Reuters 27ok10 13u51) - Sacked Catalan president Carles Puigdemont on Saturday called for a “democratic opposition” to Madrid’s takeover of the region following its declaration of independence.
Wel grappig.... jezelf onafhankelijk wanen en dan oproepen tot oppositie tegen Madrid.... toch nergens voor nodig ... of toch maar wel ?
Is dit geen buitenlandse inmenging van Catalonie in de Spaanse politiek... volgens het internationale diplomatiek handvest dan. Les 1: Bemoei je niet met anderen wanneer je zelf druk bent.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_174721075
quote:
10s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 20:35 schreef Vallon het volgende:

[..]

Wel grappig.... jezelf onafhankelijk wanen en dan oproepen tot oppositie tegen Madrid.... toch nergens voor nodig ... of toch maar wel ?
Is dit geen buitenlandse inmenging van Catalonie in de Spaanse politiek... volgens het internationale diplomatiek handvest dan. Les 1: Bemoei je niet met anderen wanneer je zelf druk bent.
Oppositie tegen een buitenlandse agressor is toch niet zo gek?
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_174721082
quote:
10s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 20:35 schreef Vallon het volgende:

[..]

Wel grappig.... jezelf onafhankelijk wanen en dan oproepen tot oppositie tegen Madrid.... toch nergens voor nodig ... of toch maar wel ?
Is dit geen buitenlandse inmenging van Catalonie in de Spaanse politiek... volgens het internationale diplomatiek handvest dan. Les 1: Bemoei je niet met anderen wanneer je zelf druk bent.
Tegen "Madrid", niet in Madrid.
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 21:59:00 #51
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_174722249
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 16:09 schreef Dakterras het volgende:
Ik ben een rasechte Hollander en zou niet willen dat een Zeeland, Limburg of Drenthe onafhankelijk zou worden, ja daar zou ik een eurie extra voor betalen
Wat heeft dat met rasechte Hollander te maken? Zeelanders, Limburgers en Drentenaren zijn geen Hollanders.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 22:04:46 #52
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_174722433
Het is nu vooral afwachten wat er maandag gaat gebeuren.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_174722496
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 21:59 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Wat heeft dat met rasechte Hollander te maken? Zeelanders, Limburgers en Drentenaren zijn geen Hollanders.
Beetje spijkers op laag water zoeken dit, je weet best wat er bedoeld word.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_174722795
quote:
18s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 17:47 schreef Vallon het volgende:

[..]

De wet zal prevaleren. Je kan je wel menen je te onttrekken maar desondanks blijft de wet geldig en dat bedoel ik niet autoritair.

Wanneer ik verklaar mij niet langer aan de wet te (willen) houden, zal ik bij overtreden van de wet die daarmee (mogelijk) schade/risico toebrengt aan de omgeving, door de omgeving worden terechtgewezen.
Dat ik een vrij mens ben en zelfsbeschikkingsrechten heb, heeft daar niets mee te maken.
Ook een vrij mens heeft niet het recht anderen haar het recht daartoe te ontnemen.

Je komt dus altijd uit op een vorm van een compromis die, naar ik hoop, wordt overeengekomen ongeacht je afkomst, sexe, gezindheid etc.etc. en daarmee voor iedereen gelijk zal zijn.

Daarbij onafhankelijkheid is een schijnillusie. Je bent net zo onafhankelijk als de omgeving je wil toestaan, zelfs wanneer je multimiljardair bent of leeft in een vrijstaat.

In geval van Catalonië worden dat tegenover Spanje gezet. Voor de eenvoud, wordt FF vergeten dat Spanje samen met Catalonië en 16 andere regio's de eenheid vormt en is.
Wanneer Catalonië dus onafhankelijkheid wil zijn, wil/eist zij recht hebben van 16 andere regio's of zo je wilt, van 40 miljoen andere Spanjaarden. Hoeveel regio's zijn er die dat Catalonië dat recht, eenzijdig willen (weg)geven ?

Ik ken Spanje (denk ik) goed genoeg om te weten dat die inwoners niet terug willen naar oude tijden van strijdende graafschappen en koninkrijkjes, laat staan dictaturen... ook niet in Catalonië zelf.
Wanneer Catalonië los van Spanje wil, wacht zij gewoon op de verdere federalisering in/van Europa.
Zet anders even het nieuws op want volgens mij weet je totaal niet wat er speelt.
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 22:53:08 #55
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174723871
quote:
2s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 22:14 schreef Kloon7 het volgende:

[..]

Zet anders even het nieuws op want volgens mij weet je totaal niet wat er speelt.
Jij wel, kennelijk ? Vertel dan met bron en inhoud graag.
Stop anders met mij quoten tenzij je wat te toe te voegen hebt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_174725010
quote:
15s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 22:53 schreef Vallon het volgende:

[..]

Jij wel, kennelijk ? Vertel dan met bron en inhoud graag.
Stop anders met mij quoten tenzij je wat te toe te voegen hebt.
Eerst zeg je dat Catelonië niet onafhankelijk mag worden van jou, wie ben jij om dat te zeggen?

Vervolgens zeg je:

quote:
Ik ken Spanje (denk ik) goed genoeg om te weten dat die inwoners niet terug willen naar oude tijden van strijdende graafschappen en koninkrijkjes, laat staan dictaturen... ook niet in Catalonië zelf.
Wanneer Catalonië los van Spanje wil, wacht zij gewoon op de verdere federalisering in/van Europa.
Laat ze maar gewoon wachten op verdere federalisering van Europa (waarbij je eigenlijk de EU bedoelt en niet Europa).

Je laat de gevoelens van de Catalanen compleet buiten beschouwing en ook bagatelliseer je het geweld tijdens het referendum (900 gewonden).

Je komt behoorlijk autoritair en nationalistisch over.
  zondag 29 oktober 2017 @ 00:57:30 #57
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174726431
Update omtrent erkenning.....
quote:
Bron: bbc 27okt17
In a statement released by Downing Street the Prime Minister said: “The UK does not and will not recognise the Unilateral Declaration of Independence made by the Catalan regional parliament. It is based on a vote that was declared illegal by the Spanish courts.
quote:
Bron: Independent 28okt17 11u39
Ireland will not recognize Catalonia's declaration of independence from Spain, the Department of Foreign Affairs have said.
quote:
Bron: punch 27okt17
Germany does not recognise Catalonia’s unilateral declaration of independence, a government spokesman said Friday, calling for dialogue between the two sides.
“The (German) federal government does not recognise such an independence declaration,” spokesman Steffen Seibert said in a statement posted on Twitter.
“The sovereignty and territorial integrity of Spain are and always will be inviolable,” he added.
quote:
Bron: guardian
France has said it will not recognise Catalonia if the regional government presses ahead with a unilateral declaration of independence from Spain, and urged both sides to negotiate their way out of the crisis triggered by last week’s referendum.
“If there were to be a declaration of independence, it would be unilateral, and it would not be recognised,” France’s European affairs minister, Nathalie Loiseau, said.
In finland gaat een aandachtszoeker (Miko Karma) het in het Finse parlement aankaarten:
quote:
Bron: Express 28okt17
The country’s MP for Lapland Mikko Karna has said that he intends to submit a motion to the Finnish parliament recognising the new fledgling country.
Mr Karna, who is part of the ruling Centre Party, led by Prime Minister Juha Sipila, also sent his congratulations to Catalonia after the regional parliament voted earlier today on breaking away from the rest of Spain.
quote:
Bron: Reuters 28okt17
MEXICO CITY (Reuters) - Mexico will not recognise Catalonia’s declaration of independence from Spain, Mexican President Enrique Pena Nieto wrote in a post on Twitter on Friday evening.
De Schotten respecteren het.... wat iets anders is dan erkennen.....
quote:
Bron Scotman 27okt17
The Scottish Government said it understands and respects the position of the Catalan Government after the regional parliament voted to establish an independent republic from Spain.
quote:
Bron MaltaTimes 27okt17
Malta does not recognise Catalonia's declaration of independence and will continue to respect the territorial integrity of Spain, the Foreign Affairs Ministry said this evening.
In a statement reiterating its support to the Madrid-based government, the ministry said it was observing developments "with concern" and that it wanted to see the crisis resolved through the country's existing constitution.
Gaat lekker.... ws is het handiger om straks bij te houden welke landen Catalonië wel (gaan) erkennen.

Update: :7 Deze wiki link houdt magisch goed bij welke landen/staten wel/niet/deels zijn erkent (incl CAT).

[ Bericht 1% gewijzigd door Vallon op 29-10-2017 01:13:33 (wiki link erkenning) ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_174726441
Op dit moment is er ook niet echt een reden voor welk land dan ook om Catalonië te erkennen. Hooguit om Spanje te trollen.
pi_174726625
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 00:58 schreef Igen het volgende:
Op dit moment is er ook niet echt een reden voor welk land dan ook om Catalonië te erkennen. Hooguit om Spanje te trollen.
Waren ze ook maar zo guitig met het veroordelen van het geweld door de nationalistische regering van Spanje. :')

Aan de andere kant, toen in Oekraïne de fascisten illegaal de macht grepen, werden ze beloond met een Associatieakkoord..

De EU heeft er een handje van de om de fascisten te steunen.
pi_174729558
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 16:14 schreef Viajero het volgende:

[..]

Jij wilt voor anderen bepalen bij welk land ze horen, zonder hun mening daarin mee te nemen. Daar heb ik geen ander woord voor.

Is prima hoor, maar het zou jou (en de Spaanse fascisten) sieren daar in elk geval open voor uit te komen.
Het referendum van de Catalanen was ongrondwettelijk en daarmee uit.
pi_174729884
quote:
9s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 16:29 schreef Vallon het volgende:

[..]

Vast nooit in een repressief land geweest. Ik snap best wat je doet, niet wat je probeert te bespreken. Spanje willen vergelijken met Noord-Korea is ver weg van enige realiteit.
In die omgeving mag je niet eens denken aan iets anders dan de staat, laat staan dat je vrij uit mag aantrappen tegen een regering.
Alleen wereldvreemde anarchisten kunnen die vergelijking maken. Wetten en regels? net Noord Korea !!!
  zondag 29 oktober 2017 @ 10:40:07 #62
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174730449
quote:
Bron: vrt (analyse 28okt17 12u49)
Is Catalonië nu onafhankelijk of niet? Volgens het internationaal recht zijn er drie basisvoorwaarden voor onafhankelijke soevereine staten: er moet een territorium met een regering zijn en een permanente bevolking. De facto spreekt men ook over erkenning door andere staten. Hoe groot dat territorium of die bevolking moet zijn, is niet bepaald, evenmin als het minimum aantal staten dat erkenning geeft.
....
De meeste EU-lidstaten willen Spanje niet voor het hoofd stoten en zonder Europese erkenning staan de Catalanen zo goed als nergens en ook buiten Europa lijkt er weinig animo, ook al omdat er weinig mee te winnen is.
....
Het meest cruciale is wellicht de keuze van de grote Catalaanse bedrijven zoals CaixaBank, Banco Sabadell, Gas Natural en de cavaboeren Freixenet en Codorniu. Die hebben al gestemd en eieren voor hun geld gekozen door hun hoofdzetel administratief te verplaatsen.
Loepzuiver zonder een (moreel of juridisch) standpunt in te nemen. Het artikel gaat ook in op het wettelijk recht wat bepaald wordt door mensen die (al of niet een terecht| een mandaat hebben.

Eerder in het topic is al opgemerkt dat je wel onafhankelijkheid kunt willen, het claimen maar dat ook moet krijgen of zo mogelijk (met macht) moet zien te regelen.

Is Catalonië levensvatbaar of krijgen we de situatie men daar wil uitstappen en er nergens een station is ?

Stel, wat zijn de implicaties, moet/kan je nog geld overboeken, is je bezit in/buiten het gebied nog gegarandeerd, wie handhaaft de (rechts)orde, internationale belasting etc.etc. Ga je nog met je schip Barcelona in/uitvaren ? Doet Barca nog mee in de competitie ? Wat zijn de rechten van inwoners die geen ingezetenen willen of kunnen zijn ? Kortom een zooi aan zaken die nu op losse schroeven staan.

Strikt genomen, heeft Catalonie nu geen gekozen regerering, geen wettelijk gezag, noch grondwet..... formeel moet dat binnen 6 maanden geregeld zijn.... wie controleert de uitvoering & rechtsgeldigheid daarvan ?
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 29 oktober 2017 @ 10:57:36 #63
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_174730759
Ook Nederland wilde van Spanje af en Friesland van Rutte?

In Nederland en België ontpopt zich een discussie over de vrijheidsstrijd van de Catalanen in Spanje. Alsof 1815 het jaar waarop de Belgen ‘de wet’ overtraden en zich van het noorden van de Nederlanden afscheidden er niet was. Laat staan de bevrijding door de geuzen samen met Willem van Oranje van de Nederlanden van het ‘Spaanse juk’ tijdens de Tachtigjarige oorlog, dwars tegen alle Spaanse verboden in.

Ook het ‘vrije’ Amerika, de Verenigde Staten, zijn het resultaat van een onwettige actie van Amerikaanse vrijheidsstrijders (zeg maar terroristen) tegen het ‘legale gezag’ van het Engelse Rijk. En wat te denken van India dat zich losmaakte van Groot-Brittannië.

Het is grappig hoe vastgeroest er gedacht wordt, als we lezen op Twitter:

ed hoogenkamp @edhoogenkamp
Antwoorden op @margotdvries en 4 anderen
Maar zie je niet in dat je juist daardoor deze tunnelvisie hebt? Omdát je erbij bent. Wijs me een westers land aan dat t met je eens is.
Volgen
ed hoogenkamp @edhoogenkamp
Men respecteert gewoon de wet en een fanatieke minderheid in catalunya niet. Ik vrees het ergste. Alle rede is weg en dit kan mis gaan.
21:22 - 22 okt. 2017

*rest van het artikel hier: http://www.dlmplus.nl/201(...)-en-friesland-rutte/
There is only one religion
pi_174731284
quote:
12s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 01:13 schreef Vallon het volgende:
Dit gezegd hebbend zijn er onderling in de regio's wat (niet zo grote) verschillen zoals het financiële statuut waarbij bv Baskenland regio (w.o. Navarre) als uitzondering een eigen (autonoom geregelde) belastingregime heeft. Ik vermoed dat dit in Baskenland onder de nodige (terreur) druk - als compromis - is bewerkstelligd. Pressie betaalt zich soms uit.....
Je kent de situatie in Spanje goed, maar hier vergis je je in. De bijzondere belastingregime van Baskenland en Navarre is heel oud en heeft niets te maken met terreur druk. https://en.wikipedia.org/wiki/Basque_Economic_Agreement

Een vergelijkbare deal voor Catalonie was voorgesteld door de centrale overheid begin jaren tachtig, na de dood van Franco. Jordi Pujol (de vader van hedendaagse catalaanse nationalisme, pemier van Catalonia van 1980 tot 2003—nu in de gevangenis wegens corruptie en witwassen van geld) weigerde dat af. http://www.elperiodico.co(...)o-vasco-1980-6020846
pi_174731354
Vanmiddag grote demonstratie van de Pro- Spanje aanhangers in BCN. Volgens mij op dezelfde plek als de Pro- onafhankelijken dat hebben gedaan. Ben benieuwd!!!
Hey
pi_174731448
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 11:32 schreef Dakterras het volgende:
Vanmiddag grote demonstratie van de Pro- Spanje aanhangers in BCN. Volgens mij op dezelfde plek als de Pro- onafhankelijken dat hebben gedaan. Ben benieuwd!!!
Spanjolen en nep-Catalanen moeten maar gewoon emigreren naar Spanje.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_174731502
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 11:37 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Spanjolen en nep-Catalanen moeten maar gewoon emigreren naar Spanje.
Daar zijn ze al..
Hey
pi_174731603
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 11:32 schreef Dakterras het volgende:
Vanmiddag grote demonstratie van de Pro- Spanje aanhangers in BCN. Volgens mij op dezelfde plek als de Pro- onafhankelijken dat hebben gedaan. Ben benieuwd!!!
Ben benieuwd hoeveel niet Catalanen daar tussen lopen. :')

Valt ook altijd op, als er pro-Catelonië demonstratie is, zijn er vaak honderdduizenden mensen mee.

Dan heb je de nationalistische demonstratie (pro Unity) en dan zie je vaak maar een paar honderd man. :') _O-
  zondag 29 oktober 2017 @ 12:25:35 #69
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_174732280
Peiling El Mundo: Onafhankelijkheidsstrijders raken hun meerderheid kwijt

http://www.elmundo.es/cat(...)a474160598b45a4.html

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 29 oktober 2017 @ 12:42:42 #70
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174732561
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 11:29 schreef ultravaca het volgende:

[..]

Je kent de situatie in Spanje goed, maar hier vergis je je in. De bijzondere belastingregime van Baskenland en Navarre is heel oud en heeft niets te maken met terreur druk. https://en.wikipedia.org/wiki/Basque_Economic_Agreement
Ik ben zijdelings op de hoogte en al lezende begrijp ik dat de ETA weinig te maken heeft het recht tot autonome fiscaliteit in Baskenland. Ze hebben dat van meet af aan gekregen en geregeld.
De Basken hebben dus hun systeem omdat ze (wat ik noem) volhielden. Baskenland heeft daarbij de Spaanse EU belastingimplicaties geaccepteerd.
Ik ga mij ondertussen weer afvragen wat de ETA beoogde wanneer je haast alles hebt om praktisch gezien autonoom te zijn....
wat verder offtopic is.....
quote:
Een vergelijkbare deal voor Catalonie was voorgesteld door de centrale overheid begin jaren tachtig, na de dood van Franco. Jordi Pujol (de vader van hedendaagse catalaanse nationalisme, pemier van Catalonia van 1980 tot 2003—nu in de gevangenis wegens corruptie en witwassen van geld) weigerde dat af. http://www.elperiodico.co(...)o-vasco-1980-6020846
Interessant dus. Bij monde van Uriarte MinFin 1980-84 Baskenland , wilde Catalonië destijds (1980) geen fiscale "deal" omdat de Spaanse paraplu meer kansen bood.
Later, in 2006 ontkende witwassende Pujoloudcollega Mas->Puidgemont die keuze.
Het later alsnog toch maar willen verkrijgen van die (autonome) fiscale status is/was(bleek) door (opzij gezet) Mas niet -meer- mogelijk/acceptabel wat bijdraagt aan de huidige situatie.

Grappig hoe details van jaren terug ineens een grote rol kunnen spelen in het bespelen van het volk met wie beloog wat.

Los van de economie daarvan speelt in Catalonië de (elementaire) taalkwestie en niet onbelangrijk, het (voorkeur) rechtssysteem wat verder door cultuur is omgeven met etniciteit van historie der dingen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_174732903
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 11:41 schreef Dakterras het volgende:

[..]

Daar zijn ze al..
Nee, ze zijn in Catalonië.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_174735672
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 13:00 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Nee, ze zijn in Catalonië.
Viva Espana Nielsch, Viva Espana.

Barcelona is op Madrid na de grootste stad van het land Spanje. Valencia komt op nummer 3 en Sevilla op nummer 4. Lekker verspreid dus.
Hey
  zondag 29 oktober 2017 @ 15:32:49 #73
111528 Viajero
Who dares wins
pi_174735849
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 09:40 schreef Rangono het volgende:

[..]

Het referendum van de Catalanen was ongrondwettelijk en daarmee uit.
Befehl ist Befehl.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  zondag 29 oktober 2017 @ 18:30:21 #74
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_174739587
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 15:32 schreef Viajero het volgende:
Befehl ist Befehl.
Ja, de wet is voor iedereen gelijk, heul fascistisch allemaal.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_174740271
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 15:21 schreef Dakterras het volgende:

[..]

Viva Espana Nielsch, Viva Espana.

Barcelona is op Madrid na de grootste stad van het land Spanje. Valencia komt op nummer 3 en Sevilla op nummer 4. Lekker verspreid dus.
Barcelona ligt niet in Spanje, maar in Catalonië. Brussel ligt toch ook niet in Nederland.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_174740366
Beetje triest dit. EU zegt dat de Spaanse grondwet moet worden gerespecteerd.
Toen Kosovo de onafhankelijkheid uitriep hoefde dat niet en dat is nog niet eens zo lang geleden.

Geeft maar weer aan dat de EU geleidt wordt door een stelletje incapabele personen die hun kont de juiste richting in draaien zodra dat nodig is. Als volk zijnde kan je totaal niet vertrouwen op die bende.

Als Catalonie alleen voor de VS van belang was geweest en eventueel voor de EU in een geopolitiek spel, hadden beiden allang hun kont afgeveegd met de Spaanse grondwet.
  zondag 29 oktober 2017 @ 19:52:06 #77
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174741562
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 19:06 schreef Gruj0 het volgende:
Beetje triest dit. EU zegt dat de Spaanse grondwet moet worden gerespecteerd.
...
Wat vind je van de belangenbehartiging van Spanjaarden en Catalanen in Catalonië die het in meerderheid niet zo eens zijn met de onafhankelijkheid ?

NB: EU, VS en Kosovo retoriek heeft hier geen oorzakelijke relatie.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 29 oktober 2017 @ 19:52:20 #78
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_174741570
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 19:06 schreef Gruj0 het volgende:
Beetje triest dit. EU zegt dat de Spaanse grondwet moet worden gerespecteerd.
Toen Kosovo de onafhankelijkheid uitriep hoefde dat niet en dat is nog niet eens zo lang geleden.

Geeft maar weer aan dat de EU geleidt wordt door een stelletje incapabele personen die hun kont de juiste richting in draaien zodra dat nodig is. Als volk zijnde kan je totaal niet vertrouwen op die bende.

Als Catalonie alleen voor de VS van belang was geweest en eventueel voor de EU in een geopolitiek spel, hadden beiden allang hun kont afgeveegd met de Spaanse grondwet.
Wat had je dan gedacht van "dat stelletje incapabele personen"? Dat ze een belangrijke en trouwe lidstaat als Spanje zomaar een mes in de rug zouden duwen en de Catalaanse rebellenclub als aspirant-lid in de armen zouden sluiten?
Wees blij dat Spanje een grondwet heeft, dat Spanje er alles aan gelegen is om die grondwet te handhaven en dat de EU dat hele onafhankelijkheidsgedoe als een interne kwestie beschouwt en vooralsnog alleen zaken doet met de hoogste soevereine autoriteit, "Madrid" dus.
Dat jij graag een stok zoekt om de EU mee te slaan, komt voor jouw rekening.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_174742393
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 19:06 schreef Gruj0 het volgende:
Beetje triest dit. EU zegt dat de Spaanse grondwet moet worden gerespecteerd.
Toen Kosovo de onafhankelijkheid uitriep hoefde dat niet en dat is nog niet eens zo lang geleden.

Geeft maar weer aan dat de EU geleidt wordt door een stelletje incapabele personen die hun kont de juiste richting in draaien zodra dat nodig is. Als volk zijnde kan je totaal niet vertrouwen op die bende.

Als Catalonie alleen voor de VS van belang was geweest en eventueel voor de EU in een geopolitiek spel, hadden beiden allang hun kont afgeveegd met de Spaanse grondwet.
Of omtrent Kosovo is destijds gewoon een verkeerde afweging gemaakt die niet herhaald moet worden. Zomaar een ideetje hoor.
pi_174742666
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 19:06 schreef Gruj0 het volgende:
Beetje triest dit. EU zegt dat de Spaanse grondwet moet worden gerespecteerd.
Toen Kosovo de onafhankelijkheid uitriep hoefde dat niet en dat is nog niet eens zo lang geleden.

Geeft maar weer aan dat de EU geleidt wordt door een stelletje incapabele personen die hun kont de juiste richting in draaien zodra dat nodig is. Als volk zijnde kan je totaal niet vertrouwen op die bende.

Als Catalonie alleen voor de VS van belang was geweest en eventueel voor de EU in een geopolitiek spel, hadden beiden allang hun kont afgeveegd met de Spaanse grondwet.
Dit inderdaad, maar dat is volgens de pro-EU users/trolls niet belangrijk.

Of sommige users roepen maar wat, zonder kennis van de geschiedenis.

Als ze die kennis niet hebben, kan je ze het ook niet kwalijk nemen.
  zondag 29 oktober 2017 @ 20:40:26 #81
111528 Viajero
Who dares wins
pi_174743736
quote:
18s.gif Op zondag 29 oktober 2017 19:52 schreef Vallon het volgende:

[..]

Wat vind je van de belangenbehartiging van Spanjaarden en Catalanen in Catalonië die het in meerderheid niet zo eens zijn met de onafhankelijkheid ?

NB: EU, VS en Kosovo retoriek heeft hier geen oorzakelijke relatie.
Meerderheid? Hoe weet je dat als je categorisch weigert het ze te vragen?
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  zondag 29 oktober 2017 @ 20:46:04 #82
111528 Viajero
Who dares wins
pi_174743899
quote:
7s.gif Op zondag 29 oktober 2017 19:52 schreef Ringo het volgende:

[..]

Wat had je dan gedacht van "dat stelletje incapabele personen"? Dat ze een belangrijke en trouwe lidstaat als Spanje zomaar een mes in de rug zouden duwen en de Catalaanse rebellenclub als aspirant-lid in de armen zouden sluiten?
Wees blij dat Spanje een grondwet heeft, dat Spanje er alles aan gelegen is om die grondwet te handhaven en dat de EU dat hele onafhankelijkheidsgedoe als een interne kwestie beschouwt en vooralsnog alleen zaken doet met de hoogste soevereine autoriteit, "Madrid" dus.
Dat jij graag een stok zoekt om de EU mee te slaan, komt voor jouw rekening.
En die honderduizenden Catalanen die elk jaar de straat op gaan moeten gewoon accepteren dat ze Spanjaarden zijn en hun bek houden?

Ik vind het oprecht erg dat het in elkaar slaan van vreedzame demonstranten door de politie voor de EU geen enkel probleem maar een "interne aangelegenheid" is.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  zondag 29 oktober 2017 @ 20:48:52 #83
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174744007
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 20:40 schreef Viajero het volgende:

[..]

Meerderheid? Hoe weet je dat als je categorisch weigert het ze te vragen?
}:| Wanneer het geen zin heeft de objectieve en neutrale feiten mee te nemen. Laat het getal hier van mijn part weg weg.....

Hoe worden de belangen behartigd van hen die de eenzijdig uitgeroepen onafhankelijkheid niet wensen of anders willen vormgeven ?

Graag enigszins inhoudelijk en niet gaan jijbakken want anders heeft discussie weinig zin. Ik ben beslist niet uit op een jij-welles-niet-ikkes aandachtsverhaal
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 29 oktober 2017 @ 20:53:35 #84
111528 Viajero
Who dares wins
pi_174744169
quote:
9s.gif Op zondag 29 oktober 2017 20:48 schreef Vallon het volgende:

[..]

}:| Wanneer het geen zin heeft de objectieve en neutrale feiten mee te nemen. Laat het getal hier van mijn part weg weg.....

Hoe worden en moeten de belangen behartigd worden van hen die de eenzijdig uitgeroepen onafhankelijkheid niet wensen of anders willen vormgeven ?

Graag enigszins inhoudelijk en niet gaan jijbakken want anders heeft discussie weinig zin. Ik ben beslist niet uit op een jij-welles-niet-ikkes aandachtsverhaal
Inhoudelijk gezien: jij claimt dat een meerderheid geen onafhankelijkheid wil. Hoe kom je aan die wijsheid als je tegelijk weigert het aan ze te vragen?

En degenen die geen onafhankelijkheid willen kunnen ook stemmen. Maar wat als zij niet de meerderheid zouden zijn? Je hebt geen enkel oog voor degenen die wel onafhankelijkheid willen. Hun rechten zijn kennelijk niets waard.

VRAAG HET ZE IN GODSNAAM

Zo niet dan toon je gewoon dat je bang bent fout te zitten. En dat je graag mensen blijft onderdrukken. Walgelijk.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  zondag 29 oktober 2017 @ 21:04:22 #85
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_174744573
Spanje zou een geldend referendum moeten organiseren. Dat zie ik als enige nette uitweg. Bij een ‘nee’ op zijn vroegst over 25 jaar een nieuwe ronde.
  zondag 29 oktober 2017 @ 21:07:06 #86
111528 Viajero
Who dares wins
pi_174744661
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 21:04 schreef PLAE@ het volgende:
Spanje zou een geldend referendum moeten organiseren. Dat zie ik als enige nette uitweg. Bij een ‘nee’ op zijn vroegst over 25 jaar een nieuwe ronde.
Ja, maar dat is niet democratisch kennelijk. Net als de EU referenda in Nederland niet democratisch zijn, maar dat we moeten luisteren naar Juncker wel.

Orwell had het niet kunnen verzinnen zo krom is het.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_174744923
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 21:04 schreef PLAE@ het volgende:
Spanje zou een geldend referendum moeten organiseren. Dat zie ik als enige nette uitweg. Bij een ‘nee’ op zijn vroegst over 25 jaar een nieuwe ronde.
Het probleem is dat het niet alleen de Catalanen raakt. Maar juist Spanje als geheel. Ze zitten in hetzelfe land, zijn akkoord gegaan met de grondwet.
Als ze zich afscheiden gaat dat heel Spanje aan. Het is tenslotte hun land wat uit elkaar valt.

Dus dat zou een referendum voor heel Spanje zijn.
Make my day!
  zondag 29 oktober 2017 @ 21:18:36 #88
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_174745042
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 21:15 schreef agter het volgende:

[..]

Het probleem is dat het niet alleen de Catalanen raakt. Maar juist Spanje als geheel. Ze zitten in hetzelfe land, zijn akkoord gegaan met de grondwet.
Als ze zich afscheiden gaat dat heel Spanje aan. Het is tenslotte hun land wat uit elkaar valt.

Dus dat zou een referendum voor heel Spanje zijn.
Dan moeten wij ook nog stemmen over de Brexit
Say what?
pi_174745116
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 21:18 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Dan moeten wij ook nog stemmen over de Brexit
Wij zijn onderdeel van hetzelfe land en dezelfde constitutie als het VK?
Dacht het niet.
Make my day!
  zondag 29 oktober 2017 @ 21:28:01 #90
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174745392
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 20:53 schreef Viajero het volgende:

[..]

Inhoudelijk gezien: jij claimt dat een meerderheid geen onafhankelijkheid wil. Hoe kom je aan die wijsheid als je tegelijk weigert het aan ze te vragen?

En degenen die geen onafhankelijkheid willen kunnen ook stemmen. Maar wat als zij niet de meerderheid zouden zijn? Je hebt geen enkel oog voor degenen die wel onafhankelijkheid willen. Hun rechten zijn kennelijk niets waard.

VRAAG HET ZE IN GODSNAAM

Zo niet dan toon je gewoon dat je bang bent fout te zitten. En dat je graag mensen blijft onderdrukken. Walgelijk.
Jammer dat je je bijdrage (ver)stopt in een eendimensionale denkrichting waarbij je de vraagstelling verdraait, stellingen negeert, niet in gaat op de inhoud van de Catalaanse kwestie en vervolgens met god in de hand op de man gaat spelen waarbij je op geen enkele wijze een discussie op basis van argumenten kunt (of wilt) voeren.

Ik ga jou negeren en verzoek je vriendelijk dat met mij hetzelfde te doen. Ajuus :W
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 29 oktober 2017 @ 21:30:35 #91
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_174745470
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 21:20 schreef agter het volgende:

[..]

Wij zijn onderdeel van hetzelfe land en dezelfde constitutie als het VK?
Dacht het niet.
Afscheiding van het VK heeft gevolgen voor de hele Unie, daar wil ik wel over meebeslissen
Say what?
  zondag 29 oktober 2017 @ 21:31:33 #92
111528 Viajero
Who dares wins
pi_174745505
quote:
9s.gif Op zondag 29 oktober 2017 21:28 schreef Vallon het volgende:

[..]

Jammer dat je je bijdrage (ver)stopt in een eendimensionale denkrichting waarbij je de vraagstelling verdraait, stellingen negeert, niet in gaat op de inhoud van de Catalaanse kwestie en vervolgens met god in de hand op de man gaat spelen waarbij je op geen enkele wijze een discussie op basis van argumenten kunt (of wilt) voeren.

Ik ga jou negeren en verzoek je vriendelijk dat met mij hetzelfde te doen. Ajuus :W
Heel veel woorden, geen antwoord. Waarom geef je niet openlijk toe dat je tegen democratie bent? Mag best hoor, alleen die hypocrisie is zo lelijk...
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  zondag 29 oktober 2017 @ 21:34:55 #93
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174745629
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 21:18 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Dan moeten wij ook nog stemmen over de Brexit
Dat 'stemrecht' hebben "wij" als land en daarmee als electoraat neergelegd in het Europees parlement die de EU belangen van ingezetenen, in en buiten het VK behartigd.

In Catalonië lig dat fundamenteel anders.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_174745719
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 21:30 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Afscheiding van het VK heeft gevolgen voor de hele Unie, daar wil ik wel over meebeslissen
Zelfs de Brexit heeft spelregels waar iedereen zich aan moet houden.
Make my day!
  zondag 29 oktober 2017 @ 21:55:27 #95
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174746361
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 21:04 schreef PLAE@ het volgende:
Spanje zou een geldend referendum moeten organiseren. Dat zie ik als enige nette uitweg. Bij een ‘nee’ op zijn vroegst over 25 jaar een nieuwe ronde.
Een referendum over afscheiding is pas mogelijk wanneer de wet wordt veranderd.
Momenteel is die wet (iig formeel) overtreden wat een dimensie toevoegt.

Je zou de wet t.a.v. ondeelbaarheid kunnen veranderen wanneer het hoger&lagerhuis van Spanje, waar Catalaanse vertegenwoordigers ook zitting in hebben, daar over stemt.
De regering, waar vaak naar wordt verwezen, kan zelf niets en als ze wel wat doen zal het parlement ze geheid terugfluiten.

Daarbij heb je het probleem hoe de die "onafhankelijkheids" vraag fatsoenlijk neerlegt aan betrokkenen, in en buiten Catalonië. De implicaties zijn immens ingewikkeld, tenzij het gaat om symboolpolitiek.
Je zult imho eerst ook moeten aangeven wat de voor -en tegenstanders bij beantwoording en uitwerking dan kunnen (gaan) verwachten. Probleem is dat het geen zwart/wit stelling is..... je kan onafhankelijk willen zijn in/met je taal maar dat weer niet wensen t.a.v. ik zeg maar onderwijs of defensie of pensioen en omgekeerd.

Onafhankelijkheid is geen kwestie van alleen voor -of tegen zijn maar een heel pallet aan impliciete keuzes die strijdig (kunnen) zijn.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 29 oktober 2017 @ 21:57:41 #96
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_174746426
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 21:34 schreef Vallon het volgende:

[..]

Dat 'stemrecht' hebben "wij" als land en daarmee als electoraat neergelegd in het Europees parlement die de EU belangen van ingezetenen, in en buiten het VK behartigd.

In Catalonië lig dat fundamenteel anders.
Het EP zal vrijwel zeker tegen een brexit stemmen, gezien hun expansiedrift
Say what?
pi_174746576
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 21:37 schreef agter het volgende:

[..]

Zelfs de Brexit heeft spelregels waar iedereen zich aan moet houden.
Idd. Sinds het Verdragvan Lissabon is dat allemaal netjes geregeld. Terecht, want de EU is een vrijwillige samenwerking van soevereine staten.

Spanje is geen vrijwillige samenwerking van soevereine regio’s maar is als geheel een soeverein land. Daarom kan een regio er niet zomaar uit stappen.
  zondag 29 oktober 2017 @ 22:14:40 #98
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174746994
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 21:57 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Het EP zal vrijwel zeker tegen een brexit stemmen, gezien hun expansiedrift
Nee, daar gaat het EuropeesParlement niet over.

In de EU overeenkomst heeft elk (lands)lid ZELF het recht om uit de EU te treden waarbij de regels worden gevolgd. Itt Spanje is er dus geen ondeelbaarheidsclausule.
Bij toetreding van een nieuw EU lid, die dat zelf moet aanvragen, moeten alle EU leden en iig de kernleden weer hun fiat geven. Bij uitreding speelt de mening van de EU/EP dus geen enkele rol en wordt het volgens de regels afgehandeld.

De Brexit is vooral een kwestie van rekening opmaken, die vereffenen en gevestigde (burger)belangen wederzijds veiligstellen.
De EU wil van VK weten wat o.a. de status is/wordt van EU mensen die in de VK wonen & werken. Omgekeerd zal het VK dit vragen aan de EU voor haar onderdanen.
Dit recht ligt voorde VK wat precair omdat VK (kennelijk niets tot) weinig meer met de EU te maken wil hebben. Je mag/kan dan niet verwachten dat je als Brit in de EU woon/werk/studierechten onaangetast blijven.

In geval van Catalonië wil een kleine meerderheid van het Catalaanse Parlement, op grond van een 'onduidelijk' referendum; het recht in eigen handen nemen. Zonder dat daarbij duidelijk is/wordt wat daarbij de te volgen regels zijn. Het is een beetje als de deur open trappen en dan maar kijken naar welke kant die dichtvalt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_174747041
Wat las ik nou: Puigdemont politiek asiel in Vlaanderen?
Dan weet je ook hoe de vlag bij de Vlamingen ervoor staat wrs...
I´m back.
  zondag 29 oktober 2017 @ 22:17:26 #100
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_174747075
quote:
10s.gif Op zondag 29 oktober 2017 22:16 schreef Ryan3 het volgende:
Wat las ik nou: Puigdemont politiek asiel in Vlaanderen?
Dan weet je ook hoe de vlag bij de Vlamingen ervoor staat wrs...
Neh

Belgische premier fluit staatssecretaris terug na 'asielaanbod' Puigdemont
Say what?
pi_174747146
quote:
O, okee. Toen ik het las dacht ik even van nou, dat is leuk dan, dan weet ik hoe de Vlamingen denken. Liep ook al iemand met de Vlaamse vlag rond daar bij een demonstratie namelijk... wrs een Vlaming.
En toch hè, ik denk stiekem dat Vlamingen wel gefocust zijn.
Overigens ik zou het ook niet vreemd vinden hoor. Tja, als je nu weer die historie van De Bende Van Nijvel ziet, wat ernaar buiten komt.
Ik zou als Vlaming best bereid zijn om te zeggen we kappen met België. Maar ik ben geen Vlaming.
I´m back.
  zondag 29 oktober 2017 @ 22:23:19 #102
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_174747262
quote:
12s.gif Op zondag 29 oktober 2017 22:14 schreef Vallon het volgende:

[..]

Nee, daar gaat het EuropeesParlement niet over.

In de EU overeenkomst heeft elk (lands)lid ZELF het recht om uit de EU te treden waarbij de regels worden gevolgd. Itt Spanje is er dus geen ondeelbaarheidsclausule.
Bij toetreding van een nieuw EU lid, die dat zelf moet aanvragen, moeten alle EU leden en iig de kernleden weer hun fiat geven. Bij uitreding speelt de mening van de EU/EP dus geen enkele rol en wordt het volgens de regels afgehandeld.

De Brexit is vooral een kwestie van rekening opmaken, die vereffenen en gevestigde (burger)belangen wederzijds veiligstellen.
De EU wil van VK weten wat o.a. de status is/wordt van EU mensen die in de VK wonen & werken. Omgekeerd zal het VK dit vragen aan de EU voor haar onderdanen.
Dit recht ligt voorde VK wat precair omdat VK (kennelijk niets tot) weinig meer met de EU te maken wil hebben. Je mag/kan dan niet verwachten dat je als Brit in de EU woon/werk/studierechten onaangetast blijven.

In geval van Catalonië wil een kleine meerderheid van het Catalaanse Parlement, op grond van een 'onduidelijk' referendum; het recht in eigen handen nemen. Zonder dat daarbij duidelijk is/wordt wat daarbij de te volgen regels zijn. Het is een beetje als de deur open trappen en dan maar kijken naar welke kant die dichtvalt.
Dit is mij wel helder. Zelfs al zou 99% van Catalonië voor afscheiding zijn, dan nog blijft het op onmogelijk op basis van de Spaanse grondwet. De meeste landen zijn echter ontstaan door zogenaamde regels en wetten aan de laars te lappen, Catalonië zou niet de eerste zijn.
Say what?
pi_174747404
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 22:23 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Dit is mij wel helder. Zelfs al zou 99% van Catalonië voor afscheiding zijn, dan nog blijft het op onmogelijk op basis van de Spaanse grondwet. De meeste landen zijn echter ontstaan door zogenaamde regels en wetten aan de laars te lappen, Catalonië zou niet de eerste zijn.
In bepaalde gevallen was daar dan wel 80 jaar oorlog mee gemoeid. ;) Dat is alleen de moeite waard als je én zeer ernstig onderdrukt wordt én je de financiële middelen hebt om die tijd als niet-erkend land zelfstandig te overbruggen. Bij Catalonië denk ik dat geen van beide het geval is.
pi_174747626
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 22:28 schreef Igen het volgende:

[..]

In bepaalde gevallen was daar dan wel 80 jaar oorlog mee gemoeid. ;) Dat is alleen de moeite waard als je én zeer ernstig onderdrukt wordt én je de financiële middelen hebt om die tijd als niet-erkend land zelfstandig te overbruggen. Bij Catalonië denk ik dat geen van beide het geval is.
Geografische afstand was ook een argument.
Was nog een feodaal rijk van de Habsburgers en dat ging veranderen langzamerhand, NL was 1 van de eerste echte "naties" in dat proces.
I´m back.
  zondag 29 oktober 2017 @ 22:59:17 #105
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174748258
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 22:23 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Dit is mij wel helder. Zelfs al zou 99% van Catalonië voor afscheiding zijn, dan nog blijft het op onmogelijk op basis van de Spaanse grondwet. De meeste landen zijn echter ontstaan door zogenaamde regels en wetten aan de laars te lappen, Catalonië zou niet de eerste zijn.
De vraagstelling is: gaat het als vanouds worden opgepakt, waarbij macht/kracht (cq oorlog) de uitkomst bepaalt of is er een gezondere modus die vernieuwend genoeg is en ook recht doet aan ieders belangen ?

In geval van Catalonië is mogelijk het bespreken van meer fiscale autonomie redelijk. De Catalaanse wens (eis?) tot opleggen van een - in minderheid - regio gebonden taal/onderwijs, lijkt mij discriminerend voor hen die naast het Spaans, die Catalaanse taal niet machtig (kunnen/willen) zijn.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 29 oktober 2017 @ 23:19:23 #106
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_174748697
Hahaha nu een discussie op TVE over wat als Catalunya onafhankelijk zou worden.. Wat dan met FC Barca?
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  zondag 29 oktober 2017 @ 23:20:57 #107
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_174748730
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 23:19 schreef chufi het volgende:
Hahaha nu een discussie op TVE over wat als Catalunya onafhankelijk zou worden.. Wat dan met FC Barca?
96% tegen dat ze in La Liga spelen
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  zondag 29 oktober 2017 @ 23:33:21 #108
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174748951
Vragen die je kunt stellen:

Bron: politico.eu 29okt17 met 7 kernvragen:
1. Wie is er in de praktijk de 'baas' in Catalonië (Generalitat, PdeCat, Madrid155, anders)
2. Zal er burgerlijk verzet zijn (voor/tegen de momentele status).
3. Gaan 'separatisten' meedoen aan de verkiezingen
4. Wie leidt het onafhankelijkheidskamp (coalitie is niet superstabiel)
5. Zal een verkiezing wat veranderen (uitslag opnieuw ws iets van %45+/-45%)
6. Zal de steun tot onafhankelijkheid vervagen (o.a. door economische gevolgen)
7. Wat is/gaat/kan anders de situatie alsnog onverwacht doen omslaan
Interessant allemaal. ook omdat je simpelweg moet uitgaan van de actualiteit en het weinig zin (meer) heeft terug te kijken, hoe (on)eens je het ook kunt zijn.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_174750067
Je weet gewoon dat er doden gaan vallen en je weet gewoon dat de hele EU-top verlekkerd aan zijn pik zit te trekken als dit gebeurt. Een zieke zieke wereld leven we nu in. :r
  Redactie Sport maandag 30 oktober 2017 @ 06:43:21 #110
274204 crew  Mexicanobakker
pi_174750402
Fijn die gekleurde anti-EU onzin altijd.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_174750642
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2017 04:11 schreef Braindead2000 het volgende:
Je weet gewoon dat er doden gaan vallen en je weet gewoon dat de hele EU-top verlekkerd aan zijn pik zit te trekken als dit gebeurt. Een zieke zieke wereld leven we nu in. :r
Je doet je username weer eens eer aan. :')14.gif
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 30 oktober 2017 @ 13:04:48 #112
408813 crew  trein2000
pi_174756010
Puigdemont nog niet gesignaleerd. NOS insinueert dat hij mogelijk is opgepakt?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  maandag 30 oktober 2017 @ 13:06:34 #113
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_174756039
quote:
1s.gif Op maandag 30 oktober 2017 13:04 schreef trein2000 het volgende:
Puigdemont nog niet gesignaleerd. NOS insinueert dat hij mogelijk is opgepakt?
Ik denk niet dat hij is opgepakt.

andere gebeurtenissen vandaag:

De commissie die toezicht moet houden op het goed functioneren van het Parlament accepteert dat het Parlament is opgeheven. De commissie wordt voorgezeten door de president van het Parlament, Carme Forcadell (ERC)

De leden van de regering van Cataluña en de bovengenoemde commissie worden aangeklaagd wegens rebellie, opruiing en verduistering.

ERC maakt bekend dat ze mee gaan doen aan de verkiezingen die ze niet erkennen. (logisch)
Siesta & Fiesta!
  Leukste jonkie 2022 maandag 30 oktober 2017 @ 13:12:51 #114
213457 engine
pi_174756165
quote:
0s.gif [b]Op maandag 30 oktober 2017 13:06 schreef Bramito het volgende:[/b

ERC maakt bekend dat ze mee gaan doen aan de verkiezingen die ze niet erkennen. (logisch)
Beetje krom inderdaad. Ook het respecteren van het ontslag door een regering waar je een dag daarvoor nog tegen zegt....wij trekken ons niets van jullie aan.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
  maandag 30 oktober 2017 @ 13:17:02 #115
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_174756242
quote:
2s.gif Op maandag 30 oktober 2017 13:12 schreef eNGine10 het volgende:

[..]

Beetje krom inderdaad. Ook het respecteren van het ontslag door een regering waar je een dag daarvoor nog tegen zegt....wij trekken ons niets van jullie aan.
Junqueras had dit weekend gezegd dat ze bepaalde beslissing moesten nemen die moeilijk te begrijpen zouden zijn. Ik neem aan dat ze dit bedoelden.

Het is beter dat ze gewoon meedoen.
Siesta & Fiesta!
  Moderator maandag 30 oktober 2017 @ 14:18:51 #116
8781 crew  Frutsel
pi_174757602
quote:
1s.gif Op maandag 30 oktober 2017 13:04 schreef trein2000 het volgende:
Puigdemont nog niet gesignaleerd. NOS insinueert dat hij mogelijk is opgepakt?
Hij zou in Brussel zijn

AFP twitterde op maandag 30-10-2017 om 14:08:31 #BREAKING Catalonia's axed leader Puigdemont is in Brussels: Spanish govt source reageer retweet
EU-onderhandelingen, gevlucht of asielaanvraag...
  maandag 30 oktober 2017 @ 14:55:04 #117
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_174758328
quote:
6s.gif Op maandag 30 oktober 2017 14:18 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Hij zou in Brussel zijn

AFP twitterde op maandag 30-10-2017 om 14:08:31 #BREAKING Catalonia's axed leader Puigdemont is in Brussels: Spanish govt source reageer retweet
EU-onderhandelingen, gevlucht of asielaanvraag...
Of op citytrip ... De juiste reden zullen we nu niet te weten komen ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  maandag 30 oktober 2017 @ 14:59:29 #118
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_174758404
Het zou wel ironisch zijn als het hier gehate zo gehate Brussel de stad is die deze politiek vluchteling onderdak verleent.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_174758428
Puigdemont is praten, kan niet anders. Weg met die vent, strafkamp in Siberie
Hey
pi_174758515
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2017 15:00 schreef Dakterras het volgende:
Puigdemont is praten, kan niet anders. Weg met die vent, strafkamp in Siberie
Schandelijk, dit soort praat, die uiterst disrespectvol jegens de daadwerkelijke slachtoffers van de Siberische strafkampen is.
pi_174758876
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 11:37 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Spanjolen en nep-Catalanen moeten maar gewoon emigreren naar Spanje.
De Hollandse Catalaans-nationalistische brigade maakt zich weer eens volkomen belachelijk door Spanjes optreden met Franco te vergelijken, terwijl deze 'heer' hier voor etnische zuivering pleit.
  maandag 30 oktober 2017 @ 15:52:08 #122
468509 _--_
In varietate concordia
pi_174759400
Meneertje in Brussel. Hoe triest is dit. _O- _O-
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
pi_174759752
Wie zijn hier de agressors, juist....

Hey
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 30 oktober 2017 @ 18:03:24 #124
408813 crew  trein2000
pi_174761597
Hij lijkt inderdaad in Brussel te zitten. Mogelijk voor het aanvragen van asiel. Dat brengt België in een lastige situatie.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  maandag 30 oktober 2017 @ 18:18:01 #125
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_174761866
quote:
1s.gif Op maandag 30 oktober 2017 18:03 schreef trein2000 het volgende:
Dat brengt België in een lastige situatie.
Nee hoor. De Vlaming die riep dat hij best in België asiel aan kan vragen is al teruggefloten. Die gaat gewoon terug om zich voor de rechter te verantwoorden. En terecht.
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 30 oktober 2017 @ 18:34:57 #126
408813 crew  trein2000
pi_174762227
quote:
7s.gif Op maandag 30 oktober 2017 18:18 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Nee hoor. De Vlaming die riep dat hij best in België asiel aan kan vragen is al teruggefloten. Die gaat gewoon terug om zich voor de rechter te verantwoorden. En terecht.
Ik geef hem bij de rechter nog best een kans.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  maandag 30 oktober 2017 @ 18:36:06 #127
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_174762251
quote:
1s.gif Op maandag 30 oktober 2017 18:34 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ik geef hem bij de rechter nog best een kans.
Dertig jaar cel gaat die niet krijgen maar ik vermoed niet dat die vrijuit gaat.
pi_174762344
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 20:53 schreef Viajero het volgende:

[..]

Inhoudelijk gezien: jij claimt dat een meerderheid geen onafhankelijkheid wil. Hoe kom je aan die wijsheid als je tegelijk weigert het aan ze te vragen?

En degenen die geen onafhankelijkheid willen kunnen ook stemmen. Maar wat als zij niet de meerderheid zouden zijn? Je hebt geen enkel oog voor degenen die wel onafhankelijkheid willen. Hun rechten zijn kennelijk niets waard.

VRAAG HET ZE IN GODSNAAM

Zo niet dan toon je gewoon dat je bang bent fout te zitten. En dat je graag mensen blijft onderdrukken. Walgelijk.
Ze zijn ook bang om het te vragen.

Daarom onderdrukken ze de Catalanen liever.

Pro EU-trolls claimen nu opeens uit het niets dat een meerderheid van de Catalanen graag bij Spanje wil blijven. :')
pi_174762371
quote:
10s.gif Op maandag 30 oktober 2017 18:40 schreef Kloon7 het volgende:

[..]

Ze zijn ook bang om het te vragen.

Daarom onderdrukken ze de Catalanen liever.

Pro EU-trolls claimen nu opeens uit het niets dat een meerderheid van de Catalanen graag bij Spanje wil blijven. :')
Niet ineens. Dat blijkt al jaren uit opiniepeilingen.

En onderdrukking... kom op zeg :{w
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 30 oktober 2017 @ 18:44:17 #130
408813 crew  trein2000
pi_174762421
quote:
7s.gif Op maandag 30 oktober 2017 18:36 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Dertig jaar cel gaat die niet krijgen maar ik vermoed niet dat die vrijuit gaat.
Ik bedoelde bij de Belgische rechter/echr. In een asielzaak.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  maandag 30 oktober 2017 @ 18:45:05 #131
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_174762439
Ik zou me niet te veel zorgen maken over Puigdemont, meer voor Catalaanse (ultra) nationalisten die niet blij zullen zijn met de situatie
Say what?
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 30 oktober 2017 @ 20:02:57 #132
408813 crew  trein2000
pi_174764334
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_174764475
quote:
15s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 21:02 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Hoezo is dat een flapdrol?
Dat lijkt me nu wel duidelijk, helaas. :X
pi_174764785
quote:
Volgens diverse Belgisch media (naast natuurlijk de Spaanse media), wil hij asiel aanvragen in België.

De N-VA politici lopen al te juichen. Dit gaat nog een politieke crisis in België veroorzaken.
  maandag 30 oktober 2017 @ 20:21:04 #135
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174765047
quote:
Dat is ondertussen wel het, sterke, vermoeden. Volgens NOS is hij gezien in Brussel en heeft hij een belgische advocaat.....

Ik ga mij krom lachen wanneer hij toch politiek asiel gaat aanvragen (wat hij volgens patriotische Catalanen nooit zou doen, zo werd mij verzekerd) en zijn land in de steek laat. Asiel aanvragen is sws beter in/bij een non-EU land zonder uitleveringsverdrag. Anderzijds misschien toch weer een poging om de EU in de situatie te trekken.

Update: libration bevestigd het (ook), hoewel formeel onduidelijk is wat hij daar doet, de EU heeft hem iig niet verwacht noch uitgenodigd voor een gesprek.
quote:
Bron: liberation 30okt17 19u41
Visé par une procédure judiciaire pour «rébellion», Carles Puigdemont, .... serait depuis ce lundi à Bruxelles, selon une source gouvernementale espagnole.
....
Les institutions européennes, solidaires avec Madrid, ont assuré à l'AFP qu'aucune entrevue avec Carles Puigdemont n'était prévue à Bruxelles.


[ Bericht 26% gewijzigd door Vallon op 30-10-2017 20:35:20 ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_174765098
quote:
14s.gif Op maandag 30 oktober 2017 20:21 schreef Vallon het volgende:

[..]

Dat is ondertussen wel het, sterke, vermoeden. Volgens NOS is hij gezien in Brussel en heeft hij een belgische advocaat.....

Ik ga mij krom lachen wanneer hij toch politiek asiel gaat aanvragen (wat hij volgens patriotische Catalanen nooit zou doen, zo werd mij verzekerd) en zijn land in de steek laat. Asiel aanvragen is sws beter in/bij een non-EU land zonder uitleveringsverdrag. Anderzijds misschien toch weer een poging om de EU in de situatie te trekken.
Puidgemont gaat waarschijnlijk morgen een persconferentie geven in Brussel: https://www.nrc.nl/nieuws(...)l-in-de-arm-a1579274
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 30 oktober 2017 @ 21:46:42 #137
408813 crew  trein2000
pi_174767573
Als hij nog kon vliegen waarom gaat hij dan naar Brussel? Als het puur om een vlucht gaat dan vlieg je toch naar een land zonder uitleveringsverdrag?

Het lijkt mij een wanhoopspoging om het conflict te exporteren.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_174768235
quote:
1s.gif Op maandag 30 oktober 2017 21:46 schreef trein2000 het volgende:
Als hij nog kon vliegen waarom gaat hij dan naar Brussel? Als het puur om een vlucht gaat dan vlieg je toch naar een land zonder uitleveringsverdrag?

Het lijkt mij een wanhoopspoging om het conflict te exporteren.
De N-VA staat positief tegenover een onafhankelijk Catalonië dus vinden ze daar medestanders. Ben trouwens benieuwd of de N-VA ze echt heeft uitgenodigd. Mocht dat laatste waar zijn dan hebben ze in België de volgende grote politieke crisis.
  maandag 30 oktober 2017 @ 22:21:07 #139
343486 KingRoland
#TEAMJOHANNES
pi_174768830
WAAROM niet naar Rusland?
  maandag 30 oktober 2017 @ 22:42:14 #140
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_174769353
quote:
Puigdemont neemt Belgische advocaat, asiel onduidelijk

Een Belgische advocaat zegt dat hij in de arm is genomen door de Catalaanse regiopresident Puigdemont. Paul Bekaert zegt tegen Belgische media dat hij zijn cliënt vanmiddag in België heeft gesproken.

Eerder vandaag meldden Spaanse en Belgische media dat Puigdemont naar Brussel was gereisd. Samen met enkele ministers van de afgezette Catalaanse regering zou hij asiel willen aanvragen in België.

Vandaag werd bekend dat de Spaanse openbare aanklager de Catalaanse leiders wil vervolgen voor rebellie, opruiing en misbruik van publieke gelden. Ze kunnen daarvoor tot dertig jaar cel krijgen.

Geen aanvraag
Bekaert zegt tegen de omroep VRT dat Puigdemont nog geen besluit heeft genomen over een asielaanvraag in België. "Het gaat over wat er eventueel zou kunnen komen. U weet ook wat de Spaanse regering in haar mars heeft. We zullen afwachten wat er uit Spanje komt."

Bekaert zegt dat hij tientallen jaren ervaring heeft met Spaanse Basken in zaken over uitlevering en politiek asiel.
Say what?
  dinsdag 31 oktober 2017 @ 00:11:46 #141
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_174771796
quote:
1s.gif Op maandag 30 oktober 2017 18:34 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ik geef hem bij de rechter nog best een kans.
Ik niet. Hij krijgt best wel een eerlijk proces, maar het probleem in deze zaak is dat de wet niet eerlijk is ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  dinsdag 31 oktober 2017 @ 00:13:38 #142
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_174771819
quote:
7s.gif Op maandag 30 oktober 2017 18:18 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Nee hoor. De Vlaming die riep dat hij best in België asiel aan kan vragen is al teruggefloten. Die gaat gewoon terug om zich voor de rechter te verantwoorden. En terecht.
Die is eigenlijk niet eens teruggefloten. Was ook niet nodig. Hij antwoordde gewoon de vraag van een journalist, waarbij hij de Belgische wet uitlegde. Tuurlijk kan hij asiel aanvragen. Jij kan dat ook ... Wil niet zeggen dat je het ook gaat krijgen ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  dinsdag 31 oktober 2017 @ 00:31:06 #143
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174772096
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 00:11 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Ik niet. Hij krijgt best wel een eerlijk proces, maar het probleem in deze zaak is dat de wet niet eerlijk is ...
De wet is wel eerlijk, de aanklacht realistisch maar de beklaagde zal het bewijs ws. oneerlijk toegepast vinden...... net als elke verdachte dat ook zo vindt tijdens een rechtszaak.
Eén ding is zeker, men kan zich hier niet verschuilen achter onnozelheid noch politieke onschendbaarheid. Willens en wetens heeft men de zaak doorgezet.

Typisch geval van je hand overspeeld hebben, je volgers een kunstje flikken en wat ik nog het vervelendste vind, is al het gekrakeel op straat wat niemand daar iets zal opleveren.

Het wordt wel interessant of Puidgemont idd is gevlucht en hoe Europese landen daarmee omgaan.....
Wellicht is er nog een sepot mogelijk mits Puidgemont bekend, een boete of een taakstraf uitvoert en voortaan heel stilletje verder leeft met vrouw/kinderen enz. Niemand is echt gebaat bij opsluiten van een stel idealisten die dan martelaren worden etc.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_174772653
quote:
14s.gif Op maandag 30 oktober 2017 20:21 schreef Vallon het volgende:

[..]

Dat is ondertussen wel het, sterke, vermoeden. Volgens NOS is hij gezien in Brussel en heeft hij een belgische advocaat.....

Ik ga mij krom lachen wanneer hij toch politiek asiel gaat aanvragen (wat hij volgens patriotische Catalanen nooit zou doen, zo werd mij verzekerd) en zijn land in de steek laat. Asiel aanvragen is sws beter in/bij een non-EU land zonder uitleveringsverdrag. Anderzijds misschien toch weer een poging om de EU in de situatie te trekken.

Update: libration bevestigd het (ook), hoewel formeel onduidelijk is wat hij daar doet, de EU heeft hem iig niet verwacht noch uitgenodigd voor een gesprek.

[..]

Lach je ook als Brussel hem uitlevert aan de fascisten in Spanje en hij 30 jaar moet brommen in een Spaanse cel en dat in 1 klap weer een paar miljoen verse EU-haters oplevert?
pi_174772878
Dit is eigenlijk een win/win-situatie voor de EU-haters. Ik gun Puigdemont van harte zijn onafhankelijkheid maar als ze hem in België gevangen zetten in opdracht van de fascistische Francofan Rajoy heeft dat ook weer zijn voordelen. Dat zal meer en meer de ogen openen van mensen meer mensen zullen inzien hoe kwaadaardig de EU is.
pi_174772883
30 jaar gevangenisstraf omdat je in een referendum vraagt hoe je inwoners over iets denken. :r En dat noemen ze nou Europese beschaving. :') En die schijteurofielen vinden dat nog terecht ook. :r
pi_174772892
Ben benieuwd of de Belgen hem opsluiten. De Spanjaarden gaan hem vervolgen. Dan moeten de Belgen hem toch wel oppakken als Spanje daar een verzoek toe doet? Ben benieuwd wat de reactie dan is in Europa.
pi_174772902

Foto: De Spaanse premier Rajoy lijkt de opvolger te zijn van generaal Franco, die duizenden Catalanen afslachtte omdat ze te 'onafhankelijk' denkend waren.
http://www.dagelijksestan(...)-was-volgens-de-wet/
  Redactie Sport dinsdag 31 oktober 2017 @ 07:13:02 #149
274204 crew  Mexicanobakker
pi_174773170
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 00:11 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Ik niet. Hij krijgt best wel een eerlijk proces, maar het probleem in deze zaak is dat de wet niet eerlijk is ...
Wet lijkt me vrij duidelijk. Ga jij ook met 160 over de snelweg omdat dat in Duitsland ook mag en dus de wet niet eerlijk is?
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  Redactie Sport dinsdag 31 oktober 2017 @ 07:14:08 #150
274204 crew  Mexicanobakker
pi_174773172
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 03:13 schreef Braindead2000 het volgende:
[ afbeelding ]
Foto: De Spaanse premier Rajoy lijkt de opvolger te zijn van generaal Franco, die duizenden Catalanen afslachtte omdat ze te 'onafhankelijk' denkend waren.
http://www.dagelijksestan(...)-was-volgens-de-wet/
Als je iets linkt van de dagelijkse standaard ben je af.

Journalistiek was nog nooit zo subjectief
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_174773331
Ik begin mij steeds meer te irriteren hoe eenzijdig de berichtgeving is vanuit Nederland over Catalonië en over de ex-leiders van dat gebied. Waar is het verhaal dat dit zover heeft kunnen komen, Waarom vliegen de Spanjaarden en de Catalanen al jaren lang elkaar in de haren. Wat had de Catalaanse leiders dan moeten doen als er 30 jaar celstraf boven je hoofd hangt. Ik snap wel waarom je dan vlucht. Verder mis ik ook het verhaal dat Spanje altijd een dictatuur is geweest, heeft het misschien te maken dat Madrid zich nog steeds zo gedraagt tegenover Barcelona?
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 31 oktober 2017 @ 07:48:46 #152
408813 crew  trein2000
pi_174773349
12:30 persconferentie puigdemont. In Brussel, ik ben erg benieuwd wat hij voor verhaal heeft en of dit het “einde” is of dat hij nog een konijn uit de hoge hoed tovert.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Redactie Sport dinsdag 31 oktober 2017 @ 08:03:43 #153
274204 crew  Mexicanobakker
pi_174773455
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 07:45 schreef MakkieR het volgende:
Wat had de Catalaanse leiders dan moeten doen als er 30 jaar celstraf boven je hoofd hangt. Ik snap wel waarom je dan vlucht.
Niet de onafhankelijkheid uitroepen wellicht?

Ik denk dat het vooral met het voorval in.. 82, 83 heeft te maken, die mislukte staatsgreep, dat er zo'n harde hand daarop is.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_174773478
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 07:45 schreef MakkieR het volgende:
Ik begin mij steeds meer te irriteren hoe eenzijdig de berichtgeving is vanuit Nederland over Catalonië en over de ex-leiders van dat gebied. Waar is het verhaal dat dit zover heeft kunnen komen, Waarom vliegen de Spanjaarden en de Catalanen al jaren lang elkaar in de haren. Wat had de Catalaanse leiders dan moeten doen als er 30 jaar celstraf boven je hoofd hangt. Ik snap wel waarom je dan vlucht. Verder mis ik ook het verhaal dat Spanje altijd een dictatuur is geweest, heeft het misschien te maken dat Madrid zich nog steeds zo gedraagt tegenover Barcelona?
Hij wist (of had redelijkerwijs moeten weten) voordat hij ergens rond 2014 voor de verkiezingen kandideerde, dat op zijn plannen een celstraf van 30 jaar staat. De boel dan zó op de spits drijven en dan op het laatste moment met de staart tussen de benen naar het buitenland vluchten is laf, onverantwoordelijk, egoïstisch, hypocriet, en wat al niet meer.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-10-2017 08:08:23 ]
pi_174773606
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 08:03 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Niet de onafhankelijkheid uitroepen wellicht?

Ik denk dat het vooral met het voorval in.. 82, 83 heeft te maken, die mislukte staatsgreep, dat er zo'n harde hand daarop is.
Sorry hoor maar daar ben ik het niet mee eens. Of je nou voor of tegenstander bent van onafhankelijkheid je moet gewoon respecteren dat politici hun nek uitsteken. Het is hun werk om de boel op scherp te zetten en te houden. Ik ben van mening dat Madrid de spanningen binnen hun landsgrenzen veel beter hadden moeten aanvoelen in plaats van de onvrede te negeren. Dit soort bewegingen komen niet zomaar ergens aanwaaien, daar gaat jaren aan vooraf. Bovendien weten we allemaal dat Spanje nog maar een jonge democratie heeft. Met harde hand regeren zijn de Spanjaarden blijkbaar nog niet zo vies van en het is ernstig dat dit in een democratisch Europa gebeurd, want we hebben het wel over het schenden van mensenrechten als je burgers in elkaar beukt. Daar moet het verhaal over gaan, niet over een individu die vlucht voor zijn leven.
  Redactie Sport dinsdag 31 oktober 2017 @ 08:28:11 #156
274204 crew  Mexicanobakker
pi_174773643
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 08:25 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Sorry hoor maar daar ben ik het niet mee eens. Of je nou voor of tegenstander bent van onafhankelijkheid je moet gewoon respecteren dat politici hun nek uitsteken. Het is hun werk om de boel op scherp te zetten en te houden. Ik ben van mening dat Madrid de spanningen binnen hun landsgrenzen veel beter hadden moeten aanvoelen in plaats van de onvrede te negeren. Dit soort bewegingen komen niet zomaar ergens aanwaaien, daar gaat jaren aan vooraf. Bovendien weten we allemaal dat Spanje nog maar een jonge democratie heeft. Met harde hand regeren zijn de Spanjaarden blijkbaar nog niet zo vies van en het is ernstig dat dit in een democratisch Europa gebeurd, want we hebben het wel over het schenden van mensenrechten als je burgers in elkaar beukt. Daar moet het verhaal over gaan, niet over een individu die vlucht voor zijn leven.
Beide partijen waren niet bereid tot een redelijke dialoog.

Je kunt ook keuzes maken in het politiek bedrijf die te ver gaan.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 31 oktober 2017 @ 08:42:13 #157
408813 crew  trein2000
pi_174773809
quote:
7s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 08:28 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Beide partijen waren niet bereid tot een redelijke dialoog.

Je kunt ook keuzes maken in het politiek bedrijf die te ver gaan.
Die keuzes kun je inderdaad maken. Maar dan zijn er andere middelen dan strafrecht. 155 bijvoorbeeld.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Redactie Sport dinsdag 31 oktober 2017 @ 08:42:50 #158
274204 crew  Mexicanobakker
pi_174773815
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 08:42 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Die keuzes kun je inderdaad maken. Maar dan zijn er andere middelen dan strafrecht. 155 bijvoorbeeld.
Dat is toch ook gebeurd?
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  dinsdag 31 oktober 2017 @ 09:47:38 #159
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_174774800
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 08:08 schreef Igen het volgende:

[..]

Hij wist (of had redelijkerwijs moeten weten) voordat hij ergens rond 2014 voor de verkiezingen kandideerde, dat op zijn plannen een celstraf van 30 jaar staat. De boel dan zó op de spits drijven en dan op het laatste moment met de staart tussen de benen naar het buitenland vluchten is laf, onverantwoordelijk, egoïstisch, hypocriet, en wat al niet meer.
Iets met ratten, kapiteins en een zinkend schip.
pi_174774826
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 09:47 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Iets met ratten, kapiteins en een zinkend schip.
Hem vergelijken met een rat is volgens mij in lijn met wat ik schreef. :P
  dinsdag 31 oktober 2017 @ 09:52:59 #161
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_174774906
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 09:49 schreef Igen het volgende:

[..]

Hem vergelijken met een rat is volgens mij in lijn met wat ik schreef. :P
Vandaar de vergelijking ;)
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 31 oktober 2017 @ 10:29:45 #162
408813 crew  trein2000
pi_174775512
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 08:42 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Dat is toch ook gebeurd?
Ja, maar het strafrecht is ook in stelling gebracht en dat vind ik verkeerd.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  dinsdag 31 oktober 2017 @ 10:31:47 #163
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_174775537
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 07:45 schreef MakkieR het volgende:
Ik begin mij steeds meer te irriteren hoe eenzijdig de berichtgeving is vanuit Nederland over Catalonië en over de ex-leiders van dat gebied. Waar is het verhaal dat dit zover heeft kunnen komen, Waarom vliegen de Spanjaarden en de Catalanen al jaren lang elkaar in de haren. Wat had de Catalaanse leiders dan moeten doen als er 30 jaar celstraf boven je hoofd hangt. Ik snap wel waarom je dan vlucht. Verder mis ik ook het verhaal dat Spanje altijd een dictatuur is geweest, heeft het misschien te maken dat Madrid zich nog steeds zo gedraagt tegenover Barcelona?
De geschiedenis van democratisch Spanje is niet zo heel ingewikkeld. Vanaf 1982 zijn de verkiezingen gewonnen door of de PSOE(PVDA) of de PP(CDA/VVD). Er zijn totaal 9 verkiezingen geweest. Na vier van deze verkiezingen was er een absolute meerderheid voor de winnaar. Die konden dus doen wat ze wilden. Echter na 5 verkiezing was er geen absolute meerderheid en moest de winnende partij iets verzinnen. In nederland wordt er dan een coalitie gesloten en worden de ministeries verdeeld. In Spanje doen ze daar niet aan en worden er deals gesloten over bepaalde onderwerpen met partijen die groot genoeg zijn om samen een meerderheid in de kamer te vormen. Door het districten systeem in Spanje zijn lokale partijen relatief machtig. Het lag dus voor de hand om met lokale partijen met genoeg zetels een alliantie aan te gaan. Dit waren doorgaans partijen uit Baskenland en Cataluña. Omdat "voor wat, hoort wat" kregen deze regio's dus meer privileges. Het is dus niet zo dat Madrid deze regio's onderdrukt. Deze regio's hebben het politiek gezien gewoon slim gedaan. Madrid geeft ze meer dan andere Autonomias. Helaas voor Cataluña werd het "estatut" van de PSOE(Zapatero) getorpedeerd. Daarna kwam de PP aan de macht en in Cataluña hadden ze ook wel door dat het onwaarschijnlijk was dat er bij de PP wat te halen viel. Het was inmiddels ook crisis en de partij van Artur Mas(Puigdemont) stond op het punt de verkiezingen te verliezen. Ze werden opeens voor onafhankelijkheid en gooiden kont tegen de krib. Dit leidde tot de huidige(tot afgelopen vrijdag) Catalaanse regering. De regering kon alleen bestaan dankzij de steun van de links radicalen van de CUP. Het was dus of vooruit, of pas op de plaats of nieuwe verkiezing. Ze kozen voor het eerste met de huidig situatie als gevolg. Persoonlijk denk ik dat het slimmer was geweest als ze pas op de plaats gemaakt hadden en hadden gewacht op een linkse centrale regering. Die kant roept al jaren om een Spaanse Federatie.
Siesta & Fiesta!
pi_174775953
Er zijn in Europa iets van 75 regio's die (meer) onafhankelijk willen zijn.
Dat is nu eenmaal de natuurlijke gang van zaken, mensen willen bij een duidelijke groep met dezelfde taal, cultuur, religie, etc horen.

Het streven naar grote gehelen zoals de EU doet, is tegennatuurlijk.
Om zoiets in stand te houden moet je bij de Romeinen in de leer, zij assimileerden vele culturen, maar lieten ook regionale culturen ongemoeid. Wanneer er tegenstand kwam dan werd er een strafexpeditie gestuurd en hele dorpen afgeslacht, dan was het weer voor 50 jaar "rust".
De zgn. Pax Romana kon alleen bestaan door keiharde repressie.

Daarom wil de EU ook zelf graag een leger, want dan kunnen ze zelf afvallige provincies en landen dwingen in de EU te blijven.
Een ontwikkeling waar wij allen op democratische wijze voor gekozen hebben, ow wacht :@
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  dinsdag 31 oktober 2017 @ 11:01:53 #165
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174776127
quote:
10s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 01:37 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Lach je ook als Brussel hem uitlevert aan de fascisten in Spanje en hij 30 jaar moet brommen in een Spaanse cel en dat in 1 klap weer een paar miljoen verse EU-haters oplevert?
Troll. Ik had je vriendelijk gevraagd, uit mijn reacties/buurt te blijven.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  Redactie Sport dinsdag 31 oktober 2017 @ 11:07:11 #166
274204 crew  Mexicanobakker
pi_174776192
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 10:52 schreef Oud_student het volgende:
Er zijn in Europa iets van 75 regio's die (meer) onafhankelijk willen zijn.
Dat is nu eenmaal de natuurlijke gang van zaken, mensen willen bij een duidelijke groep met dezelfde taal, cultuur, religie, etc horen.

Het streven naar grote gehelen zoals de EU doet, is tegennatuurlijk.
Om zoiets in stand te houden moet je bij de Romeinen in de leer, zij assimileerden vele culturen, maar lieten ook regionale culturen ongemoeid. Wanneer er tegenstand kwam dan werd er een strafexpeditie gestuurd en hele dorpen afgeslacht, dan was het weer voor 50 jaar "rust".
De zgn. Pax Romana kon alleen bestaan door keiharde repressie.

Daarom wil de EU ook zelf graag een leger, want dan kunnen ze zelf afvallige provincies en landen dwingen in de EU te blijven.
Een ontwikkeling waar wij allen op democratische wijze voor gekozen hebben, ow wacht :@
Democratie, vrijheid en vrede zijn toch volstrekt onmogelijk. Het huidige systeem is slechts voorlopig het minst slechte systeem gebleken.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  dinsdag 31 oktober 2017 @ 11:38:00 #167
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_174776726
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 07:45 schreef MakkieR het volgende:
Ik begin mij steeds meer te irriteren hoe eenzijdig de berichtgeving is vanuit Nederland over Catalonië en over de ex-leiders van dat gebied. Waar is het verhaal dat dit zover heeft kunnen komen, Waarom vliegen de Spanjaarden en de Catalanen al jaren lang elkaar in de haren. Wat had de Catalaanse leiders dan moeten doen als er 30 jaar celstraf boven je hoofd hangt. Ik snap wel waarom je dan vlucht. Verder mis ik ook het verhaal dat Spanje altijd een dictatuur is geweest, heeft het misschien te maken dat Madrid zich nog steeds zo gedraagt tegenover Barcelona?
Ik weet alleen dat Catalonië vroeger deel uit maakte van het koninkrijk Aragón. En de rest van Spanje was vroeger het koninkrijk Castilië. Het conflict tussen de twee kan misschien daar begonnen zijn.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  dinsdag 31 oktober 2017 @ 11:40:51 #168
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174776780
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 10:29 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ja, maar het strafrecht is ook in stelling gebracht en dat vind ik verkeerd.
Niet verkeerd omdat de geldende wet nu eenmaal iets is wat je moet ongeacht iemands status, origine etc.etc, moet handhaven.
In dit geval zou daar wat op af kunnen doen omdat er nu eenmaal een "movement" is die imho heel anders aangepakt kan worden.

Politiek is een kwestie van zachtjes masseren en lobbyen.
Wanneer Puidgemont&Co zich hadden gericht op "economische" autonomie, dan hadden ze dat wel veroverd/gekregen.
Echter, alleen dat "geld" element zal populistisch (nationalistisch?) gesproken niet (zo)veel steun krijgen. Voor de inwoners veranderd er met die autonomie nl. niet zoveel, of je nu belasting veel betaald aan Spanje of net zo veel aan Catalonië.....

Inspelen op iemands gemoed (taal/identiteit) is effectiever om zo met steun van je geëmotioneerde volgers, bestaansrecht voor je partij te krijgen. Je kan iemand knettergek praten/krijgen/maken om -en met gevoelswaarde die voor jou te laten vechten. Dat zie ik in mijn omgeving en soms in dit topic.

Echter, het is & blijft discriminatie wanneer je als overheid (gelegaliseerd) onderscheid gaat maken op basis van taal, gevoel, cultuur, onderwijsvorm, origine en identiteit.
Laat staan dat je die zaken gaat opleggen aan al je inwoners in jouw stad of regio, en dat zelfs financiert vanuit die lokale overheid.
Tegenstanders voeren aan dat Spanje dat ook doet, door het Spaans verplicht te stellen. Hierbij wordt gemakshalve vergeten dat dit zo bij meerderheid in het (ge)hele land is afgesproken. Spaans (in & buiten de regio) is daarmee voor iedereen hetzelfde in het land en derhalve geen discriminatie (argument) meer. Het staat ieder vrij om op eigen kosten, een andere taal//onderwijs/cultuur te (willen) volgen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kortom, terecht dat Puidgemont wordt aangeklaagd. Het OM in Spanje wat onafhankelijk opereert van de regering, kan ook niet anders dan een zaak beginnen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 31-10-2017 11:57:21 ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  dinsdag 31 oktober 2017 @ 11:49:41 #169
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174776935
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 11:38 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Ik weet alleen dat Catalonië vroeger deel uit maakte van het koninkrijk Aragón. En de rest van Spanje was vroeger het koninkrijk Castilië. Het conflict tussen de twee kan misschien daar begonnen zijn.
Natuurlijk heeft alles een historie. De vraag is ga/wil je daar op/aan vasthouden ?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  dinsdag 31 oktober 2017 @ 12:07:01 #170
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_174777236
kan Spanje in conflict raken met België
  dinsdag 31 oktober 2017 @ 12:24:21 #171
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174777520
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 12:07 schreef KingRadler het volgende:
kan Spanje in conflict raken met België
Lijkt mij niet..... de wet wordt aan beide kanten gerespecteerd. Natuurlijk zal er voor de bühne wat garen worden gespind. Ik vermoed, en neem aan, dat overheden zelf zich netjes buiten het conflict houden en het overlaten aan de juridische opvolging.

Formeel zal Spanje, in de rol van het OM om uitlevering vragen. België zal daar aan moeten voldoen indien hij geen asiel krijgt. Puidgemont moet vervolgens in België aantonen dat hij asiel wil hebben om redenen van vervolging die...... niet erg aannemelijk zijn. Dit zal vast heel veel tijd gaan nemen en tot die tijd is Puidgmont comfortabel uit beeld gebracht om verder z'n advocaat rijk maken en naamsbekendheid geven. Ik vermoed dat het openbaar ministerie in Spanje niet veel haast zal gaan maken., niemand heeft daar voordeel van. Lekker smoren in het eigen vet.

Puidgemont zal imho natuurlijk uiteindelijk vervolgd worden maar niet om redenen van politiek. Het ligt vast ingewikkelder maar asiel aanvragen omdat je elders welbewust en opzettelijk voor eigen gewin, de wet hebt (willen) overtreden, lijkt mij vrij lastig.

Ik ga benieuwd zijn naar de toespraak..... om 12u30 mits de vogel niet opnieuw gaat vliegen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_174777687
Wat Edwin Winkels zei bij de DWDD vond ik wel hout slaan. Onderling hadden de Catalanen en Spanjaarden totaal geen problemen tot dit gebeuren. Maar was er wel een diep verlangen van het platteland om onafhankelijk te worden, mede doordat zij geen Spaans spreken etc.
Hey
pi_174777707
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 12:36 schreef Dakterras het volgende:
Wat Edwin Winkels zei bij de DWDD vond ik wel hout slaan. Onderling hadden de Catalanen en Spanjaarden totaal geen problemen tot dit gebeuren. Maar was er wel een diep verlangen van het platteland om onafhankelijk te worden, mede doordat zij geen Spaans spreken etc.
En de mensen zoals hij zei werden helemaal gek gemaakt door de separatisten. Echt opruiing van het volk.
  dinsdag 31 oktober 2017 @ 12:37:09 #175
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174777712
quote:
Super... zat ook al rond te neuzen !!!!
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  dinsdag 31 oktober 2017 @ 12:39:02 #176
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_174777737
gebeurt nog niks
  dinsdag 31 oktober 2017 @ 12:41:50 #177
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174777793
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 12:39 schreef KingRadler het volgende:
gebeurt nog niks
Normaal hoor..... spanning opbouwen. Dit soort PersCo's gaan bijna nooit op tijd, gewoon in de linkerbovenhoek zetten.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  dinsdag 31 oktober 2017 @ 12:43:21 #178
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_174777814
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 12:36 schreef Jano9 het volgende:

[..]

En de mensen zoals hij zei werden helemaal gek gemaakt door de separatisten. Echt opruiing van het volk.
Wat een onzin, die strijd is er al tientallen jaren. Waarom denk je dat Cruyff destijds zijn zoon de verboden Catalaanse naam Jordi gaf ?
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  dinsdag 31 oktober 2017 @ 12:44:22 #179
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_174777831
Johan had voor verzoening kunnen zorgen.
pi_174777862
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 12:43 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Wat een onzin, die strijd is er al tientallen jaren. Waarom denk je dat Cruyff destijds zijn zoon de verboden Catalaanse naam Jordi gaf ?
Ik zeg alleen wat Edwin Winkels zei, die man is meestal wel goed geïnformeerd over Catalonië. Hij zei dat ruim 2 miljoen Catalanen helemaal gek zijn gemaakt door de Catalaanse separatisten.

Niemand zal ook ontkennen dat de strijd tussen Spanje en de Catalaanse separatisten al tientallen jaren bestaat.
  dinsdag 31 oktober 2017 @ 12:49:19 #181
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174777907
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 12:43 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Wat een onzin, die strijd is er al tientallen jaren. Waarom denk je dat Cruyff destijds zijn zoon de verboden Catalaanse naam Jordi gaf ?
Sterker nog, de strijd is er al honderden jaren.... en Cruijff heeft gelijk dat hij in zekere zin onsterfelijk is met o.a. "Als je niet kan winnen, moet je zorgen dat je niet verliest" wat Puidgemont maar moet zien te begrijpen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_174777932
Er lijkt wat te gebeuren op de stream!
  dinsdag 31 oktober 2017 @ 12:51:20 #183
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174777948
Puidgemont aangekomen in de www.pressclub.be.....
Anon_Eu twitterde op dinsdag 31-10-2017 om 12:50:10 Catalonia’s ousted president arrives at Brussels Press Club for news conference amid asylum…… https://t.co/Bb67IIRjh8 reageer retweet
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  dinsdag 31 oktober 2017 @ 12:51:21 #184
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_174777949
wat een drukte
pi_174777976
quote:
10s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 12:49 schreef Vallon het volgende:

[..]

Sterker nog, de strijd is er al honderden jaren.... en Cruijff heeft gelijk dat hij in zekere zin onsterfelijk is met o.a. "Als je niet kan winnen, moet je zorgen dat je niet verliest" wat Puidgemont maar moet zien te begrijpen.
Cruijff sprak geen Catalaans. En tevens, de zoon van Edwin Winkels heeft een Catalaanse naam, maar zijn achtergrond via zijn moeder ligt in Andalusië.

Ik ben regelmatig in de vele gebieden van Spanje geweest, dat gooien op cultuur is echt onzin. In elke autonome regio heb je andere cultuur. Net als in Nederland je dat hebt.
Hey
  dinsdag 31 oktober 2017 @ 12:53:00 #186
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_174777983
niemand die luistert
  dinsdag 31 oktober 2017 @ 12:53:40 #187
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_174777997
kut smartphones
pi_174778001
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 12:53 schreef KingRadler het volgende:
niemand die luistert
Een grote chaos: "Down!" Iedereen blijft staan haha.
pi_174778035
Waarom moet hij zo nodig Frans spreken?
  dinsdag 31 oktober 2017 @ 12:55:41 #190
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_174778046
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 12:55 schreef Jano9 het volgende:
Waarom moet hij zo nodig Frans spreken?
omdat hij Frans gedeelte van België is
pi_174778056
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 12:55 schreef Jano9 het volgende:
Waarom moet hij zo nodig Frans spreken?
Dat legt hij nu uit.
pi_174778063
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 12:55 schreef KingRadler het volgende:

[..]

omdat hij Frans gedeelte van België is
Wat een kutzooi. Spreekt hij uberhaubt wel Engels? In een Intervieuw met de BBC sprak die Spaans terug..
Hey
pi_174778070
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 12:56 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat legt hij nu uit.
Ja dat hoorde ik, nu is het Catalaans.
  dinsdag 31 oktober 2017 @ 12:56:58 #194
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_174778076
hij doet het meertaling
pi_174778091
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 12:56 schreef Jano9 het volgende:

[..]

Ja dat hoorde ik, nu is het Catalaans.
Klinkt echt als een mix tussen Spaans en Frans.

De namen ook; Puigdemont, Pique, Sergi, Jordi, Bosch, Busquets.
Hey
pi_174778107
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 12:58 schreef Dakterras het volgende:

[..]

Klinkt echt als een mix tussen Spaans en Frans.

De namen ook; Puigdemont, Pique, Sergi, Jordi, Bosch, Busquets.
Puyol niet te vergeten :P.
pi_174778113
Maar goed, op naar de ministaatjes
Hey
pi_174778145
Het is nu op live op alle europese nieuwszenders. Voor CNN is het te ver van mijn bed, ze zaniken liever een hele dag op Trump.
  dinsdag 31 oktober 2017 @ 13:02:36 #199
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_174778186
Ik VTM nieuws, nederlandse tolk *O*
pi_174778196
*Nederlandstalige
  dinsdag 31 oktober 2017 @ 13:04:58 #202
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174778201
quote:
France24 ook..... kortom life is happening in Europe.
Hij legt uit hoe het allemaal is en benadrukt dat het ene politiek probleem is veroorzaakt door de Spaanse overheid en het geweld.

13u10: Hij gaat eisen aanleggen aan de Spaanse overheid omtrent de verkiezingen van 21dec17.... hij eist en vraagt of de Spaanse overheid de uitlag gata respecteren.
Opnieuw vraagt hij om EU steun om dat de Catalaanse zaak, belangrijk is voor iedereen en dat de Spaanse overheid weigert om in dialoog te gaan.

De Catalaans mensen moet zich opmaken op een lange strijd om zich te weer e stellen tegen respressieve leiders en om vreedzaam zich te verzetten.
Hij dankt zijn medeleiders en hun families voor de inspanningen die zij zich getroosten.
Als laatste werkt hij aan een manier om te voorkomen dat PP met artikel 155 de boel ontmanteld. Hij wil mee doen aan de verkiezingen van 21dec17 wat hij (puidgemont) altijd al gewild heeft..... Dank u.


Vragen/antwoorden: Hij is niet in Beligë voor asiel, hij is in Brussel. Het is geen zaak van België. Hij is België omdat het (Spaanse) OM hem heeft gezegd, dat ze hem zullen krijgen (hoog stijgen, laag vallen). Zolang die aantijgingen nbiet worden weggenomen blijft hij weg. Hij heeft een recht om zich vrij te bewegen. Hij heeft besloten zich aan de wereld te tonen om duidelijk te aken wat er in Catalonië gebeurd.


Afijn..... het is duidelijk. Dive en Duck.

[ Bericht 12% gewijzigd door Vallon op 31-10-2017 13:15:44 ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_174778202
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 13:03 schreef wodca het volgende:
Ik VTM nieuws, nederlandse tolk *O*
Link
Hey
pi_174778208
quote:
12s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 13:04 schreef Vallon het volgende:

[..]

France24 ook..... kortom life is happening in Europe.
Hij legt uit hoe het allemaal is en benadrukt dat het ene politiek probleem is veroorzaakt door de Spaanse overheid en het geweld.
Geweld :') :') :') :')
Hey
pi_174778230
https://nieuws.vtm.be/ (livestream)
pi_174778278
https://nieuws.vtm.be/bin(...)g-puigdemont-brussel

livestream met nederlandstalige tolk
pi_174778289
Slachtofferrol pur sang. Die keert nooit meer terug in Spanje
Hey
  dinsdag 31 oktober 2017 @ 13:12:18 #208
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_174778309
die zien we nooit meer terug
  dinsdag 31 oktober 2017 @ 13:15:24 #209
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_174778350
Hij heeft gewoon een erg tactische fout gemaakt met zolang te wachten om de onafhankelijkheid uit te roepen. Hij had dat daags na de verkiezingen moeten doen, toen iedereen nog sprak over het geweld van de Guardia Civil ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_174778481
Binnen de partij van Puidgemont gaat het ook goed: http://www.knack.be/nieuw(...)e-normal-919775.html.

quote:
De Catalaanse minister van Ondernemen Santi Vila werd vandaag als topkandidaat voor de regionale verkiezingen van 21 december genoemd. Hij is vanuit een gematigde positie voor onafhankelijkheid, zei Vila aan de radiozender RAC-1.

Santi Vila trad vorig weekend af als minister. Het zinde hem niet dat Puigdemont aan de afscheuringsplannen vasthield in plaats van een compromis met de regering in Madrid te zoeken. De centrale regering van Spanje had Catalonië als reactie op de onafhankelijkheidsverklaring rechtstreeks onder haar bestuur geplaatst en voor december nieuwe verkiezingen uitgeschreven.

Gisteren liet de separatistische partij PDeCat verstaan dat ze de beslissing van Madrid accepteerde door aan te kondigen dat ze aan de verkiezingen zal deelnemen. Puigdemont had zaterdag nog tot 'vreedzaam verzet' opgeroepen, en was dan naar België afgereisd. De overdracht van de controle aan de centrale regering verliep zonder incidenten, en ook protesten in Catalonië bleven uit.

De secretaris-generaal van PDeCat, Marta Pascal, erkende ondertussen dat de voorbije dagen fouten waren gemaakt. Men had zich het afscheuringsproces eenvoudiger voorgesteld, zei ze op de Catalaanse tv-zender TV-3. 'We hebben gedaan wat we moesten doen.' Maar als internationale erkenning uitblijft en de lokale politie de bevelen van de centrale regering moet opvolgen, komt de ontnuchtering. 'We hebben ons iets als heel eenvoudig voorgesteld dat wellicht niet zo eenvoudig is - maar het was mogelijk', zei Pascal.

pi_174778507
zoutbergNOS twitterde op dinsdag 31-10-2017 om 13:21:50 Puigdemont blijft met negen ministers in Brussel "zolang we geen garanties van Spaanse juistitie krijgen dat we vrij zijn om te handelen". reageer retweet
pi_174778830
Wacht even:

1) je roept de onafhankelijkheid uit
2) een buitenlandse mogendheid schrijft verkiezingen voor jouw land uit
3) waarop je zegt: okee, is goed!

Worst. Independence Leader. Ever.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_174780126
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 13:43 schreef Nielsch het volgende:
Wacht even:

1) je roept de onafhankelijkheid uit
2) een buitenlandse mogendheid schrijft verkiezingen voor jouw land uit
3) waarop je zegt: okee, is goed!

Worst. Independence Leader. Ever.
Ben je aan het solliciteren? :P
  dinsdag 31 oktober 2017 @ 16:35:27 #214
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_174782171
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 21:04 schreef PLAE@ het volgende:
Spanje zou een geldend referendum moeten organiseren. Dat zie ik als enige nette uitweg. Bij een ‘nee’ op zijn vroegst over 25 jaar een nieuwe ronde.
En wanneer een nieuwe ronde bij een 'ja'?

En dat is dus het probleem bij referenda waarbij 1 optie terug te draaien is, en de andere niet.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_174784031
Bart De Wever: “Puigdemont is een vriend en vrienden zijn bij mij altijd welkom”

“Wij gaan geen vrienden in de steek laten. Ik keer nooit meer rug naar vrienden, ook niet als die in de problemen zitten.” Dat heeft N-VA-voorzitter Bart De Wever aan VTM Nieuws gezegd over het bezoek van de afgezette Catalaanse leider Carles Puigdemont aan ons land.




Ondanks het contactverbod van premier Charles Michel verborg Bart De Wever niet dat er contact was geweest met de Catalaanse leider. “We weten allemaal dat wij heel nauwe banden hebben met partijen en bewegingen in Catalonië, maar ook in Spanje. Puigdemont is een vriend en vrienden zijn bij mij altijd welkom”, aldus De Wever op de vraag wat hij ervan zou vinden indien de Catalaanse leider asiel zou aanvragen in ons land. “Wij gaan geen vrienden in de steek laten. Ik keer nooit mijn rug naar vrienden, ook niet als die in de problemen zitten.”

Volgens De Wever zijn de huidige problemen in Spanje begonnen in Madrid en niet in Barcelona. “Ik vrees dat de Spaanse premier Rajoy een cynisch spel gespeeld heeft, waarbij hij ook geweld heeft gepleegd tegen zijn eigen burgers. Hij heeft de Catalanen in een hoek geduwd.”

Hoe de situatie opgelost kan worden? “Door dialoog”, aldus De Wever. “Beide partijen moeten rond de tafel gaan zitten en Spanje moet het autonoom karakter teruggeven aan Catalonië, dat is de oplossing voor heel wat problemen.”

“Puigdemont heeft Catalonië in chaos en ravage achtergelaten”
Europees parlementslid Guy Verhofstadt neemt de afgezette Catalaanse minister-president Carles Puigdemont op de korrel voor zijn trip naar Brussel. Op zijn Facebook-pagina verwijst de fractieleider van de Europese liberalen naar het beeld van Puigdemont als Kuifje dat circuleert.



Verhofstadt noemt de vergelijking met Kuifje echter niet gepast. “Kuifje vindt in zijn avonturen altijd oplossingen, terwijl Puigdemont Catalonië in chaos en ravage heeft achtergelaten”.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171031_03163446
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_174784064
Puigdemont heeft in ieder geval een plek in Brussel waar hij kan crashen en Verhofstadt heeft zijn verzameling Kuifjes van zolder gehaald voor inspiratie om Puigdemont belachelijk te maken.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_174784173
Ah, als Spanje extreem geweld inzet tegen haar burgers is het volgens Verhofstadt een "interne aangelegenheid" maar nu ineens heeft hij wel een mening over Puigdemont. Wat een idioot.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  dinsdag 31 oktober 2017 @ 18:30:51 #218
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_174784481
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 18:15 schreef Nielsch het volgende:
Ah, als Spanje extreem geweld inzet tegen haar burgers is het volgens Verhofstadt een "interne aangelegenheid" maar nu ineens heeft hij wel een mening over Puigdemont. Wat een idioot.
Het is toch Puigdemont zelf die zijn geliefde netnietnatie in de steek laat?
Daar mag eenieder wat van vinden.
Al zou ik me van de mening van ene Verhofstadt weinig aantrekken. :P
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_174786178
België moet zich weer moeien met zaken die niet hun aangaan. man man....

Trouwens zie ik nooit Catalonië Onafhankelijk worden......

En als dat zo is ben ik dus nog nooit in Spanje geweest maar wel al in Catalonië
  dinsdag 31 oktober 2017 @ 19:57:57 #220
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_174787453
Hahaha hij wordt donderdag en vrijdag in Madrid verwacht ......
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
pi_174788387
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 19:57 schreef chufi het volgende:
Hahaha hij wordt donderdag en vrijdag in Madrid verwacht ......
?
  donderdag 2 november 2017 @ 19:30:57 #223
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_174830223
En daar gaan ze de cel in ...

quote:
Spaanse rechter vaardigt Europees aanhoudingsbevel uit voor Puigdemont, acht ministers naar gevangenis

De Spaanse rechter heeft zopas een Europees aanhoudingsbevel uitgevaardigd voor de afgezette Catalaanse premier Carles Puigdemont en vier ex-ministers die momenteel in België verblijven. Intussen stuurt de Spaanse rechter de acht Catalaanse ministers die wel in het land bleven naar de cel, in afwachting van hun proces.

Zopas besliste de Spaanse rechter dat acht afgezette Catalaanse ministers in voorlopige hechtenis worden genomen. Een negende is vrij op borg. “Er bestaat een risico dat de beklaagden zullen vluchten aangezien andere regeringsleden naar het buitenland zijn vertrokken”, aldus de rechter in La Vanguardia.

Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_174832200
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 13:11 schreef Dakterras het volgende:
Slachtofferrol pur sang. Die keert nooit meer terug in Spanje
Ja goh wat is hij anders?
Slachtoffer duh.

Dictator Rajoy misbruikt zijn macht in Spanje gigantisch. Natuurlijk zijn er dingen niet handig geweest maar Spanje laat alles zien van een dictatuur, zelfs tot geweld tegen eigen burgers aan toe.
Dat de bestuurders die er wel waren in de rechtbank gevangengezet worden zegt al genoeg.
pi_174832228
De Catalaanse bevolking doet geen fuck (protest/opstand of meer) en de meeste leden van de politie werken mee met de centrale regering.

De Catalaanse onafhankelijkheidsfiguren waren nogal naïef. En het Catalaanse volk heeft er blijkbaar ook geen geweld voor over om Spanje weg te houden. Er is dus geen volksleger oid opgericht. Was wel te verwachten want zo'n 60% is tegen.

Zoals ik al zei, voor onafhankelijkheid moet je macht hebben om hem te houden. Met een leger of dikke vrienden met een land zijn die eventueel voor je garant staat. Is allemaal niet gebeurt dus we hebben deze poppen kast. Het is ook geen 1930 meer...
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_174832323
quote:
7s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 18:30 schreef Ringo het volgende:

Het is toch Puigdemont zelf die zijn geliefde netnietnatie in de steek laat?
Daar mag eenieder wat van vinden.
Al zou ik me van de mening van ene Verhofstadt weinig aantrekken. :P
In de steek laat? Nou wat moet je anders met die dictator die iedereen gevangen laat zetten en anders wel geweld gebruikt.
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 20:52 schreef Godshand het volgende:
De Catalaanse bevolking doet geen fuck (protest/opstand of meer) en de meeste leden van de politie werken mee met de centrale regering.

De Catalaanse onafhankelijkheidsfiguren waren nogal naïef. En het Catalaanse volk heeft er blijkbaar ook geen geweld voor over om Spanje weg te houden. Er is dus geen volksleger oid opgericht. Was wel te verwachten want zo'n 60% is tegen.

Zoals ik al zei, voor onafhankelijkheid moet je macht hebben om hem te houden. Met een leger of dikke vrienden met een land zijn die eventueel voor je garant staat. Is allemaal niet gebeurt dus we hebben deze poppen kast. Het is ook geen 1930 meer...
Dat is het verschil tussen Catalanen en Spanje.
Spanje gebruikt met alle liefde geweld, de Catalanen doen alles al vanaf het begin gewoon netjes en in vrede.
Met dictator Rajoy aan de macht snappen ze ook wel dat het anders door een knokmacht in elkaar gemept wordt. Dus de Mossos kan ook gewoon niets verder.

Tijd voor de EU om te eisen dat dictatuur verdwijnt.
pi_174833329
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 20:55 schreef bianconeri het volgende:

[..]

In de steek laat? Nou wat moet je anders met die dictator die iedereen gevangen laat zetten en anders wel geweld gebruikt.

[..]

Dat is het verschil tussen Catalanen en Spanje.
Spanje gebruikt met alle liefde geweld, de Catalanen doen alles al vanaf het begin gewoon netjes en in vrede.
Met dictator Rajoy aan de macht snappen ze ook wel dat het anders door een knokmacht in elkaar gemept wordt. Dus de Mossos kan ook gewoon niets verder.

Tijd voor de EU om te eisen dat dictatuur verdwijnt.
Hoepel op met dat "dictatuur". De Catalanen zijn in Spanje een minderheid en krijgen dus niet altijd hun zin. Dikke pech gehad, dat is geen dictatuur maar democratie.
pi_174835443
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 21:28 schreef Igen het volgende:

Hoepel op met dat "dictatuur". De Catalanen zijn in Spanje een minderheid en krijgen dus niet altijd hun zin. Dikke pech gehad, dat is geen dictatuur maar democratie.
Dictatuur heeft niets te maken met de Catalanen die kleiner zijn of wat dan ook.
Alle recht op referenda verbieden, dialoog weigeren en alles neerslaan met geweld heeft niets met democratie te maken.
pi_174835783
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 13:15 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Hij heeft gewoon een erg tactische fout gemaakt met zolang te wachten om de onafhankelijkheid uit te roepen. Hij had dat daags na de verkiezingen moeten doen, toen iedereen nog sprak over het geweld van de Guardia Civil ...
Och dat maakt niets uit. Geen enkel land steunt die onafhankelijk en daarmee houdt het op. Kappen met die onzin dus want het is gebakken lucht. Catalonie kan geen onafhankelijk militair afdwingen en daarmee is het onmogelijk dus.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
  donderdag 2 november 2017 @ 22:58:23 #230
198365 Morendo
The Real Deal
pi_174836033
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 13:15 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Hij heeft gewoon een erg tactische fout gemaakt met zolang te wachten om de onafhankelijkheid uit te roepen. Hij had dat daags na de verkiezingen moeten doen, toen iedereen nog sprak over het geweld van de Guardia Civil ...
Dat had wat uitgemaakt.

Een afscheiding werkt enkel met wederzijds goedvinden of door middel van geweld. Dat is al zo sinds Mozes.
Die Lebenslust bringt dich um.
  donderdag 2 november 2017 @ 23:01:20 #231
198365 Morendo
The Real Deal
pi_174836099
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 20:55 schreef bianconeri het volgende:

[..]

In de steek laat? Nou wat moet je anders met die dictator die iedereen gevangen laat zetten en anders wel geweld gebruikt.

[..]

Dat is het verschil tussen Catalanen en Spanje.
Spanje gebruikt met alle liefde geweld, de Catalanen doen alles al vanaf het begin gewoon netjes en in vrede.
Met dictator Rajoy aan de macht snappen ze ook wel dat het anders door een knokmacht in elkaar gemept wordt. Dus de Mossos kan ook gewoon niets verder.

Tijd voor de EU om te eisen dat dictatuur verdwijnt.
Hoe oud ben jij dan?

Het is zeker ook een dictatuur bij bianconeri thuis wanneer papa zegt dat hij zijn bord moet leegeten, of dat hij anders geen dessert krijgt.

MWEHEHEHEH. IK WIL TOETJE. GEEN SPRUITJES. DAT WIL IK.
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_174836324
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 22:38 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Dictatuur heeft niets te maken met de Catalanen die kleiner zijn of wat dan ook.
Alle recht op referenda verbieden, dialoog weigeren en alles neerslaan met geweld heeft niets met democratie te maken.
Er bestaat helemaal geen recht op referenda.
pi_174851657
Europees arrestatiebevel tegen Puigdemont:

https://nos.nl/artikel/22(...)ider-puigdemont.html
pi_174851753
quote:
2s.gif Op donderdag 2 november 2017 23:01 schreef Morendo het volgende:

Hoe oud ben jij dan?

Het is zeker ook een dictatuur bij bianconeri thuis wanneer papa zegt dat hij zijn bord moet leegeten, of dat hij anders geen dessert krijgt.

MWEHEHEHEH. IK WIL TOETJE. GEEN SPRUITJES. DAT WIL IK.
Wees maar niet bang hoor dat ik nog bij ouders zou wonen hoor.
Maar het gedrag van Spanje is niets anders dan een dictatuur. Hoeft niet slecht te zijn hoor, maar het is wel een dictatuur met dit gedrag.
Ook nu weer met hoe ze omgaan met Puidgemont.
pi_174870278
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 20:11 schreef Igen het volgende:

[..]

Of omtrent Kosovo is destijds gewoon een verkeerde afweging gemaakt die niet herhaald moet worden. Zomaar een ideetje hoor.
Servië wil Kosovo "terug".

Best een logische gedachtegang als je ziet dat Spanje gesteund wordt door Europa en Catalonië niet beschermd wordt door de NAVO.

quote:
Servië eist Kosovo-conferentie na 'Catalonië'

„Als Spanje kan vechten voor zijn Catalonië-concept, dan kunnen wij Serviërs ook voor ons land strijden”, citeerde de regeringskrant Novosti zaterdag in Belgrado minister van Buitenlandse Zaken Ivica Dacic. Hij riep op tot een internationale conferentie om het decennia-oude probleem met Kosovo op te lossen.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1050662/servie-eist-kosovo-conferentie-na-catalonie
  zondag 5 november 2017 @ 10:49:43 #236
111528 Viajero
Who dares wins
pi_174879154
quote:
2s.gif Op zaterdag 4 november 2017 20:47 schreef Kloon7 het volgende:

[..]

Servië wil Kosovo "terug".

Best een logische gedachtegang als je ziet dat Spanje gesteund wordt door Europa en Catalonië niet beschermd wordt door de NAVO.

[..]

Volgende stap: Spanje eist dat de illegale secessie van Nederland wordt teruggedraaid.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_174882292
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 10:49 schreef Viajero het volgende:

[..]

Volgende stap: Spanje eist dat de illegale secessie van Nederland wordt teruggedraaid.
Toen was het afscheiden van Nederland ook illegaal..
  zondag 5 november 2017 @ 17:11:12 #240
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_174886739
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 14:45 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Belgie :r
Als Spanje een internationaal Arrestatiebevel uitbrengt kan België niet anders. Het is niet gezegd dat men hem uitlevert, als hij asiel aanvraagt (kan in de EU alleen in België, andere EU landen kunnen gezien de verdragen geen asiel verlenen)
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_174886929
quote:
1s.gif Op zondag 5 november 2017 17:11 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als Spanje een internationaal Arrestatiebevel uitbrengt kan België niet anders. Het is niet gezegd dat men hem uitlevert, als hij asiel aanvraagt (kan in de EU alleen in België, andere EU landen kunnen gezien de verdragen geen asiel verlenen)
Als je kan verwachten dat de verdachte om politieke redenen gezocht worden, dan is het zelfs je plicht om hem niet te arresteren. Zo worden er in meerdere Europese landen, waaronder Nederland, geen terrorisme verdachten voor Turkije opgepakt. Zijn ook gewoon arrestatiebevelen voor.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_174887161
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 17:22 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Als je kan verwachten dat de verdachte om politieke redenen gezocht worden, dan is het zelfs je plicht om hem niet te arresteren. Zo worden er in meerdere Europese landen, waaronder Nederland, geen terrorisme verdachten voor Turkije opgepakt. Zijn ook gewoon arrestatiebevelen voor.
Omdat die het bij die mensen onduidelijk is of ze daadwerkelijk de wet hebben overtreden, of dat de Turkse regering dat verzint om ze naar Turkije te krijgen.

Daar is bij Puigdemont geen onduidelijkheid over.
  zondag 5 november 2017 @ 17:35:03 #243
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_174887191
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 17:22 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Als je kan verwachten dat de verdachte om politieke redenen gezocht worden, dan is het zelfs je plicht om hem niet te arresteren. Zo worden er in meerdere Europese landen, waaronder Nederland, geen terrorisme verdachten voor Turkije opgepakt. Zijn ook gewoon arrestatiebevelen voor.
Turkije is geen EU land.
Wat ik poste is hoe de verdragen zijn binnen de EU
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_174887258
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 17:33 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Omdat die het bij die mensen onduidelijk is of ze daadwerkelijk de wet hebben overtreden, of dat de Turkse regering dat verzint om ze naar Turkije te krijgen.

Daar is bij Puigdemont geen onduidelijkheid over.
Iedere verdachte is een verdachte totdat een rechter besloten heeft of hij de wet overtreden heeft of niet. Dus iedere verdachte die wij uitleveren daarvan is het onduidelijk of hij de wet overtreden heeft.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zondag 5 november 2017 @ 17:40:36 #245
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_174887290
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 17:39 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Iedere verdachte is een verdachte totdat een rechter besloten heeft of hij de wet overtreden heeft of niet. Dus iedere verdachte die wij uitleveren daarvan is het onduidelijk of hij de wet overtreden heeft.
Nederland levert zelfs eigen staatsburgers uit aan andere landen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_174887298
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 17:39 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Iedere verdachte is een verdachte totdat een rechter besloten heeft of hij de wet overtreden heeft of niet. Dus iedere verdachte die wij uitleveren daarvan is het onduidelijk of hij de wet overtreden heeft.
Oke het is onduidelijk of ze oprecht verdacht worden van het feit waarvoor de Turkse regering ze wil laten overkomen.
  zondag 5 november 2017 @ 17:43:47 #247
111528 Viajero
Who dares wins
pi_174887352
quote:
1s.gif Op zondag 5 november 2017 17:35 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Turkije is geen EU land.
Wat ik poste is hoe de verdragen zijn binnen de EU
We hebben ook verdragen over mensenrechten in de EU, daar hoeven sommigen (Spanje) zich kennelijk ook niet aan te houden.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  zondag 5 november 2017 @ 17:47:21 #248
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_174887425
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 17:43 schreef Viajero het volgende:

[..]

We hebben ook verdragen over mensenrechten in de EU, daar hoeven sommigen (Spanje) zich kennelijk ook niet aan te houden.
Je kan daar van alles van vinden, doe ik ook, maar in de EU moeten de landen zich aan hun eigen wetten en de verdragen met de andere EU landen houden, ook al vinden ze dat een keertje niet leuk.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_174887493
quote:
1s.gif Op zondag 5 november 2017 17:35 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Turkije is geen EU land.
Wat ik poste is hoe de verdragen zijn binnen de EU
Je had het over een internationaal arrestatiebevel.

Nu moet ik toegeven dat de EU er wel op toeziet dat wetten in EU-landen niet debiel zijn, maar het blijven nog altijd interne aangelegenheden. Als morgen homoseksualiteit strafbaar wordt in Polen of de doodstraf daar ingevoerd word, dan zal NL of Belgie geen verdachten uit gaan leveren die daarvan verdacht worden of daarvoor in aanmerking komen.

Waar Puigdemont en zijn ministers van verdacht worden en de 20 jaar cel die ze er in Spanje voor kunnen krijgen zijn zeer dubieus.

Belgie heeft met hun arrestatiebevel in elk geval geaccepteerd dat het moreel acceptabel is om
het uitroepen van onafhankelijkheid als zware misdaad te zien. Als ze deze 5 mensen ook nog aan Spanje gaan uitleveren dan accepteren ze ook dat deze mannen daarvoor 20 jaar in de bak kunnen verdwijnen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_174887513
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 17:40 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Oke het is onduidelijk of ze oprecht verdacht worden van het feit waarvoor de Turkse regering ze wil laten overkomen.
Als Turkije daarvoor een arrestatiebevel uitgeeft, dan worden ze daarvan verdacht.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_174887520
quote:
1s.gif Op zondag 5 november 2017 17:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nederland levert zelfs eigen staatsburgers uit aan andere landen
Ja, en wat heeft dat hiermee te maken?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_174887679
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 17:51 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Als Turkije daarvoor een arrestatiebevel uitgeeft, dan worden ze daarvan verdacht.
Je bent niet een heel snugger persoon ofwel?
Volgende keer toch iets beter opletten op school bij begrijpend lezen.
pi_174887714
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 18:01 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Je bent niet een heel snugger persoon ofwel?
Volgende keer toch iets beter opletten op school bij begrijpend lezen.
Ik denk dat jij beter een extra cursus kan gaan volgen.
En hou voortaan je beledigingen maar voor jezelf.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zondag 5 november 2017 @ 19:06:49 #254
111528 Viajero
Who dares wins
pi_174889382
quote:
1s.gif Op zondag 5 november 2017 17:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je kan daar van alles van vinden, doe ik ook, maar in de EU moeten de landen zich aan hun eigen wetten en de verdragen met de andere EU landen houden, ook al vinden ze dat een keertje niet leuk.
Mijn probleem is dus dat Spanje zich niet aan die wetten en verdragen houdt.

En dat de rest van de EU graag een oogje toe knijpt zolang het maar anti-democratisch is.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_174890638
Dat referendum kun je moeilijk als een betrouwbare meting zien, maar dat is de schuld van de Spaanse overheid. Ik vind het erg jammer dat er weer een stukje democratie in Europa doodgeknuppeld is. Vergelijk het proces van Catalonië eens met hoe de Britten het deden met Schotland en hun eigen referendum. En als je de ongekozen overlords in Brussel mag geloven is de EU waar we op zitten te wachten.

Het zal best dat het op de korte termijn een beetje pijn gaat doen voor de Engelsen, maar als de geschiedenis een leermeester is de antidemocratische weg van de EU op termijn nog veel schadelijker.
  zondag 5 november 2017 @ 20:35:08 #256
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_174891362
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 17:50 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Je had het over een internationaal arrestatiebevel.

Nu moet ik toegeven dat de EU er wel op toeziet dat wetten in EU-landen niet debiel zijn, maar het blijven nog altijd interne aangelegenheden. Als morgen homoseksualiteit strafbaar wordt in Polen of de doodstraf daar ingevoerd word, dan zal NL of Belgie geen verdachten uit gaan leveren die daarvan verdacht worden of daarvoor in aanmerking komen.
Kern is dat Puidgemont willens en wetens in een ander EU land de wet heeft overtreden waarbij het totaal niet gaat om mensenrechten. Het heeft weinig zin, wat gepoogd zal worden, om het politiek proberen te maken. België zal conform de wet beoordelen of overlevering derhalve valide is.

quote:
Waar Puigdemont en zijn ministers van verdacht worden en de 20 jaar cel die ze er in Spanje voor kunnen krijgen zijn zeer dubieus.
Dat is maar welke kant je kiest of ziet, gelukkig heeft de wet geen mening.
Daarbij zijn de wetten in Europa tamelijk gelijk(waardig). Wanneer je hier een aanslag doet op Rutte, wat je ook van hem vindt, gaat elk land in de EU je uitleveren. Puidgemont heeft zijn positie en staatsmiddelen ge/misbruikt voor eigen (of partij)belangen.

quote:
Belgie heeft met hun arrestatiebevel in elk geval geaccepteerd dat het moreel acceptabel is om
het uitroepen van onafhankelijkheid als zware misdaad te zien. Als ze deze 5 mensen ook nog aan Spanje gaan uitleveren dan accepteren ze ook dat deze mannen daarvoor 20 jaar in de bak kunnen verdwijnen.
Nee, België doet/geeft geen oordeel noch let zij op de (mate van) strafbaarheid en handelt volgens de wet.

Het kan heel misschien nog zijn dat de onderzoeksrechter Puidgemont's acties gaat zien als een "politiek delict" en vervolgens niet overgaat tot overlevering of zo je wilt, overdragen.
Kan nog best een dingetje worden wat gewoon volgens het boekje verloopt.

NB: Uitlevering is een juridische term met een andere strekking en wordt gebruikt wanneer het gaat om een niet EU cq. verdragsland. We praten dus over overlevering waarbij de regering van België (MinJus) derhalve ook geen rol speelt. Er zijn nog zat mogelijkheden om in beroep te gaan, alles is vrij precies geregeld.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_174892205
quote:
12s.gif Op zondag 5 november 2017 20:35 schreef Vallon het volgende:
Het kan heel misschien nog zijn dat de onderzoeksrechter Puidgemont's acties gaat zien als een "politiek delict" en vervolgens niet overgaat tot overlevering of zo je wilt, overdragen.
Kan nog best een dingetje worden wat gewoon volgens het boekje verloopt.
Nou, die kans lijkt mij heel wat groter. Ze zouden zich daarmee echt ongeloofwaardig maken
als rechtstaat.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_174893773
Eindelijk worden mensen in EU eens wakker.
Aantal Belgen die zich wat meer aan de kant van Puidgemont scharen.

Wat duurde dat allemaal lang zeg.
Hoe kunnen ''fatsoenlijke'' Europese landen zich scharen achter Madrid?
Wat willens en wetens eigen burgers neer laat knuppelen en de democratie volledig de kop in laat drukken. Niets met dialoog te maken wil hebben. Alles waar de EU juist voor wil gaan.

quote:
12s.gif Op zondag 5 november 2017 20:35 schreef Vallon het volgende:

Kern is dat Puidgemont willens en wetens in een ander EU land de wet heeft overtreden waarbij het totaal niet gaat om mensenrechten. . Puidgemont heeft zijn positie en staatsmiddelen ge/misbruikt voor eigen (of partij)belangen.

Zie wat ik hierboven in deze post ook zeg....
Spanje is juist in Europese overtreding. En ook qua eigen wetgeving.
Zulke zaken zijn gewoon niet toegestaan.

Dat jij een referendum houden zo belangrijk vindt dat mensen neer geramd mogen worden en mensen zo schandalig behandeling verdienen als wat Madrid doet....
Dat zegt veel. Lijkt meer op doodstraf landen gedrag. Fascistisch zoals mensen het overal steeds meer noemen. Een dictatuur.
pi_174898347
Wel een slimme zet van Puidgemont om naar België te vluchten. Kijk we weten allemaal dat de EU iedere EU-hater het liefst zijn nek om zou draaien maar de liefde voor eurofielen voor de EU is even groot als de liefde voor eurofielen voor hun imago. Puidgemont rekent dus er dus op dat de eurofielen hun imago prevaleren boven hun eurofiele religie. Ik weet het niet, 50/50 lijkt me, maar dat is beter dan niets.
  maandag 6 november 2017 @ 12:34:17 #260
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_174901587
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 20:10 schreef Glazenmaker het volgende:
Dat referendum kun je moeilijk als een betrouwbare meting zien, maar dat is de schuld van de Spaanse overheid.
Je wilt serieus beweren dat een referendum waarover gestemd wordt drie weken na afkondiging überhaupt een betrouwbare meting kan zijn?
  maandag 6 november 2017 @ 15:56:36 #261
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_174905001
https://www.volkskrant.nl(...)e-klap-uit~a4512437/

Blader naar beneden naar 1 november:

quote:
Politicoloog en Spanjekenner Frans Bieckmann. Hij is de auteur van 'Podemos - Nieuwe linkse politiek in Spanje'.

Bieckmann: ‘Het is een beweging van onderop tegen de bezuinigingspolitiek en voor meer democratie, ontstaan na de grote demonstraties van 15 mei 2011.
quote:
Maar zowel voor Rajoy als voor Puigdemont is de nationalistische polarisatie een vlucht naar voren. Beide partijen liggen onder vuur vanwege hun bezuinigingsbeleid en grootschalige corruptie. De nieuwe beweging van de burgerplatforms en Podemos hebben dat blootgelegd en wonnen daardoor aan populariteit. Daarop besloten de Catalaanse conservatieven de nationalistische kaart te spelen en samen met linkse separatistische bewegingen voor de onafhankelijkheid van Catalonië te gaan.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 6 november 2017 @ 16:13:31 #262
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_174905296
quote:
7s.gif Op maandag 6 november 2017 15:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:
https://www.volkskrant.nl(...)e-klap-uit~a4512437/

Blader naar beneden naar 1 november:

[..]

[..]

Leuk verzonnen, maar dit wil dus bijna helemaal niemand. Spanjaarden doen nou eenmaal niet aan polderen. Verder rammelt het binnen de partij aan alle kanten en zijn ze het ook niet eens over welke positie ze in moeten nemen. De leider van PODEMOS in Cataluña is vandaag afgetreden, omdat hij voor afscheiding is. Interessant detail: ze worden waarschijnlijk wel cruciaal na de verkiezingen om een meerderheid bij elkaar te krijgen. :') :') :')
Siesta & Fiesta!
pi_174908261
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 12:34 schreef Zelva het volgende:

[..]

Je wilt serieus beweren dat een referendum waarover gestemd wordt drie weken na afkondiging überhaupt een betrouwbare meting kan zijn?
Jij wil serieus beweren dat je langer nodig hebt voor een keuze? Wat ga je doen met die tijd? En ook die korte termijn was ingegeven vanuit angst voor de Spaanse overheid.
  maandag 6 november 2017 @ 19:10:05 #264
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_174908296
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 19:09 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Jij wil serieus beweren dat je langer nodig hebt voor een keuze? Wat ga je doen met die tijd? En ook die korte termijn was ingegeven vanuit angst voor de Spaanse overheid.
De stemmer heeft natuurlijk voldoende tijd nodig om zich te laten indoctrineren.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_174908347
quote:
7s.gif Op maandag 6 november 2017 19:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

De stemmer heeft natuurlijk voldoende tijd nodig om zich te laten indoctrineren.
Het angstorgel moet natuurlijk tijd hebben om aangezwengeld te worden. Stem voor wat de overheid wil dat je gaat stemmen want anders gaat het licht uit en start Europa WWIII!!
  maandag 6 november 2017 @ 19:22:13 #266
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_174908550
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 19:09 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Jij wil serieus beweren dat je langer nodig hebt voor een keuze? Wat ga je doen met die tijd? En ook die korte termijn was ingegeven vanuit angst voor de Spaanse overheid.
Discussies, debatten, meningsvorming, noem maar op. Je kunt toch niet verwachten van miljoenen mensen die hier helemaal niet hebben over nagedacht dat ze even een-twee-drie hun mening klaar hebben over een allesbepalende en vérstrekkende keuze?
  maandag 6 november 2017 @ 19:23:39 #267
111528 Viajero
Who dares wins
pi_174908593
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 19:22 schreef Zelva het volgende:

[..]

Discussies, debatten, meningsvorming, noem maar op. Je kunt toch niet verwachten van miljoenen mensen die hier helemaal niet hebben over nagedacht dat ze even een-twee-drie hun mening klaar hebben over een allesbepalende en vérstrekkende keuze?
Nee, geen enkele Catalaan heeft hier ooit over nagedacht. Niemand die twee maanden geleden ooit van onafhankelijheid had gehoord.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  maandag 6 november 2017 @ 19:26:18 #268
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_174908656
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 19:23 schreef Viajero het volgende:

[..]

Nee, geen enkele Catalaan heeft hier ooit over nagedacht. Niemand die twee maanden geleden ooit van onafhankelijheid had gehoord.
Alsof iedereen in Catalonië netjes in twee groepen te verdelen is :'). Maar dat moesten ze wel met dit zwartwithaastklusreferendum dat bindend was zelfs als er maar één stemmer zou komen opdagen. :|W

Dat jouw wereld nou puur zwartwit is...
pi_174908687
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 19:22 schreef Zelva het volgende:

[..]

Discussies, debatten, meningsvorming, noem maar op. Je kunt toch niet verwachten van miljoenen mensen die hier helemaal niet hebben over nagedacht dat ze even een-twee-drie hun mening klaar hebben over een allesbepalende en vérstrekkende keuze?
Je weet dat er een paar onafhankelijkheidspartijen een meerderheid hadden in het parlement?
pi_174908719
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 19:26 schreef Zelva het volgende:

[..]

Alsof iedereen in Catalonië netjes in twee groepen te verdelen is :'). Maar dat moesten ze wel met dit zwartwithaastklusreferendum dat bindend was zelfs als er maar één stemmer zou komen opdagen. :|W

Dat jouw wereld nou puur zwartwit is...
Nogal wiedes. Zouden ze hier ook moeten doen. Alleen al het idee dat je een referendum kan winnen door niet op te komen dagen is een laffe ondemocratische uitweg.
  maandag 6 november 2017 @ 21:31:59 #271
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_174911622
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 19:26 schreef Zelva het volgende:

[..]

Alsof iedereen in Catalonië netjes in twee groepen te verdelen is :'). Maar dat moesten ze wel met dit zwartwithaastklusreferendum dat bindend was zelfs als er maar één stemmer zou komen opdagen. :|W

Dat jouw wereld nou puur zwartwit is...
Los van dit specifieke referendum , maar eigenlijk is dat wel democratisch. Wie niet komt stemmen geeft dan eigenlijk gewoon de stem : "het maakt mij geen zak uit" en weet dat hij/zij zich zal moeten neerleggen bij de uitslag.

Het andere alternatief is dat je dan echt een stemplicht invoert, waarbij iedereen zich moet aanbieden om te stemmen , en dan zie je ook nog altijd een percentage dat blanco (geen mening) stemt ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  maandag 6 november 2017 @ 21:44:50 #272
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_174911955
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 21:31 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Los van dit specifieke referendum , maar eigenlijk is dat wel democratisch. Wie niet komt stemmen geeft dan eigenlijk gewoon de stem : "het maakt mij geen zak uit" en weet dat hij/zij zich zal moeten neerleggen bij de uitslag.
Dat klinkt allemaal leuk en aardig, maar vaak zijn er hele goede redenen om niet te gaan stemmen, die verder gaan dan 'ik heb er geen zin in'. Bijvoorbeeld dat als je mening 'ja, tenzij of op voorwaarde dat' of 'nee, tenzij' is en je geconfronteerd wordt met een onmogelijke keuze waar je op geen enkele manier kan achterstaan. Wil je die mensen echt verplichten om dan maar wat te kiezen met alle gevolgen van dien?

Daarom is een referendum een onzinnig nietszeggend instrument dat altijd gekaapt zal worden door en bevoordelen degenen die het belang hebben om de echte grote verandering door te voeren. Zij hebben het meeste belang om te gaan stemmen en zijn het duidelijkst in het keuze, dat is inherent aan een referendum. Grote politieke vraagstukken lenen zich niet voor een simpele ja/nee-vraag.
pi_174912308
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 21:44 schreef Zelva het volgende:
Grote politieke vraagstukken lenen zich niet voor een simpele ja/nee-vraag.
Juist wel.
In de EU of uit de EU, wel of niet onafhankelijk worden.... Vrij simpele hele belangrijke vragen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  maandag 6 november 2017 @ 23:03:43 #274
111528 Viajero
Who dares wins
pi_174913567
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 21:44 schreef Zelva het volgende:

[..]

Dat klinkt allemaal leuk en aardig, maar vaak zijn er hele goede redenen om niet te gaan stemmen, die verder gaan dan 'ik heb er geen zin in'. Bijvoorbeeld dat als je mening 'ja, tenzij of op voorwaarde dat' of 'nee, tenzij' is en je geconfronteerd wordt met een onmogelijke keuze waar je op geen enkele manier kan achterstaan. Wil je die mensen echt verplichten om dan maar wat te kiezen met alle gevolgen van dien?

Daarom is een referendum een onzinnig nietszeggend instrument dat altijd gekaapt zal worden door en bevoordelen degenen die het belang hebben om de echte grote verandering door te voeren. Zij hebben het meeste belang om te gaan stemmen en zijn het duidelijkst in het keuze, dat is inherent aan een referendum. Grote politieke vraagstukken lenen zich niet voor een simpele ja/nee-vraag.
Het kan wel.

quote:
Om een goed beeld te krijgen van de staatkundige vorm van de Antillen werden op alle eilanden volksraadplegingen gehouden. In 2000 gaf het eilandgebied Sint Maarten (het zuidelijke, Nederlandse deel van het eiland Sint Maarten) al te kennen een status aparte zoals Aruba te prefereren. Op 10 september 2004 stemde 59,5% van de bevolking van Bonaire voor het opheffen van de Antillen en voor directe banden met Nederland. Het eilandgebied Saba stemde voor dezelfde directe relatie op 1 oktober 2004. De bevolking van Curaçao stemde op 8 april 2005 voor een status aparte en Sint Eustatius stemde, op dezelfde dag, voor een Antillen 'nieuwe stijl'.

quote:
Op 15 mei 2009 werd door Curaçao een referendum gehouden. De opkomst bedroeg 67%; 52% van de uitgebrachte stemmen was vóór het bereikte onderhandelingsresultaat en 48% daartegen.

Als je duidelijk aankondigt dat er een referendum komt en dat de uitslag serieus genomen wordt, en duidelijke opties geeft (ironisch genoeg staat op de Spaanstalige wikipedia een beter overzicht dan op de Nederlandse):

quote:
En daarna in goed overleg met goede wil van beide kanten een oplossing vinden die het dichtst ligt bij wat de meerderheid wil. En zoals in Curaçao dan nog een referendum over het resultaat van die onderhandelingen.

Maar goed, wat is jouw voorstel om op grote vraagstukken het dichtst bij de wil van de meerderheid te komen?

https://nl.wikipedia.org/(...)rijk_der_Nederlanden
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  maandag 6 november 2017 @ 23:14:46 #275
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_174913755
De EU staat behoorlijk in haar hempje. Corrupte rattenplaag uit Brussel is een betere omschrijving. Eigen non-democratie zin doordrammen. En bij Spanje wegkijken.
EU = Nieuwe bakermat van nieuwe fascisme.

Wat dat betreft is het eigelijk een wonder dat Denemarken, maar ook Hongarije, Polen, Tsjechië nog lid zijn van de EU. Want voor je eigen bevollking opkomen mág niet van de EU.

[ Bericht 31% gewijzigd door Drugshond op 06-11-2017 23:37:23 ]
pi_174925744
quote:
6s.gif Op maandag 6 november 2017 23:14 schreef Drugshond het volgende:
De EU staat behoorlijk in haar hempje. Corrupte rattenplaag uit Brussel is een betere omschrijving. Eigen non-democratie zin doordrammen. En bij Spanje wegkijken.
EU = Nieuwe bakermat van nieuwe fascisme.

Wat dat betreft is het eigelijk een wonder dat Denemarken, maar ook Hongarije, Polen, Tsjechië nog lid zijn van de EU. Want voor je eigen bevollking opkomen mág niet van de EU.
Spanje komt op voor zijn eigen land hoor..

Ik word een beetje moe van die dictator drogreden hier.

Spanje is meer dan Catalonië. Na Franco is Catalonië bij Spanje gebleven. Daarmee is een deel van de macht naar Madrid gegaan. Die verder democratisch gekozen wordt. Heel Spanje mag het parlement in Madrid kiezen. Dus ook de Catalaanse bevolking. Weliswaar indirect in verkiezingen per provincie, maar dan nog. Daarbij worden dan ook vertegenwoordigers van de autonome regio's in het Nationale Parlement gekozen.

Dat betekent dus, dat de Catalanen het niet alleen voor het zeggen hebben. Ook de andere (autonome) regio's willen hun belangen verdedigen. En die staan inderdaad soms haaks op de Catalaanse belangen.
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
  dinsdag 7 november 2017 @ 22:11:39 #277
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_174932199
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 17:56 schreef Godshand het volgende:

[..]

Na Franco is Catalonië bij Spanje gebleven.
Als er nu nog in die tijd een bevraging - van welke vorm dan ook - zou geweest zijn , je zou dit nog als argument kunnen gebruiken. Maar dat was dus nooit het geval. Het Franco-regime is - in tegenstelling tot andere landen na een dictatuur - ook nooit ontmanteld geweest. Het is idd omgevormd tot een monarchie met een verkozen parlement , maar bv de Partido Popular is een rechtstreekse verderzetting van de Francisten. De grondwet , waar nu vaak naar verwezen wordt, werd overigens nog geschreven voor de invoering van de democratie ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_174934625
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 22:11 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Het Franco-regime is - in tegenstelling tot andere landen na een dictatuur - ook nooit ontmanteld geweest
• Democracy Index The Economist https://infographics.economist.com/2017/DemocracyIndex/ Spain: full democracy (8.30/10)
• World Press Freedom Index https://rsf.org/en/ranking# Spain: satisfactory situation
• Freedom House https://freedomhouse.org/report/freedom-world/freedom-world-2017 Spain: free (94/100)
  woensdag 8 november 2017 @ 12:43:45 #279
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_174939980
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 17:56 schreef Godshand het volgende:

[..]

Spanje komt op voor zijn eigen land hoor..

Ik word een beetje moe van die dictator drogreden hier.

Spanje is meer dan Catalonië. Na Franco is Catalonië bij Spanje gebleven. Daarmee is een deel van de macht naar Madrid gegaan. Die verder democratisch gekozen wordt. Heel Spanje mag het parlement in Madrid kiezen. Dus ook de Catalaanse bevolking. Weliswaar indirect in verkiezingen per provincie, maar dan nog. Daarbij worden dan ook vertegenwoordigers van de autonome regio's in het Nationale Parlement gekozen.

Dat betekent dus, dat de Catalanen het niet alleen voor het zeggen hebben. Ook de andere (autonome) regio's willen hun belangen verdedigen. En die staan inderdaad soms haaks op de Catalaanse belangen.
Er zitten al mensen in de bak omdat ze een ongelukkig democratisch referendum hebben uitgeschreven en daarmee de onafhankelijkheid hebben uitgeroepen.
Het geweld komt echt wel uit Madrid met steun van de EU (die de andere kant opkijkt).
Madrid wil niet praten en gelijk overgaan tot strafvervolging. Dan weet ik al voldoende.
pi_174940583
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2017 12:43 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Er zitten al mensen in de bak omdat ze een ongelukkig democratisch referendum hebben uitgeschreven en daarmee de onafhankelijkheid hebben uitgeroepen.
Het geweld komt echt wel uit Madrid met steun van de EU (die de andere kant opkijkt).
Madrid wil niet praten en gelijk overgaan tot strafvervolging. Dan weet ik al voldoende.
Het is (moreel gezien) nergens voor nodig om te gaan praten met mensen die de wet overtreden en de mening van de meerderheid van alle Spanjaarden niet accepteren.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-11-2017 13:15:20 ]
pi_174940728
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2017 13:14 schreef Igen het volgende:

Het is (moreel gezien) nergens voor nodig om te gaan praten met mensen die de wet overtreden en de mening van de meerderheid van alle Spanjaarden niet accepteren.
Moreel gezien is dat juist wel nodig.
De wet overtreden omdat ze een simpel referendum houden over onafhankelijkheid.
Nou boeehoeeee......

Is dat een reden om mensen zo maar de bak in te gooien? Onschuldige burgers zo neer te gaan knuppelen? En als zo'n ''wetsovertreder'' in gesprek wil om dingen op te lossen, dan zou je dat moeten aanpakken. Eigenlijk zou je als regering juist degene moeten zijn die dat aanbiedt. Ipv dat je alle gesprekken weigert.

De meerderheid van de Spanjaarden weigert? Ja nou en? Die hebben niets met Catalunya te maken. Die willen natuurlijk niet van zo'n sterke regio af, want die betalen gigantisch veel geld voor de rest van Spanje. Dan zakt Spanje nog verder weg in de bende waar ze sowieso al in zitten.
pi_174940906
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2017 13:21 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Moreel gezien is dat juist wel nodig.
De wet overtreden omdat ze een simpel referendum houden over onafhankelijkheid.
Nou boeehoeeee......

Is dat een reden om mensen zo maar de bak in te gooien?
Ja. Een democratie kan niet zonder rechtsstaat werken. Een democratie kan alleen werken als de overheid de democratisch afgesproken regels niet aan z'n laars lapt.
quote:
De meerderheid van de Spanjaarden weigert? Ja nou en? Die hebben niets met Catalunya te maken.
Jawel, want Catalanen zijn ook Spanjaarden.
quote:
Die willen natuurlijk niet van zo'n sterke regio af, want die betalen gigantisch veel geld voor de rest van Spanje. Dan zakt Spanje nog verder weg in de bende waar ze sowieso al in zitten.
En terecht. Ik kan ook niet zo-even mezelf onafhankelijk verklaren als de blauwe envelop op de deurmat valt.
  zondag 12 november 2017 @ 22:46:28 #283
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_175032915
Russian Hackers Fueled Catalan Separatism, Madrid Institute Says
government-backed research institute in Madrid.. WTF

Wat is dit voor onzin. !!!

Spanje is gewoon terug gegaan naar de periode van Franco. Met steun van de EU.

Ondertussen zitten mensen nog steeds in de gevangenis ook met indirecte steun van de EU.

In dit tempo blijft er niet zoveel steiun over voor de (politieke) EU.
pi_175033035
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2017 22:46 schreef Drugshond het volgende:
Russian Hackers Fueled Catalan Separatism, Madrid Institute Says
government-backed research institute in Madrid.. WTF

Wat is dit voor onzin. !!!

Spanje is gewoon terug gegaan naar de periode van Franco. Met steun van de EU.

Ondertussen zitten mensen nog steeds in de gevangenis ook met indirecte steun van de EU.

In dit tempo blijft er niet zoveel steiun over voor de (politieke) EU.
“Periode van Franco”

Man man man. Wat een aanstelleritus. Gelijk de dictatorkaart trekken als je in een democratie geen meerderheid voor je wensen kan vinden :N
  zondag 12 november 2017 @ 22:56:06 #285
111528 Viajero
Who dares wins
pi_175033131
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2017 22:51 schreef Igen het volgende:

[..]

“Periode van Franco”

Man man man. Wat een aanstelleritus. Gelijk de dictatorkaart trekken als je in een democratie geen meerderheid voor je wensen kan vinden :N
In een democratie sluiten we geen politici op voor het organiseren van een referendum. En laten we geen stemmers in elkaar slaan door de politie.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  zondag 12 november 2017 @ 23:00:53 #286
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_175033271
Flikker toch op. Behandel eerst maar eens mijn bericht. Bloomberg is toch redelijk fatsoenlijk mainstream.
Madrid heeft nooit willen praten/luisteren daarom staan er nu 700.000 mensen op straat vreedzaam te demonstreren.
Verwacht je nu serieus dat de landsgrenzen van Europa vast liggen. Wel think again. Daar hebben die flikkers in Brussel nooit over nagedacht. Over de Brexit ook niet.

En jou punt is ? Behalve dat Madrid alsook (indirect) de EU deze bende heeft veroorzaakt.
  zondag 12 november 2017 @ 23:03:08 #287
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_175033883
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2017 22:56 schreef Viajero het volgende:

[..]

In een democratie sluiten we geen politici op voor het organiseren van een referendum. En laten we geen stemmers in elkaar slaan door de politie.
Ja hoor, stil maar.

Jouw EU spat nog wel een keer uit elkaar. Nog ff wachten...
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_175034457
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2017 23:00 schreef Drugshond het volgende:
Flikker toch op. Behandel eerst maar eens mijn bericht. Bloomberg is toch redelijk fatsoenlijk mainstream.
Madrid heeft nooit willen praten/luisteren daarom staan er nu 700.000 mensen op straat vreedzaam te demonstreren.
Verwacht je nu serieus dat de landsgrenzen van Europa vast liggen. Wel think again. Daar hebben die flikkers in Brussel nooit over nagedacht. Over de Brexit ook niet.

En jou punt is ? Behalve dat Madrid alsook (indirect) de EU deze bende heeft veroorzaakt.
De EU wordt er met de haren bijgesleept he? Je moet ergens een relatie zien te fabriceren.

Een onpopulair referendum is er door een paar fanatici doorheen geduwd en moet nu zogenaamd voor een spagaat zorgen. De Spanjaarden hebben groot gelijk dat ze die beweging willen temperen. De EU vind er niet zoveel van. Die kijken puur naar de geldende wetgeving in Spanje en laat de regering nu net in het gelijk zijn...... veel geblaat weinig wol die Puidgdemont.
  maandag 13 november 2017 @ 01:43:32 #290
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_175035488
Het wordt vanzelf een EU probleem linksom- of rechtsom als de veroordeelden zich wenden tot het Europese Strafhof. De Spaanse rechtszaak wordt op voorhand al een farce. Als het tot vervolging overgaat. Deze discussie gaat veel dieper dan je denkt.
  maandag 13 november 2017 @ 07:40:25 #291
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_175036447
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 17:56 schreef Godshand het volgende:

[..]

Dat betekent dus, dat de Catalanen het niet alleen voor het zeggen hebben. Ook de andere (autonome) regio's willen hun belangen verdedigen. En die staan inderdaad soms haaks op de Catalaanse belangen.
Dit vind ik wel een mooie. In een land of andersoortige Unie kan het inderdaad best eens voorkomen dat je tegengestelde belangen op moet lossen en dan zal iemand, of beide, water bij de wijn moeten doen. Niet zo erg als dat af en toe is, maar als dat vaker en op meerdere diepgaande kwesties is, dan moet je je afvragen of je nog wel bij elkaar moet blijven.

Nou kan ik geen waardeoordeel geven over de Catalaanse kwestie, daar weet ik niet genoeg van. Maar net als een ongelukkig huwelijk, beter vriendelijk scheiden dan ongelukkig bij elkaar blijven. Dat er op een gegeven moment besloten is bij elkaar te zijn, betekent niet dat dat voor eeuwig zo moet zijn.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_175036611
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2017 22:56 schreef Viajero het volgende:

[..]

In een democratie sluiten we geen politici op voor het organiseren van een referendum. En laten we geen stemmers in elkaar slaan door de politie.
In een democratie houden politici zich aan de wet. :{w

De meerderheid van de Catalanen wil helemaal geen onafhankelijkheid en heeft er alleen maar last van dat door dit gedoe economische schade wordt aangericht.
  dinsdag 14 november 2017 @ 23:33:45 #293
111528 Viajero
Who dares wins
pi_175079182
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 08:02 schreef Igen het volgende:

[..]

In een democratie houden politici zich aan de wet. :{w

De meerderheid van de Catalanen wil helemaal geen onafhankelijkheid en heeft er alleen maar last van dat door dit gedoe economische schade wordt aangericht.
Als de meerderheid van de Catalanen geen onafhankelijkheid wil, waarom ben je dan zo bang voor een referendum?

Daarnaast had je 10 jaar geleden gelijk, maar met elke fout van de conservatieven in Madrid is de steun voor onafhankelijkheid gestegen.

De nietigverklaring van het Estatut door het constitutionele hof in 2010. Een wet die Catalunya meer autonomie gaf, en die een meerderheid had in het Catalaanse parlement, het Spaanse parlement en in een referendum in Catalaunya, werd nietig verklaard door een klein groepje aartsconservatieve rechters.

Resultaat: steun voor onafhankelijkheid verdubbelt praktisch in een dag van minder dan 20% naar rond de 40%.

Het verbieden van verschillende referendums, het weigeren te praten over meer autonomie en de arrogantie van veel PP politici tov Catalunya brachten het nog iets verder omhoog, en het politiegeweld en de arrestatie van politieke leiders hebben het nu naar 50% of meer gebracht.

Als Spanje zo door blijft gaan dan zullen ze Catalunya uiteindelijk verliezen, terwijl dat nergens voor nodig was geweest.

Ik heb veel Catalaanse vrienden, en waar dat vroeger een mix was tussen onafhankelijkheid, bij SPanje blijven, en meer autonomie, zijn ze nu bijna allemaal voor onafhankelijkheid. De PP (en haar enablers natuurlijk) en het constitutionele hof hebben echt hard gewerkt voor de onafhankelijkheid van Catalunya.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  dinsdag 14 november 2017 @ 23:42:19 #294
198365 Morendo
The Real Deal
pi_175079369
Ja leuk, en nu nog even de mouwen opstropen en die onafhankelijkheid afdwingen.

Praatjes voor tien, maar buiten het EU-Parlement nog geen Catalaanse vlag te zien.....
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_175081609
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 23:33 schreef Viajero het volgende:

[..]

Als de meerderheid van de Catalanen geen onafhankelijkheid wil, waarom ben je dan zo bang voor een referendum?
Ik heb ook geen idee waarom Madrid dat niet gewoon heeft toegestaan. Maar dat was een gunst, coulance, geweest om te de-escaleren.
pi_175081614
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 23:42 schreef Morendo het volgende:
Ja leuk, en nu nog even de mouwen opstropen en die onafhankelijkheid afdwingen.

Praatjes voor tien, maar buiten het EU-Parlement nog geen Catalaanse vlag te zien.....
Dan gaat Catalonie kapot, want alle bedrijven trekken er dan weg en ze vallen dan uit de EU. Dan zitten ze in een vergelijkbare positie als Albanie ofzo.
pi_175085215
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 23:33 schreef Viajero het volgende:
waarom ben je dan zo bang voor een referendum?
Omdat zo'n referendum de grondwet overtreedt. Als je onafhankelijkheid wilt, moet je eerst de grondwet veranderen. Dat is wat het Baskenland, bijvoorbeeld, heeft geprobeerd. Dat zijn de regels van een democratie.
  zondag 10 december 2017 @ 01:17:59 #298
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_175613002
Ondertussen is de verkiezingscampagne in Catalonië op gang getrokken. En we kregen een massa-betoging in Brussel deze week. (meer dan 40.000 Catalanen kwamen daar opdagen)

Volgens de peilingen dan weer staan de seperatistische partijen dicht bij een absolute meerderheid:



Verkiezingen Catalonië 21D: Peiling laat Ciutadans als grootste partij zien

Volgens de laatste peiling wat betreft de autonome verkiezingen op 21 december in Catalonië laten de cijfers van het CIS, het Centrum voor Sociologisch Onderzoek in Spanje, zien dat de politieke partij Ciutadans de grootste partij wat betreft stemmen zal worden met 22,5% van alle stemmen. De grootste rivaal is ERC met 20,8% van de stemmen. De resultaten van dit onderzoek komen een dag voordat de verkiezingscampagne om middernacht 5 december officieel van start gaat.

De partij Ciutadans van Inés Arrimadas zou met 22,5% van de stemmen (in 2015 was dat 17,9%) de grootste partij zijn gevolgd door ERC met 20,8% van de stemmen. Ciutadans zal wat betreft zetels in het Catalaanse Parlement echter op hetzelfde aantal van 32 van de 135 uitkomen. Ciutadans gaat er echter wel 7 zetels op vooruit, aldus de CIS peiling.

Als derde grote partij staat JxCat van Puigdemont in de resultaten met 16,9% van alle stemmen, goed voor 25-26 zetels gevolgd door de socialisten PSC met 16% van de stemmen en 21 zetels. 8,6% van de stemmen gaat naar Comú-Podem wat goed is voor 9 zetels, 6,7% van de stemmen naar de CUP partij wat goed is voor 9 zetels en dan de PPC met 5,8% van de stemmen wat goed is voor 7 zetels (terwijl dat er in 2015 nog 11 waren).

Met dit scenario zouden de separatisten op één zetel na geen absolute meerderheid hebben in het Catalaanse Parlement. Bij elkaar opgeteld zouden de ERC met 32 zetels, JxCat ,met 26 zetels en de Cup met 9 zetels samen 67 zetels hebben wat er 1 minder is dan de 68 wat nodig is voor de absolute meerderheid. Bij de verkiezingen van 2015 wisten het ERC en PDeCat samen onder de noemer Junts pel Si 62 zetels te halen wat aangevuld werd met de 10 zetels van de CUP waardoor ze dus 72 zetels hadden, ruim voldoende voor een meerderheid.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_175892516

Kwam dit nog tegen. De onderstroom in Catalonië dat verlangt naar afscheiding van Spanje is niet van vandaag of gisteren
  donderdag 21 december 2017 @ 22:12:52 #300
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_175905833
De resultaten na het tellen van 30% van de stemmen laten een overwinning en een absolute meerderheid van de separatisten zien:

BBCWorld twitterde op donderdag 21-12-2017 om 22:07:31 With 30% of votes counted, separatist parties are on course to win an absolute majority in the new Catalan parliame… https://t.co/yHhFFKgLHL reageer retweet
Na het tellen van 50% van de stemmen is dit de projectie van de zetelverdeling:
quote:
Citizens - 35
Together for Catalonia - 34
Republican Left of Catalonia - 32
Socialists - 18
In Common We Can - 8
Popular Unity - 4
Popular Party - 4
Nr. 2, 3 en 6 zijn voor afscheiding. Samen komen ze (voorlopig) op 70 van de 135 zetels.

[ Bericht 15% gewijzigd door beantherio op 21-12-2017 22:26:12 ]
  donderdag 21 december 2017 @ 22:31:06 #301
468509 _--_
In varietate concordia
pi_175906423
Ze staan op gvd absolute meerderheid _O-
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')