FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / 4 cilinder motor met inhoud 1.2 liter
KromBuitenzaterdag 28 oktober 2017 @ 13:15
Zijn er ook autos op de markt met een 4 cilinder in lijn motor met een inhoud van 1.2 liter? Dat lijkt me zuiniger dan de gangbare 1.4 liter.
Mr.Pingzaterdag 28 oktober 2017 @ 13:19
Ik denk het wel.

Fiat Panda bijvoorbeeld.
gianni61zaterdag 28 oktober 2017 @ 13:23
ja
Najietozaterdag 28 oktober 2017 @ 13:30
ford fiesta
SgtPorkbeanszaterdag 28 oktober 2017 @ 13:37
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 13:30 schreef Najieto het volgende:
ford fiesta
Dat is een 1.25 ;)
Najietozaterdag 28 oktober 2017 @ 13:38
quote:
10s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 13:37 schreef SgtPorkbeans het volgende:

[..]

Dat is een 1.25 ;)
Shit, je hebt gelijk en dat terwijl ik er zelf 1 rij _O-
SgtPorkbeanszaterdag 28 oktober 2017 @ 13:43
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 13:38 schreef Najieto het volgende:

[..]

Shit, je hebt gelijk en dat terwijl ik er zelf 1 rij _O-
Hehe :D wat voor praktijkverbruik haal je ongeveer?
Najietozaterdag 28 oktober 2017 @ 13:48
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 13:43 schreef SgtPorkbeans het volgende:

[..]

Hehe :D wat voor praktijkverbruik haal je ongeveer?
Het hangt een beetje rond de 1 op 16 tussen de tankbeurten door. Het is veelal woon-werk verkeer met veel rotondes
SgtPorkbeanszaterdag 28 oktober 2017 @ 14:01
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 13:48 schreef Najieto het volgende:

[..]

Het hangt een beetje rond de 1 op 16 tussen de tankbeurten door. Het is veelal woon-werk verkeer met veel rotondes
Met mijn 1.4 Fiesta haalde ik 1/13 :@ :X
1299zaterdag 28 oktober 2017 @ 14:25
Je hebt ze ook met 1 liter, wat is je punt?
Ferzaterdag 28 oktober 2017 @ 14:31
Een 1.2 schijnt nog zuiniger te zijn met 3 cilinders en toch het koppel van een 1.4. Alleen die klank...
eXplorer1zaterdag 28 oktober 2017 @ 15:10
Er zijn meer factoren dan alleen het verschil van 200cc...
#ANONIEMzaterdag 28 oktober 2017 @ 15:12
quote:
99s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 13:19 schreef Mr.Ping het volgende:
Ik denk het wel.

Fiat Panda bijvoorbeeld.
Fiat Panda's zijn toch 3-pitters?
#ANONIEMzaterdag 28 oktober 2017 @ 15:12
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 14:31 schreef Fer het volgende:
Een 1.2 schijnt nog zuiniger te zijn met 3 cilinders en toch het koppel van een 1.4. Alleen die klank...
En dit.
Mr.Pingzaterdag 28 oktober 2017 @ 15:29
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 15:12 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]

Fiat Panda's zijn toch 3-pitters?
Nee, 4 zeggen ze op de reclame.
Klinken wel als 3 pittertjes.
RingBewonerzaterdag 28 oktober 2017 @ 15:47
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 14:31 schreef Fer het volgende:
Een 1.2 schijnt nog zuiniger te zijn met 3 cilinders en toch het koppel van een 1.4. Alleen die klank herrie...
Zeker als je lekker 120-130km/u rijdt.
niepleujezaterdag 28 oktober 2017 @ 17:48
Mijn Chevrolet Kalos was er één, ik zou hem echter niet per definitie zuinig noemen. :P
Glijdt_lichtzaterdag 28 oktober 2017 @ 18:11
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 15:12 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]

Fiat Panda's zijn toch 3-pitters?
Fiat Panda's bestaan alleen als 2 cilinder en 4 cilinder.
Ivo1985zaterdag 28 oktober 2017 @ 19:02
quote:
5s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 13:15 schreef KromBuiten het volgende:
Zijn er ook autos op de markt met een 4 cilinder in lijn motor met een inhoud van 1.2 liter? Dat lijkt me zuiniger dan de gangbare 1.4 liter.
Ja, zijn er zat van op de markt gebracht.

Of het in praktijk zuiniger is hangt van veel omstandigheden af.
- Veel snelweg of juist stadsverkeer?
- Gewicht van de auto
- Versnellingsbak-verhoudingen
- Wel/geen turbo blok?
- Rijstijl

Rij je altijd rustig, trek je rustig op en is de auto niet zo zwaar, dan rijdt een 1.2 in praktijk waarschijnlijk zuiniger dan een 1.4 in dezelfde auto.

Heb je een vlotte rijstijl, rij je lekker door op de snelweg, heb je weinig geduld bij optrekken en is het een wat zwaardere auto, dan loop je de 1.2 continu op zijn staart te trappen en ben je in met een 1.4 waarschijnlijk beter af. Zowel kwa brandstofverbruik als kwa levensduur van het blok. En ook het rijplezier zal in zo'n geval groter zijn.
Zolderkamerzaterdag 28 oktober 2017 @ 19:11
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 15:12 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]

Fiat Panda's zijn toch 3-pitters?
Dit is ook 1ltr 4 cilinder..
De nieuwere zijn 1.1 en 1.2 geloof ik.. iig ook 4 cil
3gmVG7b.jpg
Glijdt_lichtzaterdag 28 oktober 2017 @ 22:45
Zelfs de Panda 750 en 900 waren 4pitters :)

Van de eerste Panda zijn er ook elektrische versies trouwens
-Richard-zaterdag 28 oktober 2017 @ 23:35
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 14:31 schreef Fer het volgende:
Een 1.2 schijnt nog zuiniger te zijn met 3 cilinders en toch het koppel van een 1.4. Alleen die klank...
Vergelijk je dat dan met de 107 en die serie auto's? Me moeder heeft een Cuore en daar zit helemaal niet zo'n debiel prutteltje in, die is gewoon stil.
#ANONIEMzaterdag 28 oktober 2017 @ 23:39
Twingo 1 en 2 heeft simpele 1.2 8V waarmee je redelijk vooruitkomt en gemiddeld 1 :16/17 zoiets.
Gaan nog lang mee ook die blokken.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 28-10-2017 23:39:31 ]
Donkergroenzondag 29 oktober 2017 @ 00:14
Ik rij 1:16, met gemak, in een Saxo 1.4. Op lange stukken haalt die 1:18 :+
#ANONIEMzondag 29 oktober 2017 @ 00:16
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 00:14 schreef Donkergroen het volgende:
Ik rij 1:16, met gemak, in een Saxo 1.4. Op lange stukken haalt die 1:18 :+
Dat weegt ook maar weinig.
Donkergroenzondag 29 oktober 2017 @ 00:18
quote:
12s.gif Op zondag 29 oktober 2017 00:16 schreef sig000 het volgende:

[..]

Dat weegt ook maar weinig.
815 kilo. Scheelt ruim 500 kilo ten opzichte van mijn vorige (Alfa 164)
#ANONIEMzondag 29 oktober 2017 @ 01:54
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 18:11 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Fiat Panda's bestaan alleen als 2 cilinder en 4 cilinder.
Excuus. Ik bedoel inderdaad de 2-cilinder. Man, wat moet je dan een schurfthekel hebben aan autorijden.
Glijdt_lichtzondag 29 oktober 2017 @ 02:17
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 01:54 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]

Excuus. Ik bedoel inderdaad de 2-cilinder. Man, wat moet je dan een schurfthekel hebben aan autorijden.
Hangt er m.i. van af of je de turboloze 60pk neemt of de 80pk turbo.
De laatste komt wel goed van z'n plek, beter dan de 1.2.

De 60pk is een ramp
#ANONIEMzondag 29 oktober 2017 @ 02:19
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 02:17 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Hangt er m.i. van af of je de turboloze 60pk neemt of de 80pk turbo.
De laatste komt wel goed van z'n plek, beter dan de 1.2.

De 60pk is een ramp
En 17 jaar geleden was dat nog doodnormaal, 1 groot voordeel, dat spul blijft wel heel en verbruik is ook prima
Glijdt_lichtzondag 29 oktober 2017 @ 02:25
quote:
3s.gif Op zondag 29 oktober 2017 02:19 schreef sig000 het volgende:

[..]

En 17 jaar geleden was dat nog doodnormaal, 1 groot voordeel, dat spul blijft wel heel en verbruik is ook prima
Het verbruik van die 2 cilinders is teleurstellend hoor, wij hebben een 85pk versie op de oprit staan in een ander model auto. 1:16-17 praktijk mag je blij mee zijn.
Met mijn eigen 1.8 4cyl haal ik 1:14
#ANONIEMzondag 29 oktober 2017 @ 02:27
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 02:25 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Het verbruik van die 2 cilinders is teleurstellend hoor. 1:16-17 praktijk mag je blij mee zijn.
Dat haal je met Twingo uit jaren 90 ook.
Marco001zondag 29 oktober 2017 @ 07:21
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 14:01 schreef SgtPorkbeans het volgende:

[..]

Met mijn 1.4 Fiesta haalde ik 1/13 :@ :X
met mijn 1.6 (2009) Fiesta haal ik 1:16.. dus dan lievef de 1.6 dan die 1.25
BMWK111RSzondag 29 oktober 2017 @ 19:16
quote:
3s.gif Op zondag 29 oktober 2017 02:19 schreef sig000 het volgende:

[..]

En 17 jaar geleden was dat nog doodnormaal, 1 groot voordeel, dat spul blijft wel heel en verbruik is ook prima
Maar 17 jaar geleden kwam die 60 pk uit een 4-cylinder en die leverden meer koppel.
En 17 jaar geleden waren de auto's met die motors veel lichter dan tegenwoordig.
Totaal niet met elkaar te vergelijken dus.
1299zondag 29 oktober 2017 @ 20:16
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 19:16 schreef BMWK111RS het volgende:

[..]

Maar 17 jaar geleden kwam die 60 pk uit een 4-cylinder en die leverden meer koppel.
En 17 jaar geleden waren de auto's met die motors veel lichter dan tegenwoordig.
Totaal niet met elkaar te vergelijken dus.
3 of 4 cilinders zou voor het koppel niet veel uit mogen maken mij dunkt. Compressieverhouding doet daar meer voor.
BMWK111RSzondag 29 oktober 2017 @ 21:54
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 20:16 schreef 1299 het volgende:

[..]

3 of 4 cilinders zou voor het koppel niet veel uit mogen maken mij dunkt. Compressieverhouding doet daar meer voor.
In principe heb je gelijk, maar de 4-cylinders van 17 jaar geleden waren veel meer afgestemd op koppel dan op toerental/pk's, waar dat met de huidige 3-cylinder motoren precies andersom is.
TourOfDatazondag 29 oktober 2017 @ 22:05
quote:
3s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 23:39 schreef sig000 het volgende:
Twingo 1 en 2 heeft simpele 1.2 8V waarmee je redelijk vooruitkomt en gemiddeld 1 :16/17 zoiets.
Gaan nog lang mee ook die blokken.
Ik heb 1 op 26 mee gehaald, over 800 km woon-werk verkeer, gemiddeld 50 km per rit.
Ferzondag 29 oktober 2017 @ 23:05
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 23:35 schreef -Richard- het volgende:

[..]

Vergelijk je dat dan met de 107 en die serie auto's? Me moeder heeft een Cuore en daar zit helemaal niet zo'n debiel prutteltje in, die is gewoon stil.
De een heeft het wat erger dan de ander, maar met een beetje doortrekken in 3000-4000 komt het roffeltje toch naar voren.
Captain_Jack_Sparrowmaandag 30 oktober 2017 @ 09:47
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 15:12 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]

Fiat Panda's zijn toch 3-pitters?
De 1.2 is een ongeblazen 4-cylinder, de Twinair 85 een 2-cylinder turbo. Waarbij de 2-cylinder 'by far' het leukst is.
Captain_Jack_Sparrowmaandag 30 oktober 2017 @ 09:48
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 15:29 schreef Mr.Ping het volgende:

[..]

Nee, 4 zeggen ze op de reclame.
Klinken wel als 3 pittertjes.
De 4-cylinders klinken als 4-cylinders. De 2-cylinders klinken als 3 pittertjes.
Captain_Jack_Sparrowmaandag 30 oktober 2017 @ 09:52
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 02:25 schreef Glijdt_licht het volgende:

Het verbruik van die 2 cilinders is teleurstellend hoor, wij hebben een 85pk versie op de oprit staan in een ander model auto. 1:16-17 praktijk mag je blij mee zijn.
Ik heb over de afgelopen 40k een gemiddelde staan van 1/18. En hoezo is dat teleurstellend?

quote:
Met mijn eigen 1.8 4cyl haal ik 1:14
Daarmee rij je als een natte krant op de snelweg, zeker.

En dan nog, tussen 1/14 en 1/18 zit nog altijd een verschil van 120km op een tank van 30 ltr.

[ Bericht 5% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 30-10-2017 11:00:20 ]
Captain_Jack_Sparrowmaandag 30 oktober 2017 @ 09:53
quote:
2s.gif Op zondag 29 oktober 2017 02:27 schreef sig000 het volgende:

Dat haal je met Twingo uit jaren 90 ook.
Ja, maar die heeft 5 pk en doet 0-100 in 3 weken. Met een Twinair kun je gewoon lekker met het verkeer mee.
Captain_Jack_Sparrowmaandag 30 oktober 2017 @ 09:59
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 21:54 schreef BMWK111RS het volgende:

In principe heb je gelijk, maar de 4-cylinders van 17 jaar geleden waren veel meer afgestemd op koppel dan op toerental/pk's, waar dat met de huidige 3-cylinder motoren precies andersom is.
Kolder. De huidige 2- en 3-cylinders hebben bijna allemaal een turbo, ergo hoog koppel. Een Astra 1.6 4-cylinder van rond 2000 heeft een koppel van 128nm en een 875cc 2-cylinder turbo in de 500/Panda heeft 145nm koppel.
DeLoetmaandag 30 oktober 2017 @ 10:00
Mijn Corsa. Rijdt 1:16
Lesley-91maandag 30 oktober 2017 @ 10:04
Pffff ik heb een verbruik van 1 op 16 met stampen, Audi A3
Op de snelweg 1 op 21,5
Is een 1.4 turbo
PascalDutchmaandag 30 oktober 2017 @ 10:41
Opel Corsa
BMWK111RSmaandag 30 oktober 2017 @ 17:04
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2017 09:59 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Kolder. De huidige 2- en 3-cylinders hebben bijna allemaal een turbo, ergo hoog koppel. Een Astra 1.6 4-cylinder van rond 2000 heeft een koppel van 128nm en een 875cc 2-cylinder turbo in de 500/Panda heeft 145nm koppel.
Misschien, maar het koppel van een motor van uit 2000 is bij een veel lager toerental beschikbaar dan bij de Fiat motor. De motor van de door jou genoemde Astra ervaar je dan als krachtiger dan die van de Fiat. Als je de beoordelingen van die Fiat-motor leest zie je dat veel mensen klagen over weinig trekkracht tenzij ze hoog in de toeren rijden. Dan voelt de Astra-motor voor de meeste mensen veel beter aan omdat die al trekkracht levert op lagere toeren.
warhamstrmaandag 30 oktober 2017 @ 17:07
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2017 10:41 schreef PascalDutch het volgende:
Opel Corsa
Wat?
Glijdt_lichtmaandag 30 oktober 2017 @ 17:17
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2017 09:52 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ik heb over de afgelopen 40k een gemiddelde staan van 1/18. En hoezo is dat teleurstellend?

[..]

Daarmee rij je als een natte krant op de snelweg, zeker.

En dan nog, tussen 1/14 en 1/18 zit nog altijd een verschil van 120km op een tank van 30 ltr.
Nee, mijn auto hoeft gewoon veel minder hard te werken dan de 0.9 twinair 80 van vriendin.

Verder is het verschil in comfort best groot.
Daarnaast, dat jij 1:18 haalt is vast volgens de gigantisch liegende boordcomputer. Met eco knop aan is de auto ook ineens zuiniger bij gelijke toeren :'), terwijl zeker op snelheid hij onzuiniger lijkt met eco aan.

Ik hou het erop 1:16 is een mooi streefgetal voor de twinair turbo.

De 60pk twinair wil je niet hebben.. 88nm..
Fermaandag 30 oktober 2017 @ 17:25
quote:
1s.gif Op maandag 30 oktober 2017 17:17 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Nee, mijn auto hoeft gewoon veel minder hard te werken dan de 0.9 twinair 80 van vriendin.

Verder is het verschil in comfort best groot.
Daarnaast, dat jij 1:18 haalt is vast volgens de gigantisch liegende boordcomputer. Met eco knop aan is de auto ook ineens zuiniger bij gelijke toeren :'), terwijl zeker op snelheid hij onzuiniger lijkt met eco aan.

Ik hou het erop 1:16 is een mooi streefgetal voor de twinair turbo.

De 60pk twinair wil je niet hebben.. 88nm..
1:16 haalde ik al met een Golf 1.2 Tsi

Daarnaast hebben die kleine turbobommetjes allemaal Turbolag. Die 145nm bij 1500 toeren komt pas vrij na een seconde of 2. Maar mensen die het niet gewend zijn, ervaren dat als sloom.
Snuitebolletjemaandag 30 oktober 2017 @ 17:59
1.5 4 cylinder zonder turbo in een Mazda 2 is echt een geniaal blok. Super stil op de snelweg, lekker adrem, zuinig 1 op 20 praktijk verbruik. Spijtig dat zoveel merken op turbo blokjes inzetten welke totaal niet in de buurt van het opgegeven verbruik komen.
PascalDutchmaandag 30 oktober 2017 @ 18:36
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2017 17:07 schreef warhamstr het volgende:

[..]

Wat?
De vraag was toch een auto met een 1.2? Een Opel Corsa heeft een 1.2
-Richard-maandag 30 oktober 2017 @ 19:31
quote:
1s.gif Op maandag 30 oktober 2017 17:17 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Nee, mijn auto hoeft gewoon veel minder hard te werken dan de 0.9 twinair 80 van vriendin.

Verder is het verschil in comfort best groot.
Daarnaast, dat jij 1:18 haalt is vast volgens de gigantisch liegende boordcomputer. Met eco knop aan is de auto ook ineens zuiniger bij gelijke toeren :'), terwijl zeker op snelheid hij onzuiniger lijkt met eco aan.

Ik zeg dat de boordcomputer misschien wel liegt, inderdaad. Maar het is wel zo dat de motor wel degelijk zuiniger kan rijden als de modus daarvoor ingeschakeld staat. Reactie op gasgeven wordt gedempt, het volle vermogen wordt niet gegeven en de motor kan de mengsel verhouding aanpassen.
Misschien wel nieuwe mode, dat de BC het te zuinig aangeeft. Me collega rijdt een 2016 Opel Astra en die wijkt gewoon een liter af per 100 km. Dat is gewoon teveel!
Misschien ook wel nieuwe mode, dagrij verlichting. Maar dan wel altijd de achterlichten uit want vanaf de fabriek zijn ze niet zo snugger om de regels te lezen, voor maar ook achter is het verplicht en achter staat nooit aan.
Ik heb een auto uit 2008 waar bij de dagrijlichten juist wél voor en achter aan staan. Raar toch?
1299maandag 30 oktober 2017 @ 22:33
Ik rij voor mijn werk een Ibiza'tje met zo'n 1 liter 3 pittertje met turbo. Maar dat rijdt echt niet slecht, hij trekt in het begin alsof het een ongeblazen 2 liter is en daarna zwakt het wat af. Maar het is niet te vergelijken met bv een aygo qua loop. Het klinkt ook niet als een 3 pitter.

Moet zeggen dat het koppel toch echt al super snel vrij komt. Rond de 1600 toeren begint hij al te leuren.
Glijdt_lichtmaandag 30 oktober 2017 @ 22:41
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2017 19:31 schreef -Richard- het volgende:

[..]

Ik zeg dat de boordcomputer misschien wel liegt, inderdaad. Maar het is wel zo dat de motor wel degelijk zuiniger kan rijden als de modus daarvoor ingeschakeld staat. Reactie op gasgeven wordt gedempt, het volle vermogen wordt niet gegeven en de motor kan de mengsel verhouding aanpassen.
Misschien wel nieuwe mode, dat de BC het te zuinig aangeeft. Me collega rijdt een 2016 Opel Astra en die wijkt gewoon een liter af per 100 km. Dat is gewoon teveel!
Misschien ook wel nieuwe mode, dagrij verlichting. Maar dan wel altijd de achterlichten uit want vanaf de fabriek zijn ze niet zo snugger om de regels te lezen, voor maar ook achter is het verplicht en achter staat nooit aan.
Ik heb een auto uit 2008 waar bij de dagrijlichten juist wél voor en achter aan staan. Raar toch?
Bij DRL mocht tussen 2011 en 2015 de achterlichten niet branden. Tevens is dat nog steeds niet verplicht trouwens.

Anders zouden heel veel auto's geen Europese typegoedkeuring krijgen ;).
Het was juist Volvo dat in 2011 een update moest uitvoeren om de achterlichten uit te zetten
Garfield1985dinsdag 31 oktober 2017 @ 01:26
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2017 09:53 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ja, maar die heeft 5 pk en doet 0-100 in 3 weken. Met een Twinair kun je gewoon lekker met het verkeer mee.
Daar kon je je wel eens vies in vergissen, die gebakjes wegen niks dus die zijn ook in een vloek en een zucht op snelheid. Heb een paar keer in zo'n ding meegereden, daar kun je de grootste lol in hebben kan ik je vertellen _O- .
Garfield1985dinsdag 31 oktober 2017 @ 01:42
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2017 09:59 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Kolder. De huidige 2- en 3-cylinders hebben bijna allemaal een turbo, ergo hoog koppel. Een Astra 1.6 4-cylinder van rond 2000 heeft een koppel van 128nm en een 875cc 2-cylinder turbo in de 500/Panda heeft 145nm koppel.
128nm uit een 1.6 16v lol......de 1.4 8v in mijn 206 uit 2000 had die al :') .
warhamstrdinsdag 31 oktober 2017 @ 16:43
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2017 18:36 schreef PascalDutch het volgende:

[..]

De vraag was toch een auto met een 1.2? Een Opel Corsa heeft een 1.2
Klopt! Maar die vind ik niet echt zuinig. Serieus je best doen om rond 1:15 uit te komen (met korte ritjes that is)
Garfield1985dinsdag 31 oktober 2017 @ 17:06
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 16:43 schreef warhamstr het volgende:

[..]

Klopt! Maar die vind ik niet echt zuinig. Serieus je best doen om rond 1:15 uit te komen (met korte ritjes that is)
De 1.3 CDTI daarentegen haalt met gemak 1 op 20/21 en is een waar genot om te rijden, heel koppelrijk onderin en trekt vlot op ^O^ .
Glijdt_lichtdinsdag 31 oktober 2017 @ 18:46
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 17:06 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]

De 1.3 CDTI daarentegen haalt met gemak 1 op 20/21 en is een waar genot om te rijden, heel koppelrijk onderin en trekt vlot op ^O^ .
heb zo'n Corsa op Madeira gereden. Prima koppel hoor, kwam makkelijk de steile wegen op.
Maar dat verbruik ben ik niet aan gekomen.

6,8L/100km al heb ik nou niet het idee dat hij vol was toen ik hem kreeg. Dus misschien 6L/100km..

Maar dat zal wel aan de omgeving hebben gelegen. Heel veel in de 2e of 3e omhoog.

[ Bericht 5% gewijzigd door Glijdt_licht op 31-10-2017 18:52:25 ]
PascalDutchwoensdag 1 november 2017 @ 09:33
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 16:43 schreef warhamstr het volgende:

[..]

Klopt! Maar die vind ik niet echt zuinig. Serieus je best doen om rond 1:15 uit te komen (met korte ritjes that is)
Haal altijd minimaal 520 km op een tank hoor. Gaat trouwens wel om een Corsa C mocht dat nog relevant zijn.
warhamstrwoensdag 1 november 2017 @ 12:55
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 17:06 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]

De 1.3 CDTI daarentegen haalt met gemak 1 op 20/21 en is een waar genot om te rijden, heel koppelrijk onderin en trekt vlot op ^O^ .
Dat klopt, die rijdt ik zelf ook. Staat altijd rond 1:25 (Start/stop altijd aan en zo veel mogelijk gebruiken evenals de CruiseControl. Vmax op 110km/u.)

Erg fijn autootje.
warhamstrwoensdag 1 november 2017 @ 12:56
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 09:33 schreef PascalDutch het volgende:

[..]

Haal altijd minimaal 520 km op een tank hoor. Gaat trouwens wel om een Corsa C mocht dat nog relevant zijn.
Op een tank van? ~45liter? Ik vind het niet erg impressive.

(ok, Corsa C, weet niet of die motoren veel anders zijn dan in de (eerdere) 'D's')
PascalDutchwoensdag 1 november 2017 @ 14:59
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 12:56 schreef warhamstr het volgende:

[..]

Op een tank van? ~45liter? Ik vind het niet erg impressive.

(ok, Corsa C, weet niet of die motoren veel anders zijn dan in de (eerdere) 'D's')
Best impressive als je van een Ford Fiesta komt die wel een pittige slok lusten. Verder geen idee hoe groot de tank is. Dacht iets van 40 liter ofzo
warhamstrwoensdag 1 november 2017 @ 15:26
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 14:59 schreef PascalDutch het volgende:

[..]

Best impressive als je van een Ford Fiesta komt die wel een pittige slok lusten. Verder geen idee hoe groot de tank is. Dacht iets van 40 liter ofzo
als die tank 40L is is 520km natuurlijk om te janken :')
PascalDutchwoensdag 1 november 2017 @ 15:36
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 15:26 schreef warhamstr het volgende:

[..]

als die tank 40L is is 520km natuurlijk om te janken :')
Blijkt 45 liter te zijn
Captain_Jack_Sparrowdonderdag 2 november 2017 @ 01:10
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2017 17:04 schreef BMWK111RS het volgende:

Misschien, maar het koppel van een motor van uit 2000 is bij een veel lager toerental beschikbaar dan bij de Fiat motor.
Het maximum koppel van een Astra 1.6 uit 2000 is beschikbaar bij 2800rpm. De 145nm van de Fiat bij 1900rpm.

quote:
De motor van de door jou genoemde Astra ervaar je dan als krachtiger dan die van de Fiat.
Is dus kletspraat.

quote:
Als je de beoordelingen van die Fiat-motor leest zie je dat veel mensen klagen over weinig trekkracht tenzij ze hoog in de toeren rijden.
En waar heb jij die beoordelingen gevonden? Die wil ik wel eens lezen.

quote:
Dan voelt de Astra-motor voor de meeste mensen veel beter aan omdat die al trekkracht levert op lagere toeren.
Heb al aangetoond hierboven heb dat dit nonsens is.

Ik heb er net een slordige 40dkm op zitten in zo'n Fiat. No way dat iemand denkt of voelt dat die motor minder krachtig is dan die van een Astra 1.6 uit 2000.

Wat wel duidelijk is geworden, is dat jij geen ervaring hebt met benzineturbomotoren.
Captain_Jack_Sparrowdonderdag 2 november 2017 @ 01:16
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 01:26 schreef Garfield1985 het volgende:

Daar kon je je wel eens vies in vergissen, die gebakjes wegen niks dus die zijn ook in een vloek en een zucht op snelheid. Heb een paar keer in zo'n ding meegereden, daar kun je de grootste lol in hebben kan ik je vertellen _O- .
Jij bent niet zoveel gewend, blijkbaar. :) 14 seconden van nul tot honderd is geen 'vloek en een zucht'. Ik heb in mijn leven nooit een auto gehad die er langer over deed dan 11 seconden. Zelfs mijn allereerste auto (een Ford Crashcort uit 1981) deed het in 11.1 seconden.
Captain_Jack_Sparrowdonderdag 2 november 2017 @ 01:34
quote:
1s.gif Op maandag 30 oktober 2017 17:17 schreef Glijdt_licht het volgende:

Nee, mijn auto hoeft gewoon veel minder hard te werken dan de 0.9 twinair 80 van vriendin.
Een 1.8 hoeft minder hard te werken dan een 0.9? Nee! Jij bent echt een visionary!

Mijn 2.3ltr geblazen 5-cylinder hoeft ook veel minder hard te werken dan mijn 0.9, en toch haal ik daar geen 1/18 mee. Gek, he? :)

Als jij 1/14 haalt met een atmosferische 1.8, dan rij je vermoedelijk als een bejaarde slak met jicht.

quote:
Verder is het verschil in comfort best groot.
En dat is relevant voor het verbruik, hoe?

quote:
Daarnaast, dat jij 1:18 haalt is vast volgens de gigantisch liegende boordcomputer.
Gelukkig ben ik nog van de generatie die hoofdrekenen heeft geleerd. Ik zal je een truukje leren: als je getankt hebt en je deelt het aantal gereden kilometers op die tank door het aantal liters, dan heb je je verbruik uitgerekend. En laat dat nou akelig dicht uitkomen bij het getal dat de boordcomputer aangeeft. :)

quote:
Met eco knop aan is de auto ook ineens zuiniger bij gelijke toeren :'), terwijl zeker op snelheid hij onzuiniger lijkt met eco aan.
Logisch. Als je de turbodruk verlaagt, verbruikt hij minder bij hetzelfde toerental. Je hebt ook ongeveer 20pk minder. 'Op snelheid' kan het verschil minder zijn, afhankelijk van wat 'op snelheid' is. Bij 110km/h en normale meteorologische omstandigheden, is de ecostand ongeveer 2km/ltr zuiniger. Bij bv 130km/h of bij harde wind, zal de ecostand minder zuinig zijn. Want dan moet het blokje harder werken. Allemaal heel goed verklaarbaar. Ik heb er mee geexperimenteerd en gebruik hem niet meer op de snelweg. In de stad is de eco-stand wel effectief.

quote:
Ik hou het erop 1:16 is een mooi streefgetal voor de twinair turbo.
En toch heb ik over de afgelopen 40dkm 1/17.9 gereden.
Captain_Jack_Sparrowdonderdag 2 november 2017 @ 01:41
quote:
1s.gif Op maandag 30 oktober 2017 17:25 schreef Fer het volgende:

Die 145nm bij 1500 toeren komt pas vrij na een seconde of 2. Maar mensen die het niet gewend zijn, ervaren dat als sloom.
Het is bij 1900rpm en, nee, de turbolag is geen 2 seconden. Sterker nog, hij is amper merkbaar.
Snuitebolletjedonderdag 2 november 2017 @ 06:34
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 01:34 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:


[..]

En toch heb ik over de afgelopen 40dkm 1/17.9 gereden.
En dat vind ik dus bijzonder veel voor een 0.9 met 85 pk. Met echt niet traag kachelen haal je 1 op 20 met een benzine 1.5 4 cylinder in de Mazda 2. Die turbo blokjes zijn leuk voor een goed theoretisch verbruik, maar in de praktijk totaal niet haalbaar.
Sjemmertdonderdag 2 november 2017 @ 06:45
Zuinig rijden is voor bejaarden en hippies. Echte mannen geven gewoon gas en kijken niet op een paar euro meer of minder aan de tank.
BMWK111RSdonderdag 2 november 2017 @ 08:56
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 01:10 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Het maximum koppel van een Astra 1.6 uit 2000 is beschikbaar bij 2800rpm. De 145nm van de Fiat bij 1900rpm.

[..]

Is dus kletspraat.

[..]

En waar heb jij die beoordelingen gevonden? Die wil ik wel eens lezen.

[..]

Heb al aangetoond hierboven heb dat dit nonsens is.

Ik heb er net een slordige 40dkm op zitten in zo'n Fiat. No way dat iemand denkt of voelt dat die motor minder krachtig is dan die van een Astra 1.6 uit 2000.

Wat wel duidelijk is geworden, is dat jij geen ervaring hebt met benzineturbomotoren.
Die beoordelingen zijn gebaseerd op testverslagen van autojournalisten die op Youtube gepubliceerd zijn. Een algemeen punt van kritiek op de Fiat motor is dat zonder Turbo het ding niet vooruit te trappen is en dat zelfs de turbomotor flink op toeren moet worden gehouden om wat trekkracht te hebben.

Wat je laatste punt betreft:
ik was jarenlang de trotse eigenaar van een Saab 9000 2.3 Turbo, in eerste instantie met 170 pk en 270 Nm koppel die ik later opgewaardeerd had naar Stage I, met 235 pk en 400 Nm koppel, dus enige ervaring met turbo benzinemotoren kan mij niet ontzegd worden.

Kleine aanvulling: de discussie ging over 3-cylinder motoren versus 4-cylinder motoren. Jij haalt daar ineens een turbomotor bij.

Met turbo's kan je 2 dingen bewerkstelligen:
1. meer vermogen dus een hogere topsnelheid
2. en/of de tekortkomingen van een bepaalde motor te corrigeren met behulp van een turbo.

De door jou genoemde Fiat-motor valt wat mij betreft in de 2e categorie, het gebrek aan een bruikbaar koppel te corrigeren met een turbo. Dezelfde truc wordt toegepast bij vele 3-cylinder turbomotoren.

Mijn partners Kia Picanto 1.0 12V levert op papier 60 pk en een redelijk koppel. In de stad is er prima mee te rijden maar op snelwegen is dat echter een drama omdat er boven de 110 km/uur vrijwel niets meer gebeurt. Inhalen wordt dan een kwestie van planken en de teller met 2 of 3 km/uur tegelijk zien stijgen.

[ Bericht 10% gewijzigd door BMWK111RS op 02-11-2017 10:28:02 (toevoeging) ]
BoneThugssdonderdag 2 november 2017 @ 09:01
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 06:45 schreef Sjemmert het volgende:
Zuinig rijden is voor bejaarden en hippies. Echte mannen geven gewoon gas en kijken niet op een paar euro meer of minder aan de tank.
Garfield1985donderdag 2 november 2017 @ 10:53
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 01:16 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Jij bent niet zoveel gewend, blijkbaar. :) 14 seconden van nul tot honderd is geen 'vloek en een zucht'. Ik heb in mijn leven nooit een auto gehad die er langer over deed dan 11 seconden. Zelfs mijn allereerste auto (een Ford Crashcort uit 1981) deed het in 11.1 seconden.
Ik ben meer gewend dan je denkt ;) .
Die fabrieksopgaves kloppen vaak niet, die dingen zitten rapper op de 100 dan opgegeven. Voor de Corsa/Combo C met 1.3 CDTI motor werd bijvoorbeeld ook opgegeven dat ie 17sec. nodig zou hebben voor de 0-100 sprint. Ik weet niet wie dat de boeken in heeft laten gaan maar diegene zal wel een slok wijn teveel op gehad hebben. Want ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat die sprint never nooit 17 sec. duurt, maar in de praktijk rond de 10-11 zit.
Captain_Jack_Sparrowdonderdag 2 november 2017 @ 23:09
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 06:34 schreef Snuitebolletje het volgende:

En dat vind ik dus bijzonder veel voor een 0.9 met 85 pk. Met echt niet traag kachelen haal je 1 op 20 met een benzine 1.5 4 cylinder in de Mazda 2.
Daar geloof ik niks van. Volgens de verbruiksmonitor op autoweek doen gebruikers van een Mazda 2 1.5 op zijn zuinigst 6.7 op de 100. Dat is heel ver verwijderd van de 1 op 20. Zelfs de fabrikant geeft hem op voor 1/17. En we weten allemaal dat niemand de cijfers van de fabrikant haalt.
Captain_Jack_Sparrowdonderdag 2 november 2017 @ 23:21
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 08:56 schreef BMWK111RS het volgende:

Die beoordelingen zijn gebaseerd op testverslagen van autojournalisten die op Youtube gepubliceerd zijn. .... en dat zelfs de turbomotor flink op toeren moet worden gehouden om wat trekkracht te hebben.
Dan zou ik snel ophouden met die reviews bekijken, want ze slaan nergens op.

quote:
Wat je laatste punt betreft:
ik was jarenlang de trotse eigenaar van een Saab 9000 2.3 Turbo, in eerste instantie met 170 pk en 270 Nm koppel die ik later opgewaardeerd had naar Stage I, met 235 pk en 400 Nm koppel, dus enige ervaring met turbo benzinemotoren kan mij niet ontzegd worden.
Dan weet je dat heel goed te verbergen.

quote:
Kleine aanvulling: de discussie ging over 3-cylinder motoren versus 4-cylinder motoren. Jij haalt daar ineens een turbomotor bij.
Moet je beter lezen, want in mijn allereerste post heb ik gelijk gemeld dat het over een turbo ging.
Dat jij automatisch aanneemt dat benzinemotoren turboloos zijn, is jouw tekortkoming.

quote:
Met turbo's kan je 2 dingen bewerkstelligen:
1. meer vermogen dus een hogere topsnelheid
2. en/of de tekortkomingen van een bepaalde motor te corrigeren met behulp van een turbo.
Zoals ik al zei, je verbergt je kennis en ervaring met turbomotoren goed.

quote:
De door jou genoemde Fiat-motor valt wat mij betreft in de 2e categorie, het gebrek aan een bruikbaar koppel te corrigeren met een turbo. Dezelfde truc wordt toegepast bij vele 3-cylinder turbomotoren.
Ik kan het een derde keer herhalen, maar je hebt het nu wel door, he? Het is helemaal geen truc. Wat Fiat doet (en andere fabrikanten ook) is een kleine, zuinige motor maken (want grote cylinderinhoud = hoger verbruik) en die dmv een turbo meer vermogen meegeven zodat je toch gewoon leuk onderweg bent. Een turbo aan een motor hangen, betekent simpelweg de efficiency verhogen en de motor flexibeler maken. Dat ik dat aan iemand moet uitleggen die een Saab turbo heeft gereden, is verbluffend.

quote:
Mijn partners Kia Picanto 1.0 12V levert op papier 60 pk en een redelijk koppel. In de stad is er prima mee te rijden maar op snelwegen is dat echter een drama omdat er boven de 110 km/uur vrijwel niets meer gebeurt. Inhalen wordt dan een kwestie van planken en de teller met 2 of 3 km/uur tegelijk zien stijgen.
En dat je na zo'n opmerking nog steeds niet snapt waar een turbo echt voor dient.... *zucht*

Overigens levert een Picanto 1.0 natuurlijk geen fatsoenlijk koppel. Een BMW K1100RS heeft zelfs een hoger koppel.
Captain_Jack_Sparrowdonderdag 2 november 2017 @ 23:22
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 10:53 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]

Ik ben meer gewend dan je denkt ;) .
Die fabrieksopgaves kloppen vaak niet, die dingen zitten rapper op de 100 dan opgegeven. Voor de Corsa/Combo C met 1.3 CDTI motor werd bijvoorbeeld ook opgegeven dat ie 17sec. nodig zou hebben voor de 0-100 sprint. Ik weet niet wie dat de boeken in heeft laten gaan maar diegene zal wel een slok wijn teveel op gehad hebben. Want ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat die sprint never nooit 17 sec. duurt, maar in de praktijk rond de 10-11 zit.
Tuurlijk, joh.
BMWK111RSdonderdag 2 november 2017 @ 23:35
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 23:21 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dan zou ik snel ophouden met die reviews bekijken, want ze slaan nergens op.

[..]

Dan weet je dat heel goed te verbergen.

[..]

Moet je beter lezen, want in mijn allereerste post heb ik gelijk gemeld dat het over een turbo ging.
Dat jij automatisch aanneemt dat benzinemotoren turboloos zijn, is jouw tekortkoming.

[..]

Zoals ik al zei, je verbergt je kennis en ervaring met turbomotoren goed.

[..]

Ik kan het een derde keer herhalen, maar je hebt het nu wel door, he? Het is helemaal geen truc. Wat Fiat doet (en andere fabrikanten ook) is een kleine, zuinige motor maken (want grote cylinderinhoud = hoger verbruik) en die dmv een turbo meer vermogen meegeven zodat je toch gewoon leuk onderweg bent. Een turbo aan een motor hangen, betekent simpelweg de efficiency verhogen en de motor flexibeler maken. Dat ik dat aan iemand moet uitleggen die een Saab turbo heeft gereden, is verbluffend.

[..]

En dat je na zo'n opmerking nog steeds niet snapt waar een turbo echt voor dient.... *zucht*

Overigens levert een Picanto 1.0 natuurlijk geen fatsoenlijk koppel. Een BMW K1100RS heeft zelfs een hoger koppel.
Eén ding is me nu wel erg duidelijk: alles wat jou niet bevalt doe je af als "je snapt het niet."

De vraag was wat het verschil was tussen een 3-cylinder motor van 1,2 liter of een 4-cylinder motor van 1,2 liter. Dat jij een Fiat-motor wil promoten omdat jij Fiat rijdt en daardoor over turbo's begint te bazelen is dus totaal niet relevant voor de vraag.

En ondanks al jouw "wijsheden" over turbo's en dat ik in jouw ogen er geen verstand van zou hebben blijf ik bij mijn standpunt dat een turbo op een kleine motor dient om de nadelen/tekortkomingen van die kleine motor op te heffen. Dat jij een andere mening toegedaan bent is jouw goed recht, maar om dan mijn mening af te doen met "ik kan het tig keer uitleggen maar jij snapt het niet" zegt meer over jou dan over mij. Ik verlaag mij niet tot dergelijke trucs om een discussie te winnen.
Captain_Jack_Sparrowdonderdag 2 november 2017 @ 23:55
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 23:35 schreef BMWK111RS het volgende:

Eén ding is me nu wel erg duidelijk: alles wat jou niet bevalt doe je af als "je snapt het niet."
Jij bent degene die onwaarheid na onwaarheid opschrijft. Die ik met cijfers heb ontkracht. Aangezien je die onwaarheden zelf lijkt te geloven, is het evident dat je de materie niet echt onder de knie hebt.

quote:
De vraag was wat het verschil was tussen een 3-cylinder motor van 1,2 liter of een 4-cylinder motor van 1,2 liter. Dat jij een Fiat-motor wil promoten omdat jij Fiat rijdt en daardoor over turbo's begint te bazelen is dus totaal niet relevant voor de vraag.
Waar werd er vermeldt dat het een motor zonder turbo moet zijn? En ik haalde de Fiat alleen maar aan, omdat er ergens gesuggereerd werd dat daar ook een 3-cylinder in zat. En omdat het een redelijk alternatief is voor een 3-cylinder. Jouw gebazel over Opels van 17 jaar geleden is juist wat niet relevant is voor het verhaal.

quote:
En ondanks al jouw "wijsheden" over turbo's en dat ik in jouw ogen er geen verstand van zou hebben...
Jouw uitspraken:
Een 1.6 uit 2000 heeft een hoger koppel = niet waar.
Het max koppel van die 1.6 uit 2000 wordt afgegeven bij een lager toerental = niet waar.

quote:
blijf ik bij mijn standpunt dat een turbo op een kleine motor dient om de nadelen/tekortkomingen van die kleine motor op te heffen.
En dat is dus niet zo. Het is om de efficiency te verhogen.

quote:
Dat jij een andere mening toegedaan bent is jouw goed recht
Mijn mening is onderbouwd. Dat is het verschil.

quote:
maar om dan mijn mening af te doen met "ik kan het tig keer uitleggen maar jij snapt het niet" zegt meer over jou dan over mij.
Gezien de nonsens die je in eerdere posts hebt proberen te verkopen als feiten, heb ik heel aannemelijk gemaakt dat je het echt niet snapt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 03-11-2017 00:09:43 ]
BMWK111RSvrijdag 3 november 2017 @ 00:57
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 23:55 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Jij bent degene die onwaarheid na onwaarheid opschrijft. Die ik met cijfers heb ontkracht. Aangezien je die onwaarheden zelf lijkt te geloven, is het evident dat je de materie niet echt onder de knie hebt.

[..]

Waar werd er vermeldt dat het een motor zonder turbo moet zijn? En ik haalde de Fiat alleen maar aan, omdat er ergens gesuggereerd werd dat daar ook een 3-cylinder in zat. En omdat het een redelijk alternatief is voor een 3-cylinder. Jouw gebazel over Opels van 17 jaar geleden is juist wat niet relevant is voor het verhaal.

[..]

Jouw uitspraken:
Een 1.6 uit 2000 heeft een hoger koppel = niet waar.
Het max koppel van die 1.6 uit 2000 wordt afgegeven bij een lager toerental = niet waar.

[..]

En dat is dus niet zo. Het is om de efficiency te verhogen.

[..]

Mijn mening is onderbouwd. Dat is het verschil.

[..]

Gezien de nonsens die je in eerdere posts hebt proberen te verkopen als feiten, heb ik heel aannemelijk gemaakt dat je het echt niet snapt.
Zo'n zelfingenomen mens kan je alleen maar 1 ding toewensen: prettig leven verder in de wetenschap dat jij, en jij alleen de wijsheid in pacht hebt.
Captain_Jack_Sparrowvrijdag 3 november 2017 @ 03:16
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 00:57 schreef BMWK111RS het volgende:

Zo'n zelfingenomen mens kan je alleen maar 1 ding toewensen: prettig leven verder in de wetenschap dat jij, en jij alleen de wijsheid in pacht hebt.
Liever zelfingenomen dan een bord voor mijn kop. :)

Je kunt ook luisteren en nog wat leren.
Snuitebolletjevrijdag 3 november 2017 @ 06:43
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 23:09 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Daar geloof ik niks van. Volgens de verbruiksmonitor op autoweek doen gebruikers van een Mazda 2 1.5 op zijn zuinigst 6.7 op de 100. Dat is heel ver verwijderd van de 1 op 20. Zelfs de fabrikant geeft hem op voor 1/17. En we weten allemaal dat niemand de cijfers van de fabrikant haalt.
Ik heb werkelijk waar geen idee waar jij je info vandaan haalt.
https://www.autoweek.nl/v(...)activ-g-90-gt-m-2015

Of ben ik nu zo een pannekoek?
oldfordvrijdag 3 november 2017 @ 09:04
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2017 06:43 schreef Snuitebolletje het volgende:

[..]

Ik heb werkelijk waar geen idee waar jij je info vandaan haalt.
https://www.autoweek.nl/v(...)activ-g-90-gt-m-2015
Je moet je niet blind staren op 1 auto (toevallig de zuinigste van alle gemeten Mazda 2 1.5).
Het totale gemiddelde over meerdere auto's is 5,45 l/100kn of te wel 1 op 18,3.

Ook spritmonitor.de komt met een vergelijkbaar resultaat over 69 auto's.
Daar is het gemiddelde 5,61 l/100km of te wel 1 op 17,8.
BMWK111RSvrijdag 3 november 2017 @ 09:08
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 03:16 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Liever zelfingenomen dan een bord voor mijn kop. :)

Je kunt ook luisteren en nog wat leren.
Ik zal het nog 1 keer proberen uit te leggen:

De vraag waar dit topic om gaat is "Ik wil een auto kopen van Merk X, type Y. Ik kan hierbij kiezen uit een 1.2 liter 3-cylinder of een 1.2 liter 4-cylinder motor. Maakt het uit voor welke motor ik kies?"

Op die vraag wordt door meerdere mensen gereageerd, waardonder door iemand die een vergelijking maakt met een Astra 1.6 uit 2000.

Op die reactie plaats ik mijn reactie waarop jij reageert met "mijn Fiat turbomotor is beter."

Jouw opmerking is totaal niet relevant voor het beantwoorden van de vraag in dit topic maar als mensen je daar op wijzen denk jij te moeten reageren in termen als "je snapt het niet", "het is duidelijk dat je geen verstand van turbomotoren hebt", "tuurlijk joh", enz.

Het is voor iedereen duidelijk dat de enige die het niet snapt en een plaat voor zijn kop heeft Captain_Jack_Sparrow is, behalve voor.... juist ja.

En dan denk jij te kunnen scoren met "je kunt ook luisteren en nog wat leren."

Betre kan ik het hele probleem niet uitleggen maar ik heb een sterk vermoeden dat je dit ook niet begrijpt dus laat ik het hier maar bij.
Snuitebolletjevrijdag 3 november 2017 @ 09:15
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 09:04 schreef oldford het volgende:

[..]

Je moet je niet blind staren op 1 auto (toevallig de zuinigste van alle gemeten Mazda 2 1.5).
Het totale gemiddelde over meerdere auto's is 5,45 l/100kn of te wel 1 op 18,3.

Ook spritmonitor.de komt met een vergelijkbaar resultaat over 69 auto's.
Daar is het gemiddelde 5,61 l/100km of te wel 1 op 17,8.
Dat begrijp ik, we rijden zelf in een mazda 2. Vooraf hebben we uitgebreid alle kosten en alle werkelijke kosten onder elkaar proberen te zetten. Maar zet voor de lol eens de 2 naast een fiat 500 2 cylinder en kijk dan nog eens of een turbo motor nu echt zoveel zuiniger is dan een goede ongeblaze 4 cylinder met ongeveer evenveel vermogen. Het ging erom dat de waarde die CJS erin gooide totaal uit de lucht gegrepen was.

Als ik ze in jouw spirit monitor gooi, dan komt de fiat op een gemiddelde van 6,27 en de mazda op 5,87. Er wordt op dit moment in mijn ogen veel te veel op het theoretische verbruik ipv het werkelijke verbruik in gezet door fabrikanten. Die opgefokte kleine blokjes halen het gewoon niet.
oldfordvrijdag 3 november 2017 @ 10:01
Ik weet niet hoe je zoekt op spritmonitor.de, maar als ik op TWINAIR zoek met een vermogen van 86 pk, krijg ik over 106 auto's een gemiddelde van 5,94 l/100km. Nagenoeg gelijk aan de Mazda.
Als je wilt vergelijken dan moet je het wel eerlijk doen.

Ik ben het met je eens dat er te veel nadruk op het verbruik uit de test-cylus wordt gelegd.
Als je gaat gas geven komt geen enkele auto meer aan het opgegeven verbruik.
eXplorer1vrijdag 3 november 2017 @ 10:04
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 10:01 schreef oldford het volgende:
Ik weet niet hoe je zoekt op spritmonitor.de, maar als ik op TWINAIR zoek met een vermogen van 86 pk, krijg ik over 106 auto's een gemiddelde van 5,94 l/100km. Nagenoeg gelijk aan de Mazda.
Als je wilt vergelijken dan moet je het wel eerlijk doen.

Ik ben het met je eens dat er te veel nadruk op het verbruik uit de test-cylus wordt gelegd.
Als je gaat gas geven komt geen enkele auto meer aan het opgegeven verbruik.
Inderdaad, best veel slap geouwehoer in dit topic, gewoon even vergelijken met Spritmonitor en goan met die banoaan.
Glijdt_lichtvrijdag 3 november 2017 @ 10:29
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 10:01 schreef oldford het volgende:
Ik weet niet hoe je zoekt op spritmonitor.de, maar als ik op TWINAIR zoek met een vermogen van 86 pk, krijg ik over 106 auto's een gemiddelde van 5,94 l/100km. Nagenoeg gelijk aan de Mazda.
Als je wilt vergelijken dan moet je het wel eerlijk doen.

Ik ben het met je eens dat er te veel nadruk op het verbruik uit de test-cylus wordt gelegd.
Als je gaat gas geven komt geen enkele auto meer aan het opgegeven verbruik.
De twinair met turbo is als 80 en 85pk geleverd.
De twinair zonder turbo is als 60 en 65pk geleverd.
Officieel is er ook een 105pk geloof ik.

In ieder geval loopt de 85pk variant bij ons niet zuiniger dan 1:16 a 17..

Volgens Jack zou ik met mijn 1.8 rijden als een slak omdat ik 1:14 haal daarmee.. maar is dat nou zo vreemd met 100kmh ivm spitsstrook?!
Captain_Jack_Sparrowdinsdag 7 november 2017 @ 15:25
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2017 06:43 schreef Snuitebolletje het volgende:

Ik heb werkelijk waar geen idee waar jij je info vandaan haalt.
https://www.autoweek.nl/v(...)activ-g-90-gt-m-2015

Of ben ik nu zo een pannekoek?
Jij roept alleen maar Mazda 2 1.5ltr. Nu kom je ineens met een Mazda-2-skyactiv-g-90-gt-m. Moet je misschien iets duidelijker zijn. Is een knap verbruik voor een 1.5. Kun je nagaan hoeveel zuiniger hij zou kunnen zijn met een turbo. :)
Captain_Jack_Sparrowdinsdag 7 november 2017 @ 15:30
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 09:08 schreef BMWK111RS het volgende:

Op die reactie plaats ik mijn reactie waarop jij reageert met "mijn Fiat turbomotor is beter."
Als je woorden in mijn mond gaat leggen, kun je net zo goed met jezelf discussieren. Heb je mij niet nodig.

quote:
"je kunt ook luisteren en nog wat leren."
Het feit is dat jij degene bent die allemaal dingen roept waarvan ik met cijfers heb aangetoond dat het gezwam in de ruimte is. En dat dan ook nog eens aanvult met onzin zoals "een turbo op een kleine motor is om de zwakheden te maskeren" of woorden van die strekking. Als je dat over een diesel zegt, heb je natuurlijk gelijk, maar als je dat over een benzine motor zegt, dan snap je gewoon niet waar een turbo voor dient. En van iemand die Saab heeft gereden, zou ik wel meer verwachten.
Snuitebolletjedinsdag 7 november 2017 @ 17:23
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 15:25 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Jij roept alleen maar Mazda 2 1.5ltr. Nu kom je ineens met een Mazda-2-skyactiv-g-90-gt-m. Moet je misschien iets duidelijker zijn. Is een knap verbruik voor een 1.5. Kun je nagaan hoeveel zuiniger hij zou kunnen zijn met een turbo. :)
Dat is altijd dezelfde geweest. Kun je nagaan hoeveel minder hij op papier zou lusten en hoeveel meer hij in de praktijk zuipt met een turbo bedoel je?
Captain_Jack_Sparrowdinsdag 7 november 2017 @ 17:24
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2017 17:23 schreef Snuitebolletje het volgende:

....en hoeveel meer hij in de praktijk zuipt met een turbo bedoel je?
Of een turbo zuipt is voor 100% afhankelijk van de rechtervoet van de bestuurder. Behalve bij Audi en Volkswagen: die dingen zuipen olie.
Ferdinsdag 7 november 2017 @ 17:44
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 15:25 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Jij roept alleen maar Mazda 2 1.5ltr. Nu kom je ineens met een Mazda-2-skyactiv-g-90-gt-m. Moet je misschien iets duidelijker zijn. Is een knap verbruik voor een 1.5. Kun je nagaan hoeveel zuiniger hij zou kunnen zijn met een turbo. :)
Verdiep je in de Atkinson cycle. Die probeert dezelfde efficiëntie te halen maar dan zonder turbo. Het netto resultaat is vergelijkbaar: minder verloren energie in de uitlaat.