abonnement Unibet Coolblue
pi_174707987
quote:
Het kabinet zal de uitslag van het referendum over de nieuwe wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten negeren.

Dat stelt CDA-leider Sybrand Buma in een interview in de Volkskrant. "Hier ga ik uiteindelijk de keuze maken dat we dit referendum niet beschouwen als een echt referendum."

"En ik wil dat die sleepwet doorgaat." Volgens Buma denkt de rest van de coalitie er ook zo over. Hij noemt het referendum "een rest uit het verleden" en ziet daarom ook niet goed hoe de uitslag moet worden overgenomen, "terwijl we eigenlijk al hebben afgesproken dat we van het raadgevend referendum af willen."

Volgens de CDA-leider leent het onderwerp zich ook niet voor een volksraadpleging. Hij noemt de wet een "buitengewoon ingewikkeld ding met enorme consequenties als het niet doorgaat". Buma vindt dat daar niet enkel met een ja of een nee over moet worden gestemd.

Referendum
Het referendum zal plaatsvinden in maart volgend jaar, tegelijk met de gemeenteraadsverkiezingen. Maar ook dat "klopt gewoon niet" volgens Buma. Niet in iedere gemeente vinden dan verkiezingen plaats. "Op sommige plekken krijgt je dus een opkomst van 10 procent voor het referendum en op andere plekken van 70 procent."

De aanvragers van het referendum spreken van de 'sleepwet', omdat de wet het mogelijk maakt om bij het volgen van verdachten ook de communicatie van onschuldige burgers af te tappen. Volgens de regering zijn er genoeg waarborgen ingebouwd om misbruik van die gegevens te voorkomen. Diverse instanties, waaronder de Raad van State en de Raad voor de Rechtspraak, hebben zich kritisch uitgelaten over de wet.
Buma is de grootste engnek die er is. Zo vol van zichzelf met z'n gepreek over de jeugd en normen en waarden, maar zelf geen greintje fatsoen in z'n donder.

https://www.nu.nl/politie(...)leepwet-negeren.html
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_174707995
Die wet is een kankergezwel waar we ons met hand en tand tegen moeten verzetten.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 08:44:51 #4
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_174708130
Nou ja, dat Nederlandse politici weinig op hebben met democratie is al langer duidelijk. De argumentatie doet dan niet meer ter zake. Bij het vorige referendum werd nog gehuicheld dat men de uitslag zou respecteren...tot de uitslag ongewenst was. De regenten wensen niet gestoord te worden.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
  User die overal opduikt 2022 zaterdag 28 oktober 2017 @ 08:45:52 #5
186611 Haags
pi_174708138
Zal mij aan mijn reet roesten
Zonder wrijving geen glans
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 08:47:16 #6
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174708149
Eens met Buma. Er is een meerderheid voor het afschaffen van het raadgevend referendum en dus is het raar als je de uitkomsten van dat referendum dan nog mee zou nemen in je besluitvorming.

Na de verkiezingen is er een coalitie ontstaan met daarin een meerderheid voor deze wet en een minderheid voor het raadgevend referendum. Dat is politiek, dat is parlementaire democratie zoals wij die kennen.

Kun je het mee oneens zijn, maar zo hebben we de boel hier ingericht.
pi_174708154
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 08:25 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Buma is de grootste engnek die er is. Zo vol van zichzelf met z'n gepreek over de jeugd en normen en waarden, maar zelf geen greintje fatsoen in z'n donder.

https://www.nu.nl/politie(...)leepwet-negeren.html
Buma denkt zeker dat slechts de inwoners van Nederland met een hoog inkomen weten wat goed of slecht is voor de inwoners van Nederland. Buma zal er dan zeker ook wel voor zorgen dat de inlichtingen-en veiligheidsdiensten de politici niet stalken.
pi_174708186
Goede zaak _O_
pi_174708195
Wat een arrogante kwal die Buma :r
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 08:54:52 #10
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174708199
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 08:47 schreef torentje het volgende:

[..]

Buma denkt zeker dat slechts de inwoners van Nederland met een hoog inkomen weten wat goed of slecht is voor de inwoners van Nederland. Buma zal er dan zeker ook wel voor zorgen dat de inlichtingen-en veiligheidsdiensten de politici niet stalken.
De hoogte van je inkomen is irrelevant, net als opleidingsniveau. Zeker als het op dit onderwerp aankomt. Want juist rondom de sleepwet is de meerderheid van de mensen die tegen zijn hoogopgeleid. Zo'n beetje de hele ICT-branche is tegen.

Wat dat betreft exact het tegenovergestelde als bij eerdere referenda rondom de EU. Daar was juist het klootjesvolk tegen (want dadelijk raken we ons volkslied en vlag kwijt, boehoehoe) en waren de beter opgeleide mensen (in meerderheid) voor Europese samenwerking.

Toont maar weer dat de politieke elite zich niet laat leiden door iets banaals als wat een bepaalde bevolkingsgroep vindt, maar dat ze wel degelijk een eigen agenda volgen. Of die agenda iets is waar je het mee eens bent, is een tweede.
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 08:55:54 #11
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_174708207
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 08:47 schreef BadderHaring het volgende:
Eens met Buma. Er is een meerderheid voor het afschaffen van het raadgevend referendum en dus is het raar als je de uitkomsten van dat referendum dan nog mee zou nemen in je besluitvorming.
Dit soort discussies gaat altijd rond in cirkels. De kiezer heeft niet voor een specifieke meerderheid gestemd op dit onderwerp. Bij verkiezingen gaat het om heel veel thema's. Derhalve is een correctief referendum een goed en doelmatig politiek middel.

Het is alleen erg vervelend voor politici. Niemand vind het leuk om gecorrigeerd te worden.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 09:02:47 #12
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174708257
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 08:55 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Dit soort discussies gaat altijd rond in cirkels. De kiezer heeft niet voor een specifieke meerderheid gestemd op dit onderwerp. Bij verkiezingen gaat het om heel veel thema's. Derhalve is een correctief referendum een goed en doelmatig politiek middel.

Het is alleen erg vervelend voor politici. Niemand vind het leuk om gecorrigeerd te worden.
Er wordt een regering gekozen die een uitgebalanceerd pakket aan maatregelen invoert die in de grote lijnen een vertegenwoordiging vormen van wat de meerderheid wil. Daarin wordt soms de wens van de meerderheid één-op-één gevolgd en soms zijn besluiten nodig waar geen meerderheid voor mogelijk is omdat ze te veel mensen negatief raken.

Een correctief referendum zorgt er dan voor dat maatregelen die noodzakelijk zijn om andere zaken te realiseren, niet door kunnen gaan. Dat is het hele idee van een regeerakkoord. Daar staan ook vervelende dingen in. Maar belangrijker nog, een parlementaire democratie is ook een vorm waarin de minderheidsbelangen een plek moeten krijgen en waarin minderheden beschermd moeten worden.

'Meeste stemmen gelden' is banaal en kansloos en leidt uiteindelijk gewoon tot dictatuur, ook al klinkt dat tegenstrijdig.
pi_174708284
Maar de regering is er voor het volk hoor :r
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 09:09:50 #14
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174708303
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 09:06 schreef viceversa het volgende:
Maar de regering is er voor het volk hoor :r
Dat klopt ook. Maar dat betekent niet dat ze de grillen van het volk steeds moeten volgen.
pi_174708325
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 09:09 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Dat klopt ook. Maar dat betekent niet dat ze de grillen van het volk steeds moeten volgen.
Wel bij zo'n controversiële wet die de privacy van burgers schaadt.
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 09:14:55 #16
8369 speknek
Another day another slay
pi_174708340
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 08:40 schreef AchJa het volgende:
"buitengewoon ingewikkeld ding met enorme consequenties als het niet doorgaat"

Oh, welke dan?
Die enorme consequenties vallen wel mee, maar op zich is de wet een vrij noodzakelijke modernisering van bestaande verouderde wetten. Maar in tegenstelling tot het compleet onzinnige Oekraiene referendum (waarvan door de organisators zelf werd gezegd dat ze hem niet gelezen hadden en het gewoon een miljoenen aan belastinggeld kostende trololol actie was) lijkt nu de mening van de organisatie en de betekenis van het referendum een stuk duidelijker. Het gaat niet per se om de wet zelf, maar om het langdurig opslaan van data van mensen die niet verdacht zijn. Dat is een boodschap waarmee je terug naar de ambtenaren kunt gaan.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_174708344
Daarom stoppen met die kansloze oproepen tot een referendum. Komt niets van terecht. Dat staat los van het onderwerp voordat users daar weer over gaan zeiken.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-10-2017 09:15:53 ]
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 09:16:52 #18
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174708350
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 09:12 schreef viceversa het volgende:

[..]

Wel bij zo'n controversiële wet die de privacy van burgers schaadt.
Nee hoor. Juist niet bij zo'n essentiële wetten. Want juist bij controversiële besluiten worden onze regeringsleden betaald om de moeilijke besluiten te nemen. Dat geldt voor zaken over leven en dood, oorlog en controversiële politietaken meer dan bij andere besluiten.

Als je al die besluiten in handen legt van de meerderheid van het volk, dan kunnen we beter meteen het licht uitdoen en het land opdoeken.
pi_174708359
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 09:16 schreef BadderHaring het volgende:

Als je al die besluiten in handen legt van de meerderheid van het volk, dan kunnen we beter meteen het licht uitdoen en het land opdoeken.
Klopt. Zeker om op dat soort oproepen Henk en Ingrid afkomen.
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 09:25:33 #20
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_174708433
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 09:02 schreef BadderHaring het volgende:

[..

'Meeste stemmen gelden' is banaal en kansloos en leidt uiteindelijk gewoon tot dictatuur, ook al klinkt dat tegenstrijdig.
Ik ken de argumenten. Op zich ben ik een voorstander van verdergaande referenda al zie ik daar ook wel een aantal nadelen. Het voordeel van een correctief referendum is dat het een mogelijk toetje is in de politieke besluitvorming. Het zorgt niet voor nieuwe wetgeving of jurisprudentie, maar kan alleen iets tegenhouden. Dat is geen dictatuur van de meerderheid.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
pi_174708499
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 09:18 schreef Handleiding het volgende:

[..]

Klopt. Zeker om op dat soort oproepen Henk en Ingrid afkomen.
Dat was misschien bij oekraine referendum zo, bij de sleepwet zijn Henk en Ingrid over het algemeen vóór en zijn de beter onderlegde Nederlanders tegen.

In de casus sleepwet is het natuurlijk een beetje makkelijk om autoriteiten als de AP en Amnesty International, en belangengroeperingen als de landelijke Huisartsen Vereniging als onwetend af te schilderen.

In Den Haag zit men er niet voor het volk maar voor de eigen agenda. (lees het optuigen van een totalitaire survelliance staat, een federaal Europa en het faciliteren van de belangen van grote corporaties)

Het is echt walgelijk wat er op het moment gebeurd. Het enige voordeel is dat status quo nu zijn ware gezicht laat zien.
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 09:33:40 #22
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_174708508
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 09:25 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Ik ken de argumenten. Op zich ben ik een voorstander van verdergaande referenda al zie ik daar ook wel een aantal nadelen. Het voordeel van een correctief referendum is dat het een mogelijk toetje is in de politieke besluitvorming. Het zorgt niet voor nieuwe wetgeving of jurisprudentie, maar kan alleen iets tegenhouden. Dat is geen dictatuur van de meerderheid.
Ik denk dat het zin kan hebben als je het als toetje op het formatieproces zou gebruiken. Zodat de coalitie hun totaalpakket aan plannen nog bij kan stellen voor dat ze daadwerkelijk gaan regeren.

Hoe dat in de tijd ingericht moet worden zonder dat we nog een half jaar op maatregelen zitten te wachten, weet ik ook niet. Maar dat lijkt me echt het enige moment waarop het zin heeft. Of je zou het al mee moeten nemen in de verkiezingen, dat je op een aantal onderwerpen mensen bij het stemmen al de kans geeft om beleid vast te stellen.

Helaas krijg je, als je het volk laat besluiten, alleen beslissingen die geld kosten.
pi_174708512
Het Oekraïne referendum heeft het hele referendum om zeep geholpen.
Make my day!
pi_174708523
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 08:26 schreef JeSuisDroppie het volgende:
Die wet is een kankergezwel waar we ons met hand en tand tegen moeten verzetten.
Veel geblaat, maar weinig wol.

Buma weet dat hij alles kan maken, omdat Nederlanders het toch wel pikken.
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 09:35:16 #25
321876 Cherna
Fuck the System
pi_174708524
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 08:40 schreef AchJa het volgende:
"buitengewoon ingewikkeld ding met enorme consequenties als het niet doorgaat"

Oh, welke dan?
Dat vraag ik mij dus ook af.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')