abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 26 oktober 2017 @ 19:26:11 #26
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_174676324
quote:
1s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 19:20 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Ik ben met je eens dat de V10 niet heel 13 in een dozijn is, maar het was nu eenmaal voor mij het enige voorbeeld dat ik kan produceren.

Olie heeft dus weldegelijk in zich om een motor te beschermen. Maar niet iedere motor heeft bescherming nodig. Of dat nou een fabricagefout is of niet laat ik even in het midden.
Dat is dus geen voorbeeld want zolang je olie die aan de vereiste specs voldoet erin kiepert loopt ie dus ook niet stuk.. ;)

Tuurlijk heeft vrijwel iedere motor smering en dus olie nodig.. zolang de juiste dikte erin zit is er bar weinig aan de hand..

Wat ik dus wil zeggen: Ik ken niemand die te goedkope (vereiste) olie heeft gebruikt of te lang niet ververst waardoor zn blok aan gort gelopen is..
Het aan gort lopen van een blok heeft vrijwel altijd andere oorzaken..

Het op tijd vervangen van een filter is belangrijker dan de olie die erdoor stroomt..
  donderdag 26 oktober 2017 @ 19:35:24 #27
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_174676565
quote:
14s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 19:05 schreef Zolderkamer het volgende:
Maar zeg eens eerlijk.. wie kent er iemand die motorschade heeft door olie (die volgens het etiket voldeed aan de vereiste specs?)

Ik ben monteur geweest.. sleutel vaak en veel.. maar ik ken er niet eentje..
Motorschades komen uberhaupt nauwelijks voor zolang je een beetje normaal met een auto omgaat (fabrieksfouten daargelaten)
Heb hier een oude 911 staan. Motor ligt momenteel uit elkaar. Daar wordt het door de lucht-/oliekoeling en bijbehorende temperaturen toch wat kritischer. Je ziet na een paar ton kms. toch wel slijtage aan oa. de lagers die ik in het vervolg graag wil voorkomen. 13 liter half-synth 10w40 gaat daar in.

Heb mij wel eens verbaasd over olie in de versnellingsbak. 1 keer een net niet goede olie er in, synchromesh doen direct hun werk niet meer goed. 100 km. later de goede olie er in: probleem weer verdwenen.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  donderdag 26 oktober 2017 @ 19:44:33 #28
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_174676820
quote:
1s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 19:35 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Heb hier een oude 911 staan. Motor ligt momenteel uit elkaar. Daar wordt het door de lucht-/oliekoeling en bijbehorende temperaturen toch wat kritischer. Je ziet na een paar ton kms. toch wel slijtage aan oa. de lagers die ik in het vervolg graag wil voorkomen. 13 liter half-synth 10w40 gaat daar in.

Heb mij wel eens verbaasd over olie in de versnellingsbak. 1 keer een net niet goede olie er in, synchromesh doen direct hun werk niet meer goed. 100 km. later de goede olie er in: probleem weer verdwenen.
Ja das leuk met je exoot.. maar dat gaat nergens over.. net als lagers met een spoortje na een paar ton in een raceauto...
Tuurlijk zijn die dingen gevoelig.. daarbij.. het is een oude raceauto, dat kun je allemaal op je vingers natellen...

Slijtage aan lagers kun je niet voorkomen btw.. dat is een deel waar altijd frictie en dus slijtage zal zijn..

Volgens mij moet het 0w40 zijn trouwens..

[ Bericht 2% gewijzigd door Zolderkamer op 26-10-2017 19:50:08 ]
pi_174676924
In Toyota's kun je zelfs afgewerkte frituurolie doen :), ze blijven wel rijden.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  donderdag 26 oktober 2017 @ 19:54:52 #30
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_174677039
quote:
19s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 19:49 schreef Glijdt_licht het volgende:
In Toyota's kun je zelfs afgewerkte frituurolie doen :), ze blijven wel rijden.
Eendjes met appelmoes uit pot zo in het blok.. _O_

Japanse blokken gaan uberhaupt niet stuk.. ik heb een keer een mazda 323 een beurt geven bij krap twee ton.. die welgeteld 3 keer een werkplaats had gezien in zn leven... Volgens mij woog het luchtfilter een kilo of acht... (was 1 dichte plaat geworden.. klacht was dat de auto wat traag aanvoelde) _O-

Vrouwen.. :X
pi_174677751
quote:
14s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 19:05 schreef Zolderkamer het volgende:
Maar zeg eens eerlijk.. wie kent er iemand die motorschade heeft door olie (die volgens het etiket voldeed aan de vereiste specs?)

Ik ben monteur geweest.. sleutel vaak en veel.. maar ik ken er niet eentje..
Motorschades komen uberhaupt nauwelijks voor zolang je een beetje normaal met een auto omgaat (fabrieksfouten daargelaten)
Ik zie bijna wekelijks volkswagen pompverstuiver motoren binnen komen met kapotgelopen nokkenassen, nokvolgers en klepstoters.
Kan komen door smeerolieverdunning, of de verkeerde olie.
VAG TDI motoren zijn nu eenmaal enorm gevoelig op verkeerde olie, sommige hebben een distributieriempje om de oliepomp aan te drijven die in de olie loopt, gooi daar 1 keer de verkeerde olie op en je riempje begint al slecht te worden. De gevolgen kun ze zelf wel raden.
Zelfde geld voor kettinggeleiders en dergelijke.

De pompverstuiver motoren hebben enorm mechanische belastingen in het tuimelaarmechanisme, en nokkenasmechanisme. als je daar de verkeerde olie bij gebruikt gaat het 100% zeker fout.
pi_174677799
quote:
1s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 19:35 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Heb hier een oude 911 staan. Motor ligt momenteel uit elkaar. Daar wordt het door de lucht-/oliekoeling en bijbehorende temperaturen toch wat kritischer. Je ziet na een paar ton kms. toch wel slijtage aan oa. de lagers die ik in het vervolg graag wil voorkomen. 13 liter half-synth 10w40 gaat daar in.

Heb mij wel eens verbaasd over olie in de versnellingsbak. 1 keer een net niet goede olie er in, synchromesh doen direct hun werk niet meer goed. 100 km. later de goede olie er in: probleem weer verdwenen.
3.2?
pi_174677824
quote:
19s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 19:49 schreef Glijdt_licht het volgende:
In Toyota's kun je zelfs afgewerkte frituurolie doen :), ze blijven wel rijden.
Probeer het eens zou ik zeggen.
  donderdag 26 oktober 2017 @ 20:28:06 #34
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_174677831
quote:
14s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 19:44 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ja das leuk met je exoot.. maar dat gaat nergens over.. net als lagers met een spoortje na een paar ton in een raceauto...
...

Volgens mij moet het 0w40 zijn trouwens.
Aan de krukas zie je niks, gelukkig. Lagerschalen zijn wel duidelijk niet nieuw meer. Lag ook nog een 964 blok met 5 ton er naast. Die ziet er dan een stukje minder uit; maar ook nog prima te fixen.

1986 911 is toch echt 10w40 :)
Dunste is 5w20, dikste 20w50, vlgns. boekie.

quote:
1s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 20:26 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

3.2?
Yes :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_174677858
quote:
14s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 19:54 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Eendjes met appelmoes uit pot zo in het blok.. _O_

Japanse blokken gaan uberhaupt niet stuk.. ik heb een keer een mazda 323 een beurt geven bij krap twee ton.. die welgeteld 3 keer een werkplaats had gezien in zn leven... Volgens mij woog het luchtfilter een kilo of acht... (was 1 dichte plaat geworden.. klacht was dat de auto wat traag aanvoelde) _O-

Vrouwen.. :X
Natuurlijk gaan ook japanse blokken wel eens stuk. Niet veel, maar dat is meer omdat vaak andere zaken het eerder begeven en het dan financieel allemaal de moeite niet meer is.
pi_174677928
quote:
1s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 20:28 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Aan de krukas zie je niks, gelukkig. Lagerschalen zijn wel duidelijk niet nieuw meer. Lag ook nog een 964 blok met 5 ton er naast. Die ziet er dan een stukje minder uit; maar ook nog prima te fixen.

1986 911 is toch echt 10w40 :)
Dunste is 5w20, dikste 20w50, vlgns. boekie.

[..]

Yes
Mooi spul. onverwoestbaar ook.
pi_174678161
quote:
1s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 20:27 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Probeer het eens zou ik zeggen.
Nee, want ik wil geen Toyota
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  donderdag 26 oktober 2017 @ 20:46:10 #38
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_174678393
quote:
1s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 20:32 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Mooi spul. onverwoestbaar ook.
Andere tijden. Biertap in de fabriek enzo. ^O^
Totaal off-topic YT-filmpje over factory visit 1986:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_174678615
quote:
1s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 20:39 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Nee, want ik wil geen Toyota
I hear you!
pi_174678673
quote:
14s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 19:05 schreef Zolderkamer het volgende:
Maar zeg eens eerlijk.. wie kent er iemand die motorschade heeft door olie (die volgens het etiket voldeed aan de vereiste specs?)

Ik ben monteur geweest.. sleutel vaak en veel.. maar ik ken er niet eentje..
Motorschades komen uberhaupt nauwelijks voor zolang je een beetje normaal met een auto omgaat (fabrieksfouten daargelaten)
Weinig, muv (onder andere )de VAG motoren, vandaar dat ik aan het checken en zoeken ben

quote:
1s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 18:12 schreef Glijdt_licht het volgende:
En valvoline SYNpower 5w40 (mst C3) dan?
(Is een andere dan die van Action)
Deze is nml acea C3, en dat is die van Action niet.

Aan de voorkant staat 'fully synthetic'. Op de achterkant een verhaaltje in het Duits, niks over hc synthese..
Deze heb ik voor de andere auto ivm een Fiat requirement die heel moeilijk te vinden is.

Ook op de Duitse website staat 'fully synthetic' voorop..

Overigens geloof ik er niet zoveel van dat een hc synthese zo slecht zou zijn, zeker niet wanneer motorfabrikanten die gewoon aanraden.

Gewoon juiste vervangingsinterval gebruiken en je bent klaar.
Olie groep 3 dus, is dus een HC Helaas.
life happens while you're pusing the throttle.
pi_174678809
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 20:24 schreef -niemand- het volgende:

[..]

Ik zie bijna wekelijks volkswagen pompverstuiver motoren binnen komen met kapotgelopen nokkenassen, nokvolgers en klepstoters.
Kan komen door smeerolieverdunning, of de verkeerde olie.
VAG TDI motoren zijn nu eenmaal enorm gevoelig op verkeerde olie, sommige hebben een distributieriempje om de oliepomp aan te drijven die in de olie loopt, gooi daar 1 keer de verkeerde olie op en je riempje begint al slecht te worden. De gevolgen kun ze zelf wel raden.
Zelfde geld voor kettinggeleiders en dergelijke.

De pompverstuiver motoren hebben enorm mechanische belastingen in het tuimelaarmechanisme, en nokkenasmechanisme. als je daar de verkeerde olie bij gebruikt gaat het 100% zeker fout.
Gelukkig heb ik een common rail, ook met tuning is dat leuker, ik heb nu 1700 bar op de rail gezet :') SOI ook wat vroeger staan en EGR uitgezet en boem 1 op 14 (1 op 15 met puur snelweg kilometers).
life happens while you're pusing the throttle.
pi_174679326
1700 bar, slijten dan niet de verstuivergaatjes (waar de diesel uitkomt dus) niet sneller?
.
  donderdag 26 oktober 2017 @ 22:44:46 #43
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_174681678
quote:
1s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 15:28 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Mijn originele Ford olie, staat ook op 'Meets Ford WSS-blabla'.

Staat Ford er nu wel achter omdat hun logo gigantisch groot voorop staat, of niet, omdat er 'meets blabla' op staat :')

Is overigens gewoon Castrol Magnatec, blijkt uit het hele verhaaltje (BP moet je contacten bv)...
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Wat zeg je ervan?
Goede vraag,eerlijk gezegd nooit eerder gezien zoiets. Ik vind het apart dat een fabrikant dat er op zet. Al kun je er bij originele Ford olie natuurlijk van uit gaan dat het ook approved is. Rare woordkeuze wat dat betreft.

Deze 2 zijn een goed voorbeeld:

https://api.kroon-oil.com(...)nth-vag-5w-30-NL.pdf
https://api.kroon-oil.com(...)p-5w-30-ll-03-NL.pdf

Zie het verschil bij VW504.00/507.00 (VW approvals zijn sowieso erg duur voor de fabrikant om te krijgen).
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_174686367
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 20:24 schreef -niemand- het volgende:
Ik zie bijna wekelijks volkswagen pompverstuiver motoren binnen komen met kapotgelopen nokkenassen, nokvolgers en klepstoters.
Kan komen door smeerolieverdunning, of de verkeerde olie.
VAG TDI motoren zijn nu eenmaal enorm gevoelig op verkeerde olie, sommige hebben een distributieriempje om de oliepomp aan te drijven die in de olie loopt, gooi daar 1 keer de verkeerde olie op en je riempje begint al slecht te worden. De gevolgen kun ze zelf wel raden.
Zelfde geld voor kettinggeleiders en dergelijke.

De pompverstuiver motoren hebben enorm mechanische belastingen in het tuimelaarmechanisme, en nokkenasmechanisme. als je daar de verkeerde olie bij gebruikt gaat het 100% zeker fout.
Wat is je ervaring met PSA HDi motoren?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_174827509
Ik weet het niet, ik heb afgelopen 100.000 km gereden met een 2.8 dti motor in een Movano en die werkt echt flink belast, een vracht van 1000+ kg was niet bijzonders.
Nooit het filter vervangen en de onderhoudshistorie was onbekend.
Daar reed ik met action olie in, lekker goedkoop.
En voor de herrie oid moet je het niet laten want zo'n dti motor is net een tractor.

De Corsa 2010 van mijn vrouw is ook goedkope olie ingegaan en die lijkt nu iets van een tikkende klepstoter oid te hebben.
Volgens mij mag je wel stellen dat hou nieuwer de motor hoe gevoeliger de techniek en dus ook uitkijken wat je erin gooit.

Alles voor 2000 wat niet exotische komt niet zo nauw heb ik het idee.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')