eXplorer1 | woensdag 25 oktober 2017 @ 16:17 |
Zit zelf met een olie dilemma. ik rijd nu een VAG TDI (BMK), deze heeft GEEN roetfilter(DPF) (thank god), maar ik moet nu olie wisselen, waar heb ik een hekel aan? betalen voor een merkje waarbij ik niet weet waarom hij beter moet zijn. dus nu ben ik aan het zoeken, VAG eist VW 502.00 specificatie olie voor mijn auto (volgens boekje) en iedereen schreeuwt doe de goede olie erin volgens spec anders ploft je blok (zeker bij VAG). Even wat feiten, VW 502.00 staat op een hele zooi verschillende merken/type's olie, waaronder op het doosje van de action olie (5w40 techno) tot de meest dure olie van Mobil1, Motul en dat soort consorten. welnu, mensen hebben het over verschillende kwaliteit en roepen al gauw "flikker op met je action olie", ik flikker "mega coole vol synthetische olie erin van castrol of shell of weet ik veel wat" in mijn coole VAG TDI motor. maar nu komt de grap, de meeste oliën in Nederland zijn geen vol-syntheten, zijn zogenoemde hydrocrack oliën (omgebouwde minerale oliën) en worden verkocht als zijnde vol-syntheet (mag in duitsland overigens niet). conclusie is, koop je bijvoorbeeld Castrol Edge Titanium of Shell Helix Ultra, koop je eigenlijk dezelfde zooi als die van de action, hydrocrack meuk. dat gezegd hebbende, nu mijn dilemma: * ga ik voor ¤/liter met VW 502.00 specificatie. (hydrocrack bende) * ga ik voor een echte syntheet met VW spec (VANAF 15-18¤ per liter) ik neig naar het laatste, want bij Hydrocrack olie krijg je gauw last van lange ketens in je olie (door snelle slijtage) en laat net de VAG motoren daar gevoelig voor zijn. Mijn vraag is, heeft iemand goed advies waar ik voor moet kiezen. INB4, bla bla merk, betere dopes/aditieven etc. Dit gelul hoef ik niet te horen, want het is vaak genoeg bewezen dat het wel meevalt in hoeverre dat effect heeft. Hydrocrack VS een echte syntheet is wel een giga verschil in kwaliteit. | |
Geerd | woensdag 25 oktober 2017 @ 16:27 |
Voor die paar euro wil ik geen risico lopen...dan lachen de fabrikanten mij maar uit | |
halfway | woensdag 25 oktober 2017 @ 16:34 |
Ik wil best meer betalen voor bewezen goede olie. | |
Hyperdude | woensdag 25 oktober 2017 @ 16:37 |
Of je haalt de dure meuk uit D. oil center.de werkt hier prima. Als je in 1 keer wat meer laat komen, valt de porto ook wel mee. | |
Zolderkamer | woensdag 25 oktober 2017 @ 16:41 |
Ik bestel altijd op de Duitse ebay mn olie.. wist trouwens niets van dat verhaaltje.. Meestal is de olie die de fabriek voorschrijft (ze hebben altijd een merk en type voorkeur) niet eens zo heel duur.. maar als olie voldoet aan specificaties, voldoet het.. ik heb meestal dus merkolie maar het is net wat de beste deal is.. Ze hadden goedkope 20 of 40 liter vaatjes 80w90 voor mn trekker van een non merk op ebay.. Maar heb ook Agip, Castrol en Valvoline staan.. Net hoe het uitkomt.. ik koop wel altijd dozen of vaatjes idd.. (vind de postbode leuk joh.. ) Dit is trouwens ook een betrouwbare site/ebayer http://www.frinken-racing.de/ [ Bericht 4% gewijzigd door Zolderkamer op 25-10-2017 16:48:01 ] | |
Sounddragon | woensdag 25 oktober 2017 @ 17:52 |
Ik heb MPM in de Benz, beetje prijzig, verpakking zegt volsyntheet, geen idee of het zo'n 'neppie' is, ik hoor/lees dit verhaal voor het eerst eigenlijk. | |
DJSmiley | woensdag 25 oktober 2017 @ 19:40 |
Olie moet aan bepaalde specificaties voldoen. Dus als dat zo is dan zit je goed imho. Wel koop ik de olie zelf in 5L kannen, en dan 10-20L in 1x. Ik giet t zelf wel over in kleine (1L) flessen voor tussentijds bijvullen. Laatste keer heb ik Addinol olie gehaald (uit Duitsland). Komt in diverse testen goed eruit, en is toch weer goedkoper. Heb ook in het verleden wel olie gekocht bij oliehandel.nl In mijn (non-DPF) VAG TDI moet longlife olie, 507.00 (5W30). Ik vind tijdig olie wisselen belangrijker dan het merk. Volgens de opgave moet longlife bij de 30k, ik doe het (samen met een oliefilter) om de 20-22k. Naast een oliewissel krijgt ie dan ook een flesje Forte Turbo cleaner en Forte Advanced Diesel Conditioner (die haal ik weer uit de UK) Kost me in totaal zo'n 80 euro ofzo voor de hele set. Oliewissel doe ik zelf met een pompje. Imho is een (tijdige) olieverversing beter dan de duurste olie erin gooien en tot de max af te rijden. Volsyntheet of halfsyntheet.. Ik heb me er nooit in verdiept. Zolang ie maar aan de VW specs voldoet voor mijn autotje vind ik t best Auto protesteert ook nog niet met inmidddels 370dkm op de teller dus zal wel goed zijn wat ik wel begreep is dat in NL de regeltjes makkelijker zijn. De (bv) Castrol Edge is in NL als 'volsynthetisch' verkocht, terwijl ie dat niet volledig is. De duitse verpakking heet het ineens 'HC Synthese'. (NL: https://www.deolieconcurr(...)C3-5W30-5-Liter.html ) (DE: https://www.deolieconcurr(...)onglife-5-liter.html ) Dus in NL is het nogal k*t zoeken als je echt een volsyntheet wilt. zit je in DLD veiliger De olie die ik momenteel heb is http://www.ebay.de/itm/20(...)1:g:ZDMAAOSwAKxWVIK8 [ Bericht 29% gewijzigd door DJSmiley op 25-10-2017 19:59:25 ] | |
VEM2012 | woensdag 25 oktober 2017 @ 19:53 |
Wat je extra uitgeeft aan goede olie is een fractie van wat motorschade kost. Dus gewoon goede olie. | |
Barcaconia | woensdag 25 oktober 2017 @ 19:58 |
Het sleutelwoord is approval. Is de olie VW502.00 approved of 'meets the requirements of VW502.00'? Het grote verschil tussen goedgekeurd door de fabrikant en 'wij menen dat ons product wel ongeveer gelijkwaardig is' En 'meets the requirements of' wordt in zeer creatieve termen gebruikt op verpakkingen/pds Kort gezegd, welke olie je ook kiest, als ie approved is staat VW er achter. En dan kom je er vlug achter dat action olie opeens niet meer voldoet. | |
Barcaconia | woensdag 25 oktober 2017 @ 20:01 |
Oja zoek bij jouw merk enzo naar dit soort sheets https://www.anciravolkswa(...)pproved-Oil-List.pdf Ik vond deze vlug op google dus geen idee of het de meest recente is. | |
Fer | woensdag 25 oktober 2017 @ 20:03 |
Maak je nog steeds zoveel kilometers als vroeger? Dan ben je voor het jaar om is al toe aan een verversing, dan maakt het toch niet heel veel uit? Lange ritten, geen DPF regeneratie en zo heet worden die Turbo’s ook weer niet van er diesel. | |
Zolderkamer | woensdag 25 oktober 2017 @ 23:33 |
Dit is ook een leuke.. | |
eXplorer1 | donderdag 26 oktober 2017 @ 13:00 |
thanks ik ga even kijken! yess, nog steeds zoveel kilometers, begin er wel klaar mee te zijn eerlijk gezegd, DJ'en gaat straks op een laag pitje dus dat zal al een boel schelen. Turbo wordt wel schijt heet bij mij, ik heb hem gechipt en krijg aardig hoge EGT's (800-850 graden) bij lange runs dus dat gaat helaas niet op. Daar zeg je wat! neem ik zeker mee in mijn beslissing. | |
boegschroef | donderdag 26 oktober 2017 @ 15:23 |
Ik gebruik in verschillende wagens verschillende olie/merken. Mijn degelijks gebruik: BMW: Castrol (verwissel elke 30k) Mini: Castrol (verwissel elke 25K) BMW Circuit bak: Action (verwissel elk jaar / sla soms een jaartje over) Mustang 66: castol classic (verwissel elk jaar / sla soms een jaartje over) Mustang 70 Circuit bak: Kroon (verwissel elk jaar) --> mogelijk switch ik na dit jaar naar een castrol variant. Waarom dit: Ik heb veel uitgeprobeerd, de bmw en mini maken meer herrie op hoge toeren en koude start bij kroon olie. Dit was meteen weg na de switch naar castrol. Het verschil is wel dat ik altijd grote tonnen in 1 keer aanschaf en daardoor vrij goedkoop olie heb zoiets: http://www.ebay.de/itm/Ca(...)f:g:7OMAAOSwdGpZi91B +- 5 euro per liter [ Bericht 8% gewijzigd door boegschroef op 26-10-2017 15:29:04 ] | |
Glijdt_licht | donderdag 26 oktober 2017 @ 15:28 |
Mijn originele Ford olie, staat ook op 'Meets Ford WSS-blabla'. Staat Ford er nu wel achter omdat hun logo gigantisch groot voorop staat, of niet, omdat er 'meets blabla' op staat Is overigens gewoon Castrol Magnatec, blijkt uit het hele verhaaltje (BP moet je contacten bv)... Wat zeg je ervan? [ Bericht 11% gewijzigd door Glijdt_licht op 26-10-2017 15:35:01 ] | |
Juup© | donderdag 26 oktober 2017 @ 15:46 |
Best interessant onderwerp, ik ga mezelf er eens verder in verdiepen.
[ Bericht 4% gewijzigd door Juup© op 26-10-2017 15:55:38 (Links toegevoegd) ] | |
eXplorer1 | donderdag 26 oktober 2017 @ 17:39 |
Leuk he? In verleden wist ik ook niet dat minderale meuk omgebouwd wordt naar wannabe syntheet. | |
Juup© | donderdag 26 oktober 2017 @ 17:40 |
Ik ook niet, maar ik ben blij dat ik het nu weet. Dan weet ik i.i.g. waar ik op moet letten als ik olie koop bij een andere auto volgend jaar, het barrel waar ik tijdelijk nu in rijd boeit mij niet. | |
Fer | donderdag 26 oktober 2017 @ 17:45 |
Zou de research afdeling van Kroon opgewassen zijn tegen de mondiale laboratoria en kennis van Castrol of Shell? | |
Glijdt_licht | donderdag 26 oktober 2017 @ 18:12 |
En valvoline SYNpower 5w40 (mst C3) dan? (Is een andere dan die van Action) Deze is nml acea C3, en dat is die van Action niet. Aan de voorkant staat 'fully synthetic'. Op de achterkant een verhaaltje in het Duits, niks over hc synthese.. Deze heb ik voor de andere auto ivm een Fiat requirement die heel moeilijk te vinden is. Ook op de Duitse website staat 'fully synthetic' voorop.. Overigens geloof ik er niet zoveel van dat een hc synthese zo slecht zou zijn, zeker niet wanneer motorfabrikanten die gewoon aanraden. Gewoon juiste vervangingsinterval gebruiken en je bent klaar. [ Bericht 13% gewijzigd door Glijdt_licht op 26-10-2017 18:20:40 ] | |
Hyperdude | donderdag 26 oktober 2017 @ 19:02 |
Fisher en Tropsch draaien zich om in hun graf. Synthetische olie is, vlgns. mij, een beetje overkill bij normale motoren zonder turbo met normale wisselintervallen, maar ze moeten natuurlijk niet de hoofdprijs vragen voor wat er niet in, de fles, zit. | |
Zolderkamer | donderdag 26 oktober 2017 @ 19:05 |
Maar zeg eens eerlijk.. wie kent er iemand die motorschade heeft door olie (die volgens het etiket voldeed aan de vereiste specs?) Ik ben monteur geweest.. sleutel vaak en veel.. maar ik ken er niet eentje.. Motorschades komen uberhaupt nauwelijks voor zolang je een beetje normaal met een auto omgaat (fabrieksfouten daargelaten) | |
VEM2012 | donderdag 26 oktober 2017 @ 19:13 |
Waarom denk jij dat je in een BMW M5 V10 alleen TWS mocht gebruiken? Juist: omdat daarvoor de V10 in de soep liep. Voor rondtuffen maakt het misschien minder uit, maar dan nog. | |
Zolderkamer | donderdag 26 oktober 2017 @ 19:16 |
Er zijn wel meer Duitsers met ontzettend slecht ontworpen motorisering.. Dat noem ik gewoon een fabricagefout.. (alles op alles zetten om toch emissie eisen te halen etc) En daarbij.. een v10 is niet iets wat een normaal blokkie is.. een f1 racemotor heeft ook aparte olie nodig.. En een vliegtuig weer andere.. En net wat ik zeg.. olie die aan de eisen voldoet.... | |
VEM2012 | donderdag 26 oktober 2017 @ 19:20 |
Ik ben met je eens dat de V10 niet heel 13 in een dozijn is, maar het was nu eenmaal voor mij het enige voorbeeld dat ik kan produceren. Olie heeft dus weldegelijk in zich om een motor te beschermen. Maar niet iedere motor heeft bescherming nodig. Of dat nou een fabricagefout is of niet laat ik even in het midden. | |
Zolderkamer | donderdag 26 oktober 2017 @ 19:26 |
Dat is dus geen voorbeeld want zolang je olie die aan de vereiste specs voldoet erin kiepert loopt ie dus ook niet stuk.. Tuurlijk heeft vrijwel iedere motor smering en dus olie nodig.. zolang de juiste dikte erin zit is er bar weinig aan de hand.. Wat ik dus wil zeggen: Ik ken niemand die te goedkope (vereiste) olie heeft gebruikt of te lang niet ververst waardoor zn blok aan gort gelopen is.. Het aan gort lopen van een blok heeft vrijwel altijd andere oorzaken.. Het op tijd vervangen van een filter is belangrijker dan de olie die erdoor stroomt.. | |
Hyperdude | donderdag 26 oktober 2017 @ 19:35 |
Heb hier een oude 911 staan. Motor ligt momenteel uit elkaar. Daar wordt het door de lucht-/oliekoeling en bijbehorende temperaturen toch wat kritischer. Je ziet na een paar ton kms. toch wel slijtage aan oa. de lagers die ik in het vervolg graag wil voorkomen. 13 liter half-synth 10w40 gaat daar in. Heb mij wel eens verbaasd over olie in de versnellingsbak. 1 keer een net niet goede olie er in, synchromesh doen direct hun werk niet meer goed. 100 km. later de goede olie er in: probleem weer verdwenen. | |
Zolderkamer | donderdag 26 oktober 2017 @ 19:44 |
Ja das leuk met je exoot.. maar dat gaat nergens over.. net als lagers met een spoortje na een paar ton in een raceauto... Tuurlijk zijn die dingen gevoelig.. daarbij.. het is een oude raceauto, dat kun je allemaal op je vingers natellen... Slijtage aan lagers kun je niet voorkomen btw.. dat is een deel waar altijd frictie en dus slijtage zal zijn.. Volgens mij moet het 0w40 zijn trouwens.. [ Bericht 2% gewijzigd door Zolderkamer op 26-10-2017 19:50:08 ] | |
Glijdt_licht | donderdag 26 oktober 2017 @ 19:49 |
In Toyota's kun je zelfs afgewerkte frituurolie doen , ze blijven wel rijden. | |
Zolderkamer | donderdag 26 oktober 2017 @ 19:54 |
Eendjes met appelmoes uit pot zo in het blok.. Japanse blokken gaan uberhaupt niet stuk.. ik heb een keer een mazda 323 een beurt geven bij krap twee ton.. die welgeteld 3 keer een werkplaats had gezien in zn leven... Volgens mij woog het luchtfilter een kilo of acht... (was 1 dichte plaat geworden.. klacht was dat de auto wat traag aanvoelde) Vrouwen.. | |
-niemand- | donderdag 26 oktober 2017 @ 20:24 |
Ik zie bijna wekelijks volkswagen pompverstuiver motoren binnen komen met kapotgelopen nokkenassen, nokvolgers en klepstoters. Kan komen door smeerolieverdunning, of de verkeerde olie. VAG TDI motoren zijn nu eenmaal enorm gevoelig op verkeerde olie, sommige hebben een distributieriempje om de oliepomp aan te drijven die in de olie loopt, gooi daar 1 keer de verkeerde olie op en je riempje begint al slecht te worden. De gevolgen kun ze zelf wel raden. Zelfde geld voor kettinggeleiders en dergelijke. De pompverstuiver motoren hebben enorm mechanische belastingen in het tuimelaarmechanisme, en nokkenasmechanisme. als je daar de verkeerde olie bij gebruikt gaat het 100% zeker fout. | |
VEM2012 | donderdag 26 oktober 2017 @ 20:26 |
3.2? | |
VEM2012 | donderdag 26 oktober 2017 @ 20:27 |
Probeer het eens zou ik zeggen. | |
Hyperdude | donderdag 26 oktober 2017 @ 20:28 |
Aan de krukas zie je niks, gelukkig. Lagerschalen zijn wel duidelijk niet nieuw meer. Lag ook nog een 964 blok met 5 ton er naast. Die ziet er dan een stukje minder uit; maar ook nog prima te fixen. 1986 911 is toch echt 10w40 Dunste is 5w20, dikste 20w50, vlgns. boekie. Yes | |
VEM2012 | donderdag 26 oktober 2017 @ 20:29 |
Natuurlijk gaan ook japanse blokken wel eens stuk. Niet veel, maar dat is meer omdat vaak andere zaken het eerder begeven en het dan financieel allemaal de moeite niet meer is. | |
VEM2012 | donderdag 26 oktober 2017 @ 20:32 |
Mooi spul. onverwoestbaar ook. | |
Glijdt_licht | donderdag 26 oktober 2017 @ 20:39 |
Nee, want ik wil geen Toyota | |
Hyperdude | donderdag 26 oktober 2017 @ 20:46 |
Andere tijden. Biertap in de fabriek enzo. Totaal off-topic YT-filmpje over factory visit 1986:
| |
VEM2012 | donderdag 26 oktober 2017 @ 20:53 |
I hear you! | |
eXplorer1 | donderdag 26 oktober 2017 @ 20:55 |
Weinig, muv (onder andere )de VAG motoren, vandaar dat ik aan het checken en zoeken ben Olie groep 3 dus, is dus een HC Helaas. | |
eXplorer1 | donderdag 26 oktober 2017 @ 21:00 |
Gelukkig heb ik een common rail, ook met tuning is dat leuker, ik heb nu 1700 bar op de rail gezet SOI ook wat vroeger staan en EGR uitgezet en boem 1 op 14 (1 op 15 met puur snelweg kilometers). | |
Fer | donderdag 26 oktober 2017 @ 21:17 |
1700 bar, slijten dan niet de verstuivergaatjes (waar de diesel uitkomt dus) niet sneller? | |
Barcaconia | donderdag 26 oktober 2017 @ 22:44 |
Goede vraag,eerlijk gezegd nooit eerder gezien zoiets. Ik vind het apart dat een fabrikant dat er op zet. Al kun je er bij originele Ford olie natuurlijk van uit gaan dat het ook approved is. Rare woordkeuze wat dat betreft. Deze 2 zijn een goed voorbeeld: https://api.kroon-oil.com(...)nth-vag-5w-30-NL.pdf https://api.kroon-oil.com(...)p-5w-30-ll-03-NL.pdf Zie het verschil bij VW504.00/507.00 (VW approvals zijn sowieso erg duur voor de fabrikant om te krijgen). | |
blomke | vrijdag 27 oktober 2017 @ 09:10 |
Wat is je ervaring met PSA HDi motoren? | |
junkiexp | donderdag 2 november 2017 @ 17:29 |
Ik weet het niet, ik heb afgelopen 100.000 km gereden met een 2.8 dti motor in een Movano en die werkt echt flink belast, een vracht van 1000+ kg was niet bijzonders. Nooit het filter vervangen en de onderhoudshistorie was onbekend. Daar reed ik met action olie in, lekker goedkoop. En voor de herrie oid moet je het niet laten want zo'n dti motor is net een tractor. De Corsa 2010 van mijn vrouw is ook goedkope olie ingegaan en die lijkt nu iets van een tikkende klepstoter oid te hebben. Volgens mij mag je wel stellen dat hou nieuwer de motor hoe gevoeliger de techniek en dus ook uitkijken wat je erin gooit. Alles voor 2000 wat niet exotische komt niet zo nauw heb ik het idee. |