thanks ik ga even kijken!quote:Op woensdag 25 oktober 2017 20:01 schreef Barcaconia het volgende:
Oja zoek bij jouw merk enzo naar dit soort sheets
https://www.anciravolkswa(...)pproved-Oil-List.pdf
Ik vond deze vlug op google dus geen idee of het de meest recente is.
yess, nog steeds zoveel kilometers, begin er wel klaar mee te zijn eerlijk gezegd, DJ'en gaat straks op een laag pitje dus dat zal al een boel schelen.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 20:03 schreef Fer het volgende:
Maak je nog steeds zoveel kilometers als vroeger? Dan ben je voor het jaar om is al toe aan een verversing, dan maakt het toch niet heel veel uit? Lange ritten, geen DPF regeneratie en zo heet worden die Turbo’s ook weer niet van er diesel.
Daar zeg je wat! neem ik zeker mee in mijn beslissing.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 19:58 schreef Barcaconia het volgende:
Het sleutelwoord is approval. Is de olie VW502.00 approved of 'meets the requirements of VW502.00'?
Het grote verschil tussen goedgekeurd door de fabrikant en 'wij menen dat ons product wel ongeveer gelijkwaardig is'
En 'meets the requirements of' wordt in zeer creatieve termen gebruikt op verpakkingen/pds
Kort gezegd, welke olie je ook kiest, als ie approved is staat VW er achter. En dan kom je er vlug achter dat action olie opeens niet meer voldoet.
Mijn originele Ford olie, staat ook op 'Meets Ford WSS-blabla'.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 19:58 schreef Barcaconia het volgende:
Het sleutelwoord is approval. Is de olie VW502.00 approved of 'meets the requirements of VW502.00'?
Het grote verschil tussen goedgekeurd door de fabrikant en 'wij menen dat ons product wel ongeveer gelijkwaardig is'
En 'meets the requirements of' wordt in zeer creatieve termen gebruikt op verpakkingen/pds
quote:In de negentiger jaren voerde Mobil een proces tegen Castrol.
De reden?
Mobil verkocht dure volsynthetische motorolie, en Castrol verkocht een volsyntheet, terwijl dit geen echte volsyntheet was, maar een goedkopere zogenaamde hydrocrack.
(zie Wikipedia)
Uiteindelijk verloor Mobil dit proces, en het leidde er zelfs toe, dat ook Mobil onder de naam van een synthtische olie zogenaamde hydrocracks leverde.
Is dit overal zo?
Zover ik weet, is verkoop in Duitsland van een hydrocrack als volsyntheet verboden.
Als daar vollsynthetisch op de verpakking staat, dan is het ook zo. Maar kijk ook daar uit voor misleidende termen als "Best Performance Synthetic Technologie", etc.
Een voorbeeld van een echte volsyntheet is de Motul 8100.
Motul verkoopt ook hydrocracks (o.a. de Motul 6100), die echter technosynthese heet.
Ook de Liqui-Moly Synthoil is een echte volsyntheet.
Een veel verkochte olie, zoals de Castrol Edge FST, is echter een ‘synthese technologie’ olie, dus een hydrocrack.
Ook de Mobil1 is nu een ‘synthese technologie’ olie.
De laatste 2 oliën worden in NL veels te duur verkocht, alsmede in die landen, waarbij een hydrocrack als volsyntheet mag worden verkocht.
Leuk he? In verleden wist ik ook niet dat minderale meuk omgebouwd wordt naar wannabe syntheet.quote:Op donderdag 26 oktober 2017 15:46 schreef Juup© het volgende:
Best interessant onderwerp, ik ga mezelf er eens verder in verdiepen.
[..]
Ik ook niet, maar ik ben blij dat ik het nu weet. Dan weet ik i.i.g. waar ik op moet letten als ik olie koop bij een andere auto volgend jaar, het barrel waar ik tijdelijk nu in rijd boeit mij niet.quote:Op donderdag 26 oktober 2017 17:39 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
Leuk he? In verleden wist ik ook niet dat minderale meuk omgebouwd wordt naar wannabe syntheet.
Waarom denk jij dat je in een BMW M5 V10 alleen TWS mocht gebruiken? Juist: omdat daarvoor de V10 in de soep liep.quote:Op donderdag 26 oktober 2017 19:05 schreef Zolderkamer het volgende:
Maar zeg eens eerlijk.. wie kent er iemand die motorschade heeft door olie (die volgens het etiket voldeed aan de vereiste specs?)
Ik ben monteur geweest.. sleutel vaak en veel.. maar ik ken er niet eentje..
Motorschades komen uberhaupt nauwelijks voor zolang je een beetje normaal met een auto omgaat (fabrieksfouten daargelaten)
Er zijn wel meer Duitsers met ontzettend slecht ontworpen motorisering.. Dat noem ik gewoon een fabricagefout.. (alles op alles zetten om toch emissie eisen te halen etc)quote:Op donderdag 26 oktober 2017 19:13 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waarom denk jij dat je in een BMW M5 V10 alleen TWS mocht gebruiken? Juist: omdat daarvoor de V10 in de soep liep.
Voor rondtuffen maakt het misschien minder uit, maar dan nog.
Ik ben met je eens dat de V10 niet heel 13 in een dozijn is, maar het was nu eenmaal voor mij het enige voorbeeld dat ik kan produceren.quote:Op donderdag 26 oktober 2017 19:16 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Er zijn wel meer Duitsers met ontzettend slecht ontworpen motorisering.. Dat noem ik gewoon een fabricagefout.. (alles op alles zetten om toch emissies te halen etc)
En daarbij.. een v10 is niet iets wat een normaal blokkie is.. een f1 racemotor heeft ook aparte olie nodig.. En een vliegtuig weer andere..
Dat is dus geen voorbeeld want zolang je olie die aan de vereiste specs voldoet erin kiepert loopt ie dus ook niet stuk..quote:Op donderdag 26 oktober 2017 19:20 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik ben met je eens dat de V10 niet heel 13 in een dozijn is, maar het was nu eenmaal voor mij het enige voorbeeld dat ik kan produceren.
Olie heeft dus weldegelijk in zich om een motor te beschermen. Maar niet iedere motor heeft bescherming nodig. Of dat nou een fabricagefout is of niet laat ik even in het midden.
Heb hier een oude 911 staan. Motor ligt momenteel uit elkaar. Daar wordt het door de lucht-/oliekoeling en bijbehorende temperaturen toch wat kritischer. Je ziet na een paar ton kms. toch wel slijtage aan oa. de lagers die ik in het vervolg graag wil voorkomen. 13 liter half-synth 10w40 gaat daar in.quote:Op donderdag 26 oktober 2017 19:05 schreef Zolderkamer het volgende:
Maar zeg eens eerlijk.. wie kent er iemand die motorschade heeft door olie (die volgens het etiket voldeed aan de vereiste specs?)
Ik ben monteur geweest.. sleutel vaak en veel.. maar ik ken er niet eentje..
Motorschades komen uberhaupt nauwelijks voor zolang je een beetje normaal met een auto omgaat (fabrieksfouten daargelaten)
Ja das leuk met je exoot.. maar dat gaat nergens over.. net als lagers met een spoortje na een paar ton in een raceauto...quote:Op donderdag 26 oktober 2017 19:35 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Heb hier een oude 911 staan. Motor ligt momenteel uit elkaar. Daar wordt het door de lucht-/oliekoeling en bijbehorende temperaturen toch wat kritischer. Je ziet na een paar ton kms. toch wel slijtage aan oa. de lagers die ik in het vervolg graag wil voorkomen. 13 liter half-synth 10w40 gaat daar in.
Heb mij wel eens verbaasd over olie in de versnellingsbak. 1 keer een net niet goede olie er in, synchromesh doen direct hun werk niet meer goed. 100 km. later de goede olie er in: probleem weer verdwenen.
Eendjes met appelmoes uit pot zo in het blok..quote:Op donderdag 26 oktober 2017 19:49 schreef Glijdt_licht het volgende:
In Toyota's kun je zelfs afgewerkte frituurolie doen , ze blijven wel rijden.
Ik zie bijna wekelijks volkswagen pompverstuiver motoren binnen komen met kapotgelopen nokkenassen, nokvolgers en klepstoters.quote:Op donderdag 26 oktober 2017 19:05 schreef Zolderkamer het volgende:
Maar zeg eens eerlijk.. wie kent er iemand die motorschade heeft door olie (die volgens het etiket voldeed aan de vereiste specs?)
Ik ben monteur geweest.. sleutel vaak en veel.. maar ik ken er niet eentje..
Motorschades komen uberhaupt nauwelijks voor zolang je een beetje normaal met een auto omgaat (fabrieksfouten daargelaten)
3.2?quote:Op donderdag 26 oktober 2017 19:35 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Heb hier een oude 911 staan. Motor ligt momenteel uit elkaar. Daar wordt het door de lucht-/oliekoeling en bijbehorende temperaturen toch wat kritischer. Je ziet na een paar ton kms. toch wel slijtage aan oa. de lagers die ik in het vervolg graag wil voorkomen. 13 liter half-synth 10w40 gaat daar in.
Heb mij wel eens verbaasd over olie in de versnellingsbak. 1 keer een net niet goede olie er in, synchromesh doen direct hun werk niet meer goed. 100 km. later de goede olie er in: probleem weer verdwenen.
Probeer het eens zou ik zeggen.quote:Op donderdag 26 oktober 2017 19:49 schreef Glijdt_licht het volgende:
In Toyota's kun je zelfs afgewerkte frituurolie doen , ze blijven wel rijden.
Aan de krukas zie je niks, gelukkig. Lagerschalen zijn wel duidelijk niet nieuw meer. Lag ook nog een 964 blok met 5 ton er naast. Die ziet er dan een stukje minder uit; maar ook nog prima te fixen.quote:Op donderdag 26 oktober 2017 19:44 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Ja das leuk met je exoot.. maar dat gaat nergens over.. net als lagers met een spoortje na een paar ton in een raceauto...
...
Volgens mij moet het 0w40 zijn trouwens.
Yesquote:
Natuurlijk gaan ook japanse blokken wel eens stuk. Niet veel, maar dat is meer omdat vaak andere zaken het eerder begeven en het dan financieel allemaal de moeite niet meer is.quote:Op donderdag 26 oktober 2017 19:54 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Eendjes met appelmoes uit pot zo in het blok..
Japanse blokken gaan uberhaupt niet stuk.. ik heb een keer een mazda 323 een beurt geven bij krap twee ton.. die welgeteld 3 keer een werkplaats had gezien in zn leven... Volgens mij woog het luchtfilter een kilo of acht... (was 1 dichte plaat geworden.. klacht was dat de auto wat traag aanvoelde)
Vrouwen..
Mooi spul. onverwoestbaar ook.quote:Op donderdag 26 oktober 2017 20:28 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Aan de krukas zie je niks, gelukkig. Lagerschalen zijn wel duidelijk niet nieuw meer. Lag ook nog een 964 blok met 5 ton er naast. Die ziet er dan een stukje minder uit; maar ook nog prima te fixen.
1986 911 is toch echt 10w40
Dunste is 5w20, dikste 20w50, vlgns. boekie.
[..]
Yes
Nee, want ik wil geen Toyotaquote:
Andere tijden. Biertap in de fabriek enzo.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
I hear you!quote:Op donderdag 26 oktober 2017 20:39 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Nee, want ik wil geen Toyota
Weinig, muv (onder andere )de VAG motoren, vandaar dat ik aan het checken en zoeken benquote:Op donderdag 26 oktober 2017 19:05 schreef Zolderkamer het volgende:
Maar zeg eens eerlijk.. wie kent er iemand die motorschade heeft door olie (die volgens het etiket voldeed aan de vereiste specs?)
Ik ben monteur geweest.. sleutel vaak en veel.. maar ik ken er niet eentje..
Motorschades komen uberhaupt nauwelijks voor zolang je een beetje normaal met een auto omgaat (fabrieksfouten daargelaten)
Olie groep 3 dus, is dus een HC Helaas.quote:Op donderdag 26 oktober 2017 18:12 schreef Glijdt_licht het volgende:
En valvoline SYNpower 5w40 (mst C3) dan?
(Is een andere dan die van Action)
Deze is nml acea C3, en dat is die van Action niet.
Aan de voorkant staat 'fully synthetic'. Op de achterkant een verhaaltje in het Duits, niks over hc synthese..
Deze heb ik voor de andere auto ivm een Fiat requirement die heel moeilijk te vinden is.
Ook op de Duitse website staat 'fully synthetic' voorop..
Overigens geloof ik er niet zoveel van dat een hc synthese zo slecht zou zijn, zeker niet wanneer motorfabrikanten die gewoon aanraden.
Gewoon juiste vervangingsinterval gebruiken en je bent klaar.
Gelukkig heb ik een common rail, ook met tuning is dat leuker, ik heb nu 1700 bar op de rail gezet SOI ook wat vroeger staan en EGR uitgezet en boem 1 op 14 (1 op 15 met puur snelweg kilometers).quote:Op donderdag 26 oktober 2017 20:24 schreef -niemand- het volgende:
[..]
Ik zie bijna wekelijks volkswagen pompverstuiver motoren binnen komen met kapotgelopen nokkenassen, nokvolgers en klepstoters.
Kan komen door smeerolieverdunning, of de verkeerde olie.
VAG TDI motoren zijn nu eenmaal enorm gevoelig op verkeerde olie, sommige hebben een distributieriempje om de oliepomp aan te drijven die in de olie loopt, gooi daar 1 keer de verkeerde olie op en je riempje begint al slecht te worden. De gevolgen kun ze zelf wel raden.
Zelfde geld voor kettinggeleiders en dergelijke.
De pompverstuiver motoren hebben enorm mechanische belastingen in het tuimelaarmechanisme, en nokkenasmechanisme. als je daar de verkeerde olie bij gebruikt gaat het 100% zeker fout.
Goede vraag,eerlijk gezegd nooit eerder gezien zoiets. Ik vind het apart dat een fabrikant dat er op zet. Al kun je er bij originele Ford olie natuurlijk van uit gaan dat het ook approved is. Rare woordkeuze wat dat betreft.quote:Op donderdag 26 oktober 2017 15:28 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Mijn originele Ford olie, staat ook op 'Meets Ford WSS-blabla'.
Staat Ford er nu wel achter omdat hun logo gigantisch groot voorop staat, of niet, omdat er 'meets blabla' op staat
Is overigens gewoon Castrol Magnatec, blijkt uit het hele verhaaltje (BP moet je contacten bv)...
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wat zeg je ervan?
Wat is je ervaring met PSA HDi motoren?quote:Op donderdag 26 oktober 2017 20:24 schreef -niemand- het volgende:
Ik zie bijna wekelijks volkswagen pompverstuiver motoren binnen komen met kapotgelopen nokkenassen, nokvolgers en klepstoters.
Kan komen door smeerolieverdunning, of de verkeerde olie.
VAG TDI motoren zijn nu eenmaal enorm gevoelig op verkeerde olie, sommige hebben een distributieriempje om de oliepomp aan te drijven die in de olie loopt, gooi daar 1 keer de verkeerde olie op en je riempje begint al slecht te worden. De gevolgen kun ze zelf wel raden.
Zelfde geld voor kettinggeleiders en dergelijke.
De pompverstuiver motoren hebben enorm mechanische belastingen in het tuimelaarmechanisme, en nokkenasmechanisme. als je daar de verkeerde olie bij gebruikt gaat het 100% zeker fout.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |