abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_174651086
registreer om deze reclame te verbergen
Zit zelf met een olie dilemma.

ik rijd nu een VAG TDI (BMK), deze heeft GEEN roetfilter(DPF) (thank god), maar ik moet nu olie wisselen, waar heb ik een hekel aan? betalen voor een merkje waarbij ik niet weet waarom hij beter moet zijn.

dus nu ben ik aan het zoeken, VAG eist VW 502.00 specificatie olie voor mijn auto (volgens boekje) en iedereen schreeuwt doe de goede olie erin volgens spec anders ploft je blok (zeker bij VAG).

Even wat feiten, VW 502.00 staat op een hele zooi verschillende merken/type's olie, waaronder op het doosje van de action olie (5w40 techno) tot de meest dure olie van Mobil1, Motul en dat soort consorten.

welnu, mensen hebben het over verschillende kwaliteit en roepen al gauw "flikker op met je action olie", ik flikker "mega coole vol synthetische olie erin van castrol of shell of weet ik veel wat" in mijn coole VAG TDI motor.

maar nu komt de grap, de meeste oliŽn in Nederland zijn geen vol-syntheten, zijn zogenoemde hydrocrack oliŽn (omgebouwde minerale oliŽn) en worden verkocht als zijnde vol-syntheet (mag in duitsland overigens niet).

conclusie is, koop je bijvoorbeeld Castrol Edge Titanium of Shell Helix Ultra, koop je eigenlijk dezelfde zooi als die van de action, hydrocrack meuk.

dat gezegd hebbende, nu mijn dilemma:
* ga ik voor §/liter met VW 502.00 specificatie. (hydrocrack bende)
* ga ik voor een echte syntheet met VW spec (VANAF 15-18§ per liter)

ik neig naar het laatste, want bij Hydrocrack olie krijg je gauw last van lange ketens in je olie (door snelle slijtage) en laat net de VAG motoren daar gevoelig voor zijn. Mijn vraag is, heeft iemand goed advies waar ik voor moet kiezen.

INB4, bla bla merk, betere dopes/aditieven etc. Dit gelul hoef ik niet te horen, want het is vaak genoeg bewezen dat het wel meevalt in hoeverre dat effect heeft. Hydrocrack VS een echte syntheet is wel een giga verschil in kwaliteit.
life happens while you're pusing the throttle.
pi_174651330
Voor die paar euro wil ik geen risico lopen...dan lachen de fabrikanten mij maar uit
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=spz7cF6E5t4" target="_blank" rel="nofollow">https://www.youtube.com/watch?v=spz7cF6E5t4</a>
http://www.dumpert.nl/med(...)l_even_reageren.html
pi_174651537
Ik wil best meer betalen voor bewezen goede olie.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  woensdag 25 oktober 2017 @ 16:37:46 #4
70357 Hyperdude
Happiness Is a Warm Gun
pi_174651637
registreer om deze reclame te verbergen
Of je haalt de dure meuk uit D. :)
oil center.de werkt hier prima. Als je in 1 keer wat meer laat komen, valt de porto ook wel mee.
#ivorytowerlivesmatter
  woensdag 25 oktober 2017 @ 16:41:07 #5
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_174651744
Ik bestel altijd op de Duitse ebay mn olie.. wist trouwens niets van dat verhaaltje..
Meestal is de olie die de fabriek voorschrijft (ze hebben altijd een merk en type voorkeur) niet eens zo heel duur.. maar als olie voldoet aan specificaties, voldoet het.. ik heb meestal dus merkolie maar het is net wat de beste deal is..

Ze hadden goedkope 20 of 40 liter vaatjes 80w90 voor mn trekker van een non merk op ebay..
Maar heb ook Agip, Castrol en Valvoline staan.. Net hoe het uitkomt.. ik koop wel altijd dozen of vaatjes idd.. (vind de postbode leuk joh.. _O- )

Dit is trouwens ook een betrouwbare site/ebayer
http://www.frinken-racing.de/

[ Bericht 4% gewijzigd door Zolderkamer op 25-10-2017 16:48:01 ]
pi_174653222
Ik heb MPM in de Benz, beetje prijzig, verpakking zegt volsyntheet, geen idee of het zo'n 'neppie' is, ik hoor/lees dit verhaal voor het eerst eigenlijk.
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_174655773
registreer om deze reclame te verbergen
Olie moet aan bepaalde specificaties voldoen. Dus als dat zo is dan zit je goed imho.

Wel koop ik de olie zelf in 5L kannen, en dan 10-20L in 1x. Ik giet t zelf wel over in kleine (1L) flessen voor tussentijds bijvullen.

Laatste keer heb ik Addinol olie gehaald (uit Duitsland). Komt in diverse testen goed eruit, en is toch weer goedkoper. Heb ook in het verleden wel olie gekocht bij oliehandel.nl

In mijn (non-DPF) VAG TDI moet longlife olie, 507.00 (5W30). Ik vind tijdig olie wisselen belangrijker dan het merk. Volgens de opgave moet longlife bij de 30k, ik doe het (samen met een oliefilter) om de 20-22k.
Naast een oliewissel krijgt ie dan ook een flesje Forte Turbo cleaner en Forte Advanced Diesel Conditioner (die haal ik weer uit de UK)

Kost me in totaal zo'n 80 euro ofzo voor de hele set. Oliewissel doe ik zelf met een pompje.

Imho is een (tijdige) olieverversing beter dan de duurste olie erin gooien en tot de max af te rijden.

Volsyntheet of halfsyntheet.. Ik heb me er nooit in verdiept. Zolang ie maar aan de VW specs voldoet voor mijn autotje vind ik t best
Auto protesteert ook nog niet met inmidddels 370dkm op de teller dus zal wel goed zijn :)


wat ik wel begreep is dat in NL de regeltjes makkelijker zijn. De (bv) Castrol Edge is in NL als 'volsynthetisch' verkocht, terwijl ie dat niet volledig is.
De duitse verpakking heet het ineens 'HC Synthese'.
(NL: https://www.deolieconcurr(...)C3-5W30-5-Liter.html )
(DE: https://www.deolieconcurr(...)onglife-5-liter.html )

Dus in NL is het nogal k*t zoeken als je echt een volsyntheet wilt. zit je in DLD veiliger :)


De olie die ik momenteel heb is
http://www.ebay.de/itm/20(...)1:g:ZDMAAOSwAKxWVIK8

[ Bericht 29% gewijzigd door DJSmiley op 25-10-2017 19:59:25 ]
pi_174656137
Wat je extra uitgeeft aan goede olie is een fractie van wat motorschade kost.

Dus gewoon goede olie.
  woensdag 25 oktober 2017 @ 19:58:37 #9
150083 Barcaconia
ļļ [[[[] []]]] ļļ
pi_174656229
Het sleutelwoord is approval. Is de olie VW502.00 approved of 'meets the requirements of VW502.00'?
Het grote verschil tussen goedgekeurd door de fabrikant en 'wij menen dat ons product wel ongeveer gelijkwaardig is'

En 'meets the requirements of' wordt in zeer creatieve termen gebruikt op verpakkingen/pds


Kort gezegd, welke olie je ook kiest, als ie approved is staat VW er achter. En dan kom je er vlug achter dat action olie opeens niet meer voldoet.
Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
Neem mij niet tŤ serieus, dat doe ik zelf ook niet
  woensdag 25 oktober 2017 @ 20:01:32 #10
150083 Barcaconia
ļļ [[[[] []]]] ļļ
pi_174656299
Oja zoek bij jouw merk enzo naar dit soort sheets
https://www.anciravolkswa(...)pproved-Oil-List.pdf

Ik vond deze vlug op google dus geen idee of het de meest recente is.
Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
Neem mij niet tŤ serieus, dat doe ik zelf ook niet
pi_174656357
Maak je nog steeds zoveel kilometers als vroeger? Dan ben je voor het jaar om is al toe aan een verversing, dan maakt het toch niet heel veel uit? Lange ritten, geen DPF regeneratie en zo heet worden die Turbo’s ook weer niet van er diesel.
.
  woensdag 25 oktober 2017 @ 23:33:21 #12
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_174669296
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 20:01 schreef Barcaconia het volgende:
Oja zoek bij jouw merk enzo naar dit soort sheets
https://www.anciravolkswa(...)pproved-Oil-List.pdf

Ik vond deze vlug op google dus geen idee of het de meest recente is.
thanks ik ga even kijken!

quote:
1s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 20:03 schreef Fer het volgende:
Maak je nog steeds zoveel kilometers als vroeger? Dan ben je voor het jaar om is al toe aan een verversing, dan maakt het toch niet heel veel uit? Lange ritten, geen DPF regeneratie en zo heet worden die Turbo’s ook weer niet van er diesel.
yess, nog steeds zoveel kilometers, begin er wel klaar mee te zijn eerlijk gezegd, DJ'en gaat straks op een laag pitje dus dat zal al een boel schelen.

Turbo wordt wel schijt heet bij mij, ik heb hem gechipt en krijg aardig hoge EGT's (800-850 graden) bij lange runs dus dat gaat helaas niet op.

quote:
1s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 19:58 schreef Barcaconia het volgende:
Het sleutelwoord is approval. Is de olie VW502.00 approved of 'meets the requirements of VW502.00'?
Het grote verschil tussen goedgekeurd door de fabrikant en 'wij menen dat ons product wel ongeveer gelijkwaardig is'

En 'meets the requirements of' wordt in zeer creatieve termen gebruikt op verpakkingen/pds

Kort gezegd, welke olie je ook kiest, als ie approved is staat VW er achter. En dan kom je er vlug achter dat action olie opeens niet meer voldoet.
Daar zeg je wat! neem ik zeker mee in mijn beslissing.
life happens while you're pusing the throttle.
pi_174671902
Ik gebruik in verschillende wagens verschillende olie/merken.

Mijn degelijks gebruik:
BMW: Castrol (verwissel elke 30k)
Mini: Castrol (verwissel elke 25K)

BMW Circuit bak: Action (verwissel elk jaar / sla soms een jaartje over)
Mustang 66: castol classic (verwissel elk jaar / sla soms een jaartje over)
Mustang 70 Circuit bak: Kroon (verwissel elk jaar) --> mogelijk switch ik na dit jaar naar een castrol variant.

Waarom dit: Ik heb veel uitgeprobeerd, de bmw en mini maken meer herrie op hoge toeren en koude start bij kroon olie. Dit was meteen weg na de switch naar castrol.

Het verschil is wel dat ik altijd grote tonnen in 1 keer aanschaf en daardoor vrij goedkoop olie heb :)

zoiets: http://www.ebay.de/itm/Ca(...)f:g:7OMAAOSwdGpZi91B +- 5 euro per liter

[ Bericht 8% gewijzigd door boegschroef op 26-10-2017 15:29:04 ]
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_174672005
quote:
1s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 19:58 schreef Barcaconia het volgende:
Het sleutelwoord is approval. Is de olie VW502.00 approved of 'meets the requirements of VW502.00'?
Het grote verschil tussen goedgekeurd door de fabrikant en 'wij menen dat ons product wel ongeveer gelijkwaardig is'

En 'meets the requirements of' wordt in zeer creatieve termen gebruikt op verpakkingen/pds


Mijn originele Ford olie, staat ook op 'Meets Ford WSS-blabla'.

Staat Ford er nu wel achter omdat hun logo gigantisch groot voorop staat, of niet, omdat er 'meets blabla' op staat :')

Is overigens gewoon Castrol Magnatec, blijkt uit het hele verhaaltje (BP moet je contacten bv)...
ford-formula-f-5w-30-fully-synthetic-oil-available-in-1-litre-5-litre-select-size-5-327-p.jpg
91qohK5SNtL._SL1500_.jpg

Wat zeg je ervan?

[ Bericht 11% gewijzigd door Glijdt_licht op 26-10-2017 15:35:01 ]
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  donderdag 26 oktober 2017 @ 15:46:36 #16
2629 Juup©
Zelden serieus, soms wel.
pi_174672403
Best interessant onderwerp, ik ga mezelf er eens verder in verdiepen.

quote:
In de negentiger jaren voerde Mobil een proces tegen Castrol.

De reden?

Mobil verkocht dure volsynthetische motorolie, en Castrol verkocht een volsyntheet, terwijl dit geen echte volsyntheet was, maar een goedkopere zogenaamde hydrocrack.
(zie Wikipedia)

Uiteindelijk verloor Mobil dit proces, en het leidde er zelfs toe, dat ook Mobil onder de naam van een synthtische olie zogenaamde hydrocracks leverde.

Is dit overal zo?
Zover ik weet, is verkoop in Duitsland van een hydrocrack als volsyntheet verboden.
Als daar vollsynthetisch op de verpakking staat, dan is het ook zo. Maar kijk ook daar uit voor misleidende termen als "Best Performance Synthetic Technologie", etc.

Een voorbeeld van een echte volsyntheet is de Motul 8100.
Motul verkoopt ook hydrocracks (o.a. de Motul 6100), die echter technosynthese heet.

Ook de Liqui-Moly Synthoil is een echte volsyntheet.

Een veel verkochte olie, zoals de Castrol Edge FST, is echter een ‘synthese technologie’ olie, dus een hydrocrack.

Ook de Mobil1 is nu een ‘synthese technologie’ olie.

De laatste 2 oliŽn worden in NL veels te duur verkocht, alsmede in die landen, waarbij een hydrocrack als volsyntheet mag worden verkocht.


[ Bericht 4% gewijzigd door Juup© op 26-10-2017 15:55:38 (Links toegevoegd) ]
Het is zoals het is, en zo niet dan toch.
pi_174674433
quote:
14s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 15:46 schreef Juup© het volgende:
Best interessant onderwerp, ik ga mezelf er eens verder in verdiepen.

[..]

Leuk he? In verleden wist ik ook niet dat minderale meuk omgebouwd wordt naar wannabe syntheet.
life happens while you're pusing the throttle.
  donderdag 26 oktober 2017 @ 17:40:56 #18
2629 Juup©
Zelden serieus, soms wel.
pi_174674458
quote:
1s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 17:39 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

Leuk he? In verleden wist ik ook niet dat minderale meuk omgebouwd wordt naar wannabe syntheet.
Ik ook niet, maar ik ben blij dat ik het nu weet. Dan weet ik i.i.g. waar ik op moet letten als ik olie koop bij een andere auto volgend jaar, het barrel waar ik tijdelijk nu in rijd boeit mij niet.
Het is zoals het is, en zo niet dan toch.
pi_174674518
Zou de research afdeling van Kroon opgewassen zijn tegen de mondiale laboratoria en kennis van Castrol of Shell?
.
pi_174674924
En valvoline SYNpower 5w40 (mst C3) dan?
(Is een andere dan die van Action)
Deze is nml acea C3, en dat is die van Action niet.

Aan de voorkant staat 'fully synthetic'. Op de achterkant een verhaaltje in het Duits, niks over hc synthese..
Deze heb ik voor de andere auto ivm een Fiat requirement die heel moeilijk te vinden is.

Ook op de Duitse website staat 'fully synthetic' voorop..

Overigens geloof ik er niet zoveel van dat een hc synthese zo slecht zou zijn, zeker niet wanneer motorfabrikanten die gewoon aanraden.

Gewoon juiste vervangingsinterval gebruiken en je bent klaar.

[ Bericht 13% gewijzigd door Glijdt_licht op 26-10-2017 18:20:40 ]
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  donderdag 26 oktober 2017 @ 19:02:06 #21
70357 Hyperdude
Happiness Is a Warm Gun
pi_174675821
Fisher en Tropsch draaien zich om in hun graf. ;)

Synthetische olie is, vlgns. mij, een beetje overkill bij normale motoren zonder turbo met normale wisselintervallen, maar ze moeten natuurlijk niet de hoofdprijs vragen voor wat er niet in, de fles, zit. -O-
#ivorytowerlivesmatter
  donderdag 26 oktober 2017 @ 19:05:27 #22
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_174675893
Maar zeg eens eerlijk.. wie kent er iemand die motorschade heeft door olie (die volgens het etiket voldeed aan de vereiste specs?)

Ik ben monteur geweest.. sleutel vaak en veel.. maar ik ken er niet eentje..
Motorschades komen uberhaupt nauwelijks voor zolang je een beetje normaal met een auto omgaat (fabrieksfouten daargelaten)
pi_174676042
quote:
14s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 19:05 schreef Zolderkamer het volgende:
Maar zeg eens eerlijk.. wie kent er iemand die motorschade heeft door olie (die volgens het etiket voldeed aan de vereiste specs?)

Ik ben monteur geweest.. sleutel vaak en veel.. maar ik ken er niet eentje..
Motorschades komen uberhaupt nauwelijks voor zolang je een beetje normaal met een auto omgaat (fabrieksfouten daargelaten)
Waarom denk jij dat je in een BMW M5 V10 alleen TWS mocht gebruiken? Juist: omdat daarvoor de V10 in de soep liep. ;)

Voor rondtuffen maakt het misschien minder uit, maar dan nog.
  donderdag 26 oktober 2017 @ 19:16:14 #24
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_174676102
quote:
1s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 19:13 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Waarom denk jij dat je in een BMW M5 V10 alleen TWS mocht gebruiken? Juist: omdat daarvoor de V10 in de soep liep. ;)

Voor rondtuffen maakt het misschien minder uit, maar dan nog.
Er zijn wel meer Duitsers met ontzettend slecht ontworpen motorisering.. Dat noem ik gewoon een fabricagefout.. (alles op alles zetten om toch emissie eisen te halen etc)
En daarbij.. een v10 is niet iets wat een normaal blokkie is.. een f1 racemotor heeft ook aparte olie nodig.. En een vliegtuig weer andere..

En net wat ik zeg.. olie die aan de eisen voldoet....
pi_174676195
quote:
14s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 19:16 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Er zijn wel meer Duitsers met ontzettend slecht ontworpen motorisering.. Dat noem ik gewoon een fabricagefout.. (alles op alles zetten om toch emissies te halen etc)
En daarbij.. een v10 is niet iets wat een normaal blokkie is.. een f1 racemotor heeft ook aparte olie nodig.. En een vliegtuig weer andere..
Ik ben met je eens dat de V10 niet heel 13 in een dozijn is, maar het was nu eenmaal voor mij het enige voorbeeld dat ik kan produceren.

Olie heeft dus weldegelijk in zich om een motor te beschermen. Maar niet iedere motor heeft bescherming nodig. Of dat nou een fabricagefout is of niet laat ik even in het midden.
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')