abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 25 oktober 2017 @ 11:19:44 #1
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_174645116
--= Het boekentopic is gesloten dus ik plaats deze leestip hier =--

Ik had die talkshow aflevering gezien van Witteman op zoek naar geluk waar deze schrijver/hoogleraar Ad Dijksterhuis ook een rol in had. Hij is een hoogleraar psychopaat ofzoiets ;) en doet ook statistisch onderzoek naar geluk en had een boekje erover geschreven.

Het leuke aan het boekje is dat het makkelijk leesbaar is en alles gestoeld is op statische data en onderzoek, dus geen coachgelul ofzo. Gewoon aantoonbare data of gripbaar onderzoek die wordt aangewend om de lezer duidelijk te maken hoe het merendeel van de mensen gelukkiger kan worden, statistisch gezien dan.

Ik ben nu bij blz 110 van de 300 maar er worden wel mooie handvaten geboden die een individu eventueel iets kan bieden. Bijvoorbeeld al de vraag ben ik wel gelukkig genoeg? Of wat ik kan veranderen om gelukkiger te zijn bijvoorbeeld. Als ik bijvoorbeeld de data van deze professor als keiharde waarheid aanneem, dan zit ik eigenlijk teveel achter de televisie/computer en zou meer interactie met mensen moeten hebben. Maargoed eens een fokker altijd een fokker. :7 Daarnaast blijkt dat geld zolang je primaire behoeften bent voorzien geen invloed heeft op hoe gelukkig je jezelf voelt, hetzelfde geldt dus ook voor bezittingen. Opzich vind ik deze conclusie wel grappig als westerling, omdat onze gehele economische beleid is opgezet rondom consumeren. Het boekje adviseert dus ook om geld dat je overhoudt te gebruiken om ervaringen op te doen of mensen te helpen, dit omdat het je gelukkiger maakt. In dat opzicht zal bill gates wel heel erg gelukkig zijn dan. 8-)

Opzich wel een leuk om te lezen, ik heb hem bij de bieb gehuurd, als je zin heb een boekje over geluk waarin universitaire bevindingen redelijk laagdrempelig worden uitgelegd, maar wel nuttig qua handvaten of zelfreflectie, ik zeg huren!

[ Bericht 5% gewijzigd door govie op 25-10-2017 11:34:06 ]
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
  woensdag 25 oktober 2017 @ 11:25:07 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_174645252
Bedankt voor de tip!
The love you take is equal to the love you make.
pi_174839261
Het maakt je in elk geval wat treurig over onze consumptiemaatschappij, waarin constant een gevoel van ontevredenheid en tekortkoming wordt aangeboord. Tevreden en gelukkige mensen kun je minder verkopen :)

Ik spendeer m'n geld ook liever aan ervaringen dan aan rommel. Maar ook als het om ervaringen gaat, heeft de consumptiemaatschappij natuurlijk een antwoord: de mythe dat je leven pas volledig is als je bepaalde ervaringen op hebt gedaan. En die ervaringen zijn gek genoeg nooit gratis :')

Uiteindelijk denk ik dat een belangrijk deel van geluk em zit in omgaan met leegte en onrust. En daarvoor moet je aandacht kweken.
-
pi_174842076
Bedankt voor de tip govie! Een paar jaar geleden heb ik "Het slimme onbewuste" van Ap Dijksterhuis gelezen, en ook dit boek is zeer de moeite waard.

"Geluk" is boeiend onderwerp wat te lang ondergesneeuwd is gebleven in de geschiedenis. Als je bedenkt dat er tegenwoordig meer mensen dood gaan door zelfmoord dan door oorlog (wereldwijd), weet je hoe belangrijk het is dat we hier meer over te weten komen.

Ik voeg hem toe aan m'n leeslijst ^O^

[ Bericht 31% gewijzigd door CyberTijn op 03-11-2017 12:01:23 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')