abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_174647202
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 21:14 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Ik heb overigens nog nooit problemen gehad met de snelheid van het start/stop systeem bij het stoplicht. Dit was met de eerste modellen wellicht zo, tegenwoordig is dit prima voor elkaar ^O^.

Op het werk hebben we een Sprinter uit 2014 (vind ik vrij nieuw) en bij die werkt het niet zo snel meer. Hij heeft dan wel al 430.000km gereden, dus dat zal wel de oorzaak zijn.
pi_174650519
Denk ook niet dat het slecht is. Alleen de startmotor slijt wat sneller, maar bij auto's met startstop is daarom volgens mij een robuuster exemplaar ingebouwd. Verder moet er aan best wel wat voorwaarden zijn voldaan als het startstop-systeem inschakelt. Een te koude motor, teveel stroomverbruikers aan, rem-/of stuurbekrachtiging is nodig, en zo zullen er nog wel tig parameters zijn om de het systeem niet in te schakelen.

Denk niet dat het in de praktijk merkbaar brandstof bespaart, maar het is natuurlijk ook bedoeld voor de lage bijtelling/bpm die is gebaseerd op uitstoot. Om daarvoor in aanmerking te komen moet een bepaalde testcyclus doorlopen worden, waarbij de auto oa. een paar keer stil staat. Een uitgeschakelde motor bespaart dan net die paar cruciale grammetjes uitstoot ;)
pi_174650756
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 21:41 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Het gaat om de brandstofbesparing per stop versus de schade aan de turbo per stop.
Die mythe is vrij in het begin van dit topic al ontkracht. Alle auto's met automatisch start/stop-systeem stoppen de motor niet als de turbo nog moet afkoelen, dan blijft die gewoon doordraaien.
pi_174652994
registreer om deze reclame te verbergen
Heb je niet zo'n knopje om het uit te schakelen?
want het verschilt officieel 0
pi_174653306
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 16:01 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Die mythe is vrij in het begin van dit topic al ontkracht. Alle auto's met automatisch start/stop-systeem stoppen de motor niet als de turbo nog moet afkoelen, dan blijft die gewoon doordraaien.
Dan bespaar je toch ook geen brandstof 8)7
pi_174656187
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 15:51 schreef Palomar het volgende:
Denk ook niet dat het slecht is. Alleen de startmotor slijt wat sneller, maar bij auto's met startstop is daarom volgens mij een robuuster exemplaar ingebouwd. Verder moet er aan best wel wat voorwaarden zijn voldaan als het startstop-systeem inschakelt. Een te koude motor, teveel stroomverbruikers aan, rem-/of stuurbekrachtiging is nodig, en zo zullen er nog wel tig parameters zijn om de het systeem niet in te schakelen.

Denk niet dat het in de praktijk merkbaar brandstof bespaart, maar het is natuurlijk ook bedoeld voor de lage bijtelling/bpm die is gebaseerd op uitstoot. Om daarvoor in aanmerking te komen moet een bepaalde testcyclus doorlopen worden, waarbij de auto oa. een paar keer stil staat. Een uitgeschakelde motor bespaart dan net die paar cruciale grammetjes uitstoot ;)
moah, die Leon schakelt hem gewoon uit hoor na 10 minuten rijden en 1 streepje op de koelwater meter.
.
pi_174827554
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 17:38 schreef hoechst het volgende:
Heb je niet zo'n knopje om het uit te schakelen?
want het verschilt officieel 0
Bij de auto's die ik heb gereden wel, en als het systeem inschakelt dan is het pas als je in de vrij de koppeling los laat, en dat doe ik eigenlijk nooit voor het stoplicht.
pi_174831968
quote:
2s.gif Op donderdag 2 november 2017 17:32 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Bij de auto's die ik heb gereden wel, en als het systeem inschakelt dan is het pas als je in de vrij de koppeling los laat, en dat doe ik eigenlijk nooit voor het stoplicht.
En dat is ook bij 'gewone' auto's een slechte gewenning. Hierdoor slijt je druklager harder dan normaal. Stilstaan = auto neutraal en koppeling los.

En dan is een start/stop systeem helemaal niet zo gek.
pi_174832836
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 20:41 schreef warhamstr het volgende:

[..]

En dat is ook bij 'gewone' auto's een slechte gewenning. Hierdoor slijt je druklager harder dan normaal. Stilstaan = auto neutraal en koppeling los.

En dan is een start/stop systeem helemaal niet zo gek.
Zou dat echt zo loslopen?
Doe het eigenlijk altijd met schakelbakken, nooit een kapot druklager gehad.
Ook nooit een koppeling hoeven vervangen trouwens.
pi_174834195
Mijn koppeling en alles erbij is nu 210k+ oud.. En ook ik hou gewoon de koppeling ingetrapt als ik vooraan of tweede sta bij een stoplicht.

heb nog nooit een kapotte koppeling of druklager gehad
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  Moderator donderdag 2 november 2017 @ 22:00:20 #36
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_174834244
Ik vroeg me dit ook al af. Ik heb een stukje hier waarbij het kan voorkomen dat ik van 120 naar 0 ga in korte tijd en dus voor een stoplicht sta. Dan gaat de motor dus ook uit. Nu weet ik van oudere benzineturbos nog dat dat funest kon zijn op de langere termijn. Ik weet niet hoe het nu zit met koeling en smering.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_174835094
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 22:00 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik vroeg me dit ook al af. Ik heb een stukje hier waarbij het kan voorkomen dat ik van 120 naar 0 ga in korte tijd en dus voor een stoplicht sta. Dan gaat de motor dus ook uit. Nu weet ik van oudere benzineturbos nog dat dat funest kon zijn op de langere termijn. Ik weet niet hoe het nu zit met koeling en smering.
bij 120 huppelt je turbo op een heel laag pitje mee.. 2 minuten normaal rijden en je kunt hem zo uitgooien. Nalopen is eigenlijk alleen maar nuttig als je hem net roodgloeiend hebt gehad (lees: dik aan de stamp bent geweest, of net van een uurtje autobahn @160/u af komt..
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_174845191
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 22:27 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

bij 120 huppelt je turbo op een heel laag pitje mee.. 2 minuten normaal rijden en je kunt hem zo uitgooien. Nalopen is eigenlijk alleen maar nuttig als je hem net roodgloeiend hebt gehad (lees: dik aan de stamp bent geweest, of net van een uurtje autobahn @160/u af komt..
dit dus, lang niet zo spannend als mensen willen beweren.
life happens while you're pusing the throttle.
  Moderator vrijdag 3 november 2017 @ 19:47:08 #39
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_174850727
Je rijdt natuurlijk niet altijd 120. Ben gewoon beladen en de turbo wordt wel degelijk gebruikt. Scheelt dat diesel lagere egts heeft, maar wat betreft smering maakt snelheid niet zoveel uit

Ik heb het dus niet over 2 minuten nalopen, ik heb het over een snelweg waarbij ik vrijwel direct naar 0 vanwege een stoplicht. waarna de motor uit gaat vanwege start stop. Kan niet goed zijn.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Moderator vrijdag 3 november 2017 @ 19:51:43 #40
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_174850839
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 14:41 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

dit dus, lang niet zo spannend als mensen willen beweren.
Bij een turbobenzine wel degelijk. Zeker als de boel goed warm is.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')