Dat was mijn vraag dan ook niet.quote:Op dinsdag 24 oktober 2017 20:20 schreef Jordy-B het volgende:
Het is totale flauwekul die alleen maar op je auto zit voor het theoretische (met nadruk op theoretische) brandstofverbruik.
In de echte wereld doet het helemaal niets, behalve zorgen dat je te laat bij het verkeerslicht vertrekt.
Nee, je vraagt je af of het kwaad kan voor je turbo. Dus overweeg hoogstwaarschijnlijk om het start-stopsysteem links te laten liggen. Ik zeg je dat je het sowieso links moet laten liggen, omdat het flauwekul is en daarmee help ik je met de overweging.quote:
Die beslissing heb ik vanaf het begin al genomen en wederom ontwijk je mijn vraag.quote:Op dinsdag 24 oktober 2017 20:47 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Nee, je vraagt je af of het kwaad kan voor je turbo. Dus overweeg hoogstwaarschijnlijk om het start-stopsysteem links te laten liggen. Ik zeg je dat je het sowieso links moet laten liggen, omdat het flauwekul is en daarmee help ik je met de overweging.
Yep ik had het al gevonden, toch bedankt voor je nuttige bijdrage.quote:Op dinsdag 24 oktober 2017 20:56 schreef ColtZ40 het volgende:
Als je net veel toeren hebt gemaakt voordat je stopt slaat de auto niet af.
En het systeem heeft wel degelijk nut en start ook snel zat voor het stoplicht.
Nope.quote:Op dinsdag 24 oktober 2017 20:56 schreef ColtZ40 het volgende:
En het systeem heeft wel degelijk nut.
Ik ontwijk je vraag, omdat ik vermoed dat de vraag die je stelt eigenlijk vervolgt naar: "kan ik probleemloos het start-stopsysteem gebruiken". En ik beantwoord die vraag, waarmee het antwoord op de vraag of het kwaad kan voor je turbo er niet echt meer toe doet.quote:Op dinsdag 24 oktober 2017 21:00 schreef halfway het volgende:
[..]
Die beslissing heb ik vanaf het begin al genomen en wederom ontwijk je mijn vraag.
Inmiddels heb ik het antwoord al gevonden.
Kun je dat ook onderbouwen?quote:Op dinsdag 24 oktober 2017 21:04 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Nope.
Het bespaart je geen, ik herhaal, geen brandstof. Het start-stopsysteem zit alleen in de auto's om het theoretische brandstofverbruik te verbeteren. Zeg maar op het testcircuit in een situatie die normaal verkeer moet voorstellen maar daar in de verste verte niet op lijkt.
Anders dan dat heeft het alleen nadelen, niet in de laatste plaats: het kan kapot.
Als ik door de stad moet sta ik ong 13 minuten stil voor het stoplicht 26 minuten per dag dus, auto verbruikt 800cc per uur x 200 dagen, kom je toch op een "theoretische" +/-70 liter per jaarquote:Op dinsdag 24 oktober 2017 21:04 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Nope.
Het bespaart je geen, ik herhaal, geen brandstof. Het start-stopsysteem zit alleen in de auto's om het theoretische brandstofverbruik te verbeteren. Zeg maar op het testcircuit in een situatie die normaal verkeer moet voorstellen maar daar in de verste verte niet op lijkt.
Anders dan dat heeft het alleen nadelen, niet in de laatste plaats: het kan kapot.
Wat een onzin.. Dus de cilinder uitschakeling, lage rolweerstand banden en windtunnelspoilers werken ook alleen theoretisch op het testcircuit?quote:Op dinsdag 24 oktober 2017 21:04 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Nope.
Het bespaart je geen, ik herhaal, geen brandstof. Het start-stopsysteem zit alleen in de auto's om het theoretische brandstofverbruik te verbeteren. Zeg maar op het testcircuit in een situatie die normaal verkeer moet voorstellen maar daar in de verste verte niet op lijkt.
Anders dan dat heeft het alleen nadelen, niet in de laatste plaats: het kan kapot.
Ik ben benieuwd naar je onderbouwing. Ik heb zeker in stedelijk verkeer behoorlijk wat start/stop tijd. Niet alleen prettig voor de directe omgeving maar ook zo comfortabel. Ik vind niets zo irritant dan stil staan met een draaiende motor.quote:Op dinsdag 24 oktober 2017 20:20 schreef Jordy-B het volgende:
Het is totale flauwekul die alleen maar op je auto zit voor het theoretische (met nadruk op theoretische) brandstofverbruik.
In de echte wereld doet het helemaal niets, behalve zorgen dat je te laat bij het verkeerslicht vertrekt.
Maar het antwoord wordt daar wel gegeven door de fabrikant van de start-stop systemen en turbos zelf.quote:Op dinsdag 24 oktober 2017 21:14 schreef Revolution-NL het volgende:
Hier overigens een aardig artikel over de vraag van TS
http://www.amt.nl/technie(...)at-wel-goed-10152275
Ik heb andere ervaringen.quote:Op dinsdag 24 oktober 2017 20:56 schreef ColtZ40 het volgende:
Als je net veel toeren hebt gemaakt voordat je stopt slaat de auto niet af.
En het systeem heeft wel degelijk nut en start ook snel zat voor het stoplicht.
Nee, want die verbeteringen werken als de auto beweegt, wat hij als-het-goed-is verreweg het grootste deel van het gebruik doet.quote:Op dinsdag 24 oktober 2017 21:13 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
Wat een onzin.. Dus de cilinder uitschakeling, lage rolweerstand banden en windtunnelspoilers werken ook alleen theoretisch op het testcircuit?
Je vergeet een belangrijk component en dat is de luchtkwaliteit in stedelijk gebied. Wanneer 20 auto's 40 seconden stationair staan te draaien dan is dat flink wat uitstoot. Zeker als dat moderne diesels zijn waar de SCR systemen toevallig niet werken omdat het te warm of te koud is/quote:Op dinsdag 24 oktober 2017 21:22 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Nee, want die verbeteringen werken als de auto beweegt, wat hij als-het-goed-is verreweg het grootste deel van het gebruik doet.
Het start-stopsysteem werkt voor het theoretische brandstofverbruik, omdat er bij de circuittest voor stadsverkeer relatief vaak en relatief lang wordt stilgestaan. En dat is niet representatief voor normaal verkeer en is ook niet representatief voor filerijden. Daar komt bij dat het brandstofverbruik van een warme, stationair draaiende motor toch al echt heel laag was, denk minder dan een halve liter per uur.
Dan zoek je lekker een andere bronquote:Op dinsdag 24 oktober 2017 21:20 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Maar het antwoord wordt daar wel gegeven door de fabrikant van de start-stop systemen en turbos zelf.
Het argument gaat niet over luchtkwaliteit, maar over brandstofverbruik.quote:Op dinsdag 24 oktober 2017 21:26 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Je vergeet een belangrijk component en dat is de luchtkwaliteit in stedelijk gebied. Wanneer 20 auto's 40 seconden stationair staan te draaien dan is dat flink wat uitstoot. Als jij in dat gebied woont dan ben je blij dat men een s/s systeem heeft én gebruikt.
Het wordt tijd dat we snel afstappen van die fossiele plofapparaten voor dagelijks gebruik.
Het gaat om de brandstofbesparing per stop versus de schade aan de turbo per stop.quote:Op dinsdag 24 oktober 2017 21:22 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Het start-stopsysteem werkt voor het theoretische brandstofverbruik, omdat er bij de circuittest voor stadsverkeer relatief vaak en relatief lang wordt stilgestaan. En dat is niet representatief voor normaal verkeer en is ook niet representatief voor filerijden. Daar komt bij dat het brandstofverbruik van een warme, stationair draaiende motor toch al echt heel laag was, denk aan een halve liter per uur.
Dat ik zelf geen bron heb betekend niet dat ik niet kritisch mag zijn.quote:Op dinsdag 24 oktober 2017 21:27 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Dan zoek je lekker een andere bron
Op het werk hebben we een Sprinter uit 2014 (vind ik vrij nieuw) en bij die werkt het niet zo snel meer. Hij heeft dan wel al 430.000km gereden, dus dat zal wel de oorzaak zijn.quote:Op dinsdag 24 oktober 2017 21:14 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Ik heb overigens nog nooit problemen gehad met de snelheid van het start/stop systeem bij het stoplicht. Dit was met de eerste modellen wellicht zo, tegenwoordig is dit prima voor elkaar .
Die mythe is vrij in het begin van dit topic al ontkracht. Alle auto's met automatisch start/stop-systeem stoppen de motor niet als de turbo nog moet afkoelen, dan blijft die gewoon doordraaien.quote:Op dinsdag 24 oktober 2017 21:41 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Het gaat om de brandstofbesparing per stop versus de schade aan de turbo per stop.
Dan bespaar je toch ook geen brandstofquote:Op woensdag 25 oktober 2017 16:01 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Die mythe is vrij in het begin van dit topic al ontkracht. Alle auto's met automatisch start/stop-systeem stoppen de motor niet als de turbo nog moet afkoelen, dan blijft die gewoon doordraaien.
moah, die Leon schakelt hem gewoon uit hoor na 10 minuten rijden en 1 streepje op de koelwater meter.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 15:51 schreef Palomar het volgende:
Denk ook niet dat het slecht is. Alleen de startmotor slijt wat sneller, maar bij auto's met startstop is daarom volgens mij een robuuster exemplaar ingebouwd. Verder moet er aan best wel wat voorwaarden zijn voldaan als het startstop-systeem inschakelt. Een te koude motor, teveel stroomverbruikers aan, rem-/of stuurbekrachtiging is nodig, en zo zullen er nog wel tig parameters zijn om de het systeem niet in te schakelen.
Denk niet dat het in de praktijk merkbaar brandstof bespaart, maar het is natuurlijk ook bedoeld voor de lage bijtelling/bpm die is gebaseerd op uitstoot. Om daarvoor in aanmerking te komen moet een bepaalde testcyclus doorlopen worden, waarbij de auto oa. een paar keer stil staat. Een uitgeschakelde motor bespaart dan net die paar cruciale grammetjes uitstoot
Bij de auto's die ik heb gereden wel, en als het systeem inschakelt dan is het pas als je in de vrij de koppeling los laat, en dat doe ik eigenlijk nooit voor het stoplicht.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 17:38 schreef hoechst het volgende:
Heb je niet zo'n knopje om het uit te schakelen?
want het verschilt officieel 0
En dat is ook bij 'gewone' auto's een slechte gewenning. Hierdoor slijt je druklager harder dan normaal. Stilstaan = auto neutraal en koppeling los.quote:Op donderdag 2 november 2017 17:32 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Bij de auto's die ik heb gereden wel, en als het systeem inschakelt dan is het pas als je in de vrij de koppeling los laat, en dat doe ik eigenlijk nooit voor het stoplicht.
Zou dat echt zo loslopen?quote:Op donderdag 2 november 2017 20:41 schreef warhamstr het volgende:
[..]
En dat is ook bij 'gewone' auto's een slechte gewenning. Hierdoor slijt je druklager harder dan normaal. Stilstaan = auto neutraal en koppeling los.
En dan is een start/stop systeem helemaal niet zo gek.
bij 120 huppelt je turbo op een heel laag pitje mee.. 2 minuten normaal rijden en je kunt hem zo uitgooien. Nalopen is eigenlijk alleen maar nuttig als je hem net roodgloeiend hebt gehad (lees: dik aan de stamp bent geweest, of net van een uurtje autobahn @160/u af komt..quote:Op donderdag 2 november 2017 22:00 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik vroeg me dit ook al af. Ik heb een stukje hier waarbij het kan voorkomen dat ik van 120 naar 0 ga in korte tijd en dus voor een stoplicht sta. Dan gaat de motor dus ook uit. Nu weet ik van oudere benzineturbos nog dat dat funest kon zijn op de langere termijn. Ik weet niet hoe het nu zit met koeling en smering.
dit dus, lang niet zo spannend als mensen willen beweren.quote:Op donderdag 2 november 2017 22:27 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
bij 120 huppelt je turbo op een heel laag pitje mee.. 2 minuten normaal rijden en je kunt hem zo uitgooien. Nalopen is eigenlijk alleen maar nuttig als je hem net roodgloeiend hebt gehad (lees: dik aan de stamp bent geweest, of net van een uurtje autobahn @160/u af komt..
Bij een turbobenzine wel degelijk. Zeker als de boel goed warm is.quote:Op vrijdag 3 november 2017 14:41 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
dit dus, lang niet zo spannend als mensen willen beweren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |