abonnement Unibet Coolblue
pi_174634131
Op veel nieuwe auto's zit een start/stop systeem, is dat niet slecht voor de turbo? Of zijn die tegenwoordig veel sterker?

[ Bericht 0% gewijzigd door halfway op 24-10-2017 20:32:40 ]
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_174634794
Mijn vorige auto had het en mijn nieuwe heeft het. Beiden VW tsi motoren. Altijd gebruikt en nooit een probleem mee gehad. n =1
pi_174634913
Het is totale flauwekul die alleen maar op je auto zit voor het theoretische (met nadruk op theoretische) brandstofverbruik.

In de echte wereld doet het helemaal niets, behalve zorgen dat je te laat bij het verkeerslicht vertrekt.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_174635073
Ja het is slecht voor de turbo, alleen de kans dat daardoor turbo naar de klote gaat is nihil.
life happens while you're pusing the throttle.
pi_174635277
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 20:20 schreef Jordy-B het volgende:
Het is totale flauwekul die alleen maar op je auto zit voor het theoretische (met nadruk op theoretische) brandstofverbruik.

In de echte wereld doet het helemaal niets, behalve zorgen dat je te laat bij het verkeerslicht vertrekt.
Dat was mijn vraag dan ook niet.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_174635737
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 20:32 schreef halfway het volgende:

[..]

Dat was mijn vraag dan ook niet.
Nee, je vraagt je af of het kwaad kan voor je turbo. Dus overweeg hoogstwaarschijnlijk om het start-stopsysteem links te laten liggen. Ik zeg je dat je het sowieso links moet laten liggen, omdat het flauwekul is en daarmee help ik je met de overweging.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_174636000
Daar heeft ie toch een elctrische waterpomp voor?
.
pi_174636029
Als je net veel toeren hebt gemaakt voordat je stopt slaat de auto niet af. ;)

En het systeem heeft wel degelijk nut en start ook snel zat voor het stoplicht.
pi_174636131
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 20:47 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Nee, je vraagt je af of het kwaad kan voor je turbo. Dus overweeg hoogstwaarschijnlijk om het start-stopsysteem links te laten liggen. Ik zeg je dat je het sowieso links moet laten liggen, omdat het flauwekul is en daarmee help ik je met de overweging.
Die beslissing heb ik vanaf het begin al genomen en wederom ontwijk je mijn vraag.
Inmiddels heb ik het antwoord al gevonden.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_174636170
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 20:56 schreef ColtZ40 het volgende:
Als je net veel toeren hebt gemaakt voordat je stopt slaat de auto niet af. ;)

En het systeem heeft wel degelijk nut en start ook snel zat voor het stoplicht.
Yep ik had het al gevonden, toch bedankt voor je nuttige bijdrage.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_174636251
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 20:56 schreef ColtZ40 het volgende:
En het systeem heeft wel degelijk nut.
Nope.

Het bespaart je geen, ik herhaal, geen brandstof. Het start-stopsysteem zit alleen in de auto's om het theoretische brandstofverbruik te verbeteren. Zeg maar op het testcircuit in een situatie die normaal verkeer moet voorstellen maar daar in de verste verte niet op lijkt.

Anders dan dat heeft het alleen nadelen, niet in de laatste plaats: het kan kapot.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_174636314
Het is wel lekker rustig hoor, als je brommende Duitse olieverbrander onder de kap hebt en deze even uit kan zetten.
.
pi_174636317
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 21:00 schreef halfway het volgende:

[..]

Die beslissing heb ik vanaf het begin al genomen en wederom ontwijk je mijn vraag.
Inmiddels heb ik het antwoord al gevonden.
Ik ontwijk je vraag, omdat ik vermoed dat de vraag die je stelt eigenlijk vervolgt naar: "kan ik probleemloos het start-stopsysteem gebruiken". En ik beantwoord die vraag, waarmee het antwoord op de vraag of het kwaad kan voor je turbo er niet echt meer toe doet.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_174636369
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 21:04 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Nope.

Het bespaart je geen, ik herhaal, geen brandstof. Het start-stopsysteem zit alleen in de auto's om het theoretische brandstofverbruik te verbeteren. Zeg maar op het testcircuit in een situatie die normaal verkeer moet voorstellen maar daar in de verste verte niet op lijkt.

Anders dan dat heeft het alleen nadelen, niet in de laatste plaats: het kan kapot.
Kun je dat ook onderbouwen?
pi_174636414
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 21:04 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Nope.

Het bespaart je geen, ik herhaal, geen brandstof. Het start-stopsysteem zit alleen in de auto's om het theoretische brandstofverbruik te verbeteren. Zeg maar op het testcircuit in een situatie die normaal verkeer moet voorstellen maar daar in de verste verte niet op lijkt.

Anders dan dat heeft het alleen nadelen, niet in de laatste plaats: het kan kapot.
Als ik door de stad moet sta ik ong 13 minuten stil voor het stoplicht 26 minuten per dag dus, auto verbruikt 800cc per uur x 200 dagen, kom je toch op een "theoretische" +/-70 liter per jaar
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_174636570
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 21:04 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Nope.

Het bespaart je geen, ik herhaal, geen brandstof. Het start-stopsysteem zit alleen in de auto's om het theoretische brandstofverbruik te verbeteren. Zeg maar op het testcircuit in een situatie die normaal verkeer moet voorstellen maar daar in de verste verte niet op lijkt.

Anders dan dat heeft het alleen nadelen, niet in de laatste plaats: het kan kapot.
Wat een onzin.. Dus de cilinder uitschakeling, lage rolweerstand banden en windtunnelspoilers werken ook alleen theoretisch op het testcircuit? :+
pi_174636589
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 20:20 schreef Jordy-B het volgende:
Het is totale flauwekul die alleen maar op je auto zit voor het theoretische (met nadruk op theoretische) brandstofverbruik.

In de echte wereld doet het helemaal niets, behalve zorgen dat je te laat bij het verkeerslicht vertrekt.
Ik ben benieuwd naar je onderbouwing. Ik heb zeker in stedelijk verkeer behoorlijk wat start/stop tijd. Niet alleen prettig voor de directe omgeving maar ook zo comfortabel. Ik vind niets zo irritant dan stil staan met een draaiende motor.

Ik heb overigens nog nooit problemen gehad met de snelheid van het start/stop systeem bij het stoplicht. Dit was met de eerste modellen wellicht zo, tegenwoordig is dit prima voor elkaar ^O^.

Hier overigens een aardig artikel over de vraag van TS
http://www.amt.nl/technie(...)at-wel-goed-10152275
pi_174636864
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 21:14 schreef Revolution-NL het volgende:
Hier overigens een aardig artikel over de vraag van TS
http://www.amt.nl/technie(...)at-wel-goed-10152275
Maar het antwoord wordt daar wel gegeven door de fabrikant van de start-stop systemen en turbos zelf.
pi_174636898
quote:
Op dinsdag 24 oktober 2017 20:56 schreef ColtZ40 het volgende:
Als je net veel toeren hebt gemaakt voordat je stopt slaat de auto niet af. ;)

En het systeem heeft wel degelijk nut en start ook snel zat voor het stoplicht.
Ik heb andere ervaringen. :X
pi_174636918
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 21:13 schreef ColtZ40 het volgende:

[..]

Wat een onzin.. Dus de cilinder uitschakeling, lage rolweerstand banden en windtunnelspoilers werken ook alleen theoretisch op het testcircuit? :+
Nee, want die verbeteringen werken als de auto beweegt, wat hij als-het-goed-is verreweg het grootste deel van het gebruik doet.

Het start-stopsysteem werkt voor het theoretische brandstofverbruik, omdat er bij de circuittest voor stadsverkeer relatief vaak en relatief lang wordt stilgestaan. En dat is niet representatief voor normaal verkeer en is ook niet representatief voor filerijden. Daar komt bij dat het brandstofverbruik van een warme, stationair draaiende motor toch al echt heel laag was, denk aan een halve liter per uur.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jordy-B op 24-10-2017 21:31:29 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_174637067
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 21:22 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Nee, want die verbeteringen werken als de auto beweegt, wat hij als-het-goed-is verreweg het grootste deel van het gebruik doet.

Het start-stopsysteem werkt voor het theoretische brandstofverbruik, omdat er bij de circuittest voor stadsverkeer relatief vaak en relatief lang wordt stilgestaan. En dat is niet representatief voor normaal verkeer en is ook niet representatief voor filerijden. Daar komt bij dat het brandstofverbruik van een warme, stationair draaiende motor toch al echt heel laag was, denk minder dan een halve liter per uur.
Je vergeet een belangrijk component en dat is de luchtkwaliteit in stedelijk gebied. Wanneer 20 auto's 40 seconden stationair staan te draaien dan is dat flink wat uitstoot. Zeker als dat moderne diesels zijn waar de SCR systemen toevallig niet werken omdat het te warm of te koud is/

Als jij in dat gebied woont dan ben je blij dat men een s/s systeem heeft én gebruikt.

Het wordt tijd dat we snel afstappen van die fossiele plofapparaten voor dagelijks gebruik.
pi_174637080
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 21:20 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Maar het antwoord wordt daar wel gegeven door de fabrikant van de start-stop systemen en turbos zelf.
Dan zoek je lekker een andere bron :)
pi_174637126
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 21:26 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Je vergeet een belangrijk component en dat is de luchtkwaliteit in stedelijk gebied. Wanneer 20 auto's 40 seconden stationair staan te draaien dan is dat flink wat uitstoot. Als jij in dat gebied woont dan ben je blij dat men een s/s systeem heeft én gebruikt.

Het wordt tijd dat we snel afstappen van die fossiele plofapparaten voor dagelijks gebruik.
Het argument gaat niet over luchtkwaliteit, maar over brandstofverbruik.

Als je luchtkwaliteit belangrijk vindt, moet je afstappen van diesels in het algeheel.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_174637481
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 21:22 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Het start-stopsysteem werkt voor het theoretische brandstofverbruik, omdat er bij de circuittest voor stadsverkeer relatief vaak en relatief lang wordt stilgestaan. En dat is niet representatief voor normaal verkeer en is ook niet representatief voor filerijden. Daar komt bij dat het brandstofverbruik van een warme, stationair draaiende motor toch al echt heel laag was, denk aan een halve liter per uur.
Het gaat om de brandstofbesparing per stop versus de schade aan de turbo per stop.
Hoevaak iemand stopt maakt dus niks uit, je moet alleen kijken naar hoelang je stopt.
Maar jij beweerd dat er helemaal geen brandstofbesparing is, wat mij gewoon onzin lijkt.

Daarnaast kun je per stop bekijken of je verwacht lang stil te staan en dus of je de motor uit laat schakelen of niet.
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 21:27 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Dan zoek je lekker een andere bron :)
Dat ik zelf geen bron heb betekend niet dat ik niet kritisch mag zijn.
pi_174640765
Sowieso in welke situatie gaat je turbo van roodgloeiend naar stilstaan? Gas los en uitrollen en de meeste hitte is al snel verdwenen. De rest doet de kleine auxiliry pomp.
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')