Dat was mijn vraag dan ook niet.quote:Op dinsdag 24 oktober 2017 20:20 schreef Jordy-B het volgende:
Het is totale flauwekul die alleen maar op je auto zit voor het theoretische (met nadruk op theoretische) brandstofverbruik.
In de echte wereld doet het helemaal niets, behalve zorgen dat je te laat bij het verkeerslicht vertrekt.
Nee, je vraagt je af of het kwaad kan voor je turbo. Dus overweeg hoogstwaarschijnlijk om het start-stopsysteem links te laten liggen. Ik zeg je dat je het sowieso links moet laten liggen, omdat het flauwekul is en daarmee help ik je met de overweging.quote:
Die beslissing heb ik vanaf het begin al genomen en wederom ontwijk je mijn vraag.quote:Op dinsdag 24 oktober 2017 20:47 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Nee, je vraagt je af of het kwaad kan voor je turbo. Dus overweeg hoogstwaarschijnlijk om het start-stopsysteem links te laten liggen. Ik zeg je dat je het sowieso links moet laten liggen, omdat het flauwekul is en daarmee help ik je met de overweging.
Yep ik had het al gevonden, toch bedankt voor je nuttige bijdrage.quote:Op dinsdag 24 oktober 2017 20:56 schreef ColtZ40 het volgende:
Als je net veel toeren hebt gemaakt voordat je stopt slaat de auto niet af.
En het systeem heeft wel degelijk nut en start ook snel zat voor het stoplicht.
Nope.quote:Op dinsdag 24 oktober 2017 20:56 schreef ColtZ40 het volgende:
En het systeem heeft wel degelijk nut.
Ik ontwijk je vraag, omdat ik vermoed dat de vraag die je stelt eigenlijk vervolgt naar: "kan ik probleemloos het start-stopsysteem gebruiken". En ik beantwoord die vraag, waarmee het antwoord op de vraag of het kwaad kan voor je turbo er niet echt meer toe doet.quote:Op dinsdag 24 oktober 2017 21:00 schreef halfway het volgende:
[..]
Die beslissing heb ik vanaf het begin al genomen en wederom ontwijk je mijn vraag.
Inmiddels heb ik het antwoord al gevonden.
Kun je dat ook onderbouwen?quote:Op dinsdag 24 oktober 2017 21:04 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Nope.
Het bespaart je geen, ik herhaal, geen brandstof. Het start-stopsysteem zit alleen in de auto's om het theoretische brandstofverbruik te verbeteren. Zeg maar op het testcircuit in een situatie die normaal verkeer moet voorstellen maar daar in de verste verte niet op lijkt.
Anders dan dat heeft het alleen nadelen, niet in de laatste plaats: het kan kapot.
Als ik door de stad moet sta ik ong 13 minuten stil voor het stoplicht 26 minuten per dag dus, auto verbruikt 800cc per uur x 200 dagen, kom je toch op een "theoretische" +/-70 liter per jaarquote:Op dinsdag 24 oktober 2017 21:04 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Nope.
Het bespaart je geen, ik herhaal, geen brandstof. Het start-stopsysteem zit alleen in de auto's om het theoretische brandstofverbruik te verbeteren. Zeg maar op het testcircuit in een situatie die normaal verkeer moet voorstellen maar daar in de verste verte niet op lijkt.
Anders dan dat heeft het alleen nadelen, niet in de laatste plaats: het kan kapot.
Wat een onzin.. Dus de cilinder uitschakeling, lage rolweerstand banden en windtunnelspoilers werken ook alleen theoretisch op het testcircuit?quote:Op dinsdag 24 oktober 2017 21:04 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Nope.
Het bespaart je geen, ik herhaal, geen brandstof. Het start-stopsysteem zit alleen in de auto's om het theoretische brandstofverbruik te verbeteren. Zeg maar op het testcircuit in een situatie die normaal verkeer moet voorstellen maar daar in de verste verte niet op lijkt.
Anders dan dat heeft het alleen nadelen, niet in de laatste plaats: het kan kapot.
Ik ben benieuwd naar je onderbouwing. Ik heb zeker in stedelijk verkeer behoorlijk wat start/stop tijd. Niet alleen prettig voor de directe omgeving maar ook zo comfortabel. Ik vind niets zo irritant dan stil staan met een draaiende motor.quote:Op dinsdag 24 oktober 2017 20:20 schreef Jordy-B het volgende:
Het is totale flauwekul die alleen maar op je auto zit voor het theoretische (met nadruk op theoretische) brandstofverbruik.
In de echte wereld doet het helemaal niets, behalve zorgen dat je te laat bij het verkeerslicht vertrekt.
Maar het antwoord wordt daar wel gegeven door de fabrikant van de start-stop systemen en turbos zelf.quote:Op dinsdag 24 oktober 2017 21:14 schreef Revolution-NL het volgende:
Hier overigens een aardig artikel over de vraag van TS
http://www.amt.nl/technie(...)at-wel-goed-10152275
Ik heb andere ervaringen.quote:Op dinsdag 24 oktober 2017 20:56 schreef ColtZ40 het volgende:
Als je net veel toeren hebt gemaakt voordat je stopt slaat de auto niet af.
En het systeem heeft wel degelijk nut en start ook snel zat voor het stoplicht.
Nee, want die verbeteringen werken als de auto beweegt, wat hij als-het-goed-is verreweg het grootste deel van het gebruik doet.quote:Op dinsdag 24 oktober 2017 21:13 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
Wat een onzin.. Dus de cilinder uitschakeling, lage rolweerstand banden en windtunnelspoilers werken ook alleen theoretisch op het testcircuit?
Je vergeet een belangrijk component en dat is de luchtkwaliteit in stedelijk gebied. Wanneer 20 auto's 40 seconden stationair staan te draaien dan is dat flink wat uitstoot. Zeker als dat moderne diesels zijn waar de SCR systemen toevallig niet werken omdat het te warm of te koud is/quote:Op dinsdag 24 oktober 2017 21:22 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Nee, want die verbeteringen werken als de auto beweegt, wat hij als-het-goed-is verreweg het grootste deel van het gebruik doet.
Het start-stopsysteem werkt voor het theoretische brandstofverbruik, omdat er bij de circuittest voor stadsverkeer relatief vaak en relatief lang wordt stilgestaan. En dat is niet representatief voor normaal verkeer en is ook niet representatief voor filerijden. Daar komt bij dat het brandstofverbruik van een warme, stationair draaiende motor toch al echt heel laag was, denk minder dan een halve liter per uur.
Dan zoek je lekker een andere bronquote:Op dinsdag 24 oktober 2017 21:20 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Maar het antwoord wordt daar wel gegeven door de fabrikant van de start-stop systemen en turbos zelf.
Het argument gaat niet over luchtkwaliteit, maar over brandstofverbruik.quote:Op dinsdag 24 oktober 2017 21:26 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Je vergeet een belangrijk component en dat is de luchtkwaliteit in stedelijk gebied. Wanneer 20 auto's 40 seconden stationair staan te draaien dan is dat flink wat uitstoot. Als jij in dat gebied woont dan ben je blij dat men een s/s systeem heeft én gebruikt.
Het wordt tijd dat we snel afstappen van die fossiele plofapparaten voor dagelijks gebruik.
Het gaat om de brandstofbesparing per stop versus de schade aan de turbo per stop.quote:Op dinsdag 24 oktober 2017 21:22 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Het start-stopsysteem werkt voor het theoretische brandstofverbruik, omdat er bij de circuittest voor stadsverkeer relatief vaak en relatief lang wordt stilgestaan. En dat is niet representatief voor normaal verkeer en is ook niet representatief voor filerijden. Daar komt bij dat het brandstofverbruik van een warme, stationair draaiende motor toch al echt heel laag was, denk aan een halve liter per uur.
Dat ik zelf geen bron heb betekend niet dat ik niet kritisch mag zijn.quote:Op dinsdag 24 oktober 2017 21:27 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Dan zoek je lekker een andere bron
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |