abonnement Unibet Coolblue
pi_174812405
Oh wat een dag voor je Goitske! Jeetje.

En MC, wat heftig. Ik zou een deur dichtsmijten niet tolereren. Dan zou ik of man, maar net bij wie het plaatsvindt, echt boos worden. Er zijn wel dingen zoals respect. Een voorkeur oke, maar zo ga je niet met je moeder (of wie dan ook) om. Wel lastig bij een peuter natuurlijk.

Jeetje die blote billen verhalen en eten weigeren. Gelukkig daar geen sprake van. Bij de opvang kregen we nu terug dat hij het een paar keer niet eens met iets was en dat nu voor het eerst echt liet blijken. Goed van hem. en hij had appel gegeten, :o :D Waarom daar wel? Eet hij thuis nooit. Geniaal. Samen spelen met andere kindjes begint nu wat te komen hier. Wel alleen als het hetzelfde soort karakter heeft, houden van gekke dingen en een beetje wild doen, maar weer niet té. :')

Oh ja, ik heb iets bedacht voor een rustmomentje overdag als ik wil dat hij even bijkomt; kinderradio luisteren. Nou ja, dit is friese kinderradio, dus jullie hebben er niets aan, maar het werkt geniaal. Zal wel zelfde effect hebben misschien als audioboek of verhaaltjes, maar zonder beeld.

Interessant trouwens, met net 3 kan ik zeggen dat R. al goed tweetalig is. Volledige goede lange zinnen in het nederlands maken: Kijk ik had me daar verstopt. En ook kunnen vertalen van Fries naar Nederlands en andersom, woorden zoals merel en zon. Hij speelt in het Nederlands en praat tegen ons in het Fries. Vind ik zo wonderlijk omdat ik zelf niet tweetalig ben opgevoed (en zoveel lijkt het Fries nou ook weer niet op het Nederlands, en helemaal ons Fries- het ABN Fries zeg maar ;). Hoe gaat dat hier met de tweetalige peuters onder ons? Man wil Duits ondertussen ook erbij aanbieden door duitse tv te kijken maar dat heeft R dondersgoed door en zegt nee andere app wil ik kijken (smarttv) :+ Al zingt hij wel perfect Ade zu guten nacht (oid) mee _O-
pi_174817668
Ja tweetaligheid is leuk he? Mensen zijn vaak verbaasd dat wij Melba niet tweetalig opvoeden, maar ik vind het zo tegennatuurlijk om niet mijn moedertaal tegen hem te spreken... Engels komt heel dichtbij, na al die jaren studie en werk, maar toch is het niet mijn moedertaal. En er is ook geen meertalige thuissituatie of noodzaak.

Melba pikt dus alleen wat Engels op van TV uit liedjes. Hij wil geen Engelse boekjes horen, geen Engelse filmpjes. Alleen Charlie and the numbers :P dus tellen kan hij wel in het Engels. Alleen heeft hij zijn door zichzelf keurig goed aangeleerde uitspraak de deur uitgedaan en zich het engels van zijn beste vriend V. aangemeten. Hij verbetert ons nu als we "three" zeggen, het moet "twie" zijn :+
Kwak
pi_174818032
:W Goedemorgen. Ik heb een peuter sinds vandaag! *O*
pi_174818109
Welkom hier Sillie!! Gefeliciteerd!

Tweetaligheid: Sjaak doet eigenlijk alles in het Nederlands. Hij verstaat het Engels wel helemaal maar antwoordt meestal toch in het Nederlands. Hij vertaalt dingen ook gelijk: “do you want green or purple?” “Groen alsjeblieft”. Heel erg mooi om te horen! Het uit zichzelf Engels spreken heeft hij wel gedaan maar doet hij nu nauwelijks. Gister antwoordde hij wel weer een paar keer in het Engels toen vrouw hem wat vroeg.
pi_174818939
Welkom Sillie en gefeliciteerd!

MC, B trekt ook enorm naar 1 persoon: mijn vrouw. Als we samen thuis zijn, moet zij alles doen, echt alles. Dat proberen we wel te doorbreken door hem daar uiteraard niet altijd zijn zin in te geven. En ik moet zeggen het wordt wel minder. Maandenlang vertelde hij dat ik niet in zijn hartje paste, nu heeft ie 2 hartjes. En ik was niet lief en ik mocht eigenlijk niets.

Als ik alleen met hem ben, gaat het overigens prima. Dan bestaat mijn vrouw niet eens bij wijze van spreken.
pi_174819212
Wiij hebben ook van die fases met eenkennigheid gehad. Duurde meestal een week ofzo, en dan was het weer weg. Wel heel vervelend, trouwens.

Qua tweetaligheid is dat echt iets waar ik me zorgen over kan maken. T krijgt 2.5 taal mee (Nederlands en Duits, en de duutser en ik spreken samen Engels). Op het kdv hoort hij Duits, maar zeker thuis op het moment veel Nederlands. Hij past niet per persoon aan welke taal hij spreekt, maar spreekt bepaalde woorden in een taal. Alhoewel hij langzamerhand ook sommige woorden in beide talen zegt. 'op' 'Alle!!!'. Komt vast goed, hoop ik maar.

Wat doen jullie als je peuters je bewust negeren? T kan dat heel goed, zeker als het om opruimen gaat. Het is het gedrag dat op nummer 1 staat voor mij qua bloed onder m'n nagels vandaan halen, en ik kan er maar moeilijk constructief mee omgaan. Vanochtend resulteerde dat in het feit dat ik heel hard tegen hem geschreeuwd heb dat we nu moeten opruimen :@ , en hij vervolgens z'n houten dieren door de kamer gooide. Van beide kanten niet echt fijn. Ik weet alleen echt niet hoe ik door het negeren heen moet komen.
  donderdag 2 november 2017 @ 09:39:07 #232
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_174819583
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 09:12 schreef Jagärtrut het volgende:
Wiij hebben ook van die fases met eenkennigheid gehad. Duurde meestal een week ofzo, en dan was het weer weg. Wel heel vervelend, trouwens.

Qua tweetaligheid is dat echt iets waar ik me zorgen over kan maken. T krijgt 2.5 taal mee (Nederlands en Duits, en de duutser en ik spreken samen Engels). Op het kdv hoort hij Duits, maar zeker thuis op het moment veel Nederlands. Hij past niet per persoon aan welke taal hij spreekt, maar spreekt bepaalde woorden in een taal. Alhoewel hij langzamerhand ook sommige woorden in beide talen zegt. 'op' 'Alle!!!'. Komt vast goed, hoop ik maar.

Wat doen jullie als je peuters je bewust negeren? T kan dat heel goed, zeker als het om opruimen gaat. Het is het gedrag dat op nummer 1 staat voor mij qua bloed onder m'n nagels vandaan halen, en ik kan er maar moeilijk constructief mee omgaan. Vanochtend resulteerde dat in het feit dat ik heel hard tegen hem geschreeuwd heb dat we nu moeten opruimen :@ , en hij vervolgens z'n houten dieren door de kamer gooide. Van beide kanten niet echt fijn. Ik weet alleen echt niet hoe ik door het negeren heen moet komen.
N. doet dat wel eens als we op straat lopen en ik dan zeg dat we X kant opgaan, dan loopt ze straal de andere kant op, zonder op of om te kijken. Dan maak ik er maar een grapje van, ren achter haar aan 'ik ga je pakken!!!' en dan til ik haar op. Dus ja, niet te serieus over doen ofzo... Maar dat werkt in andere situaties weer helemaal niet.

Een vriendje van N wordt tweetalig opgevoed; eerst sprak hij bijna uitsluitend de taal die hij met zijn moeder sprak (wel met perfecte zinnen enzo), maar nu hij sinds een maand naar een NL kdv gaat, spreekt ie ook ineens veel meer NL. Wel met een accent uit zijn andere taal, erg schattig ;)
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_174819598
Ja, lastig, jagar. Ik heb in dat kader laatst ook eens geprobeerd I te dwingen mij aan te kijken, Bah, dat voelt ook niet goed zeg. Wat doet hij verder, als hij je negeert? Gaat hij dan verder met spelen? Dan zou je hem ook kunnen onderbreken daarin. Maar wat hier meestal eigenlijk het beste werkt is haar bij me op schoot nemen, en om in plaats van boos te reageren, nog eens op een aardige toon te vragen of ze datgene wil doen waar ik om vraag met wat uitleg erbij. Of tot drie tellen. "Ik tel tot drie en dan ga je opruimen." Klinkt heel simpel, maar toch vaak effectief.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_174819818
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 09:39 schreef Franny_G het volgende:
Ja, lastig, jagar. Ik heb in dat kader laatst ook eens geprobeerd I te dwingen mij aan te kijken, Bah, dat voelt ook niet goed zeg. Wat doet hij verder, als hij je negeert? Gaat hij dan verder met spelen? Dan zou je hem ook kunnen onderbreken daarin. Maar wat hier meestal eigenlijk het beste werkt is haar bij me op schoot nemen, en om in plaats van boos te reageren, nog eens op een aardige toon te vragen of ze datgene wil doen waar ik om vraag met wat uitleg erbij. Of tot drie tellen. "Ik tel tot drie en dan ga je opruimen." Klinkt heel simpel, maar toch vaak effectief.
Ik ga het eens proberen. Ik merk dat ik op deze momenten heel snel m'n controle verlies, en hijj dan nog dwarser wordt. Ik denk dat als ik m'n temperament in bedwang heb het wellicht beter loopt, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan soms.
pi_174819990
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 09:53 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Ik ga het eens proberen. Ik merk dat ik op deze momenten heel snel m'n controle verlies, en hijj dan nog dwarser wordt. Ik denk dat als ik m'n temperament in bedwang heb het wellicht beter loopt, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan soms.
Ik herken mezelf wel een beetje in jou wat dit betreft. Ik kan heel geduldig zijn met Nora, maar als ze dan dwars blijft doen, kan dat zo omslaan in heel erg gefrustreerd. En daar zit dan niets tussen. En ja, dat werkt alleen maar averechts. Dat is ook zeker iets waar ik aan moet werken.

Wet iemand leuke tentjes waar ik even wat kan drinken en Nora kan spelen? Graag omgeving Rotterdam :)
  donderdag 2 november 2017 @ 10:14:32 #236
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_174820063
Gefeliciteerd Sillie!

Jagar, ik vraag dan of zijn oren stuk zijn en bij geen reactie pak ik de telefoon en ga ik (fictief uiteraard) de huisarts bellen om een afspraak te maken voor een kind met kapotte oren. Dat heb ik twee keer gedaan en sindsdien is het negeren niet meer in die mate voorgekomen. Soms moet ik hem nog wel even vragen of zijn oren stuk zijn/of hij mij heeft gehoord, een helpen herinneren dat een reactie geven wel zo fijn is.
Overigens "moet" Kuiken bij ons niet helpen opruimen, dus hij heeft geen reden om mij te negeren ("als ik de opdracht negeer, gaat het weg"). Het opruimen is mijn behoefte, niet de zijne.
KuikenGuppy
  donderdag 2 november 2017 @ 10:17:39 #237
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_174820106
Dit vind ik altijd een mooie quote ;).

KuikenGuppy
pi_174820334
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 10:14 schreef Burdie het volgende:
Gefeliciteerd Sillie!

Jagar, ik vraag dan of zijn oren stuk zijn en bij geen reactie pak ik de telefoon en ga ik (fictief uiteraard) de huisarts bellen om een afspraak te maken voor een kind met kapotte oren. Dat heb ik twee keer gedaan en sindsdien is het negeren niet meer in die mate voorgekomen. Soms moet ik hem nog wel even vragen of zijn oren stuk zijn/of hij mij heeft gehoord, een helpen herinneren dat een reactie geven wel zo fijn is.
Overigens "moet" Kuiken bij ons niet helpen opruimen, dus hij heeft geen reden om mij te negeren ("als ik de opdracht negeer, gaat het weg"). Het opruimen is mijn behoefte, niet de zijne.
Oh, ik vind dat opruimen er bij hoort. Wij hebben de regel dat voordat we met het ene speelgoed spelen het andere opgeruimd moet zijn. Anders komt hij niet meer aan spelen toe. En we ruimen samen op, en hij moet helpen.

Een grapje om hem uit de situatie te halen zou kunnen helpen. Ik denk ook niet dat hij me altijd bewust negeert. Soms wel, soms is hij gewoon al met wat anders bezig en daar druk mee.
  donderdag 2 november 2017 @ 10:44:23 #239
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_174820530
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 10:31 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Oh, ik vind dat opruimen er bij hoort. Wij hebben de regel dat voordat we met het ene speelgoed spelen het andere opgeruimd moet zijn. Anders komt hij niet meer aan spelen toe. En we ruimen samen op, en hij moet helpen.

Een grapje om hem uit de situatie te halen zou kunnen helpen. Ik denk ook niet dat hij me altijd bewust negeert. Soms wel, soms is hij gewoon al met wat anders bezig en daar druk mee.
Nou, ik maak daar dus geen grapje van, dat zou de impact wegnemen. Ik vind het namelijk niet grappig als ik word genegeerd, dus ga daar ook niet mee om als iets wat grappig is.

Als het zo belangrijk is om het één op te ruimen voor het ander gepakt wordt, is het dan niet een idee om ervoor te zorgen dat er daadwerkelijk niet iets anders gepakt (kan) worden voor het eerste is opgeruimd?

Ik zag je trouwens in Z&G, dat had ik even gemist! Gefeliciteerd!
KuikenGuppy
pi_174820704
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 10:44 schreef Burdie het volgende:

[..]

Nou, ik maak daar dus geen grapje van, dat zou de impact wegnemen. Ik vind het namelijk niet grappig als ik word genegeerd, dus ga daar ook niet mee om als iets wat grappig is.

Als het zo belangrijk is om het één op te ruimen voor het ander gepakt wordt, is het dan niet een idee om ervoor te zorgen dat er daadwerkelijk niet iets anders gepakt (kan) worden voor het eerste is opgeruimd?

Ik zag je trouwens in Z&G, dat had ik even gemist! Gefeliciteerd!
Thanks!

Het ene pakken voordat het andere opgeruimd is gaat helaas niet. We wonen erg klein, en hebben geen ruimte alles weg te ruimen. Meestal is hij erg goed in opruimen, dus het is ook niet altijd een issue. Het is vooral het negeren dat ik erg vervelend vind. Vaak is dat gerelateerd aan opruimen, soms ook niet.
pi_174820783
Jagar, ik hoorde laatst ook de theorie dat het bij jongetjes iets langer duurt voordat ze een boodschap verwerken en ze daarom niet direct reageren maar pas een seconde of dertig later dringt het door. Wellicht dat eerder aankondigen werkt?

En speelgoed opruimen moet O hier ook gewoon doen, anders is er geen ruimte meer voor zijn zusjes (of voor mij om te lopen). Dat lijkt me gewoon normaal sociaal gedrag om aan te leren, opruimen als je ergens klaar mee bent.
¸¸.ˇ´¯`ˇ.¸¸.ˇ´¯`ˇ.¸><(((ē>
  donderdag 2 november 2017 @ 11:05:46 #242
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_174820929
Kuiken helpt gewoon mee met opruimen hoor, het is alleen niet iets wat hij van ons "moet". Hij ziet het ons doen en doet dan mee. Als hij niet meehelpt, duurt het langer voordat hij met het volgende aan de slag kan. Dat vindt hij irritant, dus helpt hij mee. Sowieso ruimen we aan het einde van de dag alles op voordat de tv aan gaat. Meehelpen betekent dan dat hij meer filmpjes kan kijken en dat is voor hem meer motivatie om te helpen dan wanneer ik het hem zou opdragen. Maar zoveel mensen zoveel manieren :).

[ Bericht 37% gewijzigd door Burdie op 02-11-2017 11:10:53 ]
KuikenGuppy
pi_174820979
Gefeliciteerd Sillie!

Twix mag heel veel, mits het binnen ons idee van veiligheid valt. We zijn ook nog niet bekend met peuterkrijsbuien (gevalletje "wacht maar" vermoed ik). Maar negeren is hier echt een no-go. Dat tolereer ik van niemand, omdat ik er vanwege mijn jeugd een trauma aan over heb gehouden.

In ons huis mag je alle emoties uiten, ook al is dat soms lastig. Maar negeren accepteer ik niet, ook niet van Twix.
Hij doet het niet vaak gelukkig maar als hij het doet, ga ik naar hem toe, pak hem bij me en geef aan dat ik het fijn vind als hij antwoord geeft/aangeef wat hij wil/enz. Hij is daar inmiddels prima toe in staat dus ik verwacht niet iets van hem wat hij niet kan, dat zou onnodig frustratie opleveren.
Als hij dan iets heeft gezegd/geantwoord, reageer ik altijd met "dankjewel lieve Twix, nu weet mama wat je bedoelt/nu snap ik je" en dat is het dan. Ik wil het ook niet groter maken dan het is.
pi_174820993
Sillie, gefeliciteerd met W.!

Hier is opruimen echt ineens helemaal de shit. Ze gaat iedere week naar muziekles en daar zingen we dan liedjes over opruimen terwijl ze opruimt. Die liedjes vindt ze onwijs leuk. Eerst wilde ze thuis de liedjes wel zingen, maar hielp ze niet met opruimen. Dat ging over in dat ik de liedjes zong en ze een beetje meehielp. Inmiddels is het zo dat zij de liedjes begint te zingen, begint op te ruimen en ik haar kom helpen en met haar meezing.
Want het leven is niet meer dan een sprookje
pi_174823354
B moet van ons helpen opruimen. Eigenlijk vanaf vrij jongs af aan al. Bij het KDV moet ie dat ook en doet het ook. Inderdaad als hij met iets anders wil spelen, eerst opruimen. Wij helpen wel altijd mee overigens en meestal betekent dat dat ik 100 Duplo blokken opruim en hij 3 maar het gaat om het idee :P
Na het eten zet hij ook zelf zijn bord en beker op het aanrecht. Hij pakt dat ook zelf uit de kast als we gaan eten.

Het gaat nu allemaal vanzelf maar daar zit aardig wat energie in al. Bij hem hielp het om het gewoon zijn ding te maken stom gezegd. Hij vindt het stoer dat het zijn spullen zijn en zijn verantwoordelijkheid.

So far het perfecte kind.... :@ Gisteren had hij 1 grote dramabui, zeg maar non stop. NIETS was goed en er is een hoop gegild.
pi_174825533
Kennen jullie de pinguindans? Dat vindt peuter momenteel het einde; wel jammer dat de kinders inmiddels zo geconditioneerd zijn dat ze allebei stoppen met wat ze doen, zich naar het mobieltje draaien en cheese beginnen te roepen zodra je ze probeert te filmen _O-
pi_174825698
Moet je erna even doorgaan naar het Vliegerlied Vosje.
Ook een hit hier :')
pi_174825793
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 15:41 schreef BlueEyes het volgende:
Moet je erna even doorgaan naar het Vliegerlied Vosje.
Ook een hit hier :')
Die is hier ook goedgekeurd! Wel jammer van de bewegingen bij het 'en ik neem, neem, neem...je bij de hand' :P
pi_174825900
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 15:41 schreef BlueEyes het volgende:
Moet je erna even doorgaan naar het Vliegerlied Vosje.
Ook een hit hier :')
+1 :')
Zit nu ook direct weer in mn hoofd ;(
pi_174826120
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 15:46 schreef Vosje6 het volgende:

[..]

Die is hier ook goedgekeurd! Wel jammer van de bewegingen bij het 'en ik neem, neem, neem...je bij de hand' :P
En juist dié wordt somehow altijd uitgevoerd hier :')
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')