Dit is mijn schuld, maar het betreffen dan eigenlijk de fietspaden met een tussenstuk er tussen.quote:Op zondag 22 oktober 2017 21:27 schreef monsterd. het volgende:
Indien mogelijk probeer ik al zoveel mogelijk van het rijpad voor te sorteren/ in te nemen, zodat de fietsers er niet langs kunnen.. verder inderdaad vooruit kijken en blijven spiegelen.
Dat doe ik ook, maar soms zijn die fietspaden op een achterlijk afstand van de weg gebouwd dat ik ze niet zie in mijn spiegel, en bij de Movano is dat een vaste spiegel en dus niet te verstellen.quote:Op zondag 22 oktober 2017 22:18 schreef 75020 het volgende:
Ik hou als ik langs een fietspad rij waarbij ik een stoplicht nader al het fietspad in de gaten.
Ook tijdens het wachten voor rood blijf ik mijn rechterspiegel en de kleine dode hoekspiegel dat er onder zit regelmatig in de gaten houden of er iets aankomt waar ik rekening mee moet houden als het licht op groen springt.
Tot nu toe nog geen onaangename verrassingen gehad.
Da's kut. Ik rij Fiat Ducato en daarbij zijn zowel de rechter als dode hoekspiegel elektrisch verstelbaar. Daar maak ik dus ook wel eens gebruik van.quote:Op zondag 22 oktober 2017 22:23 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Dat doe ik ook, maar soms zijn die fietspaden op een achterlijk afstand van de weg gebouwd dat ik ze niet zie in mijn spiegel, en bij de Movano is dat een vaste spiegel en dus niet te verstellen.
Ik ben de werkgever zelf zeg maarquote:Op maandag 23 oktober 2017 00:48 schreef Sounddragon het volgende:
Vraag je werkgever om een extra camera of een schuifdeur met ruit.
Ik heb ook een aardige tijd busjes gereden, grote, kleine, dubbelcabs en ook geheel gesloten, en ik heb mezelf toen gewoon aangeleerd om heeeeeel vroeg en vooral heel goed, te spiegelen. Meer kun je domweg niet doen. Zelfde als vrachtwagen rijden; kijken, kijken, kijken, en niet te vergeten: ZIEN.
Het meest kloterige is bij een gescheiden fietspad als je stil komt te staan terwijl je al een beetje ingedraaid bent om fietsers voorrang te verlenen, dan is het godsonmogelijk om nog iets te zien, dus elke seconde die je stil staat wordt het spannender om weer door te gaan rijden.
Denk het wel, ik rijd de 2004 versie.quote:Op maandag 23 oktober 2017 01:00 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Die Movano heeft neem ik aan dezelfde spiegels als een Master? Die dode hoek spiegels zijn inderdaad slecht. Als je er echt last van hebt zou ik er een extra spiegel bijzetten als ik jou was.
Dit. Gewoon continu die spiegel in de gaten houden als je weet dat je bij de eerstvolgende kruising rechtsaf moet slaan. En in het voorbijrijden tellen en onthouden hoeveel en wat er aan komt. Bijvoorbeeld 3 fietsers en een brommer, mevrouw met rode jas is de laatste met daarna veel ruimte. NIET alleen onthouden dat mevrouw met de rode jas de laatste was, want misschien fietst die oude heer met de donkerblauwe jas wel heel langzaam en wordt hij ingehaald door de rode jas voordat hij de kruising gepasseerd is. Kijken en zien.quote:Op zondag 22 oktober 2017 22:18 schreef 75020 het volgende:
Ik hou als ik langs een fietspad rij waarbij ik een stoplicht nader al het fietspad in de gaten.
Ook tijdens het wachten voor rood blijf ik mijn rechterspiegel en de kleine dode hoekspiegel dat er onder zit regelmatig in de gaten houden of er iets aankomt waar ik rekening mee moet houden als het licht op groen springt.
Tot nu toe nog geen onaangename verrassingen gehad.
Ja maar niet alle bochten laten dat toe, en zeker met een langere bus is dat wel eens een probleem.quote:Op maandag 23 oktober 2017 18:08 schreef ludovico het volgende:
Tjah, als het fietspad ver van de autoweg ligt kun je de auto haaks de bocht laten nemen door dus laat in te sturen, dan heb je inderdaad alle zicht...
Zo laat mogelijk insturen kan meestal wel, en anders met de spiegel en de auto recht blijven staan... Verder zijn het lijkt me gewoon uitzondering situaties.quote:Op maandag 23 oktober 2017 18:41 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Ja maar niet alle bochten laten dat toe, en zeker met een langere bus is dat wel eens een probleem.
Dit inderdaad. Lang vooraf kijken en inschatten, ruim insturen zodat je zo haaks mogelijk staat, langzaam de bocht om. Meer kun je niet doen. Of knderdaad camera’s maar dat is ook weer wennen/omslachtig/vertragend.quote:Op maandag 23 oktober 2017 09:21 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dit. Gewoon continu die spiegel in de gaten houden als je weet dat je bij de eerstvolgende kruising rechtsaf moet slaan. En in het voorbijrijden tellen en onthouden hoeveel en wat er aan komt. Bijvoorbeeld 3 fietsers en een brommer, mevrouw met rode jas is de laatste met daarna veel ruimte. NIET alleen onthouden dat mevrouw met de rode jas de laatste was, want misschien fietst die oude heer met de donkerblauwe jas wel heel langzaam en wordt hij ingehaald door de rode jas voordat hij de kruising gepasseerd is. Kijken en zien.
En als het fietspad werkelijk ver verwijderd is van de hoofdbaan, dan de bocht nemen alsof je met een trekker-oplegger combinatie rijdt. Dus eerst zo ver mogelijk rechtdoor, dan volledig insturen naar rechts. Dan kom je haaks aanrijden op het kruisende fietspad en heb je prima zicht door het ruitje van het rechter voorportier. Vooral niet proberen om de ideale lijn van Max Verstappen te volgen, want dan zie je 3x niks.
Neh,ligt niet aan jou..een gesloten cabine is gewoon lastig,in de drukke steden helemaal. Je hebt de pech dat je een ouder model onder je kont hebt met minder buitenspiegel mogelijkheden. Eerder kijken en anticiperen,meer kun je niet zonder hulpmiddelen.quote:Op maandag 23 oktober 2017 20:13 schreef junkiexp het volgende:
Fijn dat er gelijkgestemden zijn, dan ligt het niet aan mij.
Ik kijk ook zoals iemand hierboven na de laatste persoon op het fietspad, dus ik onthoud dan de vrouw met de rode jas of de gozer met de bruine rugtas, zulk soort dingen .
Maar dergelijk moet je soms de tram in de gaten houden, en wordt je rechts ingehaald door zo'n idioot op een motorscooter met 3 wielen.
En als het tegenzit komt er nog ergens een ambulance aan en dan moet je inschatten waar die vandaag komt.
Soms gaat het dermate snel dat je niet altijd de tijd hebt om goed te anticiperen.
En ik rijd 70K per jaar minimaal en heb mijn rijbewijs al 12 jaar dus aan de ervaring ligt het niet
Camera's ga ik niet doen, heb al een achteruitrijcamera en dat is genoeg.
Met een camera staat deze de hele tijd aan en dat leidt af.
Daarnaast moet ik dat scherm 's avonds eruit gaan halen anders doet het dievengilde dat wel.
Er rijdt ook soms iemand mee, dat is het beste want dan kan diegene voor je kijken.
Maar dat is lang niet altijd natuurlijk
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |