abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_174588610
Ik rijd voor mijn zaak met een bestelbus van 6 meter die helemaal gesloten is.
Als ik afsla naar rechts in de stad kruis ik soms een fietspad waarvan de fietsers dan ook groen hebben, of er staan sowieso geen stoplichten.
Met de rechter dodehoekspiegel probeer ik dan zoveel mogelijk in te schatten of er verkeer van het fietspad komt die ik voorrang moet verlenen.
Ook kijk ik al van te voren of ik fietsers zie rijden.

Maar het probleem is dat het toch slecht te zien is, zeker omdat er ook nog (snor) scooters op het fietspad rijden die ook soms met 50 km/h (of harder) komen aanrijden.
Zeker als je eenmaal stil staat om voorrang te geven is het moeilijk in te schatten of er nog iets aankomt.

Hoe gaan jullie daar mee om?

Ik rijd meestal dan zachtjes de straat in zodat ik op het laatste moment kan remmen mocht er wat aankomen, maar heb toch al een aantal keer boze fietsers en bromfietsers gehad.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zondag 22 oktober 2017 @ 21:27:17 #2
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_174588777
Indien mogelijk probeer ik al zoveel mogelijk van het rijpad voor te sorteren/ in te nemen, zodat de fietsers er niet langs kunnen.. verder inderdaad vooruit kijken en blijven spiegelen.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_174588970
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 21:27 schreef monsterd. het volgende:
Indien mogelijk probeer ik al zoveel mogelijk van het rijpad voor te sorteren/ in te nemen, zodat de fietsers er niet langs kunnen.. verder inderdaad vooruit kijken en blijven spiegelen.
Dit is mijn schuld, maar het betreffen dan eigenlijk de fietspaden met een tussenstuk er tussen.
Op de fietspaden die een deel van de weg innemen doe ik het ook op die manier, en dat vinden de fietsers niet leuk maar jammer dan, dat zijn af en toe echt kamikaze piloten.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_174589908
Ik zou nog een spiegel monteren.
  zondag 22 oktober 2017 @ 22:18:27 #5
344250 75020
ik weet niet beter
pi_174591202
Ik hou als ik langs een fietspad rij waarbij ik een stoplicht nader al het fietspad in de gaten.
Ook tijdens het wachten voor rood blijf ik mijn rechterspiegel en de kleine dode hoekspiegel dat er onder zit regelmatig in de gaten houden of er iets aankomt waar ik rekening mee moet houden als het licht op groen springt.
Tot nu toe nog geen onaangename verrassingen gehad.
pi_174591296
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 21:50 schreef Stoomhamer het volgende:
Ik zou nog een spiegel monteren.
Of rondom camera's
pi_174591430
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 22:18 schreef 75020 het volgende:
Ik hou als ik langs een fietspad rij waarbij ik een stoplicht nader al het fietspad in de gaten.
Ook tijdens het wachten voor rood blijf ik mijn rechterspiegel en de kleine dode hoekspiegel dat er onder zit regelmatig in de gaten houden of er iets aankomt waar ik rekening mee moet houden als het licht op groen springt.
Tot nu toe nog geen onaangename verrassingen gehad.
Dat doe ik ook, maar soms zijn die fietspaden op een achterlijk afstand van de weg gebouwd dat ik ze niet zie in mijn spiegel, en bij de Movano is dat een vaste spiegel en dus niet te verstellen.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zondag 22 oktober 2017 @ 22:55:54 #8
344250 75020
ik weet niet beter
pi_174593061
quote:
2s.gif Op zondag 22 oktober 2017 22:23 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Dat doe ik ook, maar soms zijn die fietspaden op een achterlijk afstand van de weg gebouwd dat ik ze niet zie in mijn spiegel, en bij de Movano is dat een vaste spiegel en dus niet te verstellen.
Da's kut. Ik rij Fiat Ducato en daarbij zijn zowel de rechter als dode hoekspiegel elektrisch verstelbaar. Daar maak ik dus ook wel eens gebruik van.

Als het fietspad wat verder weg ligt is het dan geen optie om de bocht naar rechts wat ruimer te nemen zodat je meer haaks op het fietspad uitkomt? Zo creëer je volgens mij wel meer zicht.
  zondag 22 oktober 2017 @ 23:07:01 #9
441609 pechvogel-010
Geboren pechvogel
pi_174593488
Eigenlijk doe je het al goed. Ruim voor het afslaan naast je kijken of er fietsers naast je fietsen zoals je bij de rijles hebt geleerd (voorbereiding).
en idd bij het afslaan langzaam de bocht nemen en je hoofd uitstekeken
  maandag 23 oktober 2017 @ 00:48:53 #10
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_174595974
Vraag je werkgever om een extra camera of een schuifdeur met ruit.

Ik heb ook een aardige tijd busjes gereden, grote, kleine, dubbelcabs en ook geheel gesloten, en ik heb mezelf toen gewoon aangeleerd om heeeeeel vroeg en vooral heel goed, te spiegelen. Meer kun je domweg niet doen. Zelfde als vrachtwagen rijden; kijken, kijken, kijken, en niet te vergeten: ZIEN.

Het meest kloterige is bij een gescheiden fietspad als je stil komt te staan terwijl je al een beetje ingedraaid bent om fietsers voorrang te verlenen, dan is het godsonmogelijk om nog iets te zien, dus elke seconde die je stil staat wordt het spannender om weer door te gaan rijden.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_174596024
quote:
1s.gif Op maandag 23 oktober 2017 00:48 schreef Sounddragon het volgende:
Vraag je werkgever om een extra camera of een schuifdeur met ruit.

Ik heb ook een aardige tijd busjes gereden, grote, kleine, dubbelcabs en ook geheel gesloten, en ik heb mezelf toen gewoon aangeleerd om heeeeeel vroeg en vooral heel goed, te spiegelen. Meer kun je domweg niet doen. Zelfde als vrachtwagen rijden; kijken, kijken, kijken, en niet te vergeten: ZIEN.

Het meest kloterige is bij een gescheiden fietspad als je stil komt te staan terwijl je al een beetje ingedraaid bent om fietsers voorrang te verlenen, dan is het godsonmogelijk om nog iets te zien, dus elke seconde die je stil staat wordt het spannender om weer door te gaan rijden.
Ik ben de werkgever zelf zeg maar ;)
Maar ik heb speciaal gekozen voor een dichte bus, ivm diefstal.
Een ruitje intikken is makkelijker dan een deur openbreken.

En dat is ook mijn probleem als je stilstaat, dan kun je het echt vergeten qua zicht.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_174596069
Die Movano heeft neem ik aan dezelfde spiegels als een Master? Die dode hoek spiegels zijn inderdaad slecht. Als je er echt last van hebt zou ik er een extra spiegel bijzetten als ik jou was.
pi_174596105
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 01:00 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Die Movano heeft neem ik aan dezelfde spiegels als een Master? Die dode hoek spiegels zijn inderdaad slecht. Als je er echt last van hebt zou ik er een extra spiegel bijzetten als ik jou was.
Denk het wel, ik rijd de 2004 versie.
Ik had voorheen de 2001 versie en daar waren de dodehoekspiegels in ieder geval nog verstelbaar.
Bij deze zijn ze vast, en ook van een soort plastic wat nu een beetje aan het vergaan is na 13 jaar dus dat helpt ook niet.

Zal eens kijken voor een extra spiegel.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  maandag 23 oktober 2017 @ 01:05:39 #14
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_174596109
Voor 100 euro heb je een scherm met een paar cameras..
pi_174597861
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 22:18 schreef 75020 het volgende:
Ik hou als ik langs een fietspad rij waarbij ik een stoplicht nader al het fietspad in de gaten.
Ook tijdens het wachten voor rood blijf ik mijn rechterspiegel en de kleine dode hoekspiegel dat er onder zit regelmatig in de gaten houden of er iets aankomt waar ik rekening mee moet houden als het licht op groen springt.
Tot nu toe nog geen onaangename verrassingen gehad.
Dit. Gewoon continu die spiegel in de gaten houden als je weet dat je bij de eerstvolgende kruising rechtsaf moet slaan. En in het voorbijrijden tellen en onthouden hoeveel en wat er aan komt. Bijvoorbeeld 3 fietsers en een brommer, mevrouw met rode jas is de laatste met daarna veel ruimte. NIET alleen onthouden dat mevrouw met de rode jas de laatste was, want misschien fietst die oude heer met de donkerblauwe jas wel heel langzaam en wordt hij ingehaald door de rode jas voordat hij de kruising gepasseerd is. Kijken en zien.

En als het fietspad werkelijk ver verwijderd is van de hoofdbaan, dan de bocht nemen alsof je met een trekker-oplegger combinatie rijdt. Dus eerst zo ver mogelijk rechtdoor, dan volledig insturen naar rechts. Dan kom je haaks aanrijden op het kruisende fietspad en heb je prima zicht door het ruitje van het rechter voorportier. Vooral niet proberen om de ideale lijn van Max Verstappen te volgen, want dan zie je 3x niks.
pi_174608878
Probleem is dat in hele drukke steden, de snelheidsverschillen echt oplopen. Je wacht dan tot die toerist met 5km/u eindelijk voorbij gekomen is, terwijl ondertussen die snorscooter met 35km/u rap dichterbij komt.

Daarnaast lijken de ontwerpers van wegen, het fietspad steeds verder van de rijbaan te bouwen en daardoor de dode hoek steeds groter wordt.

Optie zou misschien zijn de hoofdspiegel meer naar buiten draaien en dan een kleine spiegel om vlak naast de wagen te kunnen kijken.

Of een toch een camera, zijn niet zo heel duur meer.
.
pi_174609160
Als dat fietspad steeds verder van de weg af wordt geplaatst is er geen probleem, dan kun je gewoon Ivo's advies volgen door eerst de bocht te maken.

Maar mij lijkt het gewoon het simpelst om een spiegeltje er bij te plaatsen. In de 12 jaar tijd dat ik met gesloten bestelwagens (max. verlengd) rijd heb ik er nooit problemen mee gehad. Aan het begin waren de dodehoekspiegels nog een optie en moest je helemaal goed kijken. Reed toen nog veel in de grote steden maar ging altijd goed.
pi_174609265
Tjah, als het fietspad ver van de autoweg ligt kun je de auto haaks de bocht laten nemen door dus laat in te sturen, dan heb je inderdaad alle zicht...
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_174609869
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 18:08 schreef ludovico het volgende:
Tjah, als het fietspad ver van de autoweg ligt kun je de auto haaks de bocht laten nemen door dus laat in te sturen, dan heb je inderdaad alle zicht...
Ja maar niet alle bochten laten dat toe, en zeker met een langere bus is dat wel eens een probleem.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_174611703
quote:
2s.gif Op maandag 23 oktober 2017 18:41 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Ja maar niet alle bochten laten dat toe, en zeker met een langere bus is dat wel eens een probleem.
Zo laat mogelijk insturen kan meestal wel, en anders met de spiegel en de auto recht blijven staan... Verder zijn het lijkt me gewoon uitzondering situaties.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_174611848
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 09:21 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Dit. Gewoon continu die spiegel in de gaten houden als je weet dat je bij de eerstvolgende kruising rechtsaf moet slaan. En in het voorbijrijden tellen en onthouden hoeveel en wat er aan komt. Bijvoorbeeld 3 fietsers en een brommer, mevrouw met rode jas is de laatste met daarna veel ruimte. NIET alleen onthouden dat mevrouw met de rode jas de laatste was, want misschien fietst die oude heer met de donkerblauwe jas wel heel langzaam en wordt hij ingehaald door de rode jas voordat hij de kruising gepasseerd is. Kijken en zien.

En als het fietspad werkelijk ver verwijderd is van de hoofdbaan, dan de bocht nemen alsof je met een trekker-oplegger combinatie rijdt. Dus eerst zo ver mogelijk rechtdoor, dan volledig insturen naar rechts. Dan kom je haaks aanrijden op het kruisende fietspad en heb je prima zicht door het ruitje van het rechter voorportier. Vooral niet proberen om de ideale lijn van Max Verstappen te volgen, want dan zie je 3x niks.
Dit inderdaad. Lang vooraf kijken en inschatten, ruim insturen zodat je zo haaks mogelijk staat, langzaam de bocht om. Meer kun je niet doen. Of knderdaad camera’s maar dat is ook weer wennen/omslachtig/vertragend.
  maandag 23 oktober 2017 @ 20:07:27 #22
187289 Charged
Ziet em duun.
pi_174611865
Wat SD zegt eigenlijk,ik rij nou een L2H2 Sprinter een aantal jaar al,daarvoor een L2H2 Boxer,beide gesloten cabine,10 jaar zo'n beetje,kom wel ongeveer overal in Nederland.
Anticiperen,vroeg beginnen met je rechterspiegel in de gaten houden en blijven houden,het went wel maar het blijft ruk.Sommige steden..mja..ik vermijd ze ook liever maar goed,is niet altijd mogelijk.
Graag verwijderen.
pi_174612004
Fijn dat er gelijkgestemden zijn, dan ligt het niet aan mij.
Ik kijk ook zoals iemand hierboven na de laatste persoon op het fietspad, dus ik onthoud dan de vrouw met de rode jas of de gozer met de bruine rugtas, zulk soort dingen :').

Maar dergelijk moet je soms de tram in de gaten houden, en wordt je rechts ingehaald door zo'n idioot op een motorscooter met 3 wielen.
En als het tegenzit komt er nog ergens een ambulance aan en dan moet je inschatten waar die vandaag komt.
Soms gaat het dermate snel dat je niet altijd de tijd hebt om goed te anticiperen.

En ik rijd 70K per jaar minimaal en heb mijn rijbewijs al 12 jaar dus aan de ervaring ligt het niet :)

Camera's ga ik niet doen, heb al een achteruitrijcamera en dat is genoeg.
Met een camera staat deze de hele tijd aan en dat leidt af.
Daarnaast moet ik dat scherm 's avonds eruit gaan halen anders doet het dievengilde dat wel.

Er rijdt ook soms iemand mee, dat is het beste want dan kan diegene voor je kijken.
Maar dat is lang niet altijd natuurlijk :)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  maandag 23 oktober 2017 @ 20:20:10 #24
187289 Charged
Ziet em duun.
pi_174612177
quote:
2s.gif Op maandag 23 oktober 2017 20:13 schreef junkiexp het volgende:
Fijn dat er gelijkgestemden zijn, dan ligt het niet aan mij.
Ik kijk ook zoals iemand hierboven na de laatste persoon op het fietspad, dus ik onthoud dan de vrouw met de rode jas of de gozer met de bruine rugtas, zulk soort dingen :').

Maar dergelijk moet je soms de tram in de gaten houden, en wordt je rechts ingehaald door zo'n idioot op een motorscooter met 3 wielen.
En als het tegenzit komt er nog ergens een ambulance aan en dan moet je inschatten waar die vandaag komt.
Soms gaat het dermate snel dat je niet altijd de tijd hebt om goed te anticiperen.

En ik rijd 70K per jaar minimaal en heb mijn rijbewijs al 12 jaar dus aan de ervaring ligt het niet :)

Camera's ga ik niet doen, heb al een achteruitrijcamera en dat is genoeg.
Met een camera staat deze de hele tijd aan en dat leidt af.
Daarnaast moet ik dat scherm 's avonds eruit gaan halen anders doet het dievengilde dat wel.

Er rijdt ook soms iemand mee, dat is het beste want dan kan diegene voor je kijken.
Maar dat is lang niet altijd natuurlijk :)
Neh,ligt niet aan jou..een gesloten cabine is gewoon lastig,in de drukke steden helemaal. Je hebt de pech dat je een ouder model onder je kont hebt met minder buitenspiegel mogelijkheden. Eerder kijken en anticiperen,meer kun je niet zonder hulpmiddelen.
Graag verwijderen.
  woensdag 25 oktober 2017 @ 20:14:11 #25
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_174656662
Ik had op de (Renault) Master ook altijd dode hoek spiegels gezet. Je hebt voor een paar euro van die units die je bovenop je normale spiegel kan klemmen. Blijven gelukkig ook goed vast zittten

Er zaten dit soort units op
https://www.winparts.nl/s(...)htwagen/p111751.html



[ Bericht 12% gewijzigd door bokkepoot op 25-10-2017 20:20:39 ]
Als ook van de sarcastische opmerkingen
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')