abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 19 oktober 2017 @ 18:45:03 #1
468509 _--_
In varietate concordia
pi_174519621
Misschien een domme vraag hoor.

Ik eet vaak rauw of semi-rauw vlees. Denk maar aan filet americain of haring. Als je deze dingen heel lang door eet ontwikkelt je immuunsysteem dan zich op een gegeven moment beter tegen rauw vlees? Ik weet bijvoorbeeld dat er bacterien zitten in haring. Als je het teveel eet kan je ziek worden.

Zou ik bijvoorbeeld als ik deze habit 50 jaar doorzet op een gegeven moment een stukje filet rauw (geen kip) kunnen eten of fantaseer ik teveel?

Of is mijn tijdsperiode te kort en moet ik denken in generaties? (Evolueren).
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
  donderdag 19 oktober 2017 @ 20:04:24 #2
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_174522014
Rauwe kip kan ook, in Japan, moet je wel binnen een half uur opeten zeiden ze.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_174522056
Rauwe kip kan prima, als je hem zelf fokt en op de goede manier slacht.
  zaterdag 21 oktober 2017 @ 17:37:38 #4
468509 _--_
In varietate concordia
pi_174560368
UP
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
  zondag 22 oktober 2017 @ 17:03:49 #5
66825 Reya
Fier Wallon
pi_174581654
Schopje CUL.
  zondag 22 oktober 2017 @ 17:14:27 #6
468509 _--_
In varietate concordia
pi_174581907
quote:
2s.gif Op zondag 22 oktober 2017 17:03 schreef Reya het volgende:
Schopje CUL.
Ik denk dat ze in de keuken niet veel weten over het immuunsysteem over lange termijn. :+
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
pi_174586956
Ik vind het wel een interessante vraag. Ik heb er alleen geen antwoord op.

Het herinnert me wel aan iets gerelateerds. Mijn moeder beweert dat ze geen filet americain mag eten omdat ze maagbeschermers slikt. Ik moet nog steeds eens uitzoeken of ze gelijk heeft en waarom.
Spoilers!
pi_174589978
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 20:39 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik vind het wel een interessante vraag. Ik heb er alleen geen antwoord op.

Het herinnert me wel aan iets gerelateerds. Mijn moeder beweert dat ze geen filet americain mag eten omdat ze maagbeschermers slikt. Ik moet nog steeds eens uitzoeken of ze gelijk heeft en waarom.
Maagbeschermers zorgen voor een minder zure omgeving in de maag, dus minder afweer tegen bacteriën.
pi_174590059
iK HEB OOK MAAGBESCHERMING, EN EET AL IK WEET NIET HOELANG FILET AMERICAIN. Nooit problemen mee gehad. Wist het niet eens.
pi_174590211
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 21:54 schreef Roberta_J het volgende:
iK HEB OOK MAAGBESCHERMING, EN EET AL IK WEET NIET HOELANG FILET AMERICAIN. Nooit problemen mee gehad. Wist het niet eens.
Je hoeft niet zo te schreeuwen :P

Ik heb ook maagbeschermers en eet zo af en toe best filet americain.

Ah, de directeur van het Centrum voor Infectieziekten zegt dit dus. Hij zal wel gelijk hebben.

Maar nu. Heeft er iemand antwoord op de vraag van TS? Kunnen volwassenen, net als baby's, weerstand opbouwen?
Spoilers!
pi_174614225
Ik heb pijnstillers met maagbeschermer. Voel me nooit lekker als ik die slik, kale diclofanac heb ik nooit iets van gemerkt. Maar goed als ik ze al slik dan voelde ik me toch al niet toppie dus dat kan er dan ook wel ff bij.
pi_174615264
Zolang (rund) vlees vers genoeg is kun je het zonder veel problemen rauw eten. Maar als het minder vers is bevat het veel bacteriën die giftige of ziekmakende stoffen kunnen produceren.

Als je je afweer wil verbeteren kun je beter voedsel met veel "goede" bacteriën eten, zgn probiotica. Dat zijn oa melkzuurbacteriën die de gang door je zure maag kunnen overleven en je darmen kunnen (mee) bevolken. Daar helpen ze om de darmflora gezond te houden, en een goede gezondheid (en dus ook een goede weerstand) is heel sterk met een goede darmflora verbonden. Na een flinke antibiotica kuur (waardoor je darmflora zwaar uitgedund kann zijn) kunnen probiotica ook goed helpen om je weer beter te voelen.

Voorbeelden van probiotica zijn vooral onverhitte (dus ook ongepasteuriseerde) gefermenteerde producten zoals yoghurt, rauwe zuurkool, kimchi, en dranken zoals kefir en kombucha.
pi_174615318
Filetamerican is onder strengere eisen gemaakt.
Ik zwaai naar dieren.
pi_174654396
Haring zou ik sowieso niet écht rauw eten vanwege de kans op haringworm (wat als rauwe haring verkocht wordt, is eerst ingevroren om dat soort parasieten te doden).

Ik vermoed wel dat je door vaak rauw te eten een weerstand gaat opbouwen tegen veelvoorkomende bacteriën en virussen in vleeswaren. Maar daarvoor moet je imuunsysteem dus wel al een keer aan een dergelijke ziekteverwekker blootgesteld zijn, de eerste keer blijf je er ziek van worden. Als er dan na 50 jaar rauw eten ineens een andere serotypevariant van een virus in het vlees zit, wordt je er alsnog ziek van.

Op een andere manier extra weerstand opbouwen, bijvoorbeeld door een zuurdere maag, lijkt me meer iets wat evolutionair bepaald wordt en niet door het 'te trainen'. Dus daar hebben pas de (kinderen van je kinderen van je kinderen)^5 baat bij. Mits je er niet dood aan gegaan bent voordat je je kon voortplanten.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')