abonnement Unibet Coolblue
pi_174514368
Ik heb al een paar jaar last van schimmel op een muur in de bijkeuken. Heb het zelf al weggehaald met verschillende middelen maar het kwam steeds terug.

Ruim 2 weken geleden is er iemand van de woningbouw geweest en heeft het schoongemaakt met een ander soort middel en hij zei dat nu de schimmel wel weg zal blijven omdat het volgens hem aan de kapotte voegen van de buitenmuur heeft gelegen. De voegen zijn afgelopen zomer vernieuwd.

Maar nu ruim 2 weken nadat de muur is schoongemaakt komt er alweer schimmel op de muur.

Is er iets dat ik op de muur kan smeren zodat de schimmel wel weg blijft?

Ik heb de deur tussen de keuken en bijkeuken altijd open, ventilatieroosters staan altijd open, verwarming in de bijkeuken staat aan.
pi_174514486
Het is helemaal geen weer voor schimmel, heb je geen lekkage van een leiding ofzo?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_174514536
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 14:54 schreef halfway het volgende:
Het is helemaal geen weer voor schimmel, heb je geen lekkage van een leiding ofzo?
Nee, maar misschien dat er nog vocht tussen buiten en binnenmuur zit. De voegen zijn in augustus vernieuwd, de oude voegen zaten vol scheuren en sommige bakstenen zaten zelfs los.
pi_174514557
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 14:57 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Nee, maar misschien dat er nog vocht tussen buiten en binnenmuur zit.
Daar moet je aan werken. Niet aan het gevolg daar van.
pi_174514585
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 14:58 schreef rival het volgende:

[..]

Daar moet je aan werken. Niet aan het gevolg daar van.
Volgens de woningbouw is het enige dat ik kan doen de muur schoonmaken als er schimmel zit.

Boven in een slaapkamer heb ik vochtvlekken maar dat is een gevolg van lekkages waar ook bijna niets aan gedaan wordt.
pi_174514668
Bijna het hele huis is vochtig

Beetje onduidelijke foto maar dit is in 1 van de slaapkamers, is al een paar keer iemand geweest en die heeft schuim (o.i.d.) tussen de dakpannen gespoten maar helpt niets. Alleen boven geen schimmel, de schimmel zit alleen beneden op 1 muur.

pi_174514977
Zorgen dat er ventilatiegaten worden bijgemaakt in de buitenmuur naar de kruipruimte. Ook zou ik dauerluftungen aanbevelen. Zorg voor genoeg ventilatie. Waarschijnlijk is er isolatiemiddel in de spouw gespoten die al een tijdje aan t schimmelen is
pi_174515007
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 15:16 schreef ManianMan het volgende:
Zorgen dat er ventilatiegaten worden bijgemaakt in de buitenmuur naar de kruipruimte. Ook zou ik dauerluftungen aanbevelen. Zorg voor genoeg ventilatie. Waarschijnlijk is er isolatiemiddel in de spouw gespoten die al een tijdje aan t schimmelen is
Gaan ze niet doen, zelfs woning isoleren (woning heeft energielabel G) willen ze niet doen omdat het een woning uit 1949 is. Er is ook al sprake geweest van dat ze zouden gaan slopen maar vanwege woningtekort ging dat niet door, maar renoveren doen ze helaas ook niet.
pi_174515356
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 15:18 schreef Alieda-R het volgende:
Gaan ze niet doen, zelfs woning isoleren (woning heeft energielabel G) willen ze niet doen omdat het een woning uit 1949 is. Er is ook al sprake geweest van dat ze zouden gaan slopen maar vanwege woningtekort ging dat niet door, maar renoveren doen ze helaas ook niet.
IS het wel een spouwmuur? Vocht en daardoor schimmel kan ook ontstaan door vochtdoorslag van buiten naar binnen. Je zou dan buiten moeten impregneren met waterglas en/of de vervuiling in de spouw verwijderen (= lastig!!).
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_174515718
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 15:32 schreef blomke het volgende:

[..]

IS het wel een spouwmuur? Vocht en daardoor schimmel kan ook ontstaan door vochtdoorslag van buiten naar binnen. Je zou dan buiten moeten impregneren met waterglas en/of de vervuiling in de spouw verwijderen (= lastig!!).
Heb geen idee hoe de muren hier precies zijn, is ook niet aan mij om daarmee aan de slag te gaan gezien het een sociale huurwoning is. Maar helaas doet de woningbouw niet veel aan onderhoud/reparaties van oude woningen :(
pi_174515847
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 15:48 schreef Alieda-R het volgende:
Heb geen idee hoe de muren hier precies zijn, is ook niet aan mij om daarmee aan de slag te gaan gezien het een sociale huurwoning is. Maar helaas doet de woningbouw niet veel aan onderhoud/reparaties van oude woningen :(
Dat geldt ook voor jaren '80 woningen, btw. Wat je zou kunnen doen, is regelmatig chloor (bleek) water op de plekken spuiten. Dat doodt de schimmels grondig.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_174516338
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 15:54 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat geldt ook voor jaren '80 woningen, btw. Wat je zou kunnen doen, is regelmatig chloor (bleek) water op de plekken spuiten. Dat doodt de schimmels grondig.
Dan maar wekelijks blijven schoonmaken, dan na een aantal weken kijken of het wegblijft. Wilde graag de muren gaan verven maar wacht er nog maar even mee.
pi_174517920
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 15:54 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat geldt ook voor jaren '80 woningen, btw. Wat je zou kunnen doen, is regelmatig chloor (bleek) water op de plekken spuiten. Dat doodt de schimmels grondig.
Lekker gezond ik zou de huurbaas aanklagen en zorgen voor een andere woning met de zelfde prijs kwa huur.
pi_174518903
quote:
1s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 17:26 schreef ManianMan het volgende:

[..]

Lekker gezond ik zou de huurbaas aanklagen en zorgen voor een andere woning met de zelfde prijs kwa huur.
Zal in mijn geval moeilijk gaan, zelfs voor een flat vragen ze al meer huur dan wat ik voor een 2 onder 1 kap gezinswoning betaal. Daarbij komt ook dat er bijna geen woningen vrij komen, kijk zelf vaak op de site maar de woningen die er vrij komen zijn veelal seniorenwoningen en woningen die qua huurprijs te duur zijn.
pi_174518939
Je kunt ook eens contact opnemen met de gemeente en eens kijken wat bouw en woningtoezicht ervan vindt.
pi_174519591
quote:
2s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 18:16 schreef machtpen het volgende:
Je kunt ook eens contact opnemen met de gemeente en eens kijken wat bouw en woningtoezicht ervan vindt.
Ik vind het ook niet kunnen. Ze moeten haar/hem gewoon een ander woning aanbieden voor dezelfde prijs of het renoveren. Wel jarenlang huur op strijken maar als er iets moet gebeuren in gebreken blijven... :')
pi_174537234
quote:
2s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 18:16 schreef machtpen het volgende:
Je kunt ook eens contact opnemen met de gemeente en eens kijken wat bouw en woningtoezicht ervan vindt.
Denk je dat die komen kijken voor een schimmelende muur , als die afdeling al nog bestaat en iets doet voor de burger.... net zo min als de woningbouwvereniging.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator vrijdag 20 oktober 2017 @ 19:17:54 #18
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_174544063
quote:
1s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 18:43 schreef ManianMan het volgende:
Wel jarenlang huur op strijken maar als er iets moet gebeuren in gebreken blijven... :')
Dat is wel vaak het beleid _O-
pi_174544647
Wanneer schimmel in het stukwerk zit of heeft gezeten en het daardoor zwart plekken ziet. Krijg je die zwarte kleur er bijna niet meer uit. Ik neem aan dat er muurverf op de muur zit. Nu kun je hier wel een schimmeldodend middeltje opsmeren dat wit is en of een nieuwe laag muurverf. Maar die zwarte plek komt na een tijdje weer terug. Geldt overigens ook voor gele of bruine vochtplekken en kringen zonder schimmel. Ook al si het niet meer vochtig.. Plekken blijf je zien.. Muurverf is meestal maar een laagje krijt of kalk op latex basis. Dat dekt niet genoeg.

De professionele schilder zou dan zeggen dit moet je dan eerst isoleren. Hier kun je speciaal spul voor gebruiken bv. Alabastine isoleerspray, ook verkrijgbaar in de pot als voorstrijk.

Gewoon even met dat spuitbusje de vlekken wegspuiten en even paar weken niets doen verder. Blijft het weg kun je eroverheen schilderen. Is het echt schimmel.. Huisarts er bovenop zetten. Schimmel is ongezond. Dan wordt dat tuig van de woningstichting of vereniging what ever, allemaal boeven, meestal wel wakker..
pi_174550021
Hebben de buren ook last van schimmelvorming in hun huis?
pi_174570148
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 23:36 schreef rutger05 het volgende:
Hebben de buren ook last van schimmelvorming in hun huis?
Geen idee, kunnen ze niet zien, die hebben overal in huis kunststof schroten tegen de muren, hadden de vorige bewoners gedaan. Huidige buren wonen er net 2 maanden en hebben alle schroten laten zitten. ze maken de schroten meerdere keren per week schoon.
pi_174680079
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 01:14 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Geen idee, kunnen ze niet zien, die hebben overal in huis kunststof schroten tegen de muren, hadden de vorige bewoners gedaan. Huidige buren wonen er net 2 maanden en hebben alle schroten laten zitten. ze maken de schroten meerdere keren per week schoon.
Ik vind het wel typisch dat het kunststof schroten zijn, dat kan heel goed zijn om een schimmelprobleem te maskeren. Met een verdunde bleekoplossing (ook wel ammoniak en zelfs teatree heb ik weleens gelezen) kan je schimmel bestrijden. Er bestaat verf speciaal voor plekken die snel schimmelen, zoals dacht ik al is genoemd. Vooral als het maar 1 muur is, zou dat het overwegen waard zijn
pi_174684336
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 21:49 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Ik vind het wel typisch dat het kunststof schroten zijn, dat kan heel goed zijn om een schimmelprobleem te maskeren. Met een verdunde bleekoplossing (ook wel ammoniak en zelfs teatree heb ik weleens gelezen) kan je schimmel bestrijden. Er bestaat verf speciaal voor plekken die snel schimmelen, zoals dacht ik al is genoemd. Vooral als het maar 1 muur is, zou dat het overwegen waard zijn
De bejaarden die er eerst woonden hadden die schroten al een jaar of 20, vonden ze mooi destijds.
pi_174697715
Denk dus ook niet dat ze dat hebben gedaan om schimmel te maskeren, want het is een sociale huurwoning, met andere problemen belden ze ook altijd de woningbouw. Zag er regelmatig een busje van de woningbouw op de oprit staan.
pi_174700607
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 19:41 schreef Alieda-R het volgende:
Denk dus ook niet dat ze dat hebben gedaan om schimmel te maskeren, want het is een sociale huurwoning, met andere problemen belden ze ook altijd de woningbouw. Zag er regelmatig een busje van de woningbouw op de oprit staan.
Dat kan ook natuurlijk. Het zou natuurlijk mooi zijn als je erachter zou kunnen komen waardoor de schimmel wordt veroorzaakt. Succes in elk geval.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')