abonnement Unibet Coolblue
pi_174506219


Zwarte Piet, een archetype onder vuur.

Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze omstreden edoch geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?
En moeten we dat wel koesteren als de mensen die geïmiteerd worden het niet zo leuk vinden?
standaarddrinker
  donderdag 19 oktober 2017 @ 02:18:59 #2
468509 _--_
In varietate concordia
pi_174506537
Foto in OP is schadelijk voor extreem linkse mensjes.
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
pi_174508812
Zwarte Piet = Geen Racisme
pi_174509632
Zwarte Piet = liefde
standaarddrinker
pi_174509692
Gisteren besteedde Eenvandaag een item aan de pietendiscussie.

Daar blijkt dat bijna alle regionale journaals in tegenstelling tot de Publieke Omroepen gewoon de zwarte piet in stand blijft.
pi_174509935
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 10:51 schreef DrDentz het volgende:
Zwarte Piet = liefde
Precies voor onze kindjes!
pi_174510312
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 10:55 schreef Elzies het volgende:
Gisteren besteedde Eenvandaag een item aan de pietendiscussie.

Daar blijkt dat bijna alle regionale journaals in tegenstelling tot de Publieke Omroepen gewoon de zwarte piet in stand blijft.
De regio loopt altijd achter op maatschappelijke ontwikkelingen. Geef het nog 10 jaar.
  donderdag 19 oktober 2017 @ 11:28:49 #8
242879 Onnoman
The On And Only
pi_174510373
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 09:56 schreef WhateverWhatever het volgende:
Zwarte Piet = Geen Racisme
jawel... is zo
geloof me nou
symboliseert slavernij omdat zwarte piet niet betaald wordt voor zijn werk en telkens vuil en zwaar werk moet doen
symboliseert slavernij wat meer dan 150 jaar geleden heeft bestaan. Heb je enig idee hoeveel mensen dit nog kunnen navertellen?
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  donderdag 19 oktober 2017 @ 11:29:32 #9
242879 Onnoman
The On And Only
pi_174510384
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 10:55 schreef Elzies het volgende:
Gisteren besteedde Eenvandaag een item aan de pietendiscussie.

Daar blijkt dat bijna alle regionale journaals in tegenstelling tot de Publieke Omroepen gewoon de zwarte piet in stand blijft.
sinds de ban van ZP heb ik echt een hekel gekregen aan Dieuwertje Blok
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_174510432
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 11:28 schreef Onnoman het volgende:

[..]

jawel... is zo
geloof me nou
symboliseert slavernij omdat zwarte piet niet betaald wordt voor zijn werk en telkens vuil en zwaar werk moet doen
symboliseert slavernij wat meer dan 150 jaar geleden heeft bestaan. Heb je enig idee hoeveel mensen dit nog kunnen navertellen?
1 woord, kinderfeest
pi_174510446
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 11:28 schreef Onnoman het volgende:

[..]

jawel... is zo
geloof me nou
symboliseert slavernij omdat zwarte piet niet betaald wordt voor zijn werk en telkens vuil en zwaar werk moet doen
symboliseert slavernij wat meer dan 150 jaar geleden heeft bestaan. Heb je enig idee hoeveel mensen dit nog kunnen navertellen?
in een zinnetje samengevat: I never had slaves, and you never picked any cotton!
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
  donderdag 19 oktober 2017 @ 12:13:22 #12
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174511098
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 02:18 schreef _--_ het volgende:
Foto in OP is schadelijk voor extreem linkse mensjes.
Dat niet, maar die geshopte foto past totaal niet bij het onderwerp. Sylvana heeft zich al een tijdje niet meer in dit debat geroerd ook.
  donderdag 19 oktober 2017 @ 12:21:52 #13
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_174511210
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 12:13 schreef Lunatiek het volgende:

[..]
Sylvana heeft zich al een tijdje niet meer in dit debat geroerd ook.
Goed voor mijn bloeddruk. 8-)
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_174511234
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 12:21 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Goed voor mijn bloeddruk. 8-)
Je druk maken om Sylvana...
pi_174511254
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 11:31 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

1 woord, kinderfeest
Nee. Sinterklaas wordt pas leuk als de kinderen niet meer geloven. >:O
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_174512095
quote:
1s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 12:25 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Nee. Sinterklaas wordt pas leuk als de kinderen niet meer geloven. >:O
Precies, dan komen de discussies dat het racism is enzo
pi_174512514
Discriminatie jegens alle mensen die een 'zwarte pieten' fetish hebben.
pi_174514547
Utrechts Pieten Pact wil zwarte piet uit het straatbeeld

De initiatiefgroep Inclusief Sinterklaasfeest roept maatschappelijke organisaties, schoolbesturen, ouders en kinderdagverblijven op om het Utrechts Pieten Pact te ondertekenen. De actiegroep wil dat de zwarte piet uit het Utrechtse straatbeeld verdwijnt. Aanjager van het pact is Art.1 Midden-Nederland.



Na jarenlange discussies gebruikt de groep Inclusief Sinterklaasfeest (met Ludens Kinderopvang, Spelenderwijs Utrecht, Stichting Asha, Stichting Nederland Wordt Beter en Art. 1 Midden-Nederland) internet voor het Utrechts Pieten Pact. De storm rond de zwarte of gekleurde piet is nog steeds niet gaan liggen en steekt elk jaar in de weken rond het sinterklaasfeest weer op.

,,We hebben de afgelopen jaren met respect voor elkaar de dialoog gevoerd”, stelt directeur Mieke Janssen van Art. 1 Midden-Nederland. ,,Er is begrip voor de standpunten. We gaan de dialoog niet uit de weg, maar we willen een feest waarvan iedereen kan genieten. Kinderen en volwassenen. Kinderen willen een sprookjesachtig feest, die maken zich niet druk om de kleur van de piet. Sommige volwassenen voelen zich gekrenkt door de karikaturale figuur van de piet met het zwarte gezicht, rode lippen, zwarte kroespruik en gouden oorbellen. We pleiten voor respect voor de diversiteit in de stad.”

Straatbeeld
In Utrecht moet de zwarte piet uit het straatbeeld verdwijnen, vindt Janssen. ,,We richten ons nu vooral op de stad Utrecht. In Zeist zijn maatschappelijke organisaties ook goed bezig, maar in andere gemeenten zijn die minder voortvarend. Zoals Stichtse Vecht waar ik woon. We zijn een provinciale afdeling van Art. 1, maar zijn nu in Utrecht met dit pact begonnen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat mensen of organisaties buiten Utrecht niet mogen tekenen. Graag zelfs.”

Janssen vindt het jammer dat de gemeente Utrecht zich buiten de discussie houdt. Dat is volgens Janssen een bewuste keuze. ,,Dat staat ook in een besluit van het college. Burgemeester Jan van Zanen zal zich er niet mee bemoeien. Omdat de gemeente het een maatschappelijke discussie vindt. Ik vond het moedig dat burgemeester Van der Laan van Amsterdam er wel iets van vond en tegen de zwarte piet was.”

Met het aantal van 22 is directeur Janssen al erg tevreden. ,,De oproep en de website staan pas sinds dinsdag op internet. Met ruim 100 handtekeningen is de actie, denk ik, geslaagd. We hopen dat besturen van basisscholen, kinderopvangorganisaties, bedrijven en ouders op de website zullen tekenen.”
https://www.ad.nl/utrecht(...)traatbeeld~aed61d98/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_174515003
Mijn kind groeit gewoon op met Zwarte Piet, net zoals ik.
  donderdag 19 oktober 2017 @ 15:50:19 #20
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174515762
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 14:57 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Utrechts Pieten Pact wil zwarte piet uit het straatbeeld
Sommige volwassenen voelen zich gekrenkt door de karikaturale figuur van de piet met het zwarte gezicht, rode lippen, zwarte kroespruik en gouden oorbellen.
Misschien moeten ze even bij de Pearl langsgaan. Rode lippen, oorbellen en zelfs de kroespruik zijn zo goed als verdwenen uit het straatbeeld 8} .

quote:
We pleiten voor respect voor de diversiteit in de stad.
Dat is een drogreden :R . Ze willen respect voor alle vormen van diversiteit (zie ook de roze Sinterklaasbutton), maar geen enkel respect voor de mensen die Sinterklaas <O) willen vieren met een zwarte Zwarte Piet. oO/

quote:
Met het aantal van 22 is directeur Janssen al erg tevreden. ,,De oproep en de website staan pas sinds dinsdag op internet. Met ruim 100 handtekeningen is de actie, denk ik, geslaagd. We hopen dat besturen van basisscholen, kinderopvangorganisaties, bedrijven en ouders op de website zullen tekenen.”
100 handtekeningen in een stad als Utrecht, dan heb je echt geen brede maatschappelijke achterban. Manmanman. :N :X
  donderdag 19 oktober 2017 @ 15:55:56 #21
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_174515874
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 11:25 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

De regio loopt altijd achter op maatschappelijke ontwikkelingen. Geef het nog 10 jaar.
Het is geen maatschappelijk ontwikkeling, het is een Amsterdamse ontwikkeling. Waar, incidentally, meer boeren wonen dan in 'de regio'.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_174532342
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 10:55 schreef Elzies het volgende:
Gisteren besteedde Eenvandaag een item aan de pietendiscussie.

Daar blijkt dat bijna alle regionale journaals in tegenstelling tot de Publieke Omroepen gewoon de zwarte piet in stand blijft.
Logisch: op het platteland heb je meer alleenstaande huizen, en meer schoorstenen.
Daardoor zijn de Pieten daar zwarter dan de Pieten die hun pakjes brengen in flatgebouwen zonder schoorsteen.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_174537909
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 11:29 schreef Onnoman het volgende:

[..]

sinds de ban van ZP heb ik echt een hekel gekregen aan Dieuwertje Blok
Jarenlang met veel plezier en zonder enige gêne dat programma presenteren en dan opeens 180 graden draaien.

Niet echt geloofwaardig nee.
  Leukste jonkie 2022 vrijdag 20 oktober 2017 @ 14:20:10 #24
213457 engine
pi_174538699
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 13:44 schreef DrMabuse het volgende:

[..]

Jarenlang met veel plezier en zonder enige gêne dat programma presenteren en dan opeens 180 graden draaien.

Niet echt geloofwaardig nee.
Je kunt toch van mening veranderen?

Ik dacht eerst ook "waar maken die mensen zich druk om". Maar na de hele ophef hoef ik ook geen zwarte piet meer.

Degene die weigeren naar de argumenten van anderen te luisteren zijn het grootste probleem (beide kanten). Niet de kleur van de piet.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
pi_174541015
quote:
2s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 14:20 schreef eNGine10 het volgende:

[..]

Je kunt toch van mening veranderen?

Ik dacht eerst ook "waar maken die mensen zich druk om". Maar na de hele ophef hoef ik ook geen zwarte piet meer.
Dat kan inderdaad. Bij mij ging het juist andersom. In de eerste instantie dacht ik waarom niet, dat veranderen. Toen besefte ik me dat de mensen die het willen veranderen racistische whiny little bitches zijn dus nu ben ik tegen.
Conscience do cost.
pi_174541754
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 16:21 schreef ems. het volgende:

[..]

Dat kan inderdaad. Bij mij ging het juist andersom. In de eerste instantie dacht ik waarom niet, dat veranderen. Toen besefte ik me dat de mensen die het willen veranderen racistische whiny little bitches zijn dus nu ben ik tegen.
Racistische bitches? Leg uit!

Waarom laat je je mening leiden door de extreme groepen. Ik vind verandering prima. Een bedrijf verandert ook, een logo verandert, een uitstraling van een product verandert. En ik vind de extreem zwarte Zwarte-Piet ook niet meer zo logisch.
De meest krankzinnige groepen zitten volgens mij toch wel bij het Pro-Pietenkamp. Want je gaat geen anonieme doodsbedreigingen sturen.
En een hekel aan Sylvana heb ik niet. Zij heeft een mening en die verkondigt ze. En het is de "schuld" van de media dat ze haar steeds weer uitnodigen. Haar wordt een platform geboden. Dan kun je haar moeilijk kwalijk nemen dat ze het platform betreedt. En dat terwijl haar partij niet eens een zetel wist te bemachtigen.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_174541817
quote:
2s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 14:20 schreef eNGine10 het volgende:

[..]

Je kunt toch van mening veranderen?

Ik dacht eerst ook "waar maken die mensen zich druk om". Maar na de hele ophef hoef ik ook geen zwarte piet meer.

Degene die weigeren naar de argumenten van anderen te luisteren zijn het grootste probleem (beide kanten). Niet de kleur van de piet.
Voorstanders van zwarte Piet zijn voor het grootste deel mensen die wel oor hebben voor de argumenten van anderen. Zwarte Piet past zich al decennia lang aan aan de tijdsgeest.
Was het vroeger nog een ietwat dommige boeman die met veel kabaal en zwaaiend met zijn roe kinderen angst aanjoeg, tegenwoordig is het meer een kindervriend die snoep uitdeeld en kinderen vermaakt.

Ook de uiterlijke kenmerken waar vroeger nauwelijks aversie tegen was, maar die tegenwoordig als stereotypisch gelden zijn veelal verdwenen. Zwarte Piet heeft meestal geen extreem grote lippen meer en ook het overdreven kroeshaar is verdwenen.
Deze veranderingen zijn natuurlijk en er is bijna niemand die hier moeite mee heeft.

Het zijn slechts het kleine, maar behoorlijk mondige, groepje tegenstanders die ten koste van alles eisen dat zwarte Piet van kleur veranderd die ervoor zorgen dat er zo'n strijd is.

Zij komen met absurde beweringen en eisen zonder dat daar enige logica achterzit en zonder dat ze om gevoelens en belangen van 99% van Nederland letten.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  Redactie Sport vrijdag 20 oktober 2017 @ 17:09:04 #28
274204 crew  Mexicanobakker
pi_174542008
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 17:01 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Voorstanders van zwarte Piet zijn voor het grootste deel mensen die wel oor hebben voor de argumenten van anderen. Zwarte Piet past zich al decennia lang aan aan de tijdsgeest.
Was het vroeger nog een ietwat dommige boeman die met veel kabaal en zwaaiend met zijn roe kinderen angst aanjoeg, tegenwoordig is het meer een kindervriend die snoep uitdeeld en kinderen vermaakt.

Ook de uiterlijke kenmerken waar vroeger nauwelijks aversie tegen was, maar die tegenwoordig als stereotypisch gelden zijn veelal verdwenen. Zwarte Piet heeft meestal geen extreem grote lippen meer en ook het overdreven kroeshaar is verdwenen.
Deze veranderingen zijn natuurlijk en er is bijna niemand die hier moeite mee heeft.

Het zijn slechts het kleine, maar behoorlijk mondige, groepje tegenstanders die ten koste van alles eisen dat zwarte Piet van kleur veranderd die ervoor zorgen dat er zo'n strijd is.

Zij komen met absurde beweringen en eisen zonder dat daar enige logica achterzit en zonder dat ze om gevoelens en belangen van 99% van Nederland letten.
Hoe zie jij de toekomst van ZP dan voor je?
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_174542050
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 16:58 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Racistische bitches? Leg uit!
Continu dooremmeren over huidskleur en doen alsof blanke en zwarte mensen zo verschillend zijn en anders behandeld moeten worden.
quote:
Waarom laat je je mening leiden door de extreme groepen.
Doe ik niet?
quote:
Ik vind verandering prima.
Ik ook.
quote:
Een bedrijf verandert ook, een logo verandert, een uitstraling van een product verandert. En ik vind de extreem zwarte Zwarte-Piet ook niet meer zo logisch.
Ik vind dat logica niet zozeer toepasselijk is op het fenomeen zwarte piet. Daarom zou het ook goed zijn als iedereen lekker zelf bepaalt hoe ze invulling geven aan dat feestje. Wil je een zwarte piet? Prima. Wil je een gele/roze piet? Ook prima.
quote:
De meest krankzinnige groepen zitten volgens mij toch wel bij het Pro-Pietenkamp. Want je gaat geen anonieme doodsbedreigingen sturen.
Ik doe niet aan kampen.
quote:
En een hekel aan Sylvana heb ik niet. Zij heeft een mening en die verkondigt ze. En het is de "schuld" van de media dat ze haar steeds weer uitnodigen. Haar wordt een platform geboden. Dan kun je haar moeilijk kwalijk nemen dat ze het platform betreedt. En dat terwijl haar partij niet eens een zetel wist te bemachtigen.
Ik neem haar ook niets kwalijk.
Conscience do cost.
  Leukste jonkie 2022 vrijdag 20 oktober 2017 @ 17:18:27 #30
213457 engine
pi_174542185
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 17:09 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Hoe zie jij de toekomst van ZP dan voor je?
Dat is niet zo relevant. Hij geeft juist aan dat de veranderingen natuurlijk zijn dus hoef je ze nu niet te voorspellen.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
pi_174542218
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 17:09 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Hoe zie jij de toekomst van ZP dan voor je?
Moeilijk te voorspellen hoe zwarte Piet eruit zal zien als het gewoon met zijn tijd mee gaat. Modeverschijnselen en veranderingen in menselijk gedrag zijn moeilijk te voorspellen.

Ik weet wel dat zolang zwarte Piet nog zwarte Piet heet, hij niet snel ineens een andere kleur zal krijgen. Tradities veranderen verder ook niet snel. Slechts de bijzaken van zo'n traditie zijn aan verandering onderhevig.

Zo zullen we over 100 jaar waarschijnlijk ook nog Koning(innen)sdag vieren. Alleen zonder zaklopen en koekhappen, maar met datgene wat meer bij die tijd hoort.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  Redactie Sport vrijdag 20 oktober 2017 @ 17:30:50 #32
274204 crew  Mexicanobakker
pi_174542354
quote:
2s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 17:18 schreef eNGine10 het volgende:

[..]

Dat is niet zo relevant. Hij geeft juist aan dat de veranderingen natuurlijk zijn dus hoef je ze nu niet te voorspellen.
Dan heb je alsnog wel een toekomstvisie, lijkt me.

quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 17:20 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Moeilijk te voorspellen hoe zwarte Piet eruit zal zien als het gewoon met zijn tijd mee gaat. Modeverschijnselen en veranderingen in menselijk gedrag zijn moeilijk te voorspellen.

Ik weet wel dat zolang zwarte Piet nog zwarte Piet heet, hij niet snel ineens een andere kleur zal krijgen. Tradities veranderen verder ook niet snel. Slechts de bijzaken van zo'n traditie zijn aan verandering onderhevig.

Zo zullen we over 100 jaar waarschijnlijk ook nog Koning(innen)sdag vieren. Alleen zonder zaklopen en koekhappen, maar met datgene wat meer bij die tijd hoort.
Helder. Het is ook wel vreemd om het fenomeen zwarte piet van kleur te laten veranderen. Het naar een andere donkere kleur te veranderen is een plausibele oplossing, maar wel overhaast en gekunsteld.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  vrijdag 20 oktober 2017 @ 20:04:25 #33
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174544815
Over 30 jaar id Zwarte Piet blank. En die kinderen " waarom heet hij Zwarte Piet?"
"Omdat hij vroeger zwart was. Maar dat vonden de mensen niet leuk, dus..."
Kind tegen eerstvolgende zwarte mens: "Ik vind jou niet leuk. Wanneer wordt je blank?"

Gelukkig kennen we dan geen racisme meer })
  Moderator vrijdag 20 oktober 2017 @ 20:22:23 #34
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174545131
het lijkt me ook onzin om hem nog zwartePiet te noemen als hij niet zwart meer is :')

niet dat hij over 30 jaar niet meer zwart is ofzo maar als ... dan noem je hem gewoon Piet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Leukste jonkie 2022 vrijdag 20 oktober 2017 @ 20:29:28 #35
213457 engine
pi_174545272
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 17:30 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Dan heb je alsnog wel een toekomstvisie, lijkt me.
Ja natuurlijk.

Hierbij mijn visie... Dit gaat veranderd worden. Het feit dat deze discussie al jaren bezig is zegt genoeg.
Kunnen de pro pieten nog zoveel lawaai maken maar eigenlijk hebben ze allang verloren. Die verandering is al lang bezig en over een tijdje weten we niet beter.

Maar dat is niet omdat ik dat wil. Dat is uiteindelijk wat we als samenleving willen.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
pi_174545403
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 20:29 schreef eNGine10 het volgende:

[..]

Maar dat is niet omdat ik dat wil. Dat is uiteindelijk wat we als samenleving willen.
Dat valt vies tegen denk ik. Ik zou graag de zaak willen laten beslechten door een referendum maar dat zal wel niet de gewenste oplossing brengen voor de mensen die menen te spreken voor 'de samenleving'.
Conscience do cost.
  vrijdag 20 oktober 2017 @ 20:52:02 #37
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_174545861
Op Facebook kwam ineens iets voorbij over dat het Sinterklaasjournaal weer zwarte pieten gaat hebben ofzo :').

Blijkbaar gaat de oorlog daar verder?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  Leukste jonkie 2022 vrijdag 20 oktober 2017 @ 23:14:51 #38
213457 engine
pi_174549579
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 20:34 schreef ems. het volgende:

[..]

Dat valt vies tegen denk ik. Ik zou graag de zaak willen laten beslechten door een referendum maar dat zal wel niet de gewenste oplossing brengen voor de mensen die menen te spreken voor 'de samenleving'.
Als met één referendum de zaak beslist kon worden zou dat ideaal zijn.

De rest van je opmerking snap ik niet zo goed. Welke oplossing willen mensen die voor "de samenleving" spreken dan.

Als het nu vanwege deze discussie niet zou veranderen, verandert het uiteindelijk wel om een andere reden.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
pi_174549771
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 20:52 schreef Fir3fly het volgende:
Op Facebook kwam ineens iets voorbij over dat het Sinterklaasjournaal weer zwarte pieten gaat hebben ofzo :').

Blijkbaar gaat de oorlog daar verder?
Het Sinterklaasjournaal heeft toegegeven dat de gekleurde pieten van vorig jaar een fout was en dat die dit jaar niet meer terug zullen keren. Hoe de pieten er dit jaar wel uit gaan zien hebben ze niet vermeld.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_174550155
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 23:25 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Het Sinterklaasjournaal heeft toegegeven dat de gekleurde pieten van vorig jaar een fout was en dat die dit jaar niet meer terug zullen keren. Hoe de pieten er dit jaar wel uit gaan zien hebben ze niet vermeld.
Pietje Puk was wel leuk.

Die bagger van de club van Sinterklaas is verschrikkelijk. Wat zien die Pieten eruit als junks.
  zaterdag 21 oktober 2017 @ 02:02:08 #41
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_174551901
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 23:25 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Het Sinterklaasjournaal heeft toegegeven dat de gekleurde pieten van vorig jaar een fout was en dat die dit jaar niet meer terug zullen keren. Hoe de pieten er dit jaar wel uit gaan zien hebben ze niet vermeld.
Ik kan alleen de bron van dat verhaal niet vinden. Weet jij toevallig waar het vandaan komt?

Edit: gewoon op de NTR-site. Duh! :)

https://www.ntr.nl/site/n(...)ournaal/303/#content
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zaterdag 21 oktober 2017 @ 05:19:51 #42
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174552533
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 20:52 schreef Fir3fly het volgende:
Op Facebook kwam ineens iets voorbij over dat het Sinterklaasjournaal weer zwarte pieten gaat hebben ofzo :').

Blijkbaar gaat de oorlog daar verder?
Niet gekleurd, maar 50 tinten grijs zoals in het vorige deel was te lezen.
pi_174552654
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 oktober 2017 05:19 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Niet gekleurd, maar 50 tinten grijs zoals in het vorige deel was te lezen.
Het "probleem" is dan evenwel niet opgelost.
Want de hardline-anti-pieten zijn met deze "50 shades"-oplossing nog steeds "not amused".
Leest en huivert:

http://www.doorbraak.eu/n(...)hildrens-television/

quote:
The NTR representative hinted that the viewer should expect a sort of “50 shades of grey”, but labelled anti-racist activists as an “extreme group”. There will probably be blackface caricatures accompanied by white and grey figures, this year.

But this doesn’t make the blackface any less offensive. To make a comparison: surrounding a swastika by teddy bears doesn’t make the swastika less offensive.
Deze lieden voelen zich in het geheel niet "onderdeel van de Nederlandse cultuur" gezien het feit alleen al dat ze in het Engels communiceren, dus zich totaal niet verbonden voelen met Nederland "what so ever".

Grote kans dat deze lieden de tijd en plaats van de intocht op hun kalender noteren voor wederom een "acte de presence".

"You can make your chest wet".....
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  zaterdag 21 oktober 2017 @ 08:03:55 #44
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_174552749
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2017 07:25 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Het "probleem" is dan evenwel niet opgelost.
Want de hardline-anti-pieten zijn met deze "50 shades"-oplossing nog steeds "not amused".
Leest en huivert:

http://www.doorbraak.eu/n(...)hildrens-television/

[..]

Deze lieden voelen zich in het geheel niet "onderdeel van de Nederlandse cultuur" gezien het feit alleen al dat ze in het Engels communiceren, dus zich totaal niet verbonden voelen met Nederland "what so ever".

Grote kans dat deze lieden de tijd en plaats van de intocht op hun kalender noteren voor wederom een "acte de presence".

"You can make your chest wet".....
De agressiviteit van de anti zwarte pieten en het verstoren van meerdere kinderfeesten door hen laat je voor het gemak maar even buiten beschouwing. Over kortzichtigheid gesproken.

Het is een kinderfeest en dat hoort door geen enkele gefrustreerde volwassene verstoort te worden - of je nou voor of tegen een zwarte piet bent

En voordat je weer gaat lopen zeiken. Ik heb een Surinaamse schoonfamilie en daar heeft niemand een probleem met een geschminkte zwarte blanke. Sterker nog, sinds dit gezeur over de zwarte piet voelen zij zich soms onheus bejegend terwijl dit daarvoor nooit het geval was. Met dank aan de protestbeweging anti zwarte piet. Ik krijg van hen ook te horen dat deze mensen zich beter bezig kunnen houden met zaken die er wel toe doen zoals bv de belabberde situatie in Suriname. Andere kant van het verhaal dus ......
"Hoka Hey!"
pi_174552905
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 oktober 2017 08:03 schreef matspontius het volgende:

[..]

De agressiviteit van de anti zwarte pieten en het verstoren van meerdere kinderfeesten door hen laat je voor het gemak maar even buiten beschouwing. Over kortzichtigheid gesproken.

Het is een kinderfeest en dat hoort door geen enkele gefrustreerde volwassene verstoort te worden - of je nou voor of tegen een zwarte piet bent

En voordat je weer gaat lopen zeiken. Ik heb een Surinaamse schoonfamilie en daar heeft niemand een probleem met een geschminkte zwarte blanke. Sterker nog, sinds dit gezeur over de zwarte piet voelen zij zich soms onheus bejegend terwijl dit daarvoor nooit het geval was. Met dank aan de protestbeweging anti zwarte piet. Ik krijg van hen ook te horen dat deze mensen zich beter bezig kunnen houden met zaken die er wel toe doen zoals bv de belabberde situatie in Suriname. Andere kant van het verhaal dus ......
Ik vind deze reactie juist aggressief.
Wie zegt dat ik het eens ben met die anti-Piet-fundamentalisten?
Ik zeg alleen dat ze bestaan.
Ik probeer juist met een beetje humor deze groep enigszins in een gefrustreerd humorloos hoekje te duiden, net als de hardline-pro-pieten, zoals degene die Sylvana bedreigen.
Loosen up a little, please..... ;)
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  zaterdag 21 oktober 2017 @ 09:34:04 #46
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_174553360
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2017 07:25 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Het "probleem" is dan evenwel niet opgelost.
Want de hardline-anti-pieten zijn met deze "50 shades"-oplossing nog steeds "not amused".
Leest en huivert:

http://www.doorbraak.eu/n(...)hildrens-television/

[..]

Deze lieden voelen zich in het geheel niet "onderdeel van de Nederlandse cultuur" gezien het feit alleen al dat ze in het Engels communiceren, dus zich totaal niet verbonden voelen met Nederland "what so ever".

Grote kans dat deze lieden de tijd en plaats van de intocht op hun kalender noteren voor wederom een "acte de presence".

"You can make your chest wet".....
Grappig dat deze mensen het over de swastika hebben.

Weer een duidelijk voorbeeld dat ze alles uit de context halen.

Voor die paar FOKkers die het niet weten: de swastika komt niet oorspronkelijk van Nazi Duitsland, maar wordt al eeuwen in Azië gebruikt.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_174553362
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 23:25 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Het Sinterklaasjournaal heeft toegegeven dat de gekleurde pieten van vorig jaar een fout was en dat die dit jaar niet meer terug zullen keren. Hoe de pieten er dit jaar wel uit gaan zien hebben ze niet vermeld.
De hele ophef over achtergrond en kleur was helemaal niet nodig geweest.

Ook dit artikel refereert zwarte piet aan een moor en niet aan een slaaf. Iedereen die zich een beetje verdiept heeft in de achtergrond van het Sinterklaasverhaal weet dat.

https://www.ad.nl/binnenl(...)e-in-veere~a1eeaa80/
  zaterdag 21 oktober 2017 @ 09:39:00 #48
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174553405
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 oktober 2017 08:03 schreef matspontius het volgende:

Het is een kinderfeest
Nee. Het is óók een kinderfeest, omdat we tegenwoordig kinderen overal in willen laten delen, maar het is een feest voor iedereen.
pi_174553547
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 oktober 2017 09:39 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee. Het is óók een kinderfeest, omdat we tegenwoordig kinderen overal in willen laten delen, maar het is een feest voor iedereen.
De Zwarte Piet is voor iedereen. Ongeacht kleur en afkomst. Dat is het mooie van deze prachtige traditie die we inderdaad voor een zeurende minderheid nooit zullen opgeven.
  zaterdag 21 oktober 2017 @ 10:22:27 #50
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_174553953
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 oktober 2017 09:39 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee. Het is óók een kinderfeest, omdat we tegenwoordig kinderen overal in willen laten delen, maar het is een feest voor iedereen.
Weer wat geleerd. Dus Sinterklaas is ook een feest voor volwassenen? Moet je daarvoor als volwassene ook in Sinterklaas geloven of gaat het dan alleen om de cadeau's?
"Hoka Hey!"
pi_174554124
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 16:58 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Racistische bitches? Leg uit!

Waarom laat je je mening leiden door de extreme groepen. Ik vind verandering prima. Een bedrijf verandert ook, een logo verandert, een uitstraling van een product verandert. En ik vind de extreem zwarte Zwarte-Piet ook niet meer zo logisch.
De meest krankzinnige groepen zitten volgens mij toch wel bij het Pro-Pietenkamp. Want je gaat geen anonieme doodsbedreigingen sturen.
En een hekel aan Sylvana heb ik niet. Zij heeft een mening en die verkondigt ze. En het is de "schuld" van de media dat ze haar steeds weer uitnodigen. Haar wordt een platform geboden. Dan kun je haar moeilijk kwalijk nemen dat ze het platform betreedt. En dat terwijl haar partij niet eens een zetel wist te bemachtigen.
Etalages ondergekalkt, intochten verneukt, kleine kinderen voor racist uitgemaakt, iedere discussie ontaart in 'jij racist!', affriyee die oproept tot geweld, ZP die in elkaar geslagen werd door een doorgedraaide anti'er in gouda.. En zo kunnen we nog wel een tijd doorgaan.

Maar de meest idiote zitten in het pro-pietenkamp..

Whut?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_174554320
Mooi man, Zwarte Piet was een piraat. Wéér een nieuwe theorie...

https://www.pzc.nl/zeeuws(...)e-in-veere~a1eeaa80/

http://extra.wegenerweb.n(...)968d6a.1508575306857
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_174554510
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 oktober 2017 10:37 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Etalages ondergekalkt, intochten verneukt, kleine kinderen voor racist uitgemaakt, iedere discussie ontaart in 'jij racist!', affriyee die oproept tot geweld, ZP die in elkaar geslagen werd door een doorgedraaide anti'er in gouda.. En zo kunnen we nog wel een tijd doorgaan.

Maar de meest idiote zitten in het pro-pietenkamp..

Whut?
:D Rosje kom er maar in om geweld goed te praten.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
  zaterdag 21 oktober 2017 @ 11:04:17 #54
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_174554529
quote:
10s.gif Op zaterdag 21 oktober 2017 11:02 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

:D Rosje kom er maar in om geweld goed te praten.
Nee, Rosje belicht de zaak maar van 1 kant om vervolgens verontwaardigd te reageren als hij/zij hierop gewezen wordt .....
"Hoka Hey!"
pi_174555143
quote:
10s.gif Op zaterdag 21 oktober 2017 11:02 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

:D Rosje kom er maar in om geweld goed te praten.
Ik heb niet gezegd dat aan de andere kant géén verwijtbare lieden zitten.
Graag de bron van "etalages ondergekalkt".
Waar werden kinderen voor racist uitgemaakt?
ZP in elkaar geslagen (bron?)

https://www.omroepwest.nl(...)sintintocht-in-Gouda

quote:
GOUDA - De anti-zwartepietactivist Jerry Afriyie wordt aangeklaagd voor mishandeling van een agent bij de sinterklaasintocht in Gouda. Hij wordt verder verdacht van verzet tegen zijn arrestatie, schrijft NRC Handelsblad.

'De wereld op zijn kop', zegt Afriyies advocaat, Thomas Kodrzycki, in de krant. Hij verwijst naar beelden van de arrestatie van Afriyie op 15 november.

Daarop zou te zien zijn hoe een groepje van 4 politieagenten een actievoerder tegen de grond gedrukt houdt. Hij krijgt stompen van een agent en zijn T-shirt is over zijn hoofd getrokken. De arrestant is de Utrechter Jerry Afriyie.
Dus: veroordeeld voor mishandeling van een agent, en zover ik lees geen burger-zwarte-piet.
Da's wat anders. De agent is bewapend. En het is ook nog omstreden of het zo is.

Dat het andersom zo is, zijn beelden van. Ook voor Quincy Gario.

Dus dat geweld van de anti-Pieten neem ik met een korreltje zout. Eerst betrouwbare bronnen.

Daarmee zeg ik niet dat mijn sympathie uitgaat naar deze of gene.

Ik hou me alleen graag bij de feiten. En verder vind ik een discussie altijd positief. Ook voor het behoud van het kinderfeest. Sinterklaas is een NL traditie. Zo is ook iedere discussie. Maar geweld vind ik géén NL traditie. En ik hou van NL tradities.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  zaterdag 21 oktober 2017 @ 12:08:15 #56
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174555435
Etalage ondergekalkt van bakker Schouten te Amsterdam:
http://regio.tpo.nl/2016/(...)alage-na-bekladding/
Ook te lezen in andere media.
  zaterdag 21 oktober 2017 @ 12:11:09 #57
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174555483
Kinderen voor racist uitgemaakt bij Zappfeest te Utrecht:
https://m.metronieuws.nl/(...)ntfeest-in-jaarbeurs

Uiteraard ook aan bod gekomen in eerdere delen van deze reeks.
  zaterdag 21 oktober 2017 @ 12:14:05 #58
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174555520
Zwarte Piet (15) mishandeld te Almelo:
https://www.tubantia.nl/a(...)-in-almelo~ac4f15a5/
  zaterdag 21 oktober 2017 @ 12:15:11 #59
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_174555540
Sneu :N
  zaterdag 21 oktober 2017 @ 12:18:17 #60
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174555584
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2017 11:50 schreef Twentsche_Ros het volgende:

Dus dat geweld van de anti-Pieten neem ik met een korreltje zout. Eerst betrouwbare bronnen.

(...)

Ik hou me alleen graag bij de feiten.
Dan moet je de feiten niet negeren. De links hiervoor kon ik snel genoeg vinden, met deze incidenten ook in andere media beschreven mocht je deze onbetrouwbaar vinden.
  zaterdag 21 oktober 2017 @ 12:20:01 #61
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174555603
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2017 12:15 schreef ChrisCarter het volgende:
Sneu :N
Dit zijn incidenten van voorgaande jaren hé. Het geweld beperkt zich nu nog tot het kapotmaken van chocoladepieten.
  zaterdag 21 oktober 2017 @ 12:33:21 #62
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_174555800
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 oktober 2017 12:20 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dit zijn incidenten van voorgaande jaren hé. Het geweld beperkt zich nu nog tot het kapotmaken van chocoladepieten.
Ik hou me er niet zo mee bezig maar dat er dus uberhaupt zulke droeftoeters zo mee bezig zijn stemt me droevig.
pi_174558829
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2017 11:50 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Dus: veroordeeld voor mishandeling van een agent, en zover ik lees geen burger-zwarte-piet.
Da's wat anders. De agent is bewapend. En het is ook nog omstreden of het zo is.

Dat het andersom zo is, zijn beelden van. Ook voor Quincy Gario.

Dus dat geweld van de anti-Pieten neem ik met een korreltje zout. Eerst betrouwbare bronnen.

De rechter heeft Afriyie veroordeeld voor geweld, tegen de desbetreffende agenten is niet eens een zaak geweest.
Dus tenzij jij de rechtspraak in Nederland partijdig vind, is dit het best onderbouwde bewijs voor het feit dat Afriyie gewelddadig is en de agenten niet.

Dat jij het geweld van de anti-pieten met een korreltje zout neemt, zelfs nadat de rechter dat geweld heeft veroordeeld, daarmee diskwalificeer jij alleen maar jezelf mee.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  Moderator zaterdag 21 oktober 2017 @ 15:53:12 #64
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174558925
ja nee want als een D66 rechter het zegt dan is dat gewoon je mening, anders ben je gediskwalificeerd

zo gaat dat

:')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_174559172
Volgens mij heeft dat filmpje zelfs op you tube gestaan, gasten gaan ergens demonstreren waar het niet mag en meneer wil niet de bus in om afgevoerd te worden en wordt dan inderdaad steviger aangepakt omdat hij verzet biedt, boel hysterisch geschreeuw van dat onderontwikkeld volk maar de politie staat gewoon in zijn recht, ze hadden nog wel wat harder mogen meppen naar mijn mening
pi_174559277
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2017 15:53 schreef sp3c het volgende:
ja nee want als een D66 rechter het zegt dan is dat gewoon je mening, anders ben je gediskwalificeerd

zo gaat dat

:')
De consensus op fok! is dat er veel fopstraffen uitgedeeld worden, dat verdachten te veel rechten hebben en dat er te weinig oog is voor de maatschappij/ de slachtoffers. Dat staat trouwens niet gelijk aan mijn mening, hoewel je mijn mening gelijktrekt met die van de rest van fok!

Je word in Nederland echt niet zomaar veroordeeld voor geweld als dat niet onomstotelijk vast staat.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_174559289
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 oktober 2017 12:08 schreef Lunatiek het volgende:
Etalage ondergekalkt van bakker Schouten te Amsterdam:
http://regio.tpo.nl/2016/(...)alage-na-bekladding/
Ook te lezen in andere media.
Introduceer een klein beetje chaos.
wooblabalurg
  Moderator zaterdag 21 oktober 2017 @ 16:26:39 #68
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174559329
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2017 16:21 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

De consensus op fok! is dat er veel fopstraffen uitgedeeld worden, dat verdachten te veel rechten hebben en dat er te weinig oog is voor de maatschappij/ de slachtoffers. Dat staat trouwens niet gelijk aan mijn mening, hoewel je mijn mening gelijktrekt met die van de rest van fok!

Je word in Nederland echt niet zomaar veroordeeld voor geweld als dat niet onomstotelijk vast staat.
het ging me meer om de stelling dat je jezelf zou diskwalificeren als je het niet met de rechter eens bent

dat lijkt me niet, je kunt gewoon je eigen mening opbouwen aan de hand van de feiten
jouw mening ken ik niet en heb ik het verder niet over gehad en consensus op fok! is net zoiets als vakantie op de maan

lijkt me leuk maar niet heel waarschijnlijk _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_174576216
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2017 11:50 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]
Even een lokquote zodat je kan reageren op de geplaatste bronnen. Kom maar even door met je reacties en je goedkeuring over deze acties.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_174578814
quote:
14s.gif Op zondag 22 oktober 2017 13:57 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Even een lokquote zodat je kan reageren op de geplaatste bronnen. Kom maar even door met je reacties en je goedkeuring over deze acties.
Ik heb al aangegeven dat ik deze acties afkeur. En er staat ook nergens dat ik de zijde kies van de ene of de andere partij. Beide partijen hebben hun extremisten. Ik vind het prima dat ZP zo blijft als ie is. Maar ik vind het ook prima dat ie ietwat verandert. En dat kan ook regionaal verschillend zijn. Als ik de opmerkingen op internet hoor zie ik heel vaak een aanval op een persoon als Sylvana Simons. Terwijl deze mevrouw niemand bedreigt krijgt zij doodverwensingen aan haar hoofd geslingerd. En wordt ze door grote groepen beledigd. Terwijl ze uitsluitend haar mening geeft (die trouwens niet de mijne is). En daar heb ik mij in mijn mening op gefocused. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik de acties van de andere partij goedkeur. Ik keur ze allebei af.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_174601285
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2017 16:13 schreef Bottendaal het volgende:
Volgens mij heeft dat filmpje zelfs op you tube gestaan, gasten gaan ergens demonstreren waar het niet mag en meneer wil niet de bus in om afgevoerd te worden en wordt dan inderdaad steviger aangepakt omdat hij verzet biedt, boel hysterisch geschreeuw van dat onderontwikkeld volk maar de politie staat gewoon in zijn recht, ze hadden nog wel wat harder mogen meppen naar mijn mening
Ook meneer Airfryer mag op de openbare weg zijn mening uiten. Niemand heeft de bevoegdheid om dat te verbieden.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_174601374
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 12:30 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ook meneer Airfryer mag op de openbare weg zijn mening uiten. Niemand heeft de bevoegdheid om dat te verbieden.
Het was in dit geval wel verboden
  maandag 23 oktober 2017 @ 13:06:01 #74
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_174601938
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 12:30 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ook meneer Airfryer mag op de openbare weg zijn mening uiten. Niemand heeft de bevoegdheid om dat te verbieden.
Jawel dat kan wel via een speciale verordering van de Burgemeester.

Mnr.Airfryer is een vervelende zeurpiet die wat mij betreft heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel ver moet emigreren uit NL. :W 8} 8} 8} 8} 8}
pi_174602058
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 13:06 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Jawel dat kan wel via een special verordering van de Burgemeester.

[quote]1s.gif Op maandag 23 oktober 2017 12:36 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Het was in dit geval wel verboden
Dan was dat verbod onrechtmatig. Een burgermeester kan uitsluitend een openbare manifestatie verbieden ter bescherming van de openbare orde. Een meningsuiting is geen openbare manifestatie en de openbare orde is ook niet in het geding als er zoveel politie aanwezig is.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 23 oktober 2017 @ 13:13:56 #76
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_174602109
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 13:11 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dan was dat verbod onrechtmatig. Een burgermeester kan uitsluitend een openbare manifestatie verbieden ter bescherming van de openbare orde. Een meningsuiting is geen openbare manifestatie en de openbare orde is ook niet in het geding als er zoveel politie aanwezig is.
Als er een mogelijkheid aanwezig is dat deze demonstratie kan uitlopen in geweld dan mag hij dat wel zeker.
En het zit er dik in dat het op een bepaald moment knapt bij een paar ouders en dat ze op de vuist gaan.
Stelletje kneuzen die anti pieten.
pi_174602186
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 13:13 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Als er een mogelijkheid aanwezig is dat deze demonstratie kan uitlopen in geweld dan mag hij dat wel zeker.
En het zit er dik in dat het op een bepaald moment knapt bij een paar ouders en dat ze op de vuist gaan.
Stelletje kneuzen die anti pieten.
Volgens mij zijn ouders die in het bijzijn van kinderen op de vuist gaan de kneuzen, maar er was genoeg politie om dat te voorkomen. Daarnaast is niet elke meningsuiting een demonstratie die verboden kan worden.

Wil jij dat een burgemeester jou kan verbieden je mening te uiten omdat je mening hem niet aanstaat?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 23 oktober 2017 @ 13:19:38 #78
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_174602229
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 13:17 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Volgens mij zijn ouders die in het bijzijn van kinderen op de vuist gaan de kneuzen, maar er was genoeg politie om dat te voorkomen. Daarnaast is niet elke meningsuiting een demonstratie die verboden kan worden.

Wil jij dat een burgemeester jou kan verbieden je mening te uiten omdat je mening hem niet aanstaat?
Wil je nu perse gelijk krijgen over deze zwakzinnige anti pieten of ben jij ook zo'n figuur die kinderfeestjes verpest?
pi_174602283
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 13:19 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Wil je nu perse gelijk krijgen over deze zwakzinnige anti pieten of ben jij ook zo'n figuur die kinderfeestjes verpest?
Ik verdedig de vrijheid van meningsuiting, itt al die hypocrieten die er de mond vol van hebben maar graag anderen de mond laten snoeren als die meningsuiting even niet uitkomt.

Ik weet dat ik gelijk heb en dat diezelfde hypocrieten vaak te dom zijn om mij dat gelijk ook te geven boeit mij verder niet.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 23 oktober 2017 @ 13:24:18 #80
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_174602352
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 13:21 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik verdedig de vrijheid van meningsuiting, itt al die hypocrieten die er de mond vol van hebben maar graag anderen de mond laten snoeren als die meningsuiting even niet uitkomt.

Ik weet dat ik gelijk heb en dat diezelfde hypocrieten vaak te dom zijn om mij dat gelijk ook te geven boeit mij verder niet.
Alleen al die laatste zin. _O- _O- _O- _O- _O- _O-

Jij bent dus ook een zeurpiet. 8}
Laat dit genoteerd staan.
pi_174602456
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 13:24 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Alleen al die laatste zin. _O- _O- _O- _O- _O- _O-

Jij bent dus ook een zeurpiet. 8}
Laat dit genoteerd staan.
Als je niet snapt dat de vrijheid van meningsuiting juist gaat om meningen waar je het niet mee eens bent ben je gewoon een achterlijke lul, laat dat genoteerd staan.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 23 oktober 2017 @ 13:36:23 #82
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_174602640
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 13:28 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Als je niet snapt dat de vrijheid van meningsuiting juist gaat om meningen waar je het niet mee eens bent ben je gewoon een achterlijke lul, laat dat genoteerd staan.
Misschien moet je maar eens een pilletje slikken want dan wordt je ietsje rustiger.

http://www.burgemeesters.nl/bevoegdheden/manifestaties

De Wom bepaalt in artikel 5 lid 2 sub c dat de burgemeester een manifestatie kan verbieden:
•ter bescherming van de gezondheid,
•in het belang van het verkeer en
•ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden.

Dit heb ik al aangegeven. (zie regel 3)
Kan je leuk vinden of niet maar dat is de wet.
  maandag 23 oktober 2017 @ 13:47:15 #83
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_174602870
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 13:21 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik verdedig de vrijheid van meningsuiting, itt al die hypocrieten die er de mond vol van hebben maar graag anderen de mond laten snoeren als die meningsuiting even niet uitkomt.

Ik weet dat ik gelijk heb en dat diezelfde hypocrieten vaak te dom zijn om mij dat gelijk ook te geven boeit mij verder niet.
Vrijheid van meningsuiting prima, maar niet zodra er een kinderfeest door verstoord wordt, dat is wat er bedoeld wordt. Voor mijn part gaan ze al die volwassenen lekker met elkaar op de vuist, zo lang ze dat maar ergens anders doen waar geen kinderen bij zijn.

En reageer eens een beetje volwassen zeg ................ kleutergedrag. Of geloof je ook nog in Sinterklaas?
"Hoka Hey!"
pi_174602897
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 13:36 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Misschien moet je maar eens een pilletje slikken want dan wordt je ietsje rustiger.

http://www.burgemeesters.nl/bevoegdheden/manifestaties

De Wom bepaalt in artikel 5 lid 2 sub c dat de burgemeester een manifestatie kan verbieden:
•ter bescherming van de gezondheid,
•in het belang van het verkeer en
•ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden.

Dit heb ik al aangegeven. (zie regel 3)
Kan je leuk vinden of niet maar dat is de wet.
Ik ken de wet niet alleen, ik snap hem ook. Daarnaast kan ik links lezen, uit je eigen link:
quote:
Een verbod is enkel mogelijk op basis van “bestuurlijke overmacht”, waarbij de politie niet in staat is om de veiligheid van deelnemers te garanderen. Daarvan is sprake wanneer de betoging naar redelijke verwachting gepaard zal gaan met zo ernstige wanordelijkheden, dat er niet voldoende politie kan worden ingezet om de veiligheid van burgers en goederen adequaat te beschermen.
En dan moet er dus al sprake zijn van een openbare manifestatie, en dus niet van enkelingen met een t-shirt, bord of spandoek.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_174603196
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 13:47 schreef matspontius het volgende:

[..]

Vrijheid van meningsuiting prima, maar niet zodra er een kinderfeest door verstoord wordt, dat is wat er bedoeld wordt. Voor mijn part gaan ze al die volwassenen lekker met elkaar op de vuist, zo lang ze dat maar ergens anders doen waar geen kinderen bij zijn.
Dus je organiseert een (controversieel) kinderfeest op de openbare weg en dan moet de vrijheid van meningsuiting daarvoor worden opgeschort? Dan ben je gewoon een tegenstander van de vrijheid van meningsuiting. Wie heeft je ooit wijsgemaakt dat de vrijheid van meningsuiting louter leuk en gezellig is? Die is belangrijk, juist als het vervelend wordt.

quote:
En reageer eens een beetje volwassen zeg ................ kleutergedrag. Of geloof je ook nog in Sinterklaas?
Ik probeer me altijd aan te passen aan het niveau van mijn gesprekspartner.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 23 oktober 2017 @ 14:12:22 #86
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_174603516
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 13:48 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik ken de wet niet alleen, ik snap hem ook. Daarnaast kan ik links lezen, uit je eigen link:

[..]

En dan moet er dus al sprake zijn van een openbare manifestatie, en dus niet van enkelingen met een t-shirt, bord of spandoek.
Je snapt het dus niet.
Laat ook maar.
  maandag 23 oktober 2017 @ 14:31:23 #87
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_174604037
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 14:00 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dus je organiseert een (controversieel) kinderfeest op de openbare weg en dan moet de vrijheid van meningsuiting daarvoor worden opgeschort? Dan ben je gewoon een tegenstander van de vrijheid van meningsuiting. Wie heeft je ooit wijsgemaakt dat de vrijheid van meningsuiting louter leuk en gezellig is? Die is belangrijk, juist als het vervelend wordt.

En dat kinderen daar de dupe van worden boeit je verder niet?

[..]

Ik probeer me altijd aan te passen aan het niveau van mijn gesprekspartner.
Een pedante betweter dus ...........................................
"Hoka Hey!"
pi_174604346
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 14:12 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Je snapt het dus niet.
Laat ook maar.
Het lijkt me niet dat er onvoldoende politie kon worden ingezet om de veiligheid adequaat te beschermen.

quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 14:31 schreef matspontius het volgende:

[..]

Een pedante betweter dus ...........................................
Dat lijkt me een pleonasme. :6
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_174604555
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 14:12 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Je snapt het dus niet.
Laat ook maar.
De rest vd wereld snapt blackface niet.
Zullen we dat ook maar laten?
Cewl.
wooblabalurg
  Moderator maandag 23 oktober 2017 @ 14:57:09 #90
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174604635
quote:
1s.gif Op maandag 23 oktober 2017 14:53 schreef Baconbus het volgende:

[..]

De rest vd wereld snapt blackface niet.
Zullen we dat ook maar laten?
Cewl.
dat argument kun je ook maken tegen ons drugsbeleid of het homohuwelijk of euthanasie of abortus etc.

lijkt me haast meer reden om het wel te doen dan om het niet te doen ... en dan wil ik best heel even in het midden laten dat zwarte piet en blackface twee hele verschillende dingen zijn
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_174604758
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 14:57 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat argument kun je ook maken tegen ons drugsbeleid of het homohuwelijk of euthanasie of abortus etc.

lijkt me haast meer reden om het wel te doen dan om het niet te doen ... en dan wil ik best heel even in het midden laten dat zwarte piet en blackface twee hele verschillende dingen zijn
Ik denk dat mensen hier al genoeg reden zien om het te doen dat de mening van anderen sowieso geen impact hebben.

Het is toch jouw traditie, jouw kinderen en jouw feestje. Zit niks van ons bij. Niks mis mee.

Verder doe ik wel alsof je die vergelijkingen niet hebt gemaakt. Is beter voor iedereen.
wooblabalurg
  maandag 23 oktober 2017 @ 15:04:16 #92
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_174604807
quote:
1s.gif Op maandag 23 oktober 2017 14:53 schreef Baconbus het volgende:

[..]

De rest vd wereld snapt blackface niet.
Zullen we dat ook maar laten?
Cewl.
Ja. Ik heb niets met de rest van de wereld te maken en zeker niet als het om een traditioneel feest gaat!
pi_174604828
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:04 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Ja. Ik heb niets met de rest van de wereld te maken en zeker niet als het om een traditioneel feest gaat!
Precies. Dit is Sparta. De rest kan het heen en weer krijgen. Wij leven in een onontdekt kamp in de jungle. Laat ons lekker.
wooblabalurg
pi_174604850
Ik vind beide partijen in deze een soort van extremisten.
  Moderator maandag 23 oktober 2017 @ 15:07:45 #95
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174604871
quote:
1s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:02 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Ik denk dat mensen hier al genoeg reden zien om het te doen dat de mening van anderen sowieso geen impact hebben.

Het is toch jouw traditie, jouw kinderen en jouw feestje. Zit niks van ons bij. Niks mis mee.
ik heb geen idee wat je probeert te zeggen :?

quote:
Verder doe ik wel alsof je die vergelijkingen niet hebt gemaakt. Is beter voor iedereen.
waarom is dat beter voor iedereen?

het argument 'de rest van de wereld snapt het niet' is gewoon niet goed
de rest vd wereld is voor een groot deel gewoon heel erg kut in verhouding ... als we dat als maatstaf nemen voor verandering dan is dat voor Nederland een stap terug
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_174604877
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:06 schreef J0kkebr0k het volgende:
Ik vind beide partijen in deze een soort van extremisten.
Dit is iets waar ze honderden jaren later alleen maar over kunnen lachen. Kwestie van tijd voor t weg is of plaats maakt voor wat anders.
wooblabalurg
  Moderator maandag 23 oktober 2017 @ 15:09:07 #97
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174604906
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:06 schreef J0kkebr0k het volgende:
Ik vind beide partijen in deze een soort van extremisten.
in beide kampen zitten flink wat extremisten maar ook genoeg mensen die er wel gewoon met elkaar uit willen komen

hun tweets komen alleen niet in het NWS
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_174604914
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:07 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik heb geen idee wat je probeert te zeggen :?

[..]

waarom is dat beter voor iedereen?

het argument 'de rest van de wereld snapt het niet' is gewoon niet goed
de rest vd wereld is voor een groot deel gewoon heel erg kut in verhouding ... als we dat als maatstaf nemen voor verandering dan is dat voor Nederland een stap terug
Ik begrijp dat jij het niet begrijpt. En dat is geen enkel probleem. Uiteindelijk heelt de tijd alle wonden.
wooblabalurg
  Moderator maandag 23 oktober 2017 @ 15:09:56 #99
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174604928
quote:
1s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:09 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Ik begrijp dat jij het niet begrijpt. En dat is geen enkel probleem. Uiteindelijk heelt de tijd alle wonden.
wat begrijp ik niet?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_174604938
quote:
1s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:07 schreef Baconbus het volgende:
Dit is iets waar ze honderden jaren later alleen maar over kunnen lachen. Kwestie van tijd voor t weg is of plaats maakt voor wat anders.
Dat denk ik ook.

Van mij mag de traditie wat aangepast worden. Als het voor kinderen maar leuk blijft.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-10-2017 15:10:23 ]
  maandag 23 oktober 2017 @ 15:11:03 #101
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_174604957
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:09 schreef sp3c het volgende:

[..]

wat begrijp ik niet?
Wat ik probeerde te zeggen.
wooblabalurg
  Moderator maandag 23 oktober 2017 @ 15:11:25 #102
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174604971
quote:
1s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:11 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Wat ik probeerde te zeggen.
wat probeerde je te zeggen?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_174604982
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:09 schreef sp3c het volgende:

[..]

in beide kampen zitten flink wat extremisten maar ook genoeg mensen die er wel gewoon met elkaar uit willen komen

hun tweets komen alleen niet in het NWS
Maakte mensen zich maar eens druk om echt belangrijke zaken.
  Moderator maandag 23 oktober 2017 @ 15:11:43 #104
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174604984
zeg gewoon eens iets man :')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator maandag 23 oktober 2017 @ 15:12:18 #105
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174605003
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:11 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Maakte mensen zich maar eens druk om echt belangrijke zaken.
doen ze ook wel, je kunt je druk maken over meer dingen tegelijk he ;)
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_174605013
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:11 schreef sp3c het volgende:
zeg gewoon eens iets man :')
Gewoon eens iets.

Of had je het niet tegen mij?
  Moderator maandag 23 oktober 2017 @ 15:12:50 #107
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174605017
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:12 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Gewoon eens iets.

Of had je het niet tegen mij?
nee die andere
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_174605027
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:12 schreef sp3c het volgende:

[..]

nee die andere
:D
  Moderator maandag 23 oktober 2017 @ 15:13:35 #109
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174605034
ik bedoel 'ik begrijp dat je niet begrijpt wat ik probeerde te zeggen'

wtf moet iemand daar nou mee _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_174605084
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:13 schreef sp3c het volgende:
ik bedoel 'ik begrijp dat je niet begrijpt wat ik probeerde te zeggen'

wtf moet iemand daar nou mee _O-
Ik denk dat ie wil zeggen dat er totaal niet geluisterd wordt naar argumenten en dat het eigenlijk alleen maar gaat om "Ze willen onze tradities afpakken!!11!11!" gezeik en mensen daardoor met de hakken in het zand blijven staan.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-10-2017 15:16:15 ]
  maandag 23 oktober 2017 @ 15:15:58 #111
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_174605087
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:13 schreef sp3c het volgende:
ik bedoel 'ik begrijp dat je niet begrijpt wat ik probeerde te zeggen'

wtf moet iemand daar nou mee _O-
Ik begrijp dat jij niet begrijpt dat hij begrijpt dat jij niet begrijpt wat hij probeerde te zeggen.

Begrijp ik dit goed?
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  Moderator maandag 23 oktober 2017 @ 15:16:46 #112
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174605100
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:15 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Ik denk dat ie wil zeggen dat er totaal niet geluisterd wordt naar argumenten en dat het eigenlijk alleen maar gaat om "Ze willen onze tradities afpakken!!11!11!" gezeik en daardoor met de hakken in het zand blijven staan.
ik luister wel maar hij zegt niets

hij begrijpt dat ik niet begrijp wat hij probeert te zeggen ... whatever man, leg het dan uit ofzo _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator maandag 23 oktober 2017 @ 15:16:59 #113
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174605104
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:15 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Ik begrijp dat jij niet begrijpt dat hij begrijpt dat jij niet begrijpt wat hij probeerde te zeggen.

Begrijp ik dit goed?
zo begreep ik het
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator maandag 23 oktober 2017 @ 15:18:45 #114
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174605144
de rest van de wereld begrijpt ook niet wat hij probeerde te zeggen begrijp ik

gewoon maar laten??

cewl
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 23 oktober 2017 @ 15:19:29 #115
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_174605157
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:11 schreef sp3c het volgende:

[..]

wat probeerde je te zeggen?
Dat er vooral een inwaartse blik is en men het voor zichzelf al genoeg gerechtvaardigd heeft dat meningen van buitenaf nagenoeg geen invloed hebben. Misschien dat het wat geweld oproept maar meer niet.

Zelfde merk, ander model.
wooblabalurg
  Moderator maandag 23 oktober 2017 @ 15:24:28 #116
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174605262
quote:
1s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:19 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Dat er vooral een inwaartse blik is en men het voor zichzelf al genoeg gerechtvaardigd heeft dat meningen van buitenaf nagenoeg geen invloed hebben. Misschien dat het wat geweld oproept maar meer niet.

Zelfde merk, ander model.
je begrijpt dat dat is echt totaal wat anders dan wat je zei toch?

meningen van buitenaf moeten in mijn ogen ook nagenoeg geen invloed hebben op een interne kwestie, er is geen zwarte piet in de VS of Uganda of op Tahitie (magical place) waarom zouden hun meningen dan invloed moeten hebben?

als ik naar Rusland ga en begin te roepen dat homo's prima homo kunnen zijn dan pakken ze me op en mieteren ze me in de gulag en dan moet ik van jou hun mening mee laten spelen in wat wij in Nederland doen op 5 december?

dacht het niet he, fuck die gasten
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator maandag 23 oktober 2017 @ 15:24:42 #117
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174605270
het is een drogredenering maar ik begrijp dat jij niet begrijpt wat ik wel begrijp
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_174605307
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:24 schreef sp3c het volgende:

[..]

je begrijpt dat dat is echt totaal wat anders dan wat je zei toch?

meningen van buitenaf moeten in mijn ogen ook nagenoeg geen invloed hebben op een interne kwestie, er is geen zwarte piet in de VS of Uganda of op Tahitie (magical place) waarom zouden hun meningen dan invloed moeten hebben?

als ik naar Rusland ga en begin te roepen dat homo's prima homo kunnen zijn dan pakken ze me op en mieteren ze me in de gulag en dan moet ik van jou hun mening mee laten spelen in wat wij in Nederland doen op 5 december?

dacht het niet he, fuck die gasten
Zeggen de Russen dan dat we moeten kappen met Zwarte Piet? :?
  Moderator maandag 23 oktober 2017 @ 15:26:40 #119
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174605319
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:26 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Zeggen de Russen dan dat we moeten kappen met Zwarte Piet? :?
geen idee maar ze zijn ook de rest van de wereld
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_174605359
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:26 schreef sp3c het volgende:

[..]

geen idee maar ze zijn ook de rest van de wereld
Maar je kunt best kijken of de meningen van buitenaf zinvol zijn he. Alles maar negeren omdat het van buitenaf komt doet me wat denken aan Noord-Korea of zo.
pi_174605388
Wordt het achterlijke sinterklaas feest dit jaar nog verboden gemaakt?
  Moderator maandag 23 oktober 2017 @ 15:30:00 #122
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174605412
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:28 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Maar je kunt best kijken of de meningen van buitenaf zinvol zijn he. Alles maar negeren omdat het van buitenaf komt doet me wat denken aan Noord-Korea of zo.
de rest van de wereld heeft ook schijt aan de rest van de wereld, waarom zouden wij dan Roomser dan de paus zijn?

de Spanjaarden blijven ook gewoon stierenvechten ondanks dat de rest van de wereld het maar matig vind
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator maandag 23 oktober 2017 @ 15:30:15 #123
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174605417
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:29 schreef JubaUrbicus het volgende:
Wordt het achterlijke sinterklaas feest dit jaar nog verboden gemaakt?
nee dat kan helemaal niet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_174605432
moest gisteren aan zwarte piet denken toen ik zag dat een kleine groepje galatasaray supporters hun gezichten zwart hadden geverfd en een pruik op hadden gedaan ter ere een galatasaray voetballer 8}

Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  maandag 23 oktober 2017 @ 15:32:14 #125
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_174605475
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:24 schreef sp3c het volgende:

[..]

je begrijpt dat dat is echt totaal wat anders dan wat je zei toch?

meningen van buitenaf moeten in mijn ogen ook nagenoeg geen invloed hebben op een interne kwestie, er is geen zwarte piet in de VS of Uganda of op Tahitie (magical place) waarom zouden hun meningen dan invloed moeten hebben?

als ik naar Rusland ga en begin te roepen dat homo's prima homo kunnen zijn dan pakken ze me op en mieteren ze me in de gulag en dan moet ik van jou hun mening mee laten spelen in wat wij in Nederland doen op 5 december?

dacht het niet he, fuck die gasten
Ik denk dat je 'gekkies van buitenaf' verward met 'wereldwijde kennis en lessen door schade en schande'.

Wel grappig dat je niet begreep wat ik zei en tegelijkertijd denkt te weten wat het niet was.
wooblabalurg
  maandag 23 oktober 2017 @ 15:34:19 #126
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_174605518
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:30 schreef sp3c het volgende:

[..]

de rest van de wereld heeft ook schijt aan de rest van de wereld, waarom zouden wij dan Roomser dan de paus zijn?

de Spanjaarden blijven ook gewoon stierenvechten ondanks dat de rest van de wereld het maar matig vind
Ik denk dat je hiermee precies de mindset hebt weten te vangen van mensen in Nederland die geen enkel probleem zien in de Sinterklaas-traditie. Weet niet of het zo bedoeld was, maar chapeau. Kern van de zaak.
wooblabalurg
  Moderator maandag 23 oktober 2017 @ 15:34:24 #127
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174605521
quote:
1s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:32 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Ik denk dat je 'gekkies van buitenaf' verward met een 'wereldwijde kennis en lessen door schade en schande'.

Wel grappig dat je niet begreep wat ik zei en tegelijkertijd denkt te weten wat het niet was.
ja je zei niet echt iets

alleen dat de rest van de wereld het niet begrijpt net zoals ik niet begrijp wat jij wel lijkt te begrijpen ... maar dat is niet gek omdat je het niet uit wil leggen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator maandag 23 oktober 2017 @ 15:35:26 #128
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174605548
quote:
1s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:34 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Ik denk dat je hiermee precies de mindset hebt weten te vangen van mensen in Nederland die geen enkel probleem zien in de Sinterklaas-traditie. Weet niet of het zo bedoeld was, maar chapeau. Kern van de zaak.
nou dan begrijp jij de zaak niet zo goed maar dat begreep ik al

het gaat hier niet om de rest van de wereld maar om Nederlanders die problemen hebben met de traditie, daar wil ik best naar luisteren
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_174605556
Zwarte piet is natuurlijk racistisch , maar ik zie niet in waarom men er zo'n probleem van moet maken. Net zoals met alles, kent ook racisme gradaties.

Zolang bij wet er niet ongefundeerd onderscheid gemaakt wordt tussen etniciteiten, neem ik een racistische 'traditie' als zwarte piet voor lief. Er bestaan wel ergere dingen op de wereld.
pi_174605586
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:34 schreef sp3c het volgende:

alleen dat de rest van de wereld het niet begrijpt
het is dus een beetje net als de gek die zichzelf niet ziet als gek, maar de rest van de wereld verwijt gek te zijn :P
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  Moderator maandag 23 oktober 2017 @ 15:37:10 #131
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174605602
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:35 schreef Rangono het volgende:
Zwarte piet is natuurlijk racistisch , maar ik zie niet in waarom men er zo'n probleem van moet maken. Net zoals met alles, kent ook racisme gradaties.

Zolang bij wet er niet ongefundeerd onderscheid gemaakt wordt tussen etniciteiten, neem ik een racistische 'traditie' als zwarte piet voor lief. Er bestaan wel ergere dingen op de wereld.
nou zo natuurlijk is dat niet

ik begrijp wel (tihi) dat er bepaalde aspecten aan zitten die sommige mensen niet zo leuk vinden maar dat zit hem niet echt in de kleur als je het mij vraagt
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 23 oktober 2017 @ 15:37:45 #132
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_174605621
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:34 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja je zei niet echt iets

alleen dat de rest van de wereld het niet begrijpt net zoals ik niet begrijp wat jij wel lijkt te begrijpen ... maar dat is niet gek omdat je het niet uit wil leggen
Ik heb voor jou meerdere keren hetzelfde gezegd in andere bewoordingen. Meer kan ik niet voor je doen.

Beetje jammer dat je daar zo zoutig over bent. Blijkbaar ben je beetje op je pik getrapt. Laat lekker gaan man.
wooblabalurg
pi_174605646
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:37 schreef sp3c het volgende:

[..]

nou zo natuurlijk is dat niet

ik begrijp wel (tihi) dat er bepaalde aspecten aan zitten die sommige mensen niet zo leuk vinden maar dat zit hem niet echt in de kleur als je het mij vraagt
Het is een racistisch stereotype.
  Moderator maandag 23 oktober 2017 @ 15:38:36 #134
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174605657
quote:
10s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:36 schreef Slayage het volgende:

[..]

het is dus een beetje net als de gek die zichzelf niet ziet als gek, maar de rest van de wereld verwijt gek te zijn :P
nou het is niet zozeer een verwijt richting de rest van de wereld maar een wens om gewoon gek te kunnen zijn

het is niet als we in zwarte pieten outfit de wereld over trekken ofzo
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 23 oktober 2017 @ 15:39:45 #135
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_174605691
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:35 schreef sp3c het volgende:

[..]

nou dan begrijp jij de zaak niet zo goed maar dat begreep ik al

het gaat hier niet om de rest van de wereld maar om Nederlanders die problemen hebben met de traditie, daar wil ik best naar luisteren
Je bedoelt de Nederlanders die niet zeggen 'schijt aan de rest want zij doen ook X' ?
wooblabalurg
  Moderator maandag 23 oktober 2017 @ 15:39:59 #136
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174605702
quote:
1s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:37 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Ik heb voor jou meerdere keren hetzelfde gezegd in andere bewoordingen. Meer kan ik niet voor je doen.

Beetje jammer dat je daar zo zoutig over bent. Blijkbaar ben je beetje op je pik getrapt. Laat lekker gaan man.
je zegt iedere keer wat anders _O-

en je hoeft niet op de man te spelen hoor, het kan ook gewoon gezellig, het is gewoon een gesprekje tussen twee mensen waarbij de een begrijpt dat de ander niet begrijpt wat er te begrijpen valt
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_174605745
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:30 schreef sp3c het volgende:

[..]

de rest van de wereld heeft ook schijt aan de rest van de wereld, waarom zouden wij dan Roomser dan de paus zijn?

de Spanjaarden blijven ook gewoon stierenvechten ondanks dat de rest van de wereld het maar matig vind
Lekker dwarsliggen omdat anderen dat ook doen. Tja, zo gaan we ver komen met zijn allen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-10-2017 15:43:41 ]
  Moderator maandag 23 oktober 2017 @ 15:41:58 #138
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174605760
quote:
1s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:39 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Je bedoelt de Nederlanders die niet zeggen 'schijt aan de rest want zij doen ook X' ?
ik bedoel Nederlanders, de groep die jij noemt is daar een onderdeel van
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_174605765
quote:
1s.gif Op maandag 23 oktober 2017 14:53 schreef Baconbus het volgende:

[..]

De rest vd wereld snapt blackface niet.
Eigen racisme eerst.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 23 oktober 2017 @ 15:42:18 #140
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_174605771
quote:
1s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:05 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Precies. Dit is Sparta. De rest kan het heen en weer krijgen. Wij leven in een onontdekt kamp in de jungle. Laat ons lekker.
Wat dit betreft zeker.
Ga je nu ook met je vingertje naar andere landen zwaaien? :{w
  Moderator maandag 23 oktober 2017 @ 15:44:20 #141
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174605837
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:41 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Lekker dwarsliggen omdat anderen ook doen. Tja, zo gaan we ver komen met zijn allen.
nou mijn argument is het niet he

er werd gezegd dat we recht moeten liggen omdat de rest van de wereld ... nou dan zijn we na Zwarte Piet voorlopig nog niet klaar hoor

het is een slecht argument, dat is eigenlijk alles wat ik probeer te zeggen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 23 oktober 2017 @ 15:44:29 #142
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_174605839
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:39 schreef sp3c het volgende:

[..]

je zegt iedere keer wat anders _O-

en je hoeft niet op de man te spelen hoor, het kan ook gewoon gezellig, het is gewoon een gesprekje tussen twee mensen waarbij de een begrijpt dat de ander niet begrijpt wat er te begrijpen valt
Ik benoem enkel wat er gebeurt.
Blijkbaar frustreert dat je.
Jammer joh.
wooblabalurg
  Moderator maandag 23 oktober 2017 @ 15:44:53 #143
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174605850
quote:
1s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:44 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Ik benoem enkel wat er gebeurt.
Blijkbaar frustreert dat je.
Jammer joh.
wat gebeurt er dan?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 23 oktober 2017 @ 15:45:44 #144
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_174605876
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:41 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik bedoel Nederlanders, de groep die jij noemt is daar een onderdeel van
Je zei Nederlanders die problemen hebben met de traditie. Dat is iets specifieker dan je nu doet voor komen.
wooblabalurg
  maandag 23 oktober 2017 @ 15:47:32 #145
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_174605928
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:42 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Wat dit betreft zeker.
Ga je nu ook met je vingertje naar andere landen zwaaien? :{w
Ik zwaai geen vingers.

Soms wijs ik wel maar dat is enkel als iemand niet begrijpt over welk ding/persoon ik het heb.
wooblabalurg
  Moderator maandag 23 oktober 2017 @ 15:47:51 #146
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174605939
quote:
1s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:45 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Je zei Nederlanders die problemen hebben met de traditie. Dat is iets specifieker dan je nu doet voor komen.
nee hoor, zodra een Nederlander problemen heeft met de traditie wil ik daar naar luisteren

niet enkel als ze zeggen fuck de Russen ... allemaal
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 23 oktober 2017 @ 15:49:42 #147
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_174605988
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:47 schreef sp3c het volgende:

[..]

nee hoor, zodra een Nederlander problemen heeft met de traditie wil ik daar naar luisteren

Wat galant van jou.
wooblabalurg
  Moderator maandag 23 oktober 2017 @ 15:52:23 #148
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174606064
quote:
1s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:49 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Wat galant van jou.
dat weet ik

ik zie argumenten in beide kampen en ik zie best mogelijkheden voor een middenweg maar daar is op dit moment geen ruimte voor omdat de mensen die het hardst schreeuwen denken te begrijpen wat het beste is voor iedereen

dat is wel jammer
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator maandag 23 oktober 2017 @ 15:54:19 #149
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174606116
komen we weer terug op jouw argument dat de rest van de wereld het niet zou begrijpen

nou en?

de rest van de wereld viert het niet en hoeft het ook niet te vieren
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 23 oktober 2017 @ 16:01:02 #150
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_174606255
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:38 schreef Rangono het volgende:

[..]

Het is een racistisch stereotype.
_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
  maandag 23 oktober 2017 @ 16:01:50 #151
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_174606275
quote:
1s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:47 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Ik zwaai geen vingers.

Soms wijs ik wel maar dat is enkel als iemand niet begrijpt over welk ding/persoon ik het heb.
Fijn voor je.
pi_174606285
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 16:01 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
Goh, ik ben overtuigd.
pi_174606410
jaren terug zag ik jorgen rayman in een interview en hem werd toen een vraag gesteld omtrent zwarte piet, hij zei, "elke keer als ik zwarte piet zie dan breekt mijn hart". ik kan me heel goed herinneren dat mijn reactie toen was, "ach stel je niet aan". ik was toen kennelijk in "kamp zwarte piet is GEEN racisme". ik heb hele leuke herinneringen aan zwarte piet stond er geen moment bij stil dat er iets niet zou kloppen aan zwarte piet. na de discussie een tijdje gevolgd te hebben kwam ik onderstaand artikel tegen vier jaar terug en toen was ik om naar kamp "zwarte piet is racisme".

ik vermoed dat veel mensen die blijven vasthouden aan hun standpunt dat er geen enkele probleem is met zwarte piet, het te pijnlijk vinden om te erkennen dat iets waar ze emotioneel zo veel leuke herinnering aan hebben "fout" zou zijn. ze denken misschien dat al hun leuk herinnering verpest zullen worden, ze denken misschien dat ze dan een racist zouden zijn als ze zouden erkennen dat zwarte piet feitelijk een racistische karikatuur is van een zwarte man. ik moet zeggen dat ik het zelf niet zo heb ervaren in ieder geval, ik heb nog steeds leuke herinneringen aan het sinterklaas feest en ik vind niet dat ik een racist was doordat ik een zwarte piet fan was.

zoals eberhard van der laan zei, de anti pieten hebben de discussie gewonnen. ik zou zeggen wake up en smell the koffie mensen ;)

Geen twijfel: 'Zwarte Piet stamt af van kindslaven'

Er is niet aan te ontkomen, zegt kunsthistoricus Elmer Kolfin: 'Zwarte Piet moet een andere vorm krijgen.' Als kenner twijfelt hij er niet aan dat de figuur is terug te voeren op kindslaven.

'Fascinerend en huiveringwekkend.' Kunsthistoricus Elmer Kolfin valt even stil als hij de zwarte jongen beschrijft die te zien is op een schilderij in het Rijksmuseum. Op een groepsportret van Michiel van Musscher uit 1687 staat een zwarte bediende achter diplomaat Thomas van Hees en zijn neven. Zijn naam is op de achterzijde van het doek vermeld: 'Thomas de neger 17 jaar'.


Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  maandag 23 oktober 2017 @ 16:08:46 #154
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_174606461
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:54 schreef sp3c het volgende:
komen we weer terug op jouw argument dat de rest van de wereld het niet zou begrijpen

nou en?

de rest van de wereld viert het niet en hoeft het ook niet te vieren
Je gaat net als de vorige keren weer volledig aan het punt voorbij.
wooblabalurg
pi_174606747
Iedere 'blackface' is een blanke die zich zwart schminkt, maar niet iedere blanke die zich zwart schmink is een 'blackface'.

Zolang de anti-Pieten dat al niet snappen valt er weinig te discussieren.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  maandag 23 oktober 2017 @ 16:23:47 #156
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_174606874
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 16:19 schreef Montagui het volgende:
Iedere 'blackface' is een blanke die zich zwart schminkt, maar niet iedere blanke die zich zwart schmink is een 'blackface'.

Zolang de anti-Pieten dat al niet snappen valt er weinig te discussieren.
Echt he, soms lijkt het net alsof ze niets hebben geleerd van het verleden.
wooblabalurg
pi_174606882
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 16:19 schreef Montagui het volgende:
Iedere 'blackface' is een blanke die zich zwart schminkt, maar niet iedere blanke die zich zwart schmink is een 'blackface'.

Zolang de anti-Pieten dat al niet snappen valt er weinig te discussieren.
wel of geen blackface deze gasten? :P

Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_174608147
quote:
10s.gif Op maandag 23 oktober 2017 16:24 schreef Slayage het volgende:

[..]

wel of geen blackface deze gasten? :P

[ afbeelding ]
Er is een wezenlijk verschil in het gebruik van zwarte schmink door deze gasten en die door degene die Zwarte Piet spelen. Dit zijn in ieder geval duidelijk geen gasten die Zwarte Piet spelen.

Zwarte Piet is net zo min 'blackface' als deze mensen die zich zwart schminken bij het Hualian festival:



of deze bij La fête l’ours:

“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_174608879
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 13:21 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]


Ik weet dat ik gelijk heb en dat diezelfde hypocrieten vaak te dom zijn om mij dat gelijk ook te geven boeit mij verder niet.
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 13:28 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Als je niet snapt dat de vrijheid van meningsuiting juist gaat om meningen waar je het niet mee eens bent ben je gewoon een achterlijke lul, laat dat genoteerd staan.
Aboutaleb mocht Zwarte Piet-demonstratie verbieden

Burgemeester Aboutaleb had het recht om een demonstratieverbod tegen Zwarte Piet af te kondigen tijdens de intocht van Sinterklaas vorig jaar november.

Dreiging
Dat is het oordeel van de onafhankelijke klachtencommissie van de gemeente Rotterdam, meldt RTV Rijnmond. Op 12 november werden tientallen demonstranten opgepakt die in Rotterdam actie wilden voeren tegen Zwarte Piet. De demonstranten weigerden gebruik te maken van de speciale vakken die voor hen waren ingericht. Ze doken uiteindelijk op in Rotterdam. Omdat er erg weinig tijd was en toch sprake van een bepaalde dreiging, was de keuze voor een noodbevel en demonstratieverbod gerechtvaardigd, zegt de commissie.

Redelijk
Volgens de commissie heeft Aboutaleb 'in redelijkheid gebruik gemaakt van de mogelijkheid die de Wet openbare manifestaties (Wom) geeft om een demonstratie te verbieden'.
http://www.binnenlandsbes(...)tratie.9570633.lynkx
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_174609076
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 17:11 schreef Montagui het volgende:

[..]

Er is een wezenlijk verschil in het gebruik van zwarte schmink door deze gasten en die door degene die Zwarte Piet spelen. Dit zijn in ieder geval duidelijk geen gasten die Zwarte Piet spelen.

Zwarte Piet is net zo min 'blackface' als deze mensen die zich zwart schminken bij het Hualian festival:
wat is het verschil precies dan?

ik zie zwarte piet als blanke mensen die doen alsof ze een neger zijn en ik zie die foto van die blanke galatasaray supporters doen alsof ze een neger zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Slayage op 23-10-2017 18:30:04 ]
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_174609956
quote:
10s.gif Op maandag 23 oktober 2017 17:57 schreef Slayage het volgende:

[..]

wat is het verschil precies dan?

ik zie zwarte piet als blanke mensen die doen alsof ze een neger zijn en ik zie die foto van die blanke galatasaray supporters doen alsof ze een neger zijn.
Ik zie zwarte piet niet als blanke mensen die doen alsof ze een neger zijn. Er zijn veel meer interpretaties voor de zwarte schmink van zwarte piet, van duivel tot dooie tot het zwart van schoorsteenroet, etc. Er is geen eenduidige bewezen interpretatie, en als zodanig kan niemand beweren dat zijn/haar interpretatie de enige juiste is. Voor jouw is hij een neger, voor een ander een duivel, voor een ander symboliseert hij de dood. Laat iedereen in zijn waarde maar ga mensen die zwarte piet niet als neger zien uitmaken voor racist.

“To destroy a people you must first sever their roots.”
  maandag 23 oktober 2017 @ 18:50:38 #162
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174610012
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 13:17 schreef Weltschmerz het volgende:

Wil jij dat een burgemeester jou kan verbieden je mening te uiten omdat je mening hem niet aanstaat?
Dat was niet het punt. Het ging erom dat er escalatie dreigde, met geweld. Dat is een faire reden om een demonstratie van een mening te verbieden, ongeacht welke mening dat is.
  maandag 23 oktober 2017 @ 18:52:42 #163
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174610057
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:10 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Dat denk ik ook.

Van mij mag de traditie wat aangepast worden. Als het voor kinderen maar leuk blijft.
Waarom mag het voor volwassenen geen leuk feest zijn?
pi_174610131
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 18:52 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Waarom mag het voor volwassenen geen leuk feest zijn?
Omdat die allemaal stom zijn.
  Moderator maandag 23 oktober 2017 @ 19:04:11 #165
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174610272
er staat ook niet dat het voor volwassenen niet leuk mag zijn natuurlijk
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_174610617
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 19:04 schreef sp3c het volgende:
er staat ook niet dat het voor volwassenen niet leuk mag zijn natuurlijk
Ik wilde niet happen ;)
  maandag 23 oktober 2017 @ 19:29:21 #167
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_174610901
quote:
10s.gif Op maandag 23 oktober 2017 16:06 schreef Slayage het volgende:
jaren terug zag ik jorgen rayman in een interview en hem werd toen een vraag gesteld omtrent zwarte piet, hij zei, "elke keer als ik zwarte piet zie dan breekt mijn hart". ik kan me heel goed herinneren dat mijn reactie toen was, "ach stel je niet aan". ik was toen kennelijk in "kamp zwarte piet is GEEN racisme". ik heb hele leuke herinneringen aan zwarte piet stond er geen moment bij stil dat er iets niet zou kloppen aan zwarte piet. na de discussie een tijdje gevolgd te hebben kwam ik onderstaand artikel tegen vier jaar terug en toen was ik om naar kamp "zwarte piet is racisme".

ik vermoed dat veel mensen die blijven vasthouden aan hun standpunt dat er geen enkele probleem is met zwarte piet, het te pijnlijk vinden om te erkennen dat iets waar ze emotioneel zo veel leuke herinnering aan hebben "fout" zou zijn. ze denken misschien dat al hun leuk herinnering verpest zullen worden, ze denken misschien dat ze dan een racist zouden zijn als ze zouden erkennen dat zwarte piet feitelijk een racistische karikatuur is van een zwarte man. ik moet zeggen dat ik het zelf niet zo heb ervaren in ieder geval, ik heb nog steeds leuke herinneringen aan het sinterklaas feest en ik vind niet dat ik een racist was doordat ik een zwarte piet fan was.

zoals eberhard van der laan zei, de anti pieten hebben de discussie gewonnen. ik zou zeggen wake up en smell the koffie mensen ;)

Geen twijfel: 'Zwarte Piet stamt af van kindslaven'

Er is niet aan te ontkomen, zegt kunsthistoricus Elmer Kolfin: 'Zwarte Piet moet een andere vorm krijgen.' Als kenner twijfelt hij er niet aan dat de figuur is terug te voeren op kindslaven.

'Fascinerend en huiveringwekkend.' Kunsthistoricus Elmer Kolfin valt even stil als hij de zwarte jongen beschrijft die te zien is op een schilderij in het Rijksmuseum. Op een groepsportret van Michiel van Musscher uit 1687 staat een zwarte bediende achter diplomaat Thomas van Hees en zijn neven. Zijn naam is op de achterzijde van het doek vermeld: 'Thomas de neger 17 jaar'.


[ afbeelding ]
_O- _O- _O- _O- _O- Die Thomas ziet er echt heeeeeeeeeeeeel verdrietig uit...wat een slap gelul zeg!
  maandag 23 oktober 2017 @ 19:29:52 #168
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174610918
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 19:04 schreef sp3c het volgende:
er staat ook niet dat het voor volwassenen niet leuk mag zijn natuurlijk
Nou ja, kinderen zullen het geen reet kunnen schelen dat hele feest. Juist de volwassenen hebben er door de vele (symbolische) lagen veel meer lol aan, aan het jennen en de seksuele toespelingen en de spiegel die wordt voorgehouden, het straffen en de beloning.
Tenminste, als je het op de goede manier viert, dus niet als kinderfeest met als negers geschminckte clowns en een seniele ouwe vent.
  maandag 23 oktober 2017 @ 19:32:06 #169
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174610984
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 19:29 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

_O- _O- _O- _O- _O- Die Thomas ziet er echt heeeeeeeeeeeeel verdrietig uit...wat een slap gelul zeg!
Is een stuk uit 2013 en komt dus voor in een van de eerdere deeltjes van de reeks. Het bleek dat de "deskundige" geen deskundige was op het vlak waarop hij uitspraken deed en bovendien een dubbele agenda had.

Zie bijvoorbeeld: NWS / De Zwarte Piet-discussie #66 Black power!!!! en C&H / Zwarte Piet is racisme

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  Moderator maandag 23 oktober 2017 @ 19:32:56 #170
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174611012
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 19:29 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nou ja, kinderen zullen het geen reet kunnen schelen dat hele feest. Juist de volwassenen hebben er door de vele (symbolische) lagen veel meer lol aan, aan het jennen en de seksuele toespelingen en de spiegel die wordt voorgehouden, het straffen en de beloning.
Tenminste, als je het op de goede manier viert, dus niet als kinderfeest met als negers geschminckte clowns en een seniele ouwe vent.
naja als jij sinterklaas wil spelen met seksuele toespelingen dan moet dat natuurlijk ook kunnen :D
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_174611027
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 13:11 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dan was dat verbod onrechtmatig. Een burgermeester kan uitsluitend een openbare manifestatie verbieden ter bescherming van de openbare orde. Een meningsuiting is geen openbare manifestatie en de openbare orde is ook niet in het geding als er zoveel politie aanwezig is.
Ik weet toch bijna zeker gelezen te hebben dat hij er niet mocht demonstreren met zijn zeurclubje, het zielepietje kreeg ook geen gelijk dat er teveel geweld tegen hem gebruikt was tijdens zijn arrestatie van de rechter
  maandag 23 oktober 2017 @ 19:38:20 #172
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174611145
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 19:32 schreef sp3c het volgende:

[..]

naja als jij sinterklaas wil spelen met seksuele toespelingen dan moet dat natuurlijk ook kunnen :D
Dat doet iedereen. Je moet het alleen zien en de symboliek kennen. En dan is het best ranzig om te zien dat peuters dat "meespelen" :@
pi_174611469
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 19:32 schreef sp3c het volgende:

[..]

naja als jij sinterklaas wil spelen met seksuele toespelingen dan moet dat natuurlijk ook kunnen :D
Oude katholieke mannen, kinderen en seksuele toespelingen is niet de meest succesvolle combinatie van het verleden.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_174611754
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 17:48 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

[..]

Aboutaleb mocht Zwarte Piet-demonstratie verbieden

Burgemeester Aboutaleb had het recht om een demonstratieverbod tegen Zwarte Piet af te kondigen tijdens de intocht van Sinterklaas vorig jaar november.

Dreiging
Dat is het oordeel van de onafhankelijke klachtencommissie van de gemeente Rotterdam, meldt RTV Rijnmond. Op 12 november werden tientallen demonstranten opgepakt die in Rotterdam actie wilden voeren tegen Zwarte Piet. De demonstranten weigerden gebruik te maken van de speciale vakken die voor hen waren ingericht. Ze doken uiteindelijk op in Rotterdam. Omdat er erg weinig tijd was en toch sprake van een bepaalde dreiging, was de keuze voor een noodbevel en demonstratieverbod gerechtvaardigd, zegt de commissie.

Redelijk
Volgens de commissie heeft Aboutaleb 'in redelijkheid gebruik gemaakt van de mogelijkheid die de Wet openbare manifestaties (Wom) geeft om een demonstratie te verbieden'.
http://www.binnenlandsbes(...)tratie.9570633.lynkx
Een gemeentelijke klachtencommissie is nou niet bepaald een enorme autoriteit op het gebied van grondrechten.

De ombudsman zegt er dit over:
quote:
Nationale Ombudsman: aanhoudingen demonstranten 'Zwarte Piet is racisme' bij intocht Sinterklaas schending mensenrechten

Amsterdam, 17 oktober 2014 - De nationale Ombudsman oordeelt in zijn rapport van 15 oktober 2014 dat de aanhouding van kunstenaars Quinsy Gario en Jerry Afriyie bij de intocht van Sinterklaas in 2011 in Dordrecht onrechtmatig, disproportioneel gewelddadig en in strijd met hun mensenrechten was.

Advocaat Tomasz Kodrzycki diende een klacht in bij de Nationale Ombudsman over de aanhouding van Gario en Afriyie naar aanleiding van het dragen van t-shirts met de tekst "Zwarte Piet is Racisme" bij de intocht in Dordrecht in 2011.

De Ombudsman oordeelde dat de politie heeft gehandeld "in strijd met het vereiste van dat grondrechten moeten worden gerespecteerd", waaronder de vrijheid van meningsuiting.

De aanhouding was daarnaast onrechtmatig én disproportioneel gewelddadig.

Tot slot heeft de politie ook onprofessioneel gehandeld door aan Gario en Afriyie bij verhoor deze vragen te stellen: “Ben jij in Nederland geboren?”, “Van welke afkomst ben jij zelf dat je daar aandacht voor wil vragen?”, en “Zie je Sinterklaas niet als een stukje traditie?”. De Ombudsman: "Het feit dat een politieambtenaar het mogelijk niet eens is met de mening die een verdachte verkondigt, brengt nog niet met zich mee dat hij dat sentiment mag laten doorklinken in zijn vraagstelling."

Klik hier voor het rapport.
quote:
1s.gif Op maandag 23 oktober 2017 19:33 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Ik weet toch bijna zeker gelezen te hebben dat hij er niet mocht demonstreren met zijn zeurclubje, het zielepietje kreeg ook geen gelijk dat er teveel geweld tegen hem gebruikt was tijdens zijn arrestatie van de rechter
Er zijn verschillende demonstraties met verschillende incidenten geweest. In één geval is hij wel veroordeeld voor wederspannigheid, maar de agenten die hem aanhielden waren volgens de rechter niet in de rechtmatige uitoefening van hun bediening, en dan mag je je verzetten. Alleen kwam er een andere agent helpen, en die was wel in de rechtmatige uitoefening van zijn bediening omdat hij collega's alleen maar te hulp schoot, en daarom is hij toch veroordeeld. Maar die initiele aanhouding was dus wel onrechtmatig.

Je ziet het ook bij Pegida demonstraties en protesten tegen het koningshuis. Burgemeesters willen het om het minste of geringste naar een industrieterrein verplaatsen, politie pakt demonstranten om niets op, en dan wordt de verdachte weer vrijgelaten zonder vervolging en is diegene dus effectief de mond gesnoerd. Dat deugt gewoon niet.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_174611995
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 18:47 schreef Montagui het volgende:

[..]

Ik zie zwarte piet niet als blanke mensen die doen alsof ze een neger zijn.
Wie/wat is zwarte piet volgens jou dan als hij geen neger is?

Overigens ben je het wel met me eens dat het gros van de zwarte pieten zwart geschminkte blanke mensen zijn toch? Zijn we het iig ergens over eens :p
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_174612153
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 20:01 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Serieus :')
Je komt met een artikel over de intocht uit 2011.

Het is heel simpel: Afriyie is veroordeeld voor zijn gedrag bij de intocht van vorig jaar. Zowel de dienstdoende agenten als Aboutaleb die de demonstratie van deze anti-pieten verbood zijn nooit op de vingers getikt voor hun gedrag.

Een burgemeester mag dus, mits ze aan 1 of meerdere voorwaarden voldoen, gewoon een demonstratie en/of de aanwezigheid van demonstranten verbieden.

Dat jij denkt dat beter te weten en daar arrogant over loopt te doen, veranderd daar niets aan.

Demonstranten hebben verschillende mogelijkheden, waaronder de rechter, om tegen zo'n verbod in beroep te gaan.

Afriyie en zijn beroepsschreeuwers hebben dat nooit gedaan. Wel hebben ze aangegeven dat ze zich niets van zo'n verbod aan zouden trekken en daarom zijn ze met fysieke dwang in zo'n bus gestopt om weggevoerd te worden van het kinderfeest.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_174612249
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 20:01 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Een gemeentelijke klachtencommissie is nou niet bepaald een enorme autoriteit op het gebied van grondrechten.

De ombudsman zegt er dit over:

[..]


[..]

Er zijn verschillende demonstraties met verschillende incidenten geweest. In één geval is hij wel veroordeeld voor wederspannigheid, maar de agenten die hem aanhielden waren volgens de rechter niet in de rechtmatige uitoefening van hun bediening, en dan mag je je verzetten. Alleen kwam er een andere agent helpen, en die was wel in de rechtmatige uitoefening van zijn bediening omdat hij collega's alleen maar te hulp schoot, en daarom is hij toch veroordeeld. Maar die initiele aanhouding was dus wel onrechtmatig.

Je ziet het ook bij Pegida demonstraties en protesten tegen het koningshuis. Burgemeesters willen het om het minste of geringste naar een industrieterrein verplaatsen, politie pakt demonstranten om niets op, en dan wordt de verdachte weer vrijgelaten zonder vervolging en is diegene dus effectief de mond gesnoerd. Dat deugt gewoon niet.
Van de rechter hebben ze geen gelijk gekregen.

Wat voor een invloed de ombudsman heeft weet ik niet
pi_174612543
quote:
1s.gif Op maandag 23 oktober 2017 20:23 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Van de rechter hebben ze geen gelijk gekregen.

Wat voor een invloed de ombudsman heeft weet ik niet
Dat ging om compleet iets anders. De agenten destijds hadden geloof ik geen opdracht gekregen om die 2 mannen aan te houden. Ze vonden dat ze verstorend voor het feest waren. Ombudsman vond dat er niet genoeg reden was voor de aanhoudingen en ze hebben ook excuses gehad geloof ik.

Dat was alleen 6 jaar geleden.
Intussen noemt hij zich Kno’Ledge Cesare :') , is hij columnist bij Joop en is hij bijna ieder jaar wel negatief in het nieuws geweest bij de intocht.
En verder is in die tijd zijn criminele vriend Quinsy ook nog afgeschoten:
https://www.parool.nl/ams(...)jn-broeder~a3334843/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_174612980
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 20:34 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Dat ging om compleet iets anders. De agenten destijds hadden geloof ik geen opdracht gekregen om die 2 mannen aan te houden. Ze vonden dat ze verstorend voor het feest waren. Ombudsman vond dat er niet genoeg reden was voor de aanhoudingen en ze hebben ook excuses gehad geloof ik.

Dat was alleen 6 jaar geleden.
Intussen noemt hij zich Kno’Ledge Cesare :') , is hij columnist bij Joop en is hij bijna ieder jaar wel negatief in het nieuws geweest bij de intocht.
En verder is in die tijd zijn criminele vriend Quinsy ook nog afgeschoten:
https://www.parool.nl/ams(...)jn-broeder~a3334843/
Oké dus jankpietje maakt er een gewoonte van om te huilen als hij opgepakt wordt
  Moderator maandag 23 oktober 2017 @ 20:56:53 #180
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174613326
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 19:38 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat doet iedereen. Je moet het alleen zien en de symboliek kennen. En dan is het best ranzig om te zien dat peuters dat "meespelen" :@
dat zegt Quincy ook steeds ... als je het ziet is het racisme!

ik kan daar niet zoveel mee hoor, ik zie er echt niets seksueels in _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_174613488
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 20:19 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Serieus :')
Je komt met een artikel over de intocht uit 2011.

Het is heel simpel: Afriyie is veroordeeld voor zijn gedrag bij de intocht van vorig jaar. Zowel de dienstdoende agenten als Aboutaleb die de demonstratie van deze anti-pieten verbood zijn nooit op de vingers getikt voor hun gedrag.

Een burgemeester mag dus, mits ze aan 1 of meerdere voorwaarden voldoen, gewoon een demonstratie en/of de aanwezigheid van demonstranten verbieden.
Er is niks gewoon aan het verbieden van een demonstratie, dat is juist het punt. Dan is er ook nog een verschil tussen een demonstratie en enkele personen die hun mening uiten. En zelfs als de demonstratie al dan niet rechtmatig verboden is mag de politie niet zomaar mensen met t-shirts oppakken.

quote:
Dat jij denkt dat beter te weten en daar arrogant over loopt te doen, veranderd daar niets aan.

Demonstranten hebben verschillende mogelijkheden, waaronder de rechter, om tegen zo'n verbod in beroep te gaan.

Afriyie en zijn beroepsschreeuwers hebben dat nooit gedaan. Wel hebben ze aangegeven dat ze zich niets van zo'n verbod aan zouden trekken en daarom zijn ze met fysieke dwang in zo'n bus gestopt om weggevoerd te worden van het kinderfeest.
Vrijheidsberoving dus, voor de openbare orde mag het maar voor het uiten van de verkeerde mening dus niet, hoe graag velen dat ook graag zouden willen bij gebrek aan besef van wat het is dat ze daarmee willen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_174613635
quote:
10s.gif Op maandag 23 oktober 2017 20:13 schreef Slayage het volgende:

[..]

Wie/wat is zwarte piet volgens jou dan als hij geen neger is?

Overigens ben je het wel met me eens dat het gros van de zwarte pieten zwart geschminkte blanke mensen zijn toch? Zijn we het iig ergens over eens :p
Zwarte Pieten zijn zwart geschminkte mensen, maar niet in de betekenis van het negatieve 'blackface'. Zwarte Piet bestaat daarbij al langer dan de 'blackface' black minstrel shows etc en is daarbij van origine Europeaans, niet Amerikaans. 'Blackface' is met name typisch Amerikaans je zwart schminken is daar not done. Nederland is nog altijd niet Amerika ook al willen de meeste anti-Pieten die hele Amerikaanse 'cultuur' 1 op 1 toepassen op de Nederlandse. Hier hebben we gelukkig nog wel de artistieke vrijheid om jezelf zwart te schminken.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_174614253
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 21:06 schreef Montagui het volgende:
Zwarte Piet bestaat daarbij al langer dan de 'blackface' black minstrel shows etc
Langer ? Is dat zo ? Vanaf wanneer begonnen mensen het ZP-theater op te voeren ?
Black face was er al kort na 1865 in de VS https://nl.wikipedia.org/wiki/Minstrel_show
  maandag 23 oktober 2017 @ 22:13:55 #184
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174615750
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 20:56 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat zegt Quincy ook steeds ... als je het ziet is het racisme!

ik kan daar niet zoveel mee hoor, ik zie er echt niets seksueels in _O-
Wil je een lijstje B-)
  maandag 23 oktober 2017 @ 22:17:33 #185
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174615891
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 21:02 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Er is niks gewoon aan het verbieden van een demonstratie, dat is juist het punt. Dan is er ook nog een verschil tussen een demonstratie en enkele personen die hun mening uiten. En zelfs als de demonstratie al dan niet rechtmatig verboden is mag de politie niet zomaar mensen met t-shirts oppakken.

[..]

Vrijheidsberoving dus, voor de openbare orde mag het maar voor het uiten van de verkeerde mening dus niet, hoe graag velen dat ook graag zouden willen bij gebrek aan besef van wat het is dat ze daarmee willen.
Je hebt demonstranten en relschoppers. Jeffrey behoort tot de laatste groep en dreigde het kinderfeest te verstoren. Niet met het "mening geven" maar met "opzettelijk verstoren van de openbare orde".
Vergelijk die NVU-gasten. Die gaven ook hun mening, dreigden echter niet en hielden zich aan de afspraken. Mochten dus hun mening blijven geven, hoe erg je het ook met de NVU oneens kunt zijn.
  maandag 23 oktober 2017 @ 22:22:02 #186
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174616063
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 21:28 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Langer ? Is dat zo ? Vanaf wanneer begonnen mensen het ZP-theater op te voeren ?
Black face was er al kort na 1865 in de VS https://nl.wikipedia.org/wiki/Minstrel_show
Zwarte Piet is zo oud dat dat niet is na te gaan. Daarbij zijn er zeer verschillende "oerpieten". Denk aan Harlekijn.
De oudste figuren die zich zwart maakten waarvan ik heb gelezen, zijn de Egyptische priesters die de mummificaties uitvoerden. En zij hebben wel degelijk raakvlakken met onze Zwarte Piet.
Merk op dat de priesters die hun gezicht zwart maakten heel goed van die heel donkerbruine Nubiërs geweest konden zijn, een van de bevolkingsgroepen in het oude Egypte.
pi_174617164
quote:
1s.gif Op maandag 23 oktober 2017 22:22 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Zwarte Piet is zo oud dat dat niet is na te gaan.
onzin......
het is allang bekend dat Jan Schenkman de figuur Piet-me-knecht invoerde in een sint-nicolaasboek ca 1850
Zijn verhalen werden populair en in de volksmond veranderde de naam in zwarte piet.
Schenkman nam deze naam over
  maandag 23 oktober 2017 @ 23:25:40 #188
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174617599
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 23:04 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

onzin......
het is allang bekend dat Jan Schenkman de figuur Piet-me-knecht invoerde in een sint-nicolaasboek ca 1850
Zijn verhalen werden populair en in de volksmond veranderde de naam in zwarte piet.
Schenkman nam deze naam over
Het is allang bekend dat de Zwarte Piet van Schenkman veel oudere voorlopers kent, waaronder de Zwarte Klazen.
  Moderator dinsdag 24 oktober 2017 @ 05:45:28 #189
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174619595
quote:
1s.gif Op maandag 23 oktober 2017 22:13 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Wil je een lijstje B-)
graag, ik ben wel benieuwd
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_174620043
Je bent sowieso een heel triest figuur als je bij een sinterklaasoptocht waar dus kinderen bij zijn met je shirtje zwarte piet is racisme gaat staan.
  dinsdag 24 oktober 2017 @ 08:36:15 #191
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_174620190
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 21:06 schreef Montagui het volgende:

[..]

Zwarte Pieten zijn zwart geschminkte mensen, maar niet in de betekenis van het negatieve 'blackface'. Zwarte Piet bestaat daarbij al langer dan de 'blackface' black minstrel shows etc en is daarbij van origine Europeaans, niet Amerikaans. 'Blackface' is met name typisch Amerikaans je zwart schminken is daar not done. Nederland is nog altijd niet Amerika ook al willen de meeste anti-Pieten die hele Amerikaanse 'cultuur' 1 op 1 toepassen op de Nederlandse. Hier hebben we gelukkig nog wel de artistieke vrijheid om jezelf zwart te schminken.
Deze discussie loopt al meer dan 80 draadjes, en elke keer is wel gezegd dat blackface iets totaal anders is.

Verwachten dat sommige hardleerse mensen het na 80+ keer een keer doorhebben is onderhand wel érg optimistisch.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_174622983
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 08:36 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Deze discussie loopt al meer dan 80 draadjes, en elke keer is wel gezegd dat blackface iets totaal anders is.

Verwachten dat sommige hardleerse mensen het na 80+ keer een keer doorhebben is onderhand wel érg optimistisch.
Zolang de anti-Pieten geloven in de kracht van herhaling, zit er niets anders op dan diezelfde kracht ook te blijven gebruiken.

Niet dat ik er enige fiducie in heb dat ze het willen snappen. Maar niet reageren en hen er mee weg laten komen lijkt me vooralsnog geen optie.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  dinsdag 24 oktober 2017 @ 11:44:17 #193
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_174623073
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 11:39 schreef Montagui het volgende:

[..]

Zolang de anti-Pieten geloven in de kracht van herhaling, zit er niets anders op dan diezelfde kracht ook te blijven gebruiken.

Niet dat ik er enige fiducie in heb dat ze het willen snappen. Maar niet reageren en hen er mee weg laten komen lijkt me vooralsnog geen optie.
Dat is inderdaad een dilemma.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  dinsdag 24 oktober 2017 @ 11:58:47 #194
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174623351
Sinterklaas en seks, een gouden duo

Een van de reden dat het Sinterklaasfeest van oorsprong géén kinderfeest is, maar hooguit kinderen als resultaat heeft, is de innige band die de goedheiligman heeft met de daad der voortplaning.

Patroonheilige
Het eerste signaal daarvoor is de functie van Sint Nicolaas als patroonheilige van het huwelijk èn van de hoeren. Dat zijn niet toevallig de twee instanties waarbinnen je legaal seks mocht hebben in de voor-moderne tijd.
Sinterklaas voltrok tot voor kort nog huwelijken in Leiden (bron).

Koppelaar
Het woord goedheiligman is een verbastering van goed huwelijk (bron) (voor Trouwlezers achter de paywall: bron). Sinterklaas was een huwelijksmakelaar, een koppelaar. Zonder huwelijk geen seks, dus op zijn minst een vrijer via de Sint was nodig om de daad te doen, tenzij je het bij de hoeren wilde zoeken, maar dat was voor de jonge meisjes not done.
Hiervan getuigt ook

De vrijer
De grote speculaas- of taaitaaipoppen die met Sinterklaas worden verkocht, worden ook vrijer genoemd. Deze pop gaf een jongen aan een meisje als hij van bil verkering wilde, zie verder hier (hoewel de verwijzing naar Freyer niet klopt). Het attribuut van het hofmaken heeft dus nog altijd een plek in de traditie.


Pepernoten
De pepernoten werden gestrooid omdat ze vruchtbaarheid, zaad symboliseerden (bron), net als rijst bij een huwelijk (in het verleden werden er ook wel noten gestrooid, noten, en met name walnoten, zijn ook een vruchtbaarheidssymbool, wat niet helemaal uit de lucht gegrepen schijnt te zijn, zie hier).
Wie Pepernoten zegt, zegt Piet. En Piet heeft een roe.

De roe
De roe is een vruchtbaarheidssymbool, net als de vergelijkbare "heksenbezem": een bundel bijeengehouden takken.

Het slaan met de roe moest de vruchtbaarheid van jonge vrouwen bevorderen. Daarnaast moest deze "straf" hen aansporen toch maar spoedig aan nageslacht te werken in het huwelijk te treden. Dit gebruik zie je nog wel bij de Sinterklaasvieringen op de Waddeneilanden en bij de Krampus. Waarbij de Sinterklazen, Zwarte Pieten, Krampussen etc de jongemannen in de huwbare leeftijd zijn en de af te ranselen "slachtoffers" de huwbare jonge vrouwen.

Schoen
Een van de bizarre gebruiken is om je schoen te zetten met Sinterklaas. De schoen is een symbool voor het vrouwelijke geslachtsdeel - denk daar nog eens aan als je koters bij de kachel staan te kwelen. Daar douwen we dan "voor het paard" een fikse 30 cm winterpeen in en de volgende dag vinden we er niet geheel onverwacht zaad pepernoten of andere cadeautjes.
Zoals bijvoorbeeld marsepeinen

Kikkers en muizen
Zowel kikkers als muizen zijn vruchtbaarheidssymbolen. De muis is zelfs het symbool van het verlangen van de vrouw naar een goede beurt vruchtbaarheid (bron) èn tegelijkertijd een symbool van de ziel - wat niet zo heel erg raar is want er wordt wel geloofd dat de ziel op een bepaald moment de (nog net niet?) zwangere vrouw moet binnenglippen om het ongeboren kind te bezielen.
De kikker staat voor voorspoed en geluk, wat op zich niet gek is omdat vroeger voorspoed was gekoppeld aan vruchtbaarheid van land en vee èn het eigen nageslacht.

Paard
De 30 cm winterwortel is voor "het paard van Sinterklaas". Het paard is een symbool voor mannelijke viriliteit en wellust. In een obscuur verhaal over een "völsi" te vinden, een met look in linnen gewikkelde paardenpenis die ritueel werd gebruikt. Men vermoed dat het een beschrijving is van een oeroud heidens vruchtbaarheidsritueel (bron). Een gezellig ritueel voor bij de pepernoten toch?
Overigens is dat paard een schimmel of mogelijk een wit paard, en witte paarden werden gebruikt om de toekomst te voorspellen. Daarnaast waren paarden wezens die je naar het dodenrijk konden brengen, en wit is de kleur van de dood (spoken, geesten, elven).

De connectie tussen de dood en vruchtbaarheid komt bij winterfeesten veel voor. Op dat moment is de grond "dood", maar in het voorjaar moet er weer iets gaan groeien en dat "zit al in de aarde". Daar draaien veel mythen om, zoals die over Skadi (van wie wel wordt gezegd dat het een zwarte godin was, net als de slavische Baaba), over Demeter, etc.

De schoorsteen
De schoorsteen kan gezien worden als een doorgang naar het dodenrijk. Belangrijker is echter dat de schoorsteen boven de haard zit en de haard de plaats is waar je roet en as kunt vinden. De haard was overigens het hart van het huis, een heilig gebied, gewijd aan godinnen als Hera.
Roet en as brengen geluk. Mensen smeren het op hun gezicht als geluksbrenger en/of afweermiddel tegen het kwaad (zie o.a. de documentaire van Arnold Jan Scheer).
Dat is ook een van de redenen dat de schoorsteenveger geluk brengt en een graag geziene gast bij bruiloften is. Zwarte Piet werd soms wel als een soort schoorsteenveger gezien.


De schoorsteenveger hoort bij het feest van Oud en Nieuw (Silvester) om het nieuwe jaar van geluk te voorzien. Ook hoort bij dat winterfeest het voorspellen van de toekomst (tingieten).
denk ook aan het askruisje op je hoofd met Carnaval of Pasen.

Zwart
Zwart, als zwarte aarde en aarde onder verbrand gewas is de kleur van de vruchtbaarheid. Reden te meer om Zwarte Piet zwart te houden. Net als andere wintergeesten, zoals de "zwarte koning" bij Driekoningen (dat valt op Perchtadag).
Daarnaast is het de kleuren van geesten uit het dodenrijk, zoals Harlekijn en "de duivel".

Rood en mijter
Wat heeft er een rode top? De mijter van Sinterklaas is rood, maar dat is eerder een kleur voor kardinalen dan voor bisschoppen, bisschoppen dragen paars. Is de mijter een symbool voor de "roodgepunte lans"? Er zijn mensen die in die richting denken. Verder is rood bij uitstek de kleur van de seks, van de bordelen, van de hoeren, van het red light district.

Spanje
Seks had vroeger een andere status. Het kon tot nageslacht leiden en dat had gevolgen voor de erfenis van de familie, dus moest je je leuter niet overal insteken/niet iederes leuter in je laten steken. Seks was binnen het huwelijk een noodzaak, zodat er nageslacht geproduceerd kon worden zodat de erfenis veilig kon worden gesteld. Daarom is het logisch dat de voorouders, dood en levend, zich bemoeien met de vruchtbaarheid.
Zoals eerder gesteld: Zwarte Piet is een voorouder uit het dodenrijk, het Paard van Sinterklaas brengt de Klaas uit het dodenrijk naar ons, de geschenken komen via de schoorsteen uit het dodenrijk in onze schoen, in meer dan één mythe ligt het dodenrijk aan de overkant van een water en het is dan ook niet verbazingwekkend dat Spanje voor de oude Kelten gelijkstond aan het land van de voorouders en dus het dodenrijk.

Onze voorouder Sinterklaas komt vanuit Spanje hier kijken of we wel voldoende nageslacht produceren, strooit daarbij met zaad en laat zijn knecht de meisjes afranselen zodat ze maar snel kinderen produceren.

Veel van de punten die ik heb genoemd passen prima in de vruchtbaarheidscultussen die in Europa (en vooral ons gebied) bekend zijn, maar ze slaan nergens op als je gelooft dat Sinterklaas iets met slavernij heeft te maken.
  dinsdag 24 oktober 2017 @ 14:14:39 #195
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174626509
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 08:36 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Deze discussie loopt al meer dan 80 draadjes, en elke keer is wel gezegd dat blackface iets totaal anders is.

Verwachten dat sommige hardleerse mensen het na 80+ keer een keer doorhebben is onderhand wel érg optimistisch.
Er zijn er maar weinigen die de vorige topics lezen.
pi_174626861
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 11:39 schreef Montagui het volgende:

[..]

Zolang de anti-Pieten geloven in de kracht van herhaling, zit er niets anders op dan diezelfde kracht ook te blijven gebruiken.

Niet dat ik er enige fiducie in heb dat ze het willen snappen. Maar niet reageren en hen er mee weg laten komen lijkt me vooralsnog geen optie.
Dus de voortgang van het debat is de schuld van de vijand ?
Jij bent onschuldig ?
  dinsdag 24 oktober 2017 @ 14:28:12 #197
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_174626925
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 08:22 schreef Bottendaal het volgende:
Je bent sowieso een heel triest figuur als je bij een sinterklaasoptocht waar dus kinderen bij zijn met je shirtje zwarte piet is racisme gaat staan.
Blijkbaar leren die kinderen het niet van hun ouders. Takes a village enzo.
wooblabalurg
  Leukste jonkie 2022 dinsdag 24 oktober 2017 @ 14:32:51 #198
213457 engine
pi_174627036
quote:
Schoen
Een van de bizarre gebruiken is om je schoen te zetten met Sinterklaas. De schoen is een symbool voor het vrouwelijke geslachtsdeel - denk daar nog eens aan als je koters bij de kachel staan te kwelen. Daar douwen we dan "voor het paard" een fikse 30 cm winterpeen in en de volgende dag vinden we er niet geheel onverwacht zaad pepernoten of andere cadeautjes.
Zoals bijvoorbeeld marsepeinen
_O-

Krijgt "de zak van sinterklaas" ook weer een andere betekenis :D

Maar voor mij persoonlijk is de eigenlijke herkomst van het verhaal en of het nu wel of niet naar slaven verwijst niet zo interessant. Als een grote groep mensen zich daar beledigd/gediscrimineerd door voelen, pas je dat aan. Kleine moeite.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
  dinsdag 24 oktober 2017 @ 15:07:04 #199
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174627894
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 14:32 schreef eNGine10 het volgende:

[..]

_O-

Krijgt "de zak van sinterklaas" ook weer een andere betekenis :D

Maar voor mij persoonlijk is de eigenlijke herkomst van het verhaal en of het nu wel of niet naar slaven verwijst niet zo interessant. Als een grote groep mensen zich daar beledigd/gediscrimineerd door voelen, pas je dat aan. Kleine moeite.
Nee, ze voelen zich beledigd waar er geen belediging is.
Het gaat niet om een grote groep mensen, maar om een marginale groep.
Door wijzigingen aan te brengen, gaat de symboliek verloren en heeft dat feest geen enkele zin meer voor degenen die het traditioneel vieren.
Waarom zou je iets dat een grote groep koestert wijzigen als slechts een nihile groep ervoor kiest zich beledigd/gekwetst te voelen?

En om terug te komen op een vraag die eerder was gesteld: wanneer houden die paar mensen op zich beledigd en gekwetst te voelen? Hoeveel moet er wijzigen? Voor Jeffrey Airfryer moet het hele Sinterklaasfeest kapot (en dan nog de herstelbetalingen).
Kleine moeite? Het is minder moeite om het zo te laten en die zeurpieten in hun sop te laten gaarkoken met hun black privilege.
  dinsdag 24 oktober 2017 @ 15:10:40 #200
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_174627981
Nederland is trots op zijn Slavernij verleden en daarom vieren we Sinterklaas. Door blanke mensen zich te laten verkleden als slaaf. En zo terug te denken aan die tijd hoe goed slaven het wel niet hadden.
  dinsdag 24 oktober 2017 @ 15:12:46 #201
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174628035
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 15:10 schreef KingRadler het volgende:
Nederland is trots op zijn Slavernij verleden en daarom vieren we Sinterklaas. Door blanke mensen zich te laten verkleden als slaaf. En zo terug te denken aan die tijd hoe goed slaven het wel niet hadden.
Dat doen alleen sommige zwarten en een hand vol whitey helpers.
pi_174628213
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 15:07 schreef Lunatiek het volgende:
Voor Jeffrey Airfryer moet het hele Sinterklaasfeest kapot
Is dat zo? Linkje + quote svp
Of is dat jouw overdreven fantasie
  Leukste jonkie 2022 dinsdag 24 oktober 2017 @ 15:27:00 #203
213457 engine
pi_174628435
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 15:07 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee, ze voelen zich beledigd waar er geen belediging is.
Het gaat niet om een grote groep mensen, maar om een marginale groep.
Zich beledigd voelen is genoeg om beledigd te zijn.

En als ik zeg grote groep, snap ik best dat het misschien maar 5% is.
Maar als je met kleine ingrepen kunt verkomen dat 5% van de samenleving zich beledigd voelt vind ik dat een kleine moeite.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
pi_174628604
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 15:27 schreef eNGine10 het volgende:

[..]

Zich beledigd voelen is genoeg om beledigd te zijn.

En als ik zeg grote groep, snap ik best dat het misschien maar 5% is.
Maar als je met kleine ingrepen kunt verkomen dat 5% van de samenleving zich beledigd voelt vind ik dat een kleine moeite.
Er zijn al genoeg 'kleine' ingrepen geweest, maar het is nooit genoeg. Daarbij is er 1 'kleine' ingreep die traditionalisten niet kunnen toestaan omdat daarmee een zeer groot deel van de symboliek verloren gaat, en dat is de kleur zwart.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  dinsdag 24 oktober 2017 @ 15:36:07 #205
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_174628690
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 15:33 schreef Montagui het volgende:

[..]

Er zijn al genoeg 'kleine' ingrepen geweest, maar het is nooit genoeg. Daarbij is er 1 'kleine' ingreep die traditionalisten niet kunnen toestaan omdat daarmee een zeer groot deel van de symboliek verloren gaat, en dat is de kleur zwart.
Bij traditionalisten denk ik aan van die volkstammen met botjes door hun neus die vroeger met felrode lippen werden getekend. Die goeie ouwe tijd.
wooblabalurg
  dinsdag 24 oktober 2017 @ 15:39:25 #206
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_174628770
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 15:33 schreef Montagui het volgende:

[..]

Er zijn al genoeg 'kleine' ingrepen geweest, maar het is nooit genoeg. Daarbij is er 1 'kleine' ingreep die traditionalisten niet kunnen toestaan omdat daarmee een zeer groot deel van de symboliek verloren gaat, en dat is de kleur zwart.
Dus volgens jou is de symboliek van het Sinterklaas feest het uitbeelden van de slavernij en de blanke suprematie en niet een kinderfeest, waarbij een stel geschminkte mensen en een witte baard op een paard, kinderen probeert te plezieren?
"Hoka Hey!"
pi_174629390
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 15:39 schreef matspontius het volgende:

[..]

Dus volgens jou is de symboliek van het Sinterklaas feest het uitbeelden van de slavernij en de blanke suprematie en niet een kinderfeest, waarbij een stel geschminkte mensen en een witte baard op een paard, kinderen probeert te plezieren?
Nee, probeer het nog eens.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_174629896
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 15:39 schreef matspontius het volgende:

[..]

Dus volgens jou is de symboliek van het Sinterklaas feest het uitbeelden van de slavernij en de blanke suprematie en niet een kinderfeest, waarbij een stel geschminkte mensen en een witte baard op een paard, kinderen probeert te plezieren?
Een stroman volgens het boekje. Chapeau! _O-
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_174631569
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 15:33 schreef Montagui het volgende:

[..]

Er zijn al genoeg 'kleine' ingrepen geweest, maar het is nooit genoeg. Daarbij is er 1 'kleine' ingreep die traditionalisten niet kunnen toestaan omdat daarmee een zeer groot deel van de symboliek verloren gaat, en dat is de kleur zwart.
ga toh met je witte schimmel het dak op...
De kleur zwart is niet de kern van sint nicolaas vereringen.
Net zo min als het paard en de baard wit moeten zijn.
pi_174632021
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 18:01 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

ga toh met je witte schimmel het dak op...
De kleur zwart is niet de kern van sint nicolaas vereringen.
Net zo min als het paard en de baard wit moeten zijn.
Het gebruik van de kleur zwart is juist een constante door tijd en plaats.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_174632310
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 18:27 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Het gebruik van de kleur zwart is juist een constante door tijd en plaats.
wit en rood ook
is niet de kern van sinttheater
pi_174632476
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 15:39 schreef matspontius het volgende:

[..]

Dus volgens jou is de symboliek van het Sinterklaas feest het uitbeelden van de slavernij en de blanke suprematie en niet een kinderfeest, waarbij een stel geschminkte mensen en een witte baard op een paard, kinderen probeert te plezieren?
Dat is niet zo'n heel sterk argument natuurlijk. Dan kun je de pieten ook groen schminken, sinterklaas een regenboog mijter op zetten en dan is het nog steeds hetzelfde kinderfeest waarin geschminkte mensen en een witte baard op een paard kinderen probeert te plezieren. En na dertig jaar is het paard vervangen door een robot eenhoorn omdat paarden niet meer bereden mogen worden op de openbare weg en is het nog steeds hetzelfde sint feest. Met geschminkte mensen, een baard en kadootjes...
beter een knipoog dan een blauw oog
  dinsdag 24 oktober 2017 @ 19:14:04 #213
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174632931
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 18:01 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

ga toh met je witte schimmel het dak op...
De kleur zwart is niet de kern van sint nicolaas vereringen.
Net zo min als het paard en de baard wit moeten zijn.
Wat is dan wel de kern?

En kom dan niet met dat afgezaagde "het is een kinderfeest". Kijk naar mijn lijst eerder: hoe passen al die dingen bij "de kern" en welke kleur zou daar dan wel bij passen?
pi_174633063
quote:
17s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 14:28 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Blijkbaar leren die kinderen het niet van hun ouders. Takes a village enzo.
De kinderen leren het prima zoals het is, ga iets anders doen in plaats van kinderen pesten, asociaal tuig
pi_174636125
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 19:14 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Wat is dan wel de kern?
kadootjes geven vooral aan kinderen tegenwoordig, want de meeste volwassen hebben geen lol meer in volwassen kadootjes geven.
Die oubolligheid heeft men massaal afgeschaft
Kleur is jouw fixatie voortkomend uit etnische haat van " ze willen ons iets afpakken"
pi_174636165
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 20:59 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

kadootjes geven vooral aan kinderen tegenwoordig, want de meeste volwassen hebben geen lol meer in volwassen kadootjes geven.
Lekker dingen verzinnen.
Conscience do cost.
pi_174636252
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 20:59 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

kadootjes geven vooral aan kinderen tegenwoordig, want de meeste volwassen hebben geen lol meer in volwassen kadootjes geven.
Die oubolligheid heeft men massaal afgeschaft
Kleur is jouw fixatie voortkomend uit etnische haat van " ze willen ons iets afpakken"
Dat is in jouw kringen misschien zo, hier vinden we het nog heel leuk kadootjes te geven
pi_174636263
Ligt het aan mij of is deze ‘discussie’ een stuk minder in de aanloop naar sinterklaas?
pi_174636553
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 21:04 schreef Scrummie het volgende:
Ligt het aan mij of is deze ‘discussie’ een stuk minder in de aanloop naar sinterklaas?
Situatieschets:
pi_174636611
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 21:04 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Dat is in jouw kringen misschien zo, hier vinden we het nog heel leuk kadootjes te geven
Interessant...
Men zou een onderzoek moeten doen naar hoeveel % van boven de 18 geven anderen van boven de 18 nog kadootjes ?
pi_174636620
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 21:04 schreef Scrummie het volgende:
Ligt het aan mij of is deze ‘discussie’ een stuk minder in de aanloop naar sinterklaas?
Op een gegeven moment raakt men ook uitgepraat. Nu we weten dat het nooit verboden gaat worden is er ook niet zoveel meer te zeuren.
pi_174636770
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 20:59 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

kadootjes geven vooral aan kinderen tegenwoordig, want de meeste volwassen hebben geen lol meer in volwassen kadootjes geven.
Die oubolligheid heeft men massaal afgeschaft
Kleur is jouw fixatie voortkomend uit etnische haat van " ze willen ons iets afpakken"
Nee, kleur is JOUW fixatie voortkomend uit etnische haat van "ze willen ons iets afpakken". Alsof de kleur zwart exclusief voorbehouden zou zijn aan de donker gekleurde medemens. :')

Er is namelijk niets mis met een blanke die zich zwart schminkt om Othello te spelen.
Er is namelijk ook niets mis met een blanke die zich zwart schminkt als hij een 'duivel' wil spelen.
En er is ook niets mis met een blanke die zich zwart schminkt om een allegorisch duister karakter vol symboliek te spelen zoals Zwarte Piet.

Er is best wel wat mis als een blanke zich zwart schminkt om de donker gekleurde medemens negatief te stereotyperen, zoals het Amerikaanse 'blackface'.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_174638318
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 21:18 schreef Montagui het volgende:

[..]

Nee, kleur is JOUW fixatie voortkomend uit etnische haat van "ze willen ons iets afpakken". Alsof de kleur zwart exclusief voorbehouden zou zijn aan de donker gekleurde medemens. :')
Halllooo jij wilt persé dat zp-acteurs zich zwart schminken ... omdat het zogenaamd heel belangrijk is voor de sintviering. Ik wil dat niet. Jij fixeert je daarop
Het gaat jou meer om verzet tegen aanwezigheid en stemmen van etnische nieuwkomers dan dat het werkelijk om zp gaat.

Gedreven zp-fans in dit debat verdommen het ook zich in te leven in de gevoelens van donkere mensen die het niet leuk vinden geïmiteerd te worden ... dat hun uiterlijk als karikatuur wordt weggezet in het zp-theater.
Of het is simpelweg racisme. etnische haat of een verontrustend verdergaand gebrek aan empathie.
  Moderator dinsdag 24 oktober 2017 @ 22:23:20 #224
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174638594
dat zijn nogal aannames
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 24 oktober 2017 @ 22:51:06 #225
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174639378
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 20:59 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

kadootjes geven vooral aan kinderen tegenwoordig, want de meeste volwassen hebben geen lol meer in volwassen kadootjes geven.
Die oubolligheid heeft men massaal afgeschaft
Niet waar ik woon. Niet bij de mensen die ik ken. Sinterklaas wordt volop gevierd door volwassenen.
Standaard brengt Sinterklaas een bezoek aan het bejaardenhuis. Bij oudere kinderen en jongvolwassenen is het feest razendpolulair. Menig volwassene zou het feest niet willen missen, lekker surprises en plaaggedichten. De pleuris breekt uit op het werk als er geen Sinterklaasviering is met voor elk een chocoladeletter. En de cadeautjes zijn maar aardigheidjes, het gaat om iets anders - juist met Sinterklaas zijn Nederlanders weinig gierig.

[ Bericht 1% gewijzigd door Lunatiek op 24-10-2017 23:11:14 ]
  dinsdag 24 oktober 2017 @ 23:08:54 #226
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174639774
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 22:12 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Halllooo jij wilt persé dat zp-acteurs zich zwart schminken ... omdat het zogenaamd heel belangrijk is voor de sintviering. Ik wil dat niet. Jij fixeert je daarop
Het gaat jou meer om verzet tegen aanwezigheid en stemmen van etnische nieuwkomers dan dat het werkelijk om zp gaat.

Gedreven zp-fans in dit debat verdommen het ook zich in te leven in de gevoelens van donkere mensen die het niet leuk vinden geïmiteerd te worden ... dat hun uiterlijk als karikatuur wordt weggezet in het zp-theater.
Of het is simpelweg racisme. etnische haat of een verontrustend verdergaand gebrek aan empathie.
Je draait de boel lekker om. Jij wilt aanstoot nemen omdat je dan lekker de racismekaart kunt spelen.
Het gaat niet om verzet tegen etnische nieuwkomers, die zijn (vanouds) van harte welkom bij de Sinterklaasviering en kunnen daar net als alle anderen anoniem de rol van Piet op zich nemen, of die van (witgeschminckte) Sint. Net als in enkele bekende landen van herkomst: Suriname, Antillen.

Het zijn de anti-pieten die weigeren zich in te leven in de veelzijdige Nederlandse cultuur die zij ten onrechte van racisme betichten, die weigeren hun huiswerk te doen en die steeds hetzelfde riedeltje afsteken zonder argumenten die hun eventuele gelijk zouden kunnen onderbouwen. Het zijn de anti-pieten die oeroude tradities niet willen erkennen omdat het niet in hun straatje past, een straatje dat in hun ogen naar erkenning van hun onnoembare leed als slavennageslacht en daarom herstelbetalingen moet leiden.
Het zijn ook de anti-pieten die door hun intolerante gedrag de zwarten die wèl deel uitmaken van de Nederlandse cultuur (en vanouds gewoon Sinterklaas vieren) een mes in de rug steken.

Als Zwarte Piet een (stereotype) neger(slaaf) moest voorstellen, zag hij er wel anders uit. Geen enkele moderne zwarte mens komt qua uiterlijk ook maar in de buurt van Zwarte Piet.

[ Bericht 4% gewijzigd door Lunatiek op 24-10-2017 23:15:12 ]
pi_174642027
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 22:12 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Halllooo jij wilt persé dat zp-acteurs zich zwart schminken ... omdat het zogenaamd heel belangrijk is voor de sintviering. Ik wil dat niet. Jij fixeert je daarop
Het gaat jou meer om verzet tegen aanwezigheid en stemmen van etnische nieuwkomers dan dat het werkelijk om zp gaat.

Gedreven zp-fans in dit debat verdommen het ook zich in te leven in de gevoelens van donkere mensen die het niet leuk vinden geïmiteerd te worden ... dat hun uiterlijk als karikatuur wordt weggezet in het zp-theater.
Of het is simpelweg racisme. etnische haat of een verontrustend verdergaand gebrek aan empathie.
Wat je zegt bent je zelf.....

Typische uitspraken van een extreem links activist. Zo gauw iemand een andere mening heeft, hoe links ook, dan is diegene de racist, de hater, de nazi, etc. Jij hebt daar met name een handje van om ieder die niet jouw mening is toegedaan daarvan te betichten. Duidelijk dus dat gebrek aan empathie bij uitstek in jouw hoek te vinden is.

Ik kan me namelijk best vinden in de gedachtegang van met name donkere mensen die aanstoot nemen aan de figuur Zwarte Piet. Echter een klein beetje energie steken in het begrijpen van de traditie met zijn talloze achtergronden is teveel gevraagd. Mocht men dat onverhoopt toch doen dan nóg mag je er aanstoot aan nemen, maar hopelijk kan je dan de Sinterklaasvierders hún interpretatie van Zwarte Piet die niets met racisme of slavernij of white supremacy te maken heeft gunnen of gedogen. Iedereen mag aan het feest meedoen, maar het hoeft niet. :)
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_174647438


Josephine Baker: activiste voor de zwarten in Amerika.
Komt in 1957 naar NL en stoort zich niet aan Zwarte Piet.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  Leukste jonkie 2022 woensdag 25 oktober 2017 @ 13:41:00 #229
213457 engine
pi_174648080
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 13:10 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[ afbeelding ]

Josephine Baker: activiste voor de zwarten in Amerika.
Komt in 1957 naar NL en stoort zich niet aan Zwarte Piet.
Dus?
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
pi_174648633
quote:
2s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 13:41 schreef eNGine10 het volgende:

[..]

Dus?
Sommige anti-Pieten beweren dat we decennia lang met dovemans oren hebben geluisterd naar de bezwaren van de zwarte medemens. Wat is het verschil in mindset van Josephine Baker en Quincy Gario?
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_174648642
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 13:10 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[ afbeelding ]

Josephine Baker: activiste voor de zwarten in Amerika.
Komt in 1957 naar NL en stoort zich niet aan Zwarte Piet.
Dat noemt men ook wel fatsoen hebben en mensen in hun waarde laten. Misschien niet zo geschikt voor dit onderwerp maar dat schijnt nog te bestaan. Niet dat dit hier het geval is, valt alleen niet uit te sluiten.
wooblabalurg
pi_174648726
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 13:10 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[ afbeelding ]

Josephine Baker: activiste voor de zwarten in Amerika.
Komt in 1957 naar NL en stoort zich niet aan Zwarte Piet.
Ze heeft ook wel een apart pakje aan. Is dat een bepaalde klederdracht?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-10-2017 14:12:28 ]
  Leukste jonkie 2022 woensdag 25 oktober 2017 @ 14:36:18 #233
213457 engine
pi_174649168
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 14:06 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Sommige anti-Pieten beweren dat we decennia lang met dovemans oren hebben geluisterd naar de bezwaren van de zwarte medemens. Wat is het verschil in mindset van Josephine Baker en Quincy Gario?
Het verschil is dat ze in verschillende tijden leven.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
pi_174649918
quote:
2s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 14:36 schreef eNGine10 het volgende:

[..]

Het verschil is dat ze in verschillende tijden leven.
Welk "nieuw feit" is er tussen 1957 en 2010 bij gekomen?
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  Leukste jonkie 2022 woensdag 25 oktober 2017 @ 15:36:57 #235
213457 engine
pi_174650269
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 15:16 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Welk "nieuw feit" is er tussen 1957 en 2010 bij gekomen?
Het gaat niet over een enkel feit. Maar bijvoorbeeld de samenstelling van onze samenleving is veranderd. De beleving (ten opzichte van vanalles) van ons als samenleving is veranderd en onze manier van leven is veranderd.

Of hoeveel mensen zaten er in '57 al op Fok! te discussieren?
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
pi_174654333
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 07:32 schreef Montagui het volgende:

[..]

Wat je zegt bent je zelf.....

Typische uitspraken van een extreem links activist. Zo gauw iemand een andere mening heeft, hoe links ook, dan is diegene de racist, de hater, de nazi, etc. Jij hebt daar met name een handje van om ieder die niet jouw mening is toegedaan daarvan te betichten. Duidelijk dus dat gebrek aan empathie bij uitstek in jouw hoek te vinden is.
Je plakt mij een etiketje op en je schuift mij jouw verzonnen foute meningen in de schoenen .
Nogal lullig van je . Maar ik zal je niet met gelijke intolerante munt terugbetalen en je een extreemrechtse activist noemen.
kijk eens in de spiegel... en durf te erkennen dat jij zelf de schepper ben van die foute meningen.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 woensdag 25 oktober 2017 @ 19:49:53 #237
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_174656056
We gaan elkaar hier geen witje of zwartje of andere kut koosnaampjes geven.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_174657781
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 21:13 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Situatieschets:
[ afbeelding ]
Klopt.
Moe van het gejank, gewegkijk, genegeer en de leugens van de sjw's als jij inderdaad.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_174657804
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 19:49 schreef Straatcommando. het volgende:
We gaan elkaar hier geen witje of zwartje of andere kut koosnaampjes geven.
Wat zeg je, honneponnetje van ons? :P
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_174658031
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 18:46 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je plakt mij een etiketje op en je schuift mij jouw verzonnen foute meningen in de schoenen .
Nogal lullig van je . Maar ik zal je niet met gelijke intolerante munt terugbetalen en je een extreemrechtse activist noemen.
kijk eens in de spiegel... en durf te erkennen dat jij zelf de schepper ben van die foute meningen.
Je loopt al jaren, vooral hier in dit topic, iedereen die jou tegenspreekt uit te maken voor alles wat los en vast zit op impliciete en achterbakse wijze. Dus als jij een keer wordt aangesproken, moet je gewoon niet zo janken. Incasseer het als een vent. Je lokt het zelf uit en weigert al jaren in de spiegel te kijken.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_174661944
Geheel in lijn met de opdracht van de (vaak onzichtbare) kracht achter de campagne, Sandew Hira, wordt nu de focus gelegd op de scholen en kinderen en internationalisatie. Zie voor dat originele plan de campagne mijn eerdere posting in 2015:
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 17:42 schreef Montagui het volgende:

Posting 235 in dat topic.

Op 6 oktober van dit jaar heeft hij nu e.e.a. geevalueerd en komt tot de aanbeveling om de focus nu te leggen op scholen en internationalisatie. (Overigens is hij daarbij ook niet echt te spreken over organisatie der anti-Pieten).
quote:
EVALUATIE ZES JAAR STRIJD TEGEN ZWARTE PIET

Focus op scholen, kinderen en gezinnen
De protesten bij de nationale intochten zullen gewoon doorgaan. Maar er zou ook een focus moeten zijn op de plek waar het feest het meest intensief gevoerd wordt: op scholen.

Internationalisatie
Een tweede focus is internationalisatie. De periode in de aanloop naar 5 december biedt geweldig veel visueel materiaal om in het buitenland zichtbaar te maken hoe racistisch Nederland is.

Het vraagstuk van organisatie
Of dit zal werken hangt af van het vraagstuk van organisatie. De sociale beweging wordt gekenmerkt voor versplintering, leiderschapsissues, en een cultuur van verdeeldheid en onderlinge confrontatie in plaats van een cultuur van solidariteit en discussie.
http://www.iisr.nl/kennis(...)d-tegen-zwarte-piet/

Vanavond was er een eerste voorlichtingsavond over de aanpak op scholen (uiteraard met Jerry Afriyie) in Nijmegen in (links bolwerk) de Klinker:

https://grotebroek.nl/ind(...)uders-tegen-racisme/

En gaat het al meteen mis, waarbij geweld niet geschuwd werd. Uit de eerste berichten voornamelijk uit de anti-Pieten groep:
quote:
Rechtse demonstranten: Wij kregen klappen bij links bolwerk
https://www.gelderlander.(...)ks-bolwerk~a3b1a528/
quote:
Rake klappen om Zwarte Piet in Nijmegen
http://www.omroepgelderla(...)rte-Piet-in-Nijmegen

En Sandew heeft ze nog zo gewaarschuwd geen geweld te gebruiken.....

Ik mag toch hopen dat dit geen opmaat is tot erger. :(
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  woensdag 25 oktober 2017 @ 23:58:24 #242
104871 remlof
Europees federalist
pi_174662979
Alleen nog maar Sinterklazen gezien bij de promotie in de winkels, het gaat goed.
pi_174663937
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 23:07 schreef Montagui het volgende:
Geheel in lijn met de opdracht van de (vaak onzichtbare) kracht achter de campagne, Sandew Hira, wordt nu de focus gelegd op de scholen en kinderen en internationalisatie. Zie voor dat originele plan de campagne mijn eerdere posting in 2015:

[..]

Op 6 oktober van dit jaar heeft hij nu e.e.a. geevalueerd en komt tot de aanbeveling om de focus nu te leggen op scholen en internationalisatie. (Overigens is hij daarbij ook niet echt te spreken over organisatie der anti-Pieten).

[..]

http://www.iisr.nl/kennis(...)d-tegen-zwarte-piet/

Vanavond was er een eerste voorlichtingsavond over de aanpak op scholen (uiteraard met Jerry Afriyie) in Nijmegen in (links bolwerk) de Klinker:

https://grotebroek.nl/ind(...)uders-tegen-racisme/

En gaat het al meteen mis, waarbij geweld niet geschuwd werd. Uit de eerste berichten voornamelijk uit de anti-Pieten groep:

[..]

https://www.gelderlander.(...)ks-bolwerk~a3b1a528/

[..]

http://www.omroepgelderla(...)rte-Piet-in-Nijmegen

En Sandew heeft ze nog zo gewaarschuwd geen geweld te gebruiken.....

Ik mag toch hopen dat dit geen opmaat is tot erger. :(
Zegt toch weer genoeg, en dan janken als ze zelf te hard worden aangepakt worden door de politie
pi_174664148
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 21:04 schreef Scrummie het volgende:
Ligt het aan mij of is deze ‘discussie’ een stuk minder in de aanloop naar sinterklaas?
Dat hangt n beetje af van hoeveel je DWDD en Pauw kijkt, er is buiten de media nooit een probleem geweest.
pi_174664152
quote:
1s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 07:12 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Dat hangt n beetje af van hoeveel je DWDD en Pauw kijkt, er is namelijk buiten de media nooit een probleem geweest.
Ja nooit, maar ook niet toen de discussie wel liep.
  donderdag 26 oktober 2017 @ 07:35:46 #246
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174664216
Je hoort niks over de pietenpopkapotdrukkers - of de actie slaat niet aan bij de anti-piet-activisten, of het wordt buiten de media gehouden. Dus weinig discussie daarover.
En wat die Sandew doet os blijkbaar evenmin nieuwswaardig, dus blijft het stil.
  Redactie Sport donderdag 26 oktober 2017 @ 08:47:44 #247
274204 crew  Mexicanobakker
pi_174664748
https://www.rtlnieuws.nl/(...)megen-om-zwarte-piet

Gezellig knokken vanwege pietje.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  Leukste jonkie 2022 donderdag 26 oktober 2017 @ 09:06:22 #248
213457 engine
pi_174664980
quote:
14s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 23:58 schreef remlof het volgende:
Alleen nog maar Sinterklazen gezien bij de promotie in de winkels, het gaat goed.
Misschien dit jaar gewoon een keer alles omdraaien. Één zwarte piet op een paard en een heel gevolg aan Sinterklazen er achteraan. Wie weet bevalt het wel.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
  donderdag 26 oktober 2017 @ 09:25:31 #249
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_174665226
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 22:12 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Halllooo jij wilt persé dat zp-acteurs zich zwart schminken ... omdat het zogenaamd heel belangrijk is voor de sintviering. Ik wil dat niet. Jij fixeert je daarop
Het gaat jou meer om verzet tegen aanwezigheid en stemmen van etnische nieuwkomers dan dat het werkelijk om zp gaat.

Gedreven zp-fans in dit debat verdommen het ook zich in te leven in de gevoelens van donkere mensen die het niet leuk vinden geïmiteerd te worden ... dat hun uiterlijk als karikatuur wordt weggezet in het zp-theater.
Of het is simpelweg racisme. etnische haat of een verontrustend verdergaand gebrek aan empathie.
Man, wat ben jij simpel. Altijd maar dat denken vanuit de slachtofferrol. Ik kan je verzekeren dat de meerderheid van de Nederlandse inwoners zwarte piet niet ziet als een karikatuur van de zwarte medemens maar gewoon als hulpje van Sinterklaas, die zwart is vanwege de roet. Niet meer of minder. Denk jij nou werkelijk dat het Sinterklaas feest de bedoeling heeft om de zwarte medemensen te ridiculiseren? Het is een kinderfeest, het gaat om kinderen en niet om gefrustreerde volwassenen. Begrijp dat eens 8)7

Overigens kan de term feest inmiddels wel definitief in de koelkast want elk jaar wordt de sfeer voor de kinderen compleet verziekt door voor- en tegenstanders. Met dank aan de anti-pieten beweging oO/

Wat gaat volgen, de Kerstman wegzetten als karikatuur voor de dikke medemens? Ook maar afschaffen dan? Alhoewel bepaalde bevolkingsgroepen in Nederland aan dit feest ook al aanstoot nemen ....................... Suikerfeest mag uiteraard wel, maar Kerst hebben we toch liever niet .................................... :r
"Hoka Hey!"
pi_174665298
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 09:25 schreef matspontius het volgende:

[..]

Man, wat ben jij simpel. Altijd maar dat denken vanuit de slachtofferrol. Ik kan je verzekeren dat de meerderheid van de Nederlandse inwoners zwarte piet niet ziet als een karikatuur van de zwarte medemens maar gewoon als hulpje van Sinterklaas, die zwart is vanwege de roet. Niet meer of minder. Denk jij nou werkelijk dat het Sinterklaas feest de bedoeling heeft om de zwarte medemensen te ridiculiseren? Het is een kinderfeest, het gaat om kinderen en niet om gefrustreerde volwassenen. Begrijp dat eens 8)7

Overigens kan de term feest inmiddels wel definitief in de koelkast want elk jaar wordt de sfeer voor de kinderen compleet verziekt door voor- en tegenstanders. Met dank aan de anti-pieten beweging oO/

Wat gaat volgen, de Kerstman wegzetten als karikatuur voor de dikke medemens? Ook maar afschaffen dan? Alhoewel bepaalde bevolkingsgroepen in Nederland aan dit feest ook al aanstoot nemen ....................... Suikerfeest mag uiteraard wel, maar Kerst hebben we toch liever niet .................................... :r
Je hebt hier een goed punt, het feest is al aardig verziekt door die zuurpruimen
pi_174667696
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 09:25 schreef matspontius het volgende:

[..]

Overigens kan de term feest inmiddels wel definitief in de koelkast want elk jaar wordt de sfeer voor de kinderen compleet verziekt door voor- en tegenstanders. Met dank aan de anti-pieten beweging oO/

Wat gaat volgen, de Kerstman wegzetten als karikatuur voor de dikke medemens? Ook maar afschaffen dan? Alhoewel bepaalde bevolkingsgroepen in Nederland aan dit feest ook al aanstoot nemen ....................... Suikerfeest mag uiteraard wel, maar Kerst hebben we toch liever niet .................................... :r
Ben je mal. Bijna alle intochten gaan gepaard met zwarte pieten. De zwarte piet is nooit van weggeweest. Ik vind het gezeur van de tegenstanders ook steeds meer verstommen. Ze beseffen dat ze hun zaak hebben verloren en dat doorzeuren geen enkel soelaas biedt.

Opgroeiend in een vrije samenleving had ik nooit kunnen denken dat we enkele decennia later in een vertruttingssamenleving zouden zijn beland. Nu weer dat gezeur over het afsteken van vuurwerk.

Ik denk dat de beste remedie tegen gezeur het volkomen negeren van dat gezeur moet zijn. Leef en laten leven. Als een ander bewust kiest voor een hoge bloeddruk vanwege alle verzonnen ergernissen. Laat hem dan.
  donderdag 26 oktober 2017 @ 11:40:53 #252
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_174667780
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 11:37 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ben je mal. Bijna alle intochten gaan gepaard met zwarte pieten. De zwarte piet is nooit van weggeweest. Ik vind het gezeur van de tegenstanders ook steeds meer verstommen. Ze beseffen dat ze hun zaak hebben verloren en dat doorzeuren geen enkel soelaas biedt.

Opgroeiend in een vrije samenleving had ik nooit kunnen denken dat we enkele decennia later in een vertruttingssamenleving zouden zijn beland. Nu weer dat gezeur over het afsteken van vuurwerk.

Ik denk dat de beste remedie tegen gezeur het volkomen negeren van dat gezeur moet zijn. Leef en laten leven. Als een ander bewust kiest voor een hoge bloeddruk vanwege alle verzonnen ergernissen. Laat hem dan.
Mee eens, maar helaas leid dit maar laten tot gewelddadigheden bij bijeenkomsten met (hele kleine) kinderen en dat vind ik het meest storend. Kijk, als die gefrustreerde volwassen elkaar afmaken, alla, heb ik geen moeite mee. Maar ga geen geweld profileren bij een feestje waar vele kinderen aanwezig zijn. Het gaat om de kinderen en niet om de frustratie gevoelens van volwassenen
"Hoka Hey!"
  donderdag 26 oktober 2017 @ 11:48:30 #253
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_174667940
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 11:37 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ben je mal. Bijna alle intochten gaan gepaard met zwarte pieten. De zwarte piet is nooit van weggeweest. Ik vind het gezeur van de tegenstanders ook steeds meer verstommen. Ze beseffen dat ze hun zaak hebben verloren en dat doorzeuren geen enkel soelaas biedt.

Opgroeiend in een vrije samenleving had ik nooit kunnen denken dat we enkele decennia later in een vertruttingssamenleving zouden zijn beland. Nu weer dat gezeur over het afsteken van vuurwerk.

Ik denk dat de beste remedie tegen gezeur het volkomen negeren van dat gezeur moet zijn. Leef en laten leven. Als een ander bewust kiest voor een hoge bloeddruk vanwege alle verzonnen ergernissen. Laat hem dan.
Jij denkt dat Sylvana en haar medestanders zullen stoppen met hun gehuilebalk? Vast niet, dit is hun core business en anders halen ze de publiciteit niet. Ze veranderen misschien hun strategie. Ik verwacht dat ze door blijven gaan in de landelijke media en de VARA blijft ze gewoon een podium geven bij Pauw, DWDD etc.

Men zal de lokale politiek blijven bespelen, waardoor er in enkele grote gemeenten (Amsterdam uiteraard) toch andersgetinte pieten zullen zijn.

De SJW's zullen niet opgeven.
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_174668021
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 11:40 schreef matspontius het volgende:

[..]

Mee eens, maar helaas leid dit maar laten tot gewelddadigheden bij bijeenkomsten met (hele kleine) kinderen en dat vind ik het meest storend. Kijk, als die gefrustreerde volwassen elkaar afmaken, alla, heb ik geen moeite mee. Maar ga geen geweld profileren bij een feestje waar vele kinderen aanwezig zijn. Het gaat om de kinderen en niet om de frustratie gevoelens van volwassenen
Elkaar afmaken voor een kinderfeest. Hoe groot is dan nog je gezonde verstand? En ook nog in het bijzijn van kleine kinderen, waaronder in het bijzijn van donkergekleurde kinderen die ook het Sinterklaasfeest willen vieren. Compleet van het lotje getikt.

De kern van deze discussie is opzettelijk vervalst. Want de zwarte piet staat in oorsprong niet symbool voor de slavenneger maar voor de moor. Als kind leerde ik dat zwarte piet een spanjaard was want Sinterklaas woonde in Spanje. In mijn kinderlijke fantasie geloofde ik dat alle Spanjaarden eruit zagen als zwarte piet. Zo werkt een kindergeest. Die legt andere linken dan dat volwassenen dat doen.
pi_174668064
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 11:48 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

Jij denkt dat Sylvana en haar medestanders zullen stoppen met hun gehuilebalk? Vast niet, dit is hun core business en anders halen ze de publiciteit niet. Ze veranderen misschien hun strategie. Ik verwacht dat ze door blijven gaan in de landelijke media en de VARA blijft ze gewoon een podium geven bij Pauw, DWDD etc.

Tja, de VARA is zo eenkennig geworden dat ze nog maar een deel van het Nederlandse publiek aantrekt. Steeds dezelfde mensen op hetzelfde podium zetten biedt op een gegeven moment geen soelaas meer.
  Leukste jonkie 2022 donderdag 26 oktober 2017 @ 12:00:39 #256
213457 engine
pi_174668198
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 11:52 schreef Elzies het volgende:

[..]

Elkaar afmaken voor een kinderfeest. Hoe groot is dan nog je gezonde verstand? En ook nog in het bijzijn van kleine kinderen, waaronder in het bijzijn van donkergekleurde kinderen die ook het Sinterklaasfeest willen vieren. Compleet van het lotje getikt.

De kern van deze discussie is opzettelijk vervalst. Want de zwarte piet staat in oorsprong niet symbool voor de slavenneger maar voor de moor. Als kind leerde ik dat zwarte piet een spanjaard was want Sinterklaas woonde in Spanje. In mijn kinderlijke fantasie geloofde ik dat alle Spanjaarden eruit zagen als zwarte piet. Zo werkt een kindergeest. Die legt andere linken dan dat volwassenen dat doen.
Het laten ontsporen van de discussie gebeurd aan beide kanten. Die nuance ontbreekt hier nog wel. Beide kampen wijzen met de beschuldigende vinger.

Dat tweede vind ik wel grappig. Voor zover ik mij kan herinneren heb ik als kind nooit de link gelegd van zwarte piet naar zwarte medemens. Overigens ook niet naar roet. Het was nou eenmaal gewoon zo en had geen verdere verklaring nodig.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
  donderdag 26 oktober 2017 @ 12:03:58 #257
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_174668266
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 11:37 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ik denk dat de beste remedie tegen gezeur het volkomen negeren van dat gezeur moet zijn.
Probleem is alleen dat de nogal fatsoenlijke MSM die mafketels geregeld een uitgebreid podium hebben gegeven.

Vanuit de media was het weerwoord op de zeurpieten non-existent.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_174668293
quote:
2s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 12:00 schreef eNGine10 het volgende:

[..]

Het laten ontsporen van de discussie gebeurd aan beide kanten. Die nuance ontbreekt hier nog wel. Beide kampen wijzen met de beschuldigende vinger.

Zekers. Maar de uiteindelijke conclusie blijft dat je met het beledigen en het opdringen van de eigen waarheid je zeker van je zaak kunt zijn dat je de ander nooit zal weten te overtuigen.
  donderdag 26 oktober 2017 @ 12:06:51 #259
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_174668325
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 12:05 schreef Elzies het volgende:

[..]

Zekers. Maar de uiteindelijke conclusie blijft dat je met het beledigen en het opdringen van de eigen waarheid je zeker van je zaak kunt zijn dat je de ander nooit zal weten te overtuigen.
^O^
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  donderdag 26 oktober 2017 @ 12:58:21 #260
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174669260
quote:
10s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 09:06 schreef eNGine10 het volgende:

[..]

Misschien dit jaar gewoon een keer alles omdraaien. Één zwarte piet op een paard en een heel gevolg aan Sinterklazen er achteraan. Wie weet bevalt het wel.
Niks op tegen als het Zwarte Klazen zijn en het in Amsterdam is. Dan mag die Piet met zijn paard wegblijven en is het weer traditioneel.
pi_174670941
Zwarte Piet stamt af van duivels en piraten. Kijk op www.duivelsenpiraten.nl en download het artikel. Hierin wordt de geschiedenis van Zwarte Piet aan de hand van historische bronnen gereconstrueerd.

Het is voor het eerst dat er een met feiten onderbouwde en aannemelijke theorie is over de oorsprong van zwarte piet. Geen mening of vooroordeel, alleen een feitelijk verhaal.

Download het artikel hier.
pi_174682476






Extreem links heeft er zin in!
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_174683386
En de zwarte pieten chocoladepoppetjesknjiper is inmiddels ook bekend:



https://www.facebook.com/anthonystanley.zimmerman.1
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_174683981
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 23:16 schreef Montagui het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Extreem links heeft er zin in!
Is dat onderste meisje de Leiderdorpse Christa?

https://www.omroepwest.nl(...)-met-geen4meivoormij

Zij was eerder in het nieuws vanwege haar pleidooi om te stoppen met de dodenherdenking omdat die te wit zou zijn.

Het domme punt van haar pleidooi is natuurlijk dat juist de joodse slachtoffers, die toen niet als wit/blank/ariër gezien werden, herdacht worden.

Maar goed, zij is behoorlijk doodgezwegen in de media. Ik heb haar niet gezien bij DWDD, Pauw of RTL Late Night. Dat hadden ze ook met deze discussie moeten doen, gewoon negeren.
pi_174684136
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 14:31 schreef zpdp het volgende:
Zwarte Piet stamt af van duivels en piraten. Kijk op www.duivelsenpiraten.nl en download het artikel. Hierin wordt de geschiedenis van Zwarte Piet aan de hand van historische bronnen gereconstrueerd.

Het is voor het eerst dat er een met feiten onderbouwde en aannemelijke theorie is over de oorsprong van zwarte piet. Geen mening of vooroordeel, alleen een feitelijk verhaal.

Download het artikel hier.
Dit is wel een zwak punt uit het betoog:
quote:
De verhalen hierover vermengen zich in de jaren erna met het oorspronkelijke sinterklaasverhaal. Vanwege de reformatie wordt hier niet over gepubliceerd en is er vanuit geschreven bronnen niets meer over bekend.
Voor de rest, Sinterklaas en Zwarte Piet is een samensmelting van allerlei oudere culturele gebruiken. Wodan op een paard met zijn zwarte raven of Wodan met zijn knechten uit het dodenrijk. Later is dit christelijk overgeschilderd en exotisch gemaakt. Vandaar de bisschop met zijn Moorse knecht.

Zonder Afrikanen was de helper van Sint waarschijnlijk een duivel of een man met zwart gezicht geweest. Deze verschijningsvormen zie je ook in andere landen.
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 00:59:50 #266
168739 Red_85
'echt wel'
pi_174684353
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 23:16 schreef Montagui het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Extreem links heeft er zin in!
Waaw!!

Dit is gewoon een doodsbedreiging.
Sjw'tjes united krijgen hun zin niet met hun leugenachtige woordjes. Dus gaan ze maar over tot geweld.

Be my guest. Kan de nog overige policor goed zien wat voor racistische idioten dat schreeuwgroepje zeurpieten zijn.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 08:28:42 #267
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_174685879
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 23:16 schreef Montagui het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Extreem links heeft er zin in!
Wat een triest figuur dit. Gezien zijn Nederlands en taalgebruik kunnen we zijn denkniveau niet al te hoog inschatten. Wordt zo'n figuur niet opgepakt wegens aanzetten tot geweld?

En die griet daaronder is zo dom en heeft vreselijk slecht onderbouwde argumenten dat werkelijk niemand haar enigszins serieus neemt ............. _O-
"Hoka Hey!"
pi_174687164
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 23:16 schreef Montagui het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Extreem links heeft er zin in!
Ser_Clap heeft er ook zin in zo te zien :D
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_174709051
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 11:59:11 #270
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174710322
Volgens mij had het Sinterklaasgilde al heel lang een lespakket op hun site staan. En dat was gezien hun standpunt vermoedelijk niet anti-piet.
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 12:08:14 #271
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174710454
Ik ben tegen zo'n algemeen pakket, omdat de traditie per streek en stad verschilt. Zo'n verhaal over duivelse piraten is heel interessant voor Veere en omgeving, maar niet relevant voor streken waar de betreffende piraat het nooit tot de folklore schopte. Zo lazen we in een eerder deel ook van de uitleg over iets met brandschattende bisschoppen of zo, wat relevant is voor die streek (ergens rond Eindhoven meen ik me te herinneren). En dan heb je het niet eens over uitwassen als de Sunderklazen (wadden), Zwarte Klazen (Veluwe en Amsterdam) en Sint Pieter (Friesland).
Alles behandelen is teveel. Oppervlakkig behandelen doet geen recht aan streektradities.
pi_174736173
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 00:28 schreef luxerobots het volgende:
Dit is wel een zwak punt uit het betoog:

quote:
De verhalen hierover vermengen zich in de jaren erna met het oorspronkelijke sinterklaasverhaal. Vanwege de reformatie wordt hier niet over gepubliceerd en is er vanuit geschreven bronnen niets meer over bekend.

Voor de rest, Sinterklaas en Zwarte Piet is een samensmelting van allerlei oudere culturele gebruiken. Wodan op een paard met zijn zwarte raven of Wodan met zijn knechten uit het dodenrijk. Later is dit christelijk overgeschilderd en exotisch gemaakt. Vandaar de bisschop met zijn Moorse knecht.

Zonder Afrikanen was de helper van Sint waarschijnlijk een duivel of een man met zwart gezicht geweest. Deze verschijningsvormen zie je ook in andere landen.
Het is geen zwak punt. Het verklaart waardoor dit nooit eerder is ontdekt. Er zijn ondanks het ontbreken van directe teksten wel veel verschillende andere aanwijzingen gevonden.

Eens met je opmerking dat Sinterklaas en Zwarte Piet samensmeltingen zijn van gebruiken uit oudere culturen. De laatste stap van duivels naar Zwarte Piet is echter nooit goed opgehelderd. Deze theorie gaat daarover.
pi_174736247
De voorgangers van Zwarte Piet zijn goed te zien op http://www.wildgeraasdefilm.nl/
De laatste stap van de duivels naar Zwarte Piet wordt hier aannemelijk gemaakt: http://www.duivelsenpiraten.nl/
  zondag 29 oktober 2017 @ 15:58:39 #274
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174736324
Het schijnt dat in het winkelcentrum Streekhof in Grootebroek (Noord-Holland) zwartepietenbaniers waren opgehangen met zwarte zwarte pieten.
Na doodsbedreigingen door anti-pieten aan het adres van het bestuur van Streekhof zijn de banieren weggehaald.
Bron: Faceboek en https://www.nieuwskoerier(...)nner-met-zwarte-piet
Ik verwacht morgen andere bronnen te kunnen vinden.

[ Bericht 20% gewijzigd door Lunatiek op 29-10-2017 16:24:32 ]
  zondag 29 oktober 2017 @ 17:27:22 #275
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_174738364
Bestaat dat achterlijke feest nou nog steeds?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zondag 29 oktober 2017 @ 17:49:51 #276
117098 Hathor
Effe niet
pi_174738826
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 23:16 schreef Montagui het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Extreem links heeft er zin in!
Dat zijn nogal uitspraken van die geitennwollen sok zeg, er worden mensen voor minder van hun bed gelicht.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_174738989
Hier nog een link.

http://onswestfriesland.n(...)et-in-de-ban-update/

Eigenlijk zou er niet gezwicht moeten worden na dreigen met geweld.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_174739044
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 12:08 schreef Lunatiek het volgende:
Ik ben tegen zo'n algemeen pakket, omdat de traditie per streek en stad verschilt. Zo'n verhaal over duivelse piraten is heel interessant voor Veere en omgeving, maar niet relevant voor streken waar de betreffende piraat het nooit tot de folklore schopte. Zo lazen we in een eerder deel ook van de uitleg over iets met brandschattende bisschoppen of zo, wat relevant is voor die streek (ergens rond Eindhoven meen ik me te herinneren). En dan heb je het niet eens over uitwassen als de Sunderklazen (wadden), Zwarte Klazen (Veluwe en Amsterdam) en Sint Pieter (Friesland).
Alles behandelen is teveel. Oppervlakkig behandelen doet geen recht aan streektradities.
Eens. Rondom Eindhoven gaat dat inderdaad om bisschop Sonnius en zijn Moren.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_174748800
En binnenkort 'Wild Geraas 2.0"


Al die zwarte schmink tradities, allemaal stellen ze blijkbaar een negatief stereotiepe neger(slaaf) voor.... :')
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_174748912
Schaf dat hele Sinterklaas maar af. Ik kreeg toch nooit wat.
pi_174750007
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 23:23 schreef Montagui het volgende:
En binnenkort 'Wild Geraas 2.0"


Al die zwarte schmink tradities, allemaal stellen ze blijkbaar een negatief stereotiepe neger(slaaf) voor.... :')
Nee hoor, de meeste niet zelfs.

Uit een onderzoek (1940) van A. Weijnen naar de kleuren/ namen van de Nederlandse 'Zwarte Pieten':

quote:
Blz 49/ 50:

Het is bekend, dat Sinterklaas in de folklore een knecht heeft,
soms zelfs meerdere. Bijna altijd is de knecht zwart, hetgeen
ook in de naam tot uiting komt {zwarte piet, pietjeroet en in
Duitsland Schmutzli). Ook in mijn enquête zijn enkele gegevens
voor zijn teint in Nederland te vinden en behoudens een dozijn
hieronder te behandelen gevallen komt alleen : zwart voor.

Weliswaar bleef heel dikwijls het betreffende gedeelte der
vraag onbeantwoord. Maar dat kan geen bezwaar heten voor
de conclusie, dat bijna overal alle knechts van Sinterklaas
nikkers zijn.
En als er ook al knechts van een andere kleur
voorkwamen, bleek toch ook steeds er naast een zwarte piet te
bestaan.

Praktisch altijd blijkt de knecht dus zwart (of anders : bruin)
te zijn. Een moors-spaanse knecht derhalve.



[ Bericht 18% gewijzigd door Kijkertje op 30-10-2017 04:53:17 ]
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  maandag 30 oktober 2017 @ 05:39:45 #282
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174750231
quote:
6s.gif Op maandag 30 oktober 2017 03:05 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Nee hoor, de meeste niet zelfs.

Uit een onderzoek (1940) van A. Weijnen naar de kleuren/ namen van de Nederlandse 'Zwarte Pieten':

[..]

Misschien even het jaar van uitgave tot je laten doordringen?
pi_174750617
quote:
6s.gif Op maandag 30 oktober 2017 03:05 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Nee hoor, de meeste niet zelfs.

Uit een onderzoek (1940) van A. Weijnen naar de kleuren/ namen van de Nederlandse 'Zwarte Pieten':

[..]

Nikker: http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/nikker1

Aangezien hij in het stuk nergens verwijst naar negers, en wel naar duivels, lijkt me deze verwijzing naar nikker meer op zijn plaats.

De Moors-Spaanse knecht. Zie hiervoor de Eindhovense verklaring met bisschop Sonnius en zijn Moorse beulsknechten:

http://www.eindhoven-in-b(...)orie-van-Zwarte-Piet

Zoveel verhalen, zoveel waarheden. Het is maar wat je er in wíl zien.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  maandag 30 oktober 2017 @ 09:36:08 #284
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174751780
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2017 07:38 schreef Montagui het volgende:

Zoveel verhalen, zoveel waarheden. Het is maar wat je er in wíl zien.
Het gaat nu meer om wat je toegestaan wordt wat je erin màg zien.
Iets anders willen zien dan is toegestaan is thoughtcrime geworden.
  maandag 30 oktober 2017 @ 10:50:34 #285
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_174753079
[quote]0s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 11:37 schreef Elzies het volgende:
Nu weer dat gezeur over het afsteken van vuurwerk.
/quote]

Maar dat is echt gevaarlijk. We hebben de afgelopen 25 jaar toch ruimschoots aangetoond, dat de mens te stom is om er verantwoord mee om te gaan (Neenee, jij natuurlijk niet).
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_174754417
‘Ik wil de 30 intochten halen, maar niet als roetveegpiet’

Gerard Bloemink (70) had graag in 2018 zijn 30ste intocht als Zwarte Piet gemaakt in zijn stad Utrecht. Maar het gaat er niet van komen, denkt hij. „Ik weiger om als roetveegpiet door de straten te gaan.”

Roetveegpieten maken dit jaar de dienst uit tijdens de intocht van de Sint in Utrecht, maar Bloemink piekert er niet over om zich zo te laten schminken. Al 28 keer was hij Piet in het gevolg van de Sint. Zonder een jaartje pauze. Zelfs niet in 2008, toen hij zich een driedubbele bypass moest laten welgevallen. „Een paar maanden later ging ik alweer hardlopen.”



Eieren
De eerste intocht herinnert hij zich nog goed. Bloemink werd met een stuk of 50 collega’s geschminkt in de fruitveiling aan de Croeselaan, om daarna per boot vanuit Zuilen de Vecht op te varen. „Voordat we bij de Bemuurde Weerd waren, werden we soms bekogeld met eieren. Dan zat er struif in de baard van de Goedheiligman.”

Tegenwoordig doen er driemaal zoveel vrolijk verklede hulpjes van de Sint mee en vaart de boot over de Singel en de Oudegracht naar de Bemuurde Weerd. Was het bij die veranderingen gebleven, dan had Bloemink de 30 lachend vol gemaakt. „Want ik ben nog zo fit als een hoentje. Maar bij de intocht in Utrecht doen dit jaar alleen nog roetveegpieten mee. En dat wil ik niet zijn.”

Wat hem betreft is er namelijk al te veel ingeleverd op het sinterklaasfeest waarmee hij is opgegroeid. „Boekjes veranderd, liedjes aangepast, lippen niet meer rood, oorringen verdwenen, roe in de ban en pruiken mogen niet meer zwart zijn. Het is een uitgekleed feest dat steeds meer op carnaval gaat lijken. Mensen om me heen geven me gelijk. Het moet niet gekker worden.”

Overtrokken
En kom hem niet aan met de bezwaren van tegenstanders, zoals dat gekleurde medemensen er last van hebben. „Absoluut overtrokken allemaal. Er wordt ook steeds gezegd dat kinderen geen moeite hebben met verandering. Ik zeg: dan hebben ze er vast ook geen moeite mee als het blijft zoals het altijd was.”

Even leek het erop dat door de controverse de pietencarrière van Bloemink meteen ten einde was. Maar Bert Buizert, in zijn eerste jaar als voorzitter van de organiserende Stichting Stadsontspanning Utrecht, kwam met een compromis op de proppen. „Dit feest is er ook dankzij mensen als Gerard Bloemink. Dan kun je niet zeggen: bedankt en het beste. Daarom kan hij dit jaar nog meedoen als volledig geschminkte piet. Daarna is het afgelopen. Er zijn er nog een paar mensen waarmee we het zo oplossen.”

Bloemink: „Het stopt dus na de intocht op zondag 19 november aanstaande, na 29 keer. Ook mooi. Er is niemand die zo vaak heeft meegedaan.” En toch merkt hij op de valreep nog op: „Op deze manier gaat het echte sinterklaasfeest verloren.”

Voorzitter Buizert: „Gerard houdt zijn been stijf, wij bewegen een beetje mee. Jammer dat we er samen niet helemaal zijn uitgekomen. Maar het gaat ons erom dat zoveel mogelijk kinderen een goed gevoel overhouden aan de intocht. Ook de donkere kinderen.”
https://www.ad.nl/utrecht(...)etveegpiet~a2d909b1/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  maandag 30 oktober 2017 @ 12:48:09 #287
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_174755761
Doei Gerard. Ga maar lekker thuis met je zwarte afropruik voor de spiegel knalrode lippenstift op doen met giga oorbellen in je lelletjes. Blijkbaar is dat belangrijker voor je dan kinderen een leuke dag bezorgen. Gekkie.
wooblabalurg
  maandag 30 oktober 2017 @ 13:04:43 #288
64831 2NutZ
Non-profit paardenstylist.
pi_174756009
quote:
1s.gif Op maandag 30 oktober 2017 12:48 schreef Baconbus het volgende:
Doei Gerard. Ga maar lekker thuis met je zwarte afropruik voor de spiegel knalrode lippenstift op doen met giga oorbellen in je lelletjes. Blijkbaar is dat belangrijker voor je dan kinderen een leuke dag bezorgen. Gekkie.
Laat je frustratie lekker de vrije loop gaan. Lucht je hart.
* Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.
  Redactie Sport maandag 30 oktober 2017 @ 13:23:00 #289
274204 crew  Mexicanobakker
pi_174756349
Gerard speelt hier even de zwartepiet toe aan de tegenstanders omdat er "al zoveel veranderd is"

Misschien moet Gerard ook maar weer terug naar de tijd voordat computer en kleurentelevisie bestonden.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_174762075
Gerard heeft gewoon gelijk, simpel zat
  dinsdag 31 oktober 2017 @ 15:02:50 #291
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174780254
Rel in Bovenkarspel: https://www.noordhollands(...)reekhof-bovenkarspel
(Dit gaat om winkelcentrum Streekhof, zie enkele posts terug)

quote:
Honderden zwarte pieten uit het hele land komen op donderdag 23 november massaal naar winkelcentrum het Streekhof in Bovenkarspel. De bijzondere intocht is bedoeld als tegenactie tegen de groep die de winkeliersvereniging er afgelopen weekeinde met bedreigingen toe bracht om de grote banners met afbeeldingen van zwarte piet in het centrum te verwijderen.
(de rest zit achter de paywall)

Ook:
https://www.powned.tv/art(...)sten-in-bovenkarspel

quote:
Oh, wij dachten dat er dit jaar helemaal geen Zwarte Piet-discussie zou zijn, maargoed. Wij zijn ook maar van die mensen die kaasletters eten en principieel geen vuurwerk afsteken, dus wat weten wij?
Desalniettemin dus toch: een winkelcentrum in het pittoreske Bovenkarspel heeft wegens veiligheidsoverwegingen alle reusachtige canvas banieren met daarop Zwarte Piet weer verwijderd. Want bedreigingen via de email. En nee, die bedreigingen kwamen niet van Zwarte Piet-voorstanders.

Eerst waren het nog slechts boze mailtjes van een select clubje inclusieve en tolerante Sunny Bergmannetjes en Quinsy Gariootjes, maar gaandeweg werd de toon steeds dreigender (en 'racistischer', aldus de winkelcentrumbaas), dus ja, wat doe je dan? Het risico lopen op serieuze terreur tijdens een fucking kinderfeest?

De viering van Sinterklaas, met Zwarte Piet, bij het winkelcentrum gaat wel gewoon door, en er hangen nog steeds andere uitingen van deze kindvriendelijke Nederlandse traditie, maar de levensgrote banieren en vaandel ter ere van onze vaderlandse schoorsteenstalker zijn nu weg.

Wat een mooi dieptepunt in dit gave land anno 2017: het ophangen van een Zwarte Piet-vlag is al net zo gevaarlijk als het publiceren van een Mohamed-cartoon.

Mooi man, vrijheid.

Veel Sint en Piet-plezier de komende dagen kindertjes in Bovenkarspel, het is jullie duidelijk van harte gegund!
En om in De (zelfde) Streek te blijven:
https://www.noordhollands(...)ijft-de-leukste-klus

Haat in Hoorn

quote:
Ze is de voorbije dagen bestookt met berichten. Sommige positief, maar Edith Hartog stuitte ook op, zoals zij dat noemt, ’onversneden racisme’.

,,Mensen die zeggen dat ze op me kotsen, van me walgen, hopen dat ik failliet ga. Soms openlijk op een Facebookpagina, soms in een persoonlijk bericht.’’ Edith Hartog heeft het zwaar te verduren nadat de vereniging Ondernemers Stad Hoorn vrijdag de aangepaste sintintocht wereldkundig maakte. ,,Hoeveel berichten? Weet ik niet eens precies. Misschien veertig, vijftig? En op sommige discussiefora moet je ook niet kijken. Daar stuit je soms op onversneden racisme.’’
Hartog is al 25 jaar het gezicht van de organisatie. Wat veel mensen schijnbaar niet weten, is dat zij slechts de wensen van de ondernemersvereniging uitvoert. ,,Ik heb natuurlijk ook een persoonlijke mening en die is niet per se dezelfde als die van de vereniging’’, luidt de veelzeggende reactie van Hartog. Maar zij voert de wensen van het bestuur uit. ,,Ik begrijp echter heel goed dat het bestuur van mening is dat de maatschappij verandert en dat je niet stug moet vasthouden aan het verleden.’’

Zorgt de felheid van de discussie over zwarte piet er niet voor dat de lol van de organisatie er een beetje afgaat? ,,Nee’’, stelt Hartog resoluut. ,,Het blijft de leukste klus van het jaar! Het zit in mijn karakter om niet te kiezen voor de weg van de minste weerstand. En vooropgesteld: wij geven als organisatie niemand gelijk in de hele discussie.’’
Aan ’blackface’ doet men in Hoorn al zo’n tien jaar niet meer. ,,Maar dat is blijkbaar weinig mensen opgevallen. We schminken de donkere pieten bruin.’’ Bij de intocht zijn normaliter zo’n zeventig tot tachtig pieten betrokken. Twee van hen zijn er dit jaar niet bij. Eentje is het oneens met de nieuwe koers. De ander was volgens Hartog bezig met ’opstokerij achter de rug van de organisatie om’ en is niet langer welkom.
De verwachting is dat er dit jaar zo’n twintig ’andere pieten’ aanwezig zijn. ,,En die worden niet fel groen, geel of blauw. We hebben een goede schminkploeg, met een professionele grimeur. We gaan werken met goud-, brons- en koperkleuren.’’ Hartog voorspelt dat Hoorn met de beslissing een voorbeeldrol vervult. ,,Wij beginnen nu met de eerste aanpassingen aan de intocht, ik denk dat andere zullen volgen.’’
Ku Klux Klan
Marisella de Cuba is een van de West-Friese voortrekkers van het verzet tegen de traditionele sinterklaasintocht. Zij ziet de viering van het kinderfeest langzaam maar zeker veranderen.
Samen met een vriendin, een andere moeder, probeert De Cuba het bewustzijn over de rol van zwarte piet te vergroten. Haar eerste ’succes’ had ze jaren geleden, toen de school van haar kinderen werd bezocht door roetveegpieten. De Klipper, locatie De Bres, heeft al vier jaar lang geen traditionele pieten op school. ,,De schoolleiding ging het gesprek aan met ons en zorgde voor een oplossing.’’
Naar de intocht in Hoorn, waar De Cuba woont, ging ze nog nooit met haar kinderen. Vanwege de aanwezigheid van de zwarte pieten. ,,Mensen snappen niet wat het bestaan van zwarte piet doet met mijn kinderen. Als die op 11 november de deur open doen met Sint-Maarten, roepen de kinderen meteen: ’Zwarte Piet!’. Dat kan toch niet?’’
Vorig jaar ging onder anderen De Cuba in gesprek met het Pietendorp in het Enkhuizer Zuiderzeemuseum. ,,We hebben ons verhaal verteld.’’ Het museum besloot toen met roetveegpieten te gaan werken. Dit jaar ging er een brief naar de Hoornse ondernemersvereniging. ,,Met hen hadden we ook een goed gesprek.’’ De Cuba snapt heel goed wat de organisatie van de Hoornse intocht nu meemaakt. ,,Boze reacties krijg ik elke dag. ’Dan ga je toch lekker weg uit ons land’ is nog een van de mildste reacties. Ik krijg ook plaatjes van de Ku Klux Klan in mijn mail.’’
Ondanks dat het aanschrijven van organisaties zijn vruchten afwerpt, is De Cuba niet van plan om alle sintintochten in de regio te benaderen. ,,Misschien gaan we volgend jaar ook in gesprek met organisaties, als dat nodig is. Zolang er sprake is van onrecht en racisme, blijven wij strijden.’’
Zuiderzeemuseum
In het Nationale Pietendorp in het Zuiderzeemuseum lopen dit jaar nog uitsluitend ’roetveegpieten’ rond. ,,Ook wij hebben de afgelopen jaren veel reacties ontvangen op de aanpassingen die wij hebben doorgevoerd. Daar zat ook een heel aantal bij dat niet mals was’’, reageert Martine de Winter-Groot, hoofd Marketing & Communicatie.
,,Ons beleid is dat we posts en berichten verwijderen die wij irrelevant, ongepast of ongewenst vinden. Zo hebben we vanmorgen nog een bericht verwijderd met een steeds herhalend filmpje van een persoon die overgeeft. Ons valt op dat er twee werelden lijken te zijn. Enerzijds de (social) media waar de discussie heel hoog en onbehoorlijk kan oplopen. En anderzijds het Pietendorp zelf, waar bezoekers volop van genieten en van de discussie niets te merken is. De inschrijving voor de scholendag voor het Pietendorp was deze week in één dag uitverkocht.’’
Het museum heeft ook de indruk dat steeds meer mensen moe worden van de discussie en in het verlengde daarvan lijken te accepteren dat tradities aan veranderingen onderhevig zijn. ,,Zij vinden het ook jammer dat die discussie steeds eerder in het jaar begint.’’
Check ook de reacties onder het artikel.
pi_174781874
Dan zal de beveiliging voor dat winkelcentrum wel net zo groot zijn als wanneer een lid van het koninklijk huis een bezoek maakt.
Waarschijnlijk ook wel met zwaarbewapende undercover pieten.

Maar goed, niet zwichten voor ernstige bedreigingen van pieten haters *O*
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_174781896
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 15:02 schreef Lunatiek het volgende:
...

En om in De (zelfde) Streek te blijven:
https://www.noordhollands(...)ijft-de-leukste-klus

Haat in Hoorn

[..]

Check ook de reacties onder het artikel.
Toch mooi om te zien dat steeds meer mensen zich verdiepen in de wortels van hun traditie. ^O^
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_174813545
quote:
DEN HAAG - Geen kaaspieten en regenboogpieten in Den Haag, maar wel Zwarte Pieten die minder zwart zijn. Dat is hoe de Sinterklaasintocht op zaterdag 18 november er in Scheveningen gaat uitzien. Met afgelopen jaar 180.000 bezoekers is de Haagse intocht de grootste van het land.

De Zwarte Pieten in Den Haag zullen voor het eerst niet meer geheel gezichtsbedekkend zwart zijn. 'Door de jaren heen heeft het feest zich op allerlei manieren ontwikkeld, zodat het met de tijdgeest meegaat.
https://www.omroepwest.nl(...)-meer-helemaal-zwart
pi_174813887
quote:
Jong de Mos roept Hagenaren op om tóch als Zwarte Piet naar buiten te gaan
https://denhaagfm.nl/2017(...)naar-buiten-te-gaan/
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_174819324


DE NIEUWE SINT ZOEKT MEDE-SINTEN. STEUN DE CROWDFUNDING VOOR HET AANKOMSTFESTIVAL OP HET MUSEUMPLEIN OP ZATERDAG 25-11-17!

https://www.voordekunst.n(...)nieuwe-sint-25-11-17

pi_174819666
Steun de Crowdfunding voor Zwarte Piet. :P 8}

quote:
Zwarte Pieten Actiegroep

Sinds vorig jaar zijn wij begonnen met zwarte pieten acties, omdat dit kinderfeest al jaren lang ondervuur ligt. Wij doen dit voor kinderen en hun ouders, voor Nederland, kortom wie voor het Sinterklaasfeest is.

De zwarte pieten bezoeken o.a. winkelcentra, gemeenteraden, Intochten, markten en scholen in de regio Amsterdam en Rotterdam.

Het organiseren van acties voor het behoud van het Sinterklaasfeest kost geld, u moet hierbij denken aan de aanschaf van zwarte pieten pakken, pepernoten, schmink, lippenstift, vervoerskosten, en promotiemateriaal. Dit jaar hebben wij speciaal voor de kinderen een zwarte pieten sticker laten drukken.

Steun ons met een kleine of grote donatie. Elke euro is er één voor ons, en daar zijn wij super blij mee.
De donaties zullen zorgvuldig worden uitgegeven, en onderaan onze Facebookpagina komt een bericht van de inkomsten en de uitgaven te staan.
Heeft u een locatie waarvan u denkt dit is leuk voor een zwarte pieten actie, laat het ons weten.

Wij zijn ook te volgen via Facebook en Twitter.

https://www.facebook.com/zwartepietenactiegroep/
https://mobile.twitter.com/ActiePieten


http://www.worldofcrowdfu(...)houd-van-zwarte-piet
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  Leukste jonkie 2022 donderdag 2 november 2017 @ 09:49:01 #298
213457 engine
pi_174819750
quote:
Dit jaar hebben wij speciaal voor de kinderen een zwarte pieten sticker laten drukken.
Als hun zo graag carnaval willen vieren kunnen ze dat toch ook gewoon lekker zelf betalen B:)B .
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
  Leukste jonkie 2022 donderdag 2 november 2017 @ 09:49:18 #299
213457 engine
pi_174819754
quote:
2s.gif Op donderdag 2 november 2017 09:49 schreef eNGine10 het volgende:

[..]
Speciaal voor de kinderen ja :|W

Als hun zo graag carnaval willen vieren kunnen ze dat toch ook gewoon lekker zelf betalen B:)B .
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
  Leukste jonkie 2022 donderdag 2 november 2017 @ 09:50:08 #300
213457 engine
pi_174819763
How daar ging even iets fout :D
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
pi_174819787
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 09:21 schreef Bluesdude het volgende:
[ afbeelding ]

DE NIEUWE SINT ZOEKT MEDE-SINTEN. STEUN DE CROWDFUNDING VOOR HET AANKOMSTFESTIVAL OP HET MUSEUMPLEIN OP ZATERDAG 25-11-17!

https://www.voordekunst.n(...)nieuwe-sint-25-11-17

[ afbeelding ]
Daar is al flink gedoneerd!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')