abonnement Unibet Coolblue
pi_174672555
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 15:49 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Je geeft zelf het antwoord.
Nee, zo bedoelde ik mijn vraag niet. Waarom wilden ze God? Waarom bedachten ze niet iets anders.
  donderdag 26 oktober 2017 @ 15:57:17 #202
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174672664
quote:
1s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 15:51 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Ook al zo onbevattend wat er dan vóór dat begin was. Niets. Wat is dan niets?

Dat sterkt trouwens ook het idee dat je na je dood niets bent. Net als vóór je werd verwekt.
Niets is lastig inderdaad. Het is niet "niet iets" want dan is het al iets. Snap je?

Wellicht was er singulariteit.
quote:
Nee, zo bedoelde ik mijn vraag niet. Waarom wilden ze God? Waarom bedachten ze niet iets anders.
Dat wilden ze niet, dat hadden ze nodig. Er was simpelweg geen andere verklaring voor bepaalde fenomenen en de mens heeft blijkbaar een horizon, een handvat, een verklaring nodig.
pi_174672809
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 15:57 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Niets is lastig inderdaad. Het is niet "niet iets" want dan is het al iets. Snap je?

Wellicht was er singulariteit.

Ja, ik snap.

quote:
[..]

Dat wilden ze niet, dat hadden ze nodig. Er was simpelweg geen andere verklaring voor bepaalde fenomenen en de mens heeft blijkbaar een horizon, een handvat, een verklaring nodig.
Hoe zou men de vernietiging van Sodom en Gomorrah tegenwoordig verklaren? Vulkaan uitbarsting? En de rode zee die voor Mozes opzij ging? En Jezus die op water liep?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-10-2017 16:04:36 ]
  donderdag 26 oktober 2017 @ 16:23:16 #204
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174673156
quote:
1s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 16:04 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Ja, ik snap.

[..]

Hoe zou men de vernietiging van Sodom en Gomorrah tegenwoordig verklaren? Vulkaan uitbarsting? En de rode zee die voor Mozes opzij ging? En Jezus die op water liep?
Het is maar zeer de vraag of die steden bestaan hebben. Er is geen zee voor Mozes opzij gegaan en Jezus die op water liep...?
pi_174675129
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 16:23 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Het is maar zeer de vraag of die steden bestaan hebben. Er is geen zee voor Mozes opzij gegaan en Jezus die op water liep...?
Waar gebeurd :)
  donderdag 26 oktober 2017 @ 18:55:06 #206
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_174675661
quote:
1s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 08:13 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Zomaar.
In de meeste gevallen krijg je er zelfs een familie bij. Maar Jehovah's Getuigen staan daarin niet op zichzelf. Katholieken die in een slecht huwelijk móeten blijven, kinderen móeten blijven baren en de streng christelijken die hun kinderen zo streng opvoeden dat het wel mishandeling lijkt. De Biblebelt nog het ergst. JG vaccineren hun kinderen wel, trouwens.
Zomaar:
Ik ken mensen die ons verbaasd aankeken omdat we een huis kochten. Zou niet mogen volgens de bijbel. Die kerel had z'n baan opgezegd om te evangeliseren. Later werd die een hoge pief bij die stichting en kocht die zelf een huis.

Maar je hebt gelijk er gebeuren rare dingen onder het mom van geloof. In het geval er daardoor onnodig mensen sterven vind ik wel een erge vorm.

quote:
Bovendien komt het niet zoveel voor dat een JG sterft door weigering van bloedtransfusie.
Gelukkig. Al denk ik dat het erger is dan je denkt, er gebeuren nogal wat verkeersongelukken waarbij transfusies noodzakelijk zijn. Of bij vormen van kanker waarbij het noodzakelijk is.

quote:
Soms nemen ze het toch, worden uitgesloten, tonen berouw en komen terug.
Dit zou andersom moeten zijn. De leiding van de Jehova Getuigen zou berouw moeten tonen dat ze dit mensen aandoen.

quote:
En vaak heeft de arts wel een ander oplossing. Zo erg als haters het zeggen is het niet.
Dat denk ik dus wel. Ook Jehova Getuigen krijgen weleens een ernstig ongeluk of een erge ziekte als kanker.

quote:
In het echt was Jezus dus een gewone vrome jood, zoon van God. Maar nu zien wij ook dat zelfs dat geloof een dwaalleer is aangezien het verschillende oorsprongen heeft. Dus!
Elk geloof is wellicht een dwaalleer. Het is allemaal gebaseerd op wat men zelf uit 1 of ander boek haalt of wat vanuit 1 of ander boek wordt opgedrongen. Mijn punt blijft wel dat de leer van de Jehova Getuigen niets te maken heeft met de religie van Jezus en er zelfs recht tegenover staat en dat terwijl ze wel claimen volgeling te zijn. Triest....
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_174676315
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 18:28 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Waar gebeurd :)
Nog wel veel twijfel over hoor. Op elke plaats naast SA en oost Afrika hebben ze karren en wielen ed gevonden. Niet op 1 plek waar er heul veul zijn.
pi_174676575
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 18:55 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Zomaar:
Ik ken mensen die ons verbaasd aankeken omdat we een huis kochten. Zou niet mogen volgens de bijbel. Die kerel had z'n baan opgezegd om te evangeliseren. Later werd die een hoge pief bij die stichting en kocht die zelf een huis.

Maar je hebt gelijk er gebeuren rare dingen onder het mom van geloof. In het geval er daardoor onnodig mensen sterven vind ik wel een erge vorm.
Geweldig :)

Dat tweede is niet bewezen waar volgens mij. Dat die gevallen er zijn okee. Maar dat is hetzelfde met mensen die zo’n ketting om dr hals hebben. Ik ruk dat ding eraf en pomp gewoon door. Terwijl het verboden is. Ik laat niet iemand doodgaan :’)

Het is dan ook dit punt: wel er voor durven kiezen of niet. Het gewoon doen of niet.

quote:
[..]

Gelukkig. Al denk ik dat het erger is dan je denkt, er gebeuren nogal wat verkeersongelukken waarbij transfusies noodzakelijk zijn. Of bij vormen van kanker waarbij het noodzakelijk is.
Ja maar dat zijn er maar een paar. Die kiezen er zelf voor. Of heb je medelijden?

Zelf ben ik wel compleet donor. Mn gezicht moet alleen intact blijven. Voor de rest mogen ze heel mn lichaam molestreren. Is dat wel goed bijbeltechnisch goed überhaupt? :P

quote:
[..]

Dit zou andersom moeten zijn. De leiding van de Jehova Getuigen zou berouw moeten tonen dat ze dit mensen aandoen.
[quote]
[..]

Elk geloof is wellicht een dwaalleer. Het is allemaal gebaseerd op wat men zelf uit 1 of ander boek haalt of wat vanuit 1 of ander boek wordt opgedrongen. Mijn punt blijft wel dat de leer van de Jehova Getuigen niets te maken heeft met de religie van Jezus en er zelfs recht tegenover staat en dat terwijl ze wel claimen volgeling te zijn. Triest....
Oneens. Er zijn alleen dwaal professoren of onderwijzers.

Jezus spreekt en heeft het over valse profeten. Maar hoe zijn die te bewijzen? Wat is haat prediken? Is dat Theo van Gogh of een imam? Maar dat is geen valse profeet of mens. Het is iets durven en kunnen zeggen wat nogal gewaagd is. Maar hoe kan een woord of zinsnede gewaagd zijn? Zeer bizar. Het bestaat dan ook niet. Haat prediken. Enkel oproep tot geweld. Dood hun of doe dat. Dat is letterlijk haat of beter gesteld het kwade.

Geen enkel boek zegt iets letterlijk. Geen enkel boek verbied iets letterlijk. Enkel de 10 geboden. Die zijn wel ‘letterlijk’. Maar elk mens volgt die überhaupt al. Meer een vanzelfsprekendheid dan een ‘muss man folgen’. Of zinnen dat iets niet mag. Maar is dat een verbod?
Adam en Eva hadden toch ook geen verbod? Ze mochten iets niet.

En men laat zich enkel ervan overtuigen. En dat is in sommige of meerdere gevallen dom te noemen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Faz3D op 26-10-2017 19:46:32 ]
pi_174681610
quote:
1s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 15:53 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Nee, zo bedoelde ik mijn vraag niet. Waarom wilden ze God? Waarom bedachten ze niet iets anders.
Heb dit kut 100 in een dozijn topic niet gevolgd maar deze reactie vond ik wel interessant. Wat zou iets anders zijn volgens jou waarin mensen kunnen geloven wat niet vergelijkbaar is met een God en wel alles verklaart?
Fylax is op televisie geweest
pi_174685581
quote:
1s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 15:53 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Nee, zo bedoelde ik mijn vraag niet. Waarom wilden ze God? Waarom bedachten ze niet iets anders.
Bijvoorbeeld natuurreligies zoals animisme?
-
pi_174687573
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 22:41 schreef jodelahity het volgende:

[..]

Heb dit kut 100 in een dozijn topic niet gevolgd maar deze reactie vond ik wel interessant. Wat zou iets anders zijn volgens jou waarin mensen kunnen geloven wat niet vergelijkbaar is met een God en wel alles verklaart?
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Aristoteles

Aristoteles verklaarde alles met zijn bewoordingen.
pi_174689020
quote:
1s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 12:22 schreef Szikha2 het volgende:
Ook raar dat jezus zegt "dit is mijn bloed"

Wie drinkt zoiets nu op?
Leviticus 17:

‘De Here gaf Mozes de volgende aanvullende voorschriften voor Aäron en de priesters en het gehele volk Israël:

‘Iedere Israëliet die een os, lam of geit slacht in of buiten het kamp in plaats van het dier bij de ingang van de tabernakel te brengen, is schuldig omdat hij bloed heeft vergoten. Hij zal uit het volk worden verstoten.

Het is de bedoeling dat de Israëlieten hun offers niet meer in het open veld brengen, maar ze naar de priester brengen bij de ingang van de tabernakel, zodat deze het als een vredeoffer aan de Here kan offeren. De priester kan dan het bloed sprenkelen op het altaar van de Here bij de ingang van de tabernakel en het vet als een aangenaam offer voor de Here verbranden. De mensen zullen dan niet meer in het veld aan boze geesten offeren en deze daardoor overspelig nalopen. Dit zal een altijd geldende wet voor u zijn, van generatie op generatie. Ik herhaal: ieder, zowel een Israëliet als een buitenlander die bij u woont, die een brandoffer of een ander soort offer ergens anders brengt dan bij de ingang van de tabernakel, waar het aan de Here wordt geofferd, zal worden verstoten.

(Bloed sprenkelen ook ergens binnen volgens mij omdat bloed ook ‘zuivert reinigt of heiligt’ de plaats waar Gods huis dus was, beetje zelfde idee als in Egypte kort door de bocht waar hun hun eigen deur met bloed markeerde)

En Ik zal mijn gelaat keren tegen ieder, ongeacht Israëliet of buitenlander die bij u woont, die—in welke vorm dan ook—bloed eet. Ik zal hem verstoten uit het volk. Want de ziel van het vlees zit in het bloed en Ik heb u het bloed gegeven om op het altaar te sprenkelen als verzoening voor uw zielen, het is het bloed dat voor de ziel verzoening doet. Dat is de bedoeling van mijn wet voor het volk Israël dat noch zij noch een vreemdeling die bij hen woont, bloed mogen eten. Ieder die op jacht gaat (zowel Israëliet als buitenlander die bij u woont) en een dier of een vogel doodt die mag worden gegeten, moet het bloed laten weglopen en het bedekken met aarde. Want in het bloed is de ziel. Daarom heb Ik het volk Israël gezegd nooit bloed te eten, want de ziel van elke vogel en elk dier is in zijn bloed. Daarom moet ieder die bloed eet, worden verstoten. En als iemand, Israëliet of buitenlander, eet van het lichaam van een dier dat is gestorven of door een wild dier is verscheurd, moet hij zijn kleren wassen en zich baden en hij zal onrein zijn tot de avond, daarna is hij weer rein. Maar als hij zijn kleren niet wast en zich niet baadt, zal hij zelf de gevolgen van zijn zonde dragen.’’
Leviticus 17:1-16


Bloed is de ziel van een mens omdat bloed laat zien dat iemand pijn heeft. Hetzelfde is die vergelijking met water. (Daar komt het idee wel een beetje op neer wat staat omschreven in Levi)

Water is de ziel van een mens omdat een traan ook kan laten zien of het pijn heeft. De vraag is dan wel, is het een verwonding zoals een steek in de zijde of is het een schram die de schade niet laat zien? Water is zielenleed en bloed is (on)rechtvaardige pijn?

Toen Jezus sprak en zei dit is mijn bloed. Daar bedoelde die dan waarschijnlijk mee: Mijn gemeente. Hierom of hiervoor heb ik geleden. Zoiets zal dat wel ongeveer wel zijn.

Oftewel het Heilig Avondmaal staat in dienst als herdenking voor het lijden van Jezus Christus.

Vandaar dan ook die leer onder de christelijken dat Jezus lichaam de gemeente is (de kerk waar het brood word gegeven) en zijn bloed staat met wijn als symbool voor Zijn opoffering of beter gesteld de opoffering door de Vader. Mede omdat Jezus een verzoenoffer is betekent het dat wij nu als mens genade mogen ontvangen voor onze zonden. (Geen offerande meer nodig en de wet is vervuld, ook dat verbond)

Paulus in 1 Kor. 11 En in de verzen erachter wijzen dan ook op de eigen verantwoording.

Zo ongeveer staat dat in de dogmatiek.

Wijn is door water vermengd en of verwisseld in de Bijbel ook mooi om dat verhaal erbij te plaatsen. Beter lijkt het mij om brood en water te eten want het is toch geen feestmaal? Zelf dan ook geen schuldbelijdenis gedaan en heilig avondmaal. Daar is ook nog veel om te doen binnen de kerken en of gemeentes. Lijkt erop of men enkel aan heilig avondmaal kan vooral mag gaan als men ‘bekeerd’ is. Oftewel soort van ‘heilig’ is. Maar dat is het niet. Meer dat het er niet zo op lijkt zoals Jezus het verkondigd had. Ter nagedachtenis. Dan lijkt me de mis wat beter. Of overvloediger. 1 van de 2.

De mis word dan wel veroordeeld door de Ger Gem/protestanten:

http://www.online-bijbel.nl/catechismus/zondag/30/

• H. Joannes Chrysostomus in zijn homilie op Hebr. 17:3: "Derhalve is er om deze reden maar één offer; zijn er overigens om deze reden, dat Hij op vele plaatsen geofferd wordt, vele Christussen? Geenszins, maar één Christus is er overal, die zowel hier volledig is, als daar volledig, één lichaam. Zóals dus de op vele plaatsen geofferde één lichaam uitmaakt en niet vele lichamen, zo is er ook maar één offer."

De betekenis van de paapse mis slaat te wensen over. De grondlegging ervan is dan ook bagger (niet logisch) evenals de of hun geloofsbelijdenis die niet klopt. Het roomse is in eenvoud gewoon totaal niet logisch geworteld. De dogmatiek zoals de Ger Gem bijvoorbeeld wel. Die hebben grond om op te staan qua bewoordingen die een gezag hebben. Alles klopt en deugd zoals hun dat uitdragen door middel van hun interpretatie uit de schrift. Daar komt het altijd op neer, daarom botst het ook flink tussen roomsen en protestanten. De pot verwijt de ketel dat die zwart ziet.

Het is een harde leer van, anders kom je in de hel i.p.v. vagevuur. Het vagevuur is een schijnoplossing qua dogma puur omdat het niet eenvoudig kan zijn om Gods koninkrijk binnen te komen. (Wie is de mens om dat te weten uit zichzelf?) Het lijkt er dan meer op of de mens zelf kiest waarin te geloven. Een vagevuur zodat het dragelijker is om mee te leven of de hel zelf? Welnu als men daar zelf een keuze in durft te maken, dan is het mij de vraag waar men voor kiest en hoe men dat zelf ziet waarom gelooft men dan in 1 van de 2? Wat is de reden? Omdat? Hypocriet, zo komt iig op me over. De mens is vervallen in zijn of haar natuur of staat van binnen. (Wij zijn de gelijke aan Adam en Eva omdat wij ook 1 van hun konden zijn. Daarom dragen wij als mens schuld) Elk mens is rot en of zondig van binnen. Wie is de mens dan om te kunnen en of mogen beweren dat men in de hemel kan komen? Zo word dat een beetje uitgedragen op die manier. En maar goed ook. Want kan de mens wel voor het aangezicht van God verschijnen? Niet. Nu wel omdat Jezus de taak van Aaron volbrengt. Daarom mogen wij tot God komen dmv het gebed. Anders was dat niet mogelijk en behoorde elke niet jood buiten Israël te blijven.

http://www.herschepping.n(...)llende_verbonden.php

Verbond met Abraham over het besnijdingsritueel is sindsdien voorbij evenals de levenswetten van Mozes. Zoals kosjer en niet etc.

Niet dat ik het bovenstaande zelf wil uitdragen oid maar meer ter kennisgeving hoe ze de schrift interpreteren zo half ongeveer verwoord. Zelf uit de kerk gegaan. Geen schuldbelijdenis whatever gedaan. Ik zou ook niet weten waarom en niet durven. Ja ik heb schuld. Vraag me enkel af wat voor schuld. (De schuld heeft Jesjoe toch al ingelost?) Of moet ik me express nog schuldiger gaan voelen? Raar verhaal die schuld belijdenis en mis. Heilig avondmaal ook. Maar daar is nog het een en ander van of over te zeggen. Qua geldige structuur en aanhang in bewoordingen.

En inderdaad wie wilt nu wijn drinken? Als het water was, okee. Maar daar is het voorhoofd al voor bedoeld. Dopen ook zoiets moois of aparts. Of is het onderdompeling? Brood hoort toch niet volledig met water gevuld te worden of wel? Wanneer moet er dan water op of bij? Zonder water kan brood niet rijzen, dat sowieso. Maar wat is de juiste hoeveelheid? En het voorhoofd is heilig. Evenals het doopvont waar de ouders aan staan. Water is heilig. Brood en wijn niet. Dat staat ergens alleen maar symbool voor. Het heeft een betekenis meer niet. Een gedoopt voorhoofd is wat anders, dat men als ouder de keuze maakt om het kind godsdienstig op te voeden. Zo staat dat ongeveer in de Bijbel. Daar staat het symbool voor. En het is ook niet zo dat het doopvont en dat water heilig is maar zo kan men dat wel ‘zien’ het heeft allemaal een betekenis. Meer niet.

Het brood wat gebruikt word is al gemaakt/gerezen met water. Is daarom de wijn verwisseld? ;)

http://www.refoweb.nl/vra(...)brood-bij-avondmaal/

Ger Gem of protestanten eten dus normaal volwassen brood. Waar de roomsen speciale koektrommels voor hebben. Zit ook een reden dus achter. Gegrond. Koekdozen hebben geen reden om op te staan.

Dus het is niet raar dat Jezus dat sprak.

Het is des te eerder raar te noemen dat men wil drinken of dat men drinkt.

:P

[ Bericht 0% gewijzigd door Faz3D op 27-10-2017 12:04:57 ]
pi_174692871
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 22:41 schreef jodelahity het volgende:

[..]

Heb dit kut 100 in een dozijn topic niet gevolgd maar deze reactie vond ik wel interessant. Wat zou iets anders zijn volgens jou waarin mensen kunnen geloven wat niet vergelijkbaar is met een God en wel alles verklaart?
Als ik dat wist dan was ik nu beroemd!
(maar volgens mij hebben wij nu wetenschap)

quote:
1s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 07:51 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld natuurreligies zoals animisme?
Geen religie. Zonder offers of aanbidding. Mijn vraag was juist: Waarom geloof?
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 17:57:20 #214
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_174695309
quote:
1s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 19:35 schreef Faz3D het volgende:

[..]

Geweldig :)

Dat tweede is niet bewezen waar volgens mij. Dat die gevallen er zijn okee. Maar dat is hetzelfde met mensen die zo’n ketting om dr hals hebben. Ik ruk dat ding eraf en pomp gewoon door. Terwijl het verboden is. Ik laat niet iemand doodgaan :’)

Het is dan ook dit punt: wel er voor durven kiezen of niet. Het gewoon doen of niet.
Er zijn voorbeelden te vinden op het internet. Daarnaast zoals gezegd ook Jehova Getuigen krijgen kanker of een ongeluk. Dat zijn er niet zomaar een paar. Kanker slaat om zich heen als een malle.

quote:
Ja maar dat zijn er maar een paar. Die kiezen er zelf voor. Of heb je medelijden?
Die kiezen er zelf voor omdat ze zijn gehersenspoeld door 1 of andere vage sekte.

quote:
Zelf ben ik wel compleet donor. Mn gezicht moet alleen intact blijven. Voor de rest mogen ze heel mn lichaam molestreren. Is dat wel goed bijbeltechnisch goed überhaupt? :P
Volgens sommigen liet Jezus zich ook vrijwillig molesteren omdat het God wil zou zijn. De werkelijkheid ligt uiteraard anders. Maar als je gelooft dat Jezus zich liet afslachten om de weg naar de hemel voor ons zondaars vrij te maken dan lijkt me een beetje kastijding ook niet erg. Aan de andere kant wordt er weleens gezegd dat het lichaam een tempel is voor de heilige geest. Prietpraat maar als je dat geloofd dan zou je er zuinig op moeten zijn.

quote:
Oneens. Er zijn alleen dwaal professoren of onderwijzers.

Jezus spreekt en heeft het over valse profeten. Maar hoe zijn die te bewijzen? Wat is haat prediken? Is dat Theo van Gogh of een imam? Maar dat is geen valse profeet of mens. Het is iets durven en kunnen zeggen wat nogal gewaagd is. Maar hoe kan een woord of zinsnede gewaagd zijn? Zeer bizar. Het bestaat dan ook niet. Haat prediken. Enkel oproep tot geweld. Dood hun of doe dat. Dat is letterlijk haat of beter gesteld het kwade.

Geen enkel boek zegt iets letterlijk. Geen enkel boek verbied iets letterlijk. Enkel de 10 geboden. Die zijn wel ‘letterlijk’. Maar elk mens volgt die überhaupt al. Meer een vanzelfsprekendheid dan een ‘muss man folgen’. Of zinnen dat iets niet mag. Maar is dat een verbod?
Adam en Eva hadden toch ook geen verbod? Ze mochten iets niet.
En men laat zich enkel ervan overtuigen. En dat is in sommige of meerdere gevallen dom te noemen.
Hier ben ik je kwijt. Ik had het er over dat de christelijke religie en dan met name de sektarische vorm van de Jehova Getuigen af is gedwaald ten opzichte van de religie van Jezus. Ben je het hier niet mee eens?
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_174696160
Bijna dood ervaringen lijken erop te wijzen dat er toch iets is waar we heen gaan. Uit onderzoek van duizenden BDE zijn toch overeenkomsten naar voren gekomen. Één daarvan is dat er een soort "hemel" (bij gebrek aan een beter woord) is.

Probleem met al die achterlijke religies is dat ze er allemaal oordelen en vereisten aan toevoegen. Allemaal nonsense.
pi_174704593
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 18:40 schreef Telefoonvork het volgende:
Bijna dood ervaringen lijken erop te wijzen dat er toch iets is waar we heen gaan. Uit onderzoek van duizenden BDE zijn toch overeenkomsten naar voren gekomen. Één daarvan is dat er een soort "hemel" (bij gebrek aan een beter woord) is.

Probleem met al die achterlijke religies is dat ze er allemaal oordelen en vereisten aan toevoegen. Allemaal nonsense.
Nou ja ik denk niet dat er een gebrek aan een soort van betere zin is. Het heet zuurstoftekort voor je hersenen. Dus ja je bent misschien 4 minuten in de hemel en daarna vervaagt alles. Die 4 minuten is namelijk het gevolg nog van hersenactiviteit
Fylax is op televisie geweest
pi_174704650
Of ben je een tijdje in de hemel maar keer je dan dus toch terug weer? Ik vind dit soort dingen altijd wel interessant, mensen praten nogal wat en dan kunnen ze religies achterlijk noemen alleen maar omdat ze zelf niet doorhebben hoe achterlijk ze zelf zijn. Wie heeft dat van zichzelf door?
Fylax is op televisie geweest
pi_174724391
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 17:57 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Er zijn voorbeelden te vinden op het internet. Daarnaast zoals gezegd ook Jehova Getuigen krijgen kanker of een ongeluk. Dat zijn er niet zomaar een paar. Kanker slaat om zich heen als een malle.
Ach valt wel mee. Die druiven kiezen er zelf voor. Gekken durf ik het niet te noemen. (Ooit wel maar dat is nu wel bijgeschaafd in de loop van de tijd van dagen en of jaren)

quote:
[..]

Die kiezen er zelf voor omdat ze zijn gehersenspoeld door 1 of andere vage sekte.
Niet. Die laten zichzelf ergens van overtuigen. (Mensen laten zichzelf ergens van overtuigen! Dom om te gaan volgen of wijs om te blijven zitten)

quote:
[..]

Volgens sommigen liet Jezus zich ook vrijwillig molesteren omdat het God wil zou zijn. De werkelijkheid ligt uiteraard anders. Maar als je gelooft dat Jezus zich liet afslachten om de weg naar de hemel voor ons zondaars vrij te maken dan lijkt me een beetje kastijding ook niet erg. Aan de andere kant wordt er weleens gezegd dat het lichaam een tempel is voor de heilige geest. Prietpraat maar als je dat geloofd dan zou je er zuinig op moeten zijn.
Nee en nee en nee. Het was Gods wil dat Jezus geboren zou worden. Dat men vrijwillig geboren kan worden is geen keuze. Het steekt naar mijn idee net even wat anders in mekaar.

quote:
[..]

Hier ben ik je kwijt. Ik had het er over dat de christelijke religie en dan met name de sektarische vorm van de Jehova Getuigen af is gedwaald ten opzichte van de religie van Jezus. Ben je het hier niet mee eens?
Nee. Ik kan inhoudelijk uitgebreider gaan reageren maar dat doe ik liever niet omdat het kan botsen tussen ons. Dan gaat mijn post eerder voor frictie zorgen.

De reden dat ik nee zeg is het volgende: ik kan het geen sektarische sekte noemen omdat mensen zichzelf van een leer (is het niet) beter is het om het als een tekst te zien zichzelf ervan laten overtuigen. Moedwillig.

Inhoudelijk zie ik het op een andere manier qua tekst of bewoordingen beter gesteld. (In het licht van de Bijbel inhoudelijk qua eigen overtuiging zodat het nochtans goed of fout te praten is) eigen keuze. Moeten ze zelf weten. En wij moeten het maar uitzoeken waar wij voor garant en of in durven te staan.

(Ik had zelf wel veel moeite om een goede reactie te kunnen geven. Vandaar zo kortaf :P )

[ Bericht 1% gewijzigd door Faz3D op 28-10-2017 23:22:53 ]
pi_174724987
Doodgaan is niet erg. Enkel de pijn die eraan voorafgaat soms. Die is echter maar zeer tijdelijk.
pi_174725152
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 23:35 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:
Doodgaan is niet erg. Enkel de pijn die eraan voorafgaat soms. Die is echter maar zeer tijdelijk.
Tijdelijk is soms tientallen jaren
pi_174725232
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 23:13 schreef Faz3D het volgende:

[..]

Ach valt wel mee. Die druiven kiezen er zelf voor. Gekken durf ik het niet te noemen. (Ooit wel maar dat is nu wel bijgeschaafd in de loop van de tijd van dagen en of jaren)

[..]

Niet. Die laten zichzelf ergens van overtuigen. (Mensen laten zichzelf ergens van overtuigen! Dom om te gaan volgen of wijs om te blijven zitten)

[..]

Nee en nee en nee. Het was Gods wil dat Jezus geboren zou worden. Dat men vrijwillig geboren kan worden is geen keuze. Het steekt naar mijn idee net even wat anders in mekaar.

[..]

Nee. Ik kan inhoudelijk uitgebreider gaan reageren maar dat doe ik liever niet omdat het kan botsen tussen ons. Dan gaat mijn post eerder voor frictie zorgen.

De reden dat ik nee zeg is het volgende: ik kan het geen sektarische sekte noemen omdat mensen zichzelf van een leer (is het niet) beter is het om het als een tekst te zien zichzelf ervan laten overtuigen. Moedwillig.

Inhoudelijk zie ik het op een andere manier qua tekst of bewoordingen beter gesteld. (In het licht van de Bijbel inhoudelijk qua eigen overtuiging zodat het nochtans goed of fout te praten is) eigen keuze. Moeten ze zelf weten. En wij moeten het maar uitzoeken waar wij voor garant en of in durven te staan.

(Ik had zelf wel veel moeite om een goede reactie te kunnen geven. Vandaar zo kortaf :P )
Eindelijk iemand die het een beetje helder neutraal ziet!

Mensen die stug de organisatie de schuld geven

:')
pi_174725249
Nog een keer :')
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 23:49:06 #223
387433 Gorraay
hi-de-hi! ho-de-ho!
pi_174725313
Als je geluk hebt ga je naar de HEMA. :7
Aldoor dat metalen ruischen van de metalen stralende zee ...
pi_174725468
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 23:49 schreef Gorraay het volgende:
Als je geluk hebt ga je naar de HEMA. :7
En met pech naar de Kruidvat? :P
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 23:58:45 #225
387433 Gorraay
hi-de-hi! ho-de-ho!
pi_174725516
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 23:56 schreef Faz3D het volgende:

[..]

En met pech naar de Kruidvat? :P
Met flink wat pek en zwavel, maar zonder goedkope CDs van Bach.
Aldoor dat metalen ruischen van de metalen stralende zee ...
  zondag 29 oktober 2017 @ 07:51:13 #226
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_174728543
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 08:43 schreef bianconeri het volgende:

Zegt degene die helemaal niets van Bijbelse voorspellingen weet...

Ok, laten we wat verder gaan.

Mijn stelling: bijbelse voorspellingen (lees: geschreven en dus verzonnen door de mens) zijn zo vaag dat je er letterlijk alles bij kunt verzinnen.

Toon jij maar aan dat mijn hypothese niet correct is.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_174729603
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 15:37 schreef Hexx. het volgende:

Geen religie. Zonder offers of aanbidding. Mijn vraag was juist: Waarom geloof?
Ik snap je vraag niet. Animisme is geen religie volgens jou?
-
  zondag 29 oktober 2017 @ 10:58:53 #228
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_174730779
quote:
[quote]1s.gif Op zaterdag 28 oktober 2017 23:13 schreef Faz3D het volgende:

[..]

Ach valt wel mee. Die druiven kiezen er zelf voor. Gekken durf ik het niet te noemen. (Ooit wel maar dat is nu wel bijgeschaafd in de loop van de tijd van dagen en of jaren)
quote:
Niet. Die laten zichzelf ergens van overtuigen. (Mensen laten zichzelf ergens van overtuigen! Dom om te gaan volgen of wijs om te blijven zitten)
Ze kiezen er zelf voor met een gehersenspoeld brein. Ik vraag me dan af in hoeverre de eigen keuze daar is. Dan heb ik het over mensen die zich er ooit nieuw bij aan gesloten hebben. Ze worden overtuigd door iemand aan de deur, daar begint het proces van hersenspoeling.
Voor jeugd die in zo'n sekte opgroeit is het helemaal lastig. Ik vraag me dan af in hoeverre de eigen keuze daar is. De vrijheid om te kiezen wordt ook aangetast. Uitstappen betekent verwijdering van vrienden en familie, excommunicering met geliefden.

quote:
Nee en nee en nee. Het was Gods wil dat Jezus geboren zou worden. Dat men vrijwillig geboren kan worden is geen keuze. Het steekt naar mijn idee net even wat anders in mekaar.
Dat is aan jou om dat op zo'n manier te geloven. Daar heb ik niets tegen in te brengen. We denken daar gewoon anders over. Is prima toch.

quote:
Nee. Ik kan inhoudelijk uitgebreider gaan reageren maar dat doe ik liever niet omdat het kan botsen tussen ons. Dan gaat mijn post eerder voor frictie zorgen.

De reden dat ik nee zeg is het volgende: ik kan het geen sektarische sekte noemen omdat mensen zichzelf van een leer (is het niet) beter is het om het als een tekst te zien zichzelf ervan laten overtuigen. Moedwillig.
Als je uitgebreider reageert wordt het meestal warrig.
Als je kort reageert zoals nu is de inhoud zeer duidelijk. Je maakt nu precies duidelijk wat je bedoelt.
En zo snel botst het toch niet tussen ons. Je weet dat ik je waardeer dan moet je wel wat rare fratsen uithalen voordat ik het als botsen ervaar.

Wat ik er nog even over wil zeggen is dat ook de eerste christelijke gemeenschappen sekten waren. Dit omdat ze een van het jodendom afwijkende leer volgden terwijl ze wel hun wortels in het jodendom hadden. Daar is op zich niets mis mee.
Voor de Jehova Getuigen geldt hetzelfde. Ze hebben hun roots in het christendom maar hun eigen afwijkende leer. Ook daar is op zich niets mis mee. Het gaat naar mijn idee mis op het moment dat ze vanuit wat aan hen opgedrongen is (bijvoorbeeld het niet mogen doen van een bloedtransfusie) er mensen onnodig lijden en sterven. Ook vanuit de bijbel gezien is dit iets dat ik eerder onder het kwaad zou scharen dan dat het past bij het evangelie. Het sektarische, het druist immers tegen alles in waar het christendom (bijvoorbeeld haar oproep tot naastenliefde) en het jodendom (bijvoorbeeld de drang naar redding) voor staat, druipt er vanaf.

quote:
Inhoudelijk zie ik het op een andere manier qua tekst of bewoordingen beter gesteld. (In het licht van de Bijbel inhoudelijk qua eigen overtuiging zodat het nochtans goed of fout te praten is) eigen keuze. Moeten ze zelf weten. En wij moeten het maar uitzoeken waar wij voor garant en of in durven te staan.

(Ik had zelf wel veel moeite om een goede reactie te kunnen geven. Vandaar zo kortaf :P )
Dit was 1 van je meest verfrissende reacties. Dat we anders in dingen staan en er allebei onze eigen gedachten hebben is alleen maar fijn.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_174730832
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 09:43 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik snap je vraag niet. Animisme is geen religie volgens jou?
Juist wel.
Maar daarom was mijn vraag. Waarom moet het een religie worden/zijn, met aanbidding en offers.
Ik weet het ook niet uit te leggen omdat ik eigenlijk ook niet weet wat het dan wel zou moeten zijn.
pi_174730942
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 10:58 schreef Panterjong het volgende:

[..]


[..]

Ze kiezen er zelf voor met een gehersenspoeld brein. Ik vraag me dan af in hoeverre de eigen keuze daar is. Dan heb ik het over mensen die zich er ooit nieuw bij aan gesloten hebben. Ze worden overtuigd door iemand aan de deur, daar begint het proces van hersenspoeling.
Voor jeugd die in zo'n sekte opgroeit is het helemaal lastig. Ik vraag me dan af in hoeverre de eigen keuze daar is. De vrijheid om te kiezen wordt ook aangetast. Uitstappen betekent verwijdering van vrienden en familie, excommunicering met geliefden.

Zoek eens even op wat hersenspoeling is.
Je praat over hersenspoeling alsof ze gedwongen zijn: Geloof wat ik zeg of anders vermoord ik jou en je familie en water gaat door de hersenen om alle eerdere gedachten weg te wissen.
En juist vooral voor de nieuwkomers is het eigen keuze. Jij hebt je toch niet laten overtuigen? Die keuze heb jíj kunnen maken. Waarom denk je dat degenen die nu JG zijn die keuze dan niet hebben?

Zo gemakkelijk om de organisatie de schuld te geven om eigen verantwoordelijkheid en bijdrage niet te hoeven dragen

En jij hebt het ook alleen maar van horen praten.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 29-10-2017 11:14:54 ]
pi_174731468
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 11:09 schreef Hexx. het volgende:
Zoek eens even op wat hersenspoeling is.
Bij deze dan.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hersenspoeling
pi_174731752
quote:
Waarom ben jij geen JG? Er zijn in al die jaren toch zeker genoeg JG die hebben geprobeerd met jou over hun geloof te praten?
pi_174731853
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 11:53 schreef Hexx. het volgende:

Waarom ben jij geen JG? Er zijn in al die jaren toch zeker genoeg JG die hebben geprobeerd met jou over hun geloof te praten?
Ik sta op de zwarte lijst. Ik weet hierover teveel. Druipen steeds af met hun broek/rok op de enkels. :D
pi_174732115
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 11:59 schreef ATON het volgende:

[..]

Ik sta op de zwarte lijst. Ik weet hierover teveel. Druipen steeds af met hun broek/rok op de enkels. :D
Dus ze hebben jou wel de keuze gelaten om ze te geloven of niet.

Wat? Hun broek/rok op de enkels? Wat heb je met ze gedaan?!
#metoo :o
pi_174732611
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 12:15 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Dus ze hebben jou wel de keuze gelaten om ze te geloven of niet.
Domme vraag.

quote:
Wat? Hun broek/rok op de enkels? Wat heb je met ze gedaan?!
#metoo :o
Hen geconfronteerd met de onzin die ze me trachten te verkopen. Gewoon zielig.
[/quote]
pi_174732699
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 12:46 schreef ATON het volgende:

[..]

Domme vraag.

[..]

Hen geconfronteerd met de onzin die ze me trachten te verkopen. Gewoon zielig.
Waarom is dat dom? Er zijn mensen die geloven dat degenen die nu JG zijn geworden geen keuze hebben gehad.

Maar als je bij hen komt met je historische verhalen dan is het wel begrijpelijk dat ze de tijd niet hebben genomen hun broek/rok eerst op te trekken voordat ze gingen vluchten.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 29-10-2017 12:52:29 ]
  zondag 29 oktober 2017 @ 13:06:42 #237
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_174733048
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 11:09 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Zoek eens even op wat hersenspoeling is.
Want?

quote:
Je praat over hersenspoeling alsof ze gedwongen zijn: Geloof wat ik zeg of anders vermoord ik jou en je familie en water gaat door de hersenen om alle eerdere gedachten weg te wissen.
Dit is een conclusie die jij trekt waarvan jij je af moet vragen of deze wel klopt.

quote:
En juist vooral voor de nieuwkomers is het eigen keuze. Jij hebt je toch niet laten overtuigen? Die keuze heb jíj kunnen maken. Waarom denk je dat degenen die nu JG zijn die keuze dan niet hebben?
Ik weet er genoeg van om deze mening te hebben. Als je dat niet wilt aannemen dan is dat verder prima.

quote:
Zo gemakkelijk om de organisatie de schuld te geven om eigen verantwoordelijkheid en bijdrage niet te hoeven dragen
We hebben wel over het dood laten gaan van mensen he. Dat is niet niets.

Verder heb ik niets gezegd over de eigen verantwoordelijkheid dus zou je niet zomaar die conclusie kunnen trekken.

quote:
En jij hebt het ook alleen maar van horen praten.
Dat is een aanname die jij doet waarvan je niet kan weten of deze klopt.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_174733115
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 13:06 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Want?

[..]

Dit is een conclusie die jij trekt waarvan jij je af moet vragen of deze wel klopt.

[..]

Ik weet er genoeg van om deze mening te hebben. Als je dat niet wilt aannemen dan is dat verder prima.

[..]

We hebben wel over het dood laten gaan van mensen he. Dat is niet niets.

Verder heb ik niets gezegd over de eigen verantwoordelijkheid dus zou je niet zomaar die conclusie kunnen trekken.

[..]

Dat is een aanname die jij doet waarvan je niet kan weten of deze klopt.
Geef eens een voorbeeld hóe ze die mensen zou hebben gehersenspoeld, als je wil.
Ik ben niet onredelijk en als je dat kunt aantonen zal ik dat ook aannemen. Maar nu begrijp ik dat niet.
  zondag 29 oktober 2017 @ 13:29:11 #239
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_174733435
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 13:11 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Geef eens een voorbeeld hóe ze die mensen zou hebben gehersenspoeld, als je wil.
Ik ben niet onredelijk en als je dat kunt aantonen zal ik dat ook aannemen. Maar nu begrijp ik dat niet.
Dat ligt voor de hand. Dit gebeurt onder andere met de reeds meerdere keren, onbijbelse, benoemde doctrines zoals hun kijk op de 144.000 uitverkorenen, het weigeren van bloedtransfusies, de verzonnen godsnaam met daarbij de aanpassing van de bijbel naar hun eigen leer. Verder het laten ontvreemden van vrienden en familie. Het afsluiten van de wereld waarin we leven waarbij dingen niet meer mogen zoals het vieren van de verjaardag. De verstoting of de dreiging daartoe als men naast de pot piest. Met name de excommunicering of de dreiging tot excommunicering wat voor veel gelovigen een ergere straf is als de dood.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_174735176
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 13:29 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Dat ligt voor de hand. Dit gebeurt onder andere met de reeds meerdere keren, onbijbelse, benoemde doctrines zoals hun kijk op de 144.000 uitverkorenen, het weigeren van bloedtransfusies, de verzonnen godsnaam met daarbij de aanpassing van de bijbel naar hun eigen leer. Verder het laten ontvreemden van vrienden en familie. Het afsluiten van de wereld waarin we leven waarbij dingen niet meer mogen zoals het vieren van de verjaardag. De verstoting of de dreiging daartoe als men naast de pot piest. Met name de excommunicering of de dreiging tot excommunicering wat voor veel gelovigen een ergere straf is als de dood.
Je legt het niet uit, je geeft het geheel als een feit weer ;)

Het hersenspoelen gebeurt niet. Mensen laten zichzelf ergens van ‘overspoelen’. De vraag is dan ook altijd wie is een goede schriftuitlegger. Of beter verwoord, wie is een goede predikant? Kan evengoed zijn dat er een betere predikant in de PKN zit dan in de Ger Gem. Maar wat is dan beter? Het gaat om een goede uitleg. En de uitleg gaat over zinnen. (Daar ontstaat de misinterpretatie omdat een leer een geheel is en omsluit) Die geen leer kunnen of mogen bevatten. Kijk eens naar polygamie in de US. Dat is wel een faliekante misinterpretatie van de Bijbel. Hoe ze het in de kop kunnen verkrijgen. Ongelooflijk. En op welke teksten gebaseerd... lijkt alsof daar de oudvaders zoals de OG die lezen daar ook nog enorm veel gezag en of invloed hebben. Zo’n man als Joseph Smit als voorbeeld. Ook een aparte maar niet voor die tijd van toen. (Net als Luther) Maar later en in deze tijd worden teksten van zijn uitspraken faliekant misbruikt. Het geloof bracht hij dan wel teweeg in Amerika. Was dan ook samen met zn broer of neef oid de grondlegger van het mormonisme.Door de Klingston Clan bijvoorbeeld word die man qua uitspraken misbruikt. Polygamie is evenals polytheïsme afgoderij en meer een lust. Joseph Smit geniet dan ook enig aanhang in NL. Vrijgelovigen en of thuislezers zijn dat voornamelijk.

Het tegenovergestelde van uw tekst kan btw niemand stellen. Of men moet de kerk waar u bij aangesloten zit in een bepaald (kwaad) daglicht stellen.

Kom wat later op je eerdere reactie terug.

[ Bericht 3% gewijzigd door Faz3D op 29-10-2017 15:22:49 ]
pi_174735391
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 12:51 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Waarom is dat dom? Er zijn mensen die geloven dat degenen die nu JG zijn geworden geen keuze hebben gehad.

Maar als je bij hen komt met je historische verhalen dan is het wel begrijpelijk dat ze de tijd niet hebben genomen hun broek/rok eerst op te trekken voordat ze gingen vluchten.
Je bent al even dom.
pi_174735438
Vanmorgen nog gekerkt :Y
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_174735471
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 15:08 schreef Sigaartje het volgende:
Vanmorgen nog gekerkt :Y
Dat zegt niet alles toch?

Ik ben ook regelmatig in de kerk te vinden, maar ben zo agnostisch als het maar kan.
pi_174735574
quote:
7s.gif Op zondag 29 oktober 2017 15:10 schreef Waterdrinker het volgende:

[..]

Dat zegt niet alles toch?

Ik ben ook regelmatig in de kerk te vinden, maar ben zo agnostisch als het maar kan.
Join the club ^O^
Ik ga zelfs naar een bondskerk, wel PKN.
Daar doen ze niet moeilijk. Wel statig.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  Moderator zondag 29 oktober 2017 @ 15:16:21 #245
249559 crew  Lavenderr
pi_174735575
Ik hoop dat er na dit leven op aarde nog iets moois is.
Hoop dan mensen die me lief waren nog te zien, maar ben wel zo realistisch om te beseffen dat dat niet kan. Misschien iets van hun ziel ervaren en herkennen.

We weten het gewoon niet.
pi_174735839
Ik had een gesprek met een bonds-ouderling een jaar geleden. Ik was stomverbaasd. Volgens mij is de geboorte van PKN een zegen geweest. Het dogmatische en strenge is zo'n beetje weg. Artikel 31 schuift ook steeds meer naar links. zelf ben ik van synodale huize. Ik heb het vermoeden dat alleen nog maar een kleine groep, de staphorster variant, zich krampachtig vasthoudt aan het gekrookte riet. Daarnaast is er nog een groep stille strengen, maar het verandert allemaal.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sigaartje op 29-10-2017 15:47:47 ]
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_174735941
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 13:29 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Dat ligt voor de hand. Dit gebeurt onder andere met de reeds meerdere keren, onbijbelse, benoemde doctrines zoals hun kijk op de 144.000 uitverkorenen, het weigeren van bloedtransfusies, de verzonnen godsnaam met daarbij de aanpassing van de bijbel naar hun eigen leer. Verder het laten ontvreemden van vrienden en familie. Het afsluiten van de wereld waarin we leven waarbij dingen niet meer mogen zoals het vieren van de verjaardag. De verstoting of de dreiging daartoe als men naast de pot piest. Met name de excommunicering of de dreiging tot excommunicering wat voor veel gelovigen een ergere straf is als de dood.
Dat is wat JG geloven en hun regels.
Maar dat zegt helemaal niet hoe zij iemand hersenspoelen. Voordat iemand JG wordt moet (verplicht) hij alles weten over hun regels en hun geloof. Niemand komt de organisatie in zonder die volledige kennis. Verzonnen of niet, aan jou de keus om die te accepteren/ geloven of niet.
Dus hoezo hersenspoelen?

En, in jouw ogen, aanname of niet, je weet echt niet meer ervan dan wat je van anderen hebt gehoord. Elkaar napraten noemt men dat, zonder inside kennis. Zoals jij het beschrijft lijkt het alsof je denkt dat ze iemand bij de deur beloven dat ze bij JG een villa en een miljoen gaan krijgen als ze zich laten dopen. En eenmaal binnen worden ze geisoleerd en bedreigd totdat ze met hun hand op de bijbel beloven om alles te doen wat WT zegt. Anders mogen ze nooit meer familie of vrienden zien/hebben.

Niemand wordt gehersenspoeld, iedereen heeft zelf gekozen om dat hele ding te geloven en daarna zelf naar binnen te gaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-10-2017 15:43:38 ]
pi_174736168
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 10:58 schreef Panterjong het volgende:

[..]


[..]

Ze kiezen er zelf voor met een gehersenspoeld brein. Ik vraag me dan af in hoeverre de eigen keuze daar is. Dan heb ik het over mensen die zich er ooit nieuw bij aan gesloten hebben. Ze worden overtuigd door iemand aan de deur, daar begint het proces van hersenspoeling.
Zo is het wel enigzins ‘goed’ te bezien. Wel betreurenswaardig imo. De vraag is dan ook voornamelijk hoe die leer geïnterpreteerd cq overgebracht word.

quote:
Voor jeugd die in zo'n sekte opgroeit is het helemaal lastig. Ik vraag me dan af in hoeverre de eigen keuze daar is. De vrijheid om te kiezen wordt ook aangetast. Uitstappen betekent verwijdering van vrienden en familie, excommunicering met geliefden.
De keus is gewoon een moment. Men kiest of men kiest niet. Evenals waar men geboren word. Is dat een keuze om in een bepaald gezin geboren te worden? Neen. Dat kan niemand zeggen dus daarom is het vrijwillig. Voor de jeugd is het een last. Tenminste dat kan ik me enigzins voorstellen. Zelf OG een tijdje van jongsafaan. Vond het nooit erg oid. Achter een kastdeurtje stond dan ook een Nintendo voor ons :)

quote:
[..]

Dat is aan jou om dat op zo'n manier te geloven. Daar heb ik niets tegen in te brengen. We denken daar gewoon anders over. Is prima toch.
Klopt. Zo vat ik die teksten op ongeveer.
quote:
[..]

Als je uitgebreider reageert wordt het meestal warrig.
Als je kort reageert zoals nu is de inhoud zeer duidelijk. Je maakt nu precies duidelijk wat je bedoelt.
En zo snel botst het toch niet tussen ons. Je weet dat ik je waardeer dan moet je wel wat rare fratsen uithalen voordat ik het als botsen ervaar.
Kan ik me enigzins voorstellen :P Dankje.

quote:
Wat ik er nog even over wil zeggen is dat ook de eerste christelijke gemeenschappen sekten waren. Dit omdat ze een van het jodendom afwijkende leer volgden terwijl ze wel hun wortels in het jodendom hadden. Daar is op zich niets mis mee.
Tja, als ik het evangelie van Paulus lees niet. Wel als ik de historie ervan lees. Evenals de kruistocht. Ook niet koosjer.

quote:
Voor de Jehova Getuigen geldt hetzelfde. Ze hebben hun roots in het christendom maar hun eigen afwijkende leer. Ook daar is op zich niets mis mee. Het gaat naar mijn idee mis op het moment dat ze vanuit wat aan hen opgedrongen is (bijvoorbeeld het niet mogen doen van een bloedtransfusie) er mensen onnodig lijden en sterven. Ook vanuit de bijbel gezien is dit iets dat ik eerder onder het kwaad zou scharen dan dat het past bij het evangelie. Het sektarische, het druist immers tegen alles in waar het christendom (bijvoorbeeld haar oproep tot naastenliefde) en het jodendom (bijvoorbeeld de drang naar redding) voor staat, druipt er vanaf.
Afwijkend, is dat exact hetzelfde als het Roomse geloof? Klopt er gebeuren nare dingen. Maar waar niet? We kunnen enkel gemakkelijk framen op gemeenschappen.

quote:
[..]

Dit was 1 van je meest verfrissende reacties. Dat we anders in dingen staan en er allebei onze eigen gedachten hebben is alleen maar fijn.
Dankjewel :) ik zal mn best doen om in het vervolg ook wat meer duidelijker te zijn.
pi_174736454
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 11:01 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Juist wel.
Maar daarom was mijn vraag. Waarom moet het een religie worden/zijn, met aanbidding en offers.
Ik weet het ook niet uit te leggen omdat ik eigenlijk ook niet weet wat het dan wel zou moeten zijn.
Omdat we sinds de agriculturele revolutie te maken hebben gekregen met hiërarchie tussen mensen en dieren en controle over gewassen , en te maken kregen met hongersnoden. Zoiets? :P
-
  zondag 29 oktober 2017 @ 17:05:18 #250
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_174737799
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 15:39 schreef Hexx. het volgende:


[..]

Dat is wat JG geloven en hun regels.
Maar dat zegt helemaal niet hoe zij iemand hersenspoelen.
De indoctrinatie met de genoemde voorbeelden zeggen daar alles over.

quote:
Voordat iemand JG wordt moet (verplicht) hij alles weten over hun regels en hun geloof. Niemand komt de organisatie in zonder die volledige kennis. Verzonnen of niet, aan jou de keus om die te accepteren/ geloven of niet.
Dus hoezo hersenspoelen?
Dat is precies wat ik bedoel. Men moet doordrongen zijn van de 'onbijbelse' doctrines, pas dan hoort men er echt bij. Dat is duidelijke hersenspoelerij.

quote:
En, in jouw ogen, aanname of niet, je weet echt niet meer ervan dan wat je van anderen hebt gehoord. Elkaar napraten noemt men dat, zonder inside kennis.
Het is nogal een drogreden. Je beroept je op de groep waar ik geen deel van uitmaak. Maar goed dat is aan jou. Ik zou verder niet weten wie ik napraat.

quote:
Zoals jij het beschrijft lijkt het alsof je denkt dat ze iemand bij de deur beloven dat ze bij JG een villa en een miljoen gaan krijgen als ze zich laten dopen.
Dat heb ik nooit gezegd maar is iets wat jij er van maakt. Wat hun beloofd wordt is redding.

quote:
En eenmaal binnen worden ze geisoleerd en bedreigd totdat ze met hun hand op de bijbel beloven om alles te doen wat WT zegt. Anders mogen ze nooit meer familie of vrienden zien/hebben.
Ook dit heb ik nooit gezegd. Ik heb slechts gezegd wat ik heb gezegd en dat leek me duidelijk. En het woord bijbel zou ik zelf ook nooit gebruiken bij dat aftreksel dat de Jehova Getuigen gebruiken. Van wat ik heb gezegd kun je inderdaad wel de conclusie trekken dat ze geisoleerd worden.

quote:
Niemand wordt gehersenspoeld, iedereen heeft zelf gekozen om dat hele ding te geloven en daarna zelf naar binnen te gaan.
Geestelijk is men gevangen genomen in onbijbelse doctrines en moet men gebukt gaan onder de eerder genoemde dreiging en dat terwijl ze ooit vrij dachten te kiezen. Dit heeft alles met hersenspoeling te maken.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')