'Tekort aan huisvesting arbeidsmigranten groter dan ooit'quote:
Poolse arbeiders betalen vaak veel voor slechte huisvesting NOS
Het wordt steeds lastiger om voldoende geschikte huisvesting te vinden voor arbeidsmigranten. Dat zegt het Expertisecentrum Flexwonen (EF). Het centrum schat dat er op dit moment een tekort is van 100.000 verblijfplaatsen.
Poolse arbeiders betalen vaak veel voor slechte huisvesting NOS Dat betekent dat een kwart van de ongeveer 400.000 arbeidsmigranten geen verblijfplaats heeft die voldoet aan de minimale eisen. Het gevolg is bijvoorbeeld dat zij in brandonveilige panden wonen of met te veel mensen samenwonen.
Het tekort aan verblijfplaatsen loopt op door de aantrekkende economie; er komen steeds meer arbeidsmigranten naar Nederland. Tegelijkertijd komt er niet snel genoeg geschikte huisvesting bij. Ook speelt mee dat de kwaliteitseisen voor huisvesting in 2012 zijn opgeschroefd, waardoor minder plekken voldoen.
Het Expertisecentrum Flexwonen deed onderzoek bij verschillende gemeenten. Op basis van die informatie, komen zij tot de schatting dat er zeker 100.000 woningen te weinig zijn. Het is moeilijk om vast te stellen hoeveel het er exact zijn, omdat een groot deel van de arbeidsmigranten niet ingeschreven staat bij gemeenten.Hard werkende krachtenOndernemers die arbeidsmigranten hard nodig hebben, maken zich zorgen. "Voor de BV Nederland is dit een serieus probleem, want arbeidsmigranten zijn onmisbaar voor onze bedrijven", zegt Hiddo de Bruin van uitzendbureau AB Oost. Hij heeft recent voor het eerst noodzakelijke krachten moeten weigeren, omdat hij geen geschikt onderkomen vond.
''Arbeiders moeten soms twee keer een uur reizen om naar en van hun werk te komen.
Stef van Bladel van uitzendbureau T&SMarinus Hofland uit Maasdijk heeft zo'n 15 tot 30 Polen in zijn kassen werken. "Het zijn hard werkende krachten. Zonder Polen draait mijn bedrijf niet", zegt hij. Zelf heeft hij nog geen probleem om ze te huisvesten, omdat ze al vroeg in het seizoen naar Nederland komen. Maar hij ziet andere bedrijven in de regio ermee worstelen. Je merkt dat de huizenmarkt is aangetrokken en daardoor is er veel minder woonruimte beschikbaar voor arbeidsmigranten.
Ook uitzendbureau T&S in Waalwijk loopt tegen problemen aan. In die regio werken ongeveer 4500 tot 7000 mensen uit Oost-Europa, maar voor lang niet iedereen is plaats. "Arbeiders moeten soms twee keer een uur reizen om naar en van hun werk te komen", zegt Stef van Bladel. "We willen graag in de regio goede voorzieningen bieden, maar die zijn er niet."
GemeentenGemeenten bepalen zelf hoe ze de woningen die bij hen beschikbaar komen verdelen. Daarbij maken ze keuzes tussen verschillende groepen, zoals asielzoekers, arbeidsmigranten en Nederlanders die op de wachtlijst staan. T&S ziet dat gemeenten soms huiverig zijn om arbeidsmigranten te huisvesten. Iedereen vindt het belangrijk, maar liever niet in de eigen voor- of achtertuin.
Gemeenten proberen werkgevers soms te helpen door hen toestemming te geven voor grootschalige huisvesting van arbeidsmigranten. Zo heeft de gemeente Waalwijk onlangs vergunningen afgegeven voor twee initiatieven voor grootschalige huisvesting voor tientallen werknemers. Ook in andere gemeenten worden zulke plannen gerealiseerd, zoals in Helmond, Beren op Zoom en Bodegraven.
©
nos.nl
Allen,
Jawel, ook in de betere Haerlemsche kringen is men zich ervan bewust dat ons land EU-afspraken heeft
, waarvan het veilig onderbrengen van mensen die onder legale omstandigheden ons land hebben bereikt, zoals deze Poolse arbeiders in kwestie, deel uitmaakt.
En beste lezer, nu de economie steeds beter gaat (toch ook weer 'n heel klein beetje met dank aan dit kleine percentage Poolse gastarbeiders
) - op de huizenmarkt zelfs 'n beetje té goed, gelet op de alsmaar stijgende huizenprijzen waardoor er sowieso al flink wat koophuizen bij moeten gaan komen - verdient passende woonruimte voor hardwerkende arbeiders van Poolse komaf, of problematische vluchtelingen uit andere oorden uiteraard ook voldoende aandacht.
Het artikel vermeldt
hoe een aantal Nederlandse plaatsen voornemens zijn om middels vergunningen grootschalige huisvesting te realiseren. Echter, het plegen van sociale woningbouw in randstedelijke aglomeraties zoals Haarlem-Amsterdam en andere Nederlandse gemeenten, heeft niet bepaald onze voorkeur.
Thans zijn de meeste ogen namelijk gericht op koop- of vrije-sector woningen om een dreigende oververhitting op de huizenmarkt snel tegen te gaan.
Er is namelijk een schreeuwend tekort aan dergelijke huizen ontstaan voor mensen die teveel verdienen voor een sociale huurwoning. Behalve koophuizen moeten er ook woningen voor het middensegment (Jan Modaal) worden gebouwd en voor starters met voldoende inkomen die 'n aardig spaarcentje kunnen overleggen voor een hypotheek.
Mensen met een hoger inkomen dan middenklassers willen immers ook gaarne een bod uitbrengen om uiteindelijk tot de koop van hun droomhuis over te kunnen gaan.
Maar daarnaast zullen er helaas tóch op kleine schaal wat meer sociale huurhuizen worden bijgebouwd of duurzaam gerenoveerd.
Een select aantal woningen (helaas voor de sociale huurder) dienen toegewezen te worden aan arbeidsmigranten en vluchtelingen (asielzoekers) uit het Midden-Oosten.
Daarbij hebben gemeenten zelf de vrijheid om te mogen bepalen
hoe om te gaan met verdeling van deze woningen voor deze minderheidsgroepen op de meest eerlijke manier.
Het laatste is allesbehalve gemakkelijk, dus moeten er soms aderlatingen worden gedaan door de minima. Consessies doen is meestal niet leuk
, en al zeker niet voor de meest mopperende Nederlanders, maar het blijft wel noodzakelijk dat een land als NL geen noodlijdende mensen zonder meer in de kou op straat laat staan.
Mij dunkt, ambtshalve blijft het wikken en wegen; het is de bedoeling om qua woonsituatie voor alle stromingen (autochtonen of allochtonen, rijk en arm) binnen niet al te lange tijd een bevredigend resultaat te mogen boeken.
Het bijbouwen van wat meer sociale huurwoningen zal naast een groot aantal vrije-sector of koopwoningen
het woongenot van mensen in nood
, zoals minderheidsgroepen of NL'ers met serieuze urgentie, aanzienlijk gaan verbeteren.
Tot slot zal naar alle waarschijnlijkheid het beleid van het nieuwe kabinet inclusief alle voordelen die men alsnog zal gaan plukken, ertoe kunnen leiden dat het huisvestingsprobleem mettertijd voor alle lagen der bevolking in de kiem gesmoord zal worden.
Goed, tot zover.
Scjvb