abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 23:27:45 #1
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_174485022
'Tekort aan huisvesting arbeidsmigranten groter dan ooit'

quote:
Poolse arbeiders betalen vaak veel voor slechte huisvesting NOS
Het wordt steeds lastiger om voldoende geschikte huisvesting te vinden voor arbeidsmigranten. Dat zegt het Expertisecentrum Flexwonen (EF). Het centrum schat dat er op dit moment een tekort is van 100.000 verblijfplaatsen.


Poolse arbeiders betalen vaak veel voor slechte huisvesting NOS

Dat betekent dat een kwart van de ongeveer 400.000 arbeidsmigranten geen verblijfplaats heeft die voldoet aan de minimale eisen. Het gevolg is bijvoorbeeld dat zij in brandonveilige panden wonen of met te veel mensen samenwonen.

Het tekort aan verblijfplaatsen loopt op door de aantrekkende economie; er komen steeds meer arbeidsmigranten naar Nederland. Tegelijkertijd komt er niet snel genoeg geschikte huisvesting bij. Ook speelt mee dat de kwaliteitseisen voor huisvesting in 2012 zijn opgeschroefd, waardoor minder plekken voldoen.

Het Expertisecentrum Flexwonen deed onderzoek bij verschillende gemeenten. Op basis van die informatie, komen zij tot de schatting dat er zeker 100.000 woningen te weinig zijn. Het is moeilijk om vast te stellen hoeveel het er exact zijn, omdat een groot deel van de arbeidsmigranten niet ingeschreven staat bij gemeenten.

Hard werkende krachten

Ondernemers die arbeidsmigranten hard nodig hebben, maken zich zorgen. "Voor de BV Nederland is dit een serieus probleem, want arbeidsmigranten zijn onmisbaar voor onze bedrijven", zegt Hiddo de Bruin van uitzendbureau AB Oost. Hij heeft recent voor het eerst noodzakelijke krachten moeten weigeren, omdat hij geen geschikt onderkomen vond.

''Arbeiders moeten soms twee keer een uur reizen om naar en van hun werk te komen.
Stef van Bladel van uitzendbureau T&S


Marinus Hofland uit Maasdijk heeft zo'n 15 tot 30 Polen in zijn kassen werken. "Het zijn hard werkende krachten. Zonder Polen draait mijn bedrijf niet", zegt hij. Zelf heeft hij nog geen probleem om ze te huisvesten, omdat ze al vroeg in het seizoen naar Nederland komen. Maar hij ziet andere bedrijven in de regio ermee worstelen. Je merkt dat de huizenmarkt is aangetrokken en daardoor is er veel minder woonruimte beschikbaar voor arbeidsmigranten.

Ook uitzendbureau T&S in Waalwijk loopt tegen problemen aan. In die regio werken ongeveer 4500 tot 7000 mensen uit Oost-Europa, maar voor lang niet iedereen is plaats. "Arbeiders moeten soms twee keer een uur reizen om naar en van hun werk te komen", zegt Stef van Bladel. "We willen graag in de regio goede voorzieningen bieden, maar die zijn er niet."

Gemeenten

Gemeenten bepalen zelf hoe ze de woningen die bij hen beschikbaar komen verdelen. Daarbij maken ze keuzes tussen verschillende groepen, zoals asielzoekers, arbeidsmigranten en Nederlanders die op de wachtlijst staan. T&S ziet dat gemeenten soms huiverig zijn om arbeidsmigranten te huisvesten. Iedereen vindt het belangrijk, maar liever niet in de eigen voor- of achtertuin.

Gemeenten proberen werkgevers soms te helpen door hen toestemming te geven voor grootschalige huisvesting van arbeidsmigranten. Zo heeft de gemeente Waalwijk onlangs vergunningen afgegeven voor twee initiatieven voor grootschalige huisvesting voor tientallen werknemers. Ook in andere gemeenten worden zulke plannen gerealiseerd, zoals in Helmond, Beren op Zoom en Bodegraven.

© nos.nl
Allen,

Jawel, ook in de betere Haerlemsche kringen is men zich ervan bewust dat ons land EU-afspraken heeft :o , waarvan het veilig onderbrengen van mensen die onder legale omstandigheden ons land hebben bereikt, zoals deze Poolse arbeiders in kwestie, deel uitmaakt. ;)

En beste lezer, nu de economie steeds beter gaat (toch ook weer 'n heel klein beetje met dank aan dit kleine percentage Poolse gastarbeiders ;) ) - op de huizenmarkt zelfs 'n beetje té goed, gelet op de alsmaar stijgende huizenprijzen waardoor er sowieso al flink wat koophuizen bij moeten gaan komen - verdient passende woonruimte voor hardwerkende arbeiders van Poolse komaf, of problematische vluchtelingen uit andere oorden uiteraard ook voldoende aandacht.

Het artikel vermeldt hoe een aantal Nederlandse plaatsen voornemens zijn om middels vergunningen grootschalige huisvesting te realiseren. Echter, het plegen van sociale woningbouw in randstedelijke aglomeraties zoals Haarlem-Amsterdam en andere Nederlandse gemeenten, heeft niet bepaald onze voorkeur. :N Thans zijn de meeste ogen namelijk gericht op koop- of vrije-sector woningen om een dreigende oververhitting op de huizenmarkt snel tegen te gaan.

Er is namelijk een schreeuwend tekort aan dergelijke huizen ontstaan voor mensen die teveel verdienen voor een sociale huurwoning. Behalve koophuizen moeten er ook woningen voor het middensegment (Jan Modaal) worden gebouwd en voor starters met voldoende inkomen die 'n aardig spaarcentje kunnen overleggen voor een hypotheek. *) Mensen met een hoger inkomen dan middenklassers willen immers ook gaarne een bod uitbrengen om uiteindelijk tot de koop van hun droomhuis over te kunnen gaan. *) Maar daarnaast zullen er helaas tóch op kleine schaal wat meer sociale huurhuizen worden bijgebouwd of duurzaam gerenoveerd. :s)

Een select aantal woningen (helaas voor de sociale huurder) dienen toegewezen te worden aan arbeidsmigranten en vluchtelingen (asielzoekers) uit het Midden-Oosten. (8> Daarbij hebben gemeenten zelf de vrijheid om te mogen bepalen hoe om te gaan met verdeling van deze woningen voor deze minderheidsgroepen op de meest eerlijke manier.
Het laatste is allesbehalve gemakkelijk, dus moeten er soms aderlatingen worden gedaan door de minima. Consessies doen is meestal niet leuk :N , en al zeker niet voor de meest mopperende Nederlanders, maar het blijft wel noodzakelijk dat een land als NL geen noodlijdende mensen zonder meer in de kou op straat laat staan.

Mij dunkt, ambtshalve blijft het wikken en wegen; het is de bedoeling om qua woonsituatie voor alle stromingen (autochtonen of allochtonen, rijk en arm) binnen niet al te lange tijd een bevredigend resultaat te mogen boeken. :s) :s) :s)
Het bijbouwen van wat meer sociale huurwoningen zal naast een groot aantal vrije-sector of koopwoningen *) het woongenot van mensen in nood ;( , zoals minderheidsgroepen of NL'ers met serieuze urgentie, aanzienlijk gaan verbeteren. *G*

Tot slot zal naar alle waarschijnlijkheid het beleid van het nieuwe kabinet inclusief alle voordelen die men alsnog zal gaan plukken, ertoe kunnen leiden dat het huisvestingsprobleem mettertijd voor alle lagen der bevolking in de kiem gesmoord zal worden.

Goed, tot zover.

Scjvb
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_174485159
Als er een markt voor was zouden er wel mensen in springen.
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_174485280
Je vraag je wel eens af hoe de falende VVD en Mark Rutte aan de macht blijven, maar dan lees je posts van Scjvb en wordt het allemaal duidelijk.
pi_174485677
Die tuinders zijn wel grappig. Ieder seizoen een nieuwe lading werkers uit het Oosten invliegen. Maar investeren in een fatsoenlijke huisvesting is te moeilijk schijnbaar?
.
pi_174487150
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 23:57 schreef Fer het volgende:
Die tuinders zijn wel grappig. Ieder seizoen een nieuwe lading werkers uit het Oosten invliegen. Maar investeren in een fatsoenlijke huisvesting is te moeilijk schijnbaar?
De tuinders krijgen dan ook veel tegenwerking van ambtenaren. Mogen niet zomaar betere woonruimtes bouwen voor hun arbeiders. Terwijl de ambtenaren wel gevoed willen worden door de tuinders en ze eten en drinken niet te weinig, hun magen zijn groot.
pi_174487228
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 06:54 schreef torentje het volgende:

[..]

De tuinders krijgen dan ook veel tegenwerking van ambtenaren. Mogen niet zomaar betere woonruimtes bouwen voor hun arbeiders. Terwijl de ambtenaren wel gevoed willen worden door de tuinders en ze eten en drinken niet te weinig, hun magen zijn groot.
Omdat de ambtenaren vinden dat Nederlanders dat werk moeten doen, want de cijfertjes. Nederlanders willen dat echter (niet) meer doen, ik heb zelf 20 jaar in de tuinbouw gezeten en ben er met de crisis uitgeschopt en vervangen door een Pool. En met mij vele anderen.
Ik heb nu echter een goede baan buiten de sector en kom echt nooit meer terug.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_174487312
Mogen ze geen huisvesting bouwen of geen aftandse barrakken op hun terrein zetten? Of zou het zo zijn dat met het bouwen van fatsoenlijke huisvesting, het kwa kosten misschien niet zo interesant is om die mensen in te huren?
.
pi_174487357
quote:
1s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 07:32 schreef Fer het volgende:
Mogen ze geen huisvesting bouwen of geen aftandse barrakken op hun terrein zetten? Of zou het zo zijn dat met het bouwen van fatsoenlijke huisvesting, het kwa kosten misschien niet zo interesant is om die mensen in te huren?
Ligt echt aan de goodwill van de gemeente, velen willen dat niet want dan gaan ze nooit meer weg.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_174487369
quote:
1s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 07:18 schreef halfway het volgende:

[..]

Omdat de ambtenaren vinden dat Nederlanders dat werk moeten doen, want de cijfertjes. Nederlanders willen dat echter (niet) meer doen, ik heb zelf 20 jaar in de tuinbouw gezeten en ben er met de crisis uitgeschopt en vervangen door een Pool. En met mij vele anderen.
Ik heb nu echter een goede baan buiten de sector en kom echt nooit meer terug.
Dat. Genoeg Nederlanders die dat werk willen doen maar de tuinders vinden hen te duur en kunnen niet ook nog eens aan hen verdienen met huisvesting.

Dat project in de glasbouw voor werklozen wordt nog steeds aangehaald om te bewijzen dat de Nederlandse werkloze gewoon niet wil werken terwijl dat allang achterhaald is. Die tuinders hadden al Oostblokkers besteld en zaten niet te wachten op dur Nederlanders.

Dus Nederlanders worden in die sectoren ontslagen en kunnen tot hun dood hun kinderen in huis hebben want de asielzoekers en Oostblokkers krijgen ook voorrang op de huizenmarkt.
pi_174487378
Trouwens genoeg Nederlanders die meer dan een uur van hun werk af wonen. Heb ik ook jaren gedaan. Waarom moet dat voor die Oostblokkers dan een probleem zijn?
pi_174487402
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 07:42 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dat. Genoeg Nederlanders die dat werk willen doen maar de tuinders vinden hen te duur en kunnen niet ook nog eens aan hen verdienen met huisvesting.

Dat project in de glasbouw voor werklozen wordt nog steeds aangehaald om te bewijzen dat de Nederlandse werkloze gewoon niet wil werken terwijl dat allang achterhaald is. Die tuinders hadden al Oostblokkers besteld en zaten niet te wachten op dur Nederlanders.

Dus Nederlanders worden in die sectoren ontslagen en kunnen tot hun dood hun kinderen in huis hebben want de asielzoekers en Oostblokkers krijgen ook voorrang op de huizenmarkt.
Ik moet zeggen dat het salaris toen(¤3200) niet verkeerd was voor een teamleider.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_174487580
quote:
1s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 07:18 schreef halfway het volgende:

[..]

Omdat de ambtenaren vinden dat Nederlanders dat werk moeten doen, want de cijfertjes. Nederlanders willen dat echter (niet) meer doen, ik heb zelf 20 jaar in de tuinbouw gezeten en ben er met de crisis uitgeschopt en vervangen door een Pool. En met mij vele anderen.
Ik heb nu echter een goede baan buiten de sector en kom echt nooit meer terug.
Terecht dat Nederlanders dat werk niet meer willen doen, met zoveel ambtenaren die Nederlanders pesten met achterlijke regeltjes en voorschriften of op andere manieren storen.
pi_174487588
quote:
"Arbeiders moeten soms twee keer een uur reizen om naar en van hun werk te komen"
Nou, boe-hoe-hoe. Toen ik in Nederland woonde en werkte was ik elke dag 2 keer 1.5 uur onderweg, normaalste zaak van de wereld. Huis -> Bus -> Trein -> Tram -> werk.
pi_174487613
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 08:13 schreef illusions het volgende:

[..]

Nou, boe-hoe-hoe. Toen ik in Nederland woonde en werkte was ik elke dag 2 keer 1.5 uur onderweg, normaalste zaak van de wereld. Huis -> Bus -> Trein -> Tram -> werk.
66 uur p/m onderweg zijn voor je werk is waanzin.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_174487652
Dan heb je eens migranten die hier met hard werk een boterham willen verdienen, worden ze op de huizenmarkt uitgebuit en is er zelden een woning beschikbaar voor ze.

Hadden zich beter kunnen aanmelden als gelukszoeker, hadden ze het financieel beter gehad, een complete inboedel en niet nodig om er ook maar een dag voor te werken.
pi_174487736
quote:
1s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 08:17 schreef halfway het volgende:

[..]

66 uur p/m onderweg zijn voor je werk is waanzin.
Voor heel veel mensen die bijv. in Amsterdam werken maar daar niet wonen, is het doodnormaal.
pi_174487789
Als die polen hier ons salaris willen verdienen, zullen ze ook onze huren moeten betalen.

Zo simpel is het!

Maar die lui willen geld overhouden en sparen voor als ze weer terug zijn in Polen.

Net alsof ik naar NY kan gaan, daar een sloot verdienen en goedkoop een huis krijg.
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
  woensdag 18 oktober 2017 @ 09:27:23 #18
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_174488220
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 07:42 schreef Ouder1 het volgende:
Dat. Genoeg Nederlanders die dat werk willen doen maar de tuinders vinden hen te duur en kunnen niet ook nog eens aan hen verdienen met huisvesting.

Dat project in de glasbouw voor werklozen wordt nog steeds aangehaald om te bewijzen dat de Nederlandse werkloze gewoon niet wil werken terwijl dat allang achterhaald is. Die tuinders hadden al Oostblokkers besteld en zaten niet te wachten op dur Nederlanders.
Bron? :D
quote:
Dus Nederlanders worden in die sectoren ontslagen en kunnen tot hun dood hun kinderen in huis hebben want de asielzoekers en Oostblokkers krijgen ook voorrang op de huizenmarkt.
Meid, 'tiswat! Ik zou het op facebook zetten.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  woensdag 18 oktober 2017 @ 09:29:28 #19
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_174488235
quote:
1s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 08:17 schreef halfway het volgende:
66 uur p/m onderweg zijn voor je werk is waanzin.
:')_!
Met zo'n instelling kom je der wel ja! :D
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  woensdag 18 oktober 2017 @ 09:35:00 #20
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174488312
quote:
14s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 08:40 schreef ietjefietje het volgende:
Als die polen hier ons salaris willen verdienen, zullen ze ook onze huren moeten betalen.

Zo simpel is het!

Maar die lui willen geld overhouden en sparen voor als ze weer terug zijn in Polen.

Net alsof ik naar NY kan gaan, daar een sloot verdienen en goedkoop een huis krijg.
Met het salaris dat ze hier verdienen komen ze niet eens in aanmerking voor de goedkopere (sociale huur)woningen.

Maar je benoemt de kern van het probleem: Polen willen doorgaans zo goedkoop mogelijk hier leven om zoveel mogelijk in Polen te kunnen investeren.
pi_174488427
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 23:57 schreef Fer het volgende:
Die tuinders zijn wel grappig. Ieder seizoen een nieuwe lading werkers uit het Oosten invliegen. Maar investeren in een fatsoenlijke huisvesting is te moeilijk schijnbaar?
Investeer eerst eens in die half miljoen werkloze Nederlanders.

Dan heb je geen investeringen in buitenlanders en huisvesting nodig.
pi_174488575
quote:
1s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 09:35 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Met het salaris dat ze hier verdienen komen ze niet eens in aanmerking voor de goedkopere (sociale huur)woningen.

Maar je benoemt de kern van het probleem: Polen willen doorgaans zo goedkoop mogelijk hier leven om zoveel mogelijk in Polen te kunnen investeren.
Er is besloten door de EU dat ze dezelfde salarissen moeten verdienen voor hetzelfde werk. Er is dus voor de tuinders helemaal geen reden om polen aan te nemen. En als ze ze toch aannemen, dan kunnen ze ook die hoge huren wel betalen. Ik woon dichtbij Marlot (elite wijkje in Den Haag) daar waren tijdens de crisis verschillende villa's die door groepen polen bewoond werden. Maar deze villa's liggen nu weer in de markt voor anderhalf miljoen in de verkoop. Bovendien was de daar wonende elite er heel erg op tegen, al die polen met hun ouwe brikken en rotzooi in de tuin.
Dan kwam de Multi-culti toch wel heel erg dichtbij!

Maar goed, die polen hebben nu dus minder kans om woonruimte te vinden, tsja, dat heet anticiperen, alles verandert continue en mensen moeten zich maar aanpassen. De politiek weet het zo goed te verwoorden tegenover de Nederlanders, hoort zegt het voort tegen de buitenlanders dan nu.
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_174488606
We geven huizen liever weg aan kansenparels, wetenschappers en dokters.
  woensdag 18 oktober 2017 @ 09:55:57 #24
321876 Cherna
Fuck the System
pi_174488615
quote:
14s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 08:40 schreef ietjefietje het volgende:
Als die polen hier ons salaris willen verdienen, zullen ze ook onze huren moeten betalen.

Zo simpel is het!

Maar die lui willen geld overhouden en sparen voor als ze weer terug zijn in Polen.

Net alsof ik naar NY kan gaan, daar een sloot verdienen en goedkoop een huis krijg.
Dit.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_174488671
[quote]6s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 09:27 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Bron? :D

Ook Europese Commissie wil gelijk loon voor gelijk werk

Nieuwsbericht | 08-03-2016 | 19:26

De Europese Commissie wil dat werknemers gelijk loon ontvangen voor gelijk werk op dezelfde werkplek. Nu kunnen zij een lagere beloning krijgen omdat alleen de ‘harde kern’ van de arbeidsvoorwaarden geldt. Zo kan iemand uit een ander land met veel ervaring nu nog tegen een beginnerssalaris aan het werk worden gezet. Dat gaat veranderen.

Dit maakte de Eurocommissaris voor Werkgelegenheid en Sociale Zaken Marianne Thyssen vandaag bekend. Om dit mogelijk te maken stelt de Commissie voor om de detacheringsrichtlijn aan te passen.




Minister Asscher: 'Dit is een belangrijke volgende stap om het vrije verkeer van werknemers eerlijker te maken in Europa. Het kabinet heeft er hard aan gewerkt om gelijke beloning voor gelijk werk in Brussel tot een prioriteit te maken'. Het kabinet is voorstander van een sterk Europa waar werknemers en bedrijven makkelijker over de grens kunnen werken en werknemers tegelijkertijd beter beschermd worden. De minister wil daarom al langere tijd de richtlijn aanpassen.

De Commissie stelt voor de detachering van een Europese werknemer te beperken tot twee jaar. Daarna krijgt de gedetacheerde werknemer dezelfde arbeidsvoorwaarden als ieder ander die in het land werkt. Ook krijgen buitenlandse uitzendkrachten dezelfde arbeidsvoorwaarden als nationale uitzendkrachten. De Commissie stelt verder voor dat lidstaten mogen eisen dat onderaannemers hetzelfde loon betalen aan hun werknemers als de opdrachtgever.
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')