Ja hoor, daar heb ik nog wel plek voor, dat is namelijk niet zoveel.quote:Op vrijdag 20 oktober 2017 17:33 schreef john2406 het volgende:
[..]
Afval wel toch tot dat het vol is?
Dan ben ik content, dank U.quote:Op vrijdag 20 oktober 2017 19:11 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Ja hoor, daar heb ik nog wel plek voor, dat is namelijk niet zoveel.
Dat klopt maar door windmolens die energie opwekken te gebruiken om waterstof te winnen door middel van elektrolyse van water. Kan er met een brandstofcel de energie van het waterstof gebruikt worden om een elektromotor in een auto van energie te voorzien. De positieve H+ deeltjes reageren weer met zuurstof tot water dus kan dat hergebruikt worden. De energie is dus heel duurzaamquote:Op vrijdag 20 oktober 2017 18:55 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Waterstof wordt met verbanding water. Je hebt dan eerst weer energie nodig om er waterstof (+ zuurstof) van te maken.
Ah ja, maar goed, je schreef dat waterstof gebruikt kon worden om energie op te wekken. Terwijl zoals je het nu beschrijft slechts gebruikt om energie elders op te kunnen wekken dmv een andere energiebron, vandaar. Het maakt het wel mobiel, dus het kan een voordeel zijn... weet eik niet goed hoe het verhoudt met batterijen om energie op te slaan...quote:Op vrijdag 20 oktober 2017 20:34 schreef spetter014 het volgende:
[..]
Dat klopt maar door windmolens die energie opwekken te gebruiken om waterstof te winnen door middel van elektrolyse van water. Kan er met een brandstofcel de energie van het waterstof gebruikt worden om een elektromotor in een auto van energie te voorzien. De positieve H+ deeltjes reageren weer met zuurstof tot water dus kan dat hergebruikt worden. De energie is dus heel duurzaam
Er zit ergens een omslagpunt denk ik. Voor waterstof treden de verliezen op tijdens de elektrolyse en het verbranden van waterstof. Batterijen lopen gewoon langzaam leeg.quote:Op vrijdag 20 oktober 2017 20:40 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
weet eik niet goed hoe het verhoudt met batterijen om energie op te slaan...
Er treden inderdaad verliezen op maar dat is wel minimaal, het is een oxidatie reactie waarbij de electronen en protonen van waterstof gescheiden worden en zo ontstaat de energie die opgeslagen wordt in het elektrolyt in de brandstofcel. Nadat de energie gebruikt is wordt het waterstof weer omgezet in water en zo (komt er uit de uitlaat ) weer water. Als dat weer opgevangen kan worden kan dat weer hergebruikt worden. Er zitten helaas wel risico's aan waterstof omdat het extreem explosief is. Het is best complex maar ik denk dat de technieken met waterstof nog in de kinderschoenen staat en dat er nog veel meer te bereiken is op het gebied van duurzaam energie opwekken. Niet alleen voor voertuigen, maar ook voor huishoudens,natuurlijk wel pas als er veilige methoden zijn ontwikkeld. In combinatie met zon en wind energie is het naar mijn mening een goede bron voor duurzame energie.quote:Op vrijdag 20 oktober 2017 20:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er zit ergens een omslagpunt denk ik. Voor waterstof treden de verliezen op tijdens de elektrolyse en het verbranden van waterstof. Batterijen lopen gewoon langzaam leeg.
Goed dichtende waterstoftanken zijn ook bijna niet te maken die lopen ook langzaam leeg.quote:Op vrijdag 20 oktober 2017 20:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er zit ergens een omslagpunt denk ik. Voor waterstof treden de verliezen op tijdens de elektrolyse en het verbranden van waterstof. Batterijen lopen gewoon langzaam leeg.
Persoonlijk zie ik dan ook meer toekomst in het synthetiseren van diesel dmv kernenergie, dan zit je ook niet met het compressieprobleem en het is ook niet explosief.quote:Op zaterdag 21 oktober 2017 11:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Goed dichtende waterstoftanken zijn ook bijna niet te maken die lopen ook langzaam leeg.
Hm, weet niet goed hoe serieus je dit bedoelt. Anyway, hoe verhoudt zich dat qua kosten-efficientie of doden-per-kWh-efficientie tot algen die brandstof produceren?quote:Op zaterdag 21 oktober 2017 22:47 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Persoonlijk zie ik dan ook meer toekomst in het synthetiseren van diesel dmv kernenergie, dan zit je ook niet met het compressieprobleem en het is ook niet explosief.
Ja hoor heel serieus.quote:Op zaterdag 21 oktober 2017 22:56 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Hm, weet niet goed hoe serieus je dit bedoelt. Anyway, hoe verhoudt zich dat qua kosten-efficientie of doden-per-kWh-efficientie tot algen die brandstof produceren?
Waar wil je diesel uit synthetiseren? En waarom diesel en niet bv propaan?quote:Op zaterdag 21 oktober 2017 23:06 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Ja hoor heel serieus.
Ik zie het ook als oplossing voor regeling van de piekvraag van elektriciteit, in de daluren kan kernergie gebruikt worden voor dieselsynthese, maar ik geef toe, op het ogenblik met een olieprijs van rond de $50 per vat is gewone raffinage veel goedkoper. Dat geldt trouwens ook voor stroomopwekking met aardgas dat de olieprijs vertraagd volgt.
Waarom zou je dat in godsnaam willen? Men wil van de afhankelijkheid van brandstof af. Het gaat ook volledig in tegen je topictitel.quote:Op zaterdag 21 oktober 2017 22:47 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Persoonlijk zie ik dan ook meer toekomst in het synthetiseren van diesel dmv kernenergie, dan zit je ook niet met het compressieprobleem en het is ook niet explosief.
Puur sec bekeken als je diesel uit atmosferische gassen kan maken is het niets anders als een soort energieopslag net zoals een accu is. Maar welke processen men zou moeten gebruiken om van gassen uit onze atmosfeer dan diesel te maken ben ik wel benieuwd naar.quote:Op zaterdag 21 oktober 2017 23:18 schreef Ulx het volgende:
[..]
Waarom zou je dat in godsnaam willen? Men wil van de afhankelijkheid van brandstof af. Het gaat ook volledig in tegen je topictitel.
Dezelfde gassen uit dezelfde atmosfeer kun je ook gebruiken om elektriciteit op te wekken. Dat heet windenergie.quote:Op zondag 22 oktober 2017 10:08 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Puur sec bekeken als je diesel uit atmosferische gassen kan maken is het niets anders als een soort energieopslag net zoals een accu is. Maar welke processen men zou moeten gebruiken om van gassen uit onze atmosfeer dan diesel te maken ben ik wel benieuwd naar.
Alleen is dat aanbodgestuurd, en dat maakt het moeilijker.quote:Op zondag 22 oktober 2017 11:22 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dezelfde gassen uit dezelfde atmosfeer kun je ook gebruiken om elektriciteit op te wekken. Dat heet windenergie.
Dat is eenvoudiger.
Nee men wil van de afhankelijkheid van fossiele brandstof af, synthetische diesel is niet fossiel, en zeer gemakkelijk in gebruik en distributie, immers de infrastruktuur is al aanwezig. Waterstof is in feite ook maar gewoon een energiedrager, maar die is hoogexplosief en de kleine moleculen lekken overal doorheen.quote:Op zaterdag 21 oktober 2017 23:18 schreef Ulx het volgende:
[..]
Waarom zou je dat in godsnaam willen? Men wil van de afhankelijkheid van brandstof af. Het gaat ook volledig in tegen je topictitel.
Om energie op te slaan en te kunnen gebruiken als er geen wind/zon is?quote:Op zondag 22 oktober 2017 11:52 schreef Ulx het volgende:
Geklets. Kunstdiesel veroorzaakt ook gewoon co2 uitstoot. Waarom zou je dat nog willen?
Daar wil je gewoon vanaf.
Als je uit de atmosfeer co2 en h2o haalt, en dit efficiënt kan omzetten naar chx en o2 dan is het een gesloten kringloop en zou het niet uitmaken. Maar tevreden atheïst welke efficiënte processen heb jij in gedachten om dit te realiseren?quote:Op zondag 22 oktober 2017 11:52 schreef Ulx het volgende:
Geklets. Kunstdiesel veroorzaakt ook gewoon co2 uitstoot. Waarom zou je dat nog willen?
Daar wil je gewoon vanaf.
Als de zon uitgaat en de wind stopt?quote:Op zondag 22 oktober 2017 11:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Om energie op te slaan en te kunnen gebruiken als er geen wind/zon is?
CO2 uit de lucht halen om daar weer brandstoffen van te maken is alles behalve eenvoudig. Zover ik weet is dat met de huidige stand der techniek niet mogelijk in elk geval.quote:Op zondag 22 oktober 2017 11:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als je uit de atmosfeer co2 en h2o haalt, en dit efficiënt kan omzetten naar chx en o2 dan is het een gesloten kringloop en zou het niet uitmaken. Maar tevreden atheïst welke efficiënte processen heb jij in gedachten om dit te realiseren?
Nog niet, want het kan nu nog niet concurreren met fossiele diesel, maar op den duur wel. Net als ijs maken.quote:Op zondag 22 oktober 2017 11:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als je uit de atmosfeer co2 en h2o haalt, en dit efficiënt kan omzetten naar chx en o2 dan is het een gesloten kringloop en zou het niet uitmaken. Maar tevreden atheïst welke efficiënte processen heb jij in gedachten om dit te realiseren?
Precies, elke avond gaat de zon uit, en het waait ook niet altijd.quote:
Ook knettergek, om de co2 van drie kolencentrales ondergronds op te slaan heb je de energie van een hele kolencentrale nodig. Maar het staat in het nieuwe regeerakkoord, dus aan de slag mensen!quote:Op zondag 22 oktober 2017 12:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
Momenteel lijkt men meer heil te zien in het ondergronds opslaan van CO2, wat je gerust kunt vergelijken met onder het tapijt vegen van huisvuil.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |