abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_174476593
OP:

quote:
1s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 11:49 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Van alle mogelijke middelen om CO2-uitstoot te minderen is uitbreiding van kernenergie de veiligste en meest efficiente manier. Dat klinkt vreemd na jaren demonisering van deze vorm van energieopwekking, maar als er droog naar dodelijke slachtoffers per opgewekt kilowattuur wordt gekeken staat kernenergie bovenaan als de veiligste methode, zelfs als de slachtoffers van Tsjernobyl, Fukushima en Three Mile Iskand worden meegerekend. De komende jaren wil een beweging in Nederland alle huishoudens afschakelen van het aardgas. Kernenergie met stadsverwarming is een logische vervanging daarvoor. Op het ogenblik worden hele bossen opgestookt in kolencentrales, in het kader van 'hernieuwbare' energie, dezelfde bossen die groeiden in Europa toen de kolenmijnen de noodzakelijke brandstof leverden voor de verwarming van de huizen. Uitbreiding van elektriciteitsvraag wordt ook verwacht als het wagenpark elektrisch wordt, wind en zon kunnen die vraag niet leveren.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_174476613
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 19:02 schreef noescom het volgende:

[..]

Ja, dat roep ik wel want dat is wat er dan zal gebeuren. Niet direct natuurlijk. De fietser krijgt eerst een boete, dan boze brieven van het CJIB en daarna komt er een deurwaarder langs. Daar geeft de fietser uiteraard allemaal geen gehoor aan, want hij bepaald zelf wel wat hij op zijn fiets monteert. Uiteindelijk zal de politie hem met geweld inrekenen.
Nee, dit is in de praktijk helemaal niet wat er zal gebeuren. In het meest extreme geval wordt er beslag gelegd op goederen. In het geval van het wel/niet naleven van bouwvoorschriften hebben we het ook nog eens voornamelijk over bedrijven en niet over personen.

Dus nee, je maakt een volledige karikatuur van het voorstel om zonnepanelen bij nieuwbouw voor te schrijven. Want daar hadden we het over.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_174476817
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 19:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nee, dit is in de praktijk helemaal niet wat er zal gebeuren. In het meest extreme geval wordt er beslag gelegd op goederen.
Daar verzet je je uiteraard tegen. Je wenst niet dat je spullen gestolen worden omdat je je niet gehouden hebt aan een eenzijdig opgelegd regeltje. Zonder gevecht je spullen laten meenemen is een teken van gehoorzaamheid en dan sluiten ze je niet op.

[ Bericht 1% gewijzigd door noescom op 17-10-2017 22:28:56 ]
pi_174476835


[ Bericht 100% gewijzigd door noescom op 17-10-2017 19:19:20 ]
pi_174476859
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 19:18 schreef noescom het volgende:

[..]

Daar verzet je je uiteraard tegen. Je wenst niet dat je spullen gestolen omdat je je niet hebt gehouden aan een eenzijdig opgelegd regeltje. Zonder gevecht je spullen laten meenemen is een teken van gehoorzaamheid en dan sluiten ze je niet op.
Als je op de vuist gaat met oom agent lukt het misschien wel om in de gevangenis te komen inderdaad.

Maar dat vertalen als "als je geen zonnepanelen op nieuwbouw plaatst ga je de gevangenis in" lijkt me dan nog steeds een schoolvoorbeeld van een stropop. Het lijkt me niet bepaald constructief.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_174476918
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 19:19 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als je op de vuist gaat met oom agent lukt het misschien wel om in de gevangenis te komen inderdaad.

Maar dat vertalen als "als je geen zonnepanelen op nieuwbouw plaatst ga je de gevangenis in" lijkt me dan nog steeds een schoolvoorbeeld van een stropop. Het lijkt me niet bepaald constructief.
Wat lijkt je niet constructief? Mensen opsluiten om ze te laten gehoorzamen? Het is al decennia heel effectief. Mensen zoals jij praten het zelfs goed alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
  Overall beste user 2022 dinsdag 17 oktober 2017 @ 20:32:59 #7
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_174478810
Niet houden aan regeltjes en wetten kan een straf tot gevolg hebben.
Wist je dat niet?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_174480509
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 20:32 schreef Ulx het volgende:
Niet houden aan regeltjes en wetten kan een straf tot gevolg hebben.
Wist je dat niet?
Ja, het is bekend dat mensen die niet gehoorzamen aan eenzijdig opgelegde regels gestraft worden.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 21:13:14 #9
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_174480567
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 20:32 schreef Ulx het volgende:
Niet houden aan regeltjes en wetten kan een straf tot gevolg hebben.
Wist je dat niet?
Zoals Greenpeace luitjes die onder het spoor gaan graven waar kernafval overheen gaat?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Overall beste user 2022 dinsdag 17 oktober 2017 @ 21:27:22 #10
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_174481122
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 21:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zoals Greenpeace luitjes die onder het spoor gaan graven waar kernafval overheen gaat?
Of huisjesmelkers die zich niet aan bouwvoorschriften houden.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 21:45:30 #11
132458 noescom
Libertariër
pi_174481805
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 21:27 schreef Ulx het volgende:

[..]

Of huisjesmelkers die zich niet aan bouwvoorschriften houden.
Hoe durven huizenbouwers met hun eigen geld een huis te bouwen zoals ze het zelf voor zich zien zonder daarbij iemand te benadelen. Gelukkig zijn er mensen die ongevraagd bouwplannen opstellen en die nare huizenbouwers straffen als hun huizen niet lijken op hun bouwplan. Straks gaat iedereen zijn eigen geld besteden hoe ze het zelf willen. Zo'n wereld willen we toch niet?
  Overall beste user 2022 dinsdag 17 oktober 2017 @ 21:50:42 #12
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_174482012
Omdat het projectontwikkelaars zijn en als die huizen opleveren die instorten er doden vallen. Daarom zijn die regels er.

Maar we dwalen af.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 21:52:30 #13
132458 noescom
Libertariër
pi_174482057
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 21:50 schreef Ulx het volgende:
Omdat het projectontwikkelaars zijn en als die huizen opleveren die instorten er doden vallen. Daarom zijn die regels er.

Maar we dwalen af.
Ja hoor. Huizenbouwers bouwen huizen die instorten en daar zitten he-le-maal geen consequenties aan. Simpele oplossing: zet in het contract dat als het huis door ondeugdelijk bouwen instort dat je dan het complete aankoopbedrag terugkrijgt. We dwalen inderdaad af.
  Overall beste user 2022 dinsdag 17 oktober 2017 @ 21:57:04 #14
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_174482216
Het lijkt me in ieder geval een betere move om belastinggeld niet in verouderde kerncentrales te stoppen. Gebruik het dan om de infrastructuur op te knappen zodat elke Nederlands huis zijn eigen stroom kan opwekken.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 21:57:48 #15
132458 noescom
Libertariër
pi_174482246
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 21:57 schreef Ulx het volgende:
Het lijkt me in ieder geval een betere move om belastinggeld niet in verouderde kerncentrales te stoppen. Gebruik het dan om de infrastructuur op te knappen zodat elke Nederlands huis zijn eigen stroom kan opwekken.
Hear hear. We zijn het ergens over eens.
pi_174488110
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 21:57 schreef Ulx het volgende:
Het lijkt me in ieder geval een betere move om belastinggeld niet in verouderde kerncentrales te stoppen. Gebruik het dan om de infrastructuur op te knappen zodat elke Nederlands huis zijn eigen stroom kan opwekken.
Het gaat om nieuwe kerncentrales, die halve gigawatt die er nu staat is bij lange na niet genoeg om co2-loos stroom op te wekken.

Je gaat toch ook niet elke Nederlander zijn eigen groente laten telen, dat kan grootschalig veel goedkoper.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_174488289
quote:
1s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 09:14 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Het gaat om nieuwe kerncentrales, die halve gigawatt die er nu staat is bij lange na niet genoeg om co2-loos stroom op te wekken.

Je gaat toch ook niet elke Nederlander zijn eigen groente laten telen, dat kan grootschalig veel goedkoper.
Bij de huidige stand der techniek zijn ook nieuwe kerncentrales oude techniek.
pi_174488531
quote:
7s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 09:33 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Bij de huidige stand der techniek zijn ook nieuwe kerncentrales oude techniek.
Windmolens ook hè :P

Het nieuwe kabinet zou dan ook een miljard moeten uittrekken voor een leerstoel in de inherent veilige thorium gesmolten zouttechnologie
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  Overall beste user 2022 woensdag 18 oktober 2017 @ 09:54:56 #19
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_174488605
quote:
1s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 09:49 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Windmolens ook hè :P
[ afbeelding ]
Het nieuwe kabinet zou dan ook een miljard moeten uittrekken voor een leerstoel in de inherent veilige thorium gesmolten zouttechnologie
Ja, goed plan. Maar wat doen we in de tussentijd?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_174488668
quote:
1s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 09:49 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Windmolens ook hè :P
[ afbeelding ]
Het nieuwe kabinet zou dan ook een miljard moeten uittrekken voor een leerstoel in de inherent veilige thorium gesmolten zouttechnologie
Windturbines zijn volop in ontwikkeling en leveren energie tegen steeds lagere kosten. Dus rendabeler dan geld verbranden in vergeefs Thoriumonderzoek.
pi_174488808
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 09:54 schreef Ulx het volgende:

[..]

Ja, goed plan. Maar wat doen we in de tussentijd?
Bewezen nucleaire technologie uitbreiden en te zijner tijd de conventionele reactoren vervangen door thorium, de generator- en kabelinfrastructuur heb je dan al.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_174488842
quote:
7s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 09:59 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Windturbines zijn volop in ontwikkeling en leveren energie tegen steeds lagere kosten. Dus rendabeler dan geld verbranden in vergeefs Thoriumonderzoek.
Het blijft een energievorm met een enorm ruimtebeslag, en kernenergie is bewezen veiliger.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_174488905
Ik zie hier veel verschillende ideeën over hoe we meer energie kunnen opwekken... maar dat zijn allemaal oplossingen aan de aanbod kant van dit vraagstuk.

Zijn er geen manieren om gewoon de vraag naar energie te verkleinen?

(Niet dat ik die nou zo voorhanden heb, maar zolang de vraag blijft groeien lopen we ergens tegen een muur aan, ongeacht hoe creatief we zijn in het produceren van meer energie.)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  Overall beste user 2022 woensdag 18 oktober 2017 @ 10:28:55 #24
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_174489186
quote:
1s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 10:08 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Bewezen nucleaire technologie uitbreiden en te zijner tijd de conventionele reactoren vervangen door thorium, de generator- en kabelinfrastructuur heb je dan al.
Dus flink investeren in oude, vuilere en onveiligere technologie? Tegen de tijd dat die zijn afgeschreven ben je veertig jaar verder. En dan mag je met je thoriumspeeltjes aan de slag. En tegen de tijd dat je je nieuwe ouderwetse vieze kerncentrales hebt ben je ook 10 jaar verder.

Dus wat in de tussentijd?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  Overall beste user 2022 woensdag 18 oktober 2017 @ 10:29:50 #25
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_174489201
quote:
1s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 10:10 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Het blijft een energievorm met een enorm ruimtebeslag, en kernenergie is bewezen veiliger.
Hoezo? Pleur ze gewoon op een zandbank in de noordzee.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_174490891
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 10:28 schreef Ulx het volgende:

[..]

Dus flink investeren in oude, vuilere en onveiligere technologie? Tegen de tijd dat die zijn afgeschreven ben je veertig jaar verder. En dan mag je met je thoriumspeeltjes aan de slag. En tegen de tijd dat je je nieuwe ouderwetse vieze kerncentrales hebt ben je ook 10 jaar verder.

Dus wat in de tussentijd?
Bedenk dat het reactorgebouw gebruikt kan worden voor thorium technologie, dus het is puur een kwestie van op den duur alleen de reactor vervangen. “Vies” is jouw eigen perceptie, thoriumtechnologie is de groene toekomst.

Zo vind ik zelf windturbines heel vies.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_174491272
Loop je niet stiekem gewoon decennia achter met je denkbeelden?

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 18-10-2017 12:34:04 ]
  Overall beste user 2022 woensdag 18 oktober 2017 @ 13:14:51 #28
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_174491966
quote:
1s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 12:12 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Bedenk dat het reactorgebouw gebruikt kan worden voor thorium technologie,
Hoezo? Thorium technologie staat in de kinderschoenen. Dus dit weet je helemaal niet.

quote:
dus het is puur een kwestie van op den duur alleen de reactor vervangen. “Vies” is jouw eigen perceptie, thoriumtechnologie is de groene toekomst.
Prachtig. Maar daar hebben we nu niets aan. Ik ben trouwens van mening dat fusie de toekomst is. Daar is tenslotte al een testcentrale bijna operationeel. En dat is nòg schoner.

quote:
Zo vind ik zelf windturbines heel vies.
Bedankt Hans.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_174494400
quote:
1s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 12:33 schreef 99.999 het volgende:
Loop je niet stiekem gewoon decennia achter met je denkbeelden?
Als ik vandaag de beste computer koop is die gisteren al achterhaald.
pi_174496016
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 13:14 schreef Ulx het volgende:
Prachtig. Maar daar hebben we nu niets aan. Ik ben trouwens van mening dat fusie de toekomst is. Daar is tenslotte al een testcentrale bijna operationeel. En dat is nòg schoner.
Die 'centrale' (er wordt daar 0,0 Watt aan stroom opgewekt, het draait er enkel om om te bekijken of het mogelijk is om netto vermogen op te wekken) is pas volledig operationeel in 2035. DEMO, de opvolger daarvan (https://en.wikipedia.org/wiki/DEMOnstration_Power_Station) waarmee ongeveer evenveel vermogen aan het net kan worden geleverd als een huidige conventionele centrale, is pas ergens rond 2048 operationeel en voordat het echt op relatief grote schaal kan worden ingezet als energiebron ben je alweer een jaar of 20 verder. Dat wordt dus pas op de hele lange termijn een optie.
  Overall beste user 2022 woensdag 18 oktober 2017 @ 18:05:48 #31
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_174496875
En daarna komt PROTO. I know.

Maar als je nu gaat inzetten op Thorium ben je ook makkelijk 10 jaar verder voor je met de bouw kan beginnen. En daar zit je dan tot 2080 mee opgescheept.

Wat doe je in de tussentijd?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_174497258
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 18:05 schreef Ulx het volgende:
Wat doe je in de tussentijd?
fappen!
pi_174505691
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 18:05 schreef Ulx het volgende:
En daarna komt PROTO. I know.

Maar als je nu gaat inzetten op Thorium ben je ook makkelijk 10 jaar verder voor je met de bouw kan beginnen. En daar zit je dan tot 2080 mee opgescheept.

Wat doe je in de tussentijd?
Ja, de tijd van nog snel even iets uitvinden zijn nu toch wel voorbij. Dat is denk ik 1 van de grote problemen met hoe men over het algemeen aankijkt tegen de alsmaar groeiende populatie en alsmaar groeiende welvaart: het idee dat alles wel kan worden opgelost met nieuwe technische ideeen.

Er zitten toch echt grenzen aan wat je kunt doen op deze planeet. In 2080 zitten we op... wat zal het zijn? 10 miljard mensen? Als we tegen die tijd eindelijk bijv fusiereactors hebben dan a) zijn we veel te laat, en b) is het probleem tegen die tijd dusdanig gegroeid dat ik me afvraag of een paar fusiereactors nog gaan helpen.

Zoals ik al zei: we zijn te veel bezig met het vergroten van het aanbod. Niemand lijkt echt een probleem te zien in de vraag.

[ Bericht 3% gewijzigd door Molurus op 19-10-2017 00:35:29 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_174509246
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 00:30 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ja, de tijd van nog snel even iets uitvinden zijn nu toch wel voorbij. Dat is denk ik 1 van de grote problemen met hoe men over het algemeen aankijkt tegen de alsmaar groeiende populatie en alsmaar groeiende welvaart: het idee dat alles wel kan worden opgelost met nieuwe technische ideeen.

Er zitten toch echt grenzen aan wat je kunt doen op deze planeet. In 2080 zitten we op... wat zal het zijn? 10 miljard mensen? Als we tegen die tijd eindelijk bijv fusiereactors hebben dan a) zijn we veel te laat, en b) is het probleem tegen die tijd dusdanig gegroeid dat ik me afvraag of een paar fusiereactors nog gaan helpen.

Zoals ik al zei: we zijn te veel bezig met het vergroten van het aanbod. Niemand lijkt echt een probleem te zien in de vraag.
Het doemdenken van de club van Rome is al lang achterhaald, net als het doemdenken van Malthus. De groei in de wereldbevolking neemt al jaren af. "Peak growth" werd in 1968 bereikt.

En hoge bevolkingsdichtheid is niet het probleem, Nederland en Singapore zijn allebei landen met hoge bevolkingsdichtheid en grote welvaart, hoge bevoklingsdichtheid gecombineerd net armoede is het echte probleem. Dus welvaartsvergroting lost dit op, kijk naar wat Zuid-Korea en Vietnam de afgelopen jaren bereikt hebben, en kijk wat Mugabe met het welvarende land Zimbabwe heeft gedaan.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_174509629
quote:
1s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 10:31 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Het doemdenken van de club van Rome is al lang achterhaald, net als het doemdenken van Malthus. De groei in de wereldbevolking neemt al jaren af.
Als ik jouw plaatje mag geloven dan was mijn 10 miljard in 2080 nog conservatief.

Afnemende groei is nog steeds groei. Reken jezelf niet rijk.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  Moderator donderdag 19 oktober 2017 @ 12:43:12 #36
54278 crew  Tijger_m
42
pi_174511530
quote:
5s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 10:12 schreef Molurus het volgende:
Ik zie hier veel verschillende ideeën over hoe we meer energie kunnen opwekken... maar dat zijn allemaal oplossingen aan de aanbod kant van dit vraagstuk.

Zijn er geen manieren om gewoon de vraag naar energie te verkleinen?

(Niet dat ik die nou zo voorhanden heb, maar zolang de vraag blijft groeien lopen we ergens tegen een muur aan, ongeacht hoe creatief we zijn in het produceren van meer energie.)
Ja, en die worden al toegepast, zie de EPC norm voor nieuwbouw die ieder jaar verscherpt word. Noescom kan schoppen wat hij wil maar de norm gaat naar nul wat zo ongeveer een verplichting op het plaatsen van zonnepanelen inhoud op ieder nieuwbouw huis, of hij dat leuk vind of niet.

Verder word er in de industrie en het overige bedrijfsleven best wel wat gedaan om verbruik omlaag te brengen, dat kan vaak heel simpel zonder grote kosten, soms niet, kantoren hebben nu eenmaal verlichting nodig maar die kan ook van LED's komen om maar wat te noemen.
Bij ons in de straat worden nu nieuwe lantaarnpalen geplaatst met LED's, bijvoorbeeld, dat zal op jaarbasis in Rotterdam vermoedelijk aardig wat schelen aan Kwh's.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_174513371
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 10:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als ik jouw plaatje mag geloven dan was mijn 10 miljard in 2080 nog conservatief.

Afnemende groei is nog steeds groei. Reken jezelf niet rijk.
Bevolkingsdichtheid an sich is niet het probleem. Armoede wel.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_174514374
quote:
1s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 14:08 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Bevolkingsdichtheid an sich is niet het probleem. Armoede wel.
[ afbeelding ]
Beide zijn - potentieel - problemen. Het zijn geen zaken die elkaar uitsluiten ofzo.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_174514774
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 12:43 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ja, en die worden al toegepast, zie de EPC norm voor nieuwbouw die ieder jaar verscherpt word. Noescom kan schoppen wat hij wil maar de norm gaat naar nul wat zo ongeveer een verplichting op het plaatsen van zonnepanelen inhoud op ieder nieuwbouw huis, of hij dat leuk vind of niet.

Verder word er in de industrie en het overige bedrijfsleven best wel wat gedaan om verbruik omlaag te brengen, dat kan vaak heel simpel zonder grote kosten, soms niet, kantoren hebben nu eenmaal verlichting nodig maar die kan ook van LED's komen om maar wat te noemen.
Bij ons in de straat worden nu nieuwe lantaarnpalen geplaatst met LED's, bijvoorbeeld, dat zal op jaarbasis in Rotterdam vermoedelijk aardig wat schelen aan Kwh's.
Uitstekende ontwikkelingen, die ik van harte toejuich. Aan de andere kant is het vooral de westerse wereld waarin zulke maatregelen worden genomen, terwijl de echte 'massa' daar niet zit. In elk geval niet als het gaat om de groei in de vraag naar energie.

Dan zouden we deze maatregelen ook moeten gaan toepassen in Afrika, China en India. Ik zeg dit voorzichtig: dat zie ik niet gebeuren. In elk geval niet deze eeuw.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  Moderator donderdag 19 oktober 2017 @ 15:18:46 #40
54278 crew  Tijger_m
42
pi_174515023
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 15:08 schreef Molurus het volgende:

[..]

Uitstekende ontwikkelingen, die ik van harte toejuich. Aan de andere kant is het vooral de westerse wereld waarin zulke maatregelen worden genomen, terwijl de echte 'massa' daar niet zit. In elk geval niet als het gaat om de groei in de vraag naar energie.

Dan zouden we deze maatregelen ook moeten gaan toepassen in Afrika, China en India. Ik zeg dit voorzichtig: dat zie ik niet gebeuren. In elk geval niet deze eeuw.
Eh, de massa zit wel degelijk in het Westen qua verbruik, natuurlijk. Vooral als je per hoofd van de bevolking kijkt, absoluut is China de koploper inderdaad maar bepaald niet per hoofd van de bevolking

https://en.wikipedia.org/(...)ctricity_consumption
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_174515272
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 15:18 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Eh, de massa zit wel degelijk in het Westen qua verbruik, natuurlijk. Vooral als je per hoofd van de bevolking kijkt, absoluut is China de koploper inderdaad maar bepaald niet per hoofd van de bevolking

https://en.wikipedia.org/(...)ctricity_consumption
Oh ja, als we puur kijken naar nominaal verbruik of verbruik per hoofd van de bevolking dan denken we natuurlijk eerder aan bijvoorbeeld de Verenigde Staten.

Wat ik bedoel te zeggen is: als Chinezen er op afzienbare termijn een westerse levensstijl op gaan nahouden, zelfs als dat inclusief moderne energetische maatregelen is, dan hebben we gewoon een enorm probleem.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_174515707
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 15:29 schreef Molurus het volgende:

[..]

Oh ja, als we puur kijken naar nominaal verbruik of verbruik per hoofd van de bevolking dan denken we natuurlijk eerder aan bijvoorbeeld de Verenigde Staten.

Wat ik bedoel te zeggen is: als Chinezen er op afzienbare termijn een westerse levensstijl op gaan nahouden, zelfs als dat inclusief moderne energetische maatregelen is, dan hebben we gewoon een enorm probleem.
Ik zou het geen probleem noemen maar uitdaging, China is dus wel gewoon bezig met de bouw van nieuwe kerncentrales om de groeiende energiehonger te stillen.
http://www.world-nuclear.(...)a-nuclear-power.aspx
Mainland China has 37 nuclear power reactors in operation, about 20 under construction, and more about to start construction.
The reactors under construction include some of the world's most advanced, to give a 70% increase of nuclear capacity to 58 GWe by 2020-21. Plans are for up to 150 GWe by 2030, and much more by 2050.
The impetus for nuclear power in China is increasingly due to air pollution from coal-fired plants.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_174515816
quote:
1s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 15:48 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Ik zou het geen probleem noemen maar uitdaging, China is dus wel gewoon bezig met de bouw van nieuwe kerncentrales om de groeiende energiehonger te stillen.
http://www.world-nuclear.(...)a-nuclear-power.aspx
Nogmaals, dit is een oplossing aan de kant van het aanbod. In mijn beleving wordt het wel eens tijd om ons af te vragen of die groeiende energiehonger nou wel zo wenselijk is, en wat we daar eventueel aan zouden kunnen doen. Daar zit de echte uitdaging.

Gewoon meer kerncentrales neerplempen lijkt mij kortzichtig.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  Overall beste user 2022 donderdag 19 oktober 2017 @ 17:33:30 #44
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_174518081
De energiehonger pakt men toch ook aan? Waar denk je dat de eisen aan auto's en huizen en het verbod op gloeilampen voor verzonnen zijn?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_174518809
Kern energie is zeker een veilige manier van energie opwekken, met de technieken die tegenwoordig ontwikkeld zijn is het veiliger en kan er zelfs een hoger rendement behaald worden. Het opwekken van kern energie had vroeger natuurlijk meer risico. Nederland (en ook overige landen) wisten al lang dat kern energie een oplossing kan bieden voor de problemen die er nu zijn met onder andere CO2. In de tijd dat ze de kern energie hebben verafschuwd (omdat het zo onveilig zou zijn), wat ondertussen ook al weer ongeveer 40 jaar is, hadden ze al lang een oplossing kunnen verzinnen voor het radioactieve afval. Maar natuurlijk moet er eerst geld verdiend worden met de andere methoden om energie op te wekken voordat er werkelijk aan het milieu wordt gedacht. Ik ben van mening dat er zeker al plannen liggen voor kern energie maar door milieu organisaties en de grote verdieners van de huidige methoden om energie op te wekken, wordt dat tegen gehouden. Dat is idem met de auto's van tegenwoordig. Er had al lang een betaalbare en veilige auto kunnen zijn die op waterstof kan rijden . Dat is op deze wereld een bron die heel duurzaam te verkrijgen is en hergebruikt kan worden. Kansen en mogelijkheden genoeg, als er maar iemand is met een groot vermogen die zulke ideeën kan brengen en financieren.
pi_174519737
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 15:52 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nogmaals, dit is een oplossing aan de kant van het aanbod. In mijn beleving wordt het wel eens tijd om ons af te vragen of die groeiende energiehonger nou wel zo wenselijk is, en wat we daar eventueel aan zouden kunnen doen. Daar zit de echte uitdaging.

Gewoon meer kerncentrales neerplempen lijkt mij kortzichtig.
Die energie honger mag jij niet wenselijk vinden, maar het is gewoon een gegeven dat er in Azië een grote nieuwe groep met een modaal inkomen is aan het ontstaan die het geld heeft voor een auto en vliegvakantie, en die dat gewoon gaat doen, en zelfs als het allemaal elektrische auto's zijn, blijft er een enorme energiehonger. China is hard op weg, en India volgt.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  Overall beste user 2022 donderdag 19 oktober 2017 @ 18:53:17 #47
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_174519801
Ik denk dat de stroominfra in die landen niet te vergelijken is met Nederland.

Maar nieuwe doelstellingen vandaag las ik: Meer windmolens. Binnen vijf jaar. Prima plan. Een nieuwe kerncentrale kost meer tijd. En kost meer.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  donderdag 19 oktober 2017 @ 21:34:00 #48
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_174525276
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 18:53 schreef Ulx het volgende:
Ik denk dat de stroominfra in die landen niet te vergelijken is met Nederland.
Geef de neoliberalen nog 10 jaar de tijd, en het is wel te vergelijken - in sommige delen van de VS is de stroomvoorziening voor burgers afgegleden naar het niveau van een derdewereldland. Net zoals andere sectoren (waarvan veel Nederlanders de kaalslag niet doorhebben, alhoewel het wel bij draagt aan de onvrede en spanningen)

Dit even terzijde...
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_174527905
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 10:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als ik jouw plaatje mag geloven dan was mijn 10 miljard in 2080 nog conservatief.

Afnemende groei is nog steeds groei. Reken jezelf niet rijk.
Nee is het niet als bij een bedrijf is dat schade geleden, terwijl men nog steeds winst maken doet.
  Overall beste user 2022 vrijdag 20 oktober 2017 @ 07:11:59 #50
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_174531571
http://www.bbc.com/future(...)new-solar-power-idea

In Rwanda kijkt men ook maar verder dan gecentraliseerde infrastructuur. Lokale zonnecentrales bij dorpen, en off the main grid. Men slaat de twintigste eeuw gewoon over en gaat direct het nieuwe millennium in. En waarom ook niet?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')