abonnement Unibet Coolblue
pi_174464309
Beste Fokkers.

Het bedrijf waar ik 6 jaar voor werk is overgenomen. Opzich niks ergs aan, alleen word ik in mijn nieuwe arbeidsovereenkomst benadeeld. De situatie is als volgt.

Ik werk al 6 jaar van 8 tm 17:30 op basis van een contract van 38 uur met een vast aantal overuren per maand. Deze overuren kreeg ik ook uitbetaald tijdens ziekte en vakantie. Hierdoor had elke maand het zelfde salaris ongeacht het aantal gewerkte uren. Ik mijn oude contract stond daarover : Werkzaamheden te verrichten tussen 8 en 17:30 hierbij word een vaste structurele vergoeding voor overuren betaald per maand (14,14 uur/maand).

In mijn nieuwe contract staat hier niks over, alleen een contract voor 38 uur. En moet ik mijn overuren gaan declareren via een briefje.
Destijds is deze constructie met overuren verzonnen om mij zo het recht op extra atv dagen te ontnemen. Nu ben ik bang dat mijn nieuwe werkgever mij de overuren ontneemt waardoor ik dus minder werk en minder salaris heb elke maand.

Nu is mijn vraag mag dit zomaar of moet hij de vaste overuren clausule overnemen in mijn nieuwe contract?

Alvast erg bedankt voor het mee denken.
pi_174464371
Even voor de zekerheid, waarom krijg je een nieuwe arbeidsovereenkomst?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_174464406
Jij hebt toch al een overeenkomst en hoeft derhalve toch geen nieuwe aan te gaan?
pi_174464415
Bedrijfsovername = contractovername. Ik hoop dus dat je nog geen nieuw contract getekend hebt.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 07:48:24 #5
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_174464497
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 07:22 schreef PSL_010 het volgende:

In mijn nieuwe contract staat hier niks over,
Heb jij een nieuw contract getekend? Bij een overname blijven oude contracten met werknemers namelijk gewoon gelden. Dus zolang jij niets tekent, blijft het oude contract gelden.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 07:50:11 #6
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_174464510
Is er een CAO?
Is er een personeelshandboek?
Is er een OR?
Staat er iets van jouw afspraken op papier?

Je hoeft geen nieuw contract te tekenen, dat is gewoon overgenomen; werkgever mag jou niet verplichten een nieuwe te tekenen. Vaak hangen ze je een worst voor, iets meer salaris oid, om je toch te laten tekenen. Daar kun je in trappen, of niet.
Dum de dum
pi_174464615
Ik heb nog niets getekend. Er is mij verteld dat ik een nieuw contract moet tekenen omdat het bedrijf van mn oude contract niet meer bestaat.

We hebben een cao technische groothandel. De afspraak over overuren staat in mn oude contract zoals beschreven in mn openings post.
pi_174464625
Is het oude bedrijf failliet dan? En pas daarna 'overgenomen'?
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 08:08:32 #9
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_174464638
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 08:05 schreef PSL_010 het volgende:
omdat het bedrijf van mn oude contract niet meer bestaat.
Dat is een raar verhaal, gezien de overname.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_174464752
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 08:05 schreef PSL_010 het volgende:
Ik heb nog niets getekend. Er is mij verteld dat ik een nieuw contract moet tekenen omdat het bedrijf van mn oude contract niet meer bestaat.

We hebben een cao technische groothandel. De afspraak over overuren staat in mn oude contract zoals beschreven in mn openings post.
Dit is alleen zo als het bedrijf failliet is gegaan, maar aangezien je over een overname spreekt, zijn alle contracten ook overgenomen. Of het moet een activa/passiva overname zijn, waarbij alleen de bedrijfsmiddelen worden aangekocht. Maar dan ben je in principe werkloos en kan je werkgever je een nieuw contract aanbieden, maar zo klinkt het niet in je verhaal.

Heb je een rechtsbijstandverzekering? En wat doen je collega's?

Zou niets tekenen, even het juridisch loket of je rechtsbijstand benaderen en je collega's vragen wat zij te horen hebben gekregen.
pi_174464837
Het bedrijf is zeker niet failliet gegaan. Het is verkocht omdat de oude directeur geen opvolger had.
Mijn collega's hebben het zelfde te horen gekregen en hebben ook nog niks getekend.
pi_174464854
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 08:30 schreef PSL_010 het volgende:
Het bedrijf is zeker niet failliet gegaan. Het is verkocht omdat de oude directeur geen opvolger had.
Mijn collega's hebben het zelfde te horen gekregen en hebben ook nog niks getekend.
Eh, wat is er verkocht en hoe kan het dan niet meer bestaan, zoals je aangeeft:

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 08:05 schreef PSL_010 het volgende:
Ik heb nog niets getekend. Er is mij verteld dat ik een nieuw contract moet tekenen omdat het bedrijf van mn oude contract niet meer bestaat.

We hebben een cao technische groothandel. De afspraak over overuren staat in mn oude contract zoals beschreven in mn openings post.
Zie https://www.fnv.nl/mijn-v(...)er-is-hiervan-sprake en https://www.fnv.nl/mijn-v(...)beidsvoorwaarden-mee.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_174464881
Niet tekenen voor je juridisch advies hebt ingewonnen. Ze proberen je te overbluffen door te doen of dit allemaal vanzelfsprekend is, maar je wordt genaaid op een manier die niet is toegestaan.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_174464978
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 08:35 schreef DancingPhoebe het volgende:
Niet tekenen voor je juridisch advies hebt ingewonnen. Ze proberen je te overbluffen door te doen of dit allemaal vanzelfsprekend is, maar je wordt genaaid op een manier die niet is toegestaan.
En deel dit met jouw collega's!!!
pi_174465136
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 08:05 schreef PSL_010 het volgende:
Ik heb nog niets getekend. Er is mij verteld dat ik een nieuw contract moet tekenen omdat het bedrijf van mn oude contract niet meer bestaat.

We hebben een cao technische groothandel. De afspraak over overuren staat in mn oude contract zoals beschreven in mn openings post.
Je gaat je afspraak over het vaste salaris sowieso verliezen omdat de tekst van de CAO vóór gaat boven je arbeidsovereenkomst..... Aan je mazzeltje gaat dus wel een einde komen....
pi_174465193
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 08:05 schreef PSL_010 het volgende:
Ik heb nog niets getekend. Er is mij verteld dat ik een nieuw contract moet tekenen omdat het bedrijf van mn oude contract niet meer bestaat.

We hebben een cao technische groothandel. De afspraak over overuren staat in mn oude contract zoals beschreven in mn openings post.
Met een nieuwe proeftijd zeker?
Als je nu aan het werk bent is er gewoon sprake van een arbeidsovereenkomst, niets tekenen dus.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_174465203
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 09:00 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Je gaat je afspraak over het vaste salaris sowieso verliezen omdat de tekst van de CAO vóór gaat boven je arbeidsovereenkomst..... Aan je mazzeltje gaat dus wel een einde komen....
Wat een onzin. Zolang individuele afspraken ten gunste van de werknemer ruimer zijn dan wat in de CAO staat, zijn de individuele afspraken gewoon geldig.
pi_174465214
Arbeidsovereenkomst medewerker blijft in stand na bedrijfsovername

Wanneer de bedrijfsovername (activa-passiva-transactie) wordt gekwalificeerd als overgang van onderneming, wil dat zeggen dat de medewerker van rechtswege mee over wordt genomen. Hij behoudt daarbij alle rechten en plichten die hij voorheen had. De werknemer mag overigens kiezen om niet mee te gaan met de bedrijfsovername, in dat geval komt zijn arbeidsovereenkomst ten einde.

Er hoeft juridisch gezien geen nieuwe arbeidsovereenkomst te worden getekend, al zal dat vaak wel gebeuren om een en ander ‘officieel’ te maken. Van belang is dan, dat die nieuwe arbeidsovereenkomst geen verslechterde arbeidsvoorwaarden mag inhouden: de werknemer behoudt zijn eigen arbeidsvoorwaarden. Dat wil zeggen: hij behoudt zijn eigen salaris, verlofdagen, bonussen, arbeidsjaren (van belang bij later ontslag) et cetera.

Veel werkgevers vinden bij een bedrijfsovername echter, dat de overgenomen medewerkers hetzelfde moeten worden behandeld als de reeds zittende medewerkers. Dat mag, zolang de overgenomen werknemers maar niet achteruit gaan qua arbeidsvoorwaarden (en dus kan het enkel als de zittende medewerkers vooruit gaan). Een ‘uitruil’ van arbeidsvoorwaarden is in beginsel niet toegestaan bij een bedrijfsovername die als overgang van onderneming moet worden aangemerkt.

Overigens kan de medewerker na een bedrijfsovername zijn oude werkgever nog gedurende een jaar aansprakelijk stellen voor de correcte naleving van de arbeidsovereenkomst.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_174465977
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 09:06 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Wat een onzin. Zolang individuele afspraken ten gunste van de werknemer ruimer zijn dan wat in de CAO staat, zijn de individuele afspraken gewoon geldig.
Maar de afspraak is nu juist NIET ruimer dan de CAO: TS bouwde bij de vorige eigenaar geen atv op over zijn substantieel overwerk. Zie in topic: Destijds is deze constructie met overuren verzonnen om mij zo het recht op extra atv dagen te ontnemen

Dit is niet toegestaan en daarmee raakt TS ook zijn vaste vergoeding kwijt. De Engelsen noemen dat: you can't have your cake and eat it
pi_174472105
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 10:03 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Maar de afspraak is nu juist NIET ruimer dan de CAO: TS bouwde bij de vorige eigenaar geen atv op over zijn substantieel overwerk. Zie in topic: Destijds is deze constructie met overuren verzonnen om mij zo het recht op extra atv dagen te ontnemen

Dit is niet toegestaan en daarmee raakt TS ook zijn vaste vergoeding kwijt. De Engelsen noemen dat: you can't have your cake and eat it
Ik begrijp niet helemaal wat je hiermee bedoeld. In mn "oude" contract staan mijn werktijden en vaste over uren. Het lijkt mij dat dit dan ook in mn nieuwe contract moet komen te staan.
pi_174474129
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 15:11 schreef PSL_010 het volgende:

[..]

Ik begrijp niet helemaal wat je hiermee bedoeld. In mn "oude" contract staan mijn werktijden en vaste over uren. Het lijkt mij dat dit dan ook in mn nieuwe contract moet komen te staan.
Waarom denk jij kennelijk nog steeds een nieuw contract te moeten tekenen?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_174474227
Je hoeft geen nieuw contract te tekenen. Je hebt een contract. Dit contract, en alle voorwaarden en afspraken er in, blijven gewoon geldig. De nieuwe eigenaar heeft de toko met alles er op en er aan overgenomen, dus ook met de mensen en hun contracten.

Dat hij nu dommetje speelt wil niet zeggen dat jij daarin mee hoeft te gaan. Geef gewoon aan dat je oude contract geldt binnen de nieuwe organisatie en dat je je daar derhalve aan zult houden en verwacht dat zij dat ook zullen doen.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_174475092
Er is hier gewoon sprake van overgang van onderneming, dus je oude contract werkt gewoon door.
Play hard, go pro.
pi_174477694
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 10:03 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Maar de afspraak is nu juist NIET ruimer dan de CAO: TS bouwde bij de vorige eigenaar geen atv op over zijn substantieel overwerk. Zie in topic: Destijds is deze constructie met overuren verzonnen om mij zo het recht op extra atv dagen te ontnemen

Dit is niet toegestaan en daarmee raakt TS ook zijn vaste vergoeding kwijt. De Engelsen noemen dat: you can't have your cake and eat it
Hoe het overwerk vergoed wordt (TVT of in geld) wordt in veel CAO's vrij gelaten. Het is dan aan de werkgever, de OR en/of individuele werknemer om hier afspraken over te maken. Bij deze TS is zo'n afspraak kennelijk in het contract vastgelegd.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')