abonnement Unibet Coolblue
pi_174462634
Ivm komst van vol elektrische auto was ik benieuwd of iemand op het forum ervaring heeft met het aansluiten van een 1 fase lader.

Ik wilde een lader van 3.7kW (16 ampère). Na de grond kabel komt er binnen 3 x AEG g100t c25 (3 x 25 Amp vermoed ik kan de specs zo snel niet vinden) daarna de meter. Daarna alles Hagar. 1 x hoofdgroep a 40 ampère, 2 x aardlek a 40 ampère. En 2 x + 3 x naar groep vanaf de aardlek schakelaars, alle 16A. De groep van mijn schuurtje is gedeeld met de stopcontacten van mijn leef gedeelte in woonkamer.

Voor een dergelijke lader heb ik 16A dedicated nodig. Ik moet nog even informatie inwinnen maar momenteel denk ik mijn woonkamer stopcontacten op een andere groep bij te prikken (keuken) en de 16a groep, een hagar mks 516 te vervangen door een 20 ampère hagar mhn 520 waardoor met 20 Amp zowel een 16amp lader als de verlichting kan functioneren.

Anderzijds kan ik een nieuwe groep plaatsen of na een van de 40a aardlek schakelaars of voor de hoofdgroep na de meter na een extra meterkast in de schuur te plaatsen.

Eén van de fokkers ervaring hiermee?
Het leven is wat je gebeurt terwijl je andere plannen maakt - Jonh Lennon
pi_174463439
In Nederland mogen eindgroepen max 16A zijn
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_174464521
20A groepen zijn niet toegestaan. Gaat je brandverzekering (inboedel en opstal) heel leuk vinden als er ooit iets mis gaat met de installatie. En jij hebt dan een groot (financieel) probleem. Je hebt namelijk volgens de normen een ondeugdelijke installatie en dat is reden om bij schade niet uit te hoeven betalen.

Als je een kruipruimte hebt: gewoon een B16 groepje laten bijplaatsen en een kabeltje via de kruipruimte maar buiten brengen. Zonder aftakkingen en dergelijke rechtstreeks naar de lader.

sidenote: je hebt geen 40A hoofdgroep en aardlekschakelaars. Je hebt een hoofdschakelaar en aardlekschakelaars die op maximaal 40A afgerekend mogen zijn. Je hoofdgroepen zijn 3x25a. Geen onbelangrijk gegeven als je er een 3,7kw apparaat op wil aansluiten, wat ook nog eens (dagelijks?) gedurende meerdere uren flink wat stroom zal afnemen. De fase waarop de extra groep wordt aangesloten moet daarom vrij zijn van andere zware apparatuur zoals wasmachine, droger, boiler, vaatwasser. Zo niet, dan ga je al snel richting overbelasting van die ene fase.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 11:26:02 #4
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_174467353
Ik denk dat je er gewoon een aparte groep voor bij moet (laten) maken door een erkend installateur en niet zelf moet gaan rommelen in je meterkast door elektra te gaan verplaatsen naar andere groepen.
Als het een koophuis is, is het sowieso een leuke optie om erbij te zetten later bij verkoop, en je zit ook niet op ellende te wachten van eruit springende zekeringen als je op het verkeerde moment ergens een lampje aan doet omdat je auto buiten door zijn rietje staat te eten.

Ik had trouwens wel verwacht dat zoiets op krachtstroom zou werken.

Effe vonkie erbij roepen, die weet zulke dingen gewoon ^O^

quote:
0s.gif Op Ergens ooit een keer... schreef Vonkenboer het volgende:
* * Rammelt met een doosje bougievonkjes
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  Moderator dinsdag 17 oktober 2017 @ 17:24:48 #5
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_174474387
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 11:26 schreef Sounddragon het volgende:
Ik denk dat je er gewoon een aparte groep voor bij moet (laten) maken door een erkend installateur en niet zelf moet gaan rommelen in je meterkast door elektra te gaan verplaatsen naar andere groepen.
Als het een koophuis is, is het sowieso een leuke optie om erbij te zetten later bij verkoop, en je zit ook niet op ellende te wachten van eruit springende zekeringen als je op het verkeerde moment ergens een lampje aan doet omdat je auto buiten door zijn rietje staat te eten.

Ik had trouwens wel verwacht dat zoiets op krachtstroom zou werken.

Effe vonkie erbij roepen, die weet zulke dingen gewoon ^O^

[..]

*Rammel, rammel*

Ik denk dat het het eenvoudigste is om een dedicated groep toe te voegen aan de meterkast; je zou dit kunnen oplossen door de bestaande verdeel kast uit te bereiden met een aardlekautomaat van 16A met een B-karakteristiek.

Maar zonder precieze specificaties over de lader in kwestie durf ik nog geen uitsluitsel te geven :)
pi_174500064
Begrijp ik het nu goed en heb je 3x25A liggen, maar daar een enkelfase kastje boven geknupt?

Maw: je mag, IN TOTAAL, dus maar 25A gebruiken en je zekering klapt, terwijl je 2 ongebruikte fases hebt?

In dat geval zit er weinig anders op dan dat enkelfasige oude kastje eruit te (laten) halen en een normale 3-fase kast te plaatsen.

Anders wordt het auto opladen en de rest eerst in huis uitzetten. Dus niet wassen/oven/drogen of wat dan ook, omdat je dan al heeel snel je groep overbelast.

Ik vraag me af welke idioot het in dat geval verzonnen heeft. 1-fase kastje op een 1x40A of een 3-fase kast op 3x25.
1-fase kast op 3x25 (dus 2x25 ongebruikt) = kansloos. In 1960 misschien nog prima, maar de laatste 50 jaar is 1x25A al wel wat krap...

Overigens: Een vol-elektrische auto.. Dan ben je met een enkelfase lader zoiezo al wel ff bezig om 'm vol te krijgen. Dus om 17.00 thuiskomen, auto aan de lader en pas de volgende dag je vaatwasser/wasmachine aanzetten.

Een E-Golf heeft een 24 kWh accu.Die leeg betekend dus 6,5 uur laden met 3.7kW. Dat is met goed fatsoen niet realistisch op een hoofdaansluiting van 1x25A...

[ Bericht 20% gewijzigd door DJSmiley op 18-10-2017 20:48:19 ]
pi_174501663
Lijkt me dat hij een 40A 3p hoofdschakelaar en 2 stuks 40A 3p aardlek, met erachter de groepen 1p en 3p. Kan toch makkelijk 1x 16A 1p bijplaatsen?

Opladen is 3700W, een (af)wasmachine 2000W. Samen zou waarschijnlijk net wel werken op een 25A hoofdgroep..... of net niet.
.
  donderdag 19 oktober 2017 @ 09:22:55 #8
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_174508318
Tip van flip: Trek gelijk een 3-fase kabel, stukje voorbereiding mocht je ooit een auto kopen die 3-fase laden ondersteund.

quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 20:40 schreef DJSmiley het volgende:
Begrijp ik het nu goed en heb je 3x25A liggen, maar daar een enkelfase kastje boven geknupt?

Maw: je mag, IN TOTAAL, dus maar 25A gebruiken en je zekering klapt, terwijl je 2 ongebruikte fases hebt?

In dat geval zit er weinig anders op dan dat enkelfasige oude kastje eruit te (laten) halen en een normale 3-fase kast te plaatsen.

Anders wordt het auto opladen en de rest eerst in huis uitzetten. Dus niet wassen/oven/drogen of wat dan ook, omdat je dan al heeel snel je groep overbelast.

Ik vraag me af welke idioot het in dat geval verzonnen heeft. 1-fase kastje op een 1x40A of een 3-fase kast op 3x25.
1-fase kast op 3x25 (dus 2x25 ongebruikt) = kansloos. In 1960 misschien nog prima, maar de laatste 50 jaar is 1x25A al wel wat krap...

Overigens: Een vol-elektrische auto.. Dan ben je met een enkelfase lader zoiezo al wel ff bezig om 'm vol te krijgen. Dus om 17.00 thuiskomen, auto aan de lader en pas de volgende dag je vaatwasser/wasmachine aanzetten.

Een E-Golf heeft een 24 kWh accu.Die leeg betekend dus 6,5 uur laden met 3.7kW. Dat is met goed fatsoen niet realistisch op een hoofdaansluiting van 1x25A...
Volgens mij heeft TS gewoon 3-fase, maar z'n beschrijving van de meterkast is niet echt duidelijk nee :P
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')