abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 16 oktober 2017 @ 22:29:54 #1
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_174461673


Welkom in het centrale topic van "Depressie & Angst".


quote:
Depressie
Iemand met een depressie heeft last van een hevige neerslachtigheid.

Die neerslachtigheid klaart niet na een paar dagen vanzelf op, maar duurt minimaal twee weken. Depressie moet niet verward worden met 'gewone' neerslachtigheid die iedereen wel eens heeft. Bij een depressie is deze heviger en tast het dagelijks functioneren aan.

Bron: http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/depressie

quote:
Angststoornissen
Angststoornissen zijn in de psychiatrie de meest voorkomende aandoeningen. Sommige van deze aandoeningen worden fobie genoemd. Het gemeenschappelijke kenmerk van angststoornissen, is dat er sprake is van angst. Mensen kunnen zo angstig zijn dat het hun leven ontregelt.

Wanneer spreken we van een angststoornis?

Angst is een gevoel dat optreedt bij dreigend gevaar. De emotie ontstaat als het welzijn van een persoon direct wordt bedreigd, maar ook als een persoon een situatie als bedreigend ervaart. Als een angst geen reële grond heeft en de betrokken persoon er sociale of beroepsmatige problemen door ondervindt, is er sprake van een stoornis.

In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-IV worden de volgende angststoornissen onderscheiden:

Paniekstoornis met of zonder agorafobie
Sociale fobie of angststoornis
Specifieke of enkelvoudige fobie
Obsessief-compulsieve stoornis of dwangstoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Hypochondrie
Angststoornis door een lichamelijke aandoening
Acute stressstoornis
Angststoornis door alcohol of drugs

Voor de Multidisciplinaire Richtlijn Angststoornissen is de indeling van de DSM-IV als uitgangspunt genomen. Van de onderscheiden angststoornissen zijn de volgende aandoeningen opgenomen in de richtlijnen:

Paniekstoornis met en zonder agorafobie
Sociale fobie
Specifieke fobie
Obsessief-compulsieve stoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
quote:
In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-5 zijn de angststoornissen zoals ze in het DSM-IV vermeld werden, opgesplitst in drie categorieën:
1) de angststoornissen
2) de obsessieve-compulsieve en verwante stoornissen (ocgs)
3) de trauma- en stressorgerelateerde stoornissen

Angststoornissen in het DSM-5:
Paniekstoornis
Agorafobie
Specifieke fobie
Sociale angststoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Separatieangststoornis
Selectief mutisme
Angststoornis door een middel of medicatie
Angststoornis door een andere medische aandoening
angststoornis (niet anders omschreven)

Obsessieve-compulsieve en verwante stoornissen
Obsessieve-compulsieve stoornis (OCD)
Stoornis in de lichaamsbeleving
Hoarding (het dwangmatig verzamelen van dingen)
Trichotillomanie (het regelmatig uittrekken van het eigen haar)
Excoriation disorder/Dermatillomanie (het regelmatig pulken aan de eigen huid)

Trauma- en stressorgerelateerde stoornissen
Reactieve hechtingsstoornis
Ontremde sociale engagementstoornis
Posttraumatische stressstoornis
Acute stressstoornis
Aanpassingsstoornissen

quote:
FOK! heeft nu ook zijn eigen IRC-kanaal voor de mensen in "Depressie & Angst". Hier kunnen we gezellig chatten/ tips geven en het met elkaar erover hebben.

Indien jij ook gezellig mee wilt praten met ons kun je ons bereiken via de volgende link:

http://irc.fok.nl/

En dan in principe

/join #dna

Heb je vragen omtrent IRC?
PM de volgende users:
zomertje
RBWO

quote:

Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_174461732
@DancingPhoebe: welke misvatting over medicijnen bedoel jij?

@Fripsel: wat fijn dat het jou zo helpt. Heb jij ook antidepressiva of andere medicatie?

En over Eddie Vedder, het is een held die man!
pi_174461970
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 22:23 schreef Quotidien het volgende:

[..]

Goed punt maar zoals ik al zei handel ik 9 van de 10 keer niet naar die boosheid. De tiende keer gooi ik het er helaas uit. Counteren.. heb je suggesties hoe?

[..]

Sporten is wel een fantastische manier om er mee om te gaan. Alleen ben ik daar nu even te afgemat voor. Wel een doelstelling dit zsm mogelijk weer op te pakken.

Die spiegel die jullie me voorhouden is ook echt weer ontzettend confronterend. Pijnlijk in te zien dat je gewoon een klootzak bent eigenlijk.
Ik zie je -als zoveel fokkers- als iemand die online meer bravoure voordoet dan hij daadwerkelijk heeft. Dus in mijn mening ben je geen klootzak, maar gedraag je je op het forum wel vaak zo. En meer dan hoe je je gedraagt (hier) krijgen wij niet mee.

Mbt dat controleren. Jij dealt er geen 1 keer mee. Je onderdrukt het 9 keer en de 10 keer ontplof je irrationeel. Ga nou eens bij de eerste keer bij jezelf te rade... Is dit gedag van die ander daadwerkelijk zo ergeniswekkend? Ziet iedereen dit zo? Als je de enige bent die het zo ervaart kun je waarschijnlijk concluderen dat er iets in jou zit, wat hier op triggert, wat is dit? Waarom is het zo'n achilleshiel voor mij? En ook als je die antwoorden niet weet, kun je je gedrag wel aanpassen.

Je ziet het hier, ik neem aan dat je botte gedrag hier voortkomt uit ergernissen die je hebt met reacties van anderen? Je reageert imo soms best fel op posts waarbij dat totaal niet gerechtvaardigd is? Ik borduur even voort op deze aanname. Voor je, met het stoom uit je oren een reactie typt -die waarschijnlijk best even oplucht, maar die je gewoon niet helpt- kun je eerlijk kijken naar je eigen reactie en je afvragen of je eerste reactie-impuls nou echt de beste is? Zouden die genen er echt op uit zijn mij onderuit te schoffelen? Waarom zouden meerdere personen in een topic als dit, waar iedereen wel met iets worstelt, de intentie hebben om jou te kwetsen of op de kast te jagen? Zou het kunnen dat, ondanks de standaard reactie die voor jou automatisch is, die genen het NIET zo bedoelen? Dat het misschien, in jouw ogen, ongelukkig geformuleerd is, maar dat iemand evengoed een hele goede intentie met de post kan hebben?

En als je jezelf zulke vragen begint te stellen kom je een beetje in die cartoonsituatie terecht, met op je ene schouder een duiveltje en op je andere schouder een engeltje. En de gene die jij met je gedachten voedt, wint altijd. (Nou ja, schrikbarend vaak als je je eenmaal realiseert hoe krampachtig je aan sommige waarheden hebt vastgehouden cause it's the devil you know... En die is in je hoofd altijd nog een stuk veiliger gezelschap dan het groote onbekende.)
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_174461982
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 22:31 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
@DancingPhoebe: welke misvatting over medicijnen bedoel jij?

@Fripsel: wat fijn dat het jou zo helpt. Heb jij ook antidepressiva of andere medicatie?

En over Eddie Vedder, het is een held die man!
Dat het een zwakte is om ze nodig te hebben. Echt, daar komt de stoom nu van uit mijn oren :p
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_174462065
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 21:24 schreef bloempjuh het volgende:
Q, no offense, maar 'online omdat hier geen consequenties aan zitten' is ook niet voor iedereen waar. Als iemand weinig buiten komt, is een forum een soort life line.
Eerlijk gezegd zie ik op fok mensen zich ook te makkelijk afmaken met de smoes dat het "maar internet" is, dat je maar een dikkere huid moet kweken en zo nog een lange lijst.
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 21:18 schreef DancingPhoebe het volgende:

[..]

Wordt gewoon overheen gepraat ofzo?

Ik herken het wel hoor, zeker. Het is bij mij echt beduidend minder nu ik een goede psychologe heb gevonden en een handje pillen er bij. De ergernis ligt namelijk niet aan de andere mensen, maar aan jou. Jij kiest er voor het negatieve te zien, daar op te hyperfocussen en daar je energie aan te geven. De energie die je maar een keer kunt uitgeven. En volgens mij ook een energie die zichzelf accelereert. Hou daar eens mee op en zie wat het voor je doet...
Hoe kan je deze mensen bereiken voordat ze een goede psychologe en pillen hebben? Ik loop geregeld tegen dit soort botte horken aan en erger me aan hun asociale houding naar mensen waar ze zelf geen begrip voor kunnen opbrengen omdat ze niet kunnen geloven dat er mensen zijn die -echte- problemen hebben, maar niet dezelfde problemen als de asociale psychologe-loze en pillen-loze botte hork zelf heeft.

Hoe zou ik die mensen moeten aanspreken? Want je hele aanwezigheid lijkt voor die mensen wel een onuitstaanbaar iets te zijn dat de grond ingestampt dient te worden of zo.
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 21:19 schreef Quotidien het volgende:

[..]

Die ergernis is geen keuze, die zit diep van binnen. Ik kan zomaar haatgevoelens voor iemand krijgen omdat ik me aan diegene stoor. Hoe irrationeel het ook is.
Je krijgt nooit haatgevoelens zomaar, daar is altijd een reden voor.
Wat is de reden dat jij andere users ergerlijk vindt? Het heeft iets te maken met dat je vindt dat iemand anders zich aanstelt of zo? Of dat ie overdrijft?
Weet dat als je ernaast zit, dat je daarmee schade kunt aanrichten aan iemand die hier voor hulp komt.
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 21:48 schreef madam-april het volgende:

[..]

Wil je nou serieus, een post op een forum, die niet eens aan jou gericht was, vergelijken met een klap in je gezicht krijgen? 8)7
Het is in theorie best mogelijk iemand een klap in het gezicht te geven door deze tekstueel over te brengen.

Overigens kan ik nog wel een korte update over mezelf geven dat ik nu nog niet echt kan zeggen wat mijn volgende behandelaars worden. Het blijkt een lastige zoektocht te zijn.
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
pi_174462083
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 22:39 schreef DancingPhoebe het volgende:

[..]

Ik zie je -als zoveel fokkers- als iemand die online meer bravoure voordoet dan hij daadwerkelijk heeft. Dus in mijn mening ben je geen klootzak, maar gedraag je je op het forum wel vaak zo. En mee dan hoe je je gedraagt (hier) krijgen wij niet mee.

Mbt dat controleren. Jij dealt er geen 1 keer mee. Je onderdrukt het 9 keer en de 10 keer ontplof je irrationeel. Ga nou eens bij de eerste keer bij jezelf te rade... Is dit gedag van die ander daadwerkelijk zo ergeniswekkend? Ziet iedereen dit zo? Als je de enige bent die het zo ervaart kun je waarschijnlijk concluderen dat er iets in jou zit, wat hier op triggert, wat is dit? Waarom is het zo'n achilleshiel voor mij? En ook als je die antwoorden niet weet, kun je je gedrag wel aanpassen.

Je ziet het hier, ik neem aan dat je botte gedrag hier voortkomt uit ergernissen die je hebt met reacties van anderen? Je reageert imo soms best fel op posts waarbij dat totaal niet gerechtvaardigd is? Ik borduur even voort op deze aanname. Voor je, met het stoom uit je oren een reactie typt -die waarschijnlijk best even oplucht, maar die je gewoon niet helpt- kun je eerlijk kijken naar je eigen reactie en je afvragen of je eerste reactie-impuls nou echt de beste is? Zou die gene er echt op uit zijn mij onderuit te schoffelen? Waarom zouden meerdere personen in een topic als dit, waar iedereen wel met iets worstelt, de intentie hebben om jou te kwetsen of op de kast te jagen? Zou het kunnen dat, ondanks de standaard reactie die voor jou automatisch is, die genen het NIET zo bedoelen? Dat het misschien, in jouw ogen, ongelukkig geformuleerd is, maar dat iemand evengoed een hele goede intentie met de post kan hebben?

En als je jezelf zulke vragen begint te stellen kom je een beetje in die cartoonsituatie terecht, met op je ene schouder een duiveltje en op je andere schouder een engeltje. En de gene die jij met je gedachten voedt, wint altijd. (Nou ja, schrikbarend vaak als je je eenmaal realiseert hoe krampachtig je aan sommige waarheden hebt vastgehouden cause it's the devil you know... En die is in je hoofd altijd nog een stuk veiliger gezelschap dan het groote onbekende.)
Wow, ik wilde net iets antwoorden in die trant, maar jij zet t even heel helder neer.

Ik heb dit ook in bepaalde mate maar t is inderdaad welke gedachten en gevoelens je voedt hoe je uiteindelijk reageert. Ik kan mezelf redelijk tot de orde roepen, en meestal ook wel zien dat mijn gehaat in t verkeer simpelweg komt omdat ik moe ben of niet lekker in mn vel zit. En bij die realisatie en acceptatie koel ik wel weer af.
pi_174462109
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 22:40 schreef DancingPhoebe het volgende:

[..]

Dat het een zwakte is om ze nodig te hebben. Echt, daar komt de stoom nu van uit mijn oren :p
Sorry... t zit diep in mij om zo te denken. Maar ik ben me ervan bewust en daarom ga ik t ook met de psycholoog bespreken.
pi_174462115
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 22:44 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Wow, ik wilde net iets antwoorden in die trant, maar jij zet t even heel helder neer.

Ik heb dit ook in bepaalde mate maar t is inderdaad welke gedachten en gevoelens je voedt hoe je uiteindelijk reageert. Ik kan mezelf redelijk tot de orde roepen, en meestal ook wel zien dat mijn gehaat in t verkeer simpelweg komt omdat ik moe ben of niet lekker in mn vel zit. En bij die realisatie en acceptatie koel ik wel weer af.

Behehe, in het verkeer mag ik mezelf lekker laten gaan. Dat is stiekem echt mijn secret valve ofzo...
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_174462132
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 22:45 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Sorry... t zit diep in mij om zo te denken. Maar ik ben me ervan bewust en daarom ga ik t ook met de psycholoog bespreken.
Ik bedoel niet perse jou, gewoon de hele opvatting die toch best wel vaak voorkomt in ALLES, media enzo, blabla :r
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  maandag 16 oktober 2017 @ 22:46:48 #10
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_174462142
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 22:39 schreef DancingPhoebe het volgende:

[..]

Je ziet het hier, ik neem aan dat je botte gedrag hier voortkomt uit ergernissen die je hebt met reacties van anderen? Je reageert imo soms best fel op posts waarbij dat totaal niet gerechtvaardigd is? Ik borduur even voort op deze aanname. Voor je, met het stoom uit je oren een reactie typt -die waarschijnlijk best even oplucht, maar die je gewoon niet helpt- kun je eerlijk kijken naar je eigen reactie en je afvragen of je eerste reactie-impuls nou echt de beste is? Zouden die genen er echt op uit zijn mij onderuit te schoffelen? Waarom zouden meerdere personen in een topic als dit, waar iedereen wel met iets worstelt, de intentie hebben om jou te kwetsen of op de kast te jagen? Zou het kunnen dat, ondanks de standaard reactie die voor jou automatisch is, die genen het NIET zo bedoelen? Dat het misschien, in jouw ogen, ongelukkig geformuleerd is, maar dat iemand evengoed een hele goede intentie met de post kan hebben?

En als je jezelf zulke vragen begint te stellen kom je een beetje in die cartoonsituatie terecht, met op je ene schouder een duiveltje en op je andere schouder een engeltje. En de gene die jij met je gedachten voedt, wint altijd. (Nou ja, schrikbarend vaak als je je eenmaal realiseert hoe krampachtig je aan sommige waarheden hebt vastgehouden cause it's the devil you know... En die is in je hoofd altijd nog een stuk veiliger gezelschap dan het groote onbekende.)
Fuck.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_174462155
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 22:46 schreef Quotidien het volgende:

[..]

Fuck.
:*
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_174462158
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 22:45 schreef DancingPhoebe het volgende:

[..]


Behehe, in het verkeer mag ik mezelf lekker laten gaan. Dat is stiekem echt mijn secret valve ofzo...

Hahaha ja dat kan ook. Ik heb vooral mezelf ermee omdat ik er stikchagrijnig van wordt. En dan baal ik daar weer van. :')
pi_174462190
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 22:43 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd zie ik op fok mensen zich ook te makkelijk afmaken met de smoes dat het "maar internet" is, dat je maar een dikkere huid moet kweken en zo nog een lange lijst.

[..]

Hoe kan je deze mensen bereiken voordat ze een goede psychologe en pillen hebben? Ik loop geregeld tegen dit soort botte horken aan en erger me aan hun asociale houding naar mensen waar ze zelf geen begrip voor kunnen opbrengen omdat ze niet kunnen geloven dat er mensen zijn die -echte- problemen hebben, maar niet dezelfde problemen als de asociale psychologe-loze en pillen-loze botte hork zelf heeft.

Hoe zou ik die mensen moeten aanspreken? Want je hele aanwezigheid lijkt voor die mensen wel een onuitstaanbaar iets te zijn dat de grond ingestampt dient te worden of zo.

[..]

Je krijgt nooit haatgevoelens zomaar, daar is altijd een reden voor.
Wat is de reden dat jij andere users ergerlijk vindt? Het heeft iets te maken met dat je vindt dat iemand anders zich aanstelt of zo? Of dat ie overdrijft?
Weet dat als je ernaast zit, dat je daarmee schade kunt aanrichten aan iemand die hier voor hulp komt.

[..]

Het is in theorie best mogelijk iemand een klap in het gezicht te geven door deze tekstueel over te brengen.

Overigens kan ik nog wel een korte update over mezelf geven dat ik nu nog niet echt kan zeggen wat mijn volgende behandelaars worden. Het blijkt een lastige zoektocht te zijn.
Sorry, wij begrijpen elkaar dusdanig niet dat ik deze laat gaan :)
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_174462232
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 22:47 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Hahaha ja dat kan ook. Ik heb vooral mezelf ermee omdat ik er stikchagrijnig van wordt. En dan baal ik daar weer van. :')
Mij lucht het dus echt daadwerkelijk op :D Een seconde na de rage denk ik "oeh :o " en daarna moet ik er om lachen :D
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_174462233
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 22:31 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
@DancingPhoebe: welke misvatting over medicijnen bedoel jij?

@Fripsel: wat fijn dat het jou zo helpt. Heb jij ook antidepressiva of andere medicatie?

En over Eddie Vedder, het is een held die man!
Ik slik op dit moment topiramaat tegen de dromen/nachtmerries, quatiapine vooral om in en door te slapen, en escilatopram escilable ik weet niet meer hoe het allemaal schrijft, zodat ik me overdag beter voel. Ik heb ook een hele tijd oxazepam geslikt, en de quatiapine heb ik recent gehalveerd.

Het voelt wel dubbel, iedere avond drie verschillende medicijnen naar binnen gooien. Heb ook al heel veel andere middelen gegooid. Maar als je maar lang genoeg niet fatsoenlijk slaapt.. ;(
pi_174462313
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 22:50 schreef DancingPhoebe het volgende:

[..]

Mij lucht het dus echt daadwerkelijk op :D Een seconde na de rage denk ik "oeh :o " en daarna moet ik er om lachen :D
Ik moet juist leren boos worden. :+
pi_174462321
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 22:54 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Ik moet juist leren boos worden. :+
Heb je al een rijbewijs?
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_174462337
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 22:46 schreef DancingPhoebe het volgende:

[..]

Ik bedoel niet perse jou, gewoon de hele opvatting die toch best wel vaak voorkomt in ALLES, media enzo, blabla :r
Ja die is niet heel tof inderdaad. Ik vertel het daarom ook niet aan iedereen eerlijk gezegd. Terwijl ik begreep van mijn psychiater dat ik er gedeeltelijk weinig aan kan doen omdat het een stukje genetische aanleg is. Weliswaar in combinatie met een fucked up jeugd maar gedeeltelijk heb ik waarschijnlijk van mijn moeders kant de depressies geërfd.
  maandag 16 oktober 2017 @ 22:56:06 #19
212761 magnetronkoffie
Where's the fish?
pi_174462340
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 22:48 schreef DancingPhoebe het volgende:

[..]

Sorry, wij begrijpen elkaar dusdanig niet dat ik deze laat gaan :)
Anders probeer je het gewoon eens?
het gedrag van Q doet me sterk aan jouw gedrag jegens mij denken, met name van de afgelopen paar jaar. Je bent er nog niet overheen dus? Want ik heb jou nooit iets misdaan maar zie/zag je geregeld rotzooi posten dat je aan mij associeerde.
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
pi_174462348
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 22:55 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Ja die is niet heel tof inderdaad. Ik vertel het daarom ook niet aan iedereen eerlijk gezegd. Terwijl ik begreep van mijn psychiater dat ik er gedeeltelijk weinig aan kan doen omdat het een stukje genetische aanleg is. Weliswaar in combinatie met een fucked up jeugd maar gedeeltelijk heb ik waarschijnlijk van mijn moeders kant de depressies geërfd.
Ik gooi het juist daarom graag in de groep :D
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_174462363
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 22:50 schreef DancingPhoebe het volgende:

[..]

Mij lucht het dus echt daadwerkelijk op :D Een seconde na de rage denk ik "oeh :o " en daarna moet ik er om lachen :D
Oh dat is wel fijn!
Ik ben daar niet zo goed in, ben meer een binnenvetter.
pi_174462377
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 22:57 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Oh dat is wel fijn!
Ik ben daar niet zo goed in, ben meer een binnenvetter.
Eerlijk is eerlijk; het gaat ook nooit echt om die dikke audi die als een lul invoegt :D
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_174462387
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 22:50 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Ik slik op dit moment topiramaat tegen de dromen/nachtmerries, quatiapine vooral om in en door te slapen, en escilatopram escilable ik weet niet meer hoe het allemaal schrijft, zodat ik me overdag beter voel. Ik heb ook een hele tijd oxazepam geslikt, en de quatiapine heb ik recent gehalveerd.

Het voelt wel dubbel, iedere avond drie verschillende medicijnen naar binnen gooien. Heb ook al heel veel andere middelen gegooid. Maar als je maar lang genoeg niet fatsoenlijk slaapt.. ;(
Ik kan me goed voorstellen dat je alles probeert als je zo'n slaapgebrek hebt. Ik wordt daar zelf ook helemaal naar van.

Hoe is jouw ervaring met escitalopram? Die heb ik namelijk ook.
pi_174462431
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 22:58 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Ik kan me goed voorstellen dat je alles probeert als je zo'n slaapgebrek hebt. Ik wordt daar zelf ook helemaal naar van.

Hoe is jouw ervaring met escitalopram? Die heb ik namelijk ook.
Dat vind ik erg lastig te zeggen omdat ik met de escitalopram ben begonnen toen ook mijn therapie een beetje begon. En sindsdien is er een stijgende lijn. Dus ik weet niet zo goed wat waar aan ligt. :@ Bij de Qua en de Topi is het veel duidelijker voor me.
pi_174462457
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 22:54 schreef DancingPhoebe het volgende:

[..]

Heb je al een rijbewijs?
Ja maar ik durf niet meer te rijden sinds ik een paniekaanval heb gekregen drie kwartier van huis. :+

Ik ben bang dat een grote boze politie agent me aan de kant van de weg gaat zetten terwijl ik nog nooit in aanraking ben geweest met politie. De ene keer dat ze me dan aan de kant zette kwam ik zo betrouwbaar over dat ik niet eens hoefde te blazen of mijn rijbewijs hoefde te laten zien en het was zaterdag nacht in het centrum van Breda. Maarja. :')
pi_174462464
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 23:02 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Ja maar ik durf niet meer te rijden sinds ik een paniekaanval heb gekregen drie kwartier van huis. :+

Ik ben bang dat een grote boze politie agent me aan de kant van de weg gaat zetten terwijl ik nog nooit in aanraking ben geweest met politie. De ene keer dat ze me dan aan de kant zette kwam ik zo betrouwbaar over dat ik niet eens hoefde te blazen of mijn rijbewijs hoefde te laten zien en het was zaterdag nacht in het centrum van Breda. Maarja. :')
Gewoon meer je white privilege voeden :D
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_174462474
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 23:03 schreef DancingPhoebe het volgende:

[..]

Gewoon meer je white privilege voeden :D
Trouwens ik zeg wel dat ik nooit "in aanraking ben geweest met politie" maar naderhand ben ik wel eens zo in paniek geraakt dat er politie aan de deur heeft gestaan. ;(
pi_174462479
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 22:57 schreef DancingPhoebe het volgende:

[..]

Eerlijk is eerlijk; het gaat ook nooit echt om die dikke audi die als een lul invoegt :D
Hahaha... bij mij zijn t altijd vrouwen op de fiets met een kind voorop of met kinderwagen, die niet opletten en dan zo bam oversteken. En dan vervloek ik ze intern dat ze onder een auto komen, snij ze af ofzo en dan schaam ik me daarna heel diep.
pi_174462502
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 23:05 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Hahaha... bij mij zijn t altijd vrouwen op de fiets met een kind voorop of met kinderwagen, die niet opletten en dan zo bam oversteken. En dan vervloek ik ze intern dat ze onder een auto komen, snij ze af ofzo en dan schaam ik me daarna heel diep.
Hahah o troost je, sommige mensen wensen andere mensen nog veeeeeel naardere dingen toe, in the heath of the moment O~)
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_174462513
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 23:00 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Dat vind ik erg lastig te zeggen omdat ik met de escitalopram ben begonnen toen ook mijn therapie een beetje begon. En sindsdien is er een stijgende lijn. Dus ik weet niet zo goed wat waar aan ligt. :@ Bij de Qua en de Topi is het veel duidelijker voor me.
Het kan ook heel goed de combinatie zijn natuurlijk. Wel echt tof dat het je zo helpt. Ik merk zelf dat mijn emoties iets vlakker zijn geworden op een goeie manier. Maar het is vooral dat mijn gemoed heel erg veel rustiger is geworden wat een groot verschil maakt.
pi_174462554
:o :@ :o :@

Misschien hebben jullie dan wel tips voor mij. :+ Ik heb zoveel moeite met mijn grenzen aangeven.. Zo erg dat ik soms niet eens door heb dat er over mijn grenzen heen gegaan word. En daar word je moe van. En uiteindelijk kom ik altijd op een punt dat er zovaak over mijn grenzen is heen geraakt dat het zo op is bij me, dat ik zo in paniek raak, en dan word ik zo boos op mezelf, om alles wat ik voel. En dan ben ik dus echt doodsbang en durf ik niemand meer toe te laten. Terwijl ik voor mijn omgeving juist woedend lijk, maar dat is om iedereen op afstand te houden ofzo. :?

Iemand daar misschien goede tips voor? :@ Werk er sowieso in therapie aan hoor, maar 1 keer per week gaat zo langzaam he. -O- Terwijl met onbenullige dingen kan ik juist best wel mijn mening aangeven. Bij mensen die op een afstandje van me staan zal ik niet bekend staan als iemand die op dr mondje gevallen is volgens mij en daar raak ik best conflicted van zeg maar.
pi_174462596
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 23:05 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Hahaha... bij mij zijn t altijd vrouwen op de fiets met een kind voorop of met kinderwagen, die niet opletten en dan zo bam oversteken. En dan vervloek ik ze intern dat ze onder een auto komen, snij ze af ofzo en dan schaam ik me daarna heel diep.
Bakfietsmoeders zijn het ergst.. :r
pi_174462602
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 23:09 schreef Fripsel het volgende:
:o :@ :o :@

Misschien hebben jullie dan wel tips voor mij. :+ Ik heb zoveel moeite met mijn grenzen aangeven.. Zo erg dat ik soms niet eens door heb dat er over mijn grenzen heen gegaan word. En daar word je moe van. En uiteindelijk kom ik altijd op een punt dat er zovaak over mijn grenzen is heen geraakt dat het zo op is bij me, dat ik zo in paniek raak, en dan word ik zo boos op mezelf, om alles wat ik voel. En dan ben ik dus echt doodsbang en durf ik niemand meer toe te laten. Terwijl ik voor mijn omgeving juist woedend lijk, maar dat is om iedereen op afstand te houden ofzo. :?

Iemand daar misschien goede tips voor? :@ Werk er sowieso in therapie aan hoor, maar 1 keer per week gaat zo langzaam he. -O- Terwijl met onbenullige dingen kan ik juist best wel mijn mening aangeven. Bij mensen die op een afstandje van me staan zal ik niet bekend staan als iemand die op dr mondje gevallen is volgens mij en daar raak ik best conflicted van zeg maar.
Over wat voor situaties heb je het?
Ik kan in het algemeen wel tips geven maar als je vertelt in welke situaties mensen over je grenzen gaan kan ik proberen wat specifieker te zijn. Zelf ben ik hier in de afgelopen jaren mee aan de slag geweest.
pi_174462626
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 23:13 schreef madam-april het volgende:

[..]

Bakfietsmoeders zijn het ergst.. :r
Ja echt he?
Kijken niet op of om lijkt het wel. Slingeren over t fietspad en zijn dan gepikeerd als je ze afsnijdt omdat je er niet anders langs kan. Afschaffen die bakfietsen. En de moeders die ze kopen erbij.
  maandag 16 oktober 2017 @ 23:19:36 #35
212761 magnetronkoffie
Where's the fish?
pi_174462653
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 23:09 schreef Fripsel het volgende:
:o :@ :o :@

Misschien hebben jullie dan wel tips voor mij. :+ Ik heb zoveel moeite met mijn grenzen aangeven.. Zo erg dat ik soms niet eens door heb dat er over mijn grenzen heen gegaan word.
Heb je ook geregeld het idee dat mensen zo snel je grenzen aan het overschrijden zijn, dat je voor je gevoel niet genoeg tijd hebt om goed te reageren?
Heb je soms dat je als het ware bevriest, of dat je het dan maar gelaten ondergaat omdat je geen gedoe wilt?
Als het te snel gaat, dan zal je tijd moeten rekken. Als je je grenzen slecht kunt aangeven, is het trouwens een beter idee als je zo min mogelijk omgaat met mensen die jouw grenzen heel slecht kunnen aanvoelen of ze zelfs bewust overschrijden omdat je zo makkelijk bent.
De mensen die (bijvoorbeeld) meer rekening met je grenzen houden, maar het misschien toch nog steeds niet goed doen, die kan je als oefenmateriaal gebruiken :P
quote:
En daar word je moe van. En uiteindelijk kom ik altijd op een punt dat er zovaak over mijn grenzen is heen geraakt dat het zo op is bij me, dat ik zo in paniek raak, en dan word ik zo boos op mezelf, om alles wat ik voel. En dan ben ik dus echt doodsbang en durf ik niemand meer toe te laten. Terwijl ik voor mijn omgeving juist woedend lijk, maar dat is om iedereen op afstand te houden ofzo. :?
Eerlijk gezegd...verbaast het me (met deze informatie) helemaal niet dat je problemen met je emoties hebt (in jouw geval uiten deze zich blijkbaar in in elk geval paniekaanvallen, maar de kans is groot dat je zeg maar nog wat andere psychische issues hebt).
quote:
Iemand daar misschien goede tips voor? :@ Werk er sowieso in therapie aan hoor, maar 1 keer per week gaat zo langzaam he. -O- Terwijl met onbenullige dingen kan ik juist best wel mijn mening aangeven. Bij mensen die op een afstandje van me staan zal ik niet bekend staan als iemand die op dr mondje gevallen is volgens mij en daar raak ik best conflicted van zeg maar.
mensen die op een afstandje van je staan....je hebt best kans dat iemand aan je zou kunnen zien dat je juist slecht je grenzen kunt aangeven :+
Vaak kan je dingen herkennen door wat mensen niet doen of juist doordat ze iets proberen te verbergen. In jouw geval is je "niet op je mondje gevallen" je masker waarmee je je slechte defensieve staat van je grenzen camoufleert (waar je blijkbaar gelukkig wel mee bezig bent).

Overigens is je mening geven en je grenzen bewaken niet helemaal hetzelfde. Ik kan me best voorstellen dat je wel je mening geeft wanneer er niet echt een direct gevaar is in de vorm van iemand die je grenzen zal gaan overschrijden door iets wat je op dat moment zegt.
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 23:13 schreef madam-april het volgende:

[..]

Bakfietsmoeders zijn het ergst.. :r
Moet je eens naar Amsterdam gaan :P
Echt ongelooflijk wat ik daar soms allemaal voorbij zie fietsen _O-
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
pi_174462675
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 23:14 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Over wat voor situaties heb je het?
Ik kan in het algemeen wel tips geven maar als je vertelt in welke situaties mensen over je grenzen gaan kan ik proberen wat specifieker te zijn. Zelf ben ik hier in de afgelopen jaren mee aan de slag geweest.
Eigenlijk vooral de basic dingen die ik nodig heb om mijn dag door te komen. Mijn fibromyalgie is daar onderdeel van bijvoorbeeld. Ik moet wat bewuster plannen dan de meeste mensen, en kan ook niet altijd zoveel als ik wil, en het gaat al wel beter, maar er zijn zelfs tijden geweest dat aan mijn vriend vragen of hij alleen naar de supermarkt wilde gaan een paniekaanval op kon leveren. Heel basaal eigenlijk het wie ik ben. Mijn ouders hebben er ook echt een handje naar van het op hun manier dingen willen doen en daarmee plat over me heen walsen. En mijn trauma, en het medische hel traject :@ van afgelopen jaar hebben het er ook allemaal niet beter op gemaakt zeg maar. Ik vind het ergens ook lastig om zo een duidelijk voorbeeld te noemen. :')
pi_174462741
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 21:01 schreef DancingPhoebe het volgende:

Bloem en Fripsel komen ondanks alle kreekreeeeey waar ze mee dealen, over als geinteresseerde, lieve en aardige vrouwen. Dat trekt mensen aan. En ja, die zullen dan misschien best wel even schrikken van de psychische problematiek, het is ook niet niets, maar dat is iets dat je krijgt bij het pakket van hun andere, positieve eigenschappen.

Ik loop wat achter maar wilde op bovenstaande nog even inspringen. Ik ben namelijk ook iemand die af en toe nogal wat geërgerd over kan komen wat mensen snel ervaren als gemeen. Wat bij mij daarin meespeelt is dat ik niemand om mij heen heb, en ik heb het vermoeden dat dat bij de bovengenoemde dames niet zo is. Volgens mij kan dat namelijk een hoop ergernis wegnemen omdat er mensen zijn die luisteren en er eventueel voor ze zijn. Wat heb ik? Een digitale uitlaatklep waar mensen het af en toe, zonder de achterliggende gedachte te weten, moeten ontgelden.
pi_174462777
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 23:28 schreef Duyvis het volgende:

[..]

Ik loop wat achter maar wilde op bovenstaande nog even inspringen. Ik ben namelijk ook iemand die af en toe nogal wat geërgerd over kan komen wat mensen snel ervaren als gemeen. Wat bij mij daarin meespeelt is dat ik niemand om mij heen heb, en ik heb het vermoeden dat dat bij de bovengenoemde dames niet zo is. Volgens mij kan dat namelijk een hoop ergernis wegnemen omdat er mensen zijn die luisteren en er eventueel voor ze zijn. Wat heb ik? Een digitale uitlaatklep waar mensen het af en toe, zonder de achterliggende gedachte te weten, moeten ontgelden.
Ik vind dit best wel een zwaktebod. :@ Waarom kun je niet gewoon zeggen waar je last van hebt zonder te roepen dat je het vast slechter hebt dan? :') Je weet helemaal niks van mijn sociale leven of welke stappen ik daarvoor moet ondernemen zeg maar en je gebruikt het nu wel als excuus voor je gedrag. :@
pi_174462811
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 23:16 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Ja echt he?
Kijken niet op of om lijkt het wel. Slingeren over t fietspad en zijn dan gepikeerd als je ze afsnijdt omdat je er niet anders langs kan. Afschaffen die bakfietsen. En de moeders die ze kopen erbij.
Ja alsof de weg van hun is.. :r

^O^ geweldig plan!
pi_174462837
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 23:19 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Heb je ook geregeld het idee dat mensen zo snel je grenzen aan het overschrijden zijn, dat je voor je gevoel niet genoeg tijd hebt om goed te reageren?
Heb je soms dat je als het ware bevriest, of dat je het dan maar gelaten ondergaat omdat je geen gedoe wilt?
Als het te snel gaat, dan zal je tijd moeten rekken. Als je je grenzen slecht kunt aangeven, is het trouwens een beter idee als je zo min mogelijk omgaat met mensen die jouw grenzen heel slecht kunnen aanvoelen of ze zelfs bewust overschrijden omdat je zo makkelijk bent.
De mensen die (bijvoorbeeld) meer rekening met je grenzen houden, maar het misschien toch nog steeds niet goed doen, die kan je als oefenmateriaal gebruiken :P

[..]

Eerlijk gezegd...verbaast het me (met deze informatie) helemaal niet dat je problemen met je emoties hebt (in jouw geval uiten deze zich blijkbaar in in elk geval paniekaanvallen, maar de kans is groot dat je zeg maar nog wat andere psychische issues hebt).

[..]

mensen die op een afstandje van je staan....je hebt best kans dat iemand aan je zou kunnen zien dat je juist slecht je grenzen kunt aangeven :+
Vaak kan je dingen herkennen door wat mensen niet doen of juist doordat ze iets proberen te verbergen. In jouw geval is je "niet op je mondje gevallen" je masker waarmee je je slechte defensieve staat van je grenzen camoufleert (waar je blijkbaar gelukkig wel mee bezig bent).

Overigens is je mening geven en je grenzen bewaken niet helemaal hetzelfde. Ik kan me best voorstellen dat je wel je mening geeft wanneer er niet echt een direct gevaar is in de vorm van iemand die je grenzen zal gaan overschrijden door iets wat je op dat moment zegt.

[..]

Moet je eens naar Amsterdam gaan :P
Echt ongelooflijk wat ik daar soms allemaal voorbij zie fietsen _O-
Sorry maar je doet heel veel aannames in je bericht waar ik niet zoveel mee kan op dit moment, en ik heb ook niet zo'n trek in een discussie maar dan weet je in ieder geval dat ik het gelezen heb.
pi_174462853
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 23:31 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Ik vind dit best wel een zwaktebod. :@ Waarom kun je niet gewoon zeggen waar je last van hebt zonder te roepen dat je het vast slechter hebt dan? :') Je weet helemaal niks van mijn sociale leven of welke stappen ik daarvoor moet ondernemen zeg maar en je gebruikt het nu wel als excuus voor je gedrag. :@
Ik bedoelde er niet mee te zeggen dat ik het slechter heb. :P Je begrijpt mij even verkeerd denk ik. Wat ik ermee bedoel te zeggen is dat bijvoorbeeld ik of Q het wat meer opkroppen wat uiteindelijk zorgt voor wat meer zure reacties richting anderen. Ik gebruik het ook niet als excuus, als ik rijk zou worden van de keren dat ik er na een korte tijd op terug kwam en mijn excuses aan had geboden aan de persoon naar wie het gericht was. Had ik nu miljarden op de bank.

Oh even nog een edit: Ja het is ook een zwaktebod, dat weet ik zelf heel goed. Maar als je nooit geleerd hebt om bepaalde emoties goed te uitten komt dat op een andere manier eruit. Dit is schijnbaar de makkelijkste. Zelf weet ik heel goed dat het niet de juiste aanpak is, maar dat is niet zo 1-2-3 te veranderen.

[ Bericht 9% gewijzigd door Duyvis op 16-10-2017 23:42:48 ]
pi_174462940
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 23:21 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Eigenlijk vooral de basic dingen die ik nodig heb om mijn dag door te komen. Mijn fibromyalgie is daar onderdeel van bijvoorbeeld. Ik moet wat bewuster plannen dan de meeste mensen, en kan ook niet altijd zoveel als ik wil, en het gaat al wel beter, maar er zijn zelfs tijden geweest dat aan mijn vriend vragen of hij alleen naar de supermarkt wilde gaan een paniekaanval op kon leveren. Heel basaal eigenlijk het wie ik ben. Mijn ouders hebben er ook echt een handje naar van het op hun manier dingen willen doen en daarmee plat over me heen walsen. En mijn trauma, en het medische hel traject :@ van afgelopen jaar hebben het er ook allemaal niet beter op gemaakt zeg maar. Ik vind het ergens ook lastig om zo een duidelijk voorbeeld te noemen. :')
Het ligt er een beetje aan waar het door komt dat je niet goed voor jezelf opkomt.

Zelf heb ik na een burnout geleerd om mijn grenzen beter aan te geven. Ik vond het heel lastig met name omdat ik minder kon dan andere mensen en eigenlijk niet minder wilde bijdragen dan hen.

Ik vond het heel eng omdat ik bang was die mensen kwijt te raken, en een aantal verloor ik ook, maar de meeste bleven wel en toonden begrip.

Het belangrijkste wat ik leerde is dat je 1. geen zekerheid hebt dat mensen bij je blijven, en 2. dat mijn grenzen oke zijn en er mogen zijn.

En ik probeer het altijd te zeggen als dat nodig is en het dan bij mezelf te houden. 'Ik voel me erg moe dus ik kan niet naar je verjaardag komen.' of tegen mijn moeder die de volledige regie wilde overnemen toen ik uit het ziekenhuis kwam. 'Ma, ik vind het heel lief dat je me wil helpen. Ik kan dit zelf, en ik vind het fijner om x en y op mijn manier te regelen.' en mijn moeder is lastig en probeert het dan nog zes keer en dan is het simpel de kras in de plaat toepassen, boodschap blijven herhalen en nee blijven zeggen. Zeker als mensen het niet gewend zijn kost het in het begin iets meer energie, maar zodra het went gaan mensen vanzelf beter luisteren.

Het meeste werk zit erin dat je jezelf aanleert dat het oke is om grenzen te hebben waar die ook liggen en dat je daar niet overheen hoeft. Daarna is het een kwestie van ernaar luisteren en als mensen erop gaan staan ze bewust maken dat die grens er ligt. Meestal stappen ze dan vanzelf al een beetje terug.
pi_174462981
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 23:36 schreef Duyvis het volgende:

[..]

Ik bedoelde er niet mee te zeggen dat ik het slechter heb. :P Je begrijpt mij even verkeerd denk ik. Wat ik ermee bedoel te zeggen is dat bijvoorbeeld ik of Q het wat meer opkroppen wat uiteindelijk zorgt voor wat meer zure reacties richting anderen. Ik gebruik het ook niet als excuus, als ik rijk zou worden van de keren dat ik er na een korte tijd op terug kwam en mijn excuses aan had geboden aan de persoon naar wie het gericht was. Had ik nu miljarden op de bank.

Oh even nog een edit: Ja het is ook een zwaktebod, dat weet ik zelf heel goed. Maar als je nooit geleerd hebt om bepaalde emoties goed te uitten komt dat op een andere manier eruit. Dit is schijnbaar de makkelijkste. Zelf weet ik heel goed dat het niet de juiste aanpak is, maar dat is niet zo 1-2-3 te veranderen.
Oeh je reageert tof op wat ik zeg. :Is toch maar de vraag hoe je overkomt, kan me voorstellen dat ik fel klonkZ :@ Zoals je hierboven kan lezen ben ik dus ook wel een opkroppertje. Er zijn vast wel onderzoeken gedaan naar wat bepaald hoe je reageerd toch? Ik denk zelf dat het voor een deel ook wel met persoonlijkheid/opvoeding te maken heeft maar dat weet ik niet zeker.

En ik denk zelf, dat hoe je internet gebruikt ook wel een beetje generatie afhankelijk is. :@ Als je wat ouder bent, zie je internet toch wat meer als een anonieme plek, terwijl in 2017 online media bijna een onderdeel is van je identiteit om het even heel extreem te zeggen. Ik denk zelf dat dat soms ook wel een beetje voor een generatie clash in reageren zorgt. :@
pi_174463077
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 23:47 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Oeh je reageert tof op wat ik zeg. :Is toch maar de vraag hoe je overkomt, kan me voorstellen dat ik fel klonkZ :@ Zoals je hierboven kan lezen ben ik dus ook wel een opkroppertje. Er zijn vast wel onderzoeken gedaan naar wat bepaald hoe je reageerd toch? Ik denk zelf dat het voor een deel ook wel met persoonlijkheid/opvoeding te maken heeft maar dat weet ik niet zeker.

En ik denk zelf, dat hoe je internet gebruikt ook wel een beetje generatie afhankelijk is. :@ Als je wat ouder bent, zie je internet toch wat meer als een anonieme plek, terwijl in 2017 online media bijna een onderdeel is van je identiteit om het even heel extreem te zeggen. Ik denk zelf dat dat soms ook wel een beetje voor een generatie clash in reageren zorgt. :@
Reageer ik een keer tof is het weer niet goed. :( Nee grapje natuurlijk. Dat zou best kunnen inderdaad dat er ook andere factoren zijn. Ik weet van mijzelf heel goed dat het daardoor komt. Ik ben geen prater nooit geweest ook. Maar beetje bij beetje leer ik dat te veranderen omdat het andere toch niet werkt. Dat leer je pas als je genoeg mensen hebt weggeduwd in je leven en er ineens alleen voor staat.

Ik weet niet of het een generatie ding is. Ik weet ook niet of ik onder de noemer ouder val. :P Maar dit is niet voor niks een kloon. Genoeg mensen die mij redelijk kennen met mijn andere account. Waarbij ik heb geleerd dat je sommige dingen ook schijnbaar beter anoniem kunt doen voordat het tegen je gebruikt gaat worden.
pi_174463163
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 23:43 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Het ligt er een beetje aan waar het door komt dat je niet goed voor jezelf opkomt.

Zelf heb ik na een burnout geleerd om mijn grenzen beter aan te geven. Ik vond het heel lastig met name omdat ik minder kon dan andere mensen en eigenlijk niet minder wilde bijdragen dan hen.

Ik vond het heel eng omdat ik bang was die mensen kwijt te raken, en een aantal verloor ik ook, maar de meeste bleven wel en toonden begrip.

Het belangrijkste wat ik leerde is dat je 1. geen zekerheid hebt dat mensen bij je blijven, en 2. dat mijn grenzen oke zijn en er mogen zijn.

En ik probeer het altijd te zeggen als dat nodig is en het dan bij mezelf te houden. 'Ik voel me erg moe dus ik kan niet naar je verjaardag komen.' of tegen mijn moeder die de volledige regie wilde overnemen toen ik uit het ziekenhuis kwam. 'Ma, ik vind het heel lief dat je me wil helpen. Ik kan dit zelf, en ik vind het fijner om x en y op mijn manier te regelen.' en mijn moeder is lastig en probeert het dan nog zes keer en dan is het simpel de kras in de plaat toepassen, boodschap blijven herhalen en nee blijven zeggen. Zeker als mensen het niet gewend zijn kost het in het begin iets meer energie, maar zodra het went gaan mensen vanzelf beter luisteren.

Het meeste werk zit erin dat je jezelf aanleert dat het oke is om grenzen te hebben waar die ook liggen en dat je daar niet overheen hoeft. Daarna is het een kwestie van ernaar luisteren en als mensen erop gaan staan ze bewust maken dat die grens er ligt. Meestal stappen ze dan vanzelf al een beetje terug.
Bij mij zit het voor een groot deel in mijn opvoeding, wat het erg lastig maakt. Ik heb ptss door een misbruik verleden. Maar mijn ouders hebben ook heel wat steekjes laten vallen. En ik heb van mijn 13e tot mijn 22e een relatie gehad met iemand die dwangmatig was, icm depressies en een ontwijkende persoonlijkheid. Dus Mja, alles bij elkaar is er niet zoveel ruimte voor me geweest zeg maar. Maar zelfs dat zo zeggen vind ik heel moeilijk, en er is niemand die me ka vertellen dat dat echt zo is, behalve ik zelf.

En de mensen die normaal dus als eerst rekening houden met zulke klachten, je familie zeg maar, Mja daar kan ik dus wel naar fluiten. ;( In praktisch opzicht kom ik niks te kort zeg maar.. maar verder.
pi_174463181
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 23:56 schreef Duyvis het volgende:

[..]

Reageer ik een keer tof is het weer niet goed. :( Nee grapje natuurlijk. Dat zou best kunnen inderdaad dat er ook andere factoren zijn. Ik weet van mijzelf heel goed dat het daardoor komt. Ik ben geen prater nooit geweest ook. Maar beetje bij beetje leer ik dat te veranderen omdat het andere toch niet werkt. Dat leer je pas als je genoeg mensen hebt weggeduwd in je leven en er ineens alleen voor staat.

Ik weet niet of het een generatie ding is. Ik weet ook niet of ik onder de noemer ouder val. :P Maar dit is niet voor niks een kloon. Genoeg mensen die mij redelijk kennen met mijn andere account. Waarbij ik heb geleerd dat je sommige dingen ook schijnbaar beter anoniem kunt doen voordat het tegen je gebruikt gaat worden.
Nee juist goed! Daarom reageerde ik zo. :o O+ Ik ben zo awkward. :+

Ik heb die laatste les te laat geleerd helaas. Vind het wel jammer soms, hoeveel aannames mensen doen met bepaalde stukjes info en dat ze dan meteen denken dat ze beter weten dan jij hoe je bent. :')
pi_174463256
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 00:06 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Nee juist goed! Daarom reageerde ik zo. :o O+ Ik ben zo awkward. :+

Ik heb die laatste les te laat geleerd helaas. Vind het wel jammer soms, hoeveel aannames mensen doen met bepaalde stukjes info en dat ze dan meteen denken dat ze beter weten dan jij hoe je bent. :')
Aannames kan ik mee leven, niet iedereen kan zich inleven in de situatie waar jij, ik of iemand anders in zit. Volgens mij is het zelfs heel menselijk. Het gaat mij meer om mensen die je belachelijk maken met iets wat voor jou een gevoelig onderwerp is. Maar goed ik ga daarover niet in details treden anders had ik net zo goed geen kloon kunnen aanmaken. ;)
pi_174463288
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 00:13 schreef Duyvis het volgende:

[..]

Aannames kan ik mee leven, niet iedereen kan zich inleven in de situatie waar jij, ik of iemand anders in zit. Volgens mij is het zelfs heel menselijk. Het gaat mij meer om mensen die je belachelijk maken met iets wat voor jou een gevoelig onderwerp is. Maar goed ik ga daarover niet in details treden anders had ik net zo goed geen kloon kunnen aanmaken. ;)
Oh ja die aannames zijn zo lelijk dat het zwart maken is zeg maar. :@ Dat is ook wel heel rot ja. :*

Ik vind het wel een pijnlijk iets soms hoor. Dat ik het gevoel heb dat ik me een soort van moet verstoppen om geaccepteerd te worden zeg maar. Maar aan de andere roept iedereen wel dat je jezelf niet de schuld moet geven en dat je er ook niks aan kan doen etc etc.
pi_174463378
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 00:17 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Oh ja die aannames zijn zo lelijk dat het zwart maken is zeg maar. :@ Dat is ook wel heel rot ja. :*

Ik vind het wel een pijnlijk iets soms hoor. Dat ik het gevoel heb dat ik me een soort van moet verstoppen om geaccepteerd te worden zeg maar. Maar aan de andere roept iedereen wel dat je jezelf niet de schuld moet geven en dat je er ook niks aan kan doen etc etc.
Aan de andere kant kun je ook niet altijd met iedereen door een deur dat hoort er ook bij. Dus sommige mensen zullen niet altijd aardig zijn. Maar dat is wel wat anders dan gericht met een opmerking iets gemeens zeggen.
pi_174463512
Damn en nu word ik gehit door slapeloosheid. :{
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')