abonnement Unibet Coolblue
  zondag 15 oktober 2017 @ 22:07:18 #1
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_174440593
Omstreden pastoor stapt op: 'Hij heeft de kerk kapotgemaakt'


De stille tocht in Reusel met als doel om pastoor Van Roosmalen weg te krijgen. © Noel van Hooft

quote:
De omstreden pastoor Karel van Roosmalen van het Brabantse dorp Reusel heeft zijn ontslag ingediend. Dorpsgenoten noemden hem een dictator en in mei werd er zelfs een stille tocht met honderden deelnemers tegen hem georganiseerd.

Vandaag heeft de pastoor aangekondigd per januari te stoppen. Parochianen in Reusel hebben lang gestreden voor het vertrek van de pastoor vanwege zijn kille en rechtlijnige optreden. Volgens Frank Rovers, een van de initiatiefnemers van de stille tocht, waren er al 35 vrijwilligers van de parochie opgestapt.

ZIE OOK: Dorp komt in verzet tegen pastoor: 'Hij is een dictator en moet weg'

'Kerk kapotgemaakt'
"Mensen willen zich niet door hem laten begraven, hij heeft de kerk kapotgemaakt", zei Rovers destijds tegen RTL Nieuws. Volgens de Reuselnaar wilde een terminaal zieke man zich door een andere pastoor laten bedienen, omdat hij moeite had met de strenge opvattingen van Van Roosmalen.

"Maar de pastoor stond dat niet toe. Hij heeft er alles aan gedaan om die doodzieke man dwars te zitten. De echtgenote was intens verdrietig. En zo boos: zij was in staat om de botten van de pastoor te breken."

Toelichting
Van Roosmalen schrijft in de toelichting dat het beleid van bisschop Gerard de Korte aanleiding is voor zijn vertrek. De bisschop laat steeds meer woord- en communiediensten toe en dat gaat volgens hem ten koste van de eucharistieviering. Ook wil de bisschop dat priesters afscheidsdiensten leiden in crematoria waardoor de kerk overbodig wordt, aldus de pastoor. Bovendien heeft het handelen en de ingenomen stelling van de bisschop in het conflict in zijn parochie bijgedragen aan zijn keuze om te stoppen, schrijft hij.

RTL Nieuws
Na een bewogen zaterdag - in gezelschap van vele anderen naar aanleiding van de plechtige herdenking in het plaatselijke Concertgebouw en begravenis van de weledele en bovenal menselijke burgemeester v.d. Laan van buurstad en tevens prima zakenpartner A'dam - genoten wij vandaag van de BBQ in Aerdenhout. :Y) B:)B :9

U begrijpt dat mijn partner en ik de laatste dagen amper tijd hadden voor FOK!, en u daarbij eventueel antwoord op al uw vragen te geven naar aanleiding van mijn eerdere topics. Enfin, vanmorgen begon de dag ook alweer tamelijk vroeg met aansluitend de mis in de Haerlemsche katholieke parochie.

Wat kan ik zeggen: Het lopende conflict in het Brabantse Reusel, hetgeen leidt tot het spoedig opstappen van pastoor van Roosmalen, sprong ons in rooms-katholieke sferen de afgelopen tijd al eerder in het oog. :s) :s) :s)
Hiervoor kan vanuit het bisdom Haarlem-Amsterdam enig begrip opgebracht worden. Gelet op alle grieven van de plaatselijke kerkgangers, waarbij ruzies omtrent begrafenissen, koren en vrijwilligers bijna aan de orde van de dag zijn, lijkt me dat tenminste wel billijk. :o

Hoogstpersoonlijk gaat het mij een brug te ver om te zeggen dat deze pastoor volgens de TT de kerk kapotgemaakt heeft. Maar wanneer een geestelijke zover gaat dat een mariabeeld v.e. verzorgingstehuis dat levensbehoeftige diensten levert aan ouderen en zwakkeren 'gegijzeld' wordt, hij ruziet met het koor en de koster O-) , dan mag men zich hierover op zijn minst eventjes achter de oren gaan krabben.



Ofschoon jarenlange aantijgingen in het kader van (mogelijke) misbruikzaken in de Roomse Wereld afgelopen decennia veelvuldig de revue passeerden, met als gevolg een teruglopende kerkgang, is zodoende lang niet alles te wijten aan deze veelal 'stemmingmakerij' naar aanleiding van de vele verdachtmakingen van wansmakelijk misbruik, maar dat verder terzijde. ;)

''Het geloof zou namelijk ook niet zo goed meer passen in deze tijd.'' :o Ondanks deze kleine minpunten zien wij verder maar weinig problemen, temeer omdat alles hier vooralsnog in perfecte kerkelijke harmonie geschiedt waarbij men zich bijna roomser voelt dan ooit. *) O-) :Y

Achter de deuren van de vele parochies die ons land rijk is, is de kerk nog springlevend en gaat zij ook flink met de tijd mee. Alleen zal de essentie van het geloof in goede orde uitgedragen blijven worden en belijd volgens de strikte voorwaarden in de Bijbel. En natuurlijk stellen wij vragen aan het bisdom in kwestie, want óók wij nemen alle bezwaren van bezoekers v.h. plaatselijke kerkgenootschap uiterst serieus. :B

Desalniettemin gaat er óók achter het verhaal van pastoor Karel van Roosmalen een waarheid schuil waarvoor men de ogen niet geheel zal willen sluiten. Immers heeft 'n verhaal in veel gevallen twee kanten, i.p.v. een. Maar omdat alle kritiek op deze pastoor teveel gewicht in de publieke schaal gelegd heeft, zou het verstandig zijn als hij nog de volgende dag opstapt. :W Het wachten op een definitief vertrek duurt nog tot 1 januari 2018. :s) :s) :s)

Afijn, na alle informatie die hierover inmiddels naar buiten is gekomen, lijkt me de houding van de pastoor in kwestie op zijn zachts gezegd niet netjes. ''De pastoor zou slechts 3 diensten hebben gedaan tegenover 30 overleden mensen binnen niet al te lange tijd'', volgens een klager wiens verhaal wij in het Haerlemsche uiterst serieus nemen.

''Verschillende mensen mijden deze kerk uit verontwaardiging, omdat ze niets met die man te maken willen hebben'', wat jammer en onnodig is. Wat u? ''Wanneer zélfs de overledenen deze kerk mijden dan kun je best zeggen dat er iets goed mis is'', mij dunkt.



Het moge duidelijk zijn dat de pastoor in kwestie zich niet netjes uitgelaten heeft, gelet op alle onverkwikkelijke informatie die reeds vrijgekomen is. Ene heer Rovers deed zijn beklag namelijk als volgt: Toen zijn schoonmoeder overleed ;( , wilde zij gaarne met haar eerder overleden man gecremeerd worden. Die moest daarvoor speciaal worden opgegraven.

''Alles was gecheckt en gedubbelcheckt'', zegt Rovers, die er een speciaal bedrijf voor had ingeschakeld. ''De pastoor wist ervan, maar toen de mannen 's morgens in alle vroegte begonnen, stormde de pastoor de begraafplaats op'', aldus Rovers. ''Zoals hij tekeer ging, daar lusten de honden geen brood van. :9 :N Hij heeft ze compleet geschoffeerd'', zegt een aangeslagen Rovers. Helaas voor de gedupeerde in kwestie kon naar aanleiding hiervan vanuit het bisdom in Den Bosch het vertrek van de pastoor niet worden gelast.

Welnu, ondanks deze onaangename kwestie blijven veel kerkgangers daar godzijdank alsnog komen. ;) Verder kan het niet zo zijn dat iemand uit zijn kerkelijke ambt wordt gezet naar aanleiding van conflictsituaties waarbij misschien ook de onderste steen eerst boven zal moet komen. *)

Maar hij heeft er nu zelf voor gekozen om te vertrekken. Als emeritus zal hij vervolgens elders woonplaats gaan kiezen, en kan de vrede zich misschien weer herstellen in de harten van 'n aantal plaatselijke parochianen. O-)

Goed, allen een fijne avond nog!
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_174443622
Wat heeft hij precies misdaad?
Strenge opvattingen?

Shit, als je een blije kerk wil dan ga je toch lekker naar zo'n goddeloos evangelisch clubje toe.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_174443787
quote:
U begrijpt dat mijn partner en ik de laatste dagen amper tijd hadden voor FOK! [..]
Over welke user hebben we het hier dan?
I´m back.
pi_174443862
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 00:16 schreef IPA35 het volgende:
Wat heeft hij precies misdaad?
Strenge opvattingen?

Shit, als je een blije kerk wil dan ga je toch lekker naar zo'n goddeloos evangelisch clubje toe.
Dus dat. Moet ik er wel bij zeggen: om een doodziek iemand dwars te gaan zitten is wel erg laag natuurlijk.
pi_174443867
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 00:33 schreef Rangono het volgende:

[..]

Dus dat. Moet ik er wel bij zeggen: om een doodziek iemand dwars te gaan zitten is wel erg laag natuurlijk.
Het is mij niet geheel duidelijk wat hij precies gedaan heeft/zou hebben.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_174443886
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 00:33 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Het is mij niet geheel duidelijk wat hij precies gedaan heeft/zou hebben.
Je hebt wel gelijk. De liberale dildo ging janken.
pi_174443948
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 00:33 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Het is mij niet geheel duidelijk wat hij precies gedaan heeft/zou hebben.
Heb gister nog een christen bij de deur weggejaagd iig.
Ben ik toch goed bezig geweest iig.
I´m back.
pi_174443965
quote:
14s.gif Op maandag 16 oktober 2017 00:41 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Heb gister nog een christen bij de deur weggejaagd iig.
Ben ik toch goed bezig geweest iig.
Jehova's zijn niet echt christelijk natuurlijk
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_174444002
Geen Mormonen dus het zijn toch allemaal lieden die niet het juiste pad bewandelen.
pi_174444015
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 00:43 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Jehova's zijn niet echt christelijk natuurlijk
Ik weet niet of dit een jehova's getuige was, wel een christen iig.
Hup weg ermee.
Als ik, hand op mijn hart, ergens niet tegen kan is het wel christenen.
I´m back.
pi_174444040
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 00:50 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik weet niet of dit een jehova's getuige was, wel een christen iig.
Hup weg ermee.
Als ik, hand op mijn hart, ergens niet tegen kan is het wel christenen.
Durf je dat ook te zeggen over Joden en Moslims?
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_174444055
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 00:53 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Durf je dat ook te zeggen over Joden en Moslims?
We hebben het nu over christenen toch? Ja, elke gelovige is voor mij idd uitschot, tuig van de richel dat soort dingen, oplichters, verkrachters, Pietjes-de-dood noem maar op, maakt niet uit welk geloof.
I´m back.
pi_174444059
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 00:55 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

We hebben het nu over christenen toch? Ja, elke gelovige is voor mij idd uitschot, tuig van de richel dat soort dingen, oplichters, verkrachters, Pietjes-de-dood noem maar op, maakt niet uit welk geloof.
Goed
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_174444063
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 00:55 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Goed
Als in een moralistisch oordeel?
I´m back.
  maandag 16 oktober 2017 @ 01:15:18 #15
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_174444193
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 00:55 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

We hebben het nu over christenen toch? Ja, elke gelovige is voor mij idd uitschot, tuig van de richel dat soort dingen, oplichters, verkrachters, Pietjes-de-dood noem maar op, maakt niet uit welk geloof.
Jij klinkt als een gezellig persoon, heeft een priester je vroeger in je reet geneukt?
pi_174444227
quote:
10s.gif Op maandag 16 oktober 2017 01:15 schreef damsco het volgende:

[..]

Jij klinkt als een gezellig persoon, heeft een priester je vroeger in je reet geneukt?
Nooit een priester, dominee of ander christelijk geteisem en tuig van de richel meegemaakt gelukkig.
I´m back.
pi_174447753
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 00:56 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Als in een moralistisch oordeel?
Je bent tenminste geen hypocriet en dat is goed.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_174448720
Religie hoort dan ook geen lolletje te zijn.
pi_174448764
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 11:53 schreef LurkJeRot het volgende:
Religie hoort dan ook geen lolletje te zijn.
Je mag doen wat je wil, alle zonden begaan, want ja "Jezuz luvs joo".
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_174449059
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 11:55 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Je mag doen wat je wil, alle zonden begaan, want ja "Jezuz luvs joo".
Absolutely haram :(
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')