abonnement Unibet Coolblue
pi_174426405
Ik lees heel vaak dat de kernen van zwarte gaten singulariteiten zijn. Dit zijn dan op den beurt weer objecten zonder dimensie maar wel met alle massa. Alle massa in een ruimte minder dan een atoom.

Ik heb wat moeite om daarin te geloven. In neutronensterren worden protonen en elektronen tegen elkaar aan gedrukt waardoor de elektrische lading van alle atomen feitelijk 0 worden. Vandaar ook de naam 'neutronen'ster, omdat alle atomen neutraal zijn.

Nu persen we de zooi nog verder samen. Een proton, neutron en een elektron zitten al tegen elkaar aan. Nu weten we dat de ontsnappingssnelheid van een neutronenster de lichtsnelheid al aardig nadert. Soms tot op 200.000km/s. Een proton bevat 3 quarks. 2 up quarks en 1 down quark. Deze worden weer bij elkaar gehouden door gluonen, die de kernkracht dragen. Men weet niet exact waar een quark van gemaakt is. Het is dan ook zo verschrikkelijk klein dat het eigenlijk nauwelijks nog meetbaar is.

Dus, dat betekend dus dat we in het gebied komen dat voor ons onbekend is. Misschien is een quark wel gelijk aan een atoom. 99,9% lege ruimte en 0,01% bestaande uit een materie die we niet kennen.

Ik denk niet dat de kern van een zwart gat een singulariteit is. Afhankelijk van de lege ruimte in quarks is het de vraag hoever deze materie zich nog laat samenpersen. Dit bepaald uiteindelijk de uiteindelijke grootte van de kern van een zwart gat. Die zou kunnen variëren van een doperwt tot een paar atomen. Maar een oneindig punt, waarbij het gat dat geslagen wordt in ruimte tijd oneindig diep is, daar geloof ik persoonlijk niet in.
  zondag 15 oktober 2017 @ 06:09:40 #2
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174426416
Ben je bekend met de snaartheorie en vergelijkbare hypothesen?
pi_174426648
een zwart gat is toch iets waar geen licht uit kan ontsnappen vanwege de zwaartekracht dus ik ga voor massa :)
simpel :)
pies on joe toe
pi_174426682
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2017 05:50 schreef Phalon het volgende:
Ik lees heel vaak dat de kernen van zwarte gaten singulariteiten zijn. Dit zijn dan op den beurt weer objecten zonder dimensie maar wel met alle massa. Alle massa in een ruimte minder dan een atoom.

Ik heb wat moeite om daarin te geloven. In neutronensterren worden protonen en elektronen tegen elkaar aan gedrukt waardoor de elektrische lading van alle atomen feitelijk 0 worden. Vandaar ook de naam 'neutronen'ster, omdat alle atomen neutraal zijn.

Nu persen we de zooi nog verder samen. Een proton, neutron en een elektron zitten al tegen elkaar aan. Nu weten we dat de ontsnappingssnelheid van een neutronenster de lichtsnelheid al aardig nadert. Soms tot op 200.000km/s. Een proton bevat 3 quarks. 2 up quarks en 1 down quark. Deze worden weer bij elkaar gehouden door gluonen, die de kernkracht dragen. Men weet niet exact waar een quark van gemaakt is. Het is dan ook zo verschrikkelijk klein dat het eigenlijk nauwelijks nog meetbaar is.

Dus, dat betekend dus dat we in het gebied komen dat voor ons onbekend is. Misschien is een quark wel gelijk aan een atoom. 99,9% lege ruimte en 0,01% bestaande uit een materie die we niet kennen.

Ik denk niet dat de kern van een zwart gat een singulariteit is. Afhankelijk van de lege ruimte in quarks is het de vraag hoever deze materie zich nog laat samenpersen. Dit bepaald uiteindelijk de uiteindelijke grootte van de kern van een zwart gat. Die zou kunnen variëren van een doperwt tot een paar atomen. Maar een oneindig punt, waarbij het gat dat geslagen wordt in ruimte tijd oneindig diep is, daar geloof ik persoonlijk niet in.
Wellicht wordt alle energie, die bestaat in de vorm van materie, omgezet naar energie welke zich uit in enkel zwaartekracht. Waarbij vervolgens deze dan sterker is dan de ontsnappingssnelheid van het licht en het effect een zwart gat veroorzaakt zoals we die kennen.

Wat ik in ieder geval interessant vind, is dat er uit een zwart gat uit de ‘polen’ wel energie/materie ontsnapt. (Of is dat een effect wat we zien bij het onttrekken van materie uit de omgeving, zoals bijvoorbeeld van een ster)
pi_174442503
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2017 05:50 schreef Phalon het volgende:
Ik lees heel vaak dat de kernen van zwarte gaten singulariteiten zijn. Dit zijn dan op den beurt weer objecten zonder dimensie maar wel met alle massa. Alle massa in een ruimte minder dan een atoom.

Ik heb wat moeite om daarin te geloven. In neutronensterren worden protonen en elektronen tegen elkaar aan gedrukt waardoor de elektrische lading van alle atomen feitelijk 0 worden. Vandaar ook de naam 'neutronen'ster, omdat alle atomen neutraal zijn.

Nu persen we de zooi nog verder samen. Een proton, neutron en een elektron zitten al tegen elkaar aan. Nu weten we dat de ontsnappingssnelheid van een neutronenster de lichtsnelheid al aardig nadert. Soms tot op 200.000km/s. Een proton bevat 3 quarks. 2 up quarks en 1 down quark. Deze worden weer bij elkaar gehouden door gluonen, die de kernkracht dragen. Men weet niet exact waar een quark van gemaakt is. Het is dan ook zo verschrikkelijk klein dat het eigenlijk nauwelijks nog meetbaar is.

Dus, dat betekend dus dat we in het gebied komen dat voor ons onbekend is. Misschien is een quark wel gelijk aan een atoom. 99,9% lege ruimte en 0,01% bestaande uit een materie die we niet kennen.

Ik denk niet dat de kern van een zwart gat een singulariteit is. Afhankelijk van de lege ruimte in quarks is het de vraag hoever deze materie zich nog laat samenpersen. Dit bepaald uiteindelijk de uiteindelijke grootte van de kern van een zwart gat. Die zou kunnen variëren van een doperwt tot een paar atomen. Maar een oneindig punt, waarbij het gat dat geslagen wordt in ruimte tijd oneindig diep is, daar geloof ik persoonlijk niet in.
Eens, ik heb ook veel moeite met singulariteiten, maar op dit gebied zijn er wel meer vreemdere dingen. De wetenschap is het er trouwens nog lang niet over eens dat de kern van een zwart gat echt een singulariteit is hoor. Bij gebrek aan iets beters wordt daar voor het gemak maar vanuit gegaan (makkelijker rekenen). Maar iedereen is het er over eens dat we het gewoon nog niet weten.

Technisch gezien zouden alle puntdeeltjes met massa (o.a. elektronen, quarks) ook zwarte gaten moeten zijn. Om de één of andere reden is dit niet zo want anders zou alles meteen ontploffen... (Hawking radiation)

Ik heb al jaren op mijn lijstje staan om eens te berekenen wat voor massadichtheid er nodig is om een zwart gat te maken (veel makkelijker dan het klinkt) en of dat haalbaar is met bijvoorbeeld quarks.
pi_174442701
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2017 08:21 schreef k3vil het volgende:

[..]
Wat ik in ieder geval interessant vind, is dat er uit een zwart gat uit de ‘polen’ wel energie/materie ontsnapt. (Of is dat een effect wat we zien bij het onttrekken van materie uit de omgeving, zoals bijvoorbeeld van een ster)
Een zwart gat wordt weleens vergeleken met een hond die water drinkt. Er belandt meer massa buiten het zwart gat dan erin als het iets opslokt. De stroom deeltjes die opgeslokt dreigt te wordt zo erg versneld dat ze elkaar wegschieten nog voordat ze in het zwarte gat belanden. Eenmaal voorbij de "event horizon" is er echt geen weg meer terug.

Zwarte gaten verdampen wel langzaam door een proces genaamd "Hawking radiation", op die manier "ontsnapt" er door een trucje toch massa/energie. Even googelen is makkelijker dan nu uitleggen.
pi_174452312
Zijn witte gaten, waar licht uit komt, nu de keerzijde van zwarte gaten? Of zit het anders?
  maandag 16 oktober 2017 @ 16:22:01 #8
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_174453585
Een zwart gat is gewoon een groot uitgevallen neutronenster.

Het woord singulariteit slaat alleen op de waarden (waaronder zwaartekracht) die te groot zijn om met een zakjapanner uit te rekenen.

Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_174456310
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2017 05:50 schreef Phalon het volgende:
Ik lees heel vaak dat de kernen van zwarte gaten singulariteiten zijn. Dit zijn dan op den beurt weer objecten zonder dimensie maar wel met alle massa. Alle massa in een ruimte minder dan een atoom.

Ik heb wat moeite om daarin te geloven. In neutronensterren worden protonen en elektronen tegen elkaar aan gedrukt waardoor de elektrische lading van alle atomen feitelijk 0 worden. Vandaar ook de naam 'neutronen'ster, omdat alle atomen neutraal zijn.

Nu persen we de zooi nog verder samen. Een proton, neutron en een elektron zitten al tegen elkaar aan. Nu weten we dat de ontsnappingssnelheid van een neutronenster de lichtsnelheid al aardig nadert. Soms tot op 200.000km/s. Een proton bevat 3 quarks. 2 up quarks en 1 down quark. Deze worden weer bij elkaar gehouden door gluonen, die de kernkracht dragen. Men weet niet exact waar een quark van gemaakt is. Het is dan ook zo verschrikkelijk klein dat het eigenlijk nauwelijks nog meetbaar is.

Dus, dat betekend dus dat we in het gebied komen dat voor ons onbekend is. Misschien is een quark wel gelijk aan een atoom. 99,9% lege ruimte en 0,01% bestaande uit een materie die we niet kennen.

Ik denk niet dat de kern van een zwart gat een singulariteit is. Afhankelijk van de lege ruimte in quarks is het de vraag hoever deze materie zich nog laat samenpersen. Dit bepaald uiteindelijk de uiteindelijke grootte van de kern van een zwart gat. Die zou kunnen variëren van een doperwt tot een paar atomen. Maar een oneindig punt, waarbij het gat dat geslagen wordt in ruimte tijd oneindig diep is, daar geloof ik persoonlijk niet in.
Singulariteiten zijn in de natuurkunde een hint dat je theorie als effectieve veldentheorie tekortschiet. Denk b.v. aan 1/r potentialen waarbij r=0, of toestandsfuncties in de thermodynamica die opblazen bij faseovergangen. Zo waarschijnlijk ook bij singulariteiten in de alg.rel.theorie. De verwachting is dat een theorie van kwantumzwaartekracht deze singulariteiten opruimt. In snaartheorie lukt dit in bepaalde gevallen al, maar niet in het algemeen zover ik weet.
-
pi_174468856
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 18:58 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Singulariteiten zijn in de natuurkunde een hint dat je theorie als effectieve veldentheorie tekortschiet. Denk b.v. aan 1/r potentialen waarbij r=0, of toestandsfuncties in de thermodynamica die opblazen bij faseovergangen. Zo waarschijnlijk ook bij singulariteiten in de alg.rel.theorie. De verwachting is dat een theorie van kwantumzwaartekracht deze singulariteiten opruimt. In snaartheorie lukt dit in bepaalde gevallen al, maar niet in het algemeen zover ik weet.
Maar krijgt een zwart gat wel de mogelijkheid om een singulariteit te creëren? Men zegt toch altijd dat voor een outside observer op de event horizon de tijd stil staat, is het dan Uberhaupt mogelijk voor een outside observer ooit echt een zart gat te definieren? of anders gezegd, vormen singulariteiten niet aan het eind van de tijd voor een outside observer?
pi_174473746
Een buitenstaander zal idd nooit een volledig gevormde waarnemershorizon zien vormen, als je dat bedoelt. Maar dat is een waarnemersafhankelijk statement. Iets met relativiteit enzo :P

Zie ook bv

https://www.quora.com/Fro(...)-of-view-doesn’;t-that-imply-black-holes-shouldn’t-exist
-
pi_174482486
IMHO is de waarnemingshorizon de grens van een zwart gat.
Dit is de grens waar de tijd stil staat, daarom wordt deze grens ook wel de gebeurtenishorizon genoemd.
Mijn idee is dat alle invallende materie hier stil komt te staan en niet verder meer naar binnen valt.
Alle materie wordt dan geconcentreerd in een bolschil, aangetoond is dat binnen een bolschil geen zwaartekracht heerst, binnen in het zwarte gat kan een compleet universum aanwezig zijn.
pi_174487450
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 22:05 schreef Schonedal het volgende:
IMHO is de waarnemingshorizon de grens van een zwart gat.
Dit is de grens waar de tijd stil staat, daarom wordt deze grens ook wel de gebeurtenishorizon genoemd.
Mijn idee is dat alle invallende materie hier stil komt te staan en niet verder meer naar binnen valt.
Alle materie wordt dan geconcentreerd in een bolschil, aangetoond is dat binnen een bolschil geen zwaartekracht heerst, binnen in het zwarte gat kan een compleet universum aanwezig zijn.
Alles wat je zegt is waarnemersafhankelijk :)
-
pi_174490890
Een eenhoorn.
pi_174494625
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 16:46 schreef Haushofer het volgende:
Een buitenstaander zal idd nooit een volledig gevormde waarnemershorizon zien vormen, als je dat bedoelt. Maar dat is een waarnemersafhankelijk statement. Iets met relativiteit enzo :P

Zie ook bv

https://www.quora.com/Fro(...)-of-view-doesn’;t-that-imply-black-holes-shouldn’t-exist
Maar houdt dat dan in dat alle wetenschappers welke over de binnenkant van een zwart gat spreken dit eigenlijk allemaal hypothetisch doen? Aangezien er vanuit onze waarneming helemaal niets gebeurt voorbij deze horizon?
pi_174494977
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 15:44 schreef DarkSand het volgende:

[..]

Maar houdt dat dan in dat alle wetenschappers welke over de binnenkant van een zwart gat spreken dit eigenlijk allemaal hypothetisch doen? Aangezien er vanuit onze waarneming helemaal niets gebeurt voorbij deze horizon?
Het is hypothetisch omdat we geen zwarte gaten in laboratoria kunnen kweken :P Maar de essentie vsn de relativiteitstheorie is dat verschillende waarnemers dezelfde gebeurtenissen verschillend beschrijven. Dus dat een buitenstaander een object vlak voor de horizon ziet stranden, zegt weinig over wat dat object zelf doet. Het is hier het verschil tussen coordinatentijd en eigentijd :)
-
pi_174528222
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2017 06:09 schreef Lunatiek het volgende:
Ben je bekend met de snaartheorie en vergelijkbare hypothesen?
Niet echt, nee.

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 22:05 schreef Schonedal het volgende:
IMHO is de waarnemingshorizon de grens van een zwart gat.
Dit is de grens waar de tijd stil staat, daarom wordt deze grens ook wel de gebeurtenishorizon genoemd.
Mijn idee is dat alle invallende materie hier stil komt te staan en niet verder meer naar binnen valt.
Alle materie wordt dan geconcentreerd in een bolschil, aangetoond is dat binnen een bolschil geen zwaartekracht heerst, binnen in het zwarte gat kan een compleet universum aanwezig zijn.
De tijd staat feitelijk niet stil, maar het ligt er aan vanuit welke kant je het bekijkt. Als wij op een veilige afstand blijven en een collega gaat met zijn ruimte schip richting de waarnemingshorizon dan zal hij steeds langzamer gaan. De reden hiervoor is niet omdat hij zelf langzamer gaat maar omdat het licht dat wij van hem steeds meer moeite moet doen om ons te bereiken. Op een bepaald moment als hij vlak bij de waarnemingshorizon zit lijkt ie bevroren in tijd (in werkelijkheid is dit niet zo), maar stel je eens voor dat licht dat nog uitgezonden wordt door zijn ruimteschip aangetrokken wordt met 299.999km/s terwijl het zelf een snelheid heeft van 300.000km/s. De feitelijke snelheid waarmee het licht ons bereikt is dan maar 1km/s. Dat is nog steeds snel maar naar mate hij de waarnemingshorizon nadert zal het licht er een eeuwigheid over doen om ons nog te bereiken. De stroom lichtdeeltjes van zijn ruimte schip komt zo langzaam op ons af dat we hem eeuwen kunnen blijven zien. Uiteindelijk veranderd het spectrum van dit licht van normaal wit licht naar rood en vervaagt het ruimteschip.

Wat wij dus niet zien is een simpelweg een ruimte dat floep zo achter een gordijn springt, in dit geval de waarnemingshorizon, maar op de manier zoals hier boven uitgelegd.
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2017 23:37 schreef Dally het volgende:
Een zwart gat wordt weleens vergeleken met een hond die water drinkt. Er belandt meer massa buiten het zwart gat dan erin als het iets opslokt. De stroom deeltjes die opgeslokt dreigt te wordt zo erg versneld dat ze elkaar wegschieten nog voordat ze in het zwarte gat belanden. Eenmaal voorbij de "event horizon" is er echt geen weg meer terug.
Snelheid is niet de issue. De hoeveelheid wel. Een zwart gat kan maar zo veel materie opslokken en doordat een zwart gat een ontzettend zwaar magnetisch veld heeft vliegt de materie via de polen 2 kanten op. Om dezelfde reden zien we omgekeerd hier op aarde de aurora. Het magnetisch veld van de aarde geleid de zonnedeeltjes naar de polen, waardoor deze deeltjes reageren met de atmosfeer van de aarde. :) . Overigens, een overvoed supermassief zwart gat dat zijn toevoer niet kan verwerken wordt ook wel een quasar genoemd. Doordat er zoveel materie met grote snelheid rondom het zwart gat cirkelt wordt dit ontzettend heet en gaat stralen, voornamelijk in het rontgen gebied.

----

Oke, puur theoretisch, en speculeer er gerust op los. In een neutronenster zien we al dat de ontsnappingssnelheid 2/3 van de lichtsnelheid bedraagt. Proton zitten tegen elektronen aan waardoor de kern qua energie neutraal word. Het worden allemaal neutronen. Een typische neutronen ster is 10 a 20 km groot. Ik weet niet hoe groot de quarks zijn in een neutron, maar stel dat deze 3 quarks 20% van de volume van een neutron innemen. Pers de quarks vervolgens allemaal tegen elkaar aan en dan krijg je een object met een ontsnappingssnelheid dat hoger ligt dan het licht. Een zwart gat is geboren, maar GEEN singulariteit. Wel een idioot dicht object van 1 a 2 km dat de kern van het zwart gat vormt.
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 15:44 schreef DarkSand het volgende:
Maar houdt dat dan in dat alle wetenschappers welke over de binnenkant van een zwart gat spreken dit eigenlijk allemaal hypothetisch doen? Aangezien er vanuit onze waarneming helemaal niets gebeurt voorbij deze horizon?
In principe gebeurt er binnen een waarnemingshorizon ook niets. Je zit nog steeds in het heelal, je kunt naar buiten kijken, sterren zien, je collega astronaut zien, alleen de ontsnappingssnelheid is > c. Dus daar komt je nooit weer uit.

[ Bericht 4% gewijzigd door Phalon op 19-10-2017 23:11:22 ]
pi_174532184
Wat houdt zwaartekracht dan tegen om geen singulariteit te vormen?

Daar heb je kwantumzwaartekracht voor nodig :)
-
pi_174589159
Wat vaak vergeten wordt is dat een zwart gat behalve een zwaartekrachtveld ook een magnetisch veld heeft en omdat het zwarte gat draait is dit magnetisch veld schroefvormig.
Komt een geïoniseerd deeltje in dit schroefvormig magneetveld dan wordt het versneld en langs de draaiingsas met relativistische snelheid uitgestoten, dit zijn de jets die de meeste melkwegstelsel hebben.
De uitgestoten materie komt dus niet uit het zwarte gat zelf maar uit de omgeving daarvan.

[ Bericht 11% gewijzigd door Schonedal op 23-10-2017 21:55:50 ]
pi_174598439
quote:
1s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 16:05 schreef Haushofer het volgende:
Het is hypothetisch omdat we geen zwarte gaten in laboratoria kunnen kweken
ehhhh, nou, een soort van een benadering.
pi_174621168
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 21:36 schreef Schonedal het volgende:
Wat vaak vergeten wordt is dat een zwart gat behalve een zwaartekrachtveld ook een magnetisch veld heeft en omdat het zwarte gat draait is dit magnetisch veld schroefvormig.
Eigenlijk, als een zwart gat een magnetisch veld heeft, MOET het wel een fysieke kern hebben. De aarde heeft een magnetisch veld omdat de mantel rondom de kern langzaam ronddraait. Als er inderdaad zoiets bestaat als een singulariteit, waarbij alle materie in een ruimte kleiner dan een atoom is geperst, hoe kan een zwart gat dan nog een magnetisch veld hebben?

Ik denk, dat de kern van een zwart gat een opgehoopte bol van quarks is, met een grootte van een paar honderd meter tot 1 a 2 km (afhankelijk van de grootte van quarks tov een neutron), en in deze kern zitten nog weer verschillende lagen die apart van elkaar roteren en het magnetisch veld van het zwart gat veroorzaken.
pi_181164974
Het roterend magnetisch veld van het zwarte gat zou wel eens invloed kunnen hebben op de rotatie van het melkwegstelsel.
De rotatie anomalie die toegeschreven wordt aan donkere materie zou door dit magneetveld veroorzaakt kunnen worden.
pi_181171108
Hoe dan?
-
pi_181189892
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 08:11 schreef Haushofer het volgende:
Hoe dan?
Er is energieuitwisseling tussen dat roterend magnetisch veld en de materie van het melkwegstelsel. Hierdoor wordt de rotatiesnelheid in de buitenregionen verhoogd zodat het lijkt alsof het als een geheel roteert.
Dit is dan de rotatieanomalie die toegeschreven wordt aan de donkere materie.
pi_181191277
quote:
1s.gif Op maandag 16 oktober 2017 18:58 schreef Haushofer het volgende:
De verwachting is dat een theorie van kwantumzwaartekracht deze singulariteiten opruimt. In snaartheorie lukt dit in bepaalde gevallen al, maar niet in het algemeen zover ik weet.
Wat gebeurd er dan, wiskundig gezien, bij die r --> oneindig diep in een zwart gat? Ontstaat er iets of is het gewoon een soort van punt dat daadwerkelijk oneindig lang doorgaat en verder helemaal niks? Ontstaat er waarschijnlijk een 'white hole' ergens anders?

Lost de natuur zo'n probleem zelf op? De natuur moet toch een oplossing creëren om zo'n 'glitch' uit de weg te gaan?
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 14 augustus 2018 @ 23:12:18 #26
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_181192241
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 22:32 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Wat gebeurd er dan, wiskundig gezien, bij die r --> oneindig diep in een zwart gat? Ontstaat er iets of is het gewoon een soort van punt dat daadwerkelijk oneindig lang doorgaat en verder helemaal niks? Ontstaat er waarschijnlijk een 'white hole' ergens anders?

Lost de natuur zo'n probleem zelf op? De natuur moet toch een oplossing creëren om zo'n 'glitch' uit de weg te gaan?
Ik denk dat je op zulke schalen gewoon niet meer kan spreken van natuur. Het is gewoon niet meer op een normale manier uit te leggen met de welbekende natuurwetten.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_181222134
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2017 08:16 schreef bonke het volgende:
een zwart gat is toch iets waar geen licht uit kan ontsnappen vanwege de zwaartekracht dus ik ga voor massa :)
simpel :)
Wat is "massa" precies?
Je zegt simpel, maar volgens mij is dat niet zo simpel.

Ik hoor altijd cirkelredeneringen op zo'n vraag. Wat is massa precies? Ja, dat is zuivere materie. Ok en wat is zuivere materie dan precies? Ja, da's pure massa. Ja duh, maar wat IS het dan precies???
Disclaimer: alles wat ik schrijf is slechts mijn mening, geen feit.
pi_181233119
quote:
1s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 07:42 schreef Kornolio het volgende:

[..]

Wat is "massa" precies?
Je zegt simpel, maar volgens mij is dat niet zo simpel.

Ik hoor altijd cirkelredeneringen op zo'n vraag. Wat is massa precies? Ja, dat is zuivere materie. Ok en wat is zuivere materie dan precies? Ja, da's pure massa. Ja duh, maar wat IS het dan precies???
alles wat gewicht heeft :)
pies on joe toe
pi_181233170
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 17:00 schreef bonke het volgende:
alles wat gewicht heeft :)
Ja, goeie. Dat verklaart alles inderdaad.

Wat is gewicht?
Disclaimer: alles wat ik schrijf is slechts mijn mening, geen feit.
pi_181240378
quote:
1s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 07:42 schreef Kornolio het volgende:

[..]

Wat is "massa" precies?
Je zegt simpel, maar volgens mij is dat niet zo simpel.

Ik hoor altijd cirkelredeneringen op zo'n vraag. Wat is massa precies? Ja, dat is zuivere materie. Ok en wat is zuivere materie dan precies? Ja, da's pure massa. Ja duh, maar wat IS het dan precies???
De mate waarin een deeltje aan het Higgsveld koppelt, als je het over elementaire deeltjes hebt. Voor samengestelde deeltjes zoals atomen wordt de massa vooral gevormd door bindingsenergie.
-
pi_181240450
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 22:32 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Wat gebeurd er dan, wiskundig gezien, bij die r --> oneindig diep in een zwart gat? Ontstaat er iets of is het gewoon een soort van punt dat daadwerkelijk oneindig lang doorgaat en verder helemaal niks? Ontstaat er waarschijnlijk een 'white hole' ergens anders?

Lost de natuur zo'n probleem zelf op? De natuur moet toch een oplossing creëren om zo'n 'glitch' uit de weg te gaan?
De kromming divergeert waardoor de axioma's van de ART niet meer opgaan. Wat er precies gebeurt weten we niet. :)
-
pi_181240487
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 17:00 schreef bonke het volgende:

[..]

alles wat gewicht heeft :)
Gewicht is een gevolg van massa in eem zwaartekrachtsveld.
-
pi_181240515
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2018 22:27 schreef Schonedal het volgende:
Het roterend magnetisch veld van het zwarte gat zou wel eens invloed kunnen hebben op de rotatie van het melkwegstelsel.
De rotatie anomalie die toegeschreven wordt aan donkere materie zou door dit magneetveld veroorzaakt kunnen worden.
Heb je hier linkjes van oid? :)
-
pi_181240690
quote:
1s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 22:05 schreef Haushofer het volgende:

De mate waarin een deeltje aan het Higgsveld koppelt, als je het over elementaire deeltjes hebt. Voor samengestelde deeltjes zoals atomen wordt de massa vooral gevormd door bindingsenergie.
Laten we ons voor het gemak even beperken tot elementaire deeltjes. Massa of materie is de mate waarin het deeltje zich aan het Higgsveld koppelt, okee.

Wat is "het deeltje" dan (en het "Higgsveld" for that matter, pun intended) als het geen massa of materie is?

Ik krijg namelijk steeds vaker het gevoel dat men fundamenteel eigenlijk geen flauw idee heeft waar alles nou eigenlijk uit bestaat. Daar wordt omheen geluld met bloemrijke namen zoals quarks en fermionen en allerlei velden en strings en M-branen, maar uiteindelijk beantwoordt dat op geen enkele manier de hele simpele vraag: ja maar WAT is het nou eigenlijk? Uiteindelijk lijkt er nooit een sluitend antwoord of definitieve verklaring te zijn.

Overigens serieus bedoeld deze vraag, uit interesse. Ik zou het heel graag beter begrijpen, maar ik vind hier nooit een concreet antwoord op.
Disclaimer: alles wat ik schrijf is slechts mijn mening, geen feit.
pi_181240828
quote:
1s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 22:15 schreef Kornolio het volgende:

[..]

Laten we ons voor het gemak even beperken tot elementaire deeltjes. Massa of materie is de mate waarin het deeltje zich aan het Higgsveld koppelt, okee.

Wat is "het deeltje" dan (en het "Higgsveld" for that matter, pun intended) als het geen massa of materie is?

Ik krijg namelijk steeds vaker het gevoel dat men fundamenteel eigenlijk geen flauw idee heeft waar alles nou eigenlijk uit bestaat. Daar wordt omheen geluld met bloemrijke namen zoals quarks en fermionen en allerlei velden en strings en M-branen, maar uiteindelijk beantwoordt dat op geen enkele manier de hele simpele vraag: ja maar WAT is het nou eigenlijk? Uiteindelijk lijkt er nooit een sluitend antwoord of definitieve verklaring te zijn.

Overigens serieus bedoeld deze vraag, uit interesse. Ik zou het heel graag beter begrijpen, maar ik vind hier nooit een concreet antwoord op.
Wat voor antwoord verwacht je precies? M.a.w. wat bedoel je met "wat is het eigenlijk?" Een antwoord dat je intuïtief kunt begrijpen? Of wat anders?

Ik moet dan al snel aan deze denken:

http://www.e-reading.mobi(...)rious_Character.html
-
pi_181240904
Even voortbordurend op bovenstaande.

Met het risico dat ik wetenschappelijk ingestelde mensen tegen het zere been schop: ik krijg soms de indruk dat zij zich eigenlijk net zo schuldig maken aan iets wat religieuzen vaak verweten wordt.

Bijvoorbeeld de vraag waar alles vandaan komt, wordt in de kiem gesmoord met "heeft God allemaal gemaakt" en de vraag waar God vandaan komt negeert men domweg, of "tja God is nu eenmaal almachtig" of "dat gaat ons verstand te boven". Dan verschuif je de vraag alleen maar los je niets wezenlijks op.

Gebeurt datzelfde eigenlijk niet ook in de wetenschap? Op de vraag wat water of een stuk hout nou eigenlijk is, kunnen we de vraag steeds verder verleggen naar atomen, subatomaire deeltjes, quarks (die eigenlijk geen volume hebben), interactie met "velden" (die we allerlei magische eigenschappen toekennen) enzovoort.

Maar uiteindelijk beantwoordt dat toch ook geen zak? De modellen zijn wat consistenter en hebben een wat beter voorspellend vermogen dan die religieuze onzin, maar down the line heb ik in feite nog steeds geen flauw idee WAT het nou eigenlijk precies is?
Disclaimer: alles wat ik schrijf is slechts mijn mening, geen feit.
pi_181240939
Een deeltje is een aangeslagen toestand van een kwantumveld, met allerlei wiskundige toevoegingen (asymptotische toestand, irreducibele representatie, etc) die je wrs weinig kunnen bekoren :P
-
pi_181240952
quote:
1s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 22:21 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Wat voor antwoord verwacht je precies? M.a.w. wat bedoel je met "wat is het eigenlijk?" Een antwoord dat je intuïtief kunt begrijpen? Of wat anders?
Nou liefst iets wat geen nieuwe vragen oproept ;)
Disclaimer: alles wat ik schrijf is slechts mijn mening, geen feit.
pi_181241031
quote:
1s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 22:25 schreef Kornolio het volgende:

[..]

Nou liefst iets wat geen nieuwe vragen oproept ;)
Vragen voor jou of de wetenschap? :P
-
pi_181241201
quote:
1s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 22:09 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Heb je hier linkjes van oid? :)
Nee, linkjes heb ik niet. Het idee is uitsluitend het product van mijn ongebreidelde fantasie, maar soms heb ik het bij het rechte eind.
pi_181241331
quote:
1s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 22:07 schreef Haushofer het volgende:

[..]

De kromming divergeert waardoor de axioma's van de ART niet meer opgaan. Wat er precies gebeurt weten we niet. :)
Speculeren is ook leuk. :)

Wat zou er allemaal kunnen gebeuren gegeven de kennis die wij op dit moment bezitten?
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_181241373
quote:
1s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 22:27 schreef Haushofer het volgende:

Vragen voor jou of de wetenschap? :P
Liefst voor mij ;) Maar voor de wetenschap zou volstaan, als er daadwerkelijk een sluitend antwoord is kan ik verder zelf de moeite doen om dat proberen te begrijpen.
Disclaimer: alles wat ik schrijf is slechts mijn mening, geen feit.
pi_181241494
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 22:24 schreef Haushofer het volgende:
Een deeltje is een aangeslagen toestand van een kwantumveld, met allerlei wiskundige toevoegingen (asymptotische toestand, irreducibele representatie, etc) die je wrs weinig kunnen bekoren :P
Het toeval wil dat ik wiskunde heb gestudeerd, dus waarschijnlijk wel :)
Maar de exotische wiskundige toevoegingen even daargelaten. Een aangeslagen toestand van een kwantumveld, dat is zo'n antwoord dat ik bedoel. Het beantwoordt de vraag met een nieuwe term of definitie die vanzelfsprekend weer een vervolgvraag oproept.
Wat is een kwantumveld? Waar zijn die van gemaakt?
Disclaimer: alles wat ik schrijf is slechts mijn mening, geen feit.
pi_181247410
Zit nu nog in België, zal dit weekend ingaan op de vragen :) Kijken of ik Kornolio tevreden kan stellen zonder in een oneindige wat-is regressie te vervallen :P
-
pi_181251939
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 09:13 schreef Haushofer het volgende:
Zit nu nog in België, zal dit weekend ingaan op de vragen :) Kijken of ik Kornolio tevreden kan stellen zonder in een oneindige wat-is regressie te vervallen :P
Thanks! ^O^

Ik heb zelf natuurlijk ook al heel vaak nagedacht over deze kwestie. Steeds meer raak ik ervan overtuigd dat de wetenschap nooit een ultiem, definitief antwoord zal brengen. Of liever gezegd dat er geen verstandelijk, logisch, rationeel antwoord bestaat dat echt sluitend is.

Over hoe dan wel, dat wordt lastig zonder nare onwetenschappelijke termen zoals spiritualiteit erbij te betrekken, dus dat past wellicht beter in het filosofie en levensbeschouwing subforum.

Maar ik ben ook zeer geïnteresseerd naar een wetenschappelijke visie hierop. Dus alvast veel dank voor de moeite en ik ben erg benieuwd.
Disclaimer: alles wat ik schrijf is slechts mijn mening, geen feit.
pi_181258085
Een eerste poging tot een antwoord op de vraag "wat is materie":

Het paradigma waarmee we tegenwoordig fundamentele natuurkunde beschrijven, is kwantumveldentheorie. Dit raamwerk is een samenvoeging van de kwantummechanica en speciale relativiteitstheorie.

Inspiratie hiervoor was de "kwantisatie" van het elektromagnetische veld. Als je Maxwells elektromagnetisme de regels van de kwantummechanica (QM) wilt opleggen, dan is het idee dat je van dat veld een "kwantumveld" maakt. Dit veld kun je vervolgens "aanslaan", en de aangeslagen toestanden noemen we dan deeltjes. In dit geval zijn dat fotonen. Dit kunnen fotonen zijn in de vorm van licht, of fotonen die de elektromagnetische kracht overbrengen.

Om technische redenen ging men dit idee ook proberen toe te passen op andere deeltjes die toen bekend waren, en dat lukte erg goed. Dit resulteerde in de kwantumelektrodynamica en uiteindelijk in het standaardmodel.

Het fundamentele ingrediënt van deze theorieën zijn dus kwantumvelden. Elk type deeltje, zoals elektron, foton, quark, muon, etc. wordt gezien als een aangeslagen toestand van het desbetreffende kwantumveld. Dit kwantumveld uit zich dus direct in termen van meetbare deeltjes, en indirect in termen van "kwantumeffecten". Dit heeft te maken met het feit dat in de kwantummechanica sprake is van golven, en dat materie zowel golf als deeltjeseigenschappen heeft.

In de kwantumveldentheorie zijn de kwantumvelden dus het meest fundamenteel, en zijn deeltjes "afgeleid" van deze velden. Waar deze velden uit bestaan kan de theorie geen antwoord op geven, aangezien het de fundamentele bouwstenen zijn van de natuur. Je kunt dit vergelijken met iemand die in de 19e eeuw vroegg waar een elektromagnetisch veld uit bestaat. Zo'n veld wordt opgeworpen door elektrische ladingen, en kan kenbaar gemaakt worden via testladingen, maar de vraag "waar het veld uit bestaat" blijft dus onbeantwoord.

Een belangrijk idee in dit hele raamwerk is dat van effectieve veldentheorieën. Een theorie is in de kwantumveldentheorie eigenlijk nooit volledig, maar komt altijd met een bepaalde energie/lengteschaal tot op waar de theorie geldig is. Zo kun je bijvoorbeeld de spectraallijnen van een waterstofatoom met de "gewone kwanutmmechanica" afleiden, maar als je details wilt beschrijven hiervan dan moet je rekening houden met het feit dat materie uit een kwantumveld kan ontstaan en je resultaten kunnen beïnvloeden. Dito kun je tot een bepaalde energieschaal de elektromagnetische wisselwerking tussen elektronen prima met de kwantumelektrodynamica beschrijven, maar voor hoog-energetische processen zullen kwantumeffecten van zwaardere deeltjes deze processen beïnvloeden. Oftewel: een theorie is nooit "af" of "volledig".

Je vraag of daar ooit een antwoord op komt, blijft ook onbeantwoord. Fysici zijn daarin heel pragmatisch; zoals Feynman het ooit zei, op de vraag of hij op zoek was naar de "ultieme wetten van de natuurkunde":

quote:
"No, I'm not. I'm just looking to find out more about the world and if it turns out there is a simple ultimate law which explains everything, so be it; that would be very nice to discover. If it turns out it's like an onion with millions of layers and we're just sick and tired of looking at the layers, then that's the way it is. ... My interest in science is to simply find out more about the world.”
Daarbij is de vraag wat je met een theorie wilt doen. Zo heb je verschillende stromingen, zoals "scientific realism" en "instrumentalism", elk met hun eigen tekortkomingen. Veel natuurkundigen denken daar niet zo heel veel over na, vermoed ik.

Ik hou het hier even bij, maar er komt later vast nog wel wat boven :P

En een wiskundige, technische noot: wat wij (reële) deeltjes noemen, zijn eigenlijk asymptotische aangeslagen toestanden van kwantumvelden die in een irreducibele representatie van de Lorentz-algebra zitten; als zodanig worden ze uniek gelabeld met de Casimir-operatoren van deze algebra (massa en heliciteit) plus andere zgn.kwantumgetallen zoals de diverse ladingen van de desbetreffende wisselwerkingen
-
pi_181258138
quote:
1s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 22:36 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Speculeren is ook leuk. :)

Wat zou er allemaal kunnen gebeuren gegeven de kennis die wij op dit moment bezitten?
Even een kort antwoord na m'n vorige post: één mogelijkheid zijn zgn. "fuzzballs":

https://en.wikipedia.org/wiki/Fuzzball_(string_theory)

waarin singulariteiten als het ware worden "uitgesmeerd".
-
pi_181272208
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 17:45 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Even een kort antwoord na m'n vorige post: één mogelijkheid zijn zgn. "fuzzballs":

https://en.wikipedia.org/wiki/Fuzzball_(string_theory)

waarin singulariteiten als het ware worden "uitgesmeerd".

En wat houdt zoiets precies in? Ik vind het fijner als jij het uitlegt, want de Wikipedia pagina is een beetje lastig. Of naja, niet lastig maar jij kan het altijd met meer context uitleggen.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  zaterdag 18 augustus 2018 @ 13:10:20 #49
479571 Bestweter
Wie weet alles ?
pi_181274321
Mensen, kunnen jullie aub eens lezen op het forum W&T over "Astronaut of kosmonaut" en er eventueel jullie meerwaarde posten?

Dank bij voorbaat

BW
Mensen die alles denken beter te weten, zijn vaak eenzaam en geïsoleerd. Vaak worden dergelijke mensen vergeleken met narcisten: alle aandacht moet naar hen gaan, ze zijn vaak gefrustreerd, vlug boos, en kijken vaak met minachting neer op anderen.
pi_181571017
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2018 11:05 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

En wat houdt zoiets precies in? Ik vind het fijner als jij het uitlegt, want de Wikipedia pagina is een beetje lastig. Of naja, niet lastig maar jij kan het altijd met meer context uitleggen.
Late reactie vanwege andere prioriteiten op het moment :P Ik zou daar zelf ook wat in moeten duiken, want ik ken het alleen als een buzzword wat op diverse congressen en lezingen voorbij kwam.
-
pi_181656582
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 17:43 schreef Haushofer het volgende:
Waar deze velden uit bestaan kan de theorie geen antwoord op geven, aangezien het de fundamentele bouwstenen zijn van de natuur.

[...]

de vraag "waar het veld uit bestaat" blijft dus onbeantwoord.

[...]

Oftewel: een theorie is nooit "af" of "volledig".

Je vraag of daar ooit een antwoord op komt, blijft ook onbeantwoord.
Even een late reactie, maar bedankt voor je uitgebreide antwoord. Afgezien van de heldere en interessante verhandeling over moderne fysica (zeer leerzaam ^O^) bevestigt het helaas ook mijn vermoeden: wetenschap gaat nooit een sluitend antwoord vinden.

Niet op de vraag uit dit topic (wat zit er in een zwart gat) noch op simpele existentiële vragen zoals bijvoorbeeld wat materie of ruimte of elektriciteit nu eigenlijk is. Wel vernuftige abstracte wiskundige modellen die steeds beter modelleren en voorspellen hoe al dat spul zich gedraagt, maar niet wat het is.
Disclaimer: alles wat ik schrijf is slechts mijn mening, geen feit.
pi_181658660
Maar definieren we wat iets "is" niet altijd als hoe het zich gedraagt volgens bepaalde regels? En wat is de mate van abstractie die nog aanvaardbaar voor je is als zijnde een "verklaring"?
-
  dinsdag 25 september 2018 @ 14:52:24 #53
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_182124510
quote:
1s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 17:03 schreef Kornolio het volgende:

[..]

Ja, goeie. Dat verklaart alles inderdaad.

Wat is gewicht?
Eigenschap van iets dat uit materie bestaat :')
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_182137728
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2018 14:52 schreef Parafernalia het volgende:

[..]

Eigenschap van iets dat uit materie bestaat :')
:')

Ja maar... wat is het dan, die eigenschap? Iets dat uit materie bestaat kan ook paars zijn, of vloeibaar, of 23° Celsius, ook allemaal eigenschappen. Dus enkel "het is een eigenschap" behoeft wat meer uitleg.
Disclaimer: alles wat ik schrijf is slechts mijn mening, geen feit.
  vrijdag 28 september 2018 @ 01:15:42 #55
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_182177592
quote:
1s.gif Op woensdag 26 september 2018 06:07 schreef Kornolio het volgende:

[..]

:')

Ja maar... wat is het dan, die eigenschap? Iets dat uit materie bestaat kan ook paars zijn, of vloeibaar, of 23° Celsius, ook allemaal eigenschappen. Dus enkel "het is een eigenschap" behoeft wat meer uitleg.
Ik heb ook geen idee man. Snap er ook niets van. Ik denk dat wij simpele zielen het toch niet kunnen begrijpen. Als ze zeggen dat snaartheorie alles oplost, met ééndimensionale snaren die in weet ik hoeveel dimensies alle kanten op trillen, ja, dan ben je mij al kwijt. Maar het is allemaal buitengewoon fascinerend ^O^
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_182248690
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 22:05 schreef Schonedal het volgende:
IMHO is de waarnemingshorizon de grens van een zwart gat.
Dit is de grens waar de tijd stil staat, daarom wordt deze grens ook wel de gebeurtenishorizon genoemd.
Mijn idee is dat alle invallende materie hier stil komt te staan en niet verder meer naar binnen valt.
Alle materie wordt dan geconcentreerd in een bolschil, aangetoond is dat binnen een bolschil geen zwaartekracht heerst, binnen in het zwarte gat kan een compleet universum aanwezig zijn.
Voordat dat bolschild ontstond was er al massa aan die binnenkant, namelijk de hele ster. Ik denk wel dat de kern een massa heeft, maar dat deze niet verder toe kan nemen omdat er geen massa meer voorbij dat punt kan komen.
Volgende stap is dat de massa op die bolschil ook mee begint te tellen, dus de radius tov het centrum van die bolschil neemt langzaam toe.
[A living organism] feeds upon negative entropy. Thus the device by which an organism maintains itself stationary at a fairly high level of orderliness really consists in continually sucking orderliness from its environment.
E. Schrödinger
  dinsdag 16 oktober 2018 @ 11:43:33 #57
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_182548056
Kijk, ik ga er voor mij zelf van uit dat er in die "kern" dezelfde processen als in een ster gaande zijn. Er worden atomen gefuseerd en omgezet naar andere elementaire deeltjes. Net als bij een rode reus of een neutronenster. Maar wat? En kunnen die wel ontsnappen uit de grip van een singulariteit?
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')