quote:
Je kunt de precieze voorwaarden tot in detail lezen, de spullen uitpakken en aansluiten, kijken hoe alles werkt, wat de mogelijkheden precies zijn, hoe de beeldkwaliteit is etc. en dat zou genoeg moeten zijn om te beslissen of je het wilt houden of niet. nemen. Je geen wettelijk recht om twee weken lang een abonnement uit te proberen. Dat is niet nodig om te kunnen beslissen of je de dienst definitief wilt afnemen of niet, en daar is de bedenktijd (14 dagen zichttermijn) voor bedoeld. In de praktijk zal een TV-provider er meestal niet zo moeilijk over doen omdat het voor hen niet echt de moeite waard is om daar geld voor te vragen.Om te beginnen kost het voor
Ziggo of KPN sowieso een bepaald bedrag aan gemaakte kosten, maar die kosten zullen vast niet veel hoger zijn wanneer je na 12 dagen pas je pakket terugstuurt in plaats van na 2 dagen al. Het schiet voor een provider niet op om te moeten gaan controleren hoeveel uur/hoeveel dagen jij dat kastje hebt gehad en hoeveel uur je het hebt aan laten staan in die twee weken dagen, om je vervolgens eenmalig een paar euro te gaan factureren. 1 maand tv kijken bij
Ziggo = 25 euro, dus stel dat jij het pas na 10 dagen terugstuurt, moeten ze je dan 1/3 daarvan in rekening brengen (iets meer dan 8 euro)? Mensen die dit doen zijn waarschijnlijk 9 van de 10 keer gewoon laks, druk en/of vergeetachtig geweest want bijna niemand is volgens mij zo gek om zoiets expres te doen om op die manier heel even gratis tv te kunnen kijken.
Als Provider BV iedereen die langer dan een bepaald aantal dagen doet over het terugsturen van zijn zooi een factuur gaat sturen van een paar euro, krijgen ze te maken met administratieve kosten en andere kosten: een deel van de mensen die deze factuur binnenkrijgt gaat bellen of een mail sturen om te vragen hoe dat komt en/of omdat ze het er niet mee eens zijn. Dat kost allemaal geld om af te handelen. Het kan dan wel in de algemene voorwaarden staan maar als je daarop gaat wijzen wordt dat toch al gauw gezien "de kleine lettertjes" en dat ze nu een paar euro moeten betalen is dan een addertje onder het gras waarmee Provider BV mensen op slinkse wijze probeert te naaien, terwijl je toch recht hebt op bedenktijd?.
Dan heb je nog een of ander oud opaatje wat dat kastje niet direct terugstuurt omdat zijn vrouw die dag een beroertje kreeg, en de week daarna was hij bij haar in het ziekenhuis en ja dan denk je daar toch niet aan zoiets? Ja, dat kastje had inderdaad de hele tijd aan gestaan want weet die ouwe man veel dat je dat apart uit moet doen als je de TV uit zet? Je hoort en ziet dan niets meer... Na 10 dagen heeft hij het alsnog teruggestuurd, maar vervolgens haalt Provider BV nu ineens geld van zijn rekening, als hij het terugboekt dreigt Provider BV met incassokosten of zelfs een deurwaarder als hij niet gauw die 8 euro alsnog overmaakt.Hij heeft het al niet breed en hij heeft al genoeg aan zijn hoofd want zijn vrouw is inmiddels de pijp uit. De dochter van meneer schrijft hier een topic over op Fok! en 20 andere websites en contacteert TROS Radar. Met een oproepje op het forum van Radar worden nog twee zielige mensen gevonden die ook "slachtoffer"
zijn geworden van dit harteloze beleid van Provider BV. De redactie belt een paar aandachtsgeile advocaten die in de uitzending mogen komen als ze daar willen vertellen dat dit volgens hem een schending is van het consumentenrecht en dat het echt niet kan wat hier gebeurt. Imagoschade tot en met.
Je kunt als provider waarschijnlijk beter gewoon bijhouden wie er een nieuw abonnement aanvraagt en binnen zichttermijn weer de boel terugstuurt, en dan zorgen dat als diezelfde persoon binnen 1 of 2 jaar weer een abonnement aanvraagt (wat weinig zal voorkomen) niet zomaar direct leveren maar eerst om uitleg vragen.
TL;DR als bedrijf heb je te maken met meer dan alleen de
regeltjes.