Je kan er als fietser ook zo weinig aan doen want je kan niet voor iedere auto die stilstaat (geparkeerd is aan de kant van de weg) remmen en je kan ook moeilijk op het deel voor auto's gaan rijdenquote:Op zaterdag 14 oktober 2017 18:05 schreef Oerbeer het volgende:
Lekker nonchalant je portier openflikkeren terwijl er een fietser aankomt.
Dit idd. Dit heeft niks met die e-bike te maken.quote:Op zaterdag 14 oktober 2017 18:09 schreef Apotheose het volgende:
ik vind dat dit eerder de schuld is van die 55 jarige kerel. Als je je deur open gooit, dan check je eerst even of dat ook veilig kan . En als die bejaarde man op een gewone fiets had gezeten, had ie misschien ook niet meer kunnen stoppen.
Het fossiel had gewoon beter moeten opletten. Eerst kijken of er iets aankomt en dan pas je portier openen. Maar nee, meneer verdomt het en zowaar, een nog ouder fossiel knalt erop en bekoopt dat met z'n leven.quote:Op zaterdag 14 oktober 2017 18:12 schreef Mr.Ping het volgende:
Onzin om die oude man de schuld te geven!
Oei, deze stelling zal niet gewaardeerd worden.quote:Op zaterdag 14 oktober 2017 18:05 schreef Oerbeer het volgende:
Ouderen op hun elektrische fiets zijn vaker een gevaar op de weg.
40 km nog wel, de meeste gaan niet harder als 25, de automobilist zit gewoon foutquote:Op zaterdag 14 oktober 2017 18:54 schreef -AMG- het volgende:
Je zit op een fiets en anderen in de omgeving handelen daarnaar. Dat zo'n koekwaus met 40km/h komt aangevlogen kan je die automobilist niet kwalijk nemen.
Ik open gewoon met links, zonder eraan herinnerd te hoeven worden in de spiegel te kijken.quote:Op zaterdag 14 oktober 2017 18:31 schreef Treinhomo het volgende:
Daarom heb ik mezelf aangeleerd om met mijn rechterhand mijn deur te openen.
Op die manier word je zowat gedwongen om ook in je spiegel te kijken.
Ik fiets dagelijks, gewoon en ebike, en het gebeurt zovaak, dat portier opengooien. Als ik de ruimte heb ga ik minstens een portierlengte langs geparkeerde auto, maar als de bestuurder dan ook nog zonder te kijken naar de overkant van de weg loopt....quote:Op zaterdag 14 oktober 2017 18:58 schreef Toga het volgende:
[..]
Ik open gewoon met links, zonder eraan herinnerd te hoeven worden in de spiegel te kijken.
Dat weet je niet, het hangt helemaal van de precieze situatie af. Wel beginnen er problemen te komen met de snelheidsverschillen door de E-bikes, ook omdat snelheid vaak onbewust wordt ingeschat aan de hand van de beensnelheid. Daarnaast heeft de gewone fiets als voordeel dat de te halen snelheid afneemt met de afname van de reactiesnelheid.quote:Op zaterdag 14 oktober 2017 18:57 schreef Bottendaal het volgende:
[..]
40 km nog wel, de meeste gaan niet harder als 25, de automobilist zit gewoon fout
Staat in het artikel hč, het is niet mijn stelling.quote:Op zaterdag 14 oktober 2017 18:30 schreef Physsic het volgende:
[..]
Oei, deze stelling zal niet gewaardeerd worden.
quote:Op zaterdag 14 oktober 2017 18:05 schreef Oerbeer het volgende:
Het is aan de orde van de dag, in de steeds meer individualiserende maatschappij.
Op hun elektrische fiets....quote:Op zaterdag 14 oktober 2017 19:15 schreef Copycat het volgende:
Het AD komt even kort door de bocht gevolgen.
Ja, I know.quote:Op zaterdag 14 oktober 2017 19:26 schreef Oerbeer het volgende:
[..]
Staat in het artikel hč, het is niet mijn stelling.
Die van mij geeft geen ondersteuning meer boven de 25 km per uur.quote:Op zaterdag 14 oktober 2017 19:19 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat weet je niet, het hangt helemaal van de precieze situatie af. Wel beginnen er problemen te komen met de snelheidsverschillen door de E-bikes, ook omdat snelheid vaak onbewust wordt ingeschat aan de hand van de beensnelheid. Daarnaast heeft de gewone fiets als voordeel dat de te halen snelheid afneemt met de afname van de reactiesnelheid.
quote:Op zaterdag 14 oktober 2017 18:05 schreef Oerbeer het volgende:
Niet opletten en gewoon maar doen. Het is aan de orde van de dag, in de steeds meer individualiserende maatschappij.
Bedoel je zo'n speedpedelec, die tegenwoordig bibeko op de rijbaan moeten? Of was je zelf ook op de fiets?quote:Op zaterdag 14 oktober 2017 20:37 schreef Fer het volgende:
Ik had van de week ook zoeits met een bejaarde e-bikester. Ff inhalen dacht ik, begon ze alweer te versnellen terwijl ik nog terug naar rechts moest en kwam echt snel op tempo. Ging net goed, maar was niet de bedoeling om zo in te halen.
Dat was de vrouw van Gandalf die dacht "Thou shalt not pass!"quote:Op zaterdag 14 oktober 2017 20:37 schreef Fer het volgende:
Ik had van de week ook zoeits met een bejaarde e-bikester. Ff inhalen dacht ik, begon ze alweer te versnellen terwijl ik nog terug naar rechts moest en kwam echt snel op tempo. Ging net goed, maar was niet de bedoeling om zo in te halen.
Nee was een 30km weg, gewoon met de auto. Maar kwam ook verkeer van de tegengestelde richting, dus ik moest snel weer terug, maar ik was echt amper voorbij die vrouw, omdat ze dus vrij snel weer op die 25km zat. Terwijl ik dacht ruim er voorbij was.quote:Op zaterdag 14 oktober 2017 21:55 schreef Physsic het volgende:
[..]
Bedoel je zo'n speedpedelec, die tegenwoordig bibeko op de rijbaan moeten? Of was je zelf ook op de fiets?
dit iddquote:Op zaterdag 14 oktober 2017 18:12 schreef Mr.Ping het volgende:
Onzin om die oude man de schuld te geven!
Ja! Laatst ook in het nieuws geweest.quote:
Daar kwam mijn pa nog goed mee weg inderdaad ..quote:Op zaterdag 14 oktober 2017 19:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Die van mij geeft geen ondersteuning meer boven de 25 km per uur.
De E-bikes die zo hard kunnen zijn speed-pedelics, en die worden gewoon als brommer gezien.
Leuk is dat toch. Je hebt "ons" en je hebt de "fossielen". Dat maakt het wereldbeeld overzichtelijk. Voor de simpelen van geest dan. De luie "denkers". De "Oerberen" zeg maar. Verwonderlijk is dat niet.quote:Op zaterdag 14 oktober 2017 18:17 schreef Oerbeer het volgende:
[..]
Het fossiel had gewoon beter moeten opletten. Eerst kijken of er iets aankomt en dan pas je portier openen. Maar nee, meneer verdomt het en zowaar, een nog ouder fossiel knalt erop en bekoopt dat met z'n leven.
Helemaal juist. Een perfecte beschrijving. Men dient op eieren te lopen op de tweewieler.quote:Op zaterdag 14 oktober 2017 22:12 schreef Zolderkamer het volgende:
Klassiek geval.. is niets nieuws ofzo.. Op de fiets, scooter, motor.. ben je gewoon kwetsbaar..
Je weet op den duur wel waar je iets kan verwachten... rij stilstaande auto's is altijd reden om of ruimte voor open deuren (no pun intended) te laten of om je snelheid aan te passen..
Bij dwars geparkeerde auto's is het nog erger.. die zien je alleen maar als je een rode dubbeldekker bus rijd en anders niet schijnbaar..
Zelfde verhaal bij uitritten die eerst gekruist worden door een fietspad en daarna een weg.. mensen letten dan niet meer op het fietspad, maar kijken naar het verkeer op de weg..
En als je 82 bent heb je toch genoeg ervaring zou ik zeggen..
Maargoed al die mensen die dus bovenstaande flikken moeten op de brandstapel..
Dat hameren ze er met je rijlessen toch al inquote:
Niet in the U.S. of A.quote:Op zaterdag 14 oktober 2017 23:45 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Dat hameren ze er met je rijlessen toch al in
Dat is geen stelling, dat is een feit.quote:Op zaterdag 14 oktober 2017 18:30 schreef Physsic het volgende:
[..]
Oei, deze stelling zal niet gewaardeerd worden.
En die kans wordt enkel groter als men zonder te kijken obstakels opwerpt in de vorm van een autoportier. Opdat wij niet vergeten hoe het zo gekomen is. En door welk obstakel deze man zijn dood gevonden heeft. Maar het was blijkbaar al zijn tijd volgens jouw nogal asociale redenatie. Dus het geeft niks.quote:Op zondag 15 oktober 2017 00:10 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Dat is geen stelling, dat is een feit.
Ach ja die man was al 82, hij had zo'n 10% kans om dit jaar te overlijden en dat werd ieder jaar meer.
Het portier opengooien voor een langzamere fietser als die nog wel de tijd heeft om uit te kunnen wijken of stoppen is echt nauwelijks minder asociaal hoor.quote:Op zaterdag 14 oktober 2017 19:19 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat weet je niet, het hangt helemaal van de precieze situatie af. Wel beginnen er problemen te komen met de snelheidsverschillen door de E-bikes, ook omdat snelheid vaak onbewust wordt ingeschat aan de hand van de beensnelheid. Daarnaast heeft de gewone fiets als voordeel dat de te halen snelheid afneemt met de afname van de reactiesnelheid.
Natuurlijk wel, maar als het een kind was geweest dan was de kans veel kleiner dat hij was overleden. Als bejaarde ben je veel kwetsbaarder en moet je dus beter opletten, maar dat doen ze niet. Sterker nog, ze gebruiken elektrische fietsen en halen mij in.quote:Op zondag 15 oktober 2017 00:28 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
En die kans wordt enkel groter als men zonder te kijken obstakels opwerpt in de vorm van een autoportier. Opdat wij niet vergeten hoe het zo gekomen is. En door welk obstakel deze man zijn dood gevonden heeft. Maar het was blijkbaar al zijn tijd volgens jouw nogal asociale redenatie. Dus het geeft niks.
Petrolheads zoals jij boeit het niets, de slachtoffers. Oude man. Bijna dood. Moest hij daar maar niet zo hard rijden. Eigen schuld.
Als er iemand zijn autoportier opengooit vlak voor je, kun je nog zo goed opletten, maar je knalt er wel tegenaan.quote:Op zondag 15 oktober 2017 09:32 schreef YoshiBignose het volgende:
Natuurlijk wel, maar als het een kind was geweest dan was de kans veel kleiner dat hij was overleden. Als bejaarde ben je veel kwetsbaarder en moet je dus beter opletten, maar dat doen ze niet. Sterker nog, ze gebruiken elektrische fietsen en halen mij in.
Wat een haat tegen automobilisten zeg.. Ik rij erg veel en ik let dus wél op mijn omgeving. Juist bij mij in de buurt zijn het vaak fietsers welke het moeilijk vinden om rekening te houden met andere weggebruikers : ze stoppen niet voor zebrapaden, rijden door rood, negeren verkeer van rechts, fietsen met zijn 2en naast elkaar (buiten het fietspad) waardoor je er als automobilist niet langs kan, over de stoep fietsen etc. Waarom kunnen zij zich niet aan de regels houden terwijl ik dat wel doe als ik deelneem aan het verkeer (of het nou op de fiets, motor of auto is)?quote:Op zaterdag 14 oktober 2017 22:23 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Helemaal juist. Een perfecte beschrijving. Men dient op eieren te lopen op de tweewieler.
Parkeerplaatsen ter rechterzijde van een fietspad (dus van links naar rechts: autoweg, fietspad, parkeerhavens) zijn ook notoir berucht. Men kijkt niet echt en de openzwaaiende deur komt op het fietspad terecht. Zeer gebrekkig inzicht van de ontwerpers van zoiets.
Maar niet enkel "de schuld" van de ontwerpers... In principe is de automobilist these days een zeer asociale entiteit. Altijd haast. Altijd bezig met zijn eigen ding. Volkomen geen gevoel voor de bal en de omgeving. Die tunnelblik maakt de zwakkere verkeersdeelnemer tot kanonnenvoer. Het is een jungle out there voor iedereen die zich begeeft op 2 wielen.
Doordat je in een auto in je eigen "cocon" zit maakt dat je geen feeling meer hebt met alles om je heen. En je zit veilig. Dat geeft een gevoel van "macht" en onkwetsbaarheid. Het is echt niet goed dat men zich vervoert in deze loodzware zeer vervuilende en geldvretende machines. Het moet anders. Een transitie naar ligfiets-achtige dingen zou mooi zijn. Dan maar geen caravan (sowieso bespottelijke dingen) trekken en niet in 1 ruk door naar Zuid-Italie. Dat vereist een ander denkmodel. En dat we geen prestige meer ontlenen aan de leasebak van de baas. De e-penis zou wat korter moeten.
Knipperende koplamp boven de 15?quote:Op zondag 15 oktober 2017 11:09 schreef _Arual_ het volgende:
Ik schrik me nog steeds kapot van die e-bikers. Wil je oversteken, zie je in de verte zo’n grijze duif waarvan je denkt dat-ie hooguit 10 km per uur gaat ... Maar die gaat dan drie keer zo snel! Ze zouden eigenlijk gemarkeerd moeten worden zodat je je niet vergist. Vlaggetje erop? Een specifieke kleur?
Ten opzichte van een gewone fiets valt dat vast wel mee. Alleen moet je dan niet 25 per uur gaan fietsen als je zonder ondersteuning niet of nauwelijks aan 15 komt.quote:Op zondag 15 oktober 2017 09:59 schreef Twiitch het volgende:
In dit geval natuurlijk de schuld van de automobilist. Die heeft niet gekeken of de snelheid niet goed ingeschat. Al moet je met het gemiddelde gestel van een 82-jarige ook niet op zo'n elektrische fiets kruipen.
Dit, dat het normaal fietsen lichamelijk niet meer lukt komt ook omdat je lijf je beschermt tegen je beperkte reactievermogen.quote:Op zondag 15 oktober 2017 11:39 schreef Pandorado het volgende:
[..]
Ten opzichte van een gewone fiets valt dat vast wel mee. Alleen moet je dan niet 25 per uur gaan fietsen als je zonder ondersteuning niet of nauwelijks aan 15 komt.
Sinds wanneer leren ze dit bij de rijlessen???quote:
Ja, daar heb je die Hollandse handgreep niet voor nodig.quote:Op zondag 15 oktober 2017 11:42 schreef Friday12 het volgende:
En je kan jezelf ook gewoon leren altijd in je spiegel te kijken voor je de deur open gooit.
Klopt, in de praktijk lijkt dat echter bijna altijd zo te zijn. Net als oudjes in invalide karretjes ook bijna altijd vol gas gaan.quote:Op zondag 15 oktober 2017 11:39 schreef Pandorado het volgende:
[..]
Dat een e-bike ondersteuning geeft tot 25 per uur, betekent niet dat degene die erop zit ook zo snel rijdt.
Ik kijk altijd in de spiegel en naar links voordat ik de deur open. Volgens mij heb ik dit tijdens de rijlessen geleerd.quote:Op zondag 15 oktober 2017 11:42 schreef Friday12 het volgende:
[..]
Sinds wanneer leren ze dit bij de rijlessen???
En je kan jezelf ook gewoon leren altijd in je spiegel te kijken voor je de deur open gooit.
Ja dat wel.. Maar ook met de rechterhand de deur opendoen?quote:Op zondag 15 oktober 2017 11:56 schreef polderturk het volgende:
[..]
Ik kijk altijd in de spiegel en naar links voordat ik de deur open. Volgens mij heb ik dit tijdens de rijlessen geleerd.
staaltje, victim blaming!quote:Op zondag 15 oktober 2017 11:37 schreef Ringo het volgende:
Die deurenzwaaier is natuurlijk verdacht, maar ik vrees dat je van die ouwe e-biker op z'n tweewielige magimix ook weinig anticiperend gedrag hoeft te verwachten. Als zo'n type je 500m verderop op de weg ziet staan, is de kans groot dat ie je alsnog tegen de schenen rijdt, want voor remmen zijn ze allergisch.
Nee. Dat niet.quote:Op zondag 15 oktober 2017 12:11 schreef Friday12 het volgende:
[..]
Ja dat wel.. Maar ook met de rechterhand de deur opendoen?
Misschien dat jouw ervaringen met e-bikende ouderen louter positief zijn, maar ik zie helaas een ander patroon.quote:
behalve dat die e-bikers hier 40 rijden. Wat dus totaal niet inschatbaar is.quote:Op zaterdag 14 oktober 2017 18:09 schreef Apotheose het volgende:
ik vind dat dit eerder de schuld is van die 55 jarige kerel. Als je je deur open gooit, dan check je eerst even of dat ook veilig kan . En als die bejaarde man op een gewone fiets had gezeten, had ie misschien ook niet meer kunnen stoppen.
Gelukkig (voor hen) hebben die dan wel een helm op. Dat kan net het verschil maken als je tegen een autodeur aan klapt.quote:Op zondag 15 oktober 2017 13:24 schreef Murdera het volgende:
[..]
behalve dat die e-bikers hier 40 rijden. Wat dus totaal niet inschatbaar is.
ik heb er nog nooit een zien rijden met een helm op.quote:Op zondag 15 oktober 2017 13:38 schreef Physsic het volgende:
[..]
Gelukkig (voor hen) hebben die dan wel een helm op. Dat kan net het verschil maken als je tegen een autodeur aan klapt.
Ik heb hier in het afgelopen jaar misschien 3 keer iemand met een helm zien fietsen. Dus het zou me wel opvallen.quote:Op zondag 15 oktober 2017 15:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
Die spedelics niet? Dan heb je vast niet goed gekeken.
En hoeveel fietsen met een bromfietsplaatje heb je gezien?quote:Op zondag 15 oktober 2017 15:13 schreef Murdera het volgende:
[..]
Ik heb hier in het afgelopen jaar misschien 3 keer iemand met een helm zien fietsen. Dus het zou me wel opvallen.
Hoe weet je dat nou? Er wordt nergens iets verteld over het model of merk auto.quote:Op zondag 15 oktober 2017 09:59 schreef Twiitch het volgende:
In dit geval natuurlijk de schuld van de automobilist. Die heeft niet gekeken of de snelheid niet goed ingeschat. Al moet je met het gemiddelde gestel van een 82-jarige ook niet op zo'n elektrische fiets kruipen.
40 is ietsje overdreven. Maak daar dikke 20 van.quote:Op zondag 15 oktober 2017 13:24 schreef Murdera het volgende:
[..]
behalve dat die e-bikers hier 40 rijden. Wat dus totaal niet inschatbaar is.
Ongetwijfeld Opel.quote:Op zondag 15 oktober 2017 15:56 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Hoe weet je dat nou? Er wordt nergens iets verteld over het model of merk auto.
²
dont know sinds wanneer, maar ik heb dat ook geleerdquote:Op zondag 15 oktober 2017 11:42 schreef Friday12 het volgende:
[..]
Sinds wanneer leren ze dit bij de rijlessen???
En je kan jezelf ook gewoon leren altijd in je spiegel te kijken voor je de deur open gooit.
En hoe lang heb jij je rijbewijs?quote:Op zondag 15 oktober 2017 17:02 schreef Apotheose het volgende:
[..]
dont know sinds wanneer, maar ik heb dat ook geleerd
paar maanden Laatbloeierquote:Op zondag 15 oktober 2017 17:06 schreef Friday12 het volgende:
[..]
En hoe lang heb jij je rijbewijs?
Ik zelf 7 jaar
plaatjes is iets wat ik wel over het hoofd zou zien.quote:Op zondag 15 oktober 2017 15:47 schreef Leandra het volgende:
[..]
En hoeveel fietsen met een bromfietsplaatje heb je gezien?
Je denkt dat automobilisten voor de lol fietsertjes willen aanrijden? Blijkbaar heb je zelf geen auto anders had je niet zo'n domme opmerking gemaakt. Ga maar eens een stukje rijden in Amsterdam en dan zie je hoe de gemiddelde fietser zich gedraagt.quote:Op zondag 15 oktober 2017 17:19 schreef Fripsel het volgende:
Best wel erg eigenlijk. Er kunnen scooters op het fietspad rijden die 25 km per uur mogen, wielrenners, gezonde fietsers, en je ziet echt niet altijd meteen of het een jong iemand is of niet op de rotonde bijvoorbeeld. En volgens jullie zou een bejaarde op een elektrische fiets dan een stom vlaggetje of lampje nodig hebben omdat ze weer zoals normale fietsers deel kunnen nemen aan het verkeer (ik fiets zelf op een elektrische fiets, ze fietsen wel wat harder dan bejaarden op een elektrische fiets maar echt hard hard gaan ze niet imo). Wat dachten al die automobilisten van anticiperen zoals het hoort? Voor een jonge knul van 25 moet je ook op de rem als die flink doortrapt.
Uhhh dat heeft toch versnelling 1, 2 en 3. op de laagste versnelling ga je niet harder dan 15km/uur.quote:Op zaterdag 14 oktober 2017 18:15 schreef MacorgaZ het volgende:
Lijkt me inderdaad gewoon de schuld van de 55-jarige die zonder goed te kijken de deur open gooit, al heb je ook wel de verwarring dat zo'n opa op een fiets plotseling 28km/u gaat ipv 14km/u.
Ik ben daarom ook eerder voor een soort snorfunctie voor die dingen waarbij opaatjes en omaatjes met heel licht trappen heel rustig met 15km/u vooruit kunnen (dus daar de elektrische ondersteuning op) ipv dat ze met 15km/u normale kracht opeens 30 gaan...
Het gaat niet alleen over automobilisten. Sinds de e-bikes is het nooit zo gevaarlijk op het fietspad geweest.quote:Op zondag 15 oktober 2017 17:19 schreef Fripsel het volgende:
Wat dachten al die automobilisten van anticiperen zoals het hoort? Voor een jonge knul van 25 moet je ook op de rem als die flink doortrapt.
Maar geldt dit niet ook voor de komst van de auto, de brommer of de motor. In 1900 toen we nog met paard en wagen reden waren de wegen ook veel veiliger zonder de auto's. De kunst is je aan te passen op wat komen gaat. Hierin loopt ook de overheid achter op de ontwikkeling van nieuwe technologie. De fietspaden hadden allang geļnnoveerd moeten worden, deze zijn nog steeds als ontwerp van de jaren 50, toen er nog nauwelijks verkeer bestond. Een fietspad niet breder dan een halve meter, dat is toch vragen om ongelukken als er nu brommers, snorfiets, trekkers, scootmobiel, e-bikes en invalide auto's etc. overheen moet rijden.quote:Op zondag 15 oktober 2017 18:11 schreef machtpen het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen over automobilisten. Sinds de e-bikes is het nooit zo gevaarlijk op het fietspad geweest.
Maar die jongen van 25 heeft zelf ook nog een reactievermogen.quote:Op zondag 15 oktober 2017 17:19 schreef Fripsel het volgende:
Best wel erg eigenlijk. Er kunnen scooters op het fietspad rijden die 25 km per uur mogen, wielrenners, gezonde fietsers, en je ziet echt niet altijd meteen of het een jong iemand is of niet op de rotonde bijvoorbeeld. En volgens jullie zou een bejaarde op een elektrische fiets dan een stom vlaggetje of lampje nodig hebben omdat ze weer zoals normale fietsers deel kunnen nemen aan het verkeer (ik fiets zelf op een elektrische fiets, ze fietsen wel wat harder dan bejaarden op een elektrische fiets maar echt hard hard gaan ze niet imo). Wat dachten al die automobilisten van anticiperen zoals het hoort? Voor een jonge knul van 25 moet je ook op de rem als die flink doortrapt.
Wacht even, je portier stond 20 seconden lang open zonder dat je bent uitgestapt? weet je wel hoe lang 20 seconden is lol. Zeker op drukke wegen of langs een fietspad zorg ik ervoor dat ik zo snel mogelijk uitstap om geen hinder te zijn voor andere weggebruikers, en om de lak van mijn deur te beschermenquote:Op zondag 15 oktober 2017 13:16 schreef FoolWithMokey het volgende:
Ik had een keer dat er een meisje 20 seconden nadat ik mijn portier had geopend tegen aan is gefietst. Ik keek voordat ik mijn portier open deed of er iets aankwam. Dat was niet het geval.
Het was dus gewoon iemand die aan het dagdromen was en niet echt aan het opletten was.
Je kan dus niet altijd zeggen dat het de schuld was van de automobilist.
Daar ben ik het ook mee eens, men overdrijft nu echt hoe hard een e-bike nu werkelijk gaat. Heb ook wel op zo'n ding gereden en het valt reuze mee met die snelheid. Misschien moet je eerst op zo'n ding gezeten hebben om er over te kunnen oordelen. Overigens gaan we met zijn allen ook wennen aan de e-bike, oudjes in 2030 rijden straks veel beter op een e-bike dan dat ze nu doen, gezien ze meer ervaring hebben en er langer op hebben gereden. Ik ben dan ook voorstander om zo vroeg mogelijk te beginnen met een e-bike, dan hoef je als senior niet te wennen aan de verandering.quote:Op zondag 15 oktober 2017 17:19 schreef Fripsel het volgende:
Best wel erg eigenlijk. Er kunnen scooters op het fietspad rijden die 25 km per uur mogen, wielrenners, gezonde fietsers, en je ziet echt niet altijd meteen of het een jong iemand is of niet op de rotonde bijvoorbeeld. En volgens jullie zou een bejaarde op een elektrische fiets dan een stom vlaggetje of lampje nodig hebben omdat ze weer zoals normale fietsers deel kunnen nemen aan het verkeer (ik fiets zelf op een elektrische fiets, ze fietsen wel wat harder dan bejaarden op een elektrische fiets maar echt hard hard gaan ze niet imo). Wat dachten al die automobilisten van anticiperen zoals het hoort? Voor een jonge knul van 25 moet je ook op de rem als die flink doortrapt.
Dan trekken ze zich niets aan van de wet óf ze hebben gewoon een e-bike met trapondersteuning die stopt bij een snelheid van 25km/h.quote:Op zondag 15 oktober 2017 15:07 schreef Murdera het volgende:
[..]
ik heb er nog nooit een zien rijden met een helm op.
brommers rijden ook zo hard, wat doe je daar mee?quote:Op zondag 15 oktober 2017 13:24 schreef Murdera het volgende:
[..]
behalve dat die e-bikers hier 40 rijden. Wat dus totaal niet inschatbaar is.
Oh, de auto stond ook nog op het fietspad....tsja!quote:Op zondag 15 oktober 2017 18:11 schreef machtpen het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen over automobilisten. Sinds de e-bikes is het nooit zo gevaarlijk op het fietspad geweest.
Brommers (met helmplicht) horen op de weg. Een block met je autoportier als je zo'n klootzakje op het fietspad ziet rijden, is dus gerechtvaardigd.quote:Op maandag 16 oktober 2017 13:44 schreef ietjefietje het volgende:
brommers rijden ook zo hard, wat doe je daar mee?
Eens. Verder zou ik alles zo laten, lost het vergrijzingsprobleem ook op.quote:Op zaterdag 14 oktober 2017 18:09 schreef Apotheose het volgende:
ik vind dat dit eerder de schuld is van die 55 jarige kerel. Als je je deur open gooit, dan check je eerst even of dat ook veilig kan . En als die bejaarde man op een gewone fiets had gezeten, had ie misschien ook niet meer kunnen stoppen.
Lekker parkeren zeker op zo'n fietspad!quote:Op maandag 16 oktober 2017 13:52 schreef Ringo het volgende:
[..]
Brommers (met helmplicht) horen op de weg. Een block met je autoportier als je zo'n klootzakje op het fietspad ziet rijden, is dus gerechtvaardigd.
Mah ja, aangezien dat mensen zijn die de portieren zonder te kijken open doen, geeft dat ook niks.quote:Op maandag 16 oktober 2017 13:56 schreef 2NutZ het volgende:
[..]
Eens. Verder zou ik alles zo laten, lost het vergrijzingsprobleem ook op.
Beter zo dan al die bejaarden in auto's die wel nog lang levensvatbare mensen kapot rijden.
Was even vergeten dat Amsterdam heel Nederland was en dat ik daarom maar meteen geen rij ervaring heb.quote:Op zondag 15 oktober 2017 18:05 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Je denkt dat automobilisten voor de lol fietsertjes willen aanrijden? Blijkbaar heb je zelf geen auto anders had je niet zo'n domme opmerking gemaakt. Ga maar eens een stukje rijden in Amsterdam en dan zie je hoe de gemiddelde fietser zich gedraagt.
Maar kinderen van 16 hebben nog een goede reactie en kraakbeen, een bejaarde ligt zo weken in het ziekenhuis na een aanrijding. Daarom is het niet verstandig dat die mensen op fietsen gaan zitten die ook nog eens harder gaan dan het gemiddelde.
Naast het fietspad, bedoel je? Da's vrij normaal volgens mij.quote:Op maandag 16 oktober 2017 13:56 schreef ietjefietje het volgende:
Lekker parkeren zeker op zo'n fietspad!
En niet alleen op het fietspad helaas. Die oudjes zitten er tijdens hun 'fietstochtjes' op vastgeplakt. Rjiden rustig het gras op als ze ergens naar willen kijken, gewoon tussen zittende mensen door en ook de bospaden zijn niet meer veilig.quote:Op zondag 15 oktober 2017 18:11 schreef machtpen het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen over automobilisten. Sinds de e-bikes is het nooit zo gevaarlijk op het fietspad geweest.
Randstad dan, waar Krommenie ook ligt. Dat je bijna geen openslaande autodeuren tegenkomt in Finsterwolderhamrik begrijp ikquote:Op maandag 16 oktober 2017 14:17 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Was even vergeten dat Amsterdam heel Nederland was en dat ik daarom maar meteen geen rij ervaring heb.
sommige jongeren hebben daar blijkbaar ook last van. Kijken ook nooit uit en steken zo over.quote:Op maandag 16 oktober 2017 15:46 schreef ootjekatootje het volgende:
Die pensionado's zijn het gevaarlijkst, die menen overal voorrang te hebben.
gisteren mooi weer en dan houden we er extra rekening mee. Drie keer zo'n idioot:
Een die ineens ff het stuur omgooit
Nummer twee die rotondes en haaientanden niet snapte.
Nummer drie maakte het helemaal bont door door rood te rijden, hij stond al stil maar blijkbaar moest die te lang wachten.
Stuk wat we reden was de Molenlaan in Rotterdam, paar kilometer.
Wat ons hier persoonlijk opviel was dat die nekken zo stijf zijn, dat goed draaien niet mogelijk is.
Een helm verplichten bij deze e bikes en andere bescherming maakt deze fietsen in ieder minder gevaarlijk en ook minder interessant voor degene die eigenlijk niet meer op een fiets kunnen zitten.
Vergeet ook niet de afname van kracht in de handen en verlies van evenwicht. Als er al gereageerd wordt, is de remvertraging vaak heel beperkt en/of worden er meteen rare slingers gemaakt door gebrek aan evenwicht. Daar waar een jongere gewoon met piepende bandjes tot stilstand komt of gecontroleerd een slinger om het obstakel heen maakt.quote:Op zaterdag 14 oktober 2017 19:19 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat weet je niet, het hangt helemaal van de precieze situatie af. Wel beginnen er problemen te komen met de snelheidsverschillen door de E-bikes, ook omdat snelheid vaak onbewust wordt ingeschat aan de hand van de beensnelheid. Daarnaast heeft de gewone fiets als voordeel dat de te halen snelheid afneemt met de afname van de reactiesnelheid.
Die kan je veel beter inschatten op snelheid dan een bejaarde op een fietsje.quote:Op maandag 16 oktober 2017 13:44 schreef ietjefietje het volgende:
[..]
brommers rijden ook zo hard, wat doe je daar mee?
Die hebben redelijk notie van de verkeersregels, pensionado's menen overal voorrang te hebben....quote:Op maandag 16 oktober 2017 18:06 schreef Murdera het volgende:
[..]
Die kan je veel beter inschatten op snelheid dan een bejaarde op een fietsje.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |