abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_174410883
Ik zit in 6vwo en heb het nt-profiel met economie. Ik heb interesse in de studie econometrie. Ik heb gehoord dat econometrie qua wiskunde erg zwaar is. Ik sta een 8,5 voor wisb en ben gemotiveerd. Ik vraag me af of dit voldoende is voor econometrie?
pi_174411141
Ja dat is genoeg
pi_174411567
Nee je moet minstens een 10 staan.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 14 oktober 2017 @ 11:48:50 #4
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_174411634
Het belangrijkste is dat je de wiskunde snapt idd.
Dan moet het wel goedkomen.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_174413968
Oke, zijn er ook andere mensen die tips/ervaringen hebben met econometrie studeren? Zelf denk ik erover om in Groningen te studeren.
pi_174414133
Je moet dan wel bij Vindicat gaan.
pi_174414310
Waarom niet in Rotterdam? Imo wel een stad waar je moet zijn voor economische studies.
pi_174417747
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2017 14:20 schreef DoubleDip het volgende:
Waarom niet in Rotterdam? Imo wel een stad waar je moet zijn voor economische studies.
Wat een onzin. Het maakt een potentiële werkgever echt niet uit waar je je bachelor doet. Tevens is Econometrie niet echt economisch te noemen.
pi_174417809
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2017 14:05 schreef mr_rundvlees het volgende:
Oke, zijn er ook andere mensen die tips/ervaringen hebben met econometrie studeren? Zelf denk ik erover om in Groningen te studeren.
Econometrie is zeker niet de allermoeilijkste studie. Het eerste jaar valt reuze mee. Pas als je echt met de econometrie vakken begint wordt het iets lastiger. Ik zelf had voor mij centraal eindexamen een 7.4 voor wiskunde b, met een 7 gemiddeld op mijn rapport. Ik had verder ook geen economie in mijn pakket.
pi_174419598
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2017 17:50 schreef peroster het volgende:

[..]

Wat een onzin. Het maakt een potentiële werkgever echt niet uit waar je je bachelor doet. Tevens is Econometrie niet echt economisch te noemen.
Ging vooral om de kwaliteit van de opleiding, niet zozeer wat de werkgever zegt.
pi_174419900
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2017 19:52 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Ging vooral om de kwaliteit van de opleiding, niet zozeer wat de werkgever zegt.
Kwaliteit verschilt ook niet veel hoor. Je krijgt overal ongeveer dezelfde vakken, zeker in de bachelor, dus het maakt niet zoveel uit waar je heengaat voor de bachelor.. Pas in de master zie je wat meer verschil.
pi_174421731
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 oktober 2017 11:01 schreef mr_rundvlees het volgende:
Ik zit in 6vwo en heb het nt-profiel met economie. Ik heb interesse in de studie econometrie. Ik heb gehoord dat econometrie qua wiskunde erg zwaar is. Ik sta een 8,5 voor wisb en ben gemotiveerd. Ik vraag me af of dit voldoende is voor econometrie?
Ja. Leuke opleiding daar in mijn ervaring (van 1 vakje statistiek daar gevolgd :P ) En Grunn is erg leuk :7
-
pi_174421778
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2017 14:20 schreef DoubleDip het volgende:
Waarom niet in Rotterdam? Imo wel een stad waar je moet zijn voor economische studies.
Omdat...?
-
pi_174423583
Bedankt voor de reacties! Ik ga me nu even inschrijven voor een meeloopdag.
pi_174439611
Zelf studeer ik nu tweedejaars econometrie op de EUR, voor mn eindexamen wiskunde b had ik een 9.4 met als eindcijfer 9, voor mijn eerste jaar ectrie een gemiddeld van 8.1.

Het eerste jaar van econometrie bestaat voor zo'n 80% uit wiskunde en statistiek, enige vakken uit de economie die ik kreeg waren micro- en macro-economie, aan wiskunde moet je vooral denken aan Analyse(aka Calculus, differntiaal- en integraalrekening), dit is een soort voortzetting van wiskunde b maar dan veel uitgebreider, je krijgt onderwerpen als bewijzen met verzamelingen, limieten, complexe getallen, differentiaalvergelijkingen, enkelvoudig/meervoudige integralen, als je gemiddeld een 8.5 staat voor wiskunde b en voldoende tijd hier in stopt dan zijn deze vakken goed te doen.

Een ander wiskundevak die je veel zult krijgen is Lineaire/Matrix Algebra, dit is, zoals de naam luidt, algebraische vaardigheden om stelsels lineaire vergelijkingen op te lossen, dit is allemaal niet zo moeilijk, maar het accent ligt em vooral in bewijzen van stellingen en dat kan best moeilijk zijn op een conceptueel niveau, maar over het algemeen wordt het vak goed gehaald.

En dan krijg je kansrekening en statistiek, bij basiskansrekening leer je telmethodes zoals permutaties en combinaties, en kansen op verzamelingen, je gaat met verdelingen werken zoals binomiale verdeling en normale verdeling, bij voortgezette kansrekening worden deze theorien verder verdiept en worden kansen met integralen uitgerekend, bij statistiek ga je vooral proberen om sommige onbekende parameters in je functies te schatten, dat komt allemaal vanzelf.

Tenslotte heb je nog programmeervakken, deze vakken kunnen in het begin best lastig zijn als je niet familiar bent met een computer, maar als je hard werkt dan ga je dr door heen.

Verder kregen we op de Eur ook nog lineair programmeren, dat is een lineaire functie met meerdere variabelen optimaliseren onder restricties, en veel grafentheorie(theorie over tekeningkjes) en recurrente betrekkingen/difference equations, die lijken best veel op differentiaalvergelijkingen maar dan discreet.

Gezien je profiel en cijfer voor wiskunde b acht ik dat je het wel goed gaat doen voor ectrie, echter op de universiteit wordt een andere werktempo gehanteerd en je kunt niet de eerste twee weken achteroverleunen, ik ken mensen die zelfs 10 stond voor wiskb die het eerste jaar gefaald hebben omdat ze er te nonchalant overdeden, als je metten er in zit en een goede motivatie houdt is een 8.5 zeker genoeg om het eerste jaar te halen, 2de jaar is wel een heeel stuk pittiger merk ik zelf btw :P.
pi_174458484
Haha oke bedankt Assing! Fijn dat je zo uitgebreid reageert, daardoor weet ik al aardig wat me te wachten staat.
pi_174459045
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 20:39 schreef mr_rundvlees het volgende:
Haha oke bedankt Assing! Fijn dat je zo uitgebreid reageert, daardoor weet ik al aardig wat me te wachten staat.
Ik ben zelf van mening dat economie iets te YOLO wordt voor iemand met jouw cijfers... Ik ben een lakse VWO'er qua intelligentie en ben economie gaan doen, zou er niet aan moeten denken om econometrie te doen, die mensen maken daadwerkelijk 40 uur in de week voor hun studie ogenschijnlijk.

Als jij gemotiveerd bent haal je het, dat is mijn overtuiging, dat bewijzen de cijfers die je nu hebt namelijk (dat je pienter genoeg bent i.i.g.)
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_174557382
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2017 17:50 schreef peroster het volgende:

[..]

Wat een onzin. Het maakt een potentiële werkgever echt niet uit waar je je bachelor doet. Tevens is Econometrie niet echt economisch te noemen.
JIJ bent degene die onzin praat. Econometrie is juist in ELK department van de wereld omtrent universiteiten, te vinden op de economische departementen.

Econometrie = kwantitatieve economie.

En het maakt een potentiele werkgever wel uit waar je je bachelor doet. Niet per se direct, maar als je in de buurt van Rotterdam woont heb je veel meer mogelijkheden qua stages en bijbaantjes dan in een kleine, afgelegen stad als Groningen.
#freefrederike
pi_174557894
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 oktober 2017 14:12 schreef PizzaMizza het volgende:

En het maakt een potentiele werkgever wel uit waar je je bachelor doet. Niet per se direct, maar als je in de buurt van Rotterdam woont heb je veel meer mogelijkheden qua stages en bijbaantjes dan in een kleine, afgelegen stad als Groningen.
Hoe kom je hierbij?

Ik ken b.v. diverse actuarissen, ook die de studie in Groningen hebben gedaan, en hun ervaring strookt totaal niet met wat jij hier beweert :)
-
pi_174558787
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 oktober 2017 14:12 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

JIJ bent degene die onzin praat. Econometrie is juist in ELK department van de wereld omtrent universiteiten, te vinden op de economische departementen.

Econometrie = kwantitatieve economie.

En het maakt een potentiele werkgever wel uit waar je je bachelor doet. Niet per se direct, maar als je in de buurt van Rotterdam woont heb je veel meer mogelijkheden qua stages en bijbaantjes dan in een kleine, afgelegen stad als Groningen.
Gozer, ik studeer Economie en Econometrie. Dus ik neem aan dat ik wel enig recht van spreken heb als ik zeg dat Econometrie niet economisch te noemen is. Het kan wel zo zijn dat de studie Econometrie op de economische faculteit te vinden is, maar dit maakt het niet gelijk economisch. En Econometrie is niet gelijk aan kwantitatieve Economie. Je slaat de plank wel heel erg mis als je dat denkt. Verder krijg je maximaal 24 ects aan Economie vakken bij Econometrie, 36 als we de Finance vakken erbij optellen. Niet echt veel voor een 'economische' studie. Verder idd wat Haushofer zegt.
pi_174559169
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2017 15:43 schreef peroster het volgende:

[..]

Gozer, ik studeer Economie en Econometrie. Dus ik neem aan dat ik wel enig recht van spreken heb als ik zeg dat Econometrie niet economisch te noemen is. Het kan wel zo zijn dat de studie Econometrie op de economische faculteit te vinden is, maar dit maakt het niet gelijk economisch. En Econometrie is niet gelijk aan kwantitatieve Economie. Je slaat de plank wel heel erg mis als je dat denkt. Verder krijg je maximaal 24 ects aan Economie vakken bij Econometrie, 36 als we de Finance vakken erbij optellen. Niet echt veel voor een 'economische' studie. Verder idd wat Haushofer zegt.
Toen ik afgestudeerd was als natuurkundige kon ik met een jaar aan extra vakken nog een econometriemaster halen. Zelf heb ik dat niet gedaan, maar een aantal studiegenoten wel (een vriendin van me zelfs 2 masters), in Groningen, Rotterdam en Amsterdam. Dat extra jaar bestond voornamelijk uit statistiekvakken, aangezien we dat bij natuurkunde amper krijgen. Als econometrie zoveel economie zou bevatten, zou dit natuurlijk niet mogelijk zijn.
-
pi_174559389
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2017 16:13 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Toen ik afgestudeerd was als natuurkundige kon ik met een jaar aan extra vakken nog een econometriemaster halen. Zelf heb ik dat niet gedaan, maar een aantal studiegenoten wel (een vriendin van me zelfs 2 masters), in Groningen, Rotterdam en Amsterdam. Dat extra jaar bestond voornamelijk uit statistiekvakken, aangezien we dat bij natuurkunde amper krijgen. Als econometrie zoveel economie zou bevatten, zou dit natuurlijk niet mogelijk zijn.
Dit idd. Sterker nog, ik durf te beweren dat je beter een studie Wiskunde kan doen als je echt de richting van kwantitatieve economie op wilt, aangezien je vooral in de micro-economie veel resultaten gebruikt uit topologie, functionaalanalyse (dus ook maattheorie) en dynamische systemen (dus ook ode's en pde's), hetgeen je niet, op een paar resultaten na, krijgt bij Econometrie.
pi_174583878
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 oktober 2017 14:43 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Hoe kom je hierbij?

Ik ken b.v. diverse actuarissen, ook die de studie in Groningen hebben gedaan, en hun ervaring strookt totaal niet met wat jij hier beweert :)
Waar heb ik gezegd dat het onmogelijk is om bijbaantjes of stages te vinden in Groningen? Ik heb het over MOGELIJKHEDEN.
#freefrederike
pi_174583949
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2017 15:43 schreef peroster het volgende:

[..]

Gozer, ik studeer Economie en Econometrie. Dus ik neem aan dat ik wel enig recht van spreken heb als ik zeg dat Econometrie niet economisch te noemen is. Het kan wel zo zijn dat de studie Econometrie op de economische faculteit te vinden is, maar dit maakt het niet gelijk economisch. En Econometrie is niet gelijk aan kwantitatieve Economie. Je slaat de plank wel heel erg mis als je dat denkt. Verder krijg je maximaal 24 ects aan Economie vakken bij Econometrie, 36 als we de Finance vakken erbij optellen. Niet echt veel voor een 'economische' studie. Verder idd wat Haushofer zegt.
Het maakt niet uit wat je studeert. Je kunt een feit niet ontlenen aan wat je studeert maar aan de argumentatie achter het feit.

En hoe is de ‘’maar 24 ECTS aan economische vakken’’ in enige vorm een argument? Dat is hoe jouw opleiding is vorm gegeven, niet wat de aard van de studie econometrie is.

Jij verwart economische theorie met economie als wetenschap. Econometrie is een onderdeel van economie als wetenschap, en geen ander discipline.
#freefrederike
pi_174583990
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2017 16:13 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Toen ik afgestudeerd was als natuurkundige kon ik met een jaar aan extra vakken nog een econometriemaster halen. Zelf heb ik dat niet gedaan, maar een aantal studiegenoten wel (een vriendin van me zelfs 2 masters), in Groningen, Rotterdam en Amsterdam. Dat extra jaar bestond voornamelijk uit statistiekvakken, aangezien we dat bij natuurkunde amper krijgen. Als econometrie zoveel economie zou bevatten, zou dit natuurlijk niet mogelijk zijn.
Nogmaals, jullie maken een hele foute assumptie. Namelijk dat je geen economische studie kunt zijn als je veel wiskunde krijgt.

Dat is juist de hele gedachte achter econometrie, de wiskundige manier van het oplossen van economische problemen (iig op sommige gebieden. Je krijgt ook niet alle wiskundegebieden bij econometrie en het hangt per universiteit af waar er meer nadruk op wordt gelegd).
#freefrederike
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')