abonnement Unibet Coolblue
pi_174401992
In onze Besta kast van IKEA zitten 2x 4 LED spotjes, aangesloten op een slt6-12vls (zie hieronder). Eén van de twee sets van 4 LED spotjes valt steeds na een paar minuten uit. Schakel ik de lampen uit en weer aan, dan branden ze alle 8 maar na enkele minuten gaat dezelfde groep van 4 LED sportjes weer uit.



1. Aansluiting van de na paar minuten uitvallende 4 LED spots.
2. Door lus naar de 4 LED spots die wel aan blijven.
3. Stroom.

Voor de volledigheid een afbeelding van hoe de uitvallende 4 LED spots zijn aangesloten:



Bij de IKEA geweest, maar de beste meneer op de lampen afdeling had helaas geen idee, en inmiddels wordt deze serie ook niet meer verkocht.

Iemand hier wellicht een idee wat de oorzaak kan zijn, of nog beter, hoe dit eventueel zelf op te lossen?
pi_174402296
Een voor een afkoppelen en kijken wat die doet.
Verder een beetje goedkope actie van de verkoper waar ik zeker werk van zou maken.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_174402575
Je kan maar 4 spotjes maximaal op dat ding doen.
woef
pi_174402654
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_174402718
- Trek ik (1) uit het blok en stop ik deze terug, dan gaan de betreffende 4 spotjes niet aan.
Schakel ik het totaal, zoals gezegd, uit en aan, dan gaan ze wel aan.

- Sluit ik enkel de betreffende 4 spotjes aan, dus (2) niet, dan gaan de 4 spotjes ook na enkele minuten weer uit.

quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 20:18 schreef bbfakir het volgende:
Je kan maar 4 spotjes maximaal op dat ding doen.
Klopt. Maar vanuit (2) kun je doorlussen voor nog eens 4.
pi_174402999
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 20:26 schreef pietje989 het volgende:
- Trek ik (1) uit het blok en stop ik deze terug, dan gaan de betreffende 4 spotjes niet aan.
Schakel ik het totaal, zoals gezegd, uit en aan, dan gaan ze wel aan".

- Sluit ik enkel de betreffende 4 spotjes aan, dus (2) niet, dan gaan de 4 spotjes ook na enkele minuten weer uit.

[..]

Klopt. Maar vanuit (2) kun je doorlussen voor nog eens 4.
http://www.ikea.com/nl/nl(...)_AA-493783-1_pub.PDF

Is het aangesloten zoals op pagina 13 (Dus dan heb je oorspronkelijk 2 transformators en 2 "verdelers.
Zo ja, wat als je de transformator omwisselt door die andere?

[ Bericht 2% gewijzigd door batb op 13-10-2017 20:44:15 ]
pi_174403107
...
  vrijdag 13 oktober 2017 @ 21:15:40 #8
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_174403754
Hoeveel watt zijn die spotjes?die trafo kan maar max 6 watt. hebben. Met 8 spotjes zit je daar waarschijnlijk net overheen.
pi_174404587
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 21:18 schreef Glider76 het volgende:
Hoeveel watt zijn die spotjes?die trafo kan maar max 6 watt. hebben. Met 8 spotjes zit je daar waarschijnlijk net overheen.
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 21:15 schreef gateway het volgende:
overbelasting? kom je met 8 ledjes over de 500mA?
Dit werkt al een jaar of 6 prima en door het gebruik van twee transformators ook mogelijk (zie handleiding van IKEA waarin mijn aansluitwijze op pagina 13 te vinden is.
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 20:38 schreef batb het volgende:

[..]

http://www.ikea.com/nl/nl(...)_AA-493783-1_pub.PDF

Is het aangesloten zoals op pagina 13 (Dus dan heb je oorspronkelijk 2 transformators en 2 "verdelers.
Zo ja, wat als je de transformator omwisselt door die andere?
Klopt, aangesloten zoals op pagina 13. Helaas kan ik de tweede transformator (waarop de spotjes zitten die aan blijven) niet zomaar bereiken zonder een groot deel van de kast te demonteren, dat kan ik helaas dus niet 1-2-3 testen.

Aangezien dit type transformator niet meer verkocht wordt, toch maar een poging wagen bij de klantenservice, misschien hebben zij er nog eentje liggen.. Tenzij iemand anders nog een idee heeft om dit zelf te fixen :)
  vrijdag 13 oktober 2017 @ 22:56:46 #11
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_174405697
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 21:59 schreef pietje989 het volgende:


Aangezien dit type transformator niet meer verkocht wordt, toch maar een poging wagen bij de klantenservice, misschien hebben zij er nog eentje liggen.. Tenzij iemand anders nog een idee heeft om dit zelf te fixen :)
als het aan de trafo ligt: een willekeurige andere 12v gelijkstroommtrafo?
Tot nooit .......
pi_174413802
Trafo zal wel te warm worden en dan knalt de thermische beveiliging er uit. Zou je moeten kunnen voelen.. Mogelijk is die opgegeven 75°C de Max. Kan natuurlijk ook gewoon kapot zijn dat ie eerder eruit knalt.

Alternatieven zijn

http://www.savemylight.nl(...)nt.html#.WeH6aztpHIU

Etwas Billiger, wanneer de verzendkosten ok zijn.
http://www.shop.jost-lich(...)t6-700il-6w-12v.html

Of
https://www.dmlights.nl/a(...)cEAQYASABEgJz6_D_BwE

:)
pi_174420299
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2017 13:58 schreef Watuntrik het volgende:
Trafo zal wel te warm worden en dan knalt de thermische beveiliging er uit. Zou je moeten kunnen voelen.. Mogelijk is die opgegeven 75°C de Max. Kan natuurlijk ook gewoon kapot zijn dat ie eerder eruit knalt.
Zojuist de transformator vastgepakt vlak nadat de spotjes uit gaan.
Lastig te omschrijven natuurlijk maar dat ding voelt vrij warm aan. Niet zo warm dat je 'm niet meer vast kunt pakken, maar als je 'm stevig vasthoud heb je op enig moment wel het idee 'oh, dat is wel warm, zal ik 'm maar los laten'. Houd je 'm dan vast, dan gaat dat toch wel prima.

Klinkt dat als 75 graden of meer? :-)

Nu, 'n half uurtje later, is de transformator behoorlijk afgekoeld. Voelt nog wel wat ietsje warm.
Ook wel logisch omdat de transformator nu niets doet, behalve stroom doorgeven aan transformator 2.

[ Bericht 9% gewijzigd door pietje989 op 14-10-2017 21:11:58 ]
pi_174421824
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2017 20:26 schreef pietje989 het volgende:

[..]

Zojuist de transformator vastgepakt vlak nadat de spotjes uit gaan.
Lastig te omschrijven natuurlijk maar dat ding voelt vrij warm aan. Niet zo warm dat je 'm niet meer vast kunt pakken, maar als je 'm stevig vasthoud heb je op enig moment wel het idee 'oh, dat is wel warm, zal ik 'm maar los laten'. Houd je 'm dan vast, dan gaat dat toch wel prima.

Klinkt dat als 75 graden of meer? :-)

Nu, 'n half uurtje later, is de transformator behoorlijk afgekoeld. Voelt nog wel wat ietsje warm.
Ook wel logisch omdat de transformator nu niets doet, behalve stroom doorgeven aan transformator 2.
Ik heb geen idee of dat als 75°C voelt.. Warm kraanwater gaat richting de 60 tot 70° en daar houd je een vingertje niet lang onder.

Maar als ik die eerste foto nog eens bekijk staan daar 3 temp opgaven op. ta -20... 40°c dat staat voor (T ambient) min/max omgevings temp daaronder of daarboven niet gebruiken. En tc 75°c (T case) waarschijnlijk maximale behuizingstemperatuur onder volle belasting. Dus het kan dus goed warm worden.

Maar dit zegt dus ook dat de trafo dan niet in een kleine gesloten ruimte moet stoppen, bv niet in een verholen ruimte tussen planken in de kast. Dan verwarmd de trafo de ruimte hoger op de de max 40° en krijgt onvoldoende koeling. Die thermische beveiliging meet intern, bij de spoel, daar kan de temp hoger zijn als die van de behuizing.

Wanneer de lampjes uit gaan dan houd dus gewoon de trafo ermee op en geeft geen stroom meer.Dat is mogelijk toch een overbelasting of teveel led units aangesloten of verkeerd aangesloten of de thermische beveiliging is gewoon kaduuk en knalt te vroeg uit.

Die ledjes kunnen ook behoorlijk warm worden.. Zou zomaar kunnen dat zich daar na lange tijd door de warmte een sluiting voor doet. Kortsluiting schakelt ook acuut de trafo uit.

Wanneer je 2 x 4 hebt, verwissel dan even de boel zo dat je kunt uitsluiten of het de LEDs zijn of te Controller. :) Gewoon even afzonderlijk beide led setjes op dezelfde trafo uit proberen.
pi_174464590
Zaterdag nog een tijd met de telefonische klantenservice van IKEA aan de lijn gezeten. Kans dat er nog restvoorraad van het oude type transformator ergens te krijgen was, was 'ongeveer 0,0%'.
Via Marktplaats één verkoper van een Ledare LED lamp met dezelfde transformator gevonden en die gisteren opgehaald. Transformator vervangen en probleem opgelost :-)
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 10:16:38 #16
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_174466192
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 08:02 schreef pietje989 het volgende:
Zaterdag nog een tijd met de telefonische klantenservice van IKEA aan de lijn gezeten. Kans dat er nog restvoorraad van het oude type transformator ergens te krijgen was, was 'ongeveer 0,0%'.
h ik heb er nog zeker 20 liggen. Ik gebruik altijd mijn eigen trafo en heb die dingen door mijn hele huis hangen.
Tot nooit .......
pi_174466303
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 10:16 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

h ik heb er nog zeker 20 liggen. Ik gebruik altijd mijn eigen trafo en heb die dingen door mijn hele huis hangen.
IKEA bedoelde natuurlijk in hun eigen magazijn/winkels. Ik vermoed zomaar dat ze jouw zolder niet in hun systeem hebben opgenomen ;-)
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 10:24:06 #18
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_174466331
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 10:22 schreef pietje989 het volgende:

[..]

IKEA bedoelde natuurlijk in hun eigen magazijn/winkels. Ik vermoed zomaar dat ze jouw zolder niet in hun systeem hebben opgenomen ;-)
Ik bedoelde ook dat ik ze maar op marktplaats moet gaan zetten.
Tot nooit .......
pi_174574916
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 20:26 schreef pietje989 het volgende:
- Trek ik (1) uit het blok en stop ik deze terug, dan gaan de betreffende 4 spotjes niet aan.
Schakel ik het totaal, zoals gezegd, uit en aan, dan gaan ze wel aan.

- Sluit ik enkel de betreffende 4 spotjes aan, dus (2) niet, dan gaan de 4 spotjes ook na enkele minuten weer uit.

[..]

Klopt. Maar vanuit (2) kun je doorlussen voor nog eens 4.
Ja,maar dan trek je misschien te veel stroom!Hij is maar voor een 0,5 tot 6 watt!!
pi_176723328
Om nog even netjes af te sluiten: Trafo enige tijd geleden vervangen en daarmee is het probleem opgelost.
pi_176726366
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 10:24 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik bedoelde ook dat ik ze maar op marktplaats moet gaan zetten.
Zit er nog een beetje gang in die handel?
.
  Moderator woensdag 24 januari 2018 @ 22:02:34 #22
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_176726590
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 20:11 schreef pietje989 het volgende:
Om nog even netjes af te sluiten: Trafo enige tijd geleden vervangen en daarmee is het probleem opgelost.
Oké, goed om te horen !
Het kan natuurlijk ook een defect aan de trafo zijn doordat hij in een ruimte aangebracht is waar de koeling onvoldoende is. En daardoor defect gaat ..
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')