abonnement Unibet Coolblue
pi_174392626
Hoi allen,

wij hebben onze woning verkocht voor 308000 euro. Hier zit nog een hypotheek op van 185000.

We hebben dus een flinke overwaarde.

We gaan een andere woning kopen voor 259000 euro.

In deze woning willen wij een nieuwe keuken laten plaatsen, een trap laten renoveren en op de 1e verdieping andere vloeren plaatsen.

Volgens mij kan alleen de keuken vanuit een bouwdepot gefinancierd worden (en misschien de trap). Bij onze bank moet het bouwdepot echter minstens 15000 euro zijn. Dit is een beetje veel voor de keuken die wij graag zouden willen. En het lijkt me zonde om een duurdere keuken te kopen om maar aan die grens van 15000 euro te komen.

Is het dan verstandig om een andere hypotheekverstrekker te zoeken, of zouden we een deel van de overwaarde opnemen en hiermee de keuken betalen? Ik weet dat we dan over dit deel geen HRA meer krijgen, maar met de lage rentepercentages is dit ook nog wel te overzien.

Wat is jullie advies?
everybody's got something to hide, except me and my monkey
pi_174392963
Hetligt een beetje aan de voorwaarden van de hypotheekverstrekker maar in principe mag alles wat aard en nagelvast is worden vergoed uit het bouwdepot. Dus traprenovatie wel en een nieuwe vloer ook. Behalve als je met dat laatste kliklaminaat bedoeld want dat mag vaak niet. Ook schilderwerk mag uit een bouwdepot, als je een schilder inhuurt dan kan je die daaruit betalen, doe je het zelf dan mag vaak wel de verf maar niet de kwasten en bakjes enzo.

Beste is dus om even bij de hypotheekverstrekker te vragen wat er allemaal uit het bouwdepot mag en wat expliciet niet.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_174393184
En dan nog, al heb je een bouwdepot van 50000, volgens mij betaal je er pas rente over wanneer je het opneemt en als je klaar bent met het bouwen wordt alles wat over is afgelost op je hypotheek, dat je dus een minimaal bouwdepot van 15000 moet nemen betekend niet dat dit ook op moet.

Je neemt een hypotheek van 100000 en een bouwdepot van 20000, dan heb je een hypotheek van 120000, vervolgens koop je voor 10000 spullen en als je er klaar mee bent wordt die andere 10000 afgelost op je hypotheek en is er nog 110000 over.
pi_174394487
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 10:11 schreef DeLoet het volgende:
Ik weet dat we dan over dit deel geen HRA meer krijgen, maar met de lage rentepercentages is dit ook nog wel te overzien.
Waarom niet? Als je de overwaarde besteedt aan woningverbetering is dat gewoon mee te nemen voor HRA. Je moet echter wel zorgen dat je voldoende bewijs hebt als er controle komt.
  vrijdag 13 oktober 2017 @ 12:34:38 #5
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_174394695
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 12:21 schreef Dieter_Dengler het volgende:

[..]

Waarom niet? Als je de overwaarde besteedt aan woningverbetering is dat gewoon mee te nemen voor HRA. Je moet echter wel zorgen dat je voldoende bewijs hebt als er controle komt.
Dit. Om HRA over de gehele lening te krijgen moet je je overwaarde gebruiken voor de aankoop, of voor verbeteringen/verbouwingen (binnen 1 jaar na aankoop). Als je dus in plaats van de overwaarde geheel in de aankoop te stoppen een deel van je aankoop extra financiert en de overwaarde gebruikt voor de verbouwingen heb je toch gewoon recht op die HRA.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_174400208
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 12:21 schreef Dieter_Dengler het volgende:

[..]

Waarom niet? Als je de overwaarde besteedt aan woningverbetering is dat gewoon mee te nemen voor HRA. Je moet echter wel zorgen dat je voldoende bewijs hebt als er controle komt.
Ah dat wist ik niet!
Moet ook nog naar de bank, vandaar. Bedankt voor de tip
everybody's got something to hide, except me and my monkey
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')