abonnement Unibet Coolblue
pi_174493672
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 14:42 schreef Begripvol het volgende:

[..]

Met welke snel verplaatsen deze zware vrijgekomen elementen zich en ligt de aarde wat dat betreft in een veilige zone?
Helaas veel te ver weg en dan nog bewegen de nieuw geproduceerde elementen zich met een lagere snelheid dan het licht, dus zelfs al zou het onze richting op komen, dan zou het nog duizenden jaren duren voordat wij hier een "gouden regen" zouden krijgen :)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  woensdag 18 oktober 2017 @ 14:58:48 #27
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_174493773
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 10:47 schreef ender_xenocide het volgende:

[..]

Maar is nu dus pas bevestigd.
idd
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_174493802
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 14:52 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Helaas veel te ver weg en dan nog bewegen de nieuw geproduceerde elementen zich met een lagere snelheid dan het licht, dus zelfs al zou het onze richting op komen, dan zou het nog duizenden jaren duren voordat wij hier een "gouden regen" zouden krijgen :)
Zouden we dit nog vóór of na de opstanding kunnen beleven?
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_174494995
quote:
1s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 06:42 schreef Parafernalia het volgende:

[..]

die vermoedens waren er wel al lang
Omtrent zwaartekrachtsgolven waren ze er al een eeuw :P
-
pi_174576180
Dus in het licht van de ontdekking van de higgs boson en het bijbehorende higgs field, zou deze trilling van de ruimte tijd een trilling van het higgs field zijn? Dan is de vraag wat van de materie deze trilling in het veld veroorzaakt (de accumulatie van de materie (dus higgs boson) van de neutronensterren?)

Indien de materie de trilling veroorzaakt in het higgs field dan is er blijkbaar ook two-way interactie tussen de materie en het higgs field. En niet alleen maar de hoeveelheid van massa, die door de verbinding higgs boson en field wordt veroorzaakt, maar ook de uitwerking van massa op het higgs field zelf.

Als dat laatste het geval zou zijn dan is het higgs field (dus ruimte tijd?) niet altijd en overal in dezelfde toestand, en dan denk ik dat het higgs field niet de laatste natuurkundige grens is die we hebben ontdekt.
pi_174583920
Nee, een trilling van het metrische veld.
-
pi_174584245
Als ik het goed heb begrepen is higgs alleen van belang bij versnelling. En heeft dat niets met gravitatiegolven te maken.

Bij gravitatiegolven verandert het weefsel van tijd en ruimte van grootte voor korte tijd. Als een golf gaat de krimp en uitrekking door het universum.
Whatever...
pi_174584664
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 18:57 schreef Spanky78 het volgende:
Als ik het goed heb begrepen is higgs alleen van belang bij versnelling.
Het Higgsveld zorgt voor de massa's van de verschillende deeltjes:)
-
pi_174584674
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 18:57 schreef Spanky78 het volgende:
Als ik het goed heb begrepen is higgs alleen van belang bij versnelling. En heeft dat niets met gravitatiegolven te maken.

Bij gravitatiegolven verandert het weefsel van tijd en ruimte van grootte voor korte tijd. Als een golf gaat de krimp en uitrekking door het universum.
Maar materie heeft de golf doen ontstaan (2 neutronen sterren die op elkaar in knallen)
pi_174584861
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 18:41 schreef Haushofer het volgende:
Nee, een trilling van het metrische veld.
Ruimte tijd is dus niet gelijk aan het Higgs field? (of is Higgs field onderdeel van ruimte tijd?)
pi_174585697
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 19:18 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Het Higgsveld zorgt voor de massa's van de verschillende deeltjes:)
Ja. Door versnelling te 'bestraffen' en traagheid te geven aan deeltjes toch?

Boven een bepaalde temperatuur is er geen traagheid meer en kan alles met de lichtsnelheid door elkaar bewegen. Of heb ik het verkeerd begrepen?
Whatever...
pi_174586815
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 19:26 schreef k3vil het volgende:

[..]

Ruimte tijd is dus niet gelijk aan het Higgs field? (of is Higgs field onderdeel van ruimte tijd?)
Nee :)
-
pi_174586857
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 19:57 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ja. Door versnelling te 'bestraffen' en traagheid te geven aan deeltjes toch?

Boven een bepaalde temperatuur is er geen traagheid meer en kan alles met de lichtsnelheid door elkaar bewegen. Of heb ik het verkeerd begrepen?
1) ja, zo kun je het zien.
2) bron?
-
pi_174589585
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 20:36 schreef Haushofer het volgende:

[..]

1) ja, zo kun je het zien.
2) bron?
Euh, boek van Brian Greene. Die gaf aan dat boven een bepaalde temperatuur het higgsveld zich anders zal gedragen en geen traagheid zal meegeven aan andere deeltjes. De artikelen erover kan ik zelf amper lezen als niet natuurkundige.
Whatever...
pi_174591235
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 21:44 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Euh, boek van Brian Greene. Die gaf aan dat boven een bepaalde temperatuur het higgsveld zich anders zal gedragen en geen traagheid zal meegeven aan andere deeltjes. De artikelen erover kan ik zelf amper lezen als niet natuurkundige.
Klopt. De deeltjes ondergaan een interactie met de vacuumwaarde van het Higgsveld (de zgn. 'vev', vacuum expectation value). Deze interacties zorgen voor de massatermen in het standaardmodel. Daarvoor heb je een bepaalde vorm voor de potentiele energie van het Higgsveld nodig. Deze potentiaal is zodanig, dat je 2 minima hebt ongelijk aan nul. Wanneer je echter de temperatuur opschroeft, dan verandert de vorm van deze potentiele energie, en dus de waarden van de minima (de vev's), en dus de massa's. Voorbij een bepaalde temperatuur zal deze vev nul worden, en zullen de deeltjes massaloos worden.

Dit noemen we faseovergangen. Hetzelfde zie je b.v. bij supergeleiders; die verliezen hun supergeleidende vermogen boven een bepaalde temperatuur. Het Higgsmechanisme is identiek aan het mechanisme achter supergeleiding: het vacuum kun je opvatten als een 'supergeleidende Higgssubstantie'.
-
pi_174591532
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 22:19 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Klopt. De deeltjes ondergaan een interactie met de vacuumwaarde van het Higgsveld (de zgn. 'vev', vacuum expectation value). Deze interacties zorgen voor de massatermen in het standaardmodel. Daarvoor heb je een bepaalde vorm voor de potentiele energie van het Higgsveld nodig. Deze potentiaal is zodanig, dat je 2 minima hebt ongelijk aan nul. Wanneer je echter de temperatuur opschroeft, dan verandert de vorm van deze potentiele energie, en dus de waarden van de minima (de vev's), en dus de massa's. Voorbij een bepaalde temperatuur zal deze vev nul worden, en zullen de deeltjes massaloos worden.

Dit noemen we faseovergangen. Hetzelfde zie je b.v. bij supergeleiders; die verliezen hun supergeleidende vermogen boven een bepaalde temperatuur. Het Higgsmechanisme is identiek aan het mechanisme achter supergeleiding: het vacuum kun je opvatten als een 'supergeleidende Higgssubstantie'.
Dan had ik het dus wel goed begrepen. En dan was dus vlak na de oerknal/singulariteit alles massaloos.

Ik vraag me nu nog steeds af waarom de tijd in de richting loopt waarin deze loopt...of dat wij hem alleen zo ervaren
Whatever...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')