FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / VAG 1.6 TDi
Ferdonderdag 12 oktober 2017 @ 20:21
Weet iemand of dit ook een sjoemelmotor is van VAG? Ding rijd ik nu bijna 3jaar, maar na de laatste beurt vorige maand komt het regenereren van het roetfilter bijna 2/3 x per week terug.

Is er een update geweest voor dit type, met betrekking tot de emissies/egr/roetfilter/:r ?
halfwaydonderdag 12 oktober 2017 @ 20:42
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 20:21 schreef Fer het volgende:
Weet iemand of dit ook een sjoemelmotor is van VAG? Ding rijd ik nu bijna 3jaar, maar na de laatste beurt vorige maand komt het regenereren van het roetfilter bijna 2/3 x per week terug.

Is er een update geweest voor dit type, met betrekking tot de emissies/egr/roetfilter/:r ?
Hoeveel km zitten erop?
Ferdonderdag 12 oktober 2017 @ 21:04
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 20:42 schreef halfway het volgende:

[..]

Hoeveel km zitten erop?
110000
Sounddragondonderdag 12 oktober 2017 @ 23:08
Denken dat ze niet gewoon dezelfde kunstjes met alle motoren en ecu's uithaalden.. Wat denk je zelf? Natuurlijk is dat sjoemeltroep.

En roetfiltergeneratie heeft geen kont met uitstoot van NOX te maken, dus dat heeft er weinig mee te maken.

Of er een update is gedaan weet alleen de dealer, maar die kan je ook glashard voorliegen als je er naar vraagt, daar doen ze niet moeilijk over bij VW.
TourOfDatadonderdag 12 oktober 2017 @ 23:10
Alle blokken van VAG zijn gewoon bar slecht. Neem een blok van Ford/Volvo/BMW/Mercedes (indien dat laatste niet teveel electronica heeft), dan zit je goed.
Juup©donderdag 12 oktober 2017 @ 23:11
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 23:08 schreef Sounddragon het volgende:


Of er een update is gedaan weet alleen de dealer, maar die kan je ook glashard voorliegen als je er naar vraagt, daar doen ze niet moeilijk over bij welke fabrikant dan ook.
Aangepast.
Sounddragondonderdag 12 oktober 2017 @ 23:13
quote:
14s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 23:11 schreef Juup© het volgende:

[..]

Aangepast.
er zijn er idd genoeg die het ook doen..
Juup©donderdag 12 oktober 2017 @ 23:15
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 23:13 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

er zijn er idd genoeg die het ook doen..
Het is een onderbuik gevoel denk ik, maar ik wil ze de kost niet geven. Maar goed ik ga er vanuit dat elke fabrikant wel sjoemelt met wat dan ook.
Ferdonderdag 12 oktober 2017 @ 23:42
Minder NOx = Meer EGR nodig = Meer roetvorming = Roetfilter sneller vol = vaker regenereren


Het is allemaal verbonden met elkaar, maar kan nergens duidelijk vinden of er een update is voor de 1.6 Ieder geval wel voor de 1.2 en 2.0. Verder is er wel en groot verschil. VAG is gepakt en de rest (nog) niet, dus momenteel worden alle sjoemelroutines verwijderd uit alle auto’s van het concern.

Ik zal hem morgen eens op zijn start trappen op de A7 weten we het gauw genoeg.
kikoooooovrijdag 13 oktober 2017 @ 00:01
Roetfilter reinigen zou volgens mij elke 600km moeten. Geloof dat dat bij mijn 1.6 TDI Octavia wel aardig klopt. Is niks aan veranderd sinds laatste briefjes.
Captain_Jack_Sparrowvrijdag 13 oktober 2017 @ 07:46
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 20:21 schreef Fer het volgende:
Weet iemand of dit ook een sjoemelmotor is van VAG? Ding rijd ik nu bijna 3jaar, maar na de laatste beurt vorige maand komt het regenereren van het roetfilter bijna 2/3 x per week terug.
Is dat het moment dat je bij acceleren de hele wereld achter je niet meer ziet door die enorme zwarte wolk?
Fervrijdag 13 oktober 2017 @ 08:57
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 00:01 schreef kikoooooo het volgende:
Roetfilter reinigen zou volgens mij elke 600km moeten. Geloof dat dat bij mijn 1.6 TDI Octavia wel aardig klopt. Is niks aan veranderd sinds laatste briefjes.
600km kan weleens kloppen, maar vroeger merkte ik het veel minder vaak. Een keer in de maand en ik rij evenveel en even snel.


Net ff 200 aangestipt op de A7. Ging als vanouds dus dat is niet anders geworden.
oldfordvrijdag 13 oktober 2017 @ 09:04
Kontroleer je oliepeil erg regelmatig.
Mocht dat stijgen dan heb je een probleem met het roetfilter wat gerepareerd moet worden.
Het gevaar is dat als er te veel diesel in de olie komt, dat a) de smerende werking minder wordt en b) dat de motor op hol slaat.
TourOfDatavrijdag 13 oktober 2017 @ 09:41
Diesels. :').

Er is altijd wel wat mee. Altijd ellende.

Wat is er mis met benzine met turbhoowtje?
Sounddragonvrijdag 13 oktober 2017 @ 12:18
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 07:46 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Is dat het moment dat je bij acceleren de hele wereld achter je niet meer ziet door die enorme zwarte wolk?
is mij echt nog nooit opgevallen, en hij doet het wel, want mijn dpf is zo schoon als babybilletjes van binnen heb ik een week of 2 geleden gezien.
Captain_Jack_Sparrowvrijdag 13 oktober 2017 @ 12:19
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 12:18 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

is mij echt nog nooit opgevallen, en hij doet het wel, want mijn dpf is zo schoon als babybilletjes van binnen heb ik een week of 2 geleden gezien.
dpf?
Sounddragonvrijdag 13 oktober 2017 @ 12:45
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 12:19 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

dpf?
Diesel Partikel Filter, ist Deutsch mein Freund.
Captain_Jack_Sparrowvrijdag 13 oktober 2017 @ 13:21
quote:
2s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 12:45 schreef Sounddragon het volgende:

Diesel Partikel Filter, ist Deutsch mein Freund.
Wiedes dat die schoon is. Ik zie regelmatig waar al die meuk naartoe gaat. :)
Sounddragonvrijdag 13 oktober 2017 @ 13:29
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 13:21 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Wiedes dat die schoon is. Ik zie regelmatig waar al die meuk naartoe gaat. :)
ja, moderne diesels zijn niet meer continu vervuilend, ze maken nu hoopjes onderweg :+ :+
Captain_Jack_Sparrowvrijdag 13 oktober 2017 @ 13:32
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 13:29 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

ja, moderne diesels zijn niet meer continu vervuilend, ze maken nu hoopjes onderweg :+ :+
Voordeel is wel, dat je daar omheen kunt rijden. :)
Fervrijdag 13 oktober 2017 @ 17:14
Hmmm, zowel op gebied van verbruik, als vermogen/trekkracht merk ik geen verschil. 1:23 gemiddeld nu en trekt zonder morren naar 200 of in zijn 3/4 vanuit 1300 toeren. Ik zal dat oliepeil nakijken, voor de beurt was het verbruik iets van 1L op 7000-10000km.

Overigens denk ik dat het roet vrij schoon verbrand, hooguit ruik je de stank van rotzooi dat op de buitenkant van het filter zit en door de hitte ook verbrand.
Bas_Verstappenvrijdag 13 oktober 2017 @ 18:02
Haha vag :D
Bootje2102zaterdag 14 oktober 2017 @ 13:01
misschien je kat vol?