Dit dus.... Man man man.quote:Op donderdag 12 oktober 2017 16:29 schreef gewooniemand_ het volgende:
Ja, en de Romeinen waren ook wreed.. Het belangrijkste punt staat al in de titel: VROEGAH. Hebben we nu weinig last meer van, itt IS.
Welk algemene beeld ? Dat van mensen zonder noemenswaardige ontwikkeling ?quote:Op donderdag 12 oktober 2017 15:25 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:
[..]
Jawel. Het algemene beeld is vooral dat het in de middeleeuwen mis ging met de macht van de Kerk.
Toen de Kerk machtig werden christendom groot. Daarvoor was het een klein sekte, en veelal gnostici.quote:Op donderdag 12 oktober 2017 19:02 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Welk algemene beeld ? Dat van mensen zonder noemenswaardige ontwikkeling ?
Dit.quote:Op donderdag 12 oktober 2017 15:21 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Het geeft je toch te denken dat we moeten teruggrijpen op voorbeelden van 1600 jaar geleden terwijl dit in de islamitische wereld nog dagelijkse kost is.
In de 4 e eeuw was de kerk niet machtig. Er was niet echt een * de kerk * dat kwam pas veel later en zelfs in de middeleeuwen waren er nog vele stromingen.quote:Op donderdag 12 oktober 2017 19:46 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:
[..]
Toen de Kerk machtig werden christendom groot. Daarvoor was het een klein sekte, en veelal gnostici.
Hij refereert naar Lucas 14:23 en schrijft "23. Why, therefore, should not the Church use force in compelling her lost sons to return, if the lost sons compelled others to their destruction?"quote:Op donderdag 12 oktober 2017 19:06 schreef Iblardi het volgende:
Interessante vergelijking. Ik zou in elk geval weleens de passage willen zien waar Augustinus (die overigens na de periode van het "vroege christendom" schreef, die tot 325 loopt) het vermoorden van andersdenkenden goedkeurt.
In de 4e eeuw begon de kerk macht te verwerven als gevolg van de begunstiging door Constantijn en zijn opvolgers en begonnen kerkelijke en wereldlijke politiek met elkaar verweven te raken. Het echte "vroege christendom" was een onderdrukte sekte.quote:Op donderdag 12 oktober 2017 19:50 schreef deedeetee het volgende:
[..]
In de 4 e eeuw was de kerk niet machtig. Er was niet echt een * de kerk * dat kwam pas veel later en zelfs in de middeleeuwen waren er nog vele stromingen.
"Dwingen terug te keren" ja, maar het woord dat Nixey in het artikel gebruikt is "uitroeien".quote:Op donderdag 12 oktober 2017 19:53 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Hij refereert naar Lucas 14:23 en schrijft "23. Why, therefore, should not the Church use force in compelling her lost sons to return, if the lost sons compelled others to their destruction?"
Deze woorden van Augustinus zijn ook door de inquisitie gebruikt, ik zou het ook op een misinterpretatie gooien persoonlijk. Uitroeien komt zeker niet overeen met de Augustijnse doctrine.quote:Op donderdag 12 oktober 2017 19:59 schreef Iblardi het volgende:
[..]
"Dwingen terug te keren" ja, maar het woord dat Nixey in het artikel gebruikt is "uitroeien".
Klopt maar dat was nog niet wijd verspreid maar in een beperkte kring.quote:Op donderdag 12 oktober 2017 19:55 schreef Iblardi het volgende:
[..]
In de 4e eeuw begon de kerk macht te verwerven als gevolg van de begunstiging door Constantijn en zijn opvolgers en begonnen kerkelijke en wereldlijke politiek met elkaar verweven te raken. Het echte "vroege christendom" was een onderdrukte sekte.
Ze schijnen bovendien uit een van zijn preken te komen (sermo 112) en niet uit De civitate Dei.quote:Op donderdag 12 oktober 2017 20:01 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Deze woorden van Augustinus zijn ook door de inquisitie gebruikt, ik zou het ook op een misinterpretatie gooien persoonlijk. Uitroeien komt zeker niet overeen met de Augustijnse doctrine.
Een verkeerd aangehaalde bron en een uiterst betwistbare interpretatie, zou ik zeggen. Augustinus zegt immers niet dat die andersgelovigen moeten worden gedood, maar dat ze moeten worden "gered" van de doornen door ze naar binnen te trekken, waarna ze (in zijn visie) vanzelf tot inkeer zouden komen.quote:En als je ze vindt (zei de meester tegen zijn knecht), wacht dan niet af tot ze zich verwaardigen naar binnen te gaan, maar dwing ze daartoe. Ik heb een grote maaltijd, een groot huis toegerust, ik sta niet toe dat daar een plaats leeg blijft. Van de straten en uit de wijken zijn de heidenen gekomen; laten van de heggen de ketters komen, hier vinden ze vrede. ... Laten ze uit de heggen worden getrokken, van de doornen worden losgerukt. ... Laat buiten de noodzaak gevonden worden; binnen ontstaat de wil.
http://www.documentacatho(...)_Scripturis,_MLT.pdf , 647-8
Dit lijkt me dus onzin.quote:”Augustinus laat er in zijn De Civitate Dei geen enkele twijfel over bestaan. Mensen komen bij hem en vragen hem wat ze met andersgelovigen moeten doen. Uitroeien, zegt hij,
Als men het boek quote dan zeker, bovendien is het gebruiken van geweld of uitroeien ook nogal iets compleet verschillends.quote:Op donderdag 12 oktober 2017 20:42 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ze schijnen bovendien uit een van zijn preken te komen (sermo 112) en niet uit De civitate Dei.
[..]
Een verkeerd aangehaalde bron en een uiterst betwistbare interpretatie, zou ik zeggen. Augustinus zegt immers niet dat die andersgelovigen moeten worden gedood, maar dat ze moeten worden "gered" van de doornen door ze naar binnen te trekken, waarna ze (in zijn visie) vanzelf tot inkeer zouden komen.
[..]
Dit lijkt me dus onzin.
Ceterum censeo religionem esse delendamquote:Op donderdag 12 oktober 2017 21:10 schreef Worteltjestaart het volgende:
Ceterum censeo religio esse delendam.
Hij zegt er trouwens wel iets over in De civitate Dei:quote:Op donderdag 12 oktober 2017 20:50 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Als men het boek quote dan zeker, bovendien is het gebruiken van geweld of uitroeien ook nogal iets compleet verschillends.
Ze moeten dus worden getuchtigd, maar er wordt niet gesproken van uitroeien. Elders lees ik dat Augustinus ook nadat hij zijn fiat had gegeven aan de vervolging van ketters altijd een tegenstander is gebleven van de doodstraf omdat deze inkeer onmogelijk maakte en omdat daarmee het bloed van de martelaren oneer werd aangedaan (Brown, via Brooks & Murphy,quote:Wanneer er dus in de Kerk van Christus mensen zijn die een ongezonde en verwerpelijke mening hebben en wanneer zij na vermaning om tot gezonde en juiste gedachten te komen zich hardnekkig blijven verzetten en hun verderf en dood brengende leerstellingen niet willen corrigeren, maar doorgaan met ze te verdedigen, worden zij tot ketters en verlaten zij de Kerk om te gaan behoren tot de vijanden die haar tot oefening dienen. Ook dan zijn ze immers door hun kwaad nog nuttig voor de werkelijke katholieke ledematen van Christus, omdat God van de slechten een goed gebruik maakt en omdat voor degenen die Hem liefhebben alles meewerkt ten goede. Alle vijanden van de Kerk ... dienen haar immers tot oefening: ... omdat ze ook als vijanden bemind moeten worden, oefenen ze haar in welwillendheid of in goed-doen, of er nu met overtuigende onderrichting tegen hen wordt opgetreden of met vreesaanjagende tuchtmaatregelen (terribili disciplina). ... Want juist dat verdriet, dat in de harten van de vromen ontstaat door de vervolging die het gedrag van slechte of valse christenen hen doet lijden, is nuttig voor degenen die eronder gebukt gaan, omdat het voortkomt uit hun liefde, die niet wil dat de vervolgers te gronde gaan en ook niet dat ze een beletsel zijn voor het heil van anderen. Veel vertroostingen ontvangen zij tenslotte ook, wanneer de vervolgers zich beteren...
(18.51, vert. Gerard Wijdeveld)
Apart dat de joden niet aan "geloof brengen met het zwaard" of zieltjes winnen deden.quote:Op donderdag 12 oktober 2017 16:23 schreef Logic91 het volgende: Vooral de Abrahamitische religies zijn naar mijn mening de meest ranzige
Het moet dus niks uitmaken dat moslimextremisten mensen over de hele wereld vermoorden.quote:
Mooi dat je het precies uitgezocht hebtquote:Op donderdag 12 oktober 2017 21:20 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Hij zegt er trouwens wel iets over in De civitate Dei:
[..]
Ze moeten dus worden getuchtigd, maar er wordt niet gesproken van uitroeien. Elders lees ik dat Augustinus ook nadat hij zijn fiat had gegeven aan de vervolging van ketters altijd een tegenstander is gebleven van de doodstraf omdat deze inkeer onmogelijk maakte en omdat daarmee het bloed van de martelaren oneer werd aangedaan (Brown, via Brooks & Murphy,
Augustine and Modern Law, p. 467, op basis van Augustinus' brieven), en dat lijkt consistent met deze interpretatie.
Je weet dat de meeste protestantse groepen (Lutheranen, Anglicanen, Evangelicals en Calvinisten) de triniteitsleer eveneens aanhangen?quote:Op donderdag 12 oktober 2017 17:01 schreef Logic91 het volgende:
[..]
Precies. Wat veel mensen vergeten is dat de strikte monotheïstische visie deze religies vaak zo intolerant maakt jegens andersdenkenden (hoewel je je kunt afvragen of het katholicisme wel monotheïstisch is met de leer van de drie-eenheid).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |