Ja, maar daar is dus geen sprake van als de cliënt onderzoek weigert op aanraden van zijn advocaat.quote:Op vrijdag 13 oktober 2017 14:42 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Maar als een cliënt echt niet wil meewerken aan het onderzoek heb je als advocaat weinig keus.
Daar kom je toch niet achter. Gesprekken tussen advocaat en cliënt zijn vertrouwelijk.quote:Op vrijdag 13 oktober 2017 14:51 schreef Physsic het volgende:
[..]
Ja, maar daar is dus geen sprake van als de cliënt onderzoek weigert op aanraden van zijn advocaat.
Wat maakt het nou weer uit dat je daar niet achterkomt? 😅quote:Op vrijdag 13 oktober 2017 14:55 schreef k_man het volgende:
[..]
Daar kom je toch niet achter. Gesprekken tussen advocaat en cliënt zijn vertrouwelijk.
Jij had het over advocaten die hun cliënt aanraden om niet mee te werken. Dat weet je vaak dus echter niet.quote:Op vrijdag 13 oktober 2017 15:02 schreef Physsic het volgende:
Wat maakt het nou weer uit dat je daar niet achterkomt? 😅
Ferdi E.quote:
Waarom zou je dat moeten weten dan?quote:Op vrijdag 13 oktober 2017 15:39 schreef k_man het volgende:
[..]
Jij had het over advocaten die hun cliënt aanraden om niet mee te werken. Dat weet je vaak dus echter niet.
Nee, maar beveiliging van de samenleving is ook een factor in de strafoplegging. TBS is geen straf omdat degene een stoornis heeft die maakt dat je de daad niet aan hem toe kunt rekenen, en dus ook niet straffen. Nou is zowel bij straf als bij TBS die beveiliging van de samenleving wat op de achtergrond geraakt, maar is door een aantal recidivegevallen bij TBS die beveiliging weer meer op de voorgrond gekomen maar bij de straffen niet. Dat maakt het aantrekkelijk voor verdachten om niet mee te werken aan TBS. Dat kan natuurlijk best veranderen door degenen die niet meewerken aan TBS en dus behandeling voor de veiligheid zo lang mogelijk op te sluiten.quote:Op donderdag 12 oktober 2017 19:06 schreef fathank het volgende:
[..]
Je kan iemand niet dwingen mee te werken aan zn eigen veroordeling. En chantage door de wetgevende macht om je anders maar levenslang op te sluiten lijkt me een nogal onwenselijke situatie.
Huh? Ga je dat nou aan mij vragen? Je begint er zelf over, niet ik.quote:Op vrijdag 13 oktober 2017 15:50 schreef Physsic het volgende:
[..]
Waarom zou je dat moeten weten dan?
Wat is dan het verschil tussen tegenwoordig en de periode rond 2011? Want lid 3 van artikel 37 Sr bestaat al sinds 1993(?), bedoeld om te voorkomen dat een rechter geen TBS kan opleggen als een verdachte weigert mee te werken aan een onderzoek.quote:Op vrijdag 13 oktober 2017 15:45 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Ferdi E.
Verder prima post. Nog even ter aanvulling: in de wet is een en ander geregeld omtrent TBS. De wettelijke voorwaarden en inzichten voor het opleggen van TBS waren ten tijde van de veroordeling van Michael P. anders dan op dit moment. Juist op het punt van het niet willen meewerken aan een onderzoek naar ontoerekeningsvatbaarheid is iets gedaan. Je kunt alleen TBS krijgen als je geheel of gedeeltelijk ontoerekeningsvatbaar bent. Anders heeft TBS ook geen zin. De rechter moet dus overtuigd zijn dat iemand ontoerekeningsvatbaar is en daarvoor wordt een rapport van deskundigen, vaak uit meerdere disciplines gebruikt. De wet vereist zo een rapport.
Nu komt het pijnpunt: Toen Michael P. werd veroordeeld, werd zo een rapport niet gemaakt als de verdachte niet aan een onderzoek wilde meewerken. Daarom kon zonder medewerking van de verdachte geen ontoerekeningsvatbaarheid worden vastgesteld en dus geen TBS worden opgelegd. Tegenwoordig echter is men van mening dat ook aan de hand van observatie en het strafdossier vaak wel een oordeel kan worden geveld over iemands ontoerekeningsvatbaarheid. Tegenwoordig zie je ook meer TBS maatregelen die toch worden opgelegd als de verdachte niet meewerkt.
Wtf.quote:Op vrijdag 13 oktober 2017 15:57 schreef k_man het volgende:
[..]
Huh? Ga je dat nou aan mij vragen? Je begint er zelf over, niet ik.
Een select aantal gevangenissen en zedendeliquenten, die geen onderzoek wilden, veroordelen tot deze gevangenissen. Observatie door specialisten uiteraard. Cipiers mogen hun sleutelbos observeren, dat is al moeilijk genoeg.quote:Op vrijdag 13 oktober 2017 00:05 schreef k_man het volgende:
[..]
Observatie door wie? De cipiers? Of gaan we dan in elke gevangenis een peloton aan forensisch psychiaters inzetten?
dat ben je wel, je komt niet echt snugger overquote:Op vrijdag 13 oktober 2017 16:30 schreef Physsic het volgende:
[..]
Wtf.
Nee, ik ben daar niet zelf over begonnen.
quote:Op vrijdag 13 oktober 2017 14:51 schreef Physsic het volgende:
[..]
Ja, maar daar is dus geen sprake van als de cliënt onderzoek weigert op aanraden van zijn advocaat.
Daar zeg ik toch nog steeds niet dat ik kan, wil of moet weten wat er tussen advocaat en cliënt besproken is.quote:Op vrijdag 13 oktober 2017 18:58 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
dat ben je wel, je komt niet echt snugger over
[..]
Vijf jaar heeft men nodig om deze nieuwe wet erdoorheen te krijgenquote:Minister Blok: geen tbs voor weigeraars ongewenst
Het is onwenselijk dat rechters verdachten niet kunnen beoordelen op psychische stoornissen omdat deze weigeren mee te werken aan onderzoek. Dat antwoordt minister Blok van Veiligheid en Justitie op vragen van de Tweede Kamer over de zaak-Anne Faber.
"Daders krijgen daardoor niet de behandeling die ze vanuit het oogpunt van een veilige samenleving nodig hebben", zegt Blok.
Hij verwijst naar een wetsvoorstel dat rechters meer mogelijkheden geeft, dat ter behandeling in de Eerste Kamer ligt. Rechters kunnen daarmee vaker tot het oordeel komen dat een verdachte naast gevangenisstraf ook tbs moet krijgen.
De wet werd al op 18 december 2012 aangenomen door de Tweede Kamer maar staat pas voor 23 januari 2018 op de agenda van de Eerste Kamer.
Stoornis
De regeling in het wetsvoorstel maakt het mogelijk dat het Openbaar Ministerie medische gegevens over weigeraars uit het verleden mag opvragen bij bijvoorbeeld psychiaters, artsen en andere behandelaars.
Zo kan de rechter toch tot het oordeel komen dat de verdachte een stoornis heeft en tbs opleggen. Dat is in bepaalde gevallen overigens al mogelijk, bijvoorbeeld als er bij een eerdere veroordeling psychiatrisch onderzoek is gedaan.
Langer geobserveerd
Blok wijst ook op een proef in het Pieter Baan Centrum waarbij weigerende verdachten langer dan de nu toegestane zes weken worden geobserveerd, in de hoop dat ze dan - ongewild - meer van zichzelf laten zien.
Gisteren maakte Blok bekend dat de Inspectie Veiligheid en Justitie en de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd onderzoek gaan doen naar de situatie in de psychiatrische kliniek in Den Dolder, waar verdachte Michael P. mocht resocialiseren.
"Ik besef dat het leed voor de familie niet kan worden weggenomen. Niettemin hoop ik dat het strafrechtelijk onderzoek en het onderzoek van de inspecties antwoord zullen geven op de vele vragen die door een ieder worden gesteld", eindigt Blok zijn brief aan de Kamer.
Op die manier kan het inderdaad niet, maar dat neemt niet weg dat de huidige opzet wel degelijk vreemd is, of in ieder geval hoogst ongelukkig.quote:Op donderdag 12 oktober 2017 15:29 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Ik snap niet hoe je dat kunt veranderen. Als je geen diagnose kan stellen, waarom zou je dan wel kunnen zeggen dat iemand ziek is en daarvoor behandeling behoeft? Dat kan gewoon niet. Does not compute in mijn hoofd
Het verschil zit 'm er voorzover ik begrijp vooral in dat ook zonder lid 2 de rechter nog altijd van een externe deskundige advies nodig heeft om ervan overtuigd te zijn dat iemand TBS moet krijgen, en dat voorheen deskundigen meer geneigd waren te stellen dat zonder medewerking zo een advies moeilijk was te geven, terwijl men kennelijk steeds meer geneigd is te stellen dat je ook wel een rapport kan uitbrengen door louter observatie en procesdocumentatie. De wet forensische zorg moet er voor zorgen dat er ook zonder medewerking, en dus zonder lid 2, meer materiaal uit andere bronnen beschikbaar is op grond waarvan externe deskundigen een advies kunnen uitbrengen.quote:Op vrijdag 13 oktober 2017 16:17 schreef Physsic het volgende:
[..]
Wat is dan het verschil tussen tegenwoordig en de periode rond 2011? Want lid 3 van artikel 37 Sr bestaat al sinds 1993(?), bedoeld om te voorkomen dat een rechter geen TBS kan opleggen als een verdachte weigert mee te werken aan een onderzoek.
Dus iemand die onderzoek weigert krijgt TBS, dan blijkt in de kliniek dat hij geen stoornis heeft en dan mag hij weer de straat op?quote:Op vrijdag 13 oktober 2017 20:55 schreef littlemindy het volgende:
Waarom geen omkering v/d bewijslast in dit soort zaken?
Onderzoek en stoornis vastgesteld = TBS
Onderzoek weigeren = TBS
Onderzoek en geen stoornis vastgesteld = geen TBS
Toon zelf maar aan dat je het NIET nodig hebt.
Dat is toch het minste wat de maatschappij mag verwachten na zo'n daad.
Jij hebt kennelijk mijn eerdere post in dit topic niet gelezen. Wat jij voorstelt kan helemaal niet.quote:Op vrijdag 13 oktober 2017 20:55 schreef littlemindy het volgende:
Waarom geen omkering v/d bewijslast in dit soort zaken?
Onderzoek en stoornis vastgesteld = TBS
Onderzoek weigeren = TBS
Onderzoek en geen stoornis vastgesteld = geen TBS
Toon zelf maar aan dat je het NIET nodig hebt.
Dat is toch het minste wat de maatschappij mag verwachten na zo'n daad.
Waarom omkering bewijslast alleen voor zedenmisdrijven? Gewoon overal toch? Of toch niet? En waarom dan niet?quote:Op vrijdag 13 oktober 2017 20:55 schreef littlemindy het volgende:
Waarom geen omkering v/d bewijslast in dit soort zaken?
Onderzoek en stoornis vastgesteld = TBS
Onderzoek weigeren = TBS
Onderzoek en geen stoornis vastgesteld = geen TBS
Toon zelf maar aan dat je het NIET nodig hebt.
Dat is toch het minste wat de maatschappij mag verwachten na zo'n daad.
Ik denk eigenlijk dat "omkering van de bewijslast" hier een ongelukkige omschrijving is. Het betreft hier niet de schuldvraag.quote:Op zaterdag 14 oktober 2017 00:35 schreef Zith het volgende:
[..]
Waarom omkering bewijslast alleen voor zedenmisdrijven? Gewoon overal toch? Of toch niet? En waarom dan niet?
Geef jij je adres even door ?quote:Op donderdag 12 oktober 2017 18:15 schreef AnanYaw het volgende:
De geschiedenis staat bol van voorbeelden van politieke dissidenten die in psychiatrische inrichtingen worden gedumpt, maar één of andere leipo verkracht twee meisjes en half Nederland is alweer bereid elke wettelijke bescherming daartegen overboord te gooien.
Je laatste alinea is echt, met alle respect belachelijk.quote:Op zaterdag 14 oktober 2017 08:29 schreef Pandorado het volgende:
[..]
Ik denk eigenlijk dat "omkering van de bewijslast" hier een ongelukkige omschrijving is. Het betreft hier niet de schuldvraag.
Het gaat hier om de vraag wat de meest passende straf is en tbs is niet zwaarder dan gevangenisstraf; zo is het tenminste niet bedoeld.
In beginsel kun je met even veel recht zeggen dat bewezen moet zijn dat iemand wél toerekeningsvatbaar is voordat hij naar de reguliere gevangenis mag worden gestuurd. In dat geval ligt de bewijslast nog steeds bij de aanklager, maar het gevolg is dan wel dat personen van wie de toerekeningsvatbaarheid niet kan worden vastgesteld in tbs komen in plaats van in de gevangenis. Vraag is wel of dat wenselijk is, maar dat terzijde.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |