abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_174374080
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:45 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Als je die regelreving ter discussie stelt he,
Is "in staat tot het verkrachten en vermoorden van andere" dan geen diagnose genoeg zeg maar? Als de dader in kwestie dan niet meewerkt kunnen ze in TBS zelf door observatie en dergelijke toch de conclusie trekken wat er nou precies aan mankeert dat iemand tot dat in staat is?
Nee dat is niet diagnose genoeg. Spoort niet, niet helemaal normaal, gek, gestoord zijn geen diagnoses, dat zijn onderbuikgevoelens van het grote publiek. Het is zeer onwenselijk dat de rechterlijke macht daarop beslissingen neemt. Daarnaast zijn er genoeg mensen in staat tot het doden van anderen die niet geestelijk ziek zijn. (Kijk maar even in het leger...)
pi_174374122
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:49 schreef wcborstel het volgende:

[..]

Nee dat is niet diagnose genoeg. Spoort niet, niet helemaal normaal, gek, gestoord zijn geen diagnoses, dat zijn onderbuikgevoelens van het grote publiek. Het is zeer onwenselijk dat de rechterlijke macht daarop beslissingen neemt. Daarnaast zijn er genoeg mensen in staat tot het doden van anderen die niet geestelijk ziek zijn. (Kijk maar even in het leger...)
Dus iemand kan iemand verkrachten en vermoorden en alle draadjes goed verbonden hebben in zijn hoofd volgens jou?
Details in the fabric..
  donderdag 12 oktober 2017 @ 14:50:52 #28
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_174374124
Het kan natuurlijk ook stemmingmakerij zijn geweest in DWDD... maar die optie van een rechter die psychologisch onderzoek oplegt werd helemaal niet genoemd.. Zou dit dan toch niet veel gebeuren in de praktijk?
Bij tijd en wijle aanwezig...
pi_174374152
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:50 schreef greatgonzo het volgende:
Het kan natuurlijk ook stemmingmakerij zijn geweest in DWDD... maar die optie van een rechter die psychologisch onderzoek oplegt werd helemaal niet genoemd.. Zou dit dan toch niet veel gebeuren in de praktijk?
Je kan een psychologisch onderzoek niet opleggen. Als iemand zwijgt, zwijgt ie.
Details in the fabric..
pi_174374163
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:50 schreef Fripsel het volgende:
Dus iemand kan iemand verkrachten en vermoorden en alle draadjes goed verbonden hebben in zijn hoofd volgens jou?
Het gaat er niet om of dat volgens hem, volgens jou of volgens mij zo is. Het gaat erom of dat voor de wet zo is, want die wet moet de rechter gebruiken.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Ter info: op DM's wordt niet gereageerd.
Where's that confounded bridge?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_174374175
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:50 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Theoretisch gezien is dat denk ik best mogelijk ja. Maar ik ben geen psycholoog en dat is precies het punt waar het hier om gaat, de diagnose moet gesteld worden door iemand die dat wel kan.
pi_174374208
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:20 schreef greatgonzo het volgende:

[..]

twee meisjes verkrachten lijkt me niet normaal.. Maar geen stoornis aangetoond, omdat de verdachte niet meewerkte aan onderzoek... Daar zit hem de crux...
In dat geval moet je gewoon de maximale straf geven. Meer kun je niet doen. Je kan niet zomaar een diagnose zonder onderbouwing eraan hangen voor TBS.
  donderdag 12 oktober 2017 @ 14:56:28 #33
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_174374252
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:54 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

In dat geval moet je gewoon de maximale straf geven. Meer kun je niet doen. Je kan niet zomaar een diagnose zonder onderbouwing eraan hangen voor TBS.
maximale straf was meen ik 16 jaar... todat Moszkowicz ook uitspraken van een andere rechter vond..

quote:
Waarom plotseling die veel lagere straf? Het OM kwam in hoger beroep tot een andere conclusie dan in eerste aanleg. ,,Hoe ernstig de feiten in deze zaak ook waren,'' zegt Frans Zonneveld van het OM, ,,er zijn gevallen van moord en doodslag waarvoor lager is geist dan de vijftien jaar die bij de rechtbank is gevraagd. Dat bracht het OM er toe in hoger beroep negen jaar cel te eisen.''
Bij tijd en wijle aanwezig...
pi_174374279
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:54 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

Als iemand weigert mee te werken, waarom eigenlijk niet? Eigen keuze dan toch? Je zit daar omdat je iets fout gedaan hebt toch. Als het bewezen is dan he.
Details in the fabric..
pi_174374283
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:56 schreef greatgonzo het volgende:

[..]

maximale straf was meen ik 16 jaar... todat Moszkowicz ook uitspraken van een andere rechter vond..

[..]

Tja erg lastig he. Als in vergelijkbare omstandigheden anderen een lagere straf kregen, is het niet natuurlijk niet meer dan 'normaal' dat er vergeljkbaar wordt gestraft.

Je kan niet zomaar anders gaan toetsen...
pi_174374301
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:42 schreef greatgonzo het volgende:

[..]

ik haal alleen maar het item in DWDD en het AD aan. Verdachte wist dat hij een tijdstraf kon krijgen van (max?) 16 jaar. TBS blijkt in de praktijk soms levenslang voor sommige mensen.

De advocate in DWDD gaf trouwens aan dat zij dit ook zou adviseren aan haar clinten. De duur van de straf is in de gevangenis aanzienlijk korter dan TBS in sommige gevallen
Ah, ja, maar dat is logisch. TBS is echt voor maar heel weinig mensen levenslang. Als een gevangenisstraf in combinatie met TBS (met dwang) wordt opgelegd, dan is de gevangenisstraf doorgaans wel korter dan wanneer enkel een gevangenisstraf zou worden opgelegd.

Het klopt natuurlijk wat er gezegd wordt, maar het is m.i. wel een beetje kortzichtig. Kijk naar M.P.: hij heeft dan geen TBS gekregen, maar nog voor het ingaan van zijn VI pleegt hij mogelijk een delict waardoor hij weer het risico loopt langduring de gevangenis in te gaan. Het doel van de TBS-behandeling is om recidive te voorkomen. Het lijkt me dat je daar als dader zelf ook baat bij hebt.
pi_174374316
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:57 schreef Fripsel het volgende:
Als iemand weigert mee te werken, waarom eigenlijk niet? Eigen keuze dan toch? Je zit daar omdat je iets fout gedaan hebt toch. Als het bewezen is dan he.
Precies, als het bewezen is. Dus als er een vonnis ligt.
Het probleem is dat zo'n onderzoek moet gebeuren vrdat er een vonnis ligt.
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_174374380
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:50 schreef greatgonzo het volgende:
Ik denk dat de rechter in de meeste zaken over een enstig delict zal vragen om onderzoek, maar het is niet zo dat dat per definitie leidt tot TBS natuurlijk.
Zo is er ook bijvoorbeeld nog 'TBS met voorwaarden'.
pi_174374410
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:59 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Ook al is bewezen dat hij de dader is kun je neit zomaar er een diagnose aanhangen. Dat werkt ook contra-productief, want dan ga je iemand behandelen die niet behandeld hoeft/wil/kan worden.

Ook vind ik het zeer zorgwekkend dat er gewoon iemand TBS kan krijgen, zonder dat er een diagnose gemaakt kan worden. Dat kan ik principeel gewoon niet verdragen.

Het is gewoon een lastig gegeven. Feit is wel dat het TBS systeem in nederland over de gehele linie recidivisme reduceert. Dat is een goed iets, iedereen zomaar de maximale straf geven en dan helemaal niets doen is ook niet productief.

Helaas is geen enkel systeem waterdicht en kunnen zulke excessen gewoon voorkomen.

Ik ben blij dat wij een redelijk goed functionerend systeem hebben hiervoor. In de VS wordt veel zwaarder gestraft (meer uit wraak/genoegdoening) en we zien ook gewoon dat dat ook niet werkt.
pi_174374467
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:59 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Maar iemand weet zelf al wel of hij wel of niet schuldig is op het moment dat hij besluit mee te werken of niet.
Details in the fabric..
pi_174374473
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 15:03 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

Ook al is bewezen dat hij de dader is kun je neit zomaar er een diagnose aanhangen. Dat werkt ook contra-productief, want dan ga je iemand behandelen die niet behandeld hoeft/wil/kan worden.

Ook vind ik het zeer zorgwekkend dat er gewoon iemand TBS kan krijgen, zonder dat er een diagnose gemaakt kan worden. Dat kan ik principeel gewoon niet verdragen.

Het is gewoon een lastig gegeven. Feit is wel dat het TBS systeem in nederland over de gehele linie recidivisme reduceert. Dat is een goed iets, iedereen zomaar de maximale straf geven en dan helemaal niets doen is ook niet productief.

Helaas is geen enkel systeem waterdicht en kunnen zulke excessen gewoon voorkomen.

Ik ben blij dat wij een redelijk goed functionerend systeem hebben hiervoor. In de VS wordt veel zwaarder gestraft (meer uit wraak/genoegdoening) en we zien ook gewoon dat dat ook niet werkt.
Helemaal mee eens :)
pi_174374492
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 15:05 schreef Fripsel het volgende:
Maar iemand weet zelf al wel of hij wel of niet schuldig is op het moment dat hij besluit mee te werken of niet.
Dat is irrelevant.
pi_174374502
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 15:06 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Dat is irrelevant.
Vertel dan ook waarom het irrelevant is.
Details in the fabric..
pi_174374577
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 15:03 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

Ook al is bewezen dat hij de dader is kun je neit zomaar er een diagnose aanhangen.
Dat gebeurt dan toch ook niet?
quote:
Dat werkt ook contra-productief, want dan ga je iemand behandelen die niet behandeld hoeft/wil/kan worden.
Ik denk dat er veel mensen die TBS opgelegd krijgen niet zitten te wachten op een behandeling.
pi_174374579
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 15:06 schreef Fripsel het volgende:
Omdat voor een veroordeling iemand schuldig bewezen moet worden. En dat kan niet op grond van dat iemand zelf weet of hij al dan niet schuldig is.
pi_174374614
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 15:06 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Ten eerste, we gaan er vanuit dat zonder veroordeling iemand onschuldig is. Dat moeten we ook nooit veranderen. We kunnen alleen een eerlijk proces garanderen als we de lat ook zo hoog leggen bij de schuldigen.

Dus niet mee willen werken zou an sich vooraf geen effect mogen hebben.

Achteraf:
Je kan iemand schuldig verklaren aan een bepaald feit. Maar als je de oorzaak daarvan niet weet, hoe kun je dan in godsnmaam er TBS aanhangen om hem te behandelen?! Dan krijg je een magische diagnose en dat doet ook weer afbreuk aan je recht op een eerlijk proces. Want dit gaat gewoon misbruik tot gevolg hebben.

We hebben als uitgangspunt dat iedereen onschuldig totdat je een veroordeling krijgt. Het motto is: liever 10 schuldigen vrij dan 1 onschuldige in de cel. En ja, dat gaat leiden tot zulke situaties (soms).
En daarbij kun je dat prima doortrekken: iemand kun je pas TBS geven als hij een stoornis heeft. Kan die stoornis niet aangetoond worden (wat voor reden dan ook). Dan kan je geen TBS geven, klaar.
pi_174374826
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:20 schreef greatgonzo het volgende:

[..]

twee meisjes verkrachten lijkt me niet normaal.. Maar geen stoornis aangetoond, omdat de verdachte niet meewerkte aan onderzoek... Daar zit hem de crux...
Tuurlijk werkt die gestoorde mafkees niet mee. Daar heeft hij dan nog wel het intellect voor.

Wat ik niet snap in deze hele situatie (en vele anderen) is waarom mensen niet lijken te kunnen of willen accepteren dat sommige dingen kapot zijn, beyond repair. Er is helemaal niets wat je kunt doen met zo'n kerel. Behalve platspuiten en in een kamer met kussens aan de muur opbergen.

Waarom laat men zo iemand weer in een situatie belanden dat hij dit weer kon doen? Hij is een zwaar gestoord individu die niet kan leven in onze maatschappij. Na deze verkrachtingen zou het wel of niet meewerken niet eens meer een optie moeten zijn.
pi_174374938
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 15:20 schreef naiipajiiau het volgende:

[..]

Tuurlijk werkt die gestoorde mafkees niet mee. Daar heeft hij dan nog wel het intellect voor.

Wat ik niet snap in deze hele situatie (en vele anderen) is waarom mensen niet lijken te kunnen of willen accepteren dat sommige dingen kapot zijn, beyond repair. Er is helemaal niets wat je kunt doen met zo'n kerel. Behalve platspuiten en in een kamer met kussens aan de muur opbergen.

Waarom laat men zo iemand weer in een situatie belanden dat hij dit weer kon doen? Hij is een zwaar gestoord individu die niet kan leven in onze maatschappij. Na deze verkrachtingen zou het wel of niet meewerken niet eens meer een optie moeten zijn.
De straffen zijn gewoon bekend.. Je kan niet opeens levenslang geven als dat niet kan onder het huidige strafrecht. Daarvoor zou eerst een politieke discussie over moeten komen om eventueel de strafmaat in de wet aan te passen.

Maar je kan niet zomaar op 'gevoel 'iemand extra straf geven. Ik zie ook liever zulke personen niet vrij. Maar je moet niet van worst-case uitgaan, want dan pak je ook de mensen die te redden zijn. En zover wil ik gewoon niet gaan.
  donderdag 12 oktober 2017 @ 15:28:37 #49
416931 yats
(non) Average Joe
pi_174375033
Het juridische antwoord is simpel : een rechter kan alleen TBS opleggen als er een onhderbouwing is in de vorm van een psychologisch rapport. Als een verdachte onderzoek weigert is er dus geen rapport waarop de rechter zijn veroordeling kan baseren en zal er dus enkel een vrijheidsstraf volgen ipv een vrijheidsstraf plus TBS. En ja, dat is vreemd en onbegrijpelijk voor juridische leken en mijns inziens zeker aan verandering toe.
Many persons have a wrong idea of what constitutes true happiness. It is not attained through self-gratification but through fidelity to a worthy purpose.
[ Bericht 0% gewijzigd door yats op 11-11-2011 11:22 ]
pi_174375071
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 15:28 schreef yats het volgende:
Het juridische antwoord is simpel : een rechter kan alleen TBS opleggen als er een onhderbouwing is in de vorm van een psychologisch rapport. Als een verdachte onderzoek weigert is er dus geen rapport waarop de rechter zijn veroordeling kan baseren en zal er dus enkel een vrijheidsstraf volgen ipv een vrijheidsstraf plus TBS. En ja, dat is vreemd en onbegrijpelijk voor juridische leken en mijns inziens zeker aan verandering toe.
Ik snap niet hoe je dat kunt veranderen. Als je geen diagnose kan stellen, waarom zou je dan wel kunnen zeggen dat iemand ziek is en daarvoor behandeling behoeft? Dat kan gewoon niet. Does not compute in mijn hoofd ;)
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')