abonnement Unibet Coolblue
pi_174372940
Beetje afgeleid van het Anne Faber topic, open ik dit aparte topic. Ik vond de discussie in DWDD gisteren wel een interessante.

Aanleiding is deze uitspraak in het AD van de advocaat van de verdachte. Hij werkte bewust niet mee met een psychologisch onderzoek, omdat de rechters dan vaker een tijdstraf opleggen in plaats van TBS.

De discussie in DWDD ging erom: kan een rechter besluiten TBS op te leggen, als er geen stoornis is aangetoond bij psychiatrisch onderzoek.

Hoe denken jullie hierover?

Gevoelsmatig zeg ik ook: bescherm de maatschappij tegen deze gestoorde zielen, desnoods zonder aangetoonde stoornissen. Aan de andere kant: een rechter is niet opgeleid als psychiater, en hij gaat dan wel op die stoel zitten.
Bij tijd en wijle aanwezig...
pi_174373293
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:00 schreef greatgonzo het volgende:
Gevoelsmatig zeg ik ook: bescherm de maatschappij tegen deze gestoorde zielen, desnoods zonder aangetoonde stoornissen.
Als stoornissen niet zijn aangetoond, is zo'n man dan wel gestoord? Dat is de vraag natuurlijk.
Onschuldig totdat schuld bewezen is..
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_174373420
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:15 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Als stoornissen niet zijn aangetoond, is zo'n man dan wel gestoord? Dat is de vraag natuurlijk.
Onschuldig totdat schuld bewezen is..
twee meisjes verkrachten lijkt me niet normaal.. Maar geen stoornis aangetoond, omdat de verdachte niet meewerkte aan onderzoek... Daar zit hem de crux...
Bij tijd en wijle aanwezig...
pi_174373463
Maar sommige dingen, zoals serie moordenaars en iemand verkrachten en vermoorden kunnen we als maatschappij toch wel zo afkeuren dat daar geen psycholoog meer aan te pas hoeft te komen om de conclusie te trekken dat je dan niet helemaal lekker bent in je bovenkamer?
pi_174373493
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:20 schreef greatgonzo het volgende:
twee meisjes verkrachten lijkt me niet normaal.. Maar geen stoornis aangetoond, omdat de verdachte niet meewerkte aan onderzoek... Daar zit hem de crux...
Iedereen ziet dat die man gestoord is. De rechter ook. Alleen mag hij op basis daarvan geen TBS opleggen. Om dat te mogen doen, heeft de wetgever besloten dat de stoornis aangetoond moet worden.
Dus: wat iedereen vindt en wat de rechter juridisch mag doen zijn twee verschillende dingen.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_174373523
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:00 schreef greatgonzo het volgende:
Beetje afgeleid van het Anne Faber topic, open ik dit aparte topic. Ik vond de discussie in DWDD gisteren wel een interessante.

Aanleiding is deze uitspraak in het AD van de advocaat van de verdachte. Hij werkte bewust niet mee met een psychologisch onderzoek, omdat de rechters dan vaker een tijdstraf opleggen in plaats van TBS.

De discussie in DWDD ging erom: kan een rechter besluiten TBS op te leggen, als er geen stoornis is aangetoond bij psychiatrisch onderzoek.

Hoe denken jullie hierover?

Gevoelsmatig zeg ik ook: bescherm de maatschappij tegen deze gestoorde zielen, desnoods zonder aangetoonde stoornissen. Aan de andere kant: een rechter is niet opgeleid als psychiater, en hij gaat dan wel op die stoel zitten.
Als iemand beweert dat hij trots is op het verkrachten van twee meisjes, is ie dan niet gestoord?
pi_174373539
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:24 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Iedereen ziet dat die man gestoord is. De rechter ook. Alleen mag hij op basis daarvan geen TBS opleggen. Om dat te mogen doen, heeft de wetgever besloten dat de stoornis aangetoond moet worden.
Dus: wat iedereen vindt en wat de rechter juridisch mag doen zijn twee verschillende dingen.
Is hiervoor gekozen om mildere gevallen te beschermen?
pi_174373594
gevoelsmatig?

gevoelsmatig moet je geen wettelijke beslissing nemen.

Logica is het sleutelwoord. Als de roverheid iedereen Ter Beschikking van de Staat kan stellen zonder dat daar een aangetoonde diagnose aan vooraf gaat, en jouw gevoel zegt dat dat een goed idee is, dan heb ik niet zo heel veel vertrouwen in jouw emotionele intelligentie, verder.
pi_174373637
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:26 schreef Fripsel het volgende:
Is hiervoor gekozen om mildere gevallen te beschermen?
Ik heb geen idee. Zit er dik in.
Ik vind ook dat deze man lekker lang mag gaan nadenken over zijn daden, maar juridisch zijn er kennelijk niet veel mogelijkheden. Moet de wet dan aangepast worden? Ik denk dat je daar erg mee moet oppassen. Want waar trek je de grens van tot waar iemand niet "automatisch" een stoornis toegewezen krijgt en vanaf wanneer wel (en welke is dat dan?)?
Trouwens, TBS is ook niet zaligmakend.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  donderdag 12 oktober 2017 @ 14:32:23 #10
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_174373651
quote:
6s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:29 schreef Salvad0R het volgende:
gevoelsmatig?

gevoelsmatig moet je geen wettelijke beslissing nemen.

Logica is het sleutelwoord. Als de roverheid iedereen Ter Beschikking van de Staat kan stellen zonder dat daar een aangetoonde diagnose aan vooraf gaat, en jouw gevoel zegt dat dat een goed idee is, dan heb ik niet zo heel veel vertrouwen in jouw emotionele intelligentie, verder.
Een stoornis is natuurlijk ook maar net wat wij als maatschappij als gestoord gedrag vinden.. dat heeft ook niets met logica te maken.

want wie bepaald wat een aangetoonde diagnose is? Ook maar degenen die de stoornis kwalificeren
Bij tijd en wijle aanwezig...
pi_174373688
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:32 schreef greatgonzo het volgende:

[..]

Een stoornis is natuurlijk ook maar net wat wij als maatschappij als gestoord gedrag vinden.. dat heeft ook niets met logica te maken.
Jep, ik vind het hele TBS ook een middeleeuws gegeven, symptoombestrijding, maarja. Dat terzijde. Om het nou nog meer middeleeuws te maken is degradatie ipv vooruitgang van een samenleving.
pi_174373698
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:32 schreef greatgonzo het volgende:
Een stoornis is natuurlijk ook maar net wat wij als maatschappij als gestoord gedrag vinden.. dat heeft ook niets met logica te maken.
Ja, zo kan je alle wetten onderuit halen. "Ach agent, de wet zegt wel dat 200 rijden in een 50 km/u zone niet mag, maar die wet is ook maar wat de maatschappij vindt dat onacceptabel is".
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_174373711
"It's no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."
pi_174373715
Ik denk dat het heel goed is dat de rechter niet op de stoel van de psycholoog/psychiater mag gaan zitten. (Schoenmaker leest principe) Ik denk alleen dat het een betere vraag is of het wenselijk is dat iemand kan weigeren om mee te werken aan een psychologisch onderzoek om zo onder TBS uit te komen. Is het niet beter om iemand verplicht te laten onderzoeken, als er aantoonbaar aanleiding toe is, zodat er een betere straf opgelegd kan worden.
pi_174373740
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:35 schreef wcborstel het volgende:
Is het niet beter om iemand verplicht te laten onderzoeken, als er aantoonbaar aanleiding toe is, zodat er een betere straf opgelegd kan worden.
En hoe wil je iemand verplichten mee te werken?
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_174373796
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:36 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

En hoe wil je iemand verplichten mee te werken?
Onder observatie plaatsen om mee te beginnen.
pi_174373805
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:00 schreef greatgonzo het volgende:

Hij werkte bewust niet mee met een psychologisch onderzoek, omdat de rechters dan vaker een tijdstraf opleggen in plaats van TBS.
Die zin snap ik niet.

Zijn handlanger van de overvallen en berovingen wilde trouwens ook absoluut geen TBS en heeft daarom in eerste aanleg ook niet meegewerkt aan onderzoek. Hij kreeg toen 10 jaar gevangenisstraf. In hoger beroep heeft hij zich toch laten overhalen mee te werken aan een onderzoek, waarbij het e.e.a. werd vastgesteld. De rechter heeft toen ook geen TBS (met dwang) opgelegd, maar wel een lagere gevangenisstraf van 7 jaar en klinische behandeling:
quote:
De door het hof op te leggen straf zal er in beginsel op neerkomen dat verdachte binnen afzienbare tijd in detentie zal kunnen aanvangen met een in de in deze zaak opgemaakte gedragskundige rapportages geadviseerde klinische behandeling en dat hij onder voorwaarden op zijn 28ste weer op vrije voeten zou kunnen komen. Het is voor verdachte (en de samenleving) te hopen dat hij in de daarop volgende periode in het kader van de voorwaardelijke invrijheidstelling alle mogelijkheden aangrijpt om (verder) aan zijn (verslavings)problematiek te werken en om zodoende opnieuw een volwaardige plaats in de samenleving te verwerven.
  donderdag 12 oktober 2017 @ 14:39:46 #18
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_174373813
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:36 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

En hoe wil je iemand verplichten mee te werken?
Dat zal wel niet lukken, maar ik kan me ook niet voorstellen dat iemand 8 weken (of hoelang zo'n onderzoek ook duurt), stil in een hoekje blijft staan.

Mocht dat wel het geval zijn, dan zegt dit ook wel iets over de sociale interactie van iemand, en dus over een bepaalde stoornis.
Bij tijd en wijle aanwezig...
pi_174373851
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:39 schreef wcborstel het volgende:

[..]

Onder observatie plaatsen om mee te beginnen.
En als die persoon zich dan normaal gedraagt? Een beetje psychopaat kan dat best een tijdlang volhouden.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  donderdag 12 oktober 2017 @ 14:42:46 #20
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_174373892
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:39 schreef Physsic het volgende:

[..]

Die zin snap ik niet.

Zijn handlanger van de overvallen en berovingen wilde trouwens ook absoluut geen TBS en heeft daarom in eerste aanleg ook niet meegewerkt aan onderzoek. Hij kreeg toen 10 jaar gevangenisstraf. In hoger beroep heeft hij zich toch laten overhalen mee te werken aan een onderzoek, waarbij het e.e.a. werd vastgesteld. De rechter heeft toen ook geen TBS (met dwang) opgelegd, maar wel een lagere gevangenisstraf van 7 jaar en klinische behandeling:

[..]

ik haal alleen maar het item in DWDD en het AD aan. Verdachte wist dat hij een tijdstraf kon krijgen van (max?) 16 jaar. TBS blijkt in de praktijk soms levenslang voor sommige mensen.

De advocate in DWDD gaf trouwens aan dat zij dit ook zou adviseren aan haar cliënten. De duur van de straf is in de gevangenis aanzienlijk korter dan TBS in sommige gevallen
Bij tijd en wijle aanwezig...
pi_174373938
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:41 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

En als die persoon zich dan normaal gedraagt? Een beetje psychopaat kan dat best een tijdlang volhouden.
Als ze wel vrijwillig meerwerken kunnen ze dat ook doen. Het systeem is nooit waterdicht. Maar het blijft een betere vraag dan de vraag of rechters dan maar een diagnose uit hun hoge hoed moeten kunnen toveren, als de verdachte niet meewerkt.
pi_174373974
quote:
6s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:29 schreef Salvad0R het volgende:
gevoelsmatig?

gevoelsmatig moet je geen wettelijke beslissing nemen.

Logica is het sleutelwoord. Als de roverheid iedereen Ter Beschikking van de Staat kan stellen zonder dat daar een aangetoonde diagnose aan vooraf gaat, en jouw gevoel zegt dat dat een goed idee is, dan heb ik niet zo heel veel vertrouwen in jouw emotionele intelligentie, verder.
Als je die regelreving ter discussie stelt he,
Is "in staat tot het verkrachten en vermoorden van andere" dan geen diagnose genoeg zeg maar? Als de dader in kwestie dan niet meewerkt kunnen ze in TBS zelf door observatie en dergelijke toch de conclusie trekken wat er nou precies aan mankeert dat iemand tot dat in staat is?
pi_174373986
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:44 schreef wcborstel het volgende:
Als ze wel vrijwillig meerwerken kunnen ze dat ook doen. Het systeem is nooit waterdicht. Maar het blijft een betere vraag dan de vraag of rechters dan maar een diagnose uit hun hoge hoed moeten kunnen toveren, als de verdachte niet meewerkt.
Dat ben ik met je eens.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_174374016
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:45 schreef Fripsel het volgende:
Als je die regelreving ter discussie stelt he,
Is "in staat tot het verkrachten en vermoorden van andere" dan geen diagnose genoeg zeg maar? Als de dader in kwestie dan niet meewerkt kunnen ze in TBS zelf door observatie en dergelijke toch de conclusie trekken wat er nou precies aan mankeert dat iemand tot dat in staat is?
Ik denk dat 95% van de mensen "in staat is tot vermoorden van anderen" onder de "juiste" omstandigheden.
Verder is iemand in dat stadium nog geen dader, maar nog steeds een verdachte.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_174374059
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:47 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Ik denk dat 95% van de mensen "in staat is tot vermoorden van anderen" onder de "juiste" omstandigheden.
Daarom heb ik het ook over gevallen van een combinatie van verkrachting en moord, of serie moordenaars bijvoorbeeld. Mensen die een heel ziek plan uitgewerkt hebben en uitvoeren.

Maar de rechter heeft die vrijheid dus wel al nu toch? Als ik het goed begreep in het begin? Dan hoeft hij die diagnose daarvoor dus eigenlijk niet uit zijn hoed te toveren op het moment dat hij iemand die onderzoek weigert toch tbs geeft? In sommige gevallen is het toch gewoon duidelijk?
pi_174374080
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:45 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Als je die regelreving ter discussie stelt he,
Is "in staat tot het verkrachten en vermoorden van andere" dan geen diagnose genoeg zeg maar? Als de dader in kwestie dan niet meewerkt kunnen ze in TBS zelf door observatie en dergelijke toch de conclusie trekken wat er nou precies aan mankeert dat iemand tot dat in staat is?
Nee dat is niet diagnose genoeg. Spoort niet, niet helemaal normaal, gek, gestoord zijn geen diagnoses, dat zijn onderbuikgevoelens van het grote publiek. Het is zeer onwenselijk dat de rechterlijke macht daarop beslissingen neemt. Daarnaast zijn er genoeg mensen in staat tot het doden van anderen die niet geestelijk ziek zijn. (Kijk maar even in het leger...)
pi_174374122
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:49 schreef wcborstel het volgende:

[..]

Nee dat is niet diagnose genoeg. Spoort niet, niet helemaal normaal, gek, gestoord zijn geen diagnoses, dat zijn onderbuikgevoelens van het grote publiek. Het is zeer onwenselijk dat de rechterlijke macht daarop beslissingen neemt. Daarnaast zijn er genoeg mensen in staat tot het doden van anderen die niet geestelijk ziek zijn. (Kijk maar even in het leger...)
Dus iemand kan iemand verkrachten en vermoorden en alle draadjes goed verbonden hebben in zijn hoofd volgens jou?
  donderdag 12 oktober 2017 @ 14:50:52 #28
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_174374124
Het kan natuurlijk ook stemmingmakerij zijn geweest in DWDD... maar die optie van een rechter die psychologisch onderzoek oplegt werd helemaal niet genoemd.. Zou dit dan toch niet veel gebeuren in de praktijk?
Bij tijd en wijle aanwezig...
pi_174374152
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:50 schreef greatgonzo het volgende:
Het kan natuurlijk ook stemmingmakerij zijn geweest in DWDD... maar die optie van een rechter die psychologisch onderzoek oplegt werd helemaal niet genoemd.. Zou dit dan toch niet veel gebeuren in de praktijk?
Je kan een psychologisch onderzoek niet opleggen. Als iemand zwijgt, zwijgt ie.
pi_174374163
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:50 schreef Fripsel het volgende:
Dus iemand kan iemand verkrachten en vermoorden en alle draadjes goed verbonden hebben in zijn hoofd volgens jou?
Het gaat er niet om of dat volgens hem, volgens jou of volgens mij zo is. Het gaat erom of dat voor de wet zo is, want die wet moet de rechter gebruiken.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_174374175
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:50 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Dus iemand kan iemand verkrachten en vermoorden en alle draadjes goed verbonden hebben in zijn hoofd volgens jou?
Theoretisch gezien is dat denk ik best mogelijk ja. Maar ik ben geen psycholoog en dat is precies het punt waar het hier om gaat, de diagnose moet gesteld worden door iemand die dat wel kan.
  donderdag 12 oktober 2017 @ 14:56:28 #32
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_174374252
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:54 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

In dat geval moet je gewoon de maximale straf geven. Meer kun je niet doen. Je kan niet zomaar een diagnose zonder onderbouwing eraan hangen voor TBS.
maximale straf was meen ik 16 jaar... todat Moszkowicz ook uitspraken van een andere rechter vond..

quote:
Waarom plotseling die veel lagere straf? Het OM kwam in hoger beroep tot een andere conclusie dan in eerste aanleg. ,,Hoe ernstig de feiten in deze zaak ook waren,'' zegt Frans Zonneveld van het OM, ,,er zijn gevallen van moord en doodslag waarvoor lager is geëist dan de vijftien jaar die bij de rechtbank is gevraagd. Dat bracht het OM er toe in hoger beroep negen jaar cel te eisen.''
Bij tijd en wijle aanwezig...
pi_174374279
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:54 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

In dat geval moet je gewoon de maximale straf geven. Meer kun je niet doen. Je kan niet zomaar een diagnose zonder onderbouwing eraan hangen voor TBS.
Als iemand weigert mee te werken, waarom eigenlijk niet? Eigen keuze dan toch? Je zit daar omdat je iets fout gedaan hebt toch. Als het bewezen is dan he.
pi_174374301
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:42 schreef greatgonzo het volgende:

[..]

ik haal alleen maar het item in DWDD en het AD aan. Verdachte wist dat hij een tijdstraf kon krijgen van (max?) 16 jaar. TBS blijkt in de praktijk soms levenslang voor sommige mensen.

De advocate in DWDD gaf trouwens aan dat zij dit ook zou adviseren aan haar cliënten. De duur van de straf is in de gevangenis aanzienlijk korter dan TBS in sommige gevallen
Ah, ja, maar dat is logisch. TBS is echt voor maar heel weinig mensen levenslang. Als een gevangenisstraf in combinatie met TBS (met dwang) wordt opgelegd, dan is de gevangenisstraf doorgaans wel korter dan wanneer enkel een gevangenisstraf zou worden opgelegd.

Het klopt natuurlijk wat er gezegd wordt, maar het is m.i. wel een beetje kortzichtig. Kijk naar M.P.: hij heeft dan geen TBS gekregen, maar nog voor het ingaan van zijn VI pleegt hij mogelijk een delict waardoor hij weer het risico loopt langduring de gevangenis in te gaan. Het doel van de TBS-behandeling is om recidive te voorkomen. Het lijkt me dat je daar als dader zelf ook baat bij hebt.
pi_174374316
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:57 schreef Fripsel het volgende:
Als iemand weigert mee te werken, waarom eigenlijk niet? Eigen keuze dan toch? Je zit daar omdat je iets fout gedaan hebt toch. Als het bewezen is dan he.
Precies, als het bewezen is. Dus als er een vonnis ligt.
Het probleem is dat zo'n onderzoek moet gebeuren vóórdat er een vonnis ligt.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_174374380
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:50 schreef greatgonzo het volgende:
Het kan natuurlijk ook stemmingmakerij zijn geweest in DWDD... maar die optie van een rechter die psychologisch onderzoek oplegt werd helemaal niet genoemd.. Zou dit dan toch niet veel gebeuren in de praktijk?
Ik denk dat de rechter in de meeste zaken over een enstig delict zal vragen om onderzoek, maar het is niet zo dat dat per definitie leidt tot TBS natuurlijk.
Zo is er ook bijvoorbeeld nog 'TBS met voorwaarden'.
pi_174374467
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:59 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Precies, als het bewezen is. Dus als er een vonnis ligt.
Het probleem is dat zo'n onderzoek moet gebeuren vóórdat er een vonnis ligt.
Maar iemand weet zelf al wel of hij wel of niet schuldig is op het moment dat hij besluit mee te werken of niet.
pi_174374473
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 15:03 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

Ook al is bewezen dat hij de dader is kun je neit zomaar er een diagnose aanhangen. Dat werkt ook contra-productief, want dan ga je iemand behandelen die niet behandeld hoeft/wil/kan worden.

Ook vind ik het zeer zorgwekkend dat er gewoon iemand TBS kan krijgen, zonder dat er een diagnose gemaakt kan worden. Dat kan ik principeel gewoon niet verdragen.

Het is gewoon een lastig gegeven. Feit is wel dat het TBS systeem in nederland over de gehele linie recidivisme reduceert. Dat is een goed iets, iedereen zomaar de maximale straf geven en dan helemaal niets doen is ook niet productief.

Helaas is geen enkel systeem waterdicht en kunnen zulke excessen gewoon voorkomen.

Ik ben blij dat wij een redelijk goed functionerend systeem hebben hiervoor. In de VS wordt veel zwaarder gestraft (meer uit wraak/genoegdoening) en we zien ook gewoon dat dat ook niet werkt.
Helemaal mee eens :)
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_174374492
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 15:05 schreef Fripsel het volgende:
Maar iemand weet zelf al wel of hij wel of niet schuldig is op het moment dat hij besluit mee te werken of niet.
Dat is irrelevant.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_174374502
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 15:06 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Dat is irrelevant.
Vertel dan ook waarom het irrelevant is.
pi_174374577
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 15:03 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

Ook al is bewezen dat hij de dader is kun je neit zomaar er een diagnose aanhangen.
Dat gebeurt dan toch ook niet?
quote:
Dat werkt ook contra-productief, want dan ga je iemand behandelen die niet behandeld hoeft/wil/kan worden.
Ik denk dat er veel mensen die TBS opgelegd krijgen niet zitten te wachten op een behandeling.
pi_174374579
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 15:06 schreef Fripsel het volgende:
Vertel dan ook waarom het irrelevant is.
Omdat voor een veroordeling iemand schuldig bewezen moet worden. En dat kan niet op grond van dat iemand zelf weet of hij al dan niet schuldig is.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_174374826
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:20 schreef greatgonzo het volgende:

[..]

twee meisjes verkrachten lijkt me niet normaal.. Maar geen stoornis aangetoond, omdat de verdachte niet meewerkte aan onderzoek... Daar zit hem de crux...
Tuurlijk werkt die gestoorde mafkees niet mee. Daar heeft hij dan nog wel het intellect voor.

Wat ik niet snap in deze hele situatie (en vele anderen) is waarom mensen niet lijken te kunnen of willen accepteren dat sommige dingen kapot zijn, beyond repair. Er is helemaal niets wat je kunt doen met zo'n kerel. Behalve platspuiten en in een kamer met kussens aan de muur opbergen.

Waarom laat men zo iemand weer in een situatie belanden dat hij dit weer kon doen? Hij is een zwaar gestoord individu die niet kan leven in onze maatschappij. Na deze verkrachtingen zou het wel of niet meewerken niet eens meer een optie moeten zijn.
  donderdag 12 oktober 2017 @ 15:28:37 #44
416931 yats
(non) Average Joe
pi_174375033
Het juridische antwoord is simpel : een rechter kan alleen TBS opleggen als er een onhderbouwing is in de vorm van een psychologisch rapport. Als een verdachte onderzoek weigert is er dus geen rapport waarop de rechter zijn veroordeling kan baseren en zal er dus enkel een vrijheidsstraf volgen ipv een vrijheidsstraf plus TBS. En ja, dat is vreemd en onbegrijpelijk voor juridische leken en mijns inziens zeker aan verandering toe.
Many persons have a wrong idea of what constitutes true happiness. It is not attained through self-gratification but through fidelity to a worthy purpose.
[ Bericht 0% gewijzigd door yats op 11-11-2011 11:22 ]
pi_174377337
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 15:28 schreef yats het volgende:
Het juridische antwoord is simpel : een rechter kan alleen TBS opleggen als er een onhderbouwing is in de vorm van een psychologisch rapport. Als een verdachte onderzoek weigert is er dus geen rapport waarop de rechter zijn veroordeling kan baseren en zal er dus enkel een vrijheidsstraf volgen ipv een vrijheidsstraf plus TBS. En ja, dat is vreemd en onbegrijpelijk voor juridische leken en mijns inziens zeker aan verandering toe.
Tenzij de rechter het geluk heeft dat er jaren eerder wel iets van een rapport is opgemaakt.
pi_174377553
IBS kan dan weer wel met verdenking stoornis en gevaar. Dat is wel krom.
  donderdag 12 oktober 2017 @ 18:05:54 #47
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_174378284
Je bent niet verplicht mee te werken aan je eigen veroordeling. Zo zit onze rechtstaat nou eenmaal in elkaar. Ga je voor bepaalde gevallen een uitzondering maken kom je al heel gauw op een glijdende schaal.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_174378614
quote:
6s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:29 schreef Salvad0R het volgende:
gevoelsmatig?

gevoelsmatig moet je geen wettelijke beslissing nemen.

Logica is het sleutelwoord. Als de roverheid iedereen Ter Beschikking van de Staat kan stellen zonder dat daar een aangetoonde diagnose aan vooraf gaat, en jouw gevoel zegt dat dat een goed idee is, dan heb ik niet zo heel veel vertrouwen in jouw emotionele intelligentie, verder.
QFT

De geschiedenis staat bol van voorbeelden van politieke dissidenten die in psychiatrische inrichtingen worden gedumpt, maar één of andere leipo verkracht twee meisjes en half Nederland is alweer bereid elke wettelijke bescherming daartegen overboord te gooien. :N
pi_174379463
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 18:15 schreef AnanYaw het volgende:

[..]

QFT

De geschiedenis staat bol van voorbeelden van politieke dissidenten die in psychiatrische inrichtingen worden gedumpt, maar één of andere leipo verkracht twee meisjes en half Nederland is alweer bereid elke wettelijke bescherming daartegen overboord te gooien. :N
Ja de meeste mensen moet je ver weg houden van elke vorm van macht, het zijn retards grotendeels.
pi_174379675
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:39 schreef greatgonzo het volgende:

[..]

Dat zal wel niet lukken, maar ik kan me ook niet voorstellen dat iemand 8 weken (of hoelang zo'n onderzoek ook duurt), stil in een hoekje blijft staan.

Mocht dat wel het geval zijn, dan zegt dit ook wel iets over de sociale interactie van iemand, en dus over een bepaalde stoornis.
hoe wil je iemand dan vervolgens dwingen tot behandeling? Dat is namelijk de bedoeling van TBS.
Iemand met psychische stoornis behandelen zodat hij weer terug in maatschappij kan. Dan moet patiënt/gevangene meewerken en oplossing willen.
Als die dat niet wil is levenslange gevangenisstraf betere oplossing
  donderdag 12 oktober 2017 @ 19:06:04 #51
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_174379805
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 19:00 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

hoe wil je iemand dan vervolgens dwingen tot behandeling? Dat is namelijk de bedoeling van TBS.
Iemand met psychische stoornis behandelen zodat hij weer terug in maatschappij kan. Dan moet patiënt/gevangene meewerken en oplossing willen.
Als die dat niet wil is levenslange gevangenisstraf betere oplossing
Je kan iemand niet dwingen mee te werken aan zn eigen veroordeling. En chantage door de wetgevende macht om je anders maar levenslang op te sluiten lijkt me een nogal onwenselijke situatie.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_174379915
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 19:06 schreef fathank het volgende:

[..]

Je kan iemand niet dwingen mee te werken aan zn eigen veroordeling. En chantage door de wetgevende macht om je anders maar levenslang op te sluiten lijkt me een nogal onwenselijke situatie.
je kan iemand ook niet dwingen tot meewerken aan een behandeling.
pi_174380089
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 19:00 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

hoe wil je iemand dan vervolgens dwingen tot behandeling? Dat is namelijk de bedoeling van TBS.
Iemand met psychische stoornis behandelen zodat hij weer terug in maatschappij kan. Dan moet patiënt/gevangene meewerken en oplossing willen.
Als die dat niet wil is levenslange gevangenisstraf betere oplossing
Denk je dat elke veroordeelde die TBS opgelegd krijgt zit te wachten op de behandeling?
pi_174380122
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 19:18 schreef Physsic het volgende:

[..]

Denk je dat elke veroordeelde die TBS opgelegd krijgt zit te wachten op de behandeling?
niet elke nee.
pi_174380457
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 19:18 schreef Physsic het volgende:

[..]

Denk je dat elke veroordeelde die TBS opgelegd krijgt zit te wachten op de behandeling?
Dan kan TBS met dwangverpleging opgelegd worden. Naast de verpleging is er ook behandeling, maar die is, ook met dwangverpleging, niet verplicht. Maar als de gestrafte niet meewerkt aan de behandeling, dan zal de TBS steeds verlengd worden.

Vanmiddag was er op NPO 1 een advocaat die vertelde, dat hij zijn clienten regelmatig aanraadt om aan TBS mee te werken. Want hij vond behandeling vaak succesvol, plus dat je naderhand ook begeleiding kan krijgen. Veel clienten die geen TBS willen, zag hij vaak recidiveren, opnieuw gevangenisstraf,waardoor per saldo de tijd in gevangenschap veel hoger lag dan wanneer ze in eerste instantie TBS hadden geaccepteerd.
pi_174380656
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 17:37 schreef MevrouwPuff het volgende:
IBS kan dan weer wel met verdenking stoornis en gevaar. Dat is wel krom.
Klopt, en gedwongen behandeling ook !
Op het moment dat je een zwaar misdrijf begaan heb lijk je opeens veel meer rechten te hebben.
pi_174380904
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 19:19 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

niet elke nee.
Toch is ook in die gevallen TBS nuttig, want zolang ze onvoldoende meerwerken, zal TBS over algemeen verlengd blijven worden.
pi_174381238
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 15:29 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

Ik snap niet hoe je dat kunt veranderen. Als je geen diagnose kan stellen, waarom zou je dan wel kunnen zeggen dat iemand ziek is en daarvoor behandeling behoeft? Dat kan gewoon niet. Does not compute in mijn hoofd ;)
Je kunt ook stellen dat gezonde mensen per definitie niet moorden of verkrachten en het begaan van deze daden dus duidt op een stoornis.
Die moet dan gedurende de TBS verder gediagnosticeerd en behandeld moet worden.
Dan blijft de patient/dader in TBS tot is vastgesteld dat hij genezen is en kan hij daar niet onder uit komen door te zeggen dat hij het gewoon uit slechtheid heeft gedaan.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_174381746
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 19:32 schreef watisernouweer het volgende:

[..]

Dan kan TBS met dwangverpleging opgelegd worden. Naast de verpleging is er ook behandeling, maar die is, ook met dwangverpleging, niet verplicht. Maar als de gestrafte niet meewerkt aan de behandeling, dan zal de TBS steeds verlengd worden.

Vanmiddag was er op NPO 1 een advocaat die vertelde, dat hij zijn clienten regelmatig aanraadt om aan TBS mee te werken. Want hij vond behandeling vaak succesvol, plus dat je naderhand ook begeleiding kan krijgen. Veel clienten die geen TBS willen, zag hij vaak recidiveren, opnieuw gevangenisstraf,waardoor per saldo de tijd in gevangenschap veel hoger lag dan wanneer ze in eerste instantie TBS hadden geaccepteerd.
Maar ja, als de personen in kwestie zo'n bijster goede vooruitziende blik zouden hebben waren ze waarschijnlijk überhaupt niet in de situatie terecht gekomen waarbij het wel of niet TBS accepteren een punt van discussie zou worden.
  donderdag 12 oktober 2017 @ 20:20:17 #60
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_174381820
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 19:40 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Klopt, en gedwongen behandeling ook !
Op het moment dat je een zwaar misdrijf begaan heb lijk je opeens veel meer rechten te hebben.
Veel meer rechten dan wie?
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  donderdag 12 oktober 2017 @ 20:23:01 #61
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_174381899
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 20:00 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Je kunt ook stellen dat gezonde mensen per definitie niet moorden of verkrachten en het begaan van deze daden dus duidt op een stoornis.
Die moet dan gedurende de TBS verder gediagnosticeerd en behandeld moet worden.
Dan blijft de patient/dader in TBS tot is vastgesteld dat hij genezen is en kan hij daar niet onder uit komen door te zeggen dat hij het gewoon uit slechtheid heeft gedaan.
Dat zou kunnen, gelukkig werkt onze rechtstaat niet op die manier. Nu gaat het over moorden, en over 5 jaar gaat het om politieke tegenstanders die zonder proces ergens in een kooitje komen te zitten 'omdat ze een gevaar voor de maatschappij zijn'.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_174381905
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 20:20 schreef fathank het volgende:

[..]

Veel meer rechten dan wie?
Dan een "normale" psychiatrisch patient.
pi_174382012
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 18:15 schreef AnanYaw het volgende:

[..]

QFT

De geschiedenis staat bol van voorbeelden van politieke dissidenten die in psychiatrische inrichtingen worden gedumpt, maar één of andere leipo verkracht twee meisjes en half Nederland is alweer bereid elke wettelijke bescherming daartegen overboord te gooien. :N
Of klokkenluiders ( bijv. Fred Spijkers) worden psychiatrisch onderzocht en dan als paranoide en schizofreen omschreven..... . Dus kan ik het me enigszins voorstellen dat niet iedereen happig is op een onderzoek.
Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)
pi_174382116
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 20:23 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Dan een "normale" psychiatrisch patient.
Bedoel je IBS en RM?
Daar weet ik niet zoveel van. Vind jij dat je daar als patient weinig rechten hebt?
pi_174382132
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 20:23 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Dan een "normale" psychiatrisch patient.
Ik denk dat dat het verschil is tussen acute en niet-acute psychiatrie. Bv die man uit Vlaardingen in 2005 had ook een IBS kunnen krijgen voordat ie z’n moeder had gevild, gewoon omdat ie knetterpsychotisch was. Bij mensen met een persoonlijkheidsstoornis bv is er wel psychiatrie, maar geen duidelijk ‘toestandsbeeld’. Zo iemand hebben ze liever ook niet in de kliniek, omdat de patient vaak niet beter wordt van opname.
pi_174385526
Vreemde uitspraken van sommigen in dit topic. Het gaat niet (alleen) om het vaststellen of iemand al dan niet gestoord is. Het gaat er ook om wat voor stoornis dat dan is en in hoeverre die stoornis ervoor zorgt dat iemand ontoerekeningsvatbaar is (of was ten tijde van de misdaad).

Sommige users hier lijken te denken dat je hetzij gevangenisstraf, hetzij tbs krijgt. Maar er zijn maar zeer weinig mensen die alleen tbs krijgen. In de meeste gevallen is het een combinatie van gevangenisstraf, bijv 9 jaar plus tbs. Dan zit je dus eerst 6 jaar (tweederde van 9) in de gevangenis, waarna je verhuist naar de tbs-kliniek.

Mensen die alleen tbs krijgen - dus zonder gevangenisstraf - zijn mensen die volledig ontoerekeningsvatbaar zijn. Dus die werkelijk geen flauw besef hebben van hetgeen ze gedaan hebben. Als mensen zodanig gestoord zijn dat ze geen enkel benul hebben van goed of kwaad, of wat ze een ander aandoen, dan kun je het die mensen ook moeilijk kwalijk nemen. Het heeft geen zin mensen te straffen voor iets waarvan ze zelf überhaupt niet kunnen inzien dat het fout was. Die mensen horen dus niet in een gevangenis. Je moet de maatschappij er echter wel tegen beschermen, dus die mensen plaatsen we in gesloten inrichtingen.

Voor de meeste daders geldt echter dat hun stoornis niet zo ernstig is dat ze geen enkel moreel besef kennen, maar wel dat ze gedeeltelijk ontoerekeningsvatbaar zijn. De rechter kan wellicht 'op z'n klompen aanvoelen' dat deze meneer een beetje zacht in z'n bolletje is, maar niet wat er precies met deze meneer aan de hand is en in hoeverre dat van invloed is geweest ten tijde van de misdaad.

Tenslotte moet je beseffen dat het ook andersom kan werken. Voor sommigen kan tbs juist in hun voordeel werken. Ik meen dat over Freddy E. (die van de Heijn-ontvoering) het verhaal ging dat hij de psychiaters bewust om de tuin heeft geleid om eerder vrij te kunnen komen.

Een voorbeeld: stel ik pleeg een koelbloedige moord. Als ik geestelijk gezond bevonden word, dan krijg ik waarschijnlijk 18 jaar celstraf. Stel nu echter dat ik de deskundigen kan laten geloven dat er met mij iets serieus niet in orde is. Misschien krijg ik dan 6 jaar plus tbs. Tbs kán eindeloos duren, maar dat hoeft niet. Het wordt in principe om de twee jaar verlengd, dan wel beëindigd. Dus als tijdens de behandeling blijkt dat ik helemaal niet zo gestoord ben, sta ik eerder buiten dan wanneer ik die 18 jaar cel gehad zou hebben.

Ook voor mensen die dreigen tot levenslang veroordeeld te worden kan tbs een aantrekkelijk alternatief zijn. Levenslang is in Nederland nog steeds echt levenslang, tenzij je gratie krijgt. Dus dan kom je in principe niet meer vrij. Slaag je er in om tbs te krijgen, dan is er nog wel een kans dat je ooit weer vrij komt.
pi_174385734
k_man ^O^
pi_174386687
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 19:32 schreef watisernouweer het volgende:

[..]

Dan kan TBS met dwangverpleging opgelegd worden. Naast de verpleging is er ook behandeling, maar die is, ook met dwangverpleging, niet verplicht. Maar als de gestrafte niet meewerkt aan de behandeling, dan zal de TBS steeds verlengd worden.

Vanmiddag was er op NPO 1 een advocaat die vertelde, dat hij zijn clienten regelmatig aanraadt om aan TBS mee te werken. Want hij vond behandeling vaak succesvol, plus dat je naderhand ook begeleiding kan krijgen. Veel clienten die geen TBS willen, zag hij vaak recidiveren, opnieuw gevangenisstraf,waardoor per saldo de tijd in gevangenschap veel hoger lag dan wanneer ze in eerste instantie TBS hadden geaccepteerd.
Ja, daarom vind ik het ook kortzichtig van andere advocaten om te zeggen: laat je niet onderzoeken, want als je TBS krijgt zit je misschien wel heel lang 'vast'.
pi_174388818
Denk een observatie tijdens detentie, dus als de dader alreeds is veroordeeld tot een gevangenisstraf. Als daaruit sterke aanwijzingen komen, dat iemand na vrijlating een gevaar voor de samenleving zou kunnen, moet een rechter alsnog verder onderzoek verplichten.
.
pi_174388990
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 23:53 schreef Fer het volgende:
Denk een observatie tijdens detentie, dus als de dader alreeds is veroordeeld tot een gevangenisstraf. Als daaruit sterke aanwijzingen komen, dat iemand na vrijlating een gevaar voor de samenleving zou kunnen, moet een rechter alsnog verder onderzoek verplichten.
Observatie door wie? De cipiers? Of gaan we dan in elke gevangenis een peloton aan forensisch psychiaters inzetten?
  vrijdag 13 oktober 2017 @ 07:44:15 #73
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_174390744
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:00 schreef greatgonzo het volgende:

Gevoelsmatig zeg ik ook: bescherm de maatschappij tegen deze gestoorde zielen, desnoods zonder aangetoonde stoornissen. Aan de andere kant: een rechter is niet opgeleid als psychiater, en hij gaat dan wel op die stoel zitten.
Is een lastige. Misschien de verdachte een keuze geven? In geval van ernstige zedendelicten: castratie of meewerken aan een psychologisch onderzoek.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_174396501
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 07:44 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Is een lastige. Misschien de verdachte een keuze geven? In geval van ernstige zedendelicten: castratie of meewerken aan een psychologisch onderzoek.
Ja joh, dat gaat vast werken. Laten we meteen ook even de hele lichamelijke integriteit over boord gooien en mensen gaan verminken omdat ze niet mee willen werken aan hun eigen veroordeling.
pi_174397114
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 22:23 schreef Physsic het volgende:

[..]

Ja, daarom vind ik het ook kortzichtig van andere advocaten om te zeggen: laat je niet onderzoeken, want als je TBS krijgt zit je misschien wel heel lang 'vast'.
Maar als een cliënt echt niet wil meewerken aan het onderzoek heb je als advocaat weinig keus.
pi_174397276
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 14:42 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Maar als een cliënt echt niet wil meewerken aan het onderzoek heb je als advocaat weinig keus.
Ja, maar daar is dus geen sprake van als de cliënt onderzoek weigert op aanraden van zijn advocaat.
pi_174397321
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 14:51 schreef Physsic het volgende:

[..]

Ja, maar daar is dus geen sprake van als de cliënt onderzoek weigert op aanraden van zijn advocaat.
Daar kom je toch niet achter. Gesprekken tussen advocaat en cliënt zijn vertrouwelijk.
pi_174397423
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 14:55 schreef k_man het volgende:

[..]

Daar kom je toch niet achter. Gesprekken tussen advocaat en cliënt zijn vertrouwelijk.
Wat maakt het nou weer uit dat je daar niet achterkomt? 😅

Overigens komt het ook vaak genoeg voor dat ze dat als reden opgeven als ze toch naar het PBC worden gestuurd. Dat is iets waar de psychiater/psycholoog standaard naar vraagt wanneer een verdachte niet wil(de) meewerken aan het onderzoek.
pi_174397842
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 15:02 schreef Physsic het volgende:
Wat maakt het nou weer uit dat je daar niet achterkomt? 😅
Jij had het over advocaten die hun cliënt aanraden om niet mee te werken. Dat weet je vaak dus echter niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-10-2017 15:41:14 ]
pi_174397925
quote:
7s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 21:55 schreef k_man het volgende:

Ik meen dat over Freddy E.
Ferdi E. ;)

Verder prima post. Nog even ter aanvulling: in de wet is een en ander geregeld omtrent TBS. De wettelijke voorwaarden en inzichten voor het opleggen van TBS waren ten tijde van de veroordeling van Michael P. anders dan op dit moment. Juist op het punt van het niet willen meewerken aan een onderzoek naar ontoerekeningsvatbaarheid is iets gedaan. Je kunt alleen TBS krijgen als je geheel of gedeeltelijk ontoerekeningsvatbaar bent. Anders heeft TBS ook geen zin. De rechter moet dus overtuigd zijn dat iemand ontoerekeningsvatbaar is en daarvoor wordt een rapport van deskundigen, vaak uit meerdere disciplines gebruikt. De wet vereist zo een rapport.

Nu komt het pijnpunt: Toen Michael P. werd veroordeeld, werd zo een rapport niet gemaakt als de verdachte niet aan een onderzoek wilde meewerken. Daarom kon zonder medewerking van de verdachte geen ontoerekeningsvatbaarheid worden vastgesteld en dus geen TBS worden opgelegd. Tegenwoordig echter is men van mening dat ook aan de hand van observatie en het strafdossier vaak wel een oordeel kan worden geveld over iemands ontoerekeningsvatbaarheid. Tegenwoordig zie je ook meer TBS maatregelen die toch worden opgelegd als de verdachte niet meewerkt.

Dan is er ook nog een nieuwe wet in de maak die het mogelijk maakt dat de rechter relevante dossiers en persoonsgegevens van andere instanties kan vrijgeven aan de rapporteurs zodat het nog beter mogelijk wordt om ook zonder medewerking van de verdachte een rapport te schrijven.

Kortom: de wereld, wetgeving en rechtspraak op het gebied van TBS zijn veranderd sinds de veroordeling van Michael P. Je zult natuurlijk altijd gevallen houden waarin ontoerekeningsvatbaarheid niet is vast te stellen, en dan kan je ook geen TBS opleggen, ook niet als de onderbuik van de maatschappij daar om vraagt. Daar kun je dan wel tegenoverstellen dat veroordeelden die volledig toerekeningsvatbaar worden geacht te zijn, langer worden opgeborgen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-10-2017 15:47:18 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')