abonnement Unibet Coolblue
pi_174366845
Kun je zelf vloeibaar cement maken? Zoiets als Weber verkoopt.

Het gaat hier om een vloer van totaal 200 mtr. De vloer is reeds van beton maar is oneffen aan de bovenzijde.
Doel is om op die betonnen vloer een houten vloer aan te leggen. Het geheel moet derhalve behoorlijk vlak zijn.

Er wordt dus niet op die betonnen vloer gelopen maar is dragend als doel. Als ik zelf cement met water meng dan heb ik een vloeibaar produkt dat m.i. ook egaliseert door de verhouding water met cement.

Ik weet alleen niet welke verhouding cement en water werkbaar zijn.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  donderdag 12 oktober 2017 @ 09:12:45 #2
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_174366910
Hoe ga je de vloer leggen? Vast verlijmd, of zwevend? Wat voor soort ondervloer?
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_174366934
Je bedoelt dus een soort egaline zelf maken? Geen idee ik koop dat spul gewoon maar mss kan het wel.
<hr>
  PR/Manusje van alles donderdag 12 oktober 2017 @ 09:32:54 #4
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_174367168
Koop gewoon profi spul.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_174367187
quote:
2s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 09:12 schreef goed_volk het volgende:
Hoe ga je de vloer leggen? Vast verlijmd, of zwevend? Wat voor soort ondervloer?
Het plan is: dwars liggende draagbalkjes op de betonvloer van 1,2 cm dikte en 10 cm breed met daarop in de lengte liggende planken van 1,5 cm dikte en 10 cm breed.

De draagbalkjes los liggend met daarop de planken en ter bevestiging een spijker(tje) van 2,5 cm met luchtdruk erin schieten. Dat heet zwevend ?
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_174367286
quote:
14s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 09:32 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Koop gewoon profi spul.
Klopt maar dan gaat het om plm 1000-1500 euro (Weber)
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  donderdag 12 oktober 2017 @ 09:50:03 #7
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_174367379
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 09:43 schreef cempexo het volgende:

[..]

Klopt maar dan gaat het om plm 1000-1500 euro (Weber)
Denk je dat die producten bestaansrecht zouden hebben als het zo simpel was om even wat cement met water te mengen?
And so is the past
pi_174367380
Gewoon portland cement met water mengen werkt niet: het heeft een materiaal nodig om zich aan te binden (zand, grind). Een cementpapje zonder zand wordt heel bros en brokkelt af: daar kun je niets aan bevestigen.

Veel egaline soorten zijn op anhydriet (gips) basis
  Moderator donderdag 12 oktober 2017 @ 09:50:52 #9
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_174367389
Denk zelf dat een vloeibare dunne cement laag minder makkelijk egaliseert door de aanwezigheid van zand. Egaline heeft dat veel minder en vloeit mooier.

Wat zegt het bedrijf wat de vloer leverd/plaatst ?
pi_174367644
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 09:50 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Gewoon portland cement met water mengen werkt niet: het heeft een materiaal nodig om zich aan te binden (zand, grind). Een cementpapje zonder zand wordt heel bros en brokkelt af: daar kun je niets aan bevestigen.

Veel egaline soorten zijn op anhydriet (gips) basis
Ik hoef ook niets te bevestigen, het ligt op de grond/vloer met daarop dus los de draagbalkjes
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_174367653
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 09:50 schreef Vonkenboer het volgende:
Denk zelf dat een vloeibare dunne cement laag minder makkelijk egaliseert door de aanwezigheid van zand. Egaline heeft dat veel minder en vloeit mooier.

Wat zegt het bedrijf wat de vloer leverd/plaatst ?
Het is een reeds bestaande vloer
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_174367671
quote:
14s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 09:50 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Denk je dat die producten bestaansrecht zouden hebben als het zo simpel was om even wat cement met water te mengen?
Nee dat denk ik niet. Vandaar mijn vraag hier om een alternatief te zoeken
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_174367772
in mijn keuken heb ik het half om half gedaan
dus zak cement zak egaline :)
werkte goed
pies on joe toe
pi_174368013
Waarschijnlijk ben je beter af als je 'pro' spul neemt zoals Egaline. Dat is bijna waterdun en vloeit goed vlak uit, na uitharding heb je een goede vloer.

Let wel even op dat je alle, en dan bedoel ik ALLE openingen in de vloer dichtmaakt, bij mij is er ooit een paar liter egaline langs een CV buis gelopen en een verdieping lager neergekomen...

Je hebt ongeveer 1,7 kilo per vierkante meter per millimeter laagdikte nodig. Je geeft aan dat je 200 meter vloer hebt (vierkante meter, neem ik aan?). Bij Hornbach betaal je ongeveer ¤1,10 per kilo (is dan wel 'eigen merk' en geen 'Weber'), laat het zo'n 350 euro per millimeter zijn voor je hele vloer.

Hoe oneffen is die vloer? (met andere woorden: hoe dik moet de egaliseer laag zijn?)

Heb je overwogen om het te lįten doen? Wellicht dat een bedrijf met bulkprijzen op een gunstigere materiaalkosten uitkomt? (al komt er dan natuurlijk wel weer arbeidsloon bij)
Ik wil mijn vrouwen net als mijn koffie. Roomblank, zoet, gruwelijk heet!
pi_174368334
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 10:13 schreef bonke het volgende:
in mijn keuken heb ik het half om half gedaan
dus zak cement zak egaline :)
werkte goed
Interessant. Maar ik begrijp even niet zak cement en zag egaline. Hoe heb je die cement dan behandeld?
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_174368378
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 10:23 schreef Onaniem het volgende:
Waarschijnlijk ben je beter af als je 'pro' spul neemt zoals Egaline. Dat is bijna waterdun en vloeit goed vlak uit, na uitharding heb je een goede vloer.

Let wel even op dat je alle, en dan bedoel ik ALLE openingen in de vloer dichtmaakt, bij mij is er ooit een paar liter egaline langs een CV buis gelopen en een verdieping lager neergekomen...

Je hebt ongeveer 1,7 kilo per vierkante meter per millimeter laagdikte nodig. Je geeft aan dat je 200 meter vloer hebt (vierkante meter, neem ik aan?). Bij Hornbach betaal je ongeveer ¤1,10 per kilo (is dan wel 'eigen merk' en geen 'Weber'), laat het zo'n 350 euro per millimeter zijn voor je hele vloer.

Hoe oneffen is die vloer? (met andere woorden: hoe dik moet de egaliseer laag zijn?)

Heb je overwogen om het te lįten doen? Wellicht dat een bedrijf met bulkprijzen op een gunstigere materiaalkosten uitkomt? (al komt er dan natuurlijk wel weer arbeidsloon bij)
Ik heb eerder met egaline gewerkt, kleine oppervlakte. Dat gaat prima. Maar hier is het een grote oppervlakte. De laag zal plm 1-1,5 cm zijn, schat ik in. De vloer kent geen leidingen e.d., is geheel egaal.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_174368391
gewoon een zak cement in de ton en een zak egaline :)
goed mengen en uitsmeren :)
pies on joe toe
pi_174368781
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 10:37 schreef bonke het volgende:
gewoon een zak cement in de ton en een zak egaline :)
goed mengen en uitsmeren :)
ok...het wordt er niet trager door als het geheel op de vloer wordt uitgegoten? Het principe van makkelijk uitgieten blijft zo ? Zonder hulpmiddelen e.d.?

Als ik die zak cement met water verdun, blijft de gebruiksmogelijkheid dan hetzelfde?
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  donderdag 12 oktober 2017 @ 11:00:02 #19
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_174368866
Hou er rekening mee dat wanneer je gaat mengen je garantie op de egaline vervalt.
And so is the past
  Moderator donderdag 12 oktober 2017 @ 11:15:44 #20
45833 crew  Fogel
pi_174369228
Bij zo'n oppervlakte is je eerste deel al hard voordat je de laatste zak in je betonmolen gooit... en daardoor heb je kans dat het misschien toch niet helemaal vlak wordt.

Bij mij was het prijsverschil tussen 1600kg weberspul laten pompen door professionals of zelf bouwmarktspul mixen nihil. Ik heb het dus laten doen. En dat was in Noorwegen alwaar loonkosten idioot hoog zijn.
Zou dus zeker even een paar offerteaanvragen de deur uit doen als ik TS was.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  donderdag 12 oktober 2017 @ 11:16:03 #21
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_174369239
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 09:43 schreef cempexo het volgende:

[..]

Klopt maar dan gaat het om plm 1000-1500 euro (Weber)
Je kan bij de gamma gewoon zakken egaline kopen die leng je aan met water en giet je over de vloer. voordeeel dat het zich zelf bijna 100 % egaal uitspreidt.
Je kan ook zandcement gebruiken, let wel dit geeft een ruwer oppervlak als eind resultaat, maar is wel wat goedkoper.

Verder zou ik de vloer niet op kleine balkjes leggen dit vergroot de kans op een krakende/bewegende vloer.

[ Bericht 16% gewijzigd door broodjepindakaashagelslag op 12-10-2017 11:32:46 ]
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
pi_174369522
Je kan prima gewone portlandcement gebruiken als vervanging van egaline.
Egaline is een scam.

Een paar dingen om op te letten:
-gebruik voorstrijk op je huidige vloer voor goede hechting van je cementtoplaag. Zonder goede hechting gaat je cementtoplaag brokkelen.
-voeg zeep toe aan je portlandcement, dat werkt als vloeimiddel
-of gebruik een officieel vloeimiddel, bijvoorbeeld van het merk Remmers
  donderdag 12 oktober 2017 @ 11:58:14 #23
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_174370218
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 09:35 schreef cempexo het volgende:

[..]

Het plan is: dwars liggende draagbalkjes op de betonvloer van 1,2 cm dikte en 10 cm breed met daarop in de lengte liggende planken van 1,5 cm dikte en 10 cm breed.

De draagbalkjes los liggend met daarop de planken en ter bevestiging een spijker(tje) van 2,5 cm met luchtdruk erin schieten. Dat heet zwevend ?
Dat is inderdaad zwevend. Maar dan zie ik de noodzaak om te egaliseren niet helemaal. Je rachelwerk kun je toch prima op hoogte maken?
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_174371499
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 11:58 schreef goed_volk het volgende:

[..]

Dat is inderdaad zwevend. Maar dan zie ik de noodzaak om te egaliseren niet helemaal. Je rachelwerk kun je toch prima op hoogte maken?
Dat zou inderdaad kunnen ware het niet dat de vloer op dit moment overal niet even hoog is. Vandaar egaliseren.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_174371603
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 11:28 schreef klaarover het volgende:
Je kan prima gewone portlandcement gebruiken als vervanging van egaline.
Egaline is een scam.

Een paar dingen om op te letten:
-gebruik voorstrijk op je huidige vloer voor goede hechting van je cementtoplaag. Zonder goede hechting gaat je cementtoplaag brokkelen.
-voeg zeep toe aan je portlandcement, dat werkt als vloeimiddel
-of gebruik een officieel vloeimiddel, bijvoorbeeld van het merk Remmers
Klinkt goed. Graag wat verdere informatie:

-Wat bedoel je met voorstrijk? Wat kan dat zijn?
-Wat voor zeep. Welke hoeveelheden?
-Welke hoeveelheid water op hoeveel kg cement ?
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_174374893
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 11:16 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:

[..]

Je kan bij de gamma gewoon zakken egaline kopen die leng je aan met water en giet je over de vloer. voordeeel dat het zich zelf bijna 100 % egaal uitspreidt.
Je kan ook zandcement gebruiken, let wel dit geeft een ruwer oppervlak als eind resultaat, maar is wel wat goedkoper.

Verder zou ik de vloer niet op kleine balkjes leggen dit vergroot de kans op een krakende/bewegende vloer.

ik wil de vloerplanken niet op de bodem leggen ivm kou en vocht
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_174391039
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 13:00 schreef cempexo het volgende:

[..]

Dat zou inderdaad kunnen ware het niet dat de vloer op dit moment overal niet even hoog is. Vandaar egaliseren.
Dan kun je toch gewoon met een roterende laser of zelfs gewone waterpas het rachelwerk op de juiste hoogte brengen met opvulplaatjes. Voor 200m² wel een aardig karwei.

Egaline is voor zover ik weet niet bedoeld om 1-1,5cm dik aangebracht te worden.
  vrijdag 13 oktober 2017 @ 08:51:24 #28
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_174391362
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 08:24 schreef Draling het volgende:

[..]

Egaline is voor zover ik weet niet bedoeld om 1-1,5cm dik aangebracht te worden.
5 - 6 cm is zo'n beetje de max.
And so is the past
  PR/Manusje van alles vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:53:13 #29
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_174393193
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 11:28 schreef klaarover het volgende:
Je kan prima gewone portlandcement gebruiken als vervanging van egaline.
Egaline is een scam.

Een paar dingen om op te letten:
-gebruik voorstrijk op je huidige vloer voor goede hechting van je cementtoplaag. Zonder goede hechting gaat je cementtoplaag brokkelen.
-voeg zeep toe aan je portlandcement, dat werkt als vloeimiddel
-of gebruik een officieel vloeimiddel, bijvoorbeeld van het merk Remmers
flesjes dreft hebben niets te zoeken op de bouw. :D ouwe voegspijker dat je daar bent. o|O
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  zondag 15 oktober 2017 @ 09:24:57 #30
64781 bonke
pipo koeie
pi_174427062
wat draling zegt :)
ik zou dus gewoon de zwevende vloer op het beton leggen, dis is prima waterpas te leggen met vulstukjes
egaline en dat soort spul gebruik je meestal alleen als je een vloer wil tegelen
pies on joe toe
pi_174473115
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 15:23 schreef cempexo het volgende:

[..]

ik wil de vloerplanken niet op de bodem leggen ivm kou en vocht
En dat is anders tov de bovenkant van je zelfgeknutselde egalinelaag op welke manier?
pi_174474175
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 16:09 schreef Deshain het volgende:

[..]

En dat is anders tov de bovenkant van je zelfgeknutselde egalinelaag op welke manier?
Deze begrijp ik even niet.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 18:33:58 #33
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_174475645
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 17:10 schreef cempexo het volgende:

[..]

Deze begrijp ik even niet.
Als je geen isolatie en dampremmer aanbrengt, gaat je wens niet in vervulling ;)
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_174478255
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 18:33 schreef goed_volk het volgende:

[..]

Als je geen isolatie en dampremmer aanbrengt, gaat je wens niet in vervulling ;)
Begrijp ik het goed? Onder de houten vloer een vochtafremmer bv een plastic 'zeil' en isolatie aanbrengen (tussen de vloer en de planken dus)
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  woensdag 18 oktober 2017 @ 12:24:54 #35
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_174491123
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 20:13 schreef cempexo het volgende:

[..]

Begrijp ik het goed? Onder de houten vloer een vochtafremmer bv een plastic 'zeil' en isolatie aanbrengen (tussen de vloer en de planken dus)
Als je wilt dat je isolatie onder je vloer hebt wel, maar je hebt toch een nieuwbouw huis? Dan is de vloer al geļsoleerd, dus extra isolatie kun je dan juist beter achterwege laten.
Een egalisatielaag heeft geen enkele isolerende werking.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_174498386
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 12:24 schreef goed_volk het volgende:

[..]

Als je wilt dat je isolatie onder je vloer hebt wel, maar je hebt toch een nieuwbouw huis? Dan is de vloer al geļsoleerd, dus extra isolatie kun je dan juist beter achterwege laten.
Een egalisatielaag heeft geen enkele isolerende werking.
nee ik heb geen nieuwbouw huis. Dus dan moet ik het optrekkende vocht tegenhouden en de boel ja of nee isoleren.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')