abonnement Unibet Coolblue
pi_174366639
Dat is een plannetje van Rutte III. Ik ben geen voorstander van dit plan, omdat het feitelijk gefinancierd wordt vanuit de leningen die studenten kunnen afsluiten. Hierop gaat de rente omhoog. Ik heb hier 2 grote problemen mee.

1: Het nadeel voor de huidige studenten is groot. Mensen die nu studeren worden dubbel belast. Zij moeten straks wel extra rente over hun lening betalen, maar hebben nooit die 1000 euro korting gehad. Bovendien is het altijd discutabel als de regels tussentijd veranderd worden. Mensen die nu al flink geleend hebben (wel omdat ze anders echt niet rond konden komen!) moeten nu alleen maar meer bijlenen omdat ze het anders niet halen - de schuldgroei is exponentieel. En dat lenen is toch al niet gunstig voor positie op de huizenmarkt.

Wel even roepen dat het lekker is als die mensen die maximaal bijleenden omdat 'het toch kon omdat de rente laag is' gepakt worden op hun domme gedrag.

2: Het is een maatregel die het principe van gelijke kansen omver gooit. De kosten worden namelijk verhaald op de mensen die moeten lenen - dat zijn vaak de mensen die al minder geld hebben. Die 1000 euro bespaart iedereen, maar alleen de mensen die al voldoende geld bezitten hoeven niet te lenen. En, oke, mensen die dicht bij de beoogde onderwijsinstelling wonen - mensen die in de stad wonen. Maar die doen even niet mee in mijn betoog. Het beperkt je niet volledig, maar zorgt wel voor een hogere drempel bij mensen die moeten lenen. Mensen met minder te besteden dus. En ik vind wel dat je naar prestatie gecompenseerd dient te worden, maar je moet mensen wel kansen geven die prestaties te leveren.

Klacht: Maatregel waarbij studeren in jaar 1 maar 1000 eurie kost wordt gecompenseerd door rente studentenleningen omhoog te smijten
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  Moderator donderdag 12 oktober 2017 @ 08:53:57 #2
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_174366698
Studeren zou juist het eerste jaar het volledige bedrag moeten kosten en de daaropvolgende jaren steeds minder
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_174366719
Als je ziet hoe er op dit moment met de lening wordt omgegaan vind ik het allemaal wel meevallen. Je hoeft pas terug te betalen als je het kan en kun je hem helemaal niet terug betalen wordt die gewoon kwijt gescholden. Daarbij is het de enige lening waar niet naar wordt gekeken door hypotheekverstrekkers.

Debieler vind ik dat als je de pabo gaat doen je het eerste jaar helemaal niets hoeft te betalen. Al die afgestudeerden van de pabo zitten op dit moment al zonder vaste baan nu komen er alleen maar meer bij.
  donderdag 12 oktober 2017 @ 08:59:28 #4
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_174366760
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 08:56 schreef Remzz het volgende:
Als je ziet hoe er op dit moment met de lening wordt omgegaan vind ik het allemaal wel meevallen. Je hoeft pas terug te betalen als je het kan en kun je hem helemaal niet terug betalen wordt die gewoon kwijt gescholden. Daarbij is het de enige lening waar niet naar wordt gekeken door hypotheekverstrekkers.

Debieler vind ik dat als je de pabo gaat doen je het eerste jaar helemaal niets hoeft te betalen. Al die afgestudeerden van de pabo zitten op dit moment al zonder vaste baan nu komen er alleen maar meer bij.
Zeker nog nooit een huis gekocht.

Ze kunnen het alleen niet controleren omdat de lening niet bkr-geregistreerd is.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_174366772
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 08:59 schreef fathank het volgende:

[..]

Zeker nog nooit een huis gekocht.
Jawel met een(welliswaar niet zo'n grote) lening bij de IB groep.
pi_174366781
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 08:53 schreef Plompzakker het volgende:
Studeren zou juist het eerste jaar het volledige bedrag moeten kosten en de daaropvolgende jaren steeds minder
Eigenlijk is dat veel logischer ja. Ook een betere prikkel om de studie af te maken en niet impulsief aan iets te beginnen.
pi_174366788
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 08:56 schreef Remzz het volgende:
Als je ziet hoe er op dit moment met de lening wordt omgegaan vind ik het allemaal wel meevallen. Je hoeft pas terug te betalen als je het kan en kun je hem helemaal niet terug betalen wordt die gewoon kwijt gescholden. Daarbij is het de enige lening waar niet naar wordt gekeken door hypotheekverstrekkers.

Debieler vind ik dat als je de pabo gaat doen je het eerste jaar helemaal niets hoeft te betalen. Al die afgestudeerden van de pabo zitten op dit moment al zonder vaste baan nu komen er alleen maar meer bij.
Ging het niet om de universitaire pabo?
pi_174366828
Studenten hoeven niet (maximaal) te lenen hé? Je kan ook naast je studie gaan werken om zo je kosten te drukken. Kan dat niet zeg je? Kan niet ligt op het kerkhof en wil niet ligt ernaast. :)
pi_174366840
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 09:00 schreef viceversa het volgende:

[..]

Eigenlijk is dat veel logischer ja. Ook een betere prikkel om de studie af te maken en niet impulsief aan iets te beginnen.
Maakt wel de grens om nog te stoppen groter en kan daardoor zorgen dat mensen op de verkeerde plaats terecht komen
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_174366856
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 08:53 schreef Plompzakker het volgende:
Studeren zou juist het eerste jaar het volledige bedrag moeten kosten en de daaropvolgende jaren steeds minder
Dit ja, ze lokken studenten nu in een fuik. Zo'n onzinnige maatregel. Wie begint er met studeren zonder zijn studie af te maken?
Somebody that I used to know
pi_174366885
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 09:06 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Maakt wel de grens om nog te stoppen groter en kan daardoor zorgen dat mensen op de verkeerde plaats terecht komen
Dat is waar. Maar vaak heb je nog wel enige keuzevrijheid in de studie die je doet. Je hoeft later pas een definitieve richting te kiezen, of je gaat iets totaal anders doen met je papiertje op zak.
pi_174366902
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 09:06 schreef Krollie het volgende:
Studenten hoeven niet (maximaal) te lenen hé? Je kan ook naast je studie gaan werken om zo je kosten te drukken. Kan dat niet zeg je? Kan niet ligt op het kerkhof en wil niet ligt ernaast. :)
Het hoeft niet, maar het is wel lastig om een full time studie te doen, die te betalen, op kamers te wonen (duur) én daar nog genoeg naast te werken om alles te bekostigen. Daar krijg je nog meer overspannen studenten van.
pi_174366999
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 09:08 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Dit ja, ze lokken studenten nu in een fuik. Zo'n onzinnige maatregel. Wie begint er met studeren zonder zijn studie af te maken?
Zo'n 15% van de studenten.
  donderdag 12 oktober 2017 @ 09:56:27 #14
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_174367477
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 09:06 schreef Krollie het volgende:
Studenten hoeven niet (maximaal) te lenen hé? Je kan ook naast je studie gaan werken om zo je kosten te drukken. Kan dat niet zeg je? Kan niet ligt op het kerkhof en wil niet ligt ernaast. :)
Dit.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_174367718
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 09:06 schreef Krollie het volgende:
Studenten hoeven niet (maximaal) te lenen hé? Je kan ook naast je studie gaan werken om zo je kosten te drukken. Kan dat niet zeg je? Kan niet ligt op het kerkhof en wil niet ligt ernaast. :)
Dat kan inderdaad, maar is het ook wenselijk? Dat kan de studieduur namelijk verlengen, waardoor je het probleem verschuift.

Als jij op kamers zit zonder enige financiële compensatie moet jij namelijk best wel wat uurtjes werken om rond te komen.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  donderdag 12 oktober 2017 @ 11:20:52 #16
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_174369351
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 09:00 schreef Remzz het volgende:

[..]

Jawel met een(welliswaar niet zo'n grote) lening bij de IB groep.
Tegenwoordig wordt er gewoon naar gevraagd, of je naast je bkr registraties nog andere langlopende financiële verplichtingen hebt.

Je kan het niet vertellen, maar mocht je om wat voor rede dan ook in de financiële problemen komen dan heb je wel een aardig probleem als de hypotheker erachter komt dat er 400 euro in de maand naar DUO gaat en je dat hebt verzwegen, ofwel ontkend.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_174370062
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 08:49 schreef Mexicanobakker het volgende:
1: Het nadeel voor de huidige studenten is groot. Mensen die nu studeren worden dubbel belast. Zij moeten straks wel extra rente over hun lening betalen, maar hebben nooit die 1000 euro korting gehad. Bovendien is het altijd discutabel als de regels tussentijd veranderd worden. Mensen die nu al flink geleend hebben (wel omdat ze anders echt niet rond konden komen!) moeten nu alleen maar meer bijlenen omdat ze het anders niet halen - de schuldgroei is exponentieel. En dat lenen is toch al niet gunstig voor positie op de huizenmarkt
Toen ik begon met studeren 7 jaar geleden was het collegegeld maar 1400 euro. Die 1000 euro korting waar je het over hebt ik wel gehad.
quote:
2: Het is een maatregel die het principe van gelijke kansen omver gooit. De kosten worden namelijk verhaald op de mensen die moeten lenen - dat zijn vaak de mensen die al minder geld hebben. Die 1000 euro bespaart iedereen, maar alleen de mensen die al voldoende geld bezitten hoeven niet te lenen.
Ik wil juist aanvoeren dat het voor mensen die wel geld hebben verstandiger is om te lenen voor hun studie, omdat de cost of debt lager is dan hun opportunity cost of equity. Mensen zonder geld van papa kunnen nog steeds studeren omdat er de mogelijkheid is tot lenen. Als dit geld volledig gratis beschikbaar gesteld zou worden verschuif je het risico van niet-prestatie naar de overheid (c.q. de belastingbetaler).
Play hard, go pro.
pi_174373413
Als je de juiste studie/opleiding volgt waar 100% goed betaald werk in te vinden is kan je prima maximaal lenen... je betaald het dan snel terug.

Kijk als je studies gaat volgen wat je gewoon leuk vind maar nauwelijks werk in te vinden....
Interessant he ?
pi_174373742
Of je gaat eerst een jaar werken en spaart ^O^
Ga weg
pi_174379825
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 08:49 schreef Mexicanobakker het volgende:
Dat is een plannetje van Rutte III. Ik ben geen voorstander van dit plan, omdat het feitelijk gefinancierd wordt vanuit de leningen die studenten kunnen afsluiten. Hierop gaat de rente omhoog. Ik heb hier 2 grote problemen mee.

1: Het nadeel voor de huidige studenten is groot. Mensen die nu studeren worden dubbel belast. Zij moeten straks wel extra rente over hun lening betalen, maar hebben nooit die 1000 euro korting gehad. Bovendien is het altijd discutabel als de regels tussentijd veranderd worden. Mensen die nu al flink geleend hebben (wel omdat ze anders echt niet rond konden komen!) moeten nu alleen maar meer bijlenen omdat ze het anders niet halen - de schuldgroei is exponentieel. En dat lenen is toch al niet gunstig voor positie op de huizenmarkt.

Wel even roepen dat het lekker is als die mensen die maximaal bijleenden omdat 'het toch kon omdat de rente laag is' gepakt worden op hun domme gedrag.

2: Het is een maatregel die het principe van gelijke kansen omver gooit. De kosten worden namelijk verhaald op de mensen die moeten lenen - dat zijn vaak de mensen die al minder geld hebben. Die 1000 euro bespaart iedereen, maar alleen de mensen die al voldoende geld bezitten hoeven niet te lenen. En, oke, mensen die dicht bij de beoogde onderwijsinstelling wonen - mensen die in de stad wonen. Maar die doen even niet mee in mijn betoog. Het beperkt je niet volledig, maar zorgt wel voor een hogere drempel bij mensen die moeten lenen. Mensen met minder te besteden dus. En ik vind wel dat je naar prestatie gecompenseerd dient te worden, maar je moet mensen wel kansen geven die prestaties te leveren.

Klacht: Maatregel waarbij studeren in jaar 1 maar 1000 eurie kost wordt gecompenseerd door rente studentenleningen omhoog te smijten
Krijg je een korting/ word je gematst door dit dit kabinet RIII ga je nog mauwen. Ik zeg:

Studenten/Z-Millennials klagen teveel, de tere zieltjes.
  Grootste baggeraar 2022 donderdag 12 oktober 2017 @ 19:12:07 #21
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_174379951
Niet gewoon loodgieter worden en 4000 per maand zwart binnenharken :')
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_174388117
quote:
10s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 19:06 schreef Iwanius het volgende:

[..]

Krijg je een korting/ word je gematst door dit dit kabinet RIII ga je nog mauwen. Ik zeg:

Studenten/Z-Millennials klagen teveel, de tere zieltjes.
Ik krijg helemaal geen korting, Hansie.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')