abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_174331936
Ik loop al een paar dagen rond met de gedachte, om een betere camera aan te schaffen. Want mijn smartphone schiet an sich wel leuke plaatjes, maar toch wil ik meer.

Alleen ik zie door de bomen het bos niet meer: ik kwam eerst uit bij een Canon EOS 1300D, want die Zou bij de Duitse Saturn in de aanbieding zijn. Kom ik daar klopt de aanbieding niet, en was het een aanbieding van Saturn Celle.

https://www.mydealz.de/de(...)b-fur-286eur-1055438

Dus ja balen en terug naar huis gegaan met lege handen: ik dacht zelfs, nou wellicht probeerde iets of iemand mij te behoeden om zoveel geld voor een camera uit te geven.

Ik zit nu dus met de twijfel: gewoon verder blijven fotograveren met de telefoon, of toch een betere camera aanschaffen?

TRV / [Fotoverslag] Zuid Oost Engeland

Maar nu zie ik door de bomen het bos niet meer: systeemcamera, Bridgecamera etc. Dus ik zit een beetje met een conflict: enerzijds wil ik een betere camera, anderzijds heb ik van zoiets. Mijn telefoon schiet eigenlijk prima plaatjes, alleen bij minder licht laat hij het duidelijk afweten.
pi_174332109
spiegelreflexcamera's zijn tof en superieur aan de camera van je telefoon, maar bedenk wel dat het niet zo handzaam is.

je loopt met zo'n ding, tas, eventueel extra objectieven en accu's te zeulen, terwijl een telefoon in je broekzak zit.

heb je dat er voor over?
pi_174332117
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 19:51 schreef Diqiu-Long het volgende:
Dus ja balen en terug naar huis gegaan met lege handen: ik dacht zelfs, nou wellicht probeerde iets of iemand mij te behoeden om zoveel geld voor een camera uit te geven.
Als je ¤286,- voor een camera, inclusief lens (en tas en geheugen kaart). Enorm veel geld vind, kan je beter voor een compact camera gaan dan een DSLR. Het hele idee achter zo'n ding is namelijk (naast de optische viewfinder), dat je objectieven kan wisselen. Als je volledige budget na aankoop van de kit weg is, ga je zo'n ding vrijwel niet goed benutten. 't kan, maar in mijn ervaring met mensen die even een dslr kopen omdat "echte eckte" mensen dat ook doen. Ga je meer resultaat verwachten dan dat het je gaat opleveren. Dan ben je beter af met een high end compact cam.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 10-10-2017 19:58:07 ]
pi_174332403
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 19:57 schreef racerdkb het volgende:
spiegelreflexcamera's zijn tof en superieur aan de camera van je telefoon, maar bedenk wel dat het niet zo handzaam is.

je loopt met zo'n ding, tas, eventueel extra objectieven en accu's te zeulen, terwijl een telefoon in je broekzak zit.

heb je dat er voor over?
¤ 400 max, maar bij de Canon EOS 1300D had ik mij al ingesteld: van voor ¤ 285 koop ik hem wel, omdat het een compleet set is. Maar voor ¤ 399 zoals datzelfde set in de Saturn in Aken lag niet.

Want de Canon zou juist een van de slechtere zijn in de instap range, en de Nikon D3300 zou een stuk beter zijn. Althans Tweakers.net

https://www.kamera-express.nl/product/12209587/
pi_174332405
Oost-Duitsland beste Duitsland.
pi_174332415
quote:
99s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 20:06 schreef TARDIS. het volgende:
Oost-Duitsland beste Duitsland.
Oeps verkeerde topic. Excuses mensen.
  dinsdag 10 oktober 2017 @ 20:09:10 #7
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_174332484
quote:
99s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 20:06 schreef TARDIS. het volgende:
Oost-Duitsland beste Duitsland.
:')
  dinsdag 10 oktober 2017 @ 20:09:54 #8
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_174332509
Bewaar je geld en leg het straks bovenop te telefoon budget als je een nieuwe koopt. Ja, een systeem of bridge camera, laat staan een DSLR is technisch beter, maar je telefoon het je altijd bij je. De beste camera is die je bij je hebt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_174332562
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 20:09 schreef Pietverdriet het volgende:
Bewaar je geld en leg het straks bovenop te telefoon budget als je een nieuwe koopt. Ja, een systeem of bridge camera, laat staan een DSLR is technisch beter, maar je telefoon het je altijd bij je.
Dat vind ik ook handig, en die maakt eigenlijk prima foto's. Behalve bij weinig licht :(
  dinsdag 10 oktober 2017 @ 20:15:34 #10
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_174332712
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 20:11 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

Dat vind ik ook handig, en die maakt eigenlijk prima foto's. Behalve bij weinig licht :(
De nieuwste high end telefoons doen het ook bij weinig licht beter.



In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_174332850
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 20:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De nieuwste high end telefoons doen het ook bij weinig licht beter.


[ afbeelding ]

Ik vind die iphone 8 foto van die kerk niet erg goed. Misschien leuk als je alleen op je scherm kijkt, maar niet als je hem gaat printen.

Wat weer de volgende vraag oplevert: TS wat ga je met de fotoos doen?
pi_174332928
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 20:19 schreef devzero het volgende:

[..]

Ik vind die iphone 8 foto van die kerk niet erg goed. Misschien leuk als je alleen op je scherm kijkt, maar niet als je hem gaat printen.

Wat weer de volgende vraag oplevert: TS wat ga je met de fotoos doen?
Niks: opslaan op de computer en een paar wel eend afdrukken, maar niet direct op canvas formaat. Hooguit gewoon formaat.

En ik plaats meestal wel foto's op sociale media.
pi_174332960
In dat geval zou ik Piets advies dus wel opvolgen.
  dinsdag 10 oktober 2017 @ 20:23:25 #14
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_174333003
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 20:19 schreef devzero het volgende:

[..]

Ik vind die iphone 8 foto van die kerk niet erg goed. Misschien leuk als je alleen op je scherm kijkt, maar niet als je hem gaat printen.

Wat weer de volgende vraag oplevert: TS wat ga je met de fotoos doen?
Zo vind ik de Galaxyfoto van die kerk een blauwzweem hebben, ligt wellicht aan het scherm. Maar wees eerlijk. Meeste compactcamera's gaven 10 jaar geleden beroerdere fotos bij dat licht.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_174333009
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 20:22 schreef devzero het volgende:
In dat geval zou ik Piets advies dus wel opvolgen.
Behalve dat ik altijd voor de midrange toestellen kies: heb nu een Xiaomi Redmi Note 4.
pi_174333055
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 20:23 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zo vind ik de Galaxyfoto van die kerk een blauwzweem hebben, ligt wellicht aan het scherm. Maar wees eerlijk. Meeste compactcamera's gaven 10 jaar geleden beroerdere fotos bij dat licht.
Absoluut. En gezien TS doel, denk ik dat geld voor een telefoon upgrade de beste oplossing is.
  dinsdag 10 oktober 2017 @ 20:27:17 #17
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_174333139
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 20:21 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

Niks: opslaan op de computer en een paar wel eend afdrukken, maar niet direct op canvas formaat. Hooguit gewoon formaat.

En ik plaats meestal wel foto's op sociale media.
Geef wat meer geld uit aan je volgende telefoon en koop een paar leuke foto bewerkings app's.
90-95% mensen die nu nog DSLR's kopen zijn dik boven 50 en doen het vooral als hobby mede omdat ze zijn opgegroeid in het analoge tijdperk en er het geld voor hebben.
Ik reken mijzelf ook daartoe, heb een 5DmII
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 10 oktober 2017 @ 20:30:25 #18
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_174333248
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 20:23 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

Behalve dat ik altijd voor de midrange toestellen kies: heb nu een Xiaomi Redmi Note 4.
daarom zei ik, leg je camerabudget op je telefoonbudget. Of het nu een Google, iPhone of Samsung is, de camera's daarin zijn echt goed geworden.
Je kan natuurlijk een. DSLR kopen, maar dan sleep je, heb je een computer nodig om ze op sociale media te zetten, etc.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_174333491
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 20:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Geef wat meer geld uit aan je volgende telefoon en koop een paar leuke foto bewerkings app's.
90-95% mensen die nu nog DSLR's kopen zijn dik boven 50 en doen het vooral als hobby mede omdat ze zijn opgegroeid in het analoge tijdperk en er het geld voor hebben.
Ik reken mijzelf ook daartoe, heb een 5DmII
Ja, maar zou bij wijze van spreken toch weer een Oneplus of Xiaomi kopen. Die eerste heeft in de laatste telefoon echt een goede camera, mijn vriendin heeft die.

En mijn Xiaomi Redmi Note 4 doet het vooral goed, als er genoeg licht is. Dus daar maak ik ook opvallend mooie foto's mee.

Een compact camera heb ik trouwens ook: een Sony Cybershot DSC W350, en die heb ik weer 7 jaar. Alleen nu met de smartphone, wil ik dus gewoon niet meer meenemen.

Hij neemt nog steeds net wat betere foto's, maar dat is verwaarloosbaar.
  dinsdag 10 oktober 2017 @ 20:50:46 #20
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_174334090
Tja, dan kan je de 400 euro aan iets anders leuks besteden. 10 flessen mooie wijn of een stedentrip met je vriendin en daar lekker uit eten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_174357571


Toch besloten om een camera te kopen, maar geen DSLR omdat het simpelweg niet was wat ik zocht. Ook vond ik de Canon EOS 1300D achteraf gezien best complex, dus ik ben blij dat ik die niet gekozen heb.

De keuze is gevallen op de Panasonic FZ200, dat is een zogenaamde bridgecamera. Moeilijk uit te leggen wat het nou is: maar je zou kunnen zeggen, een compact camera met een grotere zoomlens.

Deze doet tot 24x vergroten, meer dan genoeg voor wat ik zocht. Maar niet onbelangrijk, hij is gewoon beter dan die Canon EOS 1300D omdat hij een betere sensor heeft.

Ik heb het showroom model meegenomen, dus bovenop de aanbieding-prijs van ¤ 294 heeft de verkoper mij er nog een 32GB SD kaart bij gedaan. Normaal koop ik liever niet het showroommodel, alleen ik dit geval wist ik dat ik anders 1 tot 2 dagen had moeten wachten.

Dus win win, want het showroommodel is ook gewoon nieuw en garantie bepaling blijft hetzelfde.
pi_174359103
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 19:53 schreef Diqiu-Long het volgende:
[ afbeelding ]
Maar niet onbelangrijk, hij is gewoon beter dan die Canon EOS 1300D omdat hij een betere sensor heeft.
Reviews erop nagezocht of verhaaltje van de verkoper?

Ik kan lastig geloven dat een 5 jaar oude camera met een 12.1MP sensor van 6x4,6mm (cropfactor van 5,66). een betere sensor heeft dan een 1300D met 18MP en een sensorgrote van 22x15mm. (crop 1,6).

Nu heb ik niet een al te hoge pet op van Canon's budget modellen (of de laatste jaren zelfs hun genervde higher-end spul). Maar hier zou ik graag onderbouwing van lezen :P
pi_174359497
quote:
99s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 20:38 schreef CrashO het volgende:

[..]

Reviews erop nagezocht of verhaaltje van de verkoper?

Ik kan lastig geloven dat een 5 jaar oude camera met een 12.1MP sensor van 6x4,6mm (cropfactor van 5,66). een betere sensor heeft dan een 1300D met 18MP en een sensorgrote van 22x15mm. (crop 1,6).

Nu heb ik niet een al te hoge pet op van Canon's budget modellen (of de laatste jaren zelfs hun genervde higher-end spul). Maar hier zou ik graag onderbouwing van lezen :P
Reviews erop na gezocht inderdaad: bij die Canon 1300D kun je de lezen verwisselen, maar de lens die ze meeleveren is gewoon minder goed dan de lens die in de FZ200 zit. Lees hij heeft een lens met diafragma getal van f/3.5-5.6 terwijl de FZ200 een heeft van f/2.8 en dat is beter, want dat laat meer licht door.

En als je dan bedenkt, wat ik uiteindelijk met de camera wil: vakantie foto's, dan is de FZ200 een betere keuze dan de Canon 1300D want nieuwe lenzen had ik toch niet gekocht. En ja die camera is al 5 jaar op de markt, maar hij is zo goed dat ze hem nog steeds naast de FZ300 verkopen. Dat zijn toch weer ¤ 133 verschil, voor een camera die op technische vlak net zo goed is als zijn opvolger.

4K en WiFi kan mij gewoon gestolen worden, dat is leuk: maar ga ik geen ¤ 133 voor betalen.
  woensdag 11 oktober 2017 @ 20:58:26 #24
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_174359752
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 20:50 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

Reviews erop na gezocht inderdaad: bij die Canon 1300D kun je de lezen verwisselen, maar de lens die ze meeleveren is gewoon minder goed dan de lens die in de FZ200 zit. Lees hij heeft een lens met diafragma getal van f/3.5-5.6 terwijl de FZ200 een heeft van f/2.8 en dat is beter, want dat laat meer licht door.

En als je dan bedenkt, wat ik uiteindelijk met de camera wil: vakantie foto's, dan is de FZ200 een betere keuze dan de Canon 1300D want nieuwe lenzen had ik toch niet gekocht. En ja die camera is al 5 jaar op de markt, maar hij is zo goed dat ze hem nog steeds naast de FZ300 verkopen. Dat zijn toch weer ¤ 133 verschil, voor een camera die op technische vlak net zo goed is als zijn opvolger.

4K en WiFi kan mij gewoon gestolen worden, dat is leuk: maar ga ik geen ¤ 133 voor betalen.
Leuk, maar heb je ook de fotos vergeleken die deze cameras maken? Bij dp review kan de deze vergelijken met de 1100 en de 1100 heeft duidelijk betere fotos, de 1300 is al weer twee generaties verder dan de 1100 en en duidelijk betere sensor.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_174359990
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 20:50 schreef Diqiu-Long het volgende:
Reviews erop na gezocht inderdaad: bij die Canon 1300D kun je de lezen verwisselen, maar de lens die ze meeleveren is gewoon minder goed dan de lens die in de FZ200 zit. Lees hij heeft een lens met diafragma getal van f/3.5-5.6 terwijl de FZ200 een heeft van f/2.8 en dat is beter, want dat laat meer licht door.
Correct, de lens die op de FZ200 zit is beter dan een kitlens, vandaar ook mijn 1e post in dit topic over dat een DSLR waarschijnlijk geen top idee was voor je :P. Echter, als je een matige bril op je hoofd zet waar je met 2 goede ogen doorheen kijkt, zie je beter dan wanneer je met 1/8e oog door een goede bril kijkt.. Je hebt nu een lichtgevoelerigere lens, maar wel een sensor die veel en veel kleiner is == slechter in low light situaties. Iets waar je volgens mij juist wat aan wilde doen :P

Je FZ200 heeft 2.37 µm² aan pixels, die Canon heeft 18.4 µm². Bijna 8 keer zoveel sensoroppervlakte. Dus je hebt nu wel een enorm heldere bril, alleen knijp je je ogen dicht tot een spleetje.. Nu is sensorgrote niet alles, maar de combinatie van een 5 generaties oude sensor op het formaat van een postzegel vs een recente crop, mweh. Zou niet mijn keuze geweest zijn als ik juist van de low light problemen van mijn telefoon af wilde :P

Ik zou dan eerder een recenter model compactcam (of bridge) genomen hebben. Of zoals Piet zei, voeg die 300 euro toe aan het budget voor je volgende telefoon. Want 5 jaar is in sensorland gewoon enorm veel. En een lager F getal klinkt leuk.. maar die schaalt wel mee met je sensorsize. Een iPhone 8 heeft ook F/1.8. Weet vrij zeker dat ik uit mijn Canon 6D op F/4 betere plaatjes trek..

Maar de aankoop is al gedaan, dus ik wens je veel plezier met je nieuwe speeltje *O*

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 11-10-2017 21:12:04 ]
pi_174360915
Maja, met een fatsoenlijke lens zit je bij zo'n DSLR ook al een paar honderd euro verder. Dus zodoende: voor wat ik met de camera wil doen, is de FZ200 een logischere keuze dan de 1300D met kitlens.

Sowieso, beviel mij die 1300D al direct niet :( Heel lomp voelde die aan. Eigenlijk was het de keuze tussen een travelzoom of bridge camera. Nou die travelzoom zou belabberd zijn in het donker, dus dat werd hem niet.

De keuze voor de FZ200 heb ik trouwens gemaakt, na het lezen van de review op Tweakers over de FZ300. Waarbij ze de FZ200 als alternatief noemde.

https://tweakers.net/revi(...)om-met-4k-video.html

[ Bericht 25% gewijzigd door Diqiu-Long op 11-10-2017 22:03:51 ]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')