Ik vond dat zo leuk hoe bewust ze ineens zijn van het jarig zijn.quote:Op zondag 15 oktober 2017 18:16 schreef DevilsAndDust het volgende:
Gefeliciteerd, GotC! Ik vind jouw ventje altijd zo mooi!
Wij vierden vandaag de verjaardag van I (hij is 12 november pas jarig, maar dat zit zo dicht op mijn uitgerekende datum dat we het nu maar alvast hebben gevierd). Hele middag lekker in de tuin gezeten, heerlijk! I was ook echt ontzettend jarig, ik heb zo van hem genoten. .
ja, natuurlijk is dat ook te abstract. ik vertel hem ook niet dat papa over 2 weken weer terug komt, maar meer dat we bye bye gezegd hebben tegen papa, en dat papa werken is. Maar, de duutser was de afgelopen 6 weken veel thuis, dus dat is nu gewoon even afkicken.quote:Op maandag 16 oktober 2017 12:41 schreef Crumpette het volgende:
GotC gefeli met je grote vent!
Jagar is dat niet ook een beetje abstract? Wij houden het nog steeds vooral op 'daddy is at work' als hij vraagt waar hij is, en 'see you soon/daddy will be home soon' tijdens de skypes. Tijdsbesef hebben ze nog niet echt, alles in het verleden noemt hij gisteren en verder vooruit dan vanmiddag of morgen komen we ook niet. We zijn onlangs samen ook gevlogen dus ik denk dat het concept vliegtuig nog wel te behappen is, maar dan heb ik bij elk vliegtuig in de lucht dat hij spot een probleem denk ik .
Werkt wisselend hier. Soms goed, meestal nietquote:Op maandag 16 oktober 2017 20:13 schreef Mariposas het volgende:
Ik verpak het meestal met iets leuks, dus dan zeg ik bijvoorbeeld dat we nu verder gaan en dan gaan we de eendjes gedag zeggen, blaadjes en kastanjes zoeken, naar de tram kijken (dit alles op de route naar huis natuurlijk 😏), thuis een boterham met jam eten, thuis een Duplo kasteel maken, thuis op bed spelen en een tent maken, etc. Dat werkt heel goed, weinig drama nu.
Ik herken veel van de grenzen zoeken maar moet toch ook wel weer lachen om Tas...quote:Op maandag 16 oktober 2017 20:53 schreef Razztwizzle het volgende:
Nou, nee. Ik denk dat het soms dus echt nodig is. Tot hier en niet verder. Als ze Tas pijn doet, of mij, dan zet ik haar op de trap na een heel kort "Je mag mij geen pijn doen. Je gaat nu even hier zitten. Ik haal je zo weer op. Dan praten we er over." Ze koelt dan even af en meestal vertelt ze dan ook meteen "Ik mocht jou niet bijten hè mama maar ik was zo boos want ik wilde een banaan in plakjes en niet een hele" (Ja.. echt. Dat was het. Plakjes ) . We bespreken dan wat ze wél kan doen (de bank slaan, gooien met de zachte bal, stampen op de grond, even buiten een rondje rennen). We geven elkaar een knuffel. En daarna speelt ze ook weer vrolijk verder. Maar ze zit nu dus best vaak op de trap. Elke dag wel een keer of drie, en dat vind ik best erg. Het is niet helemaal wat ik van mijn opvoedkunsten had verwacht .
Wat het ook niet makkelijker maakt is dat Tas er meestal naast wil zitten op de trap . Dat ondermijnt het hele 'dit is een time-out' gebeuren wel een beetje .
Wat dan wel weer 'fijn' is dat Tas nu van zich af kan bijten (letterlijk ) en dat ze nu merkt dat wat ze uitdeelt, ze ook terugkrijgt. Dus vandaag was ze hevig verbolgen dat Tas haar een mep gaf met een boek nadat zij hem een mep had gegeven met een pop (echt, enorm leuke dag hier.. ). Maar daarna was het gedoe in elk geval weer even over..
Tas sloot z'n mep daarna af met een welgemeend: "ZO. KLAAA." En gaf haar toen het boek waar hij haar mee mepte, en riep "LAISE LAISE! SAME!" dat dan weer wel .
Denk het wel. Nora is zo totaal niet, die laat gewoon de kaas van haar brood eten, maar ik zie wel vaker in bijvoorbeeld een speeltuin kinderen die zulk gedrag vertonen.quote:Op maandag 16 oktober 2017 21:33 schreef SaskiaR het volgende:
Oh help, ik vrees voor de komende jaren N is nu al ontzettend vocaal, dat wordt vast alleen nog maar erger. Sinds kort gaat ze gewoon keihard gillen, zo'n lange AAAA en volhouden he.
Zijn die van jullie ook zo asociaal tegenover andere kinderen? N was vandaag in de speeltuin zand op andere kinderen aan het gooien. En de glijbaan blokkeren bovenaan, zodat er niemand meer af kon. En gillen als een ander kind ergens mee wil spelen enz. Hoort dit bij de leeftijd (26 mnd)?
Ik ben ook pacifist, dus ik zou gaan voor de Stop, hou op-methode..quote:Op maandag 16 oktober 2017 22:37 schreef BrrrKoud het volgende:
Kleutertje gaat drie weken naar school nu. En helaas, vandaag beetje drama want hij wordt gepest door ander jongetje dat anderhalf jaar ouder is (groep 1/2 samen). En ook geslagen. Juf greep wel in, maar emotioneel kan hij het nog niet goed aan.
Hij is wel groot voor zijn leeftijd. Ik wil hem adviseren de volgende keer dat het jongetje hem pest, zo hard mogelijk terug te slaan. Liefst met een schep of een stoel. Vrouwlief is echter pacifiste. Wat vinden jullie?
Sorry? Op vierjarige leeftijd en net begonnen op school zou van je af bijten serieus kunnen helpen, lijkt me.quote:Op maandag 16 oktober 2017 23:07 schreef kwakz0r het volgende:
Don’t feed the troll mensen.
Verder veel herkenbare verhalen. Goed om te lezen en dingen om over na te denken.
Ik herken veel van je dochter in mijn zoon, inmiddels 5,5. Het welbespraakte in combinatie met een enorme drang naar autonomie, vrijheid en zelf bepalen (en dan ook nog eens een shitload aan energie ) . Ik probeer me er maar bij neer te leggen dat er geen quick fix is en dat iedere stap eentje is in de vorming. Dat lukt steeds beter omdat ik de laatste tijd echt merk dat wat ik er de laatste jaren ingestopt hebt, begint te landen.(waarover later meer )quote:Op maandag 16 oktober 2017 20:45 schreef Franny_G het volgende:
Ja, die grenzen he. I heeft sinds vorige week ook iets nieuws, ze roept af en toe als wij iets van haar verlangen (niet aan het armpje van haar broer trekken bijvoorbeeld): "Ik mag doen wat ík wil" en het lastige daaraan is, dat je al snel in een soort machtsstrijd zit. Nee, je mag niet altijd doen wat jij wil, je moet naar papa en mama luisteren.
Terwijl ik niet op zo'n autoritaire manier wil communiceren. Het lijkt wel alsof je daar toch gewoon niet aan ontkomt. Of wel?
Honkbalknuppel mee geven.quote:Op maandag 16 oktober 2017 22:37 schreef BrrrKoud het volgende:
Kleutertje gaat drie weken naar school nu. En helaas, vandaag beetje drama want hij wordt gepest door ander jongetje dat anderhalf jaar ouder is (groep 1/2 samen). En ook geslagen. Juf greep wel in, maar emotioneel kan hij het nog niet goed aan.
Hij is wel groot voor zijn leeftijd. Ik wil hem adviseren de volgende keer dat het jongetje hem pest, zo hard mogelijk terug te slaan. Liefst met een schep of een stoel. Vrouwlief is echter pacifiste. Wat vinden jullie?
Mijn vriend zegt precies hetzelfde. Als ze later gepest wordt mag ze van mij een tik uitdelen.quote:Op dinsdag 17 oktober 2017 01:47 schreef BrrrKoud het volgende:
[..]
Sorry? Op vierjarige leeftijd en net begonnen op school zou van je af bijten serieus kunnen helpen, lijkt me.
Zal geen juf kunnen zeggen, maar wellicht zien anderen dat anders.
Ik denk dat met één goede klap in het begin, een hoop problemen vermeden kunnen worden. Maar hij heeft geleerd dat slaan niet mag, en slaat niet terug.quote:Op dinsdag 17 oktober 2017 08:27 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Mijn vriend zegt precies hetzelfde. Als ze later gepest wordt mag ze van mij een tik uitdelen.
Ik weet niet of dit de juiste oplossing is, omdat jouw kind dan vaak de boeman is.
Sterkte met de situatie, kids kunnen erg gemeen zijn onder elkaar, ook al op die leeftijd.
Nou zeg, je beschrijft echt precies wat ik bij I zie gebeuren. Dan zie je dat ze zichzelf helemaal vastdraait eigenlijk en daar zelf ook ongelukkig bij is, maar zichzelf gewoon niet kan helpen, niet uit die negatieve spiraal komt. Ze roept dan die dingen, maar met een verstikte stem, omdat ze er heel verdrietig om is.quote:Op dinsdag 17 oktober 2017 07:43 schreef Clubsoda het volgende:
Ik herken ook het expres dingen zeggen waarvan ze weet dat het je kwetst. Mijn theorie is dat het iets te maken heeft met schaamte en controle. Uit opwinding iets doen of zeggen wat niet ok was en dan natuurlijk NIET toegeven dat dat zo was en daarom er keihard nog 10 keer overheen gaan met iets stouters. Om het zelf in de hand te hebben ofzo. Ik weet niet of ik dat duidelijk uitleg.
Dank voor je reactie, ik vind echt veel herkenning in je verhaal. Ik herken ook best veel van mezelf in I, dat is aan de ene kant fijn, want ik snap haar best goed, aan de andere kant is het daarom ook lastig omdat je steeds spiegelt aan elkaar. Die vrijheidsdrang/autonoom willen zijn, het kritische, het verbale. Al werd dit bij mij als kind enorm de kop ingedrukt.quote:Ik probeer dan een uitweg te bieden: 'ik doe eben net alsof ik dat niet gehoord heb en dan kun je even opnieuw beginnen'. Dat wil nog wel eens helpen. Door juist niet op iedere slak zout te leggen, kan ik het doorbreken, en ze weten heus dondersgoed waar het misging.
Ik moet ook vaak autoritairder communiceren dan ik zou willen. Anders dan ik zelf opgevoed ben (ik was wel temperamentvol als kind maar ook enorm gefocust op gezelligheid en een goede band, en ik vind het moeilijk dat mijn kind dat echt ondergeschikt vindt aan zijn autonomie). Maar ook anders dan hier in OUD bijvoorbeeld 'gepredikt' wordt en dat maakte me best onzeker. Maar het werkt gewoon niet, onduidelijkheid=onzekerheid=strijd. Dus dan maar op een manier waarmee we wel uit de voeten kunnen.
En cliché, cliché, het wordt echt beter. Met de leeftijd maar zeker ook met school, de cognitieve uitdaging en de omgang met andere kinderen en juf. De laatste tijd kan mijn zoon opeens dingen zeggen als 'goed, omdat jij het zegt', 'ok, als jij dat wil' of 'daar heb je gelijk in mama' Hij wil vaker spontaan knuffelen en ook onze band herstellen door een knuffel na een akkefietje. Hij geeft me ook regelmatig aan dat ik hard praat als ik boos ben en dat dat niet fijn is, wat weer ruimte geeft om te kijken naar onze rollen in een conflict en het zo op te lossen zonder dat het een machtsstrijd wordt.
Dank je, we kijken het eerst even aan hoe het gaat met de juf die ingrijpt. Een kordate tante, die direct de ouders aanspreekt van de pestkop.quote:Op dinsdag 17 oktober 2017 09:35 schreef AwayTL het volgende:
Brr, slaan in het algemeen heb ik altijd af gehouden, maar heb wel gesproken over dat hij van mij terug mag doen wat de ander ook bij hem doet. Nooit als eerst, maar om elk duwtje naar de juf te rennen vind ik ook geen tactiek om groot mee te worden.
Hij weet wel dat de juf dan boos op hem kan worden en dat hij dat dan ook moet accepteren.
Dit zou ik niet in de eerste weken al zo uiten overigens. Er kan nog zo veel gebeuren. Laat hrm eerst even wennen aan de situatie alvorens voor te stellen er met een gestrekt been in te gaan.
Hm ja ik ben dan weer geen voorstander van het doorklikken naar de ouders van een 'pestkop'. Het bestempelen van een kind op deze leeftijd als pestkop vind ik al niet reeel. Ik bekijk het meer vanuit de invloed die mijn kind zelf heeft in de gegeven situatie, zodat hij later ook handvatten heeft voor als het leven even niet is als op een roze wolk met glitterponies.quote:Op dinsdag 17 oktober 2017 11:36 schreef BrrrKoud het volgende:
[..]
Dank je, we kijken het eerst even aan hoe het gaat met de juf die ingrijpt. Een kordate tante, die direct de ouders aanspreekt van de pestkop.
Het concept van "terugslaan mag", dat komt later wel..
Het ingrijpen gebeurt op initiatief van de juf zelf, die heeft het namelijk waargenomen. En andere juf van de BSO ook. "Pestkop" is overigens mijn woordje nu, om het makkelijk te houden - en hij is een jaar ouder.quote:Op dinsdag 17 oktober 2017 11:42 schreef AwayTL het volgende:
[..]
Hm ja ik ben dan weer geen voorstander van het doorklikken naar de ouders van een 'pestkop'. Het bestempelen van een kind op deze leeftijd als pestkop vind ik al niet reeel. Ik bekijk het meer vanuit de invloed die mijn kind zelf heeft in de gegeven situatie, zodat hij later ook handvatten heeft voor als het leven even niet is als op een roze wolk met glitterponies.
Je weet hoe meedogenloos kinderen kunnen zijn. Ik snap dat je niemand aan zal raden terug te slaan, vanuit je rol als lerares. Lost voor de klas ook niets op (want dan is iemand anders het slachtoffer). Maar voor jongetje kan het zeker helpen, denk ik.quote:Op dinsdag 17 oktober 2017 11:41 schreef kwakz0r het volgende:
Ik zal wel een zacht ei zijn, maar terugslaan mag van mij dus niet.
Als lerares ben ik ook heel duidelijk: het maakt niet uit wie er begon, als ik je zie slaan ben je fout bezig. Dan kan er best dan pas uitkomen dat iemand pest, en dan dealen we daarmee, maar geweld is nooit te billijken. Echt nooit.
Dat betekent heus niet over elk wissewasje naar de docent komen, je kunt namelijk ook leren om zonder oog-om-oog tand-om-tand dingen op te lossen. En dat zeg ik als iemand die zelf gepest is.
Goed dat de juf er zo mee omgaat!quote:Op dinsdag 17 oktober 2017 20:39 schreef BrrrKoud het volgende:
Toch beetje plot twist. De juf mocht het eerst proberen op te lossen vandaag, en dat deed ze heel kordaat. Pestkop (5 jr) heeft ook echt straf gehad, na nieuwe pesterij. Mocht niet mee met gym.
's middags is pestkop geprezen omdat hij zo leuk aan het spelen was met zoontje (4). Kennelijk zoeken ze elkaar een beetje op. Misschien moeten we zoontje leren - "jij gemeen doen, oke, dan ga ik met andere kinderen spelen. Doei."
Ik heb heel veel gehad aan het boek 'Het Hoogstimulatieve kind'. Dat biedt ook heel praktisch een stappenplan bij grenzen opzoeken/ overschrijden. Het is gebaseerd op het idee dat dit soort gedrag voortkomt uit het missen van bepaalde vaardigheden en hoe je het ontwikkelen daarvan bij een kind kan trainen. In dat stappenplan staat bijvoorbeeld ook hoe je je niet moet laten verleiden om in zo'n machtsdiscussie terecht te komen.quote:Op maandag 16 oktober 2017 21:23 schreef Franny_G het volgende:
Zoals je het zo opschrijft, klinkt dat als rustige en nette opvoedkundige handelingen. Maar als ik een dergelijke time-out geef, dan gaat dat dus heel vaak met enorme hysterie gepaard. Krijsen, gillen en sinds kort begint ze op deuren te rammen. Van de week met een paraplu tegen dekeukendeur. Weer terugzetten op de trap en weer x 10. Ze wordt dan zo verschrikkelijk boos. En dan constructief zijn en blijven. Goed een grens aangeven zonder op een gegeven moment ook te gaan schreeuwen: het valt niet mee. En het autoriteitsargument of haar inpeperen dat ze naar me moet luisteren, waar ze dan ook nog eens schreeuwend over in 'discussie' wil gaan (nee dat hoef ik niet!!) , voelt voor mij als een zwaktebod.
Nouja, we doen ons best en zo heel slecht gaat het nu ook weer niet. Maar vanavond ben ik er even echt verdrietig van.
Shall I say it again? Herkenbaar!quote:Op dinsdag 17 oktober 2017 07:43 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Ik herken veel van je dochter in mijn zoon, inmiddels 5,5. Het welbespraakte in combinatie met een enorme drang naar autonomie, vrijheid en zelf bepalen (en dan ook nog eens een shitload aan energie ) . Ik probeer me er maar bij neer te leggen dat er geen quick fix is en dat iedere stap eentje is in de vorming. Dat lukt steeds beter omdat ik de laatste tijd echt merk dat wat ik er de laatste jaren ingestopt hebt, begint te landen.(waarover later meer )
Mijn kind is ook absoluut niet voor rede vatbaar als hij boos. Hysterische driftbuien zijn er nog steeds regelmatig, helaas. Dus praat ik daarbuiten met hem en dan kan hij echt goed reflecteren. Na afloop van een ruzie, maar ook in het algemeen hebben we gesprekken over de baas zijn, verantwoordelijkheid nemen, rekening houden met elkaar, etc. Niet alleen binnen ons gezin maar ik bespreek ook de samenleving in het algemeen en hoe we als mensen met elkaar omgaan. Het is het type kind dat voortdurend om zijn of haar gedrag wordt aangesproken dus probeer op rustige momenten de focus van hem af te halen en zaken meer algemeen te bespreken. En veel belonen voor momenten waarop hij eieren voor zijn geld koos, toegaf of ontspannen reageerde.
Ik herken ook het expres dingen zeggen waarvan ze weet dat het je kwetst. Mijn theorie is dat het iets te maken heeft met schaamte en controle. Uit opwinding iets doen of zeggen wat niet ok was en dan natuurlijk NIET toegeven dat dat zo was en daarom er keihard nog 10 keer overheen gaan met iets stouters. Om het zelf in de hand te hebben ofzo. Ik weet niet of ik dat duidelijk uitleg. Ik probeer dan een uitweg te bieden: 'ik doe eben net alsof ik dat niet gehoord heb en dan kun je even opnieuw beginnen'. Dat wil nog wel eens helpen. Door juist niet op iedere slak zout te leggen, kan ik het doorbreken, en ze weten heus dondersgoed waar het misging.
Ik moet ook vaak autoritairder communiceren dan ik zou willen. Anders dan ik zelf opgevoed ben (ik was wel temperamentvol als kind maar ook enorm gefocust op gezelligheid en een goede band, en ik vind het moeilijk dat mijn kind dat echt ondergeschikt vindt aan zijn autonomie). Maar ook anders dan hier in OUD bijvoorbeeld 'gepredikt' wordt en dat maakte me best onzeker. Maar het werkt gewoon niet, onduidelijkheid=onzekerheid=strijd. Dus dan maar op een manier waarmee we wel uit de voeten kunnen.
En cliché, cliché, het wordt echt beter. Met de leeftijd maar zeker ook met school, de cognitieve uitdaging en de omgang met andere kinderen en juf. De laatste tijd kan mijn zoon opeens dingen zeggen als 'goed, omdat jij het zegt', 'ok, als jij dat wil' of 'daar heb je gelijk in mama' Hij wil vaker spontaan knuffelen en ook onze band herstellen door een knuffel na een akkefietje. Hij geeft me ook regelmatig aan dat ik hard praat als ik boos ben en dat dat niet fijn is, wat weer ruimte geeft om te kijken naar onze rollen in een conflict en het zo op te lossen zonder dat het een machtsstrijd wordt.
Dank!quote:Op vrijdag 20 oktober 2017 11:35 schreef Burdie het volgende:
Om 13 uur komt de nieuwe Woezel en Pip film op tv, misschien een tip voor wie vanmiddag thuis is met peuter .
Goede tip! Wij gaan volgende week voor het eerst naar een theatervoorstelling met J. van Woezel en Pip en hij kent W&P nog niet Dus deze week maar eens laten kijken.quote:Op vrijdag 20 oktober 2017 11:35 schreef Burdie het volgende:
Om 13 uur komt de nieuwe Woezel en Pip film op tv, misschien een tip voor wie vanmiddag thuis is met peuter .
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |