abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_177142063
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2018 23:34 schreef The_Pink_Lady het volgende:

[..]

Een serie over een autistische jongen die chirurg wil worden.
En die 'net als elke autist' briljant blijkt te zijn.

Niet iedereen met autisme is mega-intelligent of expert op het gebied van wiskunde, geneeskunde of een ander supercool en bruikbaar gebied, helaas. Sommigen van ons zijn gewoon supergoed in het bouwen van achtbanen in RollerCoaster Tycoon, of weten alles over teennagels van olifanten.

Maar helaas lijkt de popcultuur te denken dat elke autist een skill heeft waar hij/zij millionair mee kan worden.
Mon 'en!
pi_177142106
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2018 21:33 schreef The_Pink_Lady het volgende:

[..]

Het is wel meer de klassieke autist inderdaad.
Maar toch herken ik ook wel dingetjes.

Binnenkort ook een nieuw seizoen met filemon.
Ik herkende ook echt behoorlijk wat daarin zoals het interview met Christina curry.
'Klassiek autisme' betekent nog steeds niet per se dat je automatisch een goede bta bent, of per definitie geen oogcontact kan maken ofzo.

De 'autist' in The Good Doctor is meer een stereotype autist, dan een 'klassiek autist'. ;)

En Christina Curry O+
Mon 'en!
  maandag 12 februari 2018 @ 23:48:55 #253
212761 magnetronkoffie
Where's the fish?
pi_177142107
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2018 23:45 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Niet iedereen met autisme is mega-intelligent of expert op het gebied van wiskunde, geneeskunde of een ander supercool en bruikbaar gebied, helaas. Sommigen van ons zijn gewoon supergoed in het bouwen van achtbanen in RollerCoaster Tycoon, of weten alles over teennagels van olifanten.

Maar helaas lijkt de popcultuur te denken dat elke autist een skill heeft waar hij/zij millionair mee kan worden.
Hoe zouden ze ons moeten afbeelden?
Burn it to the ground.
Hokjesdenken is de patat met mayo van de cognitieve haute cuisine.
Iemand kapot maken is heel makkelijk. Iemand weer helen...dat is pas een uitdaging!
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
pi_177142976
quote:

[..]

Je hebt helemaal gelijk.

Maar er zijn ook weinig series over "gewone" mensen.
Series zijn altijd bijzondere verhalen over wat bijzondere mensen.
Of ze zijn extra leuk of extra grappig.
Gebeuren dingen die in het echt net niet gebeuren.
Dus als er een autist in een serie word
betrokken is dat ook meteen extra bijzonder.

Zoiets bedoel ik snapje?
Ben beetje moe weet niet of ik t goed uitleg.
-"Just the colour Pink makes me smile!"-
pi_177142979
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2018 23:48 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

'Klassiek autisme' betekent nog steeds niet per se dat je automatisch een goede bta bent, of per definitie geen oogcontact kan maken ofzo.

De 'autist' in The Good Doctor is meer een stereotype autist, dan een 'klassiek autist'. ;)

En Christina Curry O+
Ok ik wist de definitie niet exact.

En ja O+
pi_177147628
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2018 21:33 schreef The_Pink_Lady het volgende:

[..]

Het is wel meer de klassieke autist inderdaad.
Maar toch herken ik ook wel dingetjes.

Binnenkort ook een nieuw seizoen met filemon.
Ik herkende ook echt behoorlijk wat daarin zoals het interview met Christina curry.
De show Stargate Atlantis had er n die het heeeel goed deed als geeky wetenschapper. Helaas alweer 10 jaar geleden afgelopen.
pi_177147726
quote:

[..]

Binnen jaar zal blijken of ik talent heb...in 5 dagen tijd een compleet ondernemingsplan opgezet voor een business die focust op een niche markt die erg lucratief kan zijn...In mijn hoofd...toen moest het nog op papier...2 maanden...

Momenteel bezig met de voorbereidingen, en de kredietaanvraag om op te kunnen starten..
pi_177147750
quote:
10s.gif Op maandag 12 februari 2018 22:07 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Niet bepaald
Hoezo nie
pi_177151827
The good doctor, ik vind het tot nu toe wel een leuke serie.
Geeft het een goed beeld van autisme? Ik denk het niet, in die zin dat het best wel uitvergroot wordt en ik denk dat er heel veel mensen zijn bij wie het niet zo duidelijk is.
Maar ik denk ook dat wanneer je het niet zo zou uitvergroten, het een "gewone" serie zou zijn..

En ja, het gaat over iemand met autisme die ook een bijzonder talent heeft (hij ziet heel snel hoe dingen in elkaar zitten en kan daardoor goed bepalen waar het euvel zit) en dat is lang niet altijd zo bij autisme. Dus in die zin is het geen gemiddelde autist.

Maar wat ik dan wel goed vind, is dat er aandacht is voor autisme. Dat ze laten zien dat iemand met autisme ook dokter kan zijn, maar dat de omgeving het niet makkelijk maakt, mensen met ontzettend veel vooroordelen die daardoor niet zien hoe goed hij in zijn vak kan zijn.

Het is heel lastig om autisme uit te leggen aan de wereld, omdat het zo'n breed spectrum is. Het kan per persoon zo verschillen dat er niet een standaard uitleg is.

Ik vind het programma van Filemon wat dat betreft wel beter, die laat ook veel meer zien dat ook mensen die wel (redelijk) functioneren ook autisme kunnen hebben.
Ik ben benieuwd naar seizoen 2, donderdag volgens mij...
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_177154122
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 11:38 schreef pmf71 het volgende:

[..]

Binnen jaar zal blijken of ik talent heb...in 5 dagen tijd een compleet ondernemingsplan opgezet voor een business die focust op een niche markt die erg lucratief kan zijn...In mijn hoofd...toen moest het nog op papier...2 maanden...

Momenteel bezig met de voorbereidingen, en de kredietaanvraag om op te kunnen starten..
Goed bezig!!!!
pi_177154149
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2018 13:59 schreef Nijna het volgende:
The good doctor, ik vind het tot nu toe wel een leuke serie.
Geeft het een goed beeld van autisme? Ik denk het niet, in die zin dat het best wel uitvergroot wordt en ik denk dat er heel veel mensen zijn bij wie het niet zo duidelijk is.
Maar ik denk ook dat wanneer je het niet zo zou uitvergroten, het een "gewone" serie zou zijn..

En ja, het gaat over iemand met autisme die ook een bijzonder talent heeft (hij ziet heel snel hoe dingen in elkaar zitten en kan daardoor goed bepalen waar het euvel zit) en dat is lang niet altijd zo bij autisme. Dus in die zin is het geen gemiddelde autist.

Maar wat ik dan wel goed vind, is dat er aandacht is voor autisme. Dat ze laten zien dat iemand met autisme ook dokter kan zijn, maar dat de omgeving het niet makkelijk maakt, mensen met ontzettend veel vooroordelen die daardoor niet zien hoe goed hij in zijn vak kan zijn.

Het is heel lastig om autisme uit te leggen aan de wereld, omdat het zo'n breed spectrum is. Het kan per persoon zo verschillen dat er niet een standaard uitleg is.

Ik vind het programma van Filemon wat dat betreft wel beter, die laat ook veel meer zien dat ook mensen die wel (redelijk) functioneren ook autisme kunnen hebben.
Ik ben benieuwd naar seizoen 2, donderdag volgens mij...
Ik vind het ook wel goed qua omgeving en omgang. En ja tis niet perfect een afbeelding van een autist. Maargoed.
En ik ben ook benieuwd naar seizoen van filemon.
pi_177225031
Vandaag eerste diagnosetraject-afspraak. Voel me opgejaagd, bang, nerveus, paniekerig. Ik wil natuurlijk weten f er ASS is, maar ben ook bang om te beginnen omdat dat (mogelijke) veranderingen teweeg brengt.

Ik durf niet meer. ;(
pi_177233013
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 10:17 schreef User16909 het volgende:
jaagd, bang, nerveus, paniekerig. Ik wil natuurlijk weten f er ASS is, maar ben ook bang om te beginnen
Het is ook wel eng. Ik was ook enorm nerveus toen ik het diagnose traject inging, maar achteraf is het het beste wat je kan doen. Want het kan je een hele hoop helpen in je zelfbegrip, en een stukje rust mee brengen doordat je dan weet of het wel of geen ass is.

In ieder geval veel succes, en achteraf valt het hele traject enorm mee.
pi_177266018
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 10:17 schreef User16909 het volgende:
Vandaag eerste diagnosetraject-afspraak. Voel me opgejaagd, bang, nerveus, paniekerig. Ik wil natuurlijk weten f er ASS is, maar ben ook bang om te beginnen omdat dat (mogelijke) veranderingen teweeg brengt.

Ik durf niet meer. ;(
Er gaat niet eens zoveel veranderen in het opzicht dat je alleen jezelf beter leert kennen.
jij blijft nogsteeds jij.

maar je zult wel makkelijker straks met dingen om kunnen gaan omdat je gaat begrijpen en bij sitauties gaat zien wat er gebeurt.

ik hoop dat het meeviel gister?

succes verder in elk geval
pi_177272679
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 22:51 schreef The_Pink_Lady het volgende:

[..]

Er gaat niet eens zoveel veranderen in het opzicht dat je alleen jezelf beter leert kennen.
jij blijft nogsteeds jij.

maar je zult wel makkelijker straks met dingen om kunnen gaan omdat je gaat begrijpen en bij sitauties gaat zien wat er gebeurt.

ik hoop dat het meeviel gister?

succes verder in elk geval
Het viel inderdaad mee. De psycholoog die ik sprak (vrouw, ongeveer mijn leeftijd) zei binnen een kwartiertje al dat ze snapte waarom ik er zat, ze weet zeker dat ik 'ergens op het spectrum' zit. Ze weet nog niet hoe lang het gaat duren tot er een diagnose ligt, maar binnen een half jaar kunnen we (zij en ik) met elkaar aan psycho-educatie beginnen, zegt ze. Dat betekent dat het dus cht is. Dat ik me niet aanstel.

Ik heb de rest van vrijdag en zaterdag besteed aan rust. Want ik moest het allemaal echt even laten bezinken.

Ik ben niet meer de enige op de wereld die gelooft dat er sprake is van ASS! Er is iemand, een professional, die het ook ziet!

*O*
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')