abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_174367686
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 17:44 schreef 2thmx het volgende:
Uit het vandaag gepresenteerde Regeerakkoord:

[ afbeelding ]

Terwijl het raadgevend referendum nota bene een initiatief was van o.a. Boris van der Ham (D66). Maar ja, de uitslag van 't Oekraïne-referenum beviel niet, dus moet 't hele referenum maar opzouten :').

En alle D66-stemmers vinden 't prima, want 'lekker pragmatisch' :'). Paul Cliteur schreef het vele jaren geleden al: dat politieke partijen geen ideologie meer hebben, maar puur 'pragmatisch' (lees: hypocriet) handelen, is slecht voor Nederland. D66 is er het levende bewijs van.

Overigens is de wet om 't referendum in te trekken uiteindelijk ook referendabel, dus dat wordt nog lachen *O*.
Dit kabinet is al gedoemd om te vallen voordat het überhaupt is begonnen. Een referendum partij die ten gunste van hun EU meesters hetzelfde referendum willen afschaffen. :')

Tja, hoe groter wil je de kloof tussen de burger en de politiek nog verder verbreden? Wilders gniffelt en wrijft in zijn handjes. Een denderende overwinning ligt in het vooruitzicht want nóg meer burgers zullen deze corrupte kartel politici uitkotsen en naar de buitenste politieke flanken rennen. De komende gemeenteraadsverkiezingen zal bijltjesdag betekenen voor dit nauwelijks zittende kabinet.
  donderdag 12 oktober 2017 @ 11:00:42 #227
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_174368879
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 18:16 schreef Weltschmerz het volgende:
Een parlementaire democratie zonder referenda biedt juist meer gelegenheid voor een dictatuur van de meerderheid, referenda gaan immers per definitie over een beperkt aantal individuele voorstellen en daarmee kun je geen dictatuur vestigen. In zijn huidige vorm met deze partijpolitiek biedt de parlementaire democratie zelfs ruime gelegenheid voor een dictatuur van de minderheid.
Niet om nou terug te krabbelen, maar mijn reactie is natuurlijk wel in context van dit topic. Van mensen die moord en brand schreeuwen en doen voorkomen (althans, dat was mijn interpretatie) dat een referendum de heilige graal van een democratie is.
quote:
Het is ieder weldenkend mens natuurlijk duidelijk dat D66 is 180 graden is gedraaid omdat ze de uitkomst van referenda vrezen, met name waar het de EU aangaat. Ze hebben de uitgangspunten van hun partij sowieso al verloochend door meer EU toe te juichen zonder enige eisen aan het democratisch gehalte te stellen. Dat is niet voortschrijdend inzicht, dat is verraad van idealen.
Dat ben ik dan niet met ieder weldenkend mens eens. ;)
Wat ik zie is een partij, meerdere partijen zelfs, die een goed idee even in de ijskast zetten omdat er inderdaad niet van komt wat er van verwacht werd. Nu duidelijk wordt hoe het in de praktijk werkt, en natuurlijk ook nu blijkt dat Nee-stemmers makkelijker te mobiliseren zijn, wordt men huiveriger voor het instrument. Dat snap ik. Ik vond het sowieso al naïef om in deze vorm referenda te organiseren.

Dat mensen dat omschrijven als verraad van idealen vind ik goedkoop scoren.
Fine, fuck you then!
Getrouwd met een Fok!ster; wie had dat ooit gedacht! :o
Gay! MohMi O+
  donderdag 12 oktober 2017 @ 11:03:10 #228
116015 SicSicSics
pi_174368932
quote:
1s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 17:03 schreef Nattekat het volgende:
Het is een correctief referendum hè. Iets als een Nexit is bij voordaad al uitgesloten. Het zorgt ervoor dat de politiek gecorrigeerd kan worden, maar zij zijn nog altijd de wetgevende en uitvoerende macht.
Raadgevend en correctief.

Zeker, maar als jouw democratische tool gekaapt wordt door mensen met een andere agenda, die de tool daarna inzetten om op valse voorwendselen ruchtbaarheid te geven aan hun politieke agenda dan snap ik dat je de tool gaat heroverwegen.
Fine, fuck you then!
Gay! MohMi O+
pi_174369295
Eerst pleiten voor een referendum om vervolgens tot de ontdekking te komen dat mensen weleens iets zouden kunnen referendummen waar je het niet mee eens bent. Erg laf van D66, maar die waren natuurlijk al langer het spoor bijster.
Quod licet Iovi, non licet bovi
pi_174369396
Toen Jan Roos zichzelf in een matrozenpak stak, wist je eigenlijk al dat het nooit meer wat zou worden met dat referendum.

roos_foto.jpg
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_174369487
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 08:41 schreef spiritusbus het volgende:
Hoe eerder het hele referendum geschrapt wordt hoe beter. De grote meute stemt standaard met de onderbuik ipv op basis van feiten.
Amper twee posts boven je wordt nog het tegenovergestelde beweerd en uitgebreid toegelicht :')
10.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_174369694
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 11:27 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Amper twee posts boven je wordt nog het tegenovergestelde beweerd en uitgebreid toegelicht :')
Het probleem is vooral dat alleen mensen die het onderwerp iets interesseert, gaan stemmen. Dat hele Associatieverdrag zou mij de reet roesten, daarom bleef ik thuis. Zo dachten veel meer mensen. Daarom was de opkomst zo laag.
  donderdag 12 oktober 2017 @ 11:44:14 #233
415174 spiritusbus
licht ontvlambaar
pi_174369891
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 11:27 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Nou, dat mensen het onderwerp geschikt vinden wil nog niet zeggen dat ze een zorgvuldige afweging (kunnen) maken. Vaak hebben populisten de grootste bek over referenda-onderwerpen en de grote massa pikt juist die onzin makkelijker op dan genuanceerde feiten.
pi_174369921
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 11:35 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het probleem is vooral dat alleen mensen die het onderwerp iets interesseert, gaan stemmen.
Dat lijkt me juist totaal geen probleem? Als de politiek mij even niet interesseert ga ik immers ook niet stemmen.
pi_174369977
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 11:45 schreef ems. het volgende:

[..]

Dat lijkt me juist totaal geen probleem? Als de politiek mij even niet interesseert ga ik immers ook niet stemmen.
Nee, want het gevolg daarvan is in veel gevallen een lage opkomst die in het voordeel uitvalt van de initiatiefnemers (omdat de rest van het land het dus niet boeit).
pi_174370023
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 11:48 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Nee, want het gevolg daarvan is in veel gevallen een lage opkomst die in het voordeel uitvalt van de initiatiefnemers (omdat de rest van het land het dus niet boeit).
Maar waarom is dat een slecht gevolg? Als het de rest van het land niet genoeg boeit dan moeten ze vooral niet stemmen natuurlijk. Dat lijkt me juist een gezonde manier van met een referendum omgaan.
  donderdag 12 oktober 2017 @ 12:27:11 #237
463917 Buurtzwaan
Houdt van de polder
pi_174370844
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 17:59 schreef archito het volgende:
Als je een discussie wil starten zou het je sieren om een genuanceerde stelling neer te leggen met argumenten en niet zomaar je mening het topic in te slingeren.

Het willen afschaffen van het raadgevend referendum had niks te maken met de uitslag van het Oekraïne-referendum maar meer door de mankementen die de wet vertoonde die bij dat referendum aan het licht kwamen. Zo bleek een zeer technisch complex onderwerp in de media versimpeld te zijn naar een pro of anti EU stelling. Daarnaast zorgde de opkomstdrempel van 30% voor een verkeerde prikkel bij ja-stemmers waarbij de helft thuis bleef om tactisch te zijn en de helft ja ging stemmen. Daardoor gaf de uitslag geen waarheidsgetrouw beeld.

Ik ben het er mee eens dat dat geen reden moet zijn om het dan maar helemaal af te schaffen. De wet verbeteren om die verkeerde prikkels te vermijden lijkt me al een stuk betere optie.
Overigens is D66 voor een bindend correctief referendum, in de onderhandelingen hebben ze dat helaas niet binnen weten te halen.
Het sleepnet referendum idem dito. De initiatiefnemers wilden de wet stoppen maar kwamen niet met een tegenvoorstel. Als je al een referendum over iets op poten wil zetten, moet je het ook naar mijn mening fatsoenlijk doen en niet met een halve voorbereiding komen aanzetten.
pi_174370884
quote:
14s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 12:27 schreef Buurtzwaan het volgende:

[..]

Het sleepnet referendum idem dito. De initiatiefnemers wilden de wet stoppen maar kwamen niet met een tegenvoorstel.
Waarom moet er een tegenvoorstel zijn?
pi_174370950
quote:
14s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 12:27 schreef Buurtzwaan het volgende:

[..]

Het sleepnet referendum idem dito. De initiatiefnemers wilden de wet stoppen maar kwamen niet met een tegenvoorstel. Als je al een referendum over iets op poten wil zetten, moet je het ook naar mijn mening fatsoenlijk doen en niet met een halve voorbereiding komen aanzetten.
Zo werkt een referendum niet. Het is een publieke noodrem waarna de politiek weer aan zet is.
  donderdag 12 oktober 2017 @ 12:38:53 #240
78918 SeLang
Black swans matter
pi_174371064
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 11:23 schreef KoosVogels het volgende:
Toen Jan Roos zichzelf in een matrozenpak stak, wist je eigenlijk al dat het nooit meer wat zou worden met dat referendum.

[ afbeelding ]
Ik heb ook nooit begrepen waarom Roos & co daar zo'n slapstick show van hebben gemaakt terwijl het over zo'n serieuze zaak ging. Met het associatieverdrag heeft de EU het begin van haar eigen doodvonnis getekend, maar voorstanders van dat verdrag konden dankzij Roos in zijn matrozenpak de tegenstanders wegzetten als een stel halve debielen. Hoeveel mensen hebben er voor dat verdrag gestemd om maar niet te worden geassocieerd met Roos & co? Half FOK! volgens mij, als je de discussies hier een beetje hebt gevolgd.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans" - Woody Allen
Mijn reisverslagen
pi_174371162
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 12:38 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik heb ook nooit begrepen waarom Roos & co daar zo'n slapstick show van hebben gemaakt terwijl het over zo'n serieuze zaak ging. Met het associatieverdrag heeft de EU het begin van haar eigen doodvonnis getekend, maar voorstanders van dat verdrag konden dankzij Roos in zijn matrozenpak de tegenstanders wegzetten als een stel halve debielen. Hoeveel mensen hebben er voor dat verdrag gestemd om maar niet te worden geassocieerd met Roos & co? Half FOK! volgens mij, als je de discussies hier een beetje hebt gevolgd.
Gelukkig is de EU gered door de Brexit.
  donderdag 12 oktober 2017 @ 12:58:13 #242
116015 SicSicSics
pi_174371465
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 12:44 schreef KoosVogels het volgende:
Gelukkig is de EU gered door de Brexit.
Waar je dezelfde idiote verdraaiingen, stellingen en orakelingen tegenkwam (in beide kampen overigens) die de discussie, de keus en de uiteindelijke uitslag niet ten goede zijn gekomen.

Kortom; 10 voor het idee, maar een dikke onvoldoende voor de uitvoering voorlopig. Tijd om het instrument te herzien. ^O^
Fine, fuck you then!
Gay! MohMi O+
pi_174372019
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 19:15 schreef richolio het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 18:04 schreef Wespensteek het volgende:
Was ook wel één van de slechtste wetten van de afgelopen tientallen jaren. Ik ben blij dat zelfs D'66 dat nu erkent. Laat tweede kamer en regering doen waarvoor ze gekozen worden: beleid en wetten maken.
Dan kan je net zo goed de koning weer in totale macht hebben. Die heeft waarschijnlijk meer aandacht voor de burgers dan de politici.
Elke pen is machtiger dan een zwaard of een blaffer.
pi_174372113
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 16:34 schreef Toefjes het volgende:
Liever een partij die van zijn standpunten af durft te stappen omdat het in de praktijk niet blijkt te werken dan een partij die te trots is om dat toe te geven. Niks mis mee.
Wat werkt er niet aan dan? Miljoenen Nederlanders gingen stemmen in het referendum tegen het associatieverdrag met Oekraïne. Is dat een mislukking?
  donderdag 12 oktober 2017 @ 13:54:37 #245
415174 spiritusbus
licht ontvlambaar
pi_174372795
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 13:24 schreef vigen98 het volgende:

[..]

Wat werkt er niet aan dan? Miljoenen Nederlanders gingen stemmen in het referendum tegen het associatieverdrag met Oekraïne. Is dat een mislukking?
Hoeveel mensen wisten eigenlijk wat dat associatieverdrag inhield?
pi_174372891
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 13:54 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Zo kan je elk soort verkiezing of stemming teniet doen.
pi_174372910
quote:

[..]

Dat is inderdaad precies de vraag die je moet stellen.
Een landelijk referendum over dit soort internationale zaken werkt niet.

Een lokaal referendum, over bijvoorbeeld waar een nieuwe sportzaal in jouw woonplaats zou moeten komen, zou ik nog wel wat in zien.

De Nederlandse stemmer is gewoon niet bij machte om in te zien wat een voor- of tegenstem eigenlijk inhoudt en voor gevolgen heeft.
Bij dat Oekraïne-verdrag heb ik daarom, ondanks aanhanger van D66, niet gestemd.
Dit is een taak voor het parlement, niet voor de onderbuikgevoede Janmetdepet.
Beledigd zijn is een keuze.
https://xkcd.com/1357/
pi_174372993
Boeiend, kost een hoop geld en de uitslag negeren ze toch altijd. Niks verloren.
pi_174373072
quote:

[..]

Hoeveel politici hebben alle 600+ pagina's van het verdrag gelezen dan? De mensen die voor stemden hebben dat namelijk echt niet gedaan :Y Vraag het maar eens aan VVD kamerleden of ze wel weten wat het verdrag allemaal inhoudt.
pi_174373082
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:02 schreef Cockwhale het volgende:
Boeiend, kost een hoop geld en de uitslag negeren ze toch altijd. Niks verloren.
:') Echt zo'n zielige mentaliteit. Dus omdat ze het negeren is het maar goed dat dit wordt gedaan? :') Je kan er verdomme ook iets aan doen. Hoe denk je dat Nederland onafhankelijk geworden is? Door alles maar te pikken wat Spanje te zeggen had?
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')